МОТИВИ
към присъда № 7/16.02.2016 год. по НОХ дело № 283/2015 год. по описа на Окръжен съд гр. Стара Загора
Обвинението против подсъдимия Х.К.Т. е за престъпление по чл. 343, ал. 4, във вр.
ал. 3, б. „б” предложение 2 - ро, във вр. с ал. 1, във вр. чл. 342, ал. 1 от НК
за това, че на 12.07.2014 год. в района западно от ж. п. гара Калояновец,
обл. Стара Загора, в ж. п. участък на км. 92+321, при управление на подвижен
железопътен състав – бърз влак № 8601 – София – Варна, състоящ се от локомотив
№ 45 153.4 и 5 бр. вагони, като машинист - локомотивен второ лице, нарушил
правилата за движение, установени съгласно чл. 115 от Закона за железопътния
транспорт в Наредба № 58 от 02.08.2006 год. за правилата за техническа
експлоатация, движение на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт,
а именно: чл. 19.(1), т. 4 –
„Работниците и служителите от железопътната система, чиято дейност е свързана с
безопасността на превозите, по време на работа са длъжни точно да изпълняват
заповедите и указанията на сигналите и указателите”; чл. 324, ал. 2 – „При две светлини на светофора горната светлина
разрешава влизане на влака в гарата и дава указания за положението на изходния
светофор, а долната светлина указва скорост до 40 км./ч. от входния светофор до
преминаването през входните стрелки” и в нарушение на правила от Инструкция за
работата на машинисти, локомотивни и помощник - машинисти, локомотивни в „БЖД -
Пътнически превози” ЕООД, а именно: чл. 25,
б. ”а” –„Машинист, локомотивен е длъжен да осигури безаварийно обслужване
на влаковете по график при строго спазване на предписаните скорости за
движение”; чл. 26, б. ”е”–„
Машинист, локомотивен е длъжен да изпълнява безусловно указанията на сигналите
и указателите на открит път, в гарите и депата” , като при наредено транзитно
преминаване по четвърти коловоз на Гара Калояновец от железен път 1 на железен
път 2, не спазил указанията на предупредителния и входния светофор, управлявайки
влака със скорост от 106 км/ч., при разрешена до 40 км/ч., в резултат на което причинил по непредпазливост смъртта на В.Т.Т. ЕГН
********** и телесни повреди на четири лица: средна телесна повреда на Н.А.Н.
- изразяваща се в трайно затруднение движението на десния долен крайник, двустепенна средна телесна повреда на М.К.Ц. - изразяваща се в трайно
затруднение движението на левия горен крайник и трайно затруднение движението
на снагата; средна телесна повреда
на Д.Р.А., изразяваща се в трайно
затруднение движението на снагата и средна
телесна повреда на В.Т.И.,
изразяваща се в трайно затруднение движението на снагата, като от деянието е
настъпила смърт на едно лице и средни телесни повреди на повече от едно лице -
четири лица, като случаят е особено
тежък.
По делото бяха приети за съвместно разглеждане
предявените граждански искове от:
- БДЖ ”Пътнически превози” ЕООД – София с управител Д.С.К. против Х.К.Т., за причинени имуществени вреди в размер 1 110 000 /един милион сто и
десет хиляди/ лева, ведно със законната лихва от датата на непозволеното
увреждането до окончателното изплащане на главницата.
Съдът конституира като граждански ищец в наказателното производство Д.С.К. в качеството му на управител на “БДЖ – ПП” ЕООД – София, чрез поверениците му юрисконсулт П. Генчев Генев
и юрисконсулт Теодора Т.И..
- ДП ”Национална компания Железопътна
инфраструктура” – София,
представлявано от Генералния си директор М.А.Л. против подсъдимия Х.К.Т., за
причинени имуществени вреди в размер на 623 644,38
лева /шестстотин двадесет и три хиляди шестстотин четиридесет и четири лева
и тридесет и осем стотинки/, ведно със законната лихва от датата на
непозволеното увреждането до окончателното изплащане на главницата и
алтернативно за претърпени имуществени вреди, в размер на 358247,83 лева /триста петдесет и осем хиляди двеста четиридесет и
седем лева и осемдесет и три стотинки/, ведно със законната лихва от датата на
непозволеното увреждането до окончателното изплащане на главницата.
Съдът конституира като граждански ищец в наказателното производство М.А.Л., в качеството му
на Генерален Директор на ДП”Национална компания Железопътна инфраструктура”–
София, чрез поверениците му юрисконсулт С.Х.С. и юрисконсулт Е. З.Д..
-
Пострадалият В.Т.И. против подсъдимия Х.К.Т.
за причинените му неимуществени вреди в размер на 3000 /три хиляди/
лева, ведно със законната лихва от датата на непозволеното увреждане до
окончателното изплащане на главницата.
Съдът конституира като граждански ищец в наказателното производство В.Т.И..
В съдебното заседание представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора,
базирайки се на събраните в хода на наказателното производство доказателства
поддържа първоначално повдигнатото обвинение, като доказано по безспорен и
категоричен начин. Предлага подсъдимият Х.К.Т. да бъде признат за виновен,
като съда му наложи наказание лишаване от свобода над средния размер
предвиден в разпоредбата на чл. 343, ал. 4, във вр. с ал. 3, б. “б”, предл. 2
от НК, действаща към момента на извършване на деянието, която се явява по
благоприятна, а именно около 12 години лишаване от свобода при първоначален общ
режим на изтърпяването.
По отношение
на предявените граждански искове:
Счита, че
предявеният от пострадалия В.Т.И. за причинената му средна телесна повреда е доказан
по основание за претъпените от него неимуществени вреди, като моли съдът да го
уважи в размер по справедливост и съгласно константната съдебната практика.
Приема, че предявеният
от БДЖ ”Пътнически превози” ЕООД граждански иск, за причинени имуществени вреди
в размер на 1 110 000 лева
е доказан по основание и размер и същия следва да бъде уважен.
Относно
предявеният граждански иск от ДП ”НКЖИ” - София, за причинени имуществени вреди
в алтернатива счита, че същия е доказан по основания, но следва да бъде уважен в
алтернативния размер от 358 247,83 лева,
тъй като това е размера на причинените вреди, а претендирания по-голям размер е
за възстановяване на същите, поради което предлага в тази му част той да не
бъде уважаван.
В съдебното заседание Д.С.К. - управител на БДЖ ”Пътнически превози” ЕООД – София, чрез поверениците си юрисконсулт П.Г.Г. и юрисконсулт Т Т.И. против поддържа предявения против подсъдимия
Х.К.Т. граждански иск, за причинените имуществени вреди и моли той да бъде
уважен, в пълният му размер.
В съдебното заседание Генералния
директор на ДП”Национална компания
Железопътна инфраструктура” – София, М.А.Л., чрез поверениците си
юрисконсулт С.Х.С.
и юрисконсулт Е.З.Д. от поддържа предявения против подсъдимия Х.К.Т., за причинените имуществени
вреди и моли той да бъде уважен, в пълният му размер.
В съдебното заседание пострадалият В.Т.И. поддържа предявения против
подсъдимия Х.К.Т. граждански иск за причинените му неимуществени
вреди и моли той да бъде уважен, в
пълният му размер.
В съдебното заседание защитникът на подсъдимия
Х.К.Т. - адв.
Х. счита, че по делото не са събрани
категорични доказателства в подкрепа на обвинителната теза. Приема, че причина
за катастрофата е действително човешка грешка, но тя в никакъв случай не е
допусната от подзащитния му, поради което предлага на съдът да признае същият
за не виновен и го оправдае.
Подсъдимият Х.К.Т.
изцяло се присъединява към становището на защитника си и моли да бъде признат
за не виновен и оправдан.
От събраните в
хода на производство доказателства и приобщените по реда на чл. 283 от НПК: том 1 - диск на ЖП /л. 12/; протокол за доброволно предаване на диск съдържащ ЖП
/л. 13/;
протокол от 29.07.2014 год. за оглед на
ВД /л. 49/; протокол от 05.08.2014 год. за оглед на ВД /л. 51/; протокол от
12.08.2014 год. за оглед на ВД /л. 53/; том
2 -
Протокол от 12.07.2014 год. за оглед на
ЖТП /л. 1 – л. 18/; Скица изготвена
при огледа на ЖТП /л. 13 – л. 15/; Протокол от 12.07.2014 год. за оглед на ЖТП
/л. 17 – л. 26/;
Албум изготвен на ЖТП от НТЛ при РУ “ТП”-
Ст. Загора /л. 27 – л. 97/; том 3 -
Протокол от 13.07.2014 год. за оглед на ВД /л. 4/; Албум за оглед на вагон №
********** /л. 6 – л. 12/; Протокол от 13.07.2014 год. за оглед на
местопроизшествие /л. 4/; Албум - повторен оглед на втора кабина на локомотива
/л. 20–л. 25/; Албум - автоматична локомотивна сигнализация при входен и
предупредителен светофар /л. 26 – л. 29/; Протокол от 14.07.2014 год. за оглед
на ВД /л. 31/; Албум - оглед на вагон
/л. 36 – л. 39/; Протокол от 15.07.2014 год. за оглед на местопроизшествие /л.
40/; Албум - извършен оглед на 15.07.2014 год. на вагон № 515219-40121-0 в района
на ж.п. гара /л. 48 – л. 57/; Протокол от 15.07.2014 год. за допълнителен оглед
на вагон № 45153/4 /л. 62/; Албум за посетено ПТ на 15.09.2014 год. и извършен
допълнителен оглед на локомотив № 45153/4 в района на гара Калояновец /л. 68 –
л. 71/; Протокол от 14.07.2014 год. за оглед на местопроизшествие /л. 73/;
Албум за посетено местопроизшествие /л. 75- л. 86/; Протокол от 21.07.2014 год.
за оглед на ВД /л. 88/; Албум за извършен на 21.07.2014 год. допълнителен оглед
на ЖП катастрофа на гара Калояновец /л. 89 – л. 101/; Протокол от 21.07.2014
год. за предаване на отговорно пазене на локомотив № 45153/4 /л.103/; том 4- Протокол за доброволно предаване
от 12.07.2014 год. /л. 10/; Протокол за разпознаване на труп от 13.07.2014 год.
/л. 10/; том 6 – Протокол за химическа експертиза № 317 /14.07.2014 год. на Х.К.Т. /л.2/; Протокол
от 22.07.2014 год. за извършени проби с гарова централизация на гара
Калояновец, оглед на релейното помещение и проверка показанията на входен и
предупредителен светофор по път 1 на гара Калояновец, страна гара Михайлово /л.
67/; Протокол за оглед на веществени доказателства от 22.07.2014 год. /л. 70/;
Албум – Оглед на релейна станция на ЖП гара – с. Калояновец извършен на
22.07.2014 год. /л. 72/; Калкулация
на вреди, претърпени от “ЕВН България Електроразпределение” ЕАД /л. 133/; том 7 – АКТ № 16 за гарова
централизация на гара Калояновец и гара Михайлово; том 8 - Протоколи за резултатите от проверена система АЛСТ с
локомотивно оборудване от локомотив /ЕМВ/ и доклади за извършени проверки; том 9 Наредба № 58 от 02.08.2006 год.
за правилата за техническата експлоатация, движението на влаковете и
сигнализацията в железопътния транспорт /л. 1 – л. 86/; том 10 - Описание на система АЛС ЕТСS – Ниво 1 на Alcatel
/л. 1 – л. 86/; том 11 - Материали
на Комисията за разследване в Дирекция “Звено на разследване на произшествията
във въздушния, водния и железопътен транспорт” /ЗРПВВЖТ/; Писмо на НСлС от
13.08.2014 год. до ЗРПВВЖТ /л. 1/; Приемо - предавателен протокол от 27.08.2014
год.
/л. 3/; Писмо на Министерство на
транспорта, информационните технологии и съобщения /МТИТС/ Дирекция “ЗРПВВЖТ“
от 26.08.2014 год. до НСлС и материали, съгласно опис на документи за
техническо разследване на тежко железопътно произшествие – дерайлиране на бърз
влак № 8601 в гара Калояновец на 12.07.2014 год. /л.4 – л. 84/; том 12 - Писмо
на НСлС от 22.07.2014 год. до Директора на “ПП” –Пловдив, отговор от 01.08.2014
год., ведно с копие от всички необходими документи, касаещи ДП /л. 1 – л. 35/;
Писмо на НСлС от 22.07.2014 год. до ОП - Стара Загора /л. 36/; Писмо на ОП
-Стара Загора от 18.07.2014 год. до НСлС /л. 37/; Писмо на БДЖ – ПП –ЕООД – ЦУ
- София от 25.07.2014 год. до НСлС /л. 38/; Писмо на ОП-Стара Загора от
25.07.2014 год. до НСлС /л. 39/; Писмо на БДЖ “Холдинг Български Държавни
железници” ЕАД до НСлС /л. 40/; Писмо на ОП - Стара Загора от 24.07.2014 год.
до НСлС ведно с копие от молба на Диян Станев /л. 41/; Писмо на НСлС от
22.07.2014 год. до Локомотивно депо – Пловдив, отговор от 30.07.2014 год.,
ведно с исканите документи /л. 43 – л. 127/; том 15 - Протокол от 06.11.2014 год. за допълнителен оглед на
местопроизшествие гара Михайлово – гара Калояновец /л. 1/; Албум - СОМ –
заснемане на хексометрични знаци /л.16 – л. 29/; Албум - СОМ – заснемане на
Дневник за телефонограми /л. 30 – л. 32/; Албум - СОМ – заснемане на Дневник за
движение на влаковете и возилата /л. 33 – л. 35/; Албум към допълнителен оглед
на локомотив № 45153.4 /л. 45 - л. 48/; Пътен лист – оригинал на БВ № 8601 /л.
80/; том 16 - Наредба № 56 от
14.02.2003 год. за изискванията, условията и реда за обучение на кандидатите
или признаване на правоспособност за длъжностите от железопътния транспорт и
реда за провеждане /л. 1 - л. 8/; Наредба №
58 от 02.08.2006 год. за правилата, за техническа експлоатация,
движението на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт– в сила от
01.11.2006 год. издадена от Министерството на транспорта, Обнародван в ДВ бр.
73 от 05.09.2006 год. изм. ДВ бр.88 от 02.11.2007 год., изм. ДВ бр. 43 от 09.06.2009
год. /л. 9 - л. 149/; Длъжностна характеристика за длъжността Началник
“Локомотивно депо” /л. 151/; Длъжностна характеристика за длъжността Инженер,
Експлоатация, Главен /л.154/; Длъжностна характеристика за длъжността Инженер,
Технически стандарти, Еколог І ст. /л. 158/; Длъжностна характеристика за
длъжността Инженер, Енергетик, Топлотехник, ТПС І ст. /л.162/; Длъжностна
характеристика за длъжността Машинист – Инструктор - Локомотивен /л. 165/;
Длъжностна характеристика за длъжността Машинист, Локомотивен, Влакова работа
І, ІІ, ІІІ гр. /л.167/; Длъжностна характеристика за длъжността Машинист,
Инструктор - Локомотивен І – ІІ к. /л.169/; Длъжностна характеристика за
длъжността “Кондуктор” /л.171/; Длъжностна характеристика за длъжността
“Началник влак, пътническо движение” – за З.И.Д. /л.175/; Длъжностна
характеристика за длъжността “Началник влак, пътническо движение” – за Б.
Кръстев К. /л. 179/; Длъжностна характеристика за длъжността Директор,
Поделение за пътнически превози – Пловдив /л.183/; Длъжностна характеристика за
длъжността Старши експерт, Безопасни условия на труд /л. 188/; Длъжностна
характеристика за длъжността “Главен инспектор, регион Пловдив” І степен /л.
192/; Книга за инструктаж на работното място в Експлоатация, Локомотивно депо
/л.207/; Пътни листове /л.210 – л.216/; том
17 - окончателен доклад от техническо разследване на ТЖП – дерайлиране на
бърз влак № 8601, настъпило на 12.07.2014 год. в 15:17 часа при наредено
транзитно преминаване по четвърти коловоз в гара Калояновец; том 18 - 2 бр. Дневници за движението
на влаковете и возилата техническа експертиза /л. 16/; Дневник за телефонограми
/л. 18 – л. 21/; Справка за съдимост на Венко Т.Т. /л. 30/; Справка за съдимост
на Х.К.Т. /л. 43/ Застрахователна полица № 15214000007171 “Злополука на
пътниците в средствата на обществен транспорт” сключена със застрахователно
дружество “Виктория” АД /л. 45 - л. 48/; Свидетелство № V - 69 за заемане на
длъжност “Машинист, локомотивен в ППП – По.” /Локомотивно депо – Пловдив/ на Х.К.Т.
от 01.07.2014 год. /л. 49/; Удостоверение издадено на Х.К.Т. за длъжността
“Машинист, локомотивен”, месторабота: “БДЖ-ПП” ЕООД, ППП – Пловдив, Локомотивно
депо – Пловдив /л. 50/; Удостоверение за наследници на постр. В.Т.Т. /л. 53/; том 19 - справка издадена от
Унифицираната информационна система на Прокуратурата на Р. България за водените
с/у подсъдимия ДП към дата 06.08.2015 год. и декларация за семейно и материално
положение и имуществено състояние на подсъдимия Х.Т., обсъдени в тяхната
съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа
обстановка:
На 02.08.2002 год. подсъдимият Х.К.Т. започнал работа
в Локомотивно депо - Пловдив. През 2004 год. подсъдимия Т. придобил допълнителна правоспособност – „Помощник
локомотивен машинист на ел. локомотиви” и на 14.11.2004 год. бил преназначен на
длъжност „Помощник – машинист, локомотивен”. През 2010 год. подсъдимия придобил правоспособност „Локомотивен машинист на ел. локомотиви
43.00, 44.00 и 45.00”. На 11.12.2011 год. преминал на работа в ПТП -
Пловдив, където от 01.02.2012 год. бил преназначен на длъжност „Машинист,
локомотивен, влакова работа” III гр.” През 2013 год. подсъдимия Т. придобил II-ри майсторски клас в професията, като
останал на работа на длъжност „Машинист, локомотивен, влакова работа” в ПТП - Пловдив
до 31.06.2014 год., след което преминал на работа в Поделение за пътнически
превози при „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД - Пловдив.
Подсъдимият
Т. притежава свидетелство за
правоспособност № 12159 – за придобита правоспособност за машинист на
електрически локомотиви по протокол № 10-257-229 от 15.06.2010 год. на осн. чл.
7, ал. 1, т. 4 от Закона за железопътния транспорт.
На 26.06.2014 год. между подсъдимият
Т. и Поделение за пътнически превози – Пловдив
при „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД-Пловдив, представлявано от св. П.Р., бил
сключен трудов договор, съгласно който подсъдимия приема да изпълнява длъжността „машинист,
локомотивен, влакова работа” , считано от 01.07.2014 год.
На 01.07.2014 год. подсъдимия встъпил в длъжност „машинист, локомотивен, влакова
работа” в Поделение за пътнически превози – Пловдив при „БДЖ - Пътнически
превози” ЕООД - Пловдив.
Съгласно нормативните правила била издадена Заповед № 18/01.07.2014 год. за начално
обучение и проверка на знанията на подсъдимия като машинист, локомотивен, влакова работа III гр.: по
пункт I - на осн. чл. 18 от Правилник за безопасност и здраве при работа по
електрообзавеждането с напрежение до 1000 V, чл. 20 от Правилник за безопасност
и здраве при работа с електрически уредби по електрически и топлофикационни
централи и по електрически мрежи, по пункт II, на осн. чл. 13 от Наредба № РД
-07-2/16.12.2009 год. за условията и реда за провеждане на периодично обучение
и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на
здравословни и безопасни условия на труд, по пункт III - на осн. чл. 10 и чл. 11
от Наредба № 58/02.08.2006 год. и по пункт IV - на осн. т. 5.1.5 от процедура
по качество от Системата за управление на качеството ПК 6.2-1 „Управление на
човешките ресурси. Обучение”. По пункт I от заповедта, на 02.07.2014 год. било
проведено обучение и подсъдимия Т. положил
изпит същия ден пред комисия в състав свидетелите С.З., Е.А. и А.М.. По пункт
IV изискуемото запознаване със структурата, съдържанието и документите на
сертифицираната Система за управление на качеството на подсъдимия Т. било извършено от св. З.Т.. По п. III в заповедта
било отразено, че подсъдимия Т. се е
явил и успешно е издържал изпит съгласно протокол № XI-17-14/09.05.2014 год. и
му е издадено удостоверение за заеманата длъжност. На подсъдимия Т. е издадено свидетелство за заеманата длъжност от
„БДЖ Пътнически превози” ЕООД - № V-69 от 01.07.2014 год. Във връзка с пункт II
от заповедта, предвиждащ периодично обучение, било посочено провеждане на
периодично обучение и инструктаж по правилата за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд в продължение на 20 работни дни, считано от
03.07.2014 год. под ръководство на пострадалия В.Т. – машинист, локомотивен. С
оглед последното, подсъдимия Т. бил
поставен в локомотивна бригада съвместно с пострадалия Венко Т.. Последният бил
дългогодишен работник в Локомотивно депо - Пловдив, където започнал работа през
1997 год. като помощник - машинист. През 1999 год. пострадалият Т. бил
преназначен на длъжност „Машинист, локомотивен, маневрена работа”, през 2003
год. - на длъжност „Машинист, локомотивен, влакова работа”, а през 2008 год. придобил
майсторски клас. Обвиняемия и пострадалия Т. се познавали, като поддържали
близки приятелски отношения помежду си.
На 12.07.2014 год. в 10:35 часа влак № 8601 - бърз влак по направление София
- Пловдив – Варна, тръгнал от ж.п. гара София. Състава на влаковата композиция
се състоял от шест вагона - № 50522974 156-4, № 51521940 121-0, №
51529257 038-6, № 50522974 231-5, № 50522974 148-1 и № 50522974 079-8, като бил
обслужван от електрически локомотив № 45-153.4.
Съгласно графика за движение на
влаковете, бързия влак № 8601 пристигнал на ж.п. гара Пловдив. На гара Пловдив
трябвало да стане смяна на превозната бригада. От гара Пловдив до гара Варна
управлението на влака се поемало от локомотивна бригада в състав от машинист, локомотивен,
първо лице - пострадалия В.Т. и от машинист, локомотивен, второ лице - подсъдимия Т. и
превозна бригада в състав: началник влак - св. Д.И. и кондуктор - св. Е.Б..
Преди пристигане на влака на гара
Пловдив - около 13 - 13:15 часа двамата локомотивни машинисти – пострадалия Т.
и подсъдимия Т., се явили съгласно задълженията си за инструктаж при св. А.Ф. - депомайстор в Локомотивно депо-Пловдив. Св.Ф. извършил
проверка за употреба на алкохол с техническо средство на двамата локомотивни
машинисти – подсъдимия Т. и пострадалия В.Т., провел им инструктаж и им връчил пътен лист, в
който отразили задължителните реквизити.
На превозната бригада - свидетелите
И. и Б. също бил проведен предпътен инструктаж, като св. И. била информирана,
че на гара Пловдив във влака ще се качат група деца и за други особености на
пътниците. Били информирани, че влака се движи с коригирано разписание т.е. със
закъснение. След пристигане на влака на ж.п. гара Пловдив, влаковата бригада, състояща
се от локомотивната бригада - подсъдимия Т. и пострадалия В.Т., и превозната
бригада - св. И. и св. Б., се качила на влака и същия потеглил под управлението
на новозастъпилата локомотивна бригада от ж. п. гара Пловдив в 13:31:40 ч.
Във влака пътували множество
пътници.
Във вагон „А” – първа класа, в 7 - мо
купе, от Пловдив за Стара Загора като служител без служба в момента пътувал св.
З.Д.-работещ като началник влак в “ПП” при „БДЖ” ЕООД при ПЦ -Стара Загора. Във
втория вагон, от гара Пловдив се качили група деца връщащи се от екскурзия,
между които и св. К.С. –ученичка от VI - ти клас от гр. Варна. В същия вагон от
ж.п. гара Пловдив се качил и св. Р. *** във влака се качили също св. Г.Т. ***,
която пътувала във вагон „А” – първа класа, във 2 - ро купе, св. А. ***, която
пътувала в трети вагон, св. М.П. *** - пътуваща във втори вагон, св. Д.А. *** и
св. А.М. ***. Във влака се намирали също свидетелите А.Т. – пътуваща от гр. София
за гр. Стара Загора, М.Ц. и М.Ц. заедно с А.Ц. - брат на последния, пътуващи от
гр. Костенец за гр. Сливен във втори вагон- Н.Н. *** за гр. Варна във втори
вагон - пострадалия В.И. и св. М.И. ***, качили се на влака от гара Септември и
пътуващи в първи вагон, св. В.С. *** – качил се със съпругата си също от гара
Септември, пътуващи в първи вагон, св. Е.К. – пътуваща в първи вагон на влака
от гара Септември, св. К.П. ***, качила се от гара Белово и много други.
Влакът бил управляван от първа
командна кабина, от локомотивната бригада в състав от машинист локомотивен
първо лице – пострадалия В.Т. и от
машинист локомотивен второ лице - подсъдимия Т..
Първоначално, потегляйки от гара Пловдив, влака бил управляван
непосредствено от локомотивния машинист В.Т. и при спазване на участъковата
скорост пристигнал на гара Тракия в 13:41:40 ч. След това - от гара Тракия,
управлението се поело от подсъдимия Т. - с
оглед Заповед № 76/19.06.2013 год. на инж. И.И. - Началник Локомотивно депо - Пловдив,
в изпълнение на чл. 14 от ПП - ПЛС № 505/2013 - Инструкция за работа на
машинисти, локомотивни и помощник –машинисти в „БДЖ - ПП” ЕООД и при спазване
изискванията на Заповед № 243/13.11.2011 год. на „БДЖ - ПП” ЕООД,
регламентираща правилата за техническа експлоатация и движение на влаковете,
съгласно която по т. 3 от Заповед № 76/19.06.2013 год. по дългото тягово рамо
Пловдив - Варна, в ж.п. участъците от гара Пловдив до гара Карнобат, влакът се
управлява от назначения машинист, локомотивен, 2-ро лице, а в ж.п. участъците
от гара Карнобат до гара Варна, влакът се управлява от назначения машинист,
локомотивен, 1-во лице.
В 13:42:30 ч. влак № 8601 под непосредственото управление на обвиняемия
потеглил от гара Тракия и при спазване на участъковата скорост пристигнал на
гара Белозем, където спрял в 14:02:40 ч. След това влакът продължил движението
си със скорост по разписание до гара Чирпан, където пристигнал в 14:30:00ч.
След престой от 1 минута и 40 секунди влакът потеглил в 14:31:40ч. и продължил
движението си към гара Свобода, където пристигнал в 14:46:00ч. Там влакът имал
престой от 12 минути и в 14:58:00ч. потеглил за гара Михайлово, където
пристигнал в 15:09:00ч. по разписание. След престой от 2 минути, в 15:11:00 ч.
влакът потеглил от гара Михайлово към гара Калояновец по железния път - път №
1.
Железният път в този участък бил наскоро реконструиран и пуснат в
експлоатация - на 14.04.2014 год. с протокол образец 16 за установяване на
годността за ползване на строежа и Разрешение за ползване № СТ – 05 - 566 от
14.04.2014 год., като реконструираният железен път в отсечката Михайлово -
Калояновец (път 1 и път 2), както и маршрутно релейна централизация - МРЦ в
гара Калояновец били въведени в експлоатация съгласно регламентираните
процедури. Железният път бил в много добро състояние, отговарящо на скорошното
му въвеждане в експлоатация.
Релефът между гара Михайлово и гара Калояновец е такъв, че по железния
път преди гара Калояновец не съществуват стръмни наклони на спускане - наклонът
на железния път е 8,21% (наклон на спускане) в посоката Михайлово - Калояновец,
който непосредствено преди светофор на км. 91+745 преминава в 3 %. Входният
светофор се намира на км.91+912. Непосредствено преди входните стрелки на гара
Калояновец на км. 92+195 стойността на наклона е 0 %, а входната стрелка се
намира на км. 92+201.
Светлинните сигнали - предупредителни и входни светофори са изпълнени
по скоростната сигнализация, като предупредителният светофор се намира на км.
90+712, а входния на км. 91+912 - разстоянието помежду им е 1200 м. и е спазено
нормативното изискване за разстояние между предупредителния и входния светофор.
Съгласно Наредба № 58/2006 год. на Министерство на Транспорта, чл. 71(1)
входният светофор трябва да бъде на не по-малко от 250 м. от първата входна стрелка на гарата, като в гара
Калояновец входният светофор откъм гара Михайлово се намира на 289 м. от първата стрелка т.е. същия е правилно разположен
спрямо първата входна стрелка на гарата. Съгласно Наредба № 58/2006 год. - чл.
75, видимостта на входните светофори трябва да бъде не по-малка от 200 м., a за предупредителните не по-малка от 150 м., като
видимостта на двата светофора на гара Калояновец - предупредителен и входен е
съответно 400 м. и 370 м. и при приближаване към входния
светофор няма никакви препятствия, пречещи на видимостта му.
Влак № 8601 под управлението на подсъдимия Т. отпътувал от гара Михайлово за гара Калояновец по
железен път № 1.
Междувременно, ръководител
движение гара Михайлово бил подал телефонограма на следващата гара – гара
Калояновец, че бърз влак № 8601 ще замине от гара Михайлово по път № 1 към гара
Калояновец. Ръководител движение гара Калояновец – св. С.Т. получила даденото
от гара Михайлово заминаване на влака и предприела подреждане на влаков
маршрут. Предвид извършвана рехабилитация - ремонтни работи на железния път на
гара Стара Загора и издадено и изпратено в тази връзка циркулярно писмо от
Държавно предприятие „НКЖИ” - София от 21.03.2014 год. до Началник гара Стара
Загора център и Началник гари Стара Загора, Калояновец, Калитиново и Змейово, съгласно
което пътническите влакове от гара Калояновец за гара Стара Загора задължително
трябвало да се движат само по път № 2.
Св. Т. подредила влаков маршрут за бърз влак № 8601, при който същия
движещ се от Гара Михайлово по път № 1, на гара Калояновец да премине по 4-ти
свободен коловоз и да замине по път № 2 за гара Стара Загора. Св.Т. наредила
маршрута за движение на влака и предприела отваряне на редовен входен сигнал и
тъй като влакът е транзитно преминаващ – наредила и редовен изходен сигнал за
гара Стара Загора по път № 2. Маршрутът на бърз влак № 8601, обслужван от
локомотив 45 153.4 – управляван от подсъдимия Т. бил подготвен така, че влака да влезе в гарата в
отклонение и да излезе по права. С нареждането на маршрута и редовните входен и
изходен сигнал, стрелките заели съответните положения, а предупредителният и
входният светофори дали съответстващи на стрелките показания. Показанията били:
на предупредителния светофор - една мигаща жълта светлина, която съгласно
Наредба № 58/2006 год. за правилата за техническа експлоатация, движение на
влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт - чл. 317, т. 3 указвала,
че входният светофор е отворен и е разрешено движението с определената за влака
скорост, но с готовност скоростта да се намали при входния светофор до 40 км/ч., а на входния светофор - една зелена светлина - горе и
една жълта – долу, която сигнализация съгласно Наредба № 58/2006 год. - чл. 324,
т. 6 означавала „Вход, разрешен със
скорост до 40 км/ч. при
входния светофор! Изходният светофор е отворен за излизане с определената за
влака скорост".
Управлявания от подсъдимия Т. влак,
след заминаването си в 15:11 ч. от гара Михайлово се движел към гара Калояновец
по железния път № 1 и наредения по същия влаков маршрут от св.Т..
След напускане на гара Михайлово подсъдимия Т. увеличил скоростта на влака до 86 км/ч., но след изминато разстояние малко над километър 1140-1150м.,
подсъдимия
Т. предприел екстрено спиране намалявайки
скоростта на влака до 13 км/ч. , тъй като възприел опасност – автомобил, в близост
до железния път. След като изминал с тази скорост разстояние от около 380м.,
скоростта на влака се увеличила до 37 км/ч., с които влакът изминал 160 метра, след това се намалила до 30 км/ч. – за разстояние от 180 метра. След това подсъдимият продължил управлението на влака, като в 15:13 ч.
предприел плавно увеличаване на скоростта му до 98 км/ч. и с тази скорост влакът продължил движението си по
маршрута към гара Калояновец, изминавайки 2300 метра по железния път. В 15:15:30 ч. подсъдимия намалил леко скоростта на движение - от 98 км/ч. до 94 км/ч., за времето през което влакът изминал разстояние от 800 метра, последвало ново плавно увеличение на скоростта до 109 км/ч., която скорост била достигната в 15:16:20 ч. Подсъдимия Т. увеличил скоростта на влака, въпреки че в 15:16:20
ч. е имал видимост към предупредителния сигнал на гара Калояновец и същия имал
за показание една мигаща жълта светлина. В около 15:16:25 ч. влакът преминал
предупредителният сигнал на гара Калояновец и продължил движението си със
скорост от 109 км/ч. по железния път, изминавайки разстояние от 800 м. В 15:16:50 ч. подсъдимия Т. предприема минимално плавно намаление на скоростта
, като за изминати 740 метра от железния път, скоростта паднала на 106 - 107 км/ч.
Въпреки, че показанията на входния светофор на гара Калояновец били една зелена
светлина - горе и една жълта – долу, и обективно е можел да бъде възприет,
обвиняемия продължил да управлява влака със скорост от около 106 км/ч. С тази скорост от 106 км/ч. в 15:17:10 ч. влакът преминал и
входният светофор на гара Калояновец – на км. 91+912, показанията на които били
същите като на предупредителния светофор. В резултат на високата скорост и
навлизането в отклонение, влакът станал неустойчив, на което пострадалия Т.
реагирал като извикал на обвиняемия, че влиза в отклонение с висока скорост.
Тогава подсъдимият
Т. предприел действие по екстрено
намаляване на скоростта чрез поставяне на кран - машиниста в позиция 5, но
междувременно влакът бил навлязъл в първата стрелка по посока на движението му -
стрелка № 2, която преминал благодарение на контрарелсата, след което
локомотива се ударил в парапет, опасващ речно корито, намиращ се от ляво на
железния път. Скоростта от удара рязко намалила на 99 км/ч., но за това време влакът бил изминал разстояние от
около 290 метра
след входния сигнал. Със скорост от 99 км/ч. на около 290 метра след входния сигнал на гара Калояновец при втората
стрелка по посока на движението му - стрелка № 4, настъпило дерайлиране на
влака, който продължил движение със скорост от 99 км/ч. за разстояние от 460 метра, последвано от рязко падане на скоростта за
разстояние от 860 метра до 87 км/ч. , за разстояние от 860 метра до 51 км/ч., последвано от
рязко покачване до 62 км/ч. за разстояние от 840 метра. По това време влакът бил дерайлирал, като по пътя си
локомотивът се ударил с лявата част на предната кабина, в железобетонен стълб
от контактната мрежа. В резултат на удара стълбът бил изцяло разрушен /срязан/,
а локомотивът подскочил във въздуха, преобърнал се странично, след което паднал
на колелата си на около 50 метра от железния път – вляво от същия по посока на
движението му, където се установил в покой. Връзките за свързаните на
локомотива към влакова композиция от вагони частично се разкъсали, като вагон №
50522974 079-8 се установил близо до локомотива, от северната страна на
железния път, вагон № 51529257 038-6 /товарен/ продължил по инерция движението
си в посока изток, като се установил от лявата част на железния път /по посока
на движението му/, насочен в посока североизток. Вагон № 50522974 156-4 се
установил почти напречно на железния път. Вагон № 51521940 121-0 /”А” класа/ – паднал
на дясната си страна от южната част на железния път, а вагони № 50522974 231-5
и № 50522974 148-1 останали върху железен път на колелата си.
Междувременно св.Т. при излизането си на гарата, за да посрещне влака
за транзитно преминаване по 4-ти коловоз, чула силен шум от удари и видяла, че
локомотива на идващия бърз влак № 8601, е извън железния път - във въздуха, а
след него се носят облаци прах. Тя веднага се върнала в апаратната, затворила
изходния сигнал, изпратила дежурния стрелочник - прелезопазач на мястото на
произшествието, след което подала сигнал на тел. 112 и уведомила Началник гара Калояновец,
влаковия диспечер в гр.Пловдив и ръководител движение на гара Михайлово.
Междувременно подсъдимият Т. излязъл
от локомотива, започнали да излизат и пътниците - през вратите и през счупените
прозорци на вагоните.
На мястото на произшествието, минути след настъпването му започнали да
пристигат служители на МВР, на Спешна медицинска помощ, разследващи органи и
представители на Комисията за техническо разследване от МТИТС.
Екип на Спешна медицинска помощ констатирал на място
смъртта на единия от машинистите – машинист, локомотивен, 1-во лице – В.Т..
В МБАЛ – Стара Загора били откарани
за оказване на спешна медицинска помощ свидетелите М.Ц., Д.А., Д.И., Н.Н., М.Ц.,
А.Т., както и подсъдимия Х.Т., като част от пътниците потърсили медицинска
помощ едва след като се прибрали в населените места по местоживеенето си.
Пътуващите във влака били извозени от мястото на произшествието с автобуси, а
някои пътници самостоятелно си организирали превоз.
От протокол за химическа експертиза
за определяне концентрацията на алкохол или друго упойващо вещество в кръвта №
317 от 14.07.2014 год. се установява , че в кръвта на подсъдимия Х.К.Т. не се
доказва наличие на етилов алкохол.
От заключението на токсикохимичната
експертиза Протокол за извършена експертиза № 14/ БТМ-216 от 24.07.2014 год.
изготвен от вещото лице В.В. Нинова /л.10, том 6 от ДП/ се установява, че в
пробите кръв и урина иззети от В.Т.Т. не се установява наличие на упойващи
лекарствени средства и наркотични вещества
От заключението на физикохимична
експертиза - Протокол за извършена
експертиза № 14/ ФЗХ-232 от вещото лице Ц.М.Н. /л.18, том 6 от ДП/ се
установява, че в представените за изследване кръв и урина на В.Т.Т. се
установило наличие на етилов алкохол.
От заключението на почеркова
експертиза №14 ДОК – 168 от
27.11.2014 год. изготвена от вещото лице П.Х.Т., /л. 58, том 15 от ДП/ се установява,
че ръкописните текстове: “името Ф.” и цифрите -“0,00-000” са изписани от А.Т.Ф..
Подписът в графа № 12 на лицевата
страна на пътния лист и в отпечатъкът от щемпел в долния ляв ъгъл на гърба на
пътния лист са положени от А.Т.Ф..
Ръкописните текстове изписани с
черна химикална паста в/у пътният лист са изписани от подсъдимия Т..
Подписът в графа № 32 на лицевата
страна на пътния лист е положен от Х.К.Т..
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза на труп № 207/2014 год. от др. Т.С. при МБАЛ „Проф. д-р Ст. Киркович”
– АД гр. Стара Загора, се установява, че в резултат на настъпилото
произшествие, пострадалия В.Т.Т., е получил множество травматични увреждания:
гръдна травма – охлузвания и кръвонасядания по кожата на гръдния кош, счупване
на гръдната кост, счупване на ребра в двете гръдни половини, контузия на двата
бели дроба, разкъсване на левия бял дроб, разкъсване на околосърцевата
торбичка, разкъсвания на дясната камера на сърцето, набиране на кръв в лява
гръдна половина; коремна травма - охлузвания и кръвонасядания по кожата на
корема, разкъсване на черния дроб, кръвонасядане на мастната капсула на десния
бъбрек, разкъсване на десния бъбрек, кръв в коремната кухина; както и оток на
мозъка и белите дробове, малокръвие на трупа и вътрешните органи, кръвонасядане
на меките черепни покривки, ограничен кръвоизлив в меките мозъчни обвивки,
счупване на телата на VI и VII прешлени с пълно прекъсване на гръбначния стълб
и гръбначния мозък на същото ниво, отворено счупване на лявата мишнична кост,
отворено счупване на дясна бедрена кост и костите на лява подбедрица, множество
кръвонасядания, охлузвания и разкъсно-контузни рани на лицето, горните и
долните крайници, поясната и седалищните области. Всички травматични увреждания
са прижизнени и са причинени от действието на твърди тъпи предмети като
отговарят да са получени от детайли в кабината на локомотив при описаните в
материалите на досъдебното производство ЖП произшествие. Налице е пряка
причинно - следствена връзка между получените травматични увреждания и
настъпилия смъртен изход, като причина
за смъртта на пострадалия В.Т. е получената тежка гръдна травма, несъвместима с
живота.
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни от д-р. Р.Х. - съдебен лекар при МФ на СУ „Св. Климент
Охридски” - София, в резултат на настъпилото произшествие, пост. Н.А.Н., родена
на *** год., е получила следните травматични увреждания - контузия на главата и
тялото, мозъчно сътресение, счупване на външния кондил на дясната голямопищялна
кост. Контузията на главата и гърдите, както и мозъчното сътресение - протекло
без изпадане в безсъзнателно състояние, които са причинили на пострадалата
временно разстройство на здравето, неопасно за живота т.е. лека телесна повреда
по смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК. Полученото от постр. Н. травматично
увреждане, счупване на външния кондил на дясната голямопищялна кост е довело до
трайно затруднение на движението на десния долен крайник за срок от 6 до 8 м.,
представляващо средна телесна повреда по
смисъла на чл. 129, ал. 2 от НК.
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни от д-р. Р.Х. - съдебен лекар при МФ на СУ „Св. Климент
Охридски” - София, се установява, че в резултат на настъпилото произшествие, пост.
М.К.Ц., родена на *** год., е получила следните травматични увреждания - контузия
на главата, мозъчно сътресение, счупване на пета предкиткова кост на лявата
ръка, счупване на IX, X, XI гръдни прешлени и на II, III и IV поясни прешлени
на гръбначния стълб. Контузията на главата, както и мозъчното сътресение - протекло
без изпадане в безсъзнателно състояние - причинили на пострадалата временно
разстройство на здравето, неопасно за живота т.е. лека телесна повреда по
смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК. Полученото от постр. Ц. травматично увреждане,
счупване на пета предкиткова кост на лявата ръка е довело до трайно затруднение
на движението на левия горен крайник за срок от около 2 м., а счупването на
множество прешлени на гръбначния стълб е причинило на пострадалата трайно
затруднение в движението на снагата, за срок от около 12м., всяко от които две травматични
увреждания представлява средна телесна
повреда по смисъла на чл. 129, ал. 2 от НК.
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни от д-р. Р.Х., съдебен лекар при МФ на СУ
„Св.Климент Охридски”-София, се установява, че, в резултат на настъпилото
произшествие, пост. Д.Р.А. – р. на *** год., е получила следните травматични
увреждания - контузия на гърдите и поясната област, счупване на X, XI и XII
ребра в дясно, счупване на XI и XII гръдни прешлени. Контузията на гърдите и
поясната област е причинила на пострадалата временно разстройство на здравето,
неопасно за живота т.е. лека телесна повреда по смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК. Получените от постр. А. травматични увреждания- счупване на X, ХI и XII
ребра в дясно, както и счупване на XI и
XII гръдни прешлени, са довели до трайно затруднение на движението на снагата
за срок по – голям от 1 м. и представляват средна
телесна повреда по смисъла на чл.129, ал. 2 от НК.
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни от д-р. Р.Х. съдебен лекар при МФ на СУ „Св. Климент
Охридски” – София се установява, че в резултат на настъпилото произшествие, пост.
В.Т.И. – р. на *** год., е получил следните травматични увреждания - контузия
на главата, мозъчно сътресение, счупване на VII, VIII, IX и X ребра в ляво.
Контузията на главата, както и мозъчното сътресение - протекло без изпадане в
безсъзнателно състояние, които са причинили временно разстройство на здравето,
не опасно за живота т.е. лека телесна повреда по смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК. Полученото от постр. И. травматично увреждане - счупване на четири ребра в
ляво, е довело до трайно затруднение в движението на снагата, за срок от около
2 м., представляващо средна телесна
повреда по смисъла на чл.129, ал. 2 от НК.
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни от д-р. Р.Х. - съдебен лекар при МФ на СУ „Св. Климент
Охридски” - София, се установява, че в резултат на настъпилото произшествие,
пострадалата А.Д.Т. – р. на *** год., е получила травматично увреждане - контузия
на двете коленни стави, което е причинило на пострадалата временно разстройство
на здравето, неопасно за живота т.е. лека телесна повреда по смисъла на чл. 130,
ал.1 от НК.
От заключението
на изготвената съдебномедицинска експертиза по писмени данни от д-р. Р.Х. -
съдебен лекар при МФ на СУ „Св. Климент Охридски” - София, се установява, че в
резултат на настъпилото произшествие, пост. М.И.Ц. – р. на *** год., е получил
травматично увреждане - контузия на дясната раменна става, което е причинило на
пострадалия временно разстройство на здравето, неопасно за живота т.е. лека
телесна повреда по смисъла на чл. 130, ал.1 от НК.
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни от д-р. Р.Х. - съдебен лекар при МФ на СУ „Св. Климент
Охридски” – София се установява, че в резултат на настъпилото произшествие пост.
М.Т.И. – р. на *** год., е получила травматично увреждане - контузия на гръдния
кош, което е причинило временно разстройство на здравето, неопасно за живота
т.е. лека телесна повреда по смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК.
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни д-р. Р.Х. - съдебен лекар при МФ на СУ „Св. Климент
Охридски” – София се установява, че в резултат на настъпилото произшествие, пост.
Д.В.И. – р. на *** год. е получила травматични увреждания - контузия на главата
и шията, мозъчно сътресение – протекло без изпадане в безсъзнателно състояние и
разкъсно - контузна рана в областта на главата, които увреждания са причинили
временно разстройство на здравето , неопасно за живота и представляват леки
телесни повреди по смисъла на чл. 130, ал.1 от НК.
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни от д-р. Р.Х. - съдебен лекар при МФ на СУ „Св. Климент
Охридски” - София се установява, че в резултат на настъпилото произшествие, пост.
А.П.Д. – Б. – р. на 22.12.1944 год., е получила травматични увреждания - контузия
на дясната ръка и на лявата тазобедрена става, които са причинили на
пострадалата временно разстройство на здравето, неопасно за живота и
представляват леки телесни повреди по смисъла на чл.130, ал. 1 от НК.
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни от д-р. Р.Х. - съдебен лекар при МФ на СУ „Св. Климент
Охридски” - София, се установява, че в резултат на настъпилото произшествие, подсъдимия Т. е получил травматични увреждания, представляващи
леки телесни повреди - контузии на главата и на двете ходила, мозъчно
сътресение, охлузвания по долните крайници и тялото, разкъсно - контузни рани
по дясното коляно и лявата подбедрица, както и частична руптура на медиален
колатерален лигамент на лявото коляно – която частична руптура /разкъсване/ е
причинил трайно затруднение на движението на левия долен крайник на подсъдимия Т..
В резултат на произшествието са нанесени и материални
щети - по влака, по железния път и електропроводна линия.
От заключение на комплексна тройна техническа
експертиза, изготвена от доц. д-р В.С.; доц. д-р К.В. и доц. д-р Б.Д. и тримата
от Катедра “Железопътна техника” при ТУ– София /л. 83, т. 6 от ДП/ се
установява, че причинените щети на „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД са в размер
на 288 000 лева за унищожаването на локомотива и 822 000 лева за
нанесените щети по включените в състава на влаковата композиция шест броя
вагони или общо в размер на 1 110 000
лева, а нанесените щети на железния път, собственост на Държавно
предприятие „НКЖИ” – София, съгласно същата експертиза възлизат на 359 000 лева.
В причинна връзка с железопътното произшествие, щети
са нанесени и на „ЕВН България - Електроразпределение” ЕАД, като в резултат
дерайлирането на влака е нарушена целостта на 3 бр. стълбове, счупени са
изолатори и скъсани проводници на въздушна електропроводна линия 20 kV
„Самуилово” - отклонение за с. Ловец, общ. Стара Загора.
Видно от заключение на техническа експертиза относно
разшифроване на скоростомерна лента на локомотив 45 153.4 с бърз влак №
8601, свалена на 12.07.2014 год. и допълнителна техническа експертиза
/изготвени от инж. П.П. л. 40 и 52, т. 6 от ДП/ , за времето от 15:16: 50 часа
до 15:17:15 часа скоростта на движение на влака е била 106 км/ч., с тази скорост влакът е преминал покрай входния
светофор, като локомотива е достигнал на разстояние 234,52 метра след него. В 15:17: 30 часа скоростта на движение се
е изменила скокообразно на 99 км/ч. , като регистриращия писец за времедвижение и
времепрестой е престанал да се движи, което предполага, че в този момент
локомотива се е ударил на 409,52 метра след входния светофор. След изминаване на 450 м.,
скоростта отново скокобразно се е понижила на 86 км/ч. – предполагащо втори удар, с тази скорост влака е
изминал 800 м. Последвало е ново скокообразно понижаване на скоростта на 61 км/ч., което обуславя трети окончателен удар, при който
скоростта от 61 км/ч. е спаднала на 0 км/ч.
Горните заключения кореспондират и със заключенията на
тройните технически експертизи изготвени от инж. Д.И.Ч., Г.Х.Н. и инж. И.В.Р. /л.131, том 6 от ДП/ и от инж. Д.К.И., Г.Х.Н. и инж. И.В.Р. /л.51, том
15 от ДП/ относно разшифроване на
скоростомерна лента на локомотив 45 153.4, обслужвал бърз влак № 8601 на
12.07.2014 год., потвърждаващи плавно намаление на скоростта от 109 км/ч., започнало в 15:16:50 часа, след което скоростта
рязко е падала до 99 км/ч. в 15:17:30 часа - след като влакът е изминал около 290 метра след входния светофор. Според вещите лица скоростомерната лента, предоставена за изследване е
автентична и не са извършвани манипулации по нея.
Видно от заключение на извършена тройна комплексна
техническа експертиза изготвена
от проф. дтн инж. Н.Г.Н., инж. П.М.П. и инж. В. Райчов Н. /л.106 -112, том 6/
относно установяване на
функционалната годност на регистриращ скоростомер от скоростомерна инсталация
„Hasler” и на кран-машиниста на локомотив 45 153.4 , катастрофирал с бърз
влак № 8601 на гара Калояновец на 12.07.2014 год., регистриращия скоростомер на
локомотив 45 153.4 с фабричен № 34370 и неговия тахопреобразувател са
изправни и функционално годни, а
кранмашиниста на локомотива – със заводски № 9997 също е изправен и
функционално годен.
Видно от заключение на извършена тройна комплексна техническа
експертиза изготвена
от доц д-р В.М.С.,
доц. д-р К.Х.В. и доц. д-р Б.А.Д. /л. 83, том 6 от ДП/ се установява, че железният път е във видимо много
добро състояние, отговарящо на скорошното му въвеждане в експлоатация, наклонът
на железния път е 8,21 %о (наклон на спускане) в посоката Михайлово -
Калояновец и непосредствено преди входния светофор на км. 91+745 (91 км и 745 хектометьр) преминава в - 3 %о, като преди
гара Калояновец не съществуват стръмни наклони на спускане, които биха могли да
доведат до неуправляемост на влака по спирачна система т.е. неконтролирано
увеличение на скоростта, светлинните сигнали - предупредителни и входни
светофори са изпълнени по скоростната сигнализация, същите се намират съответно на км. 90+712, а входния на
км. 91+912 и разстоянието между тях е 1200 м. –отговарящо на нормативните изисквания.
Съгласно нормативните изисквания - Наредба № 58/2006 год.- чл. 71(1) входният светофор трябва да
бъде на не по-малко от 250 м. от първата входна стрелка на гарата, а в гара
Калояновец входният светофор откъм гара Михайлово се намира на 289 м. от първата стрелка т.е. входният светофор е правилно
разположен спрямо първата входна стрелка на гарата.
Съгласно Наредба № 58/2006 год. - чл. 75 видимостта на входните
светофори трябва да бъде не по-малка от 200 м., a за
предупредителните не по-малка от 150 м., кaто на гара Калояновец установената
видимост на двата светофора - предупредителен и входен е съответно 400 м. и 370 м., като нищо не пречи на видимостта на входния
светофор до достигането му.
Вещите лица са обосновали извод, че всички системи по подготовката на
маршрута на влак № 8601 - стрелки в гарата и предупредителен и входен светофор
са изправни и работят съгласно нормативните изисквания, показанията на
предупредителния и входния светофор в гара Калояновец съответстват на
положението на стрелките при подготовката на маршрута, релейното помещение е
пломбирано и състоянието на апаратурата вътре съответства на изискванията, че
сигнализацията и управлението на стрелките в гара Калояновец са работили нормално и проведените
експерименти не са установили отклонения в работата им.
Експертизата констатира, че не е установен проблем с подготовката
(нареждането) на маршрута на бърз влак № 8601. Входните стрелки заемат
съответните положения, а предупредителният и входният светофори дават
съответстващи на стрелките показания. На 12.07.2014 год. маршрутът на бърз влак
№ 8601, обслужван от локомотив 45 153.4 е бил подготвен така, че той да влезе в
гарата в отклонение и да излезе по права. В този случай показанията на
светофорите са: предупредителен светофор - една мигаща жълта светлина, сочеща
че входният светофор е отворен и е разрешено движението с определената за влака
скорост, но с готовност скоростта да се намали при входния светофор до 40 км/ч. и входен светофор - една зелена светлина - горе и
една жълта – долу, сигнализиращо „Вход, разрешен със скорост до 40 км/ч. при входния светофор! Изходният светофор е отворен
за излизане с определената за влака скорост", като при този маршрут на
движение в гара Калояновец максимално допустимата скорост при влизане в същата
е 40
км/ч., при входния
светофор и в стрелките. Бърз влак № 8601, обслужван с локомотив № 45 153.4, на
12.07.2014 год. е преминал входния светофор на гара Калояновец със значително превишена скорост, като
самата катастрофа е настъпила на входните стрелки на гарата при скорост на
движение около 104 км/ч.
Съгласно заключението, на скоростомерната лента няма запис от извършено екстремно спиране, тъй като при този тип
спиране, налягането в главния въздухопровод на спирачната система на влака
спада до нивото на атмосферното, но такова действие със спирачната система не е
регистрирано.
Заключените на вещите лица е, че в случай, че в момента на видимост на
входния светофор е била задействана екстрено спирачната система на влака,
влакът ще спре окончателно на около 133 м. след входния светофор, т.е. преди първата входна
стрелка на гара Калояновец и настъпването на произшествието е щяло да бъде
осуетено. Съгласно същото заключение , дори и в нарушение –при закъсняла
реакция на управляващия влака и задействане екстрено на спирачната система при
входния светофор, влакът би спрял окончателно на 211 м. след първата стрелка, т.е. стрелките на гара
Калояновец ще се преминат със скорост не предизвикваща дерайлиране.
Причина за настъпване на железопътното транспортно
произшествие е поведението на подсъдимия Т. - за
подсъдимия
е била налице обективна възможност да
възприеме своевременно и непосредствено показанията на входния светофор и да
изпълни указанията на сигналите. Показанията на входния светофор са били две
светлини - горната светлина е разрешавала влизане на влака в гарата и дава
указания за положението на изходния светофор, а долната светлина е указвала
скорост до 40 км/ч. от входния светофор до преминаването през входните
стрелки, но подсъдимия
Т. не е привел управлението на влака в
съответствие със сигнализацията, като е управлявал влака и същия е преминал
през входния светофор и входните стрелки със скорост значително надвишаваща
задължителната такава от 40 км/ч., а именно около 106 км/ч. За подсъдимият не е съществувала обективна пречка да
възприеме показанията на входния светофор както от нормативно определеното от 200 метра, така и от по-голямо – от около 400 метра, нито обективна пречка да приведе скоростта на
движение на влака в съответствие с показанията чрез привеждане в действие на
спирачната система на влака. Подсъдимия Т. не е
предприел своевременни действия по намаляване скоростта на влака до
изискуемата. Той е имал обективна възможност да управлява влака със скорост,
позволяваща преминаването му през входния светофор и входните стрелки с
указаната скорост, имал е обективна възможност да задейства спирачната система
на влака от момента на видимост към входния светофор – когато влакът се е
намирал на разстояние около 400 метра преди него и по всяко едно време при приближаването
му до преминаването му на км. 91+912, но не е сторил това - в резултат на което
е настъпило дерайлиране на влака.
Деянието на подсъдимия Т. е в нарушение на нормативните правила за движение, установени съгл. чл.
115 от Закона за железопътния транспорт в Наредба
№ 58/02.08.2006 год.
за правилата за техническа експлоатация, движение на влаковете и сигнализацията
в железопътния транспорт, а именно: чл. 19, (1), т. 4 –„Работниците и служителите от железопътната система,
чиято дейност е свързана с безопасността на превозите, по време на работа са
длъжни точно да изпълняват заповедите и указанията на сигналите и указателите”,
чл. 324, ал. 2 – „При две светлини на светофора
горната светлина разрешава влизане на влака в гарата и дава указания за
положението на изходния светофор, а долната светлина указва скорост до 40 км/ч. от входния светофор до
преминаването през входните стрелки” и в нарушение на правила от Инструкция за работата на машинисти, локомотивни и
помощник - машинисти, локомотивни в „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД, а именно: чл. 25, б.”а”– „Машинист, локомотивен е длъжен да осигури безаварийно
обслужване на влаковете по график при строго спазване на предписаните скорости
за движение”, чл. 26, б ”е” –„Машинист, локомотивен е длъжен
да изпълнява безусловно указанията на сигналите и указателите на открит път, в
гарите и депата”, като при наредено транзитно преминаване по четвърти коловоз
на гара Калояновец от железен път № 1 на железен път № 2, не спазил указанията
на предупредителния и входния светофор, управлявайки влака със скорост от 106 км/ч. при разрешена до 40 км/ч., и същото е в причинно-следствена връзка с настъпилото железопътно
произшествие. В
резултат на същото е настъпила смъртта на машинист, локомотивен, 1-во лице на
влака – пострадалия Венко Т., средни телесни повреди на 4 лица - пътници: пострадалите
Н.Н., М.Ц., Д. А. и В.И., леки телесни повреди на пътници и длъжностни лица, а
именно св.А.Т., св.М.Ц., св.М.И., св.Д.И. и св. А.Д. – Б..
Наред с горното, като резултат от произшествието са
причинени и значителни имуществени щети общо
в размер на 1 469 000 лв., от които на „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД
- 288 000 лв. за унищожаване на локомотива и 822 000лв. за нанесените
щети по включените в състава на влаковата композиция шест броя вагони, и на ДП
„НКЖИ” - София - щети в размер на 359 000 лева с оглед повреждане на
железния път. Наред с това, нарушена е целостта на 3 бр. стълбове, счупени са
изолатори и скъсани проводници на въздушна електропроводна линия 20 kV, собственост
на „ЕВН България Електроразпределение” ЕАД.
ПРАВНА КВАЛИФИКАЦИЯ:
Предвид гореизложеното съдът счита, че подсъдимият Х.К.Т. с деянието си на 12.07.2014 год. в района западно от ж. п. гара Калояновец, обл.
Стара Загора, в ж. п. участък на км. 92+321, при управление на подвижен
железопътен състав – бърз влак № 8601 – София – Варна, състоящ се от локомотив
№ 45 153.4 и 5 бр. вагони, като машинист - локомотивен второ лице, нарушил
правилата за движение, като при наредено транзитно преминаване по четвърти
коловоз на Гара Калояновец от железен път 1 на железен път 2, не спазил
указанията на предупредителния и входния светофор, управлявайки влака със
скорост от 106 км/ч., при разрешена до 40 км/ч., в резултат на което причинил по непредпазливост смъртта на В.Т.Т. ЕГН
********** и телесни повреди на четири лица: средна телесна повреда на Н.А.Н.
- изразяваща се в трайно затруднение движението на десния долен крайник, двустепенна средна телесна повреда на М.К.Ц. - изразяваща се в трайно
затруднение движението на левия горен крайник и трайно затруднение движението
на снагата; средна телесна повреда
на Д.Р.А., изразяваща се в трайно
затруднение движението на снагата и средна
телесна повреда на В.Т.И.,
изразяваща се в трайно затруднение движението на снагата, като от деянието е
настъпила смърт на едно лице и средни телесни повреди на повече от едно лице -
четири лица, като случаят е особено
тежък, като от обективна и субективна страна е осъществил престъпния състав
на чл. 343, ал. 4, във вр. ал. 3, б. „б”
предложение 2 - ро, във вр. с ал. 1, във вр. чл. 342, ал. 1 от НК.
От обективна страна подсъдимия Х.К.Т. със своето противоправно поведение е нарушил чл. 115 от Закона за железопътния транспорт в Наредба № 58 от
02.08.2006 год. за правилата за техническа
експлоатация, движение на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт,
а именно:
- чл. 19.(1), т. 4 – „Работниците и
служителите от железопътната система, чиято дейност е свързана с безопасността
на превозите, по време на работа са длъжни точно да изпълняват заповедите и
указанията на сигналите и указателите”;
-чл. 324, ал. 2 – „При две
светлини на светофора горната светлина разрешава влизане на влака в гарата и
дава указания за положението на изходния светофор, а долната светлина указва
скорост до 40 км./ч. от входния светофор до преминаването през входните
стрелки”.
И в нарушение на правила
от Инструкция за работата на машинисти, локомотивни и помощник - машинисти,
локомотивни в „БЖД - Пътнически превози” ЕООД, а именно:
-чл. 25, б. ”а” –„Машинист, локомотивен е
длъжен да осигури безаварийно обслужване на влаковете по график при строго
спазване на предписаните скорости за движение”;
-чл. 26, б. ”е” –„ Машинист, локомотивен е
длъжен да изпълнява безусловно указанията на сигналите и указателите на открит
път, в гарите и депата”
От субективна страна,
деянието е извършено от подсъдимия по непредпазливост, като конкретния вид на непредпазливостта е
престъпна небрежност /несъзнавана непредпазливост/. Подсъдимият не е предвиждал
обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да предвиди, че те ще
настъпят, поради
което и на основание цитираните по-горе законови текстове, той следва да бъде
признат за виновен и наказан.
Вид и размер на наказанието
За извършеното от подсъдимият Х.К.Т. престъпление по чл. 343, ал. 4, във вр. ал. 3, б. „б” предложение 2 - ро, във вр. с ал.
1, във вр. чл. 342, ал. 1 от НК законът предвижда наказание
от 5 до 20 години лишаване от свобода /с изменението в Дв. бр.74/15 год./, но
към момента на извършване на деянието същите законови норми са предвиждали
наказание от 5 до 15 години лишаване от свобода, което наказание се явява по–благоприятно
по отношение на подсъдимия
Т. и съдът следва да се съобрази с
рамките предвидени в последното.
Водим от горното и изхождайки
от разпоредбата на чл. 54 от НК, съдът взе предвид като смекчаващи отговорността
обстоятелства: чистото съдебно минало на подсъдимия Т. и липсата на необходимия контрол от страна на машинист – първо лице - пострадалия В.Т., което също е допринесло за настъпване на
вредоносния резултат, а като отегчаващо отговорността обстоятелство:
изключително високата степен на обществена опасност на деянието.
Предвид гореизложеното съдът прие, че следва да определи на подсъдимия Х.К.Т. наказание лишаване от свобода,
под средния размер предвиден от закона, а именно ОСЕМ ГОДИНИ И ШЕСТ МЕСЕЦА.
Предвид всичко гореизложено и на основание чл. 343г във връзка с чл. 37,
ал. 1, т. 7, във вр. с чл. 49, ал. 2 от НК съдът лиши подсъдимия Х.К.Т. от право да упражнява професията на “Машинист,
локомотивен, влакова работа” за срок от ЕДИНАДЕСЕТ
ГОДИНИ И ШЕСТ МЕСЕЦА.
По гражданските искове:
От заключение на комплексна тройна техническа
експертиза, изготвена от доц. д-р В.С.; доц. д-р К.В. и доц. д-р Б.Д. и тримата
от Катедра “Железопътна техника” при ТУ– София /л. 83, т. 6 от ДП/ се
установява, че:
-причинените имуществени вреди на „БДЖ - Пътнически
превози” ЕООД са в размер на 288 000 лева за унищожаването на локомотива и
822 000 лева за нанесените щети по включените в състава на влаковата
композиция шест броя вагони или общо в размер на 1 110 000 лева, т.е. предявеният граждански иск е доказан
по основание и размер, поради което следва да бъде уважен за претендираната
сума, ведно със законната лихва от датата на непозволеното увреждане, до
окончателното изплащане на главницата.
- нанесените щети на железния път, собственост на
Държавно предприятие „НКЖИ” – София, съгласно същата експертиза възлизат на 359 000
лева, предвид което съдът счита, че предявеният граждански иск в размер на 358 247,38 лв. е доказан по
основание и размер, поради което следва да бъде уважен за притендираната сума,
ведно със законната лихва от датата на непозволеното увреждане, до
окончателното изплащане на главницата.
Съдът счита, че алтернативно предявеният граждански
иск за претърпени от Държавно предприятие „НКЖИ” – София имуществени вреди в
размер на 623 644,38 лв. е недоказан, поради което не следва да бъде уважаван.
От заключението на изготвената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни от д-р. Р.Х. съдебен лекар при МФ на СУ „Св. Климент
Охридски” – София се установява, че в резултат на настъпилото произшествие, пострадалият
В.Т.И. – роден на *** год., е
получил следните травматични увреждания - контузия на главата, мозъчно
сътресение, счупване на VII, VIII, IX и X ребра в ляво. Контузията на главата, както
и мозъчното сътресение - протекло без изпадане в безсъзнателно състояние, които
са причинили временно разстройство на здравето, не опасно за живота т.е. лека
телесна повреда по смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК. Полученото от пострадалия И.
травматично увреждане - счупване на четири ребра в ляво, е довело до трайно
затруднение в движението на снагата, за срок от около 2 м., представляващо средна телесна повреда по смисъла на
чл.129, ал. 2 от НК.
Предвид характера на телесните увреждания и
продължителността на възстановителните процеси при пострадалия И., съдът счита, че предявеният против
подсъдимият Т. граждански иск за претърпени неимуществени вреди, от пострадалия
в размер на 3000 лв., ведно със
законната лихва от датата на непозволено увреждане, до окончателното изплащане
на главницата е доказан по основание и размер и следва да бъде уважен изцяло.
Подсъдимият Т.
следва да заплати
на Държавата за така уважените граждански искове държавна такса в размер на 58 849,91 лв. /петдесет и осем
хиляди осемстотин четиридесет и девет лева и деветдесет и една стотинка/.
На основание чл. 189, ал. 3 от НПК
съдът осъди подсъдимия
Х.К.Т.:
- Да заплати в полза на Държавата, по бюджетната
сметка на НСлС – София направените в хода
на досъдебното производство разноски, в размер на 5975,18 лв. /пет хиляда деветстотин седемдесет и пет лева и осемнадесет
стотинки.
- Да заплати в полза на Държавата по бюджетната
сметка на Окръжен съд – гр. Стара Загора направените съдебни разноски в размер
на 2 699,89 лв. /две хиляди
шестстотин деветдесет и девет лева и осемдесет и девет стотинки/.
Причини – несъобразяване с
правилата установени в Закона за железопътния транспорт, Наредба № 58 от 02.08.2006 год. за
правилата за техническа експлоатация, движение на влаковете и сигнализацията в
железопътния транспорт и Инструкция
за работата на машинисти, локомотивни и помощник - машинисти, локомотивни в
„БЖД - Пътнически превози” ЕООД.
Водим от горните мотиви, съдът постанови присъдата си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: