Решение по дело №592/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 февруари 2021 г. (в сила от 4 март 2021 г.)
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20207060700592
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

35

 
гр. Велико Търново,
 09.02.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд Велико Търново – Втори състав, в съдебно заседание на първи февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:


ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ                                                                                                      

при участието на секретаря В. Г. изслуша докладваното от СЪДИЯ ЧЕМШИРОВ Адм. д. №592 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл. 65, ал. 4 ЗОбС.

Образувано е по жалба на Й.М.Й., едноличен търговец с фирма ЕТ „Аполо – Й.й.“ от гр. Горна Оряховица, срещу Заповед №1445/28.08.2020г. на кмета на Община Стражица, с която е разпоредено на основание чл. 65, ал. 3 от Закона за общинската собственост да се извърши принудително освобождаване на поземлен имот с идентификатор 36782.84.326, представляващ „рибарници“ в местността „Бекчия“ в землището на с. Кесарево, общ. Стражица с площ 117 697 кв.м., актуван с АПОС №8253/05.12.2019г.

От жалбоподателя се претендира, че оспорената заповед е незаконосъобразна. Твърди, че срещу него е осъществена административна репресия, изразяваща се в множество заповеди. Моли съдът да постанови отмяна на заповедта, като присъди направените в производството разноски.

Ответникът по жалбата – кмета на Община Стражица, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Счита, че същата е твърде обща, несъдържаща конкретно посочени пороци на оспорения индивидуален административен акт. Развива подробни доводи относно спазването на административната процедура по издаването на оспорената заповед, включително изясняване на всички релевантни факти и обстоятелства преди издаването й, както и съответствието й с приложимото материално право. Претендира за присъждане на разноски.

 

Съдът като взе предвид становищата на страните, основанията за издаването на оспорвания административен акт и представените по делото доказателства, приема за установено следното:

С договор от 01.05.1999г. Община Стражица е предоставила за ползване на концесия на Й.М.Й. с ЕТ „АПОЛО-Й.й.“ недвижим имот – язовир „Рибарници“, находящи се в м-ст „Бекчия“ с обща площ от 117 дка в парцел „ОКЕ 326“ в землището на с. Кесарево, описани в акт за общинска собственост №10/23.07.1993г., срещу концесионна цена в размер на 16 555 000 лева по реда и условията, посочени в договора. Договорът е сключен за срок от пет години съгласно чл. 15 от същия. Срокът на договора е продължен с Анекс от 11.12.2001г., като е посочено, че съгласно Решение №227 от Протокол №21 от 19.06.2001г. на Общински съвет – Стражица, срокът на договора е продължен от 5 години на 25 години, считано от 11.12.2001г. до 11.12.2026г. С последователно подписани анекси от 20.04.2007г., 20.08.2007г., 24.01.2008г., 23.01.2009г., 17.04.2012г., 05.03.2013г., 14.04.2016г., 19.12.2017г. и 12.02.2018г. е променян размерът на годишната концесионна цена и площта на имота. На 28.08.2020г. на основание  чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 65, ал. 1 и ал. 3 от ЗОбС е издадена Заповед №1445, която е подписана от кмета на Община Стражица. Със посочената заповед е наредено да се извърши принудително освобождаване на 11.09.2020г. от 10,00 ч. на ПИ с идентификатор 36782.84.326, представляващ Рибарници в местността „Бекчия“ в землището на с. Кесарево, с площ 117 697 кв.м., актувани с АПОС № 8253/05.12.2019г. от комисия с поименно посочен състав. В заповедта е посочено, че поради изтичане срока за доброволно освобождаване на Рибарници в местността „Бекчия“ в землището на с.Кесарево от концесионера ЕТ „АПОЛО-Й.й.“, представляван от Й.М.Й., съгласно Заповед №1155/16.07.2020г., следва законова процедура за освобождаване на имота. Видно от съдържащият се в административната преписка Протокол за връчване на заповеди на кмета, подписан от трима служители на общинска администрация – Стражица, сред които и оспорената в настоящото производство Заповед №1445/28.08.2020г., на 01.09.2020г. е открит концесионерът, който е отказал да получи процесната заповед в присъствието на общински служители. От същия протокол се установява, че заповедта е залепена на битовата сграда, находяща се на територията на Рибарници, с. Кесарево. В хода на съдебното производство от страна на ответника са представени Протокол от 11.09.2020г., подписан от поименно посочена комисия, за посещение в ПИ с идентификатор 36782.84.326 към който е приложено саморъчно подписано от Й.Й.удостоверение, че имотът ще бъде освободен на 14.09.2020г. На тази дата и в изпълнение на Заповед №1445/28.08.2020г. е съставен Приемателен протокол за три имота, сред които и ПИ с идентификатор 36782.84.326, представляващ Рибарници в землището на с. Кесарево. В момента на приемането, комисия е констатирала, че в рибарниците няма вода, битовата сграда е в много лошо състояние /хигиенно/, навеса е на място.

В хода на съдебното производство по делото от ответната администрация с писмо изх. №61-51-1/21.09.2020 г. по описа на Обина Стражица e представена и приета административната преписка по издаване на обжалвания акт. Като доказателства по делото е прието становище от кмета на Община Стражица с вх. №3564/29.29.2020г. и писмо от Община Стражица с вх. №3639/02.10.2020г., ведно с писмени доказателства по опис.

По искане на ответната по делото са събрани и гласни доказателства чрез разпита на свидетелите Д.Д.и Н.П.– служители в Община Стражица, като участници в комисията, определена със Заповед №1445/28.08.2020г. на кмета на Община Стражица.  

Свидетелите излагат обстоятелствата при които е действала комисията, като подчертават, че при връчването на оспорваната заповед е процедирано по различни начини с оглед заповедта да достигне до знанието на жалбоподателя като неин адресат. Комисията е описала имота в състоянието, в което е бил към момента на проверката,  като на оспорващия е бил определен нов срок за напускане на имота, съобразно неговото желание. Този срок е бил спазен от оспорващия, който е освободил имота без други възражения.  

При така установените факти настоящият състав стигна до следните правни изводи:

По своето естество оспорената заповед представлява едностранно властническо волеизявление, което носи белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК. Като такъв, Заповед №1445 от 28.08.2020г. на кмета на Община Стражица, издадена на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 65, ал. 1 и ал. 3 от ЗОбС, подлежи на обжалване по реда на АПК.

В съдържането на оспорената заповед на кмета на Община Стражица, не е указано по какъв начин следва да бъде съобщена на участниците, нито реда за обжалването й. При това, съгласно нормата на чл. 140, ал.1 от АПК, когато в административния акт или в съобщението за неговото издаване не е указано пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, съответният срок за обжалване по този дял се удължава на два месеца. В този смисъл, жалбата срещу процесната заповед е допустима, тъй като е подадена на 17.09.2020г., т.е. в двумесечния срок от издаването на оспорения акт. Същевременно, Заповед №1445 от 28.08.2020г. е връчена на жалбоподателя, видно от известието за доставяне на 08.09.2020 г. /л.6/, с което е спазен и срокът по чл. 149, ал. 1 от АПК. Изложеното мотивира съда да приеме, че жалбата срещу Заповед №1445 от 28.08.2020г. на кмета на Община Стражица е допустима като подадена от активно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от оспорване, пред компетентния съд.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а проверява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган съобразно с изискванията на чл. 65, ал.1 от Закона за общинската собственост, в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички реквизити, посочени в чл. 59 от АПК, включително фактически и правни основания за издаването й.

При издаване на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, следователно налице е и изискването по чл. 146, т. 3 АПК

Материалноправното основание за издаване на оспорваната заповед е разпоредбата на чл. 65, ал. 1 от Закона за общинската собственост, съгласно която, заповеди за изземване се издават при наличие на следните предпоставки: да се касае за общински имот и същият да се владее или държи без основание, да не се използва по предназначение или необходимостта от него да е отпаднала. В настоящия случай, безспорно е установено, че се касае за имот, който е публична общинска собственост, видно от АПОС №8253/05.12.2019г., който се ползва с обвързваща материалнодоказателствена сила за отразените в него обстоятелства, т.е. изпълнена е първата предпоставка за материалната законосъобразност на оспорения административен акт по чл. 65, ал. 1 от ЗОбС  -  имотът е общинска собственост.

По отношение на другата материалноправна предпоставка - имотът да се ползва без правно основание, съдът намира, че е безспорно от доказателствата по делото се установява, сключен на 01.05.1999г., между жалбоподателя, като ЕТ „АПОЛО-Й.й.“ договор, по силата на който концедента - Община Стражица предоставя за ползване на концесия недвижим имот – язовир „Рибарници“, находящи се в м-ст „Бекчия“ с обща площ от 117 дка в парцел „ОКЕ 326“. В чл. 16 от договора алтернативно са посочени основанията за прекратяването му, като в чл. 6, ал. 2 от същия е уточнено, че при неизплащане на цената в срок от два месеца, договорът се разваля от концедента без изрично предизвестие. Видно от представеният Протокол №10 от 30.06.2020г., Общински съвет Стражица е приел Решение №111/30.06.2020г., с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 ЗМСМА във връзка с чл. 5, ал. 1, т. 7 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Стражица, негови комисии и взаимодействието му с общинска администрация, чл. 145, ал. 2, т. 5 във вр. с чл. 146, ал. 2 от Закона за концесиите и чл. 6, ал. 2 от Договора за концесия, е дал съгласие за прекратяване на договора за концесия на Община Стражица и ЕТ „АПОЛО-Й.й.“, поради неплащане на концесионна цена и е възложил на кмета на общината да предприеме всички необходими действия за своевременно прекратяване на договора. Решение №111 от 30.06.2020г. на Общински съвет Стражица е влязло в сила, с което е изпълнена предвидената в чл. 76, ал. 3 от Закона за концесиите процедура по прекратяване на договора за концесия, тъй като е налице решение за прекратяване от концедента – общинския съвет /чл. 17, ал.1, т. 2 от ЗК/, като кметът е органа, на когото е възложено да извърши действията за прекратяване на концесионния договор, чрез издаване на атакуваната заповед за изземване. Ето защо, се налага изводът, че е налице и втората материалноправна предпоставка – имотът да не се ползва на правно основание.

При това положение, след като жалбоподателя не е ангажирал нито в производството пред административния орган, нито в съдебното производство, доказателства за правното основание, на което държи имота, или такива, които да оборят акта за публична общинска собственост, Заповед №1445/28.08.2020г. на кмета на Община Стражица, като издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при спазване на материалния закон и целта на закона, е законосъобразна, а жалбата на Й.М.Й. с ЕТ „АПОЛО-Й.й.“, като неоснователна следва да се отхвърли.

Съобразно изхода на спора пред настоящата инстанция и направеното искане от ответника, съдът присъжда разноски в полза на Община Стражица в размер на 600 лв., представляващи договорено и внесено адвокатско възнаграждение.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административният съд – В. Търново, ІІ-ри състав

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЯ жалбата на Й.М.Й., едноличен търговец с фирма ЕТ „Аполо – Й.й.“ от гр. Горна Оряховица, срещу Заповед №1445/28.08.2020г. на кмета на Община Стражица, с която е разпоредено на основание чл. 65, ал. 3 от Закона за общинската собственост, да се извърши принудително освобождаване на поземлен имот с идентификатор 36782.84.326, представляващ „рибарници“ в местността „Бекчия“ в землището на с. Кесарево, общ. Стражица с площ 117 697 кв.м., актуван с АПОС № 8253/05.12.2019г.

ОСЪЖДА Й.М.Й., едноличен търговец с фирма ЕТ „Аполо – Й.й.“, ЕИК *********, със седалище в гр. Горна Оряховица, ул. „Въча“ № 11, да заплати на Община Стражица разноски по делото в размер на 600/шестстотин/лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: