Решение по дело №2563/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 87
Дата: 31 януари 2022 г. (в сила от 31 януари 2022 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20217040702563
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                              Р   Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                        №87

 

Бургас, 31/01/2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми  състав, в открито  заседание на деветнадесети януари, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                              

                                                                                   Съдия Златина Бъчварова

                                                                       

Секретар В.С.

като разгледа административно дело  номер  2563  по описа за  2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/ във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на В.С.С., против заповед № 5393з-112 от 27.10.2021 г. на  началника на Гранично полицейско управление /ГПУ/ Летище Бургас, Регионална дирекция „Гранична полиция“/РДГП/ Аерогари,  Главна дирекция „Гранична полиция“/ГДГП/, Министерство на вътрешните работи/МВР/, с която за дисциплинарно нарушение по чл.194, ал. 2, т.1 ЗМВР и на основание чл.200, ал.1, т.11 ЗМВР, като младши експерт, командир на отделение/КО/, ГКПП Аерогара Бургас, ГПУ Летище Бургас, РДГП Аерогари, ГДГП, МВР, му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6/шест/ месеца. Предупреден е, че при извършване на друго нарушение в срока на наложеното наказание, ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

Жалбоподателят, редовно уведомен, се явява лично и чрез процесуалния си представител поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт. Не ангажира доказателства. Претендира разноски.

Ответникът, редовно уведомен, не се представлява. Писмено е изразил становище за неоснователност на жалбата. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице, което е има правен интерес, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:

От представените в административната преписка доказателства се установява, че със заповед №5393з-73/28.07.2021 г./л.27 от делото/, изменена със заповеди № 5393з-84/24.08.2021 г. и № 5393з-101/24.09.2021 г. на началника на ГПУ Летище Бургас, РДГП Аерогари,  ГДГП, МВР/л.70, 28-30 от делото/ е разпоредена проверка от комисия на изнесените данни в докладна записка с рег. № 5393р-10311 от 26.07.2021 г./л.32 от делото/ - допуснати нарушения при извършване на гранична проверка за влизане в страната на 15.07.2021 г. през ГКПП Аерогара Бургас на лице, представило за гранична проверка паспорт на Република Литва с подправена персонализирана страница, който същевременно е протичал по ХИТ чл. 38 от Решение 2007/533 на Съвета на ЕС за създаване и функциониране на ШИС II/вещ открадната, незаконно присвоена, изгубена/.

В хода на проверката комисията е установила, че нa 15.07.2021 г., в 09. 26 часа на ГКПП Аерогара Бургас, с полет QS1180 от Прага, се явило за гранична проверка за влизане в РБ лице от женски пол, което предоставило литовски паспорт № *******, издаден на 18.06.2013 г., валиден до 18.06.2023 г., на името на Е.М. - жена, родена на *** г. При последващо изследване на представения от лицето документ за самоличност, за което била съставена експертна справка № 97/22.07.2021 г. с рег.№ 5393Р-23.07.2021г., било установено, че граничният паспорт е подправен, като преправката е на персонализираната страница и че същият протича и по ХИТ чл. 38 от Решение 2007/533 на Съвета на ЕС, за създаване и функциониране на ШИС II /вещ - открадната, незаконно присвоена, изгубена/ и в база данни на НЦБ „Интерпол“ - кат. 6 - откраднати и изгубени пътни документи. Установено било, че лицето, представило за гранична проверка литовския паспорт е украинската гражданка Н.М., жена родена на *** г., титуляр на украински паспорт № ******* и че граничната проверка на първа линия при влизането й в страната и на представения от нея паспорт е извършена от младши експерт В.С.С., при която той не е потвърдил изведеното съвпадение по ХИТ чл. 38 от Решение 2007/533 на Съвета на ЕС на проверявания документ. Затова комисията приела, че младши експерт В.С.С. е допуснал в страната на 15.07.2021 г. да влезе лице с преправен документ, който същевременно е протичал по ХИТ, с което не е изпълнил  разпоредбите на чл.81, ал.1, т.1 от Правилата за работата на Бюрото „СИРЕНЕ“ и потребителите с право на достъп до данните в Националната Шенгенска информационна система/НШИС/, утвърдени със заповед № 8121 з- 878/26.07.2018 г. -  „При установяване на ХИТ по чужд сигнал в ШИС за вещ издирвана, с цел изземване или използване като веществено доказателство за целите на наказателно производство, служителят, извършващ проверката”, т.1 - „ предприема необходимите действия с цел изземване на вещта в съответствие с чл.84 ЗМВР“;  чл.8, т.2, б „а“ от Регламент /ЕС/ 2016/399   - „При влизане и при излизане лицата, които съгласно правото на Съюза се ползват с право на свободно движение, подлежат на следните проверки: а/ проверка на самоличността и гражданството на лицето и на автентичността и валидността на пътния документ за преминаване на границата, включително посредством справка в съответните бази данни…, и чл.27, ал.1, т.3 от Дял трети, Глава първа на Инструкция № 8121з-813 от 09.07.2015 г. за реда и организацията за осъществяване на граничните проверки на граничните контролно-пропусквателни пунктове/ГКПП/обн.ДВ, бр.55/2015 г./ - „проверка за наличието на признаци за фалшифициране или подправяне на документа“.

Деянието е квалифицирано от комисията като нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1 ЗМВР. Предложено е за извършването му да бъде наложено дисциплинарно наказание „порицание“ на В.С.С. на основание чл.200, ал.1, т.11 ЗМВР.

            Констатациите и изводите на комисия са обективирани в справки № 5393р-14409/20.09.2021 г., връчена на жалбоподателя на 21.09.2021 г. /л.23-26 от делото/ и № 5393р-15465/07.10.2021 г., връчена на жалбоподателя на 12.10.2021 г. /л.79-81 от делото/.

         В отговор на връчени покани за запознаване със справките, материалите посочени в тях и за даване на писмени обяснения и възражения  В.С. е депозирал докладни записки с №  5393р-14548/23.09.2021 г./л.82-83 от делото/;  № 5393р-15018/01.10.2021 г. /л.93-94 от делото/; № 5393р-15736/13.10.2021 г. /л.75-76 от делото/, с които дисциплинарно наказващият орган се е запознал.

След като били събрани и оценени всички доказателства по случая, възраженията на жалбоподателя, тежестта на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вина и цялостното поведение на С. по време на службата, на 27.10.2021 г. началникът на ГПУ Летище Бургас, РДГП  Аерогари,  ГДГП, МВР, е издал заповед  № 5393з-112, с която за дисциплинарно нарушение по чл.194, ал. 2, т.1 ЗМВР и на основание чл.200, ал.1, т.11 ЗМВР, на  В.С.С., младши експерт, командир на отделение/КО/, ГКПП Аерогара Бургас, ГПУ Летище Бургас, РДГП Аерогари, ГДГП, МВР, е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6/шест/ месеца. Предупреден е, че при извършване на друго нарушение в срока на наложеното наказание, ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

         Дисциплинарно наказващият орган изцяло е възприел констатациите на проверяващата комисия, приемайки за безспорно доказано от събраните доказателства в хода на проверката, че младши експерт В.С.С., камандир на отделение/КО/, ГКПП Аерогара Бургас, ГПУ Летище Бургас, РДГП Аерогари, ГДГП, МВР, на 15.07. 2021 г., в ГКПП Аерогара Бургас при извършване на гранична проверка на украинската гражданка Н.М., родена на *** г., представила за гранична проверка литовски паспорт № *******, е допуснал за влизане в страната лице с преправен документ, който същевременно е протичал по ХИТ. Приел е, че С. не е изпълнил  разпоредбите на чл.81, ал.1, т.1 от Правилата за работата на Бюрото „СИРЕНЕ“ и потребителите с право на достъп до данните в Националната Шенгенска информационна система/НШИС/, утвърдени със заповед № 8121 з- 878/26.07.2018 г. -  „При установяване на ХИТ по чужд сигнал в ШИС за вещ издирвана, с цел изземване или използване като веществено доказателство за целите на наказателно производство, служителят, извършващ проверката”, т.1 -  „предприема необходимите действия с цел изземване на вещта в съответствие с чл.84 ЗМВР“;  чл.8, т.2, б „а“ от Регламент /ЕС/ 2016/399   - „При влизане и при излизане лицата, които съгласно правото на Съюза се ползват с право на свободно движение, подлежат на следните проверки: а/ проверка на самоличността и гражданството на лицето и на автентичността и валидността на пътния документ за преминаване на границата, включително посредством справка в съответните бази данни…, и чл.27, ал.1, т.3 от Дял трети, Глава първа на Инструкция 8121з-813 от 09.07.2015 г. за реда и организацията за осъществяване на граничните проверки на ГКПП - „проверка за наличието на признаци за фалшифициране или подправяне на документа“.

         При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповед № 5393з-112/27.10.2021 г. е издадена от компетентен орган - началника на ГПУ Летище Бургас, РДГП Аерогари,  ГДГП, МВР, съобразно нормата на чл.204, т.4 ЗМВР.

На второ място, същата е в предвидената от закона писмена форма и съдържа посочените в нормата на чл.210, ал.1 ЗМВР реквизити и фактически и правни основания за нейното издаване.

На трето място, заповедта е издадена при липса на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила.

         Дисциплинарното производство е започнало с издаване на заповед по реда на чл.205, ал.2 ЗМВР за разпореждане на проверка за изясняване на установени данни за извършено дисциплинарно нарушение от служител на ГПУ Летище Бургас, съдържащи се в докладна записка и е протекло в рамките на законоустановения срок, съгласно чл. 195, ал.1 ЗМВР, предвиждащ дисциплинарното наказание да се наложи в двумесечен срок от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. А дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган/по арг. от чл.196, ал.1 и 2 ЗМВР/. В случая това е станало на 23.09.2021 г., когато дисциплинарно наказващият орган се е запознал с първоначално изготвената от проверяващата комисия справка, поради което съдът намира, че е спазен установеният в закона срок.

В хода на дисциплинарното производство на жалбоподателя е предоставена възможност да даде обяснения първоначално при връчване на заповедите за разпореждане на проверката и на основание чл.206, ал.1 ЗМВР срещу констатациите за установеното нарушение, съдържащи се в справките, изготвени от проверяващата комисия.

На следващо място, относно приложението на материалния закон, съдът съобрази следното:

Жалбоподателят не оспорва факта, че на процесната дата е извършил гранична проверка при влизане в страната на лице, което е предоставило за гранична проверка литовски паспорт, за който е установено при последващо визуално и техническо изследване на документа и при извършена справка, че е с преправена персонализирана страница и че протича по ХИТ. Установената фактическа обстановка от проверяващата комисия се подкрепя изцяло от приобщените и събраните в хода на проверката доказателства.

Възражението на жалбоподателя, че не е установено с влязъл в сила съдебен акт, че е използван паспорт с невярно съдържание, е неоснователно. Касае се за различни производства, които се развиват независимо едно от друго по различен процесуален ред и са с различен предмет.

 За налагане на дисциплинарно наказание за нарушение по чл.194, ал.2, т. 1 ЗМВР е необходимо наличие на неизпълнение на разпоредбите на ЗМВР, на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове или на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи на заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители, каквото в случая се установява. Нормата на чл.27, ал.1, т.3, Дял трети, Глава първа на Инструкция №8121з-813 от 09.07.2015 г. изрично сочи, че минималната гранична проверка, извършвана от граничния полицай на първа линия, включва проверка за наличието на признаци за фалшифициране или подправяне на документа за пътуване, представен от преминаващото границата лице. При осъществяване на такава проверка на 15.07.2021 г. при влизане в страната на лицето, представило литовския паспорт с №******* жалбоподателят не е успял да идентифицира наличието на признаците за подправяне на персонализираната страница на паспорта, установени по безспорен начин при последващо визуално и техническо изследване на документа. Нарушена е и разпоредбата на чл.81, ал.1 от Правила за работата на Бюрото „СИРЕНЕ“ и потребителите с право на достъп до данните в НШИС, утвърдени със заповед № 8121 з- 878/26.07.2018 г., тъй като при извършване на граничната проверка жалбоподателят не е потвърдил изведеното съвпадение  /ХИТ/, съгласно чл.38 от Решение 2007/533/ПВР на Съвета по чужд сигнал в ШИС на проверявания литовски паспорт № ******* и не е предприел необходимите действия с цел изземване на документа.

От фактическото описание на нарушението, от цитираните като нарушени правни норми, а и от правната му квалификация по чл.194, ал.2, т.1 ЗМВР става ясно, че жалбоподателят е наказан за неизпълнение на изисквания, установени в конкретни разпоредби на подзаконови нормативни актове, издадени въз основа на ЗМВР. Освен това С. не е изпълнил и свое служебно задължение като граничен полицай да извърши проверка за валидността и автентичността на литовски паспорт № *******, представен  при преминаване на границата от проверяваното лице, произтичащо пряко от разпоредбата на чл. 8, т.2 на Регламент (ЕС) 2016/399, изменена с чл.1 на Регламент (ЕС) 2017/458 на Европейския Парламент и на Съвета от 15 март 2017 година и според която при влизане и при излизане лицата, които съгласно правото на Съюза се ползват с право на свободно движение, подлежат на следните проверки: а/ проверка за самоличността и гражданството на лицето и на автентичността и валидността на пътния документ за преминаване на границата, включително посредством справка в съответните бази данни и по -специално:1/ШИС; 2/база данни на Интерпол за откраднати и изгубени пътни документи; 3/национална база данни, съдържащи информация за пътни документи, които са били откраднати, незаконно присвоени, изгубени или невалидни.

         По делото липсват данни жалбоподателят да е извършил справка в посочените база данни на литовски паспорт № ******* при граничната проверка на лицето, представило го за проверка при влизане в страната. За неизпълнение на това негово служебно задължение правилно е наказан на основание чл.200, ал.1, т.11 ЗМВР. Неоснователно е възражението, че  в оспорената заповед е посочена норма от отменен регламент, тъй като разпоредбата на чл. 8, т.2 на Регламент (ЕС) 2016/399 не е отменена, а само изменена с чл.1 на Регламент (ЕС) 2017/458 на Европейския Парламент.

         Неоснователно е и възражението, че в заповедта не са отразени неизпълнените от В.С. задължения от длъжностната си характеристика, доколкото той е наказан за неизпълнение на свое служебно задължение, произтичащо от норма на регламент, който е задължителен в своята цялост и с пряко приложение във всички държави от Европейския съюз /ЕС/.

         В обжалваната заповед са изложени мотиви за индивидуализация на наказанието. Причините, поради които жалбоподателят е наказан с порицание за установения в закона минимален срок от шест месеца са именно конкретните обстоятелства, свързани с извършване на нарушението, формата на вината и цялостното поведение на жалбоподателя по време на службата, които са обсъдени и взети предвид в тяхната съвкупност от дисциплинарно наказващия орган.

По изложените съображения жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на ответника се следва юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00/сто/ лева, на основание чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ/обн.ДВ, бр.25/2006 г./.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.С.С., против заповед № 5393з-112 от 27.10.2021 г. на  началника на Гранично полицейско управление /ГПУ/ Летище Бургас, Регионална дирекция „Гранична полиция“/РДГП/ Аерогари,  Главна дирекция „Гранична полиция“/ГДГП/, Министерство на вътрешните работи/МВР/, с която за дисциплинарно нарушение по чл.194, ал. 2, т.1 ЗМВР и на основание чл.200, ал.1, т.11 ЗМВР, като младши експерт, командир на отделение/КО/, ГКПП Аерогара Бургас, ГПУ Летище Бургас, РДГП Аерогари, ГДГП, МВР, му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6/шест/ месеца.

ОСЪЖДА В.С.С., да заплати на Главна дирекция „Гранична полиция“ разноски в размер на 100.00/сто/ лева.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                             СЪДИЯ: