Решение по дело №1739/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260002
Дата: 4 януари 2021 г. (в сила от 31 март 2021 г.)
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20201720201739
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

04.01.2021 год.

 

Номер 260002 /04.01.   година  2021           Град Перник

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

            Пернишки Районен съд                                     05 наказателен състав

            На   07 декември                                   Година две хиляди и  двадесета

            В публично заседание в следния състав :

                             

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Христина Ангелова

                                                       ЧЛЕНОВЕ:

                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

 

                Секретар : Роза Ризова

                Прокурор :

               Като разгледа докладваното от Председателя   административен характер дело №01739 година по описа на съда за 2020 година,  за да се произнесе взе предвид следното :

               Производството е по  реда на чл.59-63 от ЗАНН .

              Образувано е по жалба   на „Катицайс 64“ ЕООД ,представлявано от К.В.К.против наказателно постановление №БАЖ-009/28.09.2020 година,издадено от Началник РО „Надзор на пазара“ Югозападна България към ГД „Надзор на пазара“ гр.София ,с което на основание чл.52 г чл.,52 б ,чл.52в и чл.52 д  от ЗТИП за осъществен състав на четири административни нарушения  по чл.4 а ал.1 чл.4б т.1,т.2,т.3  и т.4 от ЗТИП вр. с чл.12 ал.1 и ал.2  от  НСИОСЕСПИОГН са наложени четири „имуществени санкции“ в размер на 250 лв.за всяко едно от тях.

            „Катицайс 64“ ЕООД ,представлявано от К.В.К.е обжалвал наказателното постановление в законоустановения срок.В жалбата,депозирана срещу него са изтъкнати доводи,че същото е неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло отменено.В съдебно заседание,редовно призован не се явява и не доразвива доводите си,изложени в жалбата.Постъпила е писмена молба от адв.Е.Т.,като защитник на жалбоподателя,с която същата моли съдът да даде ход на делото и същото бъде разгледано в отсъствие на жалбоподателя,като излага мотиви за неправилност и незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление и неговата отмяна като такова.Навеждат се доводи за квалифициране на нарушенията като маловажни такива .

             Въззиваемата страна–ДАМТН ,редовно призована не  изпраща представител за съдебното заседание.В съпроводителното писмо към административно наказателната преписка от нейна страна е изразено становище,че издаденото от Началник РО „Надзор на пазара“ Югозападна България към ГД „Надзор на пазара“ гр.София наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде изцяло потвърдено.

            Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14 и чл.18 от НПК намира за установено следното :

            Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е. Разгледана по същество се явява неоснователна.

            С акт за установяване на административно нарушение №БАЖ-009/27.07.2020   година,съставен от  Б.А.Ж. в качеството на “ инспектор ” в ГД “Надзор на пазара” –гр.София в присъствието на свидетелите по  акта   Д.Р.И.и К.А.Т., длъжностни лица от посочената структура на „Катицайс 64“ ЕООД ,представлявано от К.В.К.е установено ,че :

            На 17.06.2020 година при извършена проверка „Безопасно лято 2020“в търговски обект  оптика ,находящ се в гр.Перник ул.“Отец Паисий“ №45 се предлагат за продажба :

                               - Слънчеви очила –детски марка KAIXIN BAOBAO модел 1308-3,партиден номер КВВО12012,технически данни 53 гр.16-110 произход липсва,баркод липсва.Установено е,че същите са с тъмни стъкла и пластмасови рамки с жълт цвят.Установено било,че към тях имало картонен етикет е залепен стикер   KAIXIN BAOBAO и данни на китайски език.Предлагали се в найлонова опаковка с надписи на китайски език.Производител,вносител и дистрибутор не били посочени.Продуктът се предлагал в обекта без придружаващи документи и без нанесена маркировка СЕ на цена 50 лв.

                            -Слънчеви очила–детски без посочена марка,модел17109С8/лилав/и С7/зелен/,произход липсва,баркод,липсва.Установено било ,че са с тъмни стъкла и пластмасови рамки,изработени в две цветови комбинации от лилав и зелен цвят и залепен стикер върху тях с надпис SUN GLASSES Polarizet.Установено било,че се предлагат в прозрачна найлонова опаковка,върху която има изписани ХТL sungiasses и надписи на китайски език,като производител,дистрибутор и вносител ни били посочени.Предлагали се без придружаващи документи и без нанесена маркировка СЕ на цена 50 лв.

                          -Слънчеви очила марка Polarizet модел Р9006, произход липсва,баркод,липсва.Установено било ,че са с тъмни стъкла и пластмасови рамки,със залепен стикер върху тях с надпис Polarizet,маркировка за съответствие СЕ UV400 proteition sungiasses Установено било,че данните ,нанесени за продукта са col 1 58гр.16-135 САТ .3 Polarizet и маркировка за съответствие СЕ.Към очилата имало картонен етикет с изписани текстове на английски език и без превод на български език и други данни.Предлагали се за продажба в мек текстилен калъф с надпис Polar Eagie@.Производител,вносител и дистрибутор не били обозначени.Липсвала инструкция за употреба и ЕС и декларация за съответствие.Предлагали се на цена 50 лв. 

           В обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение е посочено,че описаните продукти се предлагат за продажба

                             - без нанесено име и регистрирано търговско наименование или търговска марка и пощенски адрес на производителя и вносителя

                           -без да са придружени от инструкции и/или указания за употреба на български език.

                           -без маркировка за съответствие,нанесена върху продуктите,прикачените етикети ,залепените стикери или върху техните опаковки.

                           -без да са придружени с ЕС декларация за съответствие.

           Цифрово в акта за установяване на административно нарушение  е посочено,че от „Катицайс 64“ ЕООД ,представлявано от К.В.К.са нарушени разпоредбите на чл.12 ал.1 и ал.2 от НСИОСЕСПИОГН и чл.4 а ал.1,чл.4 б т.2 ,чл.4 б т.3 и чл.4 б т.4 от ЗТИП.

         При проверката  на място присъствала представляващия юридическото лице К.В.К..За същата бил съставен констативен протокол №002497/17.06.2020 година.                             

         Актът е подписан от  актосъставителя и свидетелите по него.  Съставен е в  присъствие на нарушителя,който се е явил в ДАМТН след изпратена по надлежния ред покана за съставяне на акт за установяване на административно нарушение.К.го е подписала.При предявяване и подписване на акта от представляващия юридическото лице не са направени възражения или дадени обяснения по описаните нарушения в неговата обстоятелствена част.В деня на съставянето му актът е връчен на представляващия    „Катицайс 64“ ЕООД срещу разписка.

         Възражения по акта не са постъпили  в законоустановения срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН пред административно наказващия орган.

        Въз основа на съставения акт от Началник РО „Надзор на пазара“ Югозападна България към ГД „Надзор на пазара“ гр.София е издал наказателно постановление №БАЖ -009/28.09.2020 година, с което на основание чл.52  г чл.,52 б ,чл.52в и чл.52 д  от ЗТИП за осъществен състав на четири административни нарушения  по чл.4 а ал.1 чл.4б т.1,чл.4б т.2,чл.4 б т.3  и чл.4 б т.4 от ЗТИП вр. с чл.12 ал.1  и ал.2 от  НСИОСЕСПИОГН на „Катицайс 64“ ЕООД представлявано от К.В.К.са наложени четири „имуществени санкции“ в размер на 250 лв.за всяка една от тях.

          Горната фактическа обстановка се установява от събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства-  показанията на разпитаната  по делото свидетелка  Б.А.Ж..Показанията на Ж. са пълни,ясни и безпротиворечиви относно установеното от нея в хода на извършената проверка,проведените действия и крайните й изводи,обективирани в акта за установяване на административно нарушение.Съдът кредитира нейните показания.При постановяване на решението си съдът се запозна и с приложените по административно наказателната преписка писмени документи-акт за установяване на административно нарушение №БАЖ-009/27.07.2020 година,съставен от  Б.А.Ж. в качеството й на “инспектор ” в ГД “Надзор на пазара” –гр.София, наказателно постановление  №БАЖ -009/28.09.2020 година ,разписка за връчване,покана за съставяне на акт,констативен протокол от извършена проверка №002497/17.06.2020 година,документ,удостоверяващ данни за проверени продукти№005201/17.06.2020 година,№004846/17.06.2020 година,№004977/17.06.2020 година,Заповед за компетентността на актосъставителя.Изброените писмени документи съдът по реда на чл.283 от НПК вр. с чл.84 от ЗАНН прие приложи и цени като доказателства по делото.

          При така установеното от фактическа страна,от правна страна съдът намери за установено следното :

         При извършената служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и на издаденото въз основа на него наказателно постановление съдът не констатира допуснати съществени нарушения на процесуалните правила от актосъставителя и от административно наказващия орган.Актът за установяване на административно нарушение отговаря на изискванията на чл.42 от ЗАНН,наказателното постановление на изискванията на чл.57 от ЗАНН.И актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от компетентни за това органи-“ инспектор“ в ГД „Надзор на пазара“  и     Началник РО „Надзор на пазара“ Югозападна България към  ГД „Надзор на пазара“ гр.София.Не са налице  процесуални основания за отмяна на наказателното постановление.

         По същество:

         Посочените като виновно нарушени и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление разпоредби  на чл.4 а ал.1  чл.4 б. т.2,3 и т.4  от ЗТИП въвеждат задължението за търговците да предлагат само продукти ,които съгласно изискванията на Наредбите по чл.7 са  с обозначено наименование и адрес на управление на лицата по чл.4 а ал.1, с инструкция за употреба или указание на български език, с маркировка за съответствие,нанесена върху продуктите,с нанесено име и регистрирано търговско наименование или търговска марка и пощенски адрес на производителя и на вносителя.Продуктите ,които се предлагат  на пазара следва да отговарят на определени технически изисквания, залегнали в Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието им..Нещо повече търговецът преди да предостави  продукт на пазара трябва да провери има ли нанесена СЕ маркировка,нанесени данни по чл.16 чл.17 ал.1 и/или ал.2 и придружава ли се от инструкция за употреба и информация за безопасност на български език.Горното е залегнало като изискване и задължение към търговеца в цитираната вече наредба.

               На 17.06.2020 година контролните органи към ДАМТН са извършили проверка на място в гр.Перник  ул.“Отец Паисий“ №45 в магазин търговски обект оптика,стопанисван от „Катицайс  64“ЕООД, представлявано от К.в. К..Същата  е присъствала при  извършване на проверката.Съгласно т.10 от допълнителните разпоредби на ЗТИП “търговец” е всяко физическо или юридическо лице ,участвуващо в процеса на реализация на продуктите, което ги предлага безплатно  или срещу заплащане  ,след като те вече са били пуснати на пазара.В хода на проверката е установено,че в магазина се предлагат за продажба продукти,както следва:

                             - Слънчеви очила –детски марка KAIXIN BAOBAO модел 1308-3,партиден номер КВВО12012,технически данни 53 гр.16-110 произход липсва,баркод липсва.Установено е,че същите са с тъмни стъкла и пластмасови рамки с жълт цвят.Установено било,че към тях имало картонен етикет е залепен стикер   KAIXIN BAOBAO и данни на китайски език.Предлагали се в найлонова опаковка с надписи на китайски език.Производител,вносител и дистрибутор не били посочени.Продуктът се предлагал в обекта без придружаващи документи и без нанесена маркировка СЕ на цена 50 лв.

                           -Слънчеви очила–детски без посочена марка,модел17109С8/лилав/ и С7/зелен/,произход липсва,баркод,липсва.Установено било ,че са с тъмни стъкла и пластмасови рамки,изработени в две цветови комбинации от лилав и зелен цвят и залепен стикер върху тях с надпис SUN GLASSES Polarizet.Установено било,че се предлагат в прозрачна найлонова опаковка,върху която има изписани ХТL sungiasses и надписи на китайски език,като производител,дистрибутор и вносител ни били посочени.Предлагали се без придружаващи документи и без нанесена маркировка СЕ на цена 50 лв.

                          -Слънчеви очила марка Polarizet модел Р9006, произход липсва,баркод,липсва.Установено било ,че са с тъмни стъкла и пластмасови рамки,със залепен стикер върху тях с надпис Polarizet,маркировка за съответствие СЕ UV400 proteition sungiasses Установено било,че данните ,нанесени за продукта са col 1 58гр.16-135 САТ .3 Polarizet и маркировка за съответствие СЕ.Към очилата имало картонен етикет с изписани текстове на английски език и без превод на български език и други данни.Предлагали се за продажба в мек текстилен калъф с надпис Polar Eagie@.Производител,вносител и дистрибутор не били обозначени.Липсвала инструкция за употреба и ЕС и декларация за съответствие.Предлагали се на цена 50 лв.                               

              Установено било при анализ и преглед на продуктите,че описаните продукти се предлагат за продажба :

                                -без нанесено име и регистрирано търговско наименование или търговска марка и пощенски адрес на производителя и вносителя

                               -без да са придружени от инструкции и/или указания за употреба на български език.

                              -без маркировка за съответствие,нанесена върху продуктите,прикачените етикети ,залепените стикери или върху техните опаковки.

                             --без да са придружени с ЕС декларация за съответствие.

             „Катицайс  64“ЕООД представлявано от К.В. К.към датата на осъществяване на проверката е притежавал качеството на търговец по см. на т.10 от ДР на ЗТИП и в този смисъл субект на задълженията,цитирани в посочените законови разпоредби. На  17.06.2020 година в  търговски обект оптика,находяща се в гр.Перник ул.“Отец Паисий“ №45  са предлагани за продажба срещу заплащане посочените продукти,след като те вече са били пуснати на пазара. „Катицайс  64“ЕООД представлявано от К.В. К.в качеството на търговец е участвувала в процеса на тяхната реализация и в този смисъл е била длъжен да ги предлага само ако те отговарят на разпоредбите на ЗТИП. Съдът намира,че „Катицайс  64“ЕООД представлявано от К.В. К.е осъществил състава на административните нарушения,за които е ангажирана административно наказателната й отговорност.

            По размера на наказанието:

            При определяне на размера на наложените имуществени санкции по разбиране на съда административно наказващият орган се е съобразил в пълен обем с тежестта на осъществените административни нарушения.Взел е предвид,че същите са първи по реда за нарушителя. Наложил  е имуществени санкциии в законоустановения минимум.В този смисъл наложените  такива  са определени  правилно и законосъобразно от административно наказващия орган при съобразяване с целите на наказанието ,залегнали в закона и в този смисъл са справедливи.

          Предвид изложеното на основание чл.63 ал. 1 от ЗАНН съдът:

                                           

Р    Е    Ш    И:

 

         ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №БАЖ -009/28.09.2020 година,издадено от Началник РО „Надзор на пазара“ Югозападна България към ГД „Надзор на пазара“ гр.София срещу „Катицайс 64“ ЕООД ,представлявано от К.В.К.ЕИК:*********със седалище и адрес на управление: гр.Перник ул.“Стара планина“№32 съдебен адрес:*** офис 6 за адв.Е.Т.,с което на основание чл.52  г чл.,52 б ,чл.52в и чл.52 д  от ЗТИП за осъществен състав на четири  административни нарушения  по чл.4 а ал.1 , чл.4б т.1,т.2,т.3  и т.4 от ЗТИП вр. с чл.12 ал.1 и ал.2  от  НСИОСЕСПИОГН са наложени четири „имуществени санкции“ в размер на 250 лв.за всяко едно от тях.

 

        РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния процесуален кодекс пред  Административен съд –гр.Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на страните .

 

                                                                СЪДИЯ :

 

 

     ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС