Решение по дело №796/2021 на Районен съд - Петрич

Номер на акта: 45
Дата: 29 декември 2021 г. (в сила от 25 февруари 2022 г.)
Съдия: Андроника Ризова Ръжданова
Дело: 20211230200796
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 45
гр. Петрич, 29.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕТРИЧ, ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесети ноември през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Андроника Ил. Ризова -

Ръжданова
при участието на секретаря Людмила Маламова
като разгледа докладваното от Андроника Ил. Ризова - Ръжданова
Административно наказателно дело № 20211230200796 по описа за 2021
година
Производството е образувано по повод жалба от „Т. Д. К." ЕООД, вписано в Търговския
регистър при Агенция по вписванията с ЕИК *****, със седалище и адрес на управление в
гр. С., район „Л.", ж.к. „Л. *", ул. *-та № *, представлявано от Р. К. М., ЕГН ********** –
управител срещу НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 568863-F575306/31.03.2021 г. на
началника на отдел „Оперативни дейности"-София в ЦУ на НАП, с което на жалбоподателя
е наложена „Имуществена санкция" в размер на 1000 лева за нарушение на чл.8, ал.2 и ал.1
от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен
магазин. Моли наказателното постановление да се отмени като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят своевременно призован - не се представлява .
В съдебно заседание органът, издал обжалваното наказателно постановление, не изпраща
свой представител.
От събраните по делото доказателства, преценени в тяхната съвкупност и поотделно като
безпротиворечиви и относими към предмета на делото съдът прие за установена следната
фактическа обстановка:
На 29.07.2020 година е извършена данъчно - осигурителна проверка на търговски обект по
смисъла на § 1 т. 41 от ДР на ЗДДС - бензиностанция, находящ се в с. К., общ. П., път *,
стопанисван от „Т. Д. К." ЕООД, ЕИК ****.
При извършената съвместна проверка с органи на БИМ проверяващите установили, че
колонка № 5 с Държавен регистър 4062 тип Елит FxG с производител "Дейзи Технолоджи"
не е вписана в свидетелство за регистрация на инсталирана електронна система с фискална
памет (ЕСФП) -тип „ОЙЛ-СИС 2.0-Д-КГ- одобрена със свидетелство на БИМ №169
FS/01.04.2019 г. с централно регистриращо устройство: PC и фискален принтер модел
DATECS FP-800 с индивидуален номер OS01** и номер на фискалната памет 58010***,
1
регистрирана в НАП с № 4424227/ 30.06.2020 г. и колонки с Държавен регистър 4062 тип
Елит FxG с Производител Дейзи Технолоджи, не са одобрени със свидетелство на БИМ
№169FS/01.04.2019 г., за горепосочената Електронна система с фискална памет (ЕСФП). Въз
основа на горните констатации направили извод, че Електронна система с фискална памет
(ЕСФП) с индивидуален номер 05010*** и номер на фискалната памет
58010***,регистрирана в НАП с №4424227/30.06.2020 г. е от не одобрен тип и същата не
отговаря на техническите и функционалните изисквания съгласно чл. 8 от Наредба № Н-
18/13.12.2006 г. на МФ. На 29.07.2020 г. е съставен ПИП № 0458717/29.07.2020 г. Към
момента на проверката от присъстващите органи на БИМ е поставен стикер на ЕСФП за
забрана за употреба.
От установените факти и обстоятелства в хода на проверката се приело от проверяващите,
че в търговския обект няма инсталирано и въведено в експлоатация фискално устройство от
одобрен тип, което да отговаря на техническите и функционалните изисквания, да има
издадено свидетелство за одобрен тип съгласно изискванията на чл. 8, ал. 1 и ал. 2 във
връзка с чл. 2 от Наредба N Н -18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС
като дружеството не е спазило изискванията на законовите разпоредби и на § 8, ал. 1 от ДР
на Наредба № Н-18/2006 г. на МФ, съгласно която лицата, които използват ЕСФП,
привеждат дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба в срок до 30
септември 2019 г.
При извършена последваща проверка отново съвместно с органите на БИМ на 25.09.2020 г.
в 15:08 часа обективирана с ПИП № 0462583/25.09.2020 г. е установено още, че „Т. Д. К."
ЕООД, ЕИК по БУЛСТАТ **** извършва продажба на течни горива въпреки забраната да
не се използва наличната в търговския обект Електронна система с фискална памет (ЕСФП)
-тип „ОИЛ-СИС 2.0-Д-К1."- одобрена със свидетелство на БИМ N 169 FS/01.04.2019 г. с
централно регистриращо устройство: PC и фискален принтер модел DATECS FP-800 с
индивидуален номер ОS010*** и номер на фискалната памет 58010***, регистрирана в
НАП с №4424227/30.06.2020 г. Горното се потвърждава и от разпечатан КЛЕН за 25.09.2020
г., приложен по преписката.
С горното е прието, че е нарушен съставът на ЧЛ.8, АЛ.2 от НАРЕДБА Н-18/13.12.2006 на
МФ.
Съставен е АУАН № 575306 от 14.10.2020 г. от свидетеля С. в присъствието на свидетеля Т..
Актът е съставен в присъствие на управителя, който е вписал, че възразява срещу
съставения акт, без да излага конкретни съображения.
Въз основа на съставения АУАН е издадено и атакуваното НП. Същото е обжалвано в срок.
Въз основа на така установеното от фактическа страна съдът изведе следните правни
изводи:
Жалбата е допустима, подадена в седемдневния преклузивен срок от лице, имащо правен
интерес от обжалването, но разгледана по същество е неоснователна.
От събраните по делото доказателства безспорно се установи, че жалбоподателят е
извършил описаното в акта за установяване на административно нарушение и атакуваното
наказателно постановление нарушение. Безспорно се установи, че в обекта –
бензиностанция се използват няколко бензиноколонки, но конкретно една от тях, обозначена
под № 5 с Държавен регистър 4062 тип Елит FxG с производител "Дейзи Технолоджи" не е
вписана в свидетелство за регистрация на инсталираната електронна система с фискална
памет (ЕСФП) -тип „ОЙЛ-СИС 2.0-Д-КГ- одобрена със свидетелство на БИМ №169
FS/01.04.2019 г. с централно регистриращо устройство: PC и фискален принтер модел
DATECS FP-800 с индивидуален номер ОS010*** и номер на фискалната памет 58010***,
регистрирана в НАП с № 4424227/ 30.06.2020 г. и колонки с Държавен регистър 4062 тип
Елит FxG с Производител Дейзи Технолоджи, не са одобрени със свидетелство на БИМ
№169FS/01.04.2019 г. С това следва да се приеме и от съда, че горепосочената Електронна
система с фискална памет (ЕСФП) не отговаря на функционалните и техническите
изисквания. В разпоредбата на чл.118, ал.4, т.1 и т.4 от ЗДДС е предвидено, че Министърът
на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за
одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация,
регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с
2
фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската
дейност, както и издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови
бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и
задължителните реквизити, които трябва да съдържат. Въз основа на тази законова
делегация министърът на финансите е издал Наредба №Н- 18/13.12.2006г. за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин. Съгласно разпоредбата на чл.8, ал.1 от тази наредба фискалните
устройства трябва да отговарят на функционалните изисквания съгласно приложение №1 и
технически изисквания съгласно приложение №2. Съгласно разпоредбата на чл.8, ал.2 от
тази наредба фискално устройство одобрен тип е устройство, което отговаря на
техническите и функционалните изисквания съгласно ал.1, има издадено свидетелство за
одобрен тип и е вписано в регистъра по чл.10, ал.9.
В съставения протокол за извършена проверка е било удостоверено, че в търговския обект
има монтирано и работещо фискално устройство, но не отговарящо на изискванията за
одобрен тип. Установено е по несъмнен начин, че с бензинколонка № 5 с Държавен регистър
4062 тип Елит FxG с производител "Дейзи Технолоджи" не е вписана в свидетелство за
регистрация на инсталирана електронна система с фискална памет (ЕСФП) -тип „ОЙЛ-СИС
2.0-Д-КГ- одобрена със свидетелство на БИМ №169 FS/01.04.2019 г. с централно
регистриращо устройство: PC и фискален принтер модел DATECS FP-800 с индивидуален
номер ОБОЮ** и номер на фискалната памет 58010***, регистрирана в НАП с № 4424227/
30.06.2020 г. и колонки с Държавен регистър 4062 тип Елит FxG с Производител Дейзи
Технолоджи, не са одобрени със свидетелство на БИМ №169FS/01.04.2019 г., за
горепосочената Електронна система с фискална памет (ЕСФП). Съгласно параграф 8 от
преходните разпоредби на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №Н- 18/2006г.
е било прието лицата, които използват ЕСФП да привеждат дейността си в съответствие с
изискванията на тази наредба в срок до 30.09.2019г. От това следва да се направи извод, че
към 29.07.2020г. търговското дружество жалбоподател не е използвало фискално устройство
или интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, които да
отговарят на изискванията за одобрен тип. Следва да се приеме, че използваното към
момента на проверката фискално устройство в обекта не е отговаряло на действащите към
него момент нормативни изисквания.
Нарушението е ясно описано, безспорно макар че самата бензинова колонка е от одобрен
тип, самото ЕСФП също е от одобрен тип, но бензиноколонката не е одобрена за работа със
съответното ЕСФП, поради което се приема, че последното се явява от неодобрен тип, тъй
като няма извършени изпитания и не попада в списъка на съответното ЕСФП.
По същество горните факти не се опровергават от нарушителя. Напротив, самият
жалбоподател представя Допълнение към свидетелство № 169FS/01.04.2019 г., което е
издадено на 06.10.2020 г., т.е. след извършване на проверката, от което е видно, че ЕСФП е
изпитана и одобрена да работи с колонка за втечнен въглеводороден газ /пропан – бутан/ с
ел. блок С-100 Дейзи – Технолоджи тип Елит FxG вписана под ДР № 4062. Т.е. едва в този
момент вече ЕСФП отговаря на законовите изисквания.
Следващото момента на проверката привеждане на използваната ЕСФП в съответствие с
изискванията за одобрен тип съдът счита за ирелевантно за предпоставките за ангажиране на
административнонаказателната отговорност на търговското дружество жалбоподател.
Последващите действия на търговеца представляват възстановяване на правомерното
развитие на обществените отношения по регистриране и отчитане чрез фискални устройства
на продажбите в търговския обект, което е цел и на административнонаказателната
отговорност.
Както в акта за установяване на административно нарушение, така и в обжалваното
наказателно постановление е налице пълно описание на нарушението и обстоятелствата, при
които е било извършено като съдът приема, че при установените за безспорни по делото
факти правилно административнонаказващият орган ги е подвел под нормата на нарушение
по чл.8, ал.2 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. на Министъра на финансите, тъй като към
датата на проверката сроковете за привеждане на фискалното устройство в съответствие със
законовите изисквания са изтекли и използваното фискално устройство не е притежавало
3
характеристиките по чл.8, ал.2 от описаната по- горе наредба.
От последващата проверка всъщност става ясно, че независимо от забраната на БИМ да се
използва ЕСФП, т.е. да се извършват продажби, то на 25.09.2020 г., близо два месеца след
първоначалната проверка, такива са извършвани, което е доказано с разпечатан КЛЕН от
посочената дата. В случая няма никакво значение дали продажбите са извършвани от
Колонка № 5, тъй като забраната е била за използуване на цялата система, към която са
свързани и другите колонки.
Извършеното от жалбоподателя нарушение е било подведено под санкционната норма на
чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС, която предвижда за търговците наказание „Имуществена
санкция“ в размер от 500 до 2000 лева. Настоящият съдебен състав намира, че наказващият
орган правилно е наложил санкция в размер на 1000 лева, която надвишава предвидения в
закона минимум. Мотив за това е обстоятелството, че въпреки наложената забрана за
използване на ЕСФП, търговецът е продължил да го използва в дейността си. Предвид
изложеното съдът намира, че наложената санкция в размер на 1000 лева е справедлива и
съответства на обществената опасност на извършеното деяние. В случая на жалбоподателя
не е вменено неотразяване на приходи, поради което не са наложени и завишените санкции.
В настоящия случай не може да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, тъй
като нарушението е такова, което засяга важни обществени отношения свързани с
търговския оборот и надлежното отчитане на данъците, поради което не може да се приеме,
че извършеното е с по- ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените
случаи с нарушение от същия тип. Законът за данък върху добавената стойност урежда
обществените отношения, свързани с данъчното облагане на лицата като законодателят е
предвидил по- тежки санкции за нарушенията, с които те се засягат в сравнение с
обичайните случаи на административни нарушения. Ето защо съдът счита, че наказващият
орган е преценил правилно, че не се касае за маловажен случай и търговското дружество
жалбоподател следва да понесе своята административнонаказателна отговорност.
Ръководен от гореизложеното съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 568863-F575306/31.03.2021 г.
на началника на отдел „Оперативни дейности"-София в ЦУ на НАП, с което на
жалбоподателя "Т. Д. К." ЕООД е наложена „Имуществена санкция" в размер на 1000 лева
за нарушение на чл.8, ал.2 и ал.1 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. на МФ за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- Благоевград в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Петрич: _______________________
4