РЕШЕНИЕ
№ 187
гр. Сандански, 25.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САНДАНСКИ, I ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на четвърти юли през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Росица Г. Калугерова
при участието на секретаря Спаска Г. Трушева
като разгледа докладваното от Росица Г. Калугерова Гражданско дело №
20241250100235 по описа за 2024 година
взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по искова молба на “Водоснабдяване и
канализация”-ЕООД-Б., с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление-гр.Б.,
ул.“Антон Чехов“, № 3, представлявано от управителя М.И.П., чрез пълномощник-
адвокатско дружество „Нестори, Угляров, Милчев“ с Код по Булстат-*********,
представлявано от адвокат Д.У. от САК, срещу Г. И. С., с ЕГН-**********, с адрес-с.С.,
ул.“Г.в.“, № *, община С., област Б., с която е предявен иск за установяване съществуването
на вземане, за което е издадена заповед за изпълнение на парично задължение по ч.гр.д.№
****/2023г. на РС-Сандански в размер на 1592,26 лева-главница за периода от 31.10.2020г.
до 25.05.2022г. по партида с абонатен номер ****** за водоснабден имот, находящ се в с.С.,
ул.“Г.в.“, № *, община С., област Б. и в размер на 259,28 лева-лихва за забава за периода от
03.01.2021г. до 26.10.2023г.
Правно основание- чл.79 и чл.86 от ЗЗД във вр. с чл.198о и сл. от Закона за водите, във
вр. с чл.2 и сл. от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги,
във вр. с Наредба № 4 от 14.09.2004г. за условията и реда за присъединяване на
потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи и във вр. с
чл.422, ал.1, чл.415, ал.1 и чл.410 от ГПК.
Сочи се в исковата молба, че страните по делото се намират в облигационни
отношения по повод продажба на питейна вода, отвеждане и пречистване на вода, които се
уреждат от общоизвестни общи условия за предоставяне на ВиК услуги на потребителите
от ВиК оператор-“Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б., одобрени с решение № ОУ-
09/11.08.2014г. и Наредба № 4/14.09.2004г. на ММРБ. Твърди се, че ответникът е потребител
на “Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б., като на негово име има открита партида за
водоснабдяване на имот, находящ се на адрес- с.С., ул.“Г.в.“, №*, община С., област Б. с
абонатен номер ******. Твърди се, че ищецът е предоставял ВиК услуги на ответника, който
е длъжен да заплаща всеки месец отчетеното и начислено количество вода. Твърди се, че
ответникът не е заплатил две от издадените му фактури, а именно: фактура №
**********/06.07.2022 г. на стойност 1576,54 лева, от която 1381,18лв.-главница и
195,36лева-лихва, със срок за плащане до 05.08.2022г. и Фактура № **********/02.12.2020 г.
на стойност 275 лева. Твърди се, че фактура № **********/06.07.2022г. е издадена въз
1
основа на Констативен протокол № 0091/2021 г. за извършено нарушение на чл. 5, т. 5, т. 8 от
Общите условия, а фактура № **********/02.12.2020 г. е издадена въз основа на отчетена
консумация. Твърди се, че констативният протокол е издаден след извършена на 28.10.2021г.
проверка от служители на ищцовото дружество, които са констатирали, че в нарушение на
Наредба № 4/14.09.2004г. на ММРБ в имота на ответника нерегламентирано се ползва вода
от водопроводната мрежа на ищцовото дружество, след самоволно демонитирано от
ответника измервателно устройство с фабричен номер 66156438, с ВиК пломби № 3910019 и
№ 4115525, с показание от 143 куб.м., като след демонтажа отново самоволно е монтирано
друго измервателно устройство с показание от 1 куб.м, неработещо към момента на
проверката, както и че е констатирано отклонение за имота ¾ подцинкована тръба. Твърди
се, че при проверката са направени снимки и са дадени указания в срок от 7дни да закупи
ново измервателно устройство и ВиК пломба. Твърди се, че протоколът е подписан от
свидетели при отказ на ответника да получи екземпляр от същия, както и че до ответника са
изпратени уведомителни писма, връчени му лично на 09.06.2022г., с които е информиран за
основанието и размера на задължението си към ВиК оператора, както и че за него ще бъде
издадена фактура през м.юни 2022г., като към уведомителните писма е била приложена и
детайлна справка за определяне на изразходваните водни количества по нормативно
установените правила в случай на нерегламентирано присъединяване към
водоснабдителната мрежа. Твърди се, че след съставяне на протокола на ответника е
начислено задължение в размер на 1381лв., изчислено съгласно чл.50 и чл.49 от Общите
условия, респ. чл.37 от Наредба № 4/14.09.2004г. на ММРБ, за което служебно начисление е
издадена фактура № **********/06.07.2022г., която в оригинал е изпратена на ответника.
Твърди се, че начисленото количество ползвана вода при незаконно ползване към ВиК
мрежи е в размер на 907 куб. м. за период от 150 дни, при диаметър на тръбата 3/4, скорост
м/с 1, при цена 1,269 лева, като към така получената сума е добавено и ДДС и крайната сума
на задължението на ответника по издадената фактура възлиза на 1 381,00 лева. Твърди се, че
съгласно справка-извлечение № 1369 към 26.10.2023г. и справка за консумация на абонат, в
която са посочени отчетените количества вода, отчетния период и размера на задължението,
общото задължение на ответника по издадените две фактури възлиза на 1851,54лв., от които
главница в размер на 1592,26лв. и лихва в размер на 259,28лв. за периода от 03.01.2021г. до
26.10.2023г., които суми не са платени от ответника. Твърди се, че на 15.11.2023г. ВиК
ЕООД-Б. е депозирало заявление за издаване на заповед за изпълнение по реда на чл.410 от
ГПК в Районен съд-Сандански срещу Г. И. С. за дължимите от него суми, като по
заявлението е образувано ч.гр.д.№ ****/2023г. и е издадена заповед за изпълнение срещу
длъжника. Твърди се, че длъжникът е подал възражение по чл.414 от ГПК, както и че на
15.01.2024г. заявителят е получил указания за предявяване на иск за установяване на
вземането си, предмет на подаденото заявление. Твърди се, че и към настоящия момент
задължението не е погасено. По изложените съображения ищецът предявява настоящия иск,
в подкрепа на който представя писмени доказателства.
Ответникът, чрез пълномощника си-адвокат В. Г. от АК-Б., е депозирал отговор на
исковата молба, в който оспорва предявените искове. Същият счита, че ищцовото дружество
не е легитимен ВиК оператор на територията на община С. и не може да предоставя такива
услуги, както и че между страни липсва правно регламентирана връзка по предоставяне на
ВиК услуги. Ответникът твърди, че ищцовото дружество не е легитимен ВиК оператор на
територията на община С., тъй като не разполага с публични активи, представляващи
водоснабдителни и канализационни съоръжения. Твърди се, че ВиК мрежи и съоръжения не
са предадени за стопанисване на оператора „В и К“ ЕООД, гр. Б., макар, че в чл. 4.4, буква
„а“ от договора за стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К системите и
съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги, сключен на
18.04.2016 г. между „Асоциация по В и К на обособена територия, обслужвана от
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Б., и „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД,
гр. Б., е посочено, че страните потвърждават, че всички Публични активи, посочени в
Приложение I към датата на влизане в сила на договора, са предоставени на Оператора за
ползване съгласно чл. 4.1 към тази дата, тъй като липсва взето решение от Общински съвет
на общ. С. в тази насока, а има само взето решение № 107/30.06.2016 г. по протокол
Протокол №12 от заседание на Общински съвет на Община С., проведено на 30.06.2016г.,
относно следното: 1. Дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К
системите и съоръженията, както и предоставянето на В и К услуги на потребителите на
територията на общ. С. да се извършва от „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Б.; 2.
До започване на действията по стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К
системите и съоръженията от „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Б., същите да
2
продължат да се извършват от действащия В и К оператор „В и К - Стримон“ ЕООД. В
подкрепа на становището си ответникът представя писмени доказателства.
По делото е назначена съдебно-счетоводна експертиза и е прието заключение на вещо
лице.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от
фактическа страна следното:
“Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б. е регистрирано в Търговския регистър с
ЕИК:********* и с предмет на дейност-водоснабдяване, канализация, пречистване на
водите и инженерингови услуги в страната и чужбина (актуално състояние от търговския
регистър). Ищцовото дружество има издадени Общи условия (ОУ) за предоставяне на ВиК
услуги на потребителите, които са приложени към делото и които ОУ са одобрени от ДКЕВР
с решение № ОУ-09 от 11.08.2014г., т.3.
На 18.04.2016г., на основание чл.198п, ал.1 от Закона за водите, е сключен договор за
стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и
предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги между Асоциация по ВиК на
обособената територия, обслужвана от “Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б. (АВиК), в
качеството на възложител, действаща от името и за сметка на собствениците на публичните
активи, и “Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б., в качеството на оператор, по силата на
който Асоциацията възлага и операторът приема за срока на действие на договора да
предоставя услугите в обособената територия; да стопанисва, поддържа и експлоатира
публичните активи (“активите, посочени в приложение І, както и всички други активи,
намиращи се в обособената територия и необходими за предоставяне на услугите, които
съгласно договора или действащото право са или ще станат собственост на държавата или
общините-членове на АВиК”-т.1.1 от договора) и да упражнява всички права и да изпълнява
всички задължения, възложени на оператора по действащото право. Обособената територия
по този договор е описана в приложение ІІІ (сред която е и територията на община С.). Този
договор е в сила от 01.06.2016г. и е със срок от 15 години. Съгласно чл.4.1 от този договор,
Асоциацията предоставя на оператора изключителното право да стопанисва, поддържа и
експлоатира всички съществуващи и бъдещи публични активи, при спазване изискванията и
ограниченията на Закона за водите и ЗООС. В договора е предвидено (“Г” от преамбюла на
договора), че публичните активи, намиращи се на обособената територия, ще бъдат
предадени на Оператора за стопанисване, поддръжка и управление поетапно, в зависимост
от момента на приключване на процедурите по пар.9 от ПЗР на ЗИДЗВ/обнародван в ДВ
бр.103 от 29.11.2013г./ и ПЗР на ЗИДЗВ(обнародван в ДВ бр.58 от 2015г.). В чл.4.4.(а) от
договора страните по него са потвърдили, че публичните активи, посочени в приложение І
към датата на влизане в сила на договора, са предоставени на оператора за ползване.
Страните по договора са уговорили в чл.4.4.(б), че ако някоя от страните идентифицира
публични активи, съществуващи преди датата на влизане в сила на договора, които са от
съществено значение за предоставяне на услугите и не са посочени в приложение І или не са
предоставени на Оператора, АВиК ги предоставя на Оператора във възможно най-кратък
срок по своя собствена инициатива или след получаване на писмена молба от оператора и
операторът е длъжен да приеме тези публични активи. Страните са уговорили, че това
правило се прилага и към публичните активи, за които към датата на сключване на договора
не са съставени протоколи за разделяне по смисъла на пар.9 от ПЗР на ЗИДЗВ и по този
начин не са включени в приложение І. В чл.4.4.(г.) страните са предвидили, че
предоставянето на публичните активи по чл.4.4(б) се смята за извършено след изпълнение
на процедурите, предвидени в действащото право и с изпращане на писмено уведомление от
АВиК до оператора, в което ново идентифицираният актив се описва с характеристиките,
посочени в приложение І.
На 30.06.2016г. Общински съвет С. е приел решение № 107, а именно: дейностите по
стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и
предоставянето на ВиК услуги на потребителите на територията на община С. да се
извършва от “Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б., като до започване на действията по
стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системи и съоръжения от
“Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б., същите да продължат да се извършват от
действащия ВиК оператор “ВиК-Стримон”-ЕООД, както и решение № 108, с което е дал
мандат на представител на община С. за участие в извънредно заседание на Общото
събрание на Асоциацията по ВиК на обособена територия, обслужвана от “ВиК”-ЕООД
гр.Б. на кмета на общината Емил Димитров Илиев, като го е оправомощила да подкрепи и
3
гласува положително по точките от дневния ред, сред които и обсъждане и съгласуване на
Бизнес плана за развитието на оператора за регулаторния период 01.01.2017г.-31.12.2021г.
По делото е представено актуално състояние и дружествен договор на „ВиК-Стримон“-
ООД към 04.07.2024г., от които е видно, че предметът му на дейност е ремонт, поддръжка и
строително-монтажни работи на водопроводни и канализационни системи, инкасо, като
съдружници са община С. и „Про арм“-ООД с ЕИК:********* (справка за актуално
състояние).
На 27.12.2018г. е проведено заседание на Общински съвет С., в което точка 1 от
дневния ред- “Предложение относно преминаване на публични активи-ВиК мрежи и
съоръжения, в управление на Асоциацията по ВиК Б. и предоставянето им на “ВиК”-ЕООД-
Б.”, е отпаднала от разглеждане.
Между Държавата и община С. е подписан окончателен протокол за разпределение на
собствеността на активите –ВиК системи и съоръжения, публична държавна собственост и
публична общинска собственост, на основание чл.13, чл.15 и чл.19 от Закона за водите, на
територията на община С. към 31.12.2017г. Съгласно този окончателен протокол общата
стойност на активите публична държавна собственост на територията на община С. е
0,00лв., а общата стойност на активите публична общинска собственост на територията на
община С. е 18 281 364,59лв.
С писмо от 17.10.2019г., получено на 18.10.2019г., ищецът е изпратил на Асоциацията
по ВиК-Б. допълнено приложение І 1-32 към договора сключен между тях, от което
приложение е видно, че публичните активи включват и канализация С., и вътрешен
водопровод С.. В писмото се посочва, че допълнено приложение І 1-32 към договора се
изпраща на основание чл.4.4.б.”б” от договора и нова буква “д” от допълнителното
споразумение към договора с АВиК-Б..
Ответникът Г. И. С. е собственик на недвижим имот в с.С., съставляващ парцел и
жилищна и града в него (нотариален акт по д.№115/1993г. на РС-Сандански, удостоверение
с декларация по ЗМДТ).
Ищецът е издал на ответника, с клиентски номер ******, фактура №
**********/02.12.2020г. за отчетени 135 кубици питейна вода за времето от 31.10.2020г. до
30.11.2020г. на стойност 211,08лв. с ДДС. За този период количествата питейна вода,
отведени и пречистени води за партидата с абонатен № ****** са отчетени с показания от
водомера, монтиран от ВиК оператор, съгласно чл.23 от Общите условия за предоставяне на
ВиК услуги на потребителите (заключението на вещото лице).
На 28.10.2021г. служител на ищцовото дружество е съставил констативен протокол №
0091/2021г., от който е видно, че на 28.10.2021г. при извършена, в присъствието на двама
свидетели, проверка на водоснабдителните и канализационни системи в имота на Г. И. С.,
на адрес-с.С., ул.“Г.в.“, №*, абонатен № ******, за спазване на изискванията на Наредба №
4/14.09.2014г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на
водоснабдителните и канализационни системи, е установено самоволно демонтиране на
измервателното устройство с фаб.№ 66156438, с ВиК пломби № 3910019 и №4115525, на
показание 143 кубика и монтиране на измервателно устройство на показание един кубик,
което не е работило в момента на проверката, както и че отклонението за имота е с ¾
подцинкована тръба. Потребителят е отказал да подпише и получи екземпляр от протокола,
който отказ е удостоверен с подписите на двамата свидетели при проверката.
“Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б. е изготвило справка за определяне на
изразходваните водни количества по реда на чл.50 от Общите условия за предоставяне на
ВиК услуги на потребителите при установено незаконно присъединяване към ВиК
системите за имота на Г. И. С., както и справка за определяне на изразходваните водни
количества по реда на чл.51 от Общите условия за предоставяне на ВиК услуги на
потребителите при установено незаконно присъединяване към ВиК системите и чл.37 от
Наредба № 4 от 14.09.2004г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за
ползване на водоснабдителните и канализационните системи, съгласно които справки за
150дни, при диаметър на тръбата ¾, водното количество е 907кубика. Тези справки, както и
констативния протокол са изпратени от ищеца на ответника с писма №№ ПИ-11-1692 от
02.11.1021г., ПИ-05-6 и ПИ-05-146/02.06.2022г. и са получени от него на 10.06.2022г.
(разписка на куриерска пратка чрез speedy, в която са отразени изпратените писма). На
06.07.2022г. ищецът е издал на ответника фактура №********** за начислените 907кубика
вода на стойност 1381,18лв. с ДДС. Начислената сума по тази фактура отговаря на
4
правилата и формулата на чл.51, т.2 и чл.49 от Общите условия на ищцовото дружество за
изчисляване на изразходваните количества вода при незаконно присъединяване към
водопроводните мрежи (заключението на вещото лице).
Сумите по издадените от ищеца фактури не са заплатени от ответника (справка-
извлечение 1369 за дължимите суми към 26.10.2023г. и справка за консумацията на абоната
Г. И. С. с №****** за периода от 08.02.2019г. до 01.02.2024г.). Общата законна лихва за
забава, начислена върху сумата по главниците на двете процесни фактури за периода от
03.01.2021г. до 26.10.2023г. възлиза на 274,50лева, като по фактура №
**********/02.12.2020г. тя е в размер на 65,89лв., а по фактура №
№**********/06.07.2022г. тя е в размер на 208,61лева (заключението на вещото лице).
На 17.11.2023г. “Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б. е подало до РС-Сандански
заявление за издаване на заповед за изпълнение по чл.410 от ГПК срещу Г. И. С. за
заплащане на сумата от 1592,26лева-главница за периода от 31.10.2020г. до 25.05.2022г. за
доставени ВиК услуги по партида с абонатен № ****** и сумата от 259,28 лева-лихва за
периода от 03.01.2021г. до 26.10.2023г. ведно със законната лихва от датата на заявлението
до изплащане на вземането, както и направените разноски. По това заявление е образувано
ч.гр.д.№ ****/2023г. по описа на РС-Сандански и по него съдът е издал заповед за
изпълнение № 684 от 23.11.2023г., с която е разпоредил ответникът да заплати на ищеца
претендираните суми. Срещу издадената заповед за изпълнение ответникът е подал
възражение в законоустановения срок, за което ищецът е уведомен на 15.01.2024г.
Настоящият иск е предявен на 15.02.2024г.(датата на пощенското клеймо).
При така установеното от фактическа страна съдът излага следните правни изводи:
Предявеният иск е допустим: налице е активна и пасивна процесуална легитимация и
правен интерес от предявяването му с оглед твърденията в исковата молба, че ответникът е
неизправна страна по сключен с ищцовото дружество договор при публично известени общи
условия за предоставяне на ВиК услуги. Страни по настоящото дело са страните по
заповедното производство по ч.гр.д.№ ****/2023г. по описа на РС-Сандански. За ищеца е
налице правен интерес от предявяването на иска, тъй като ответникът – длъжник в
заповедното производство в определения от закона срок е възразил срещу издадената
спрямо него заповед за изпълнение, поради което е направил вземането на ищеца-заявител
спорно. Искът е предявен в законоустановения едномесечен срок. Налице е и съответствие
на вземането- предметът на предявения по реда на чл.415, ал.1 от ГПК иск съответства на
предмета на искането по реда на чл.410 от ГПК.
Предявеният иск е основателен:
По настоящия специален положителен установителен иск ищецът следва да докаже
факта, от който вземането му произтича, а длъжникът-възраженията си срещу вземането.
Ищецът основава вземането си на договор за продажба на питейна вода, отвеждане и
пречистване на вода, сключен при общоизвестни общи условия.
Законодателят е регулирал по императивен начин отношенията свързани с доставката и
отвеждането на вода за битови нужди чрез Закона за водите, Закона за водоснабдителните и
канализационните услуги и Наредба № 4 от 14.09.2004г. за условията и реда за
присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните
системи. По правило водностопанските системи и съоръжения на територията на общината
са публична общинска собственост (чл.19, ал.1 от ЗВ), но стопанисването, поддържането и
експлоатацията на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги
на потребителите срещу заплащане, се извършват от ВиК оператори по реда на Закона за
водите и на Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, като
съгласно правилото на чл.198о, ал.2 от Закона за водите в границите на една обособена
територия тези дейности поначало могат да се извършват само от един ВиК оператор чрез
възлагане по реда на този закон и на Закона за концесиите.
Установи се, че ищцовото дружество е с предмет на дейност водоснабдяване,
канализация, пречистване на водите и инженерингови услуги в страната и чужбина, поради
което същото е оператор на ВиК услуги по смисъла на чл.198о, ал.5 от Закона за водите, чл.2
от ЗРВКУ и чл.2 от Наредба № 4/2014г. Ищецът е оператор на ВиК услуги на територията на
община С., тъй като с решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009г. на Министъра на
регионалното развитие и благоустройство на Република България, обнародвано в ДВ
бр.7/26.01.2010г., стр.44, на основание пар.34 от ПЗР на ЗИДЗВ във вр. с чл.198а от Закона
за водите са обявени обособените територии на действие на ВиК операторите с обхват на
5
обособените територии и техните граници, като в т.3 на решението е посочена обособената
територия на “Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б., включваща и община С. с 6829
жители, с граници-обособените територии на “Кюстендилска вода”-ЕООД, Кюстендил,
“ВиК-Белово”-ЕООД, гр.Белово, “ВКТВ”-ЕООД, Велинград, “ВиК-Кресна”-ЕООД,
гр.Кресна, “Увекс”-ЕООД, гр.Сандански, “ВиК”-ЕООД гр.Петрич и държавна граница с
Република Македония. Установи се, че ищцовото дружество предоставя ВиК услугите на
територията на община С. по силата на договор за стопанисване, поддържане и
експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и
канализационни услуги, сключен на 18.04.2016г. с „Асоциация по ВиК“.
Възражението на ответника, че ищцовото дружество не е легитимен оператор на
територията на община С., тъй като не разполага с публичните активи, представляващи
водоснабдителни и канализационни съоръжения, защото няма взето решение от ОбС-С. за
предоставяне на публичните активи на оператора е неоснователно. Компетентният орган да
предаде публичните активи на ВиК оператора е Асоциацията, която осъществява
управлението на активите, а не Общински съвет С., а се установи от представения по делото
договор и допълнително приложение 1-32, че Асоциацията ВиК-Благоеград е предоставила
на «Водоснабдяване и канализация»-ЕООД-Б. публичните активи, сред които и
„канализация С.“ и „вътрешен водопровод С.“. Вътрешните отношения между собственика
на публичните активи (община С.) и Асоциацията са ирелевантни за настоящия спор. В този
смисъл е несъстоятелен и довода на пълномощника на ответника, че съществува
регистрирано търговско дружество „ВиК Стримон“-ООД, в което над 50% от капитала е
собственост на община С. и че е необходимо да се установи отчислението на активите от
баланса на това търговско дружество. Освен това се установи и че предоставянето на ВиК
услугите на територията на община С., ведно с дейностите по стопанисване, поддържане и
експлоатация на ВиК системите и съоръженията, е възложено на ищцовото дружество и от
Общински съвет С. (т.1 от решение № 107/30.06.2016г.). Материално-правната легитимация
на ищцовото дружество не се разколебава от т.2 на същото решение на ОбС-С., тъй като не
касае ВиК услугите, които вече са предоставени с решението по т.1. Освен това посоченото
в т.2 на това решение на Общински съвет-С. търговско дружество - „В и К - Стримон“
ЕООД към процесния период (2020г.-2022г.) не е оператор на ВиК услуги предвид предмета
му на дейност. Изложеният от пълномощника на ответника в хода на устните състезания
довод свързан с процедурата по пар.9 от ПЗР към ЗИДЗВ (обн.-ДВ, бр.103 от 2013г., изм. И
доп.-ДВ, бр.58 от 2015г.) е неоснователен, тъй като съгласно решение № 50248 от
31.01.2023г. на ВКС, ГК, ІV отделение, постановено по гр.д.№5131/2021г., предписаните в
този параграф условия и ред, по които се разпределя управлението на ВиК системите и
съоръженията, публична държавна и общинска собственост, в обособените територии по
пар.34 от ПЗР към ЗИДЗВ са без значение за фактическия състав, при който възниква
вземането за цена на предоставена ВиК услуга. Следва да се отбележи за прецизност, че
относно легитимността на «Водоснабдяване и канализация»-ЕООД-Б. като оператор на
територията на община Струмяни има множество постановени решения на Окръжен съд-Б.
(от различни негови състави) по идентични дела (напр. решение по в.гр.д.№ 1157/2020г.,
решение по в.гр.д.№1461/2020г., решение по в.гр.д.№ 1448/2020г. и др.), които решения са
известни на пълномощника на ответника, тъй като е бил участник в тези съдебни
производства.
По делото се установи, че ответникът е собственик на недвижим имот в с.С.,
съставляващ парцел и жилищна и града в него, като не се спори, че този имот е на
административен адрес-с.С., ул.“Г.в.“, № * и че е присъединен към водопреносната и
канализационна система на селото, като за него е определен абонатен № ******.
Следователно, ответникът е потребител на ВиК услуги по смисъла на пар.1, т.2, б.“б“ от
Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги.
Неоснователно е възражение на ответника, че страните по делото не се намират във
валидни облигационни отношения по следните съображения: Получаването на услугите
«ВиК» се осъществява при публично известени Общи условия, предложени от оператора и
одобрени от собственика на водоснабдителните и канализационни системи и от съответния
регулаторен орган (чл.8, ал.1 от Наредба № 4/2004г). По делото са представени изготвените
от «Водоснабдяване и канализация»-ЕООД гр.Б. Общи условия, одобрени от КЕВР към МС
с решение № ОУ-09/11.08.2014г., които имат сила на договор между доставчика на «ВиК»
услуги и потребителите, без да е необходимо изричното им приемане от страна на
потребителите. Тези общи условия са задължителни за ответника след влизането им в сила.
Съгласно чл.8, ал.2, ал.3 и ал.4 от цитираната наредба, Общите условия се публикуват най-
6
малко в един централен и един местен всекидневник и влизат в сила в едномесечен срок от
публикуването им в централния всекидневник, в който срок потребителите, които не са
съгласни с тях имат право да внесат при съответния оператор заявление, в което да
предложат различни условия. По делото не се спори относно публикуването на Общите
условия на ищцовото дружество в централен и местен всекидневник, нито се твърди от
ответника, че той е упражнил правото си на възражение срещу Общите условия. Предвид
изложеното съдът намира, че между страните е налице валидна облигационна връзка.
Съгласно чл.30 от Наредба № 4/2004г., изразходваната вода се отчита по водомера на
водопроводното отклонение, а съгласно чл.32 от същата наредба, ВиК услугите се заплащат
въз основа на измереното количество изразходвана вода от водоснабдителната система на
оператора, отчетено чрез монтираните водомери на всяко водопроводно отклонение. За
ползваните ВиК услуги ищцовото дружество издава фактури, сумите по които потребителят
следва да заплаща в 30-дневен срок след датата на фактуриране (чл.33 от ОУ). Установи се,
че ищецът е издал на ответника фактура № **********/02.12.2020г. (неоспорена от
ответника) за отчетени 135 кубици питейна вода за времето от 31.10.2020г. до 30.11.2020г. на
стойност 211,08лв. с ДДС, както и че за този период количествата питейна вода, отведени и
пречистени води за партидата на абоната-ответник са отчетени с показания от водомера,
монтиран от ищцеца-ВиК оператор (заключението на вещото лице). Ответникът не твърди, а
и не представя доказателства, че е заплатил стойността на ползваните ВиК услуги, поради
което дължи стойността на доставеното количество вода и лихвата за забавено плащане, на
основание чл.86 от ЗЗД.
Съгласно чл. 37, ал. 1 от Наредба № 4, при установяване на незаконно присъединяване
към водопроводните и канализационните системи съответните отклонения се прекъсват, а
изразходваните, отведените и пречистените количества вода се определят по реда на чл. 35,
ал. 6 за едногодишен период, освен ако се докаже, че периодът е по-малък. Незаконното
присъединяване към водоснабдителните и канализационните системи се установява и
доказва с протокол, съставен от длъжностно лице на оператора. Протоколът се подписва от
длъжностното лице и от най-малко един свидетел, който може да бъде лице от състава на
оператора (чл. 37, ал. 3 от Наредбата). Съставеният на 28.10.2021г. констативен протокол
отговаря на изискванията на чл.37 от наредбата-подписан е от съставилият го служител на
дружеството и двама служители от състава на оператора, поради което доказва незаконното
присъединяване. Съгласно константната практика на ВКС, не е необходимо да се установява
кой е извършил нарушението, свързано с незаконното присъединяване, нито кога и при
какви обстоятелства е извършено то (напр. решение № 152/06.11.2019 г. по гр.д. №
4379/2018 г., III г.о.; решение № 124/09.04.2015г. по гр.д.№4703/2014г., ІVг.о.; решение № 4
от 04.06.2014 г. по гр.д. № 3756/2013 г., III г.о., решение № 872/28.07.2011 г. по гр. д.№
604/2010 г., IV г.о.). Ищцовото дружество е определило изразходваните количества вода по
правилото на чл.50 във вр. с чл.49 от Общите условия по пропускателната способност на
водопроводната инсталация непосредствено преди водомера при 6 часа потребление в
денонощието и изтичане на водата със скорост 1,0 m/s за период от 150дни. Установи се, че
изразходваните количества вода са 907кубика на стойност 1381,18лв. с ДДС. Изготвеният
констативен протокол и справки за определяне на изразходваните водни количествата са
връчени от ищеца на ответника, като последният е уведомен, че определените водни
количества ще бъдат начислени във фактура за ползвани ВиК услуги през м.юни 2022г.
Ищцовото дружество е издало фактура №**********/06.07.2022г. за изразходваните
907кубика вода на стойност 1381,18лв., която не е заплатена от ответника в определения
срок. Предвид изложеното съдът намира, че ответникът дължи стойността на
изразходваните количества вода по фактура №**********/06.07.2022г., както и лихва за
забавено плащане, на основание чл.86 от ЗЗД.
Установи се от заключението на вещото лице, че общата законна лихва за забава,
начислена върху сумата по главниците на двете процесни фактури (общо в размер на
1592,26 лева) за периода от 03.01.2021г. до 26.10.2023г. възлиза на 274,50лева. Ищецът
претендира лихва за забава в по-нисък размер (259,28лв.), поради което искът следва да се
уважи изцяло.
Относно разноските:
Съобразно изхода на спора и на основание чл.78, ал.1 от ГПК ответникът следва да
заплати на ищеца направените по делото разноски в размер общо на 1058,84 лева (76,66лв.-
платена държавна такса, 582,18лв.-платено адвокатско възнаграждение и 400лв.-платено
възнаграждение на вещо лице).
7
Ответникът следва да заплати на ищеца и направените в заповедното производство
разноски (т. 12 на ТР № 4/2013 от 18.06.2014г. на ОСГТК на ВКС по т.д. № 4/ 2013г.) в
размер на 517,03лв., от които 37,03лв.- държавна такса и 480лв.-адвокатско възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл.79 и чл.86 от ЗЗД във вр. с чл.198о и сл. от Закона за
водите, във вр. с чл.2 и сл. от Закона за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги, във вр. с Наредба № 4 от 14.09.2004г. за условията и реда за
присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните
системи и във вр. с чл.422, ал.1, чл.415, ал.1 и чл.410 от ГПК, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на Г. И. С., с ЕГН-**********, с
адрес-с.С., ул.“Г.в.“, № *, община С., област Б., че дължи на “Водоснабдяване и
канализация”-ЕООД-Б. с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Б.,
ул.”Антон Чехов”, № 3, представлявано от управителя М.И.П., сумите по издадената срещу
него заповед за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК № 684/23.11.2023г. по
ч.гр.д.№ ****/ 2023г. по описа на РС-Сандански, а именно: сумата от 1592,26 лева (хиляда
петстотин деветдесет и два лв. и 26 ст.)-главница за периода от 31.10.2020г. до 25.05.2022г.
по партида с абонатен номер ****** за водоснабден имот, находящ се в с.С., ул.“Г.в.“, № *,
община С., област Б. и сумата от 259,28 лева (двеста петдесет и девет лв. и 28 ст.) -лихва за
забава за периода от 03.01.2021г. до 26.10.2023г.
ОСЪЖДА Г. И. С., с ЕГН-**********, с адрес-с.С., ул.“Г.в.“, № *, община С., област
Б., ДА ЗАПЛАТИ на “Водоснабдяване и канализация”-ЕООД-Б. с ЕИК: *********, със
седалище и адрес на управление: гр.Б., ул.”Антон Чехов”, № 3, представлявано от
управителя М.И.П., сумата от 1058,84 лева (хиляда петдесет и осем лв. и 84 ст.) за
направени по настоящото дело разноски и сумата от 517,03 лева (петстотин и седемнадесет
лв. и 03 ст.) за направени в заповедното производство разноски-по ч.гр.д.№****/ 2023г. по
описа на РС-Сандански.
Решението подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд гр.Благоевград в
двуседмичен срок от връчването му на страните. Да се изпрати препис от решението на
страните чрез техните пълномощници.
Съдия при Районен съд – Сандански: _______________________
8