Решение по дело №751/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 904
Дата: 18 май 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180700751
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 март 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpeg
 


РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 904/18.5.2022г.

гр.Пловдив, 18.05. 2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесети април две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

                                                                               Председател : Здравка Диева             

                                                                                       Членове: Величка Георгиева

Светлана Методиева                               

                                                                      

            при секретаря В.П. и с участието на прокурор Д.Стоянова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 751/2022г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

            А.С.К., в качеството му на Кмет на Община Кричим, представляван от адв.И.К. обжалва Решение № 315/10.02.2022г., постановено по АНД № 5713 по описа за 2021г. на Районен съд-Пловдив, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 55/16.08.2021г. на Директора на РИОСВ-Пловдив за наложена му глоба в размер на 3000 лв. за нарушение чл.151 ал.2 т.6 вр. с чл.19 ал.3 т.15 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/.

            Решението е обжалвано като неправилно и незаконосъобразно с искане да бъде отменено ведно с отмяна на НП. Считат се за неправилни изводите на ПРС за : - спазване изискванията при съставяне на АУАН и издаване на НП, визирани в чл.42 и чл.57 ЗАНН за минимално съдържание; - правилно посочена правна квалификация на нарушението и правилно описание на изпълнителното деяние; - спазена процедура при връчване на АУАН на надлежно упълномощен представител на нарушителя /неправилно лицето В.Б. е възприета за представител, тъй като според съдържанието на пълномощното в преписката, това лице не е имало право да представлява кмета на общината, вкл. в адм.-нак.производство – в пълномощното са предоставени права за представляване на общината, а не на кмета на общината, като в случая страна в адм.-нак.производство е кметът, а не общината/; - допустима промяна от административно-наказващият орган на констатациите и правните квалификации в АУАН, вкл. за възможност на допустима промяна и последващо уточнение до степен саниране пороци на установяването в АУАН – да прави и съдът. Посоченото в АУАН и в НП, че нарушението е извършено на 04.02.2021г. противоречи на фактическата обстановка – на 04.02.2021г. е извършена проверка с констатация за наличие на битови, строителни и едрогабаритни отпадъци в участък от р.Въча, като на 12.02.2021г. е връчено предписание за отстраняването им до 19.02.2021г. и с протокол от 22.02.2021г. е установено неизпълнение на предписанията, но в случая е възприето нарушение по чл.151 ал.2 т.6 пр.3-то ЗУО /непредприемане на мерки за организиране почистването на отпадъците/ и не е възможно на 04.02.2021г. да е извършено нарушение, след като действията е следвало да бъдат извършени до 19.02.2021г., като описанието в АУАН и в НП касае непредприемане на мерки за отстраняване на отпадъците. Счита се за съществено нарушение на административно-наказателното производство посочването на различни нарушени правни норми в АУАН и в НП – в АУАН на чл.151 ал.2 т.6, пр.3-то ЗУО, в НП – само чл.151 ал.2 т.6 ЗУО. Посоченото е от значение за защитата на жалбоподателя, тъй като чл.151 ал.2 т.6 ЗУО съдържа три нарушения и не е ясно за кое от тях е наложено наказание / не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци; за предотвратяване създаването на незаконни сметища; не е предприел организиране на почистването на такива отпадъци/сметища/. Поддържа се, че в случая от съдържанието на НП не може да бъде направен извод за волята на наказващия орган – наказващият орган е посочил като извършени всички възможни форми на нарушение, предвидени в чл.151 ал.2 т.6 ЗУО, тъй като всички те са изписани словесно след нормата, но в АУАН не са отразени трите. В хипотеза на преценка на наказващият орган за три нарушения е било необходимо анализиране на факти и обстоятелства по отношение на всяко нарушение поотделно. От друга страна, при възприемане от наказващият орган на три нарушения, е наложено едно наказание по чл.151 ал.2 т.6 пр.3-то ЗУО. Счита се за недопустимо описаните пороци в АУАН и в НП да бъдат последващо санирани по пътя на тълкуване на санкционните норми или чрез извод, че съдът има право да коригира непълноти в НП. Извън посоченото, в АУАН и в НП не са конкретизирани видовете и количествата отпадъци, констатирани при проверката на 04.02.2021г., което е нарушение на чл.42 ал.1 т.4 ЗАНН и допълване на тези констатации е недопустимо да се прави чрез свидетелски показания във фазата на съдебното оспорване. Изтъкнато е, че в НП са добавени констатации, каквито не са отразени в АУАН – по отношение на двата проверени участъка, като фактическата установеност при издаване на НП следва да е идентична на посочената в АУАН. Това се отразява и на преценката по чл.28 ЗАНН. Поискано е при отмяна на решението и на НП да бъдат присъдени разноски за двете съдебни инстанции.

Ответникът РИОСВ – Пловдив, представлявана от Директора с процесуален представител юрисконсулт Г.С. оспорва касационната жалба в писмен отговор и в съдебно заседание. Поддържа законосъобразност на решението на ПРС, съдържащо отговори на всички възражения в жалбата. По отношение на пълномощното за лицето Б. е посочено, че същото е изпратено от кмета като пълномощник. Относно отсъствието на описание на отпадъците и количество е заявено, че обстоятелствата нямат отношение към съставомерността на нарушението. За уточнението в НП спрямо „двата участъка” се счита, че е възможно на основание чл.52 ал.4 ЗАНН и се прилага нормата на чл.53 ал.2 ЗАНН. За липсата на мотиви в НП по чл.28 ЗАНН е посочено, че те не са изискуеми според нормативното съдържание на наказателното постановление.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от прокурор Стоянова предлага решението да бъде оставено в сила.

            Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК от страна с право и интерес от оспорване на неблагоприятно решение. По същество е основателна.

            1. ПРС е обсъдил всички приети по делото доказателства и е отговорил на възраженията в жалбата. Приел е, че при съставяне на АУАН и издаване на НП като цяло са спазени изискванията на чл.42 и чл.57 ЗАНН за минимално съдържание на актовете на административно-наказателното производство и не е налице нарушение на процедурата по съставяне на АУАН, което да е съществено. Нарушението е с правна квалификация чл.19 ал.3 т.15 ЗУО, а не неизпълнение на дадено предписание. Съдът с основание е посочил, че правната квалификация на деянието се изчерпва с посочване на член, алинея, точка и буква, в какъвто смисъл е структурата на нормативния акт съгл. чл.26 ал.1 и ал.2 ЗНА и УПЗНА и посочването на предложение или изречение е само с пояснително значение. Правилно ПРС се е позовал и на Т.Р. № 8/2021г. по т.д. № 1/2020г. на ВАС, според което съдът служебно следва да приложи правилната нарушена норма. В тази вр. е прието, че законът формира задължение на кмета на общината да отговаря за създаването на мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на нерегламентирани за това места, създаване на незаконни сметища и организиране на почистването им в чл.19 ал.3 т.15 ЗУО, тоест – това е хипотезата на нормата и тя предписва спазване на такова поведение, затова при отклонение от нея тя ще е нарушената и нарушението следва да се квалифицира единствено по чл.19 ал.3 т.15 ЗУО, докато чл.151 ал.2 т.6 ЗУО представлява диспозиция и санкция на нормата, а оттам и не може да бъде нарушена и тя следва да е единственото основание за налагане на наказанието. В случая отговорността на нарушителя е ангажирана за неизпълнение на пряко произтичащи от закона безсрочни задължения, касаещи предприемането на такива мерки, в резултат на които да се попречи на изхвърлянето на отпадъци на неразрешените за това места, а в случай че тази превенция е неефективна, да се организира почистване от нерегламентираното замърсяване, поради което чл.19 ал.3 т.15 ЗУО не предвижда три отделни състава на различни нарушения, а три проявни форми на едно и също нарушение, доколкото се преследват едни и същи цели чрез едни и същи мерки, формулирани в чл.1 ЗУО. Според съда не е необходимо да бъдат посочвани конкретни количества и видове отпадъци, тъй като това не представлява признак от фактическия състав на нарушение.

2. Съгласно чл. 218 АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

НП е издадено от административно-наказващ орган, компетентността на който произтича пряко от закона – чл.157 ал.4 ЗУО. АУАН № 33 / 14.05.2021г. е съставен от И.К., началник отдел Управление на отпадъците и опазване на почвите в РИОСВ, оправомощен със Заповед № РД-72/19.04.2021г. на Директор РИОСВ – Пловдив – в съответствие с чл.157 ал.2 ЗУО. Цитираната заповед е приложена в административно-наказателната преписка.

            Описаното в НП нарушение е по чл. 19 ал. 3 т. 15 ЗУО, която норма въвежда задължение за кмета на общината да отговаря за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и за организиране на почистването им, като предприеме съответните мерки за това /„Кметът на общината отговаря за: т.15 - предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им.“/ - макар в НП не е отразено изрично, че тази норма е нарушената, като същата само е цитирана и обвързана с приложената санкция /”…е осъществен състава на чл.151 ал.2 т.6 във връзка с чл.19 ал.3 т.15 от Закона за управление на отпадъците…”/.

За съставяне на АУАН е изпратена покана до кмета на община Кричим, получена редовно с куриерска услуга. В поканата е посочено, че при невъзможност от лично явяване, може да присъства упълномощено лице от кмета на общината, което да представи изрично пълномощно за подписване и получаване на АУАН, съставен от РИОСВ – Пловдив. АУАН е връчен на В.Б. в качеството й на пълномощник на Кмета на Община Кричим. Както е посочено в касационната жалба, пълномощното от кмета на общината, с което е упълномощено лицето В.Б. – секретар на общината, е за представителство на община Кричим, а не на кмета на община Кричим. Представителната власт включва общо подписване и получаване на актове за установяване на административни нарушения, а не конкретно на АУАН, съставен от РИОСВ-Пловдив според изричното указание в поканата. Представеното пълномощно пред РИОСВ-Пловдив не е за упълномощаване на лице за представителство на кмета на общината в това му длъжностно качество. Тоест, АУАН е връчен на лице, което не представлява кмета на общината, а общината, при което е налице нарушение в процедурата при връчване на АУАН. Същото при конкретните данни не следва да бъде квалифицирано на съществено, тъй като правото на защита на наказаното длъжностно лице не е нарушено или ограничено – кметът е ангажирал именно В.Б. да го представлява пред РИОСВ-Пловдив за съставяне и връчване на АУАН.

Според фактическата установеност в АУАН: На 04.02.2021г. Ат.К. в качеството му на Кмет на община Кричим е осъществил състава на чл.151 ал.2 т.6, пр.3-то вр. с чл.19 ал.3 т.15 ЗУО, „като не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на нерегламентирани за това места, създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им”. Изводът е основан на данни от обход, при който са констатирани нерегламентирани замърсявания с отпадъци в два района, дефинирани с GPS координати по течението на р.Въча – на първия участък са установени „малки участъци на купчини смесени битови отпадъци, основно пластмасови опаковки”, а на втория – на територия около 150м. епизодично – купчини на смесени битови отпадъци, строителни отпадъци, едрогабаритни отпадъци /дивани и фотьойли/, смесени опаковки, излезли от употреба гуми и пластмасови опаковки. В АУАН не са индивидуализирани количества отпадъци в първия участък, като за втория участък не е посочено колко са били купчините, вкл. отсъстват данни за брой гуми и едрогабаритни отпадъци. Това действително не представлява признак от фактическия състав на нарушението - както е приел ПРС, но е от значение за преценка от прилагане нормата на чл.28 ЗАНН. В случая констатациите не са в необходимата степен на конкретизация, позволяваща проверка за прилагане на чл.28 ЗАНН, която не е отречена от формалното нарушение вр. с §1 т.4 ДР ЗАНН.

Отразено е в АУАН, че в съответствие със задълженията на Кмета на общината, регламентирани в чл.19 ЗУО, е дадено предписание – в срок до 19.02.2021г. да се извърши почистване на упоменатите участъци на речното легло и прилежащите територии и да се предприемат мерки за недопускане на последващо замърсяване. При последващ контрол на 22.02.2021г., обективиран в протокол от 22.02.2021г., осъществен от длъжностни лица И.К. и Н.А., се установило, че нерегламентираните замърсявания с отпадъци не са почистени. Вписано е, че съгл. чл.19 ал.3 т.15 ЗУО – Кметът на община отговаря за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организира почистването им и нарушението е извършено на 04.02.2021г. Следва да бъде отбелязано, че фактическата констатация в АУАН касае наличие на отпадъци, за което е дадено предписание за почистването им и предприемане на мерки за недопускане на последващо замърсяване. Неизпълнение на предписание по чл.113 ал.3 ЗУО е самостоятелно административно нарушение, предвидено за санкциониране с нормата на чл.156 ЗУО. С възприета дата на извършване на нарушението – 04.02.2021г., нарушението в АУАН е квалифицирано по см. на чл.151 ал.2 т.6 пр.3-то ЗУО : „Наказва се с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което: 6. не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им;”.

Принципно правилни са съображенията на ПРС за това, че чл.19 ал.3 т.15 ЗУО не предвижда три отделни състава на различни нарушения, а три проявни форми на едно и също нарушение, доколкото се преследват едни и същи цели чрез едни и същи мерки, формулирани в чл.1 ЗУО. Това не отрича задължението на административно -наказващият орган да индивидуализира приложимата за всеки конкретен случай проявна форма, което задължение е обвързано с правото на защита, тъй като мерките за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им са различни поради естеството на трите проявни форми – също различни. Фактическата установеност в обстоятелствената част от АУАН според описанието ориентира към извод за нарушение – „не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места”, тъй като са констатирани изхвърлени отпадъци, вкл. „не предприема мерки за организиране почистването им” /отсъства констатация за създадено незаконно сметище/, което нарушение обективно не е възможно да бъде извършено на 04.02.2021г., тъй като е даден срок за почистване до 19.02.2021г. Извън това, по отношение последващия контрол, осъществен на 22.02.2021г., за което е съставен констативен протокол, следва да се съобрази отразеното в протокола присъствие при проверката на лицето Г.Г. – специалист Управление на отпадъците от община Кричим, което лице в писмено обяснение е отрекло посещение на място съвместно със служителите на РИОСВ. Посоченото поставя под съмнение достоверността на констатациите, обективирани в протокола от 22.02.2021г., но същия не е относим доколкото нарушението не е неизпълнение на предписание. В случая от значение е и неизяснено без съмнение обстоятелство - актосъставителят като свидетел заявил, че „Самите терени не са в регулацията на община Кричим. GPS координатите сочиха, че са извън регулацията…Теренът, който проверихме не е в рамките на града, но е в рамките на община Кричим, а от скиците, които кмета ни представени се установи, че не е общинска собственост”. Приложенията към Констативния протокол от проверката на 04.02.2021г. не се съдържат в преписката и не са допълнително представени по делото – копие от действащ регулационен план на гр.Кричим и извадка от кадастралната карта. Обстоятелството не е изяснено в пълнота и следва извод за необоснованост на НП.

В НП е възприета фактическата установеност от АУАН, като е допълнено, че нарушението е извършено на 04.02.2021г. на двата участъка. Цитирана е в цялост нормата на чл.19 ал.3 т.15 ЗУО, без да е отразено ясно, че това е нарушената норма. Вписано е, че Ат.К. в качеството му на Кмет на община Кричим е осъществил състава на чл.151 ал.2 т.6 вр. с чл.19 ал.3 т.15 ЗУО, „като не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на нерегламентирани за това места, създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им”. Тоест, отпаднала е конкретизацията от АУАН в насока – чл.151 ал.2 т.6 пр.3-то ЗУО, но без преписката да съдържа документация, съдържаща констатации за трите проявни форми на нарушението. Както бе посочено, в НП не е изрично посочено, че предвид фактическата установеност се приема за нарушена нормата на чл.19 ал.3 т.15 ЗУО. В тази вр. се отбелязва, че съдържанието на НП е дефинирано по закон и не поставя под съмнение необходимостта от пълно описание на посочените в чл.57 ЗАНН реквизити – задължението не е изпълнено в цялост, като волята на административния орган следва да е конкретизирана в степен, позволяваща разбиране относно юридическите факти на упражненото правомощие.

По отношение възражението за несъответствие между правната квалификация на нарушението в АУАН и в НП : В случая отсъства несъответствие между правната квалификация, като в НП е отпаднало „пр.3-то” от чл.151 ал.2 т.6 ЗУО. Съгласно Т.Р. № 3 от 10.05.2011г. по т.д.№ 7/2010г., ОСК, ВАС : „Неточната квалификация на нарушението в акта за установяването му е без правно значение, ако нарушената правна норма е правилно посочена в наказателното постановление.”. Критерий за същественост на процесуално нарушение е доколко и дали ограничава правото на защита на санкционираното лице, а защитата против квалификацията е пред съда. Правилно е позоваването в решението и на Т.Р. № 8/2021г. по т.д. № 1/2020г. на ВАС. Предвид твърдението в отговор на касационната жалба се отбелязва, че в случая не е налице хипотеза на чл.52 ал.4 ЗАНН, тъй като преписката не съдържа доказателства за разследване на спорни обстоятелства.

Предвид изложеното за пропуските в съдържанието на НП при конкретните данни, същото е следвало да бъде отменено като незаконосъобразно. Претенцията за присъждане на разноски е основателна и размерът им – 440лв. поотделно за производствата пред ПРС и АС – Пловдив е минимален във вр. с размер на санкцията от 3000лв. /чл.18 ал.2 вр. с чл.7 ал.2 т.2 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения/.

Мотивиран така и на основание чл.222 ал.1 АПК, Административен съд – Пловдив

 

Р  Е  Ш  И :

 

            Отменя Решение № 315/10.02.2022г., постановено по АНД № 5713 по описа за 2021г. на Районен съд-Пловдив.

            Отменя Наказателно постановление № 55/16.08.2021г. на Директора на РИОСВ -Пловдив.

Осъжда РИОСВ –Пловдив да заплати на А.С.К., ЕГН **********,  в качеството му на Кмет на Община Кричим, съдебни разноски в размер на общо 880лв. за двете съдебни инстанции.

            Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                                                            Председател :

 

 

                                                                                                                   Членове :