Решение по дело №994/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 февруари 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Хайгухи Хачик Бодикян
Дело: 20197260700994
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 август 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

1034/12.02.2020г., гр.Хасково    

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито заседание на пети декември през две хиляди и деветнадесета  година, в състав:

Съдия: Хайгухи Бодикян

при секретаря Ангелина Латунова......…………………..и в присъствието на прокурор…………………………………………...............………………..........като разгледа докладваното от съдия Бодикян  адм. дело № 994 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.54, ал.6 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР).

Образувано е по жалба от Община Харманли, представлявана от М. И. ***, против Заповед №18-7649-24.07.2019г., издадена от Началник на Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК) – гр. Хасково.

В жалбата се твърди, че на 24.06.2019г. в Община Харманли било получено уведомление от СГКК – Хасково за постъпило там заявление с вх. №01-220329-21.05.2019г. от И.К.И., наследник на Г. Д. К., с което било поискано отразяване на поземлените имоти по Решение №01817/05.11.2001г. на Общинска служба „Земеделие“ – Харманли за възстановяване правото на собственост на земи в съществуващи или възстановими стари реални граници в землището на гр. Харманли, заверен препис от 04.06.2019г., по реда на чл.10, ал.7 от ЗСПЗЗ, въз основа на Удостоверение по чл.13, ал.4 и ал.5 от ППЗСПЗЗ, издадено от Община Харманли – изх. №808/13.09.2001г. Във връзка с горепосоченото уведомление, на 01.07.2019г. Община Харманли изразила становище като собственик на засегнатите имоти, възразявайки срещу предявеното заявление от И.К.И., тъй като имотите били частна общинска собственост, съгласно АЧОС №1774/05.07.2007г. и АЧОС №1775/05.07.2007г. На 26.07.2019г. в деловодството на Община Харманли постъпило уведомление с вх. №ОХ-17-974/26.07.2019г. относно заповед за изменение на  КККР №18-7649-24.07.2019г., издадена от началника на СГКК – Хасково, касаеща имот с идентификатор 77181.15.66, 77181.15.67 съгласно приложена скица-проект №15-669786-24.07.2019г. Твърди се, че в приложената с уведомлението заповед, издадена от Началника на СГКК – Хасково, липсвали мотиви – фактически основания за издаването ѝ, които административният акт трябвало да съдържа съгласно чл.59, ал.2, т.4 от АПК. От съдържанието на заповедта не ставало ясно въз основа на кои факти и в кой от случаите на чл.51, ал.1, т.2 ЗКИР във вр. с §1, т.16 ДР ЗКИР било извършено одобреното изменение. Нормата на чл.54, ал.4 от ЗКИР само определяла вида на акта и компетентния да го издаде орган в хипотезата на непълноти и грешки в КК и КР. Неизлагането на аргументи в заповедта, както и изясняване на обстоятелството в какво се изразява непълнотата или грешката в КК, водело до невъзможност за извършване преценка относно съответствието ѝ с материалния закон. Сочи се, че съгласно трайно установената съдебна практика, липсата на мотиви в акта представлявала съществено нарушение на формата, поради което била налице незаконосъобразност на заповедта на основание чл.146, т.2 от АПК. Освен това били нарушени и административнопроизводствените правила при разглеждането на заявлението, тъй като въобще не било взето предвид и обсъдено в заповедта подаденото от Община Харманли, в качеството ѝ на собственик, възражение, според което собственик на въпросните имоти била именно Община Харманли по силата на Акт за частна общинска собственост №1774/05.07.2007г. и Акт за частна общинска собственост №1775/05.07.2007г. Цитират се разпоредбите на чл.53, ал.2 от ЗКИР и чл.54, ал.2, изр.1 от ЗКИР, като се сочи, че наличието на спор за материално право трябвало да бъде преценявано от СГКК във всеки отделен случай и констатирането на такъв представлявало основание да се откаже одобряването на проекта за изменение на КК. Нарушението „необсъждане на подаденото възражение“ било съществено, доколкото заповед за изменение на КККР при непълноти и грешки можело да се издаде само при липса на спор за материално право. Както възражението по административен ред, така и жалбата пред съда сочели наличието на спор за материално право, също така и наличието на актове за общинска собственост. Само след решаването на този спор по съдебен ред пред граждански съд можело да се извърши съответната промяна в КККР. Твърди се, че кадастралната администрация не разполагала с правомощия да разрешава спора при наличие на противопоставими права. Процедурата за отстраняване на непълноти и грешки в КК била приложима само за случаите на несъответствия  спрямо действителното състояние на недвижимите имоти към момента на одобряване на КК в основните кадастрални данни за ПИ по чл.2, ал.1 ЗКИР – за местоположението, границите и размерите на недвижимите имоти, за които важала и презумпцията на чл.2, ал.5 от ЗКИР. С оглед изложеното се твърди, че оспорената заповед била издадена при неспазване на установената форма, поради липса на мотиви, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материалния закон, поради което се моли същата да бъде отменена.

Ответната страна – Началник на Служба по геодезия, картография и кадастър – Хасково, чрез процесуален представител изразява становище, че заповедта е законосъобразна. Представя писмени бележки. Моли за присъждане на разноски.

Заинтересованата страна И.К.И., чрез процесуален представител изразява становище за неоснователност на жалбата.

Заинтересованата страна Н.Г.М., редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна М.Г.Г., редовно призована, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна И.М.Л., редовно призована, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна А.В.Ж., редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна Н.В.Ж., редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна Г.П.Д., редовно призована, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна Г.Г.Г., редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна К.Г.Р., редовно призована, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна И.Г.Р., редовно призована, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна Д.Д.Н., редовно призована, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна Н.Д.Г., редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна Б.С.Т., редовно призована, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна И.Д.Д., редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Административен съд – Хасково, след като взе предвид изложеното от оспорващия и след като анализира събраните писмени доказателства по делото поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

Съгласно Акт № 1774 за частна общинска собственост, Община Харманли е собственик на поземлен имот 77181.15.67, находящ се в гр. Х., с площ 1777 кв. м., трайно предназначение: урбанизирана; начин на трайно ползване: за друг вид производствен, складов обект Стар идентификатор: няма данни. Посочено е местонахождение на имота: гр. Х., поземлен имот 77181.15.67 и Скица №1110/04.10.2006г. на АК, одобрена със заповед №РД-18-9/23.03.2006г. на ИД на АК гр. София, както и граници на имота – 77181.15.77, 77181.15.65, 77181.15.66, 77181.15.68.

Представен е и Акт № 1775 за частна общинска собственост, видно от който Община Харманли е собственик на поземлен имот 77181.15.66, находящ се в гр. Х., с площ 2522 кв. м., трайно предназначение: урбанизирана; начин на трайно ползване: за друг вид производствен, складов обект Стар идентификатор: няма данни. Посочено е местонахождение на имота: гр. Х., поземлен имот 77181.15.66 и Скица №1111/04.10.2006г. на АК, одобрена със заповед №РД-18-9/23.03.2006г. на ИД на АК гр. София, както и граници на имота – 77181.15.77, 77181.15.65, 77181.15.67.

С Решение №01817 за възстановяване правото на собственост на земи в съществуващи или възстановими стари реални граници в землището на град Харманли от 05.11.2001г. на Общинска служба по земеделие гр. Харманли, на наследниците на Г. Д. К. е възстановено правото на собственост в съществуващи (възстановими) стари реални граници на следните имоти: 1. Нива от 0.860 дка, находящ се в строителните граници на град Харманли в местността (квартал) Х., заявен с пореден №1 от заявлението и установен с Нотариален акт 365/1949г.; 2. Нива от 3.650 дка, находящ се в строителните граници на град Харманли в местността (квартал) Х., заявен с пореден №2 от заявлението и установен с Нотариален акт 365/1949г.

Видно от Удостоверение за наследници изх. №70/17.05.2019г. (л.94-97), наследници на Г. Д. К. са заинтересованите страни в настоящото съдебно производство И.К.И., Н.Г.М., М.Г.Г., И.М.Л., А.В.Ж., Н.В.Ж., Г.П.Д., Г.Г.Г., К.Г.Р., И.Г.Р., Д.Д.Н., Н.Д.Г., Б.С.Т., И.Д.Д..

От заинтересованата страна И.К.И. е подадено заявление вх. №01-220329-21.05.2019 до Служба по геодезия, картография и кадастър гр. Хасково, с което е заявила извършването на следните услуги: 1) Нанасяне на настъпили промени в кадастрална карта (КК) за обекти: Поземлен имот 77181.15.66 гр.Харманли; Поземлен имот 77181.15.67 гр. Харманли; Поземлен имот 77181.15.77 гр. Харманли; 2) Нанасяне на настъпили промени в кадастралния регистър на недвижимите имоти (КРНИ) за обекти: Поземлен имот 77181.15.66 гр.Харманли; Поземлен имот 77181.15.67 гр. Харманли; Поземлен имот 77181.15.77 гр. Харманли; 3) Определяне и запазване на идентификатор за обекти: Поземлен имот 77181.15.66 гр.Харманли; Поземлен имот 77181.15.67 гр. Харманли; Поземлен имот 77181.15.77 гр. Харманли; 4) Проект за делба на ПИ в неурбанизирана територия. Издаване на скица проект за обекти: Поземлен имот 77181.15.66 гр.Харманли; Поземлен имот 77181.15.67 гр. Харманли; Поземлен имот 77181.15.77 гр. Харманли; 5) Удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри за обекти: Поземлен имот 77181.15.66 гр.Харманли; Поземлен имот 77181.15.67 гр. Харманли; Поземлен имот 77181.15.77 гр. Харманли. Към заявлението са приложени документи.

До И.К.И. е изпратено Уведомление за отстраняване на недостатъци в проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри изх. №24-14487-29.05.2019г., получено от лицето на 31.05.2019г. (л.93).

Във връзка с уведомлението, от И.К.И. е подадено Заявление с приложени към същото документи, заведено с вх. №05-8132-10.06.2019г. в СГКК – гр. Хасково.

Проектът за изменение на кадастралната карта е приет от СГКК – гр. Хасково, въз основа на което е издадено Удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри №25-174399-24.07.2019г. по чл.77, ал.1 от Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри.

Изготвено е Служебно уведомление изх. №24-16961-20.06.2019г., с което Община Харманли е уведомена, че в СГКК – Хасково е постъпило заявление вх. №01-220329-21.05.2019г., подадено от И.К.И., наследник на Г. Д. К., с което е поискано отразяване на поземлените имоти по Решение №01817/05.11.2001г. на ОС „З“ – Харманли за възстановяване правото на собственост на земи в съществуващи или възстановими стари реални граници в землището на град Харманли, заверен препис от 04.06.2019г., реда на чл.10, ал.7 от ЗСПЗЗ, въз основа на Удостоверение по чл.13, ал.4 и ал.5 от ППЗСПЗЗ, издадено от Община Харманли – изх. №808/13.09.2001г. Приложено са предоставени копия от приложените документи и материали към преписката по горепосоченото заявление. Посочено е, че след справка с наличните кадастрални данни и записи в кадастралния регистър на засегнатите от искането поземлени имоти и на основание чл.26, във вр. с чл.34, ал.3, чл.35 и чл.36, ал.2 от АПК, се отправя уведомлението, като заинтересовани лица, като се моли в 7-дневен срок, считано от датата на получаването му, Община Харманли да се запознае с исканото изменение и да представи документи, подробно описани в писмото, свързани с факти и обстоятелства от значение за правата на заинтересованите страни по отношение засегнатите имоти. Указано е, че следва да се има предвид, че данните за имотите подлежат на промяна след изясняване на обстоятелствата по действителното състояние на имотите и след изтичане на определения срок ще продължи процедурата за изменение на КККР на град Харманли при спазване на законоустановения ред в ЗКИР.

Уведомлението е получено в Община Харманли на 24.06.2019г., видно от приложеното известие за доставяне (л.78).

Във връзка с горното, от страна на Община Харманли е депозирано възражение – писмо изх. №ОХ-17-839/1/ от 01.07.2019г. (заведено в АГКК Служба Хасково под рег. №07-8800/03.07.2019г.), с приложени към същото документи, в което се сочи, че като собственик на засегнатите имоти и заинтересована страна, Община Харманли възразява срещу така представената преписка по заявлението вх. №01-220329-21.05.19г. от И.К.И. ***.2019г. е издадена оспорената в настоящото производство заповед, с която, на основание чл.54, ал.4 и ал.7, във връзка с чл.54, ал.1 и чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР, във връзка с влезнало в сила на 19.11.2001г. Решение №01817/05.11.2001г. за възстановяване правото на собственост на земи по реда на чл.10, ал.7 от ЗСПЗЗ, издадено от ОС „Земеделие“ – Харманли на наследници на Г. Д. К. и във връзка с чл.53, ал.1, т.1 и т.3 от ЗКИР, заявление вх. №01-220329-21.05.2019г. от И.К.И. – наследник на Г. Д. К. и приложеният към него проект по чл.75 от Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, изготвен от правоспособно лице по кадастър „Геосад“ ЕООД по заповед №РД-15-92/30.11.2007г. на ИД на АГКК въз основа на Решение №01817/05.11.2001г. на ОС „Земеделие“ – Харманли (в сила от 19.11.2001г.), Удостоверение по чл.13, ал.4 и ал.5 от ППЗСПЗЗ и приложена неразделна скица към него, издадено от Община Харманли с изх. №808/13.09.2001г., е одобрено изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Харманли, ЕКАТТЕ 77181, общ. Харманли, одобрена със Заповед №РД-18-9/23.03.2006г. на Изпълнителния Директор на АК и съгласно скица-проект №15-669786-24.07.2019г., състоящо се в: Нанасяне на нови обекти в КККР: поземлен имот с идентификатор 77181.15.653, площ 917 кв. м., начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект, собственост на Община Харманли, въз основа на документ Акт за частна общинска собственост №101 том 8 рег. 2129 от 13.07.2007г., издаден от Служба по вписванията гр. Харманли и поземлен имот с идентификатор 77181.15.654: площ: 860 кв.м., начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект, собственост на н-ци на Г. Д. К. въз основа на документ: Решение на ПК по чл.14, ал.1, т.1 от ЗСПЗЗ (чл.18ж, ал.1 от ППЗСПЗЗ) за възстановяване на право на собственост в стари реални граници №01817 от 05.11.2001г., издаден от ОСЗ – Харманли; Промяна в границите на съществуващи обекти в КККР: поземлен имот с идентификатор 77181.15.66, с посочени данни преди промяната: площ: 2522 кв. м., начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект, собственост на Община Харманли въз основа на документ: Акт за частна общинска собственост №100 том 8 рег. 2128 от 13.07.2007г., издаден от Служба по вписванията гр. Харманли, с данни след промяната: площ: 2522 кв. м., начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект, собственост на н-ци на Г. Д. К.  въз основа на документ: Решение на ПК по чл.14, ал.1, т.1 от ЗСПЗЗ (чл.18ж, ал.1 от ППЗСПЗЗ) за възстановяване на право на собственост в стари реални граници №01817 от 05.11.2001г., издаден от ОСЗ – Харманли; Заличени обекти от КККР: поземлен имот с идентификатор 77181.15.67: площ: 1777 кв. м., начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект, собственост на Община Харманли въз основа на документ: Акт за частна общинска собственост №101 том 8 рег. 2129 от 13.07.2007г., издаден от Служба по вписванията гр. Харманли; Промени в данните за собственост и собственици за: Поземлен имот с идентификатор 77181.15.66: собственост на н-ци на Г. Д. К. въз основа на документ: Решение на ПК по чл.14, ал.1, т.1 от ЗСПЗЗ (чл.18ж, ал.1 от ППЗСПЗЗ) за възстановяване на право на собственост в стари реални граници №01817 от 05.11.2001г., издаден от ОСЗ – Харманли.

Приложена е скица-проект №15-669786-24.07.2019г.

Заповедта е съобщена на Община Харманли и на наследници на Г. Д. К. с писмо изх. №24-20267-24.07.2019г. Писмото е получено от Община Харманли на 26.07.2019г., видно от приложеното известие за доставяне (л.23).

Жалбата е подадена на 09.08.2019г. по пощата, видно от поставеното върху плика пощенско клеймо.

При така установеното от фактическа страна, съдът обосновава следните правни изводи:

Предмет на оспорване в настоящото производство е Заповед №18-7649-24.07.2019г., издадена от Началник на Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК) – гр. Хасково, издадена на основание чл. 54, ал. 4 и ал.7 във вр. с чл.54, ал.1 и чл. 51, ал. 1, т. 2 от ЗКИР. Според първата разпоредба измененията в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота. Съгласно ал.7 от същата разпоредба „При нанасянето в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти на имот, чието право на собственост е възстановено по реда на чл. 10, ал. 7 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, се прилага редът по ал. 1 – 6.“ Според втората разпоредба „ Непълнотата или грешката се допълва или поправя от службите по геодезия, картография и кадастър въз основа на писмени доказателства и проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти“.От своя страна разпоредбата на чл. 51, ал. 1, т. 2 от ЗКИР визира, че кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на непълноти или грешки.

В настоящия случай жалбоподателят се легитимира с АОС № 1774/05.07.2007 г. като собственик на поземлен имот с идентификатор 77181.15.67 , нанесен в кадастралната карта  с площ от 1777кв.м., който съгласно оспорения акт е заличен като обект от КККР, както и като собственик съгласно АОС № 1775/05.07.2007 г. на поземлен имот с идентификатор 77181.15.66 , нанесен в кадастралната карта  с площ от 2522кв.м., за който съгласно оспорения акт е допусната промяна в границите в КККР. Предвид това жалбоподателят Община Харманли има качеството "заинтересовано лице" по см. на § 1, т. 13 ДР ЗКИР и чл. 54, ал. 4 и ал. 6 ЗКИР и съответно право на жалба срещу оспорената заповед. Налице е и правен интерес от оспорването, тъй като процесното изменение засяга неговите права.

Разгледана по същество, след проверка на административния акт, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 146 от АПК, жалбата е допустима и основателна по следните съображения:

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган – началника на СГКК – гр.Хасково, в съответствие с предоставените му правомощия с чл. 54, ал. 4 от ЗКИР, както и в предписаната от закона форма.

Административното производство е започнало по заявление на заинтересовано лице с приложени към него писмени доказателства, както и е изготвена скица-проект на изменението, в съответствие с изискването на чл. 54, ал. 4, изр. второ от ЗКИР, в която имотите, предмет на изменението са индивидуализирани с граници и идентификатор. На основание чл. 26, ал. 1 от АПК административният орган е уведомил надлежно за започналото пред него административно производство заинтересованите лица – Община Харманли, която е вписана в кадастралния регистър като собственик на имоти с идентификатори 77181.15.67 и 77181.15.66, предмет на изменението. Видно от приложените по делото обратни разписки уведомлението по чл. 26, ал. 1 от АПК е редовно връчено на заинтересованите лица, като в законоустановения срок Общината е упражнила и правото си на възражение на 01.07.2019г., което не обсъдено от ответника в оспорената заповед.

В конкретния казус, както е посочено и в оспорената заповед, административното производство е започнало за изменение в данните за обекти на кадастъра, новонастъпили след влизане в сила на кадастрална карта и кадастралните регистри – постановяване на Решение № 01817/05.11.2001г. на Общинска служба по "Земеделие" гр.Харманли. Доколкото обаче, от една страна в случая не се касае единствено за вписване на заявителя като собственик в кадастралния регистър, а се попълва кадастралната карта с нови обекти и то в хипотезата на "непълнота и грешка" по смисъла на § 1, т. 16 от ДР на ЗКИР, то съдът намира, че е било изискуемо произнасяне по чл. 54, ал. 2 от ЗКИР.

Настоящата съдебна инстанция намира, че оспорената заповед не е постановена в съответствие с приложимите материално-правни норми и с целта на закона. Според чл. 54, ал. 1 от ЗКИР непълнотата или грешката се допълва или поправя от службите по геодезия, картография и кадастър въз основа на писмени доказателства и проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, изготвен от правоспособно лице по кадастъра /чл. 51, ал. 6 от ЗКИР/. Когато СГКК установи, че от представените писмени доказателства и скица-проект за изменение е налице обективно несъответствие между отразеното в кадастралната карта и действителното положение на имота към датата на одобряване на кадастралната карта, проектът за изменението се одобрява със заповед на началника на СГКК, която се придружава от скица-проект за изменението. В съдебното производство по оспорване на заповедта за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри се преценява въз основа на писмените доказателства, приложени към проекта за изменението, дали е налице обективно несъответствие между отразеното в кадастралната карта и действителното положение към момента на одобряването на кадастралната карта, т. е. налице ли са непълноти или грешки, които според дефиницията на § 1, т. 16 от ДР на ЗКИР представляват несъответствията в границите и очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта за урбанизираната територия спрямо действителното им състояние.

След изменението на чл. 51чл. 54 от ЗКИР (ДВ, бр. 49 от 2014 г.), е отпаднало изискването за изготвяне и подписване на акт за непълноти и грешки, но независимо от това наличието на спор за собственост, е пречка пред административния орган, да извърши заявено отстраняване на непълноти или грешки за съответния имот, тъй като нито началникът на СГКК, нито съдът в съдебното административно производство, имат правомощие да преценяват на кого принадлежи правото на собственост при налични конкуриращи се документи за собственост на страните. Поради тази причина законодателят и предвидил в чл.53, ал.2 от ЗКИР При наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на право на собственост, съответно на друго вещно право, за един и същ имот в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи“.

Чл. 54, ал. 1 от ЗКИР предвижда възможност за изменение на одобрените кадастрална карта и кадастрални регистри, когато съдържат непълноти или грешки. Отстраняването на непълноти и грешки е едно от основанията за поддържане на КККР в актуално състояние (чл. 51, ал. 1, т. 2 ЗКИР). Когато обаче непълнотите и грешките са свързани със спор за материално право, те се отстраняват след решаването му по съдебен ред (чл. 54, ал. 2, изр. 2 от ЗКИР). В тази хипотезата началникът на службата по геодезия, картография и кадастър, следва да откаже да изменени кадастралната карта и регистри съгласно чл. 70, ал. 4 от Наредба № РД – 02 – 20 - 5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри.

В случая между заявителката И.К.И. в качеството си на наследник на Г. Д. К. и заинтересованото лице в случая Община Харманли е налице спор за материално право по смисъла на § 1, т. 16 от ДР на Наредбата. За да е налице спор за собственост, следва освен констатираното "застъпване" на части от имотите, да са налични и противопоставими документи за собственост. В настоящия случай освен застъпване, а именно искания за нанасяне от И. имот попада в по – голямата си част върху имот с идентификатор 77181.15.67 и в цялост  върху имот с идентификатор 77181.15.66, собственост на Община Харманли. Налице са противопоставими титули за собственост, тъй като и заявителката разполага с документ за собственост на поискания за нанасяне имот и съответно Общината разполага с такъв. Посоченото обективира спор за материално право.

В процесния случай, видно от скица - проект № 15-669786/24.07.2019 г. за изменение на кадастралната карта и кадастрални регистри, процедираното изменение на кадастралната карта се изразява в нанасянето на имот с проекто идентификатор 77181.15.653, площ 917 кв. м., начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект, собственост на Община Харманли, , поземлен имот с идентификатор 77181.15.654: площ: 860 кв.м., начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект, собственост на н-ци на Г. Д. К. Промяна в границите на съществуващи обекти в КККР: поземлен имот с идентификатор 77181.15.66, с посочени данни преди промяната: площ: 2522 кв. м., начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект, собственост на Община Харманли въз основа на документ: Акт за частна общинска собственост №100 том 8 рег. 2128 от 13.07.2007г., издаден от Служба по вписванията гр. Харманли, с данни след промяната: площ: 2522 кв. м., начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект, собственост на н-ци на Г. Д. К. и Заличени обекти от КККР: поземлен имот с идентификатор 77181.15.67: площ: 1777 кв. м., начин на трайно ползване,за друг вид производствен, складов обект, собственост на Община Харманли, след на нанасянето на имот с проекто идентификатор 77181.15.653 и  проекто идентификатор 77181.15.654:, както и Промени в данните за собственост и собственици за: Поземлен имот с идентификатор 77181.15.66: собственост на н-ци на Г. Д. К.. При тези установявания по преписката и от приложената скица проект настоящият състав намира, че е доказано наличие на спор за материално право /спор за собственост/ по отношение на тези имоти.

В тази връзка следва да се има предвид, че съгласно в § 1, т. 16 от ДР на Наредба № РД-02-20-5/2016 г. "спор за материално право" по смисъла на чл. 70 и чл. 71 е налице, когато в проекта за изменение на кадастралната карта местоположението и границите на имотите не съответстват на правата на собственост на всички заинтересовани лица съгласно представените и събрани писмени доказателства в административното производство. Поради изложеното и като е постановил оспореният акт за изменение на кадастралната картаи кадастралните регистри на гр.Харманли при наличието на предпоставки за това, а именно наличие на спор за материално право, административният орган е издал заповед, която не е съответстна с приложимите материално-правни норми,  с което са осъществени отменителните основания по чл. 146, т. 3 и т. 4 АПК.

По изложените съображения съдът намери оспорената заповед за незаконосъобразен административен акт – издаден при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и неправилно приложение на материалния закон, което обуславя отмяната й. Основателна при този изход на спора е претенцията на жалбоподателя за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да бъде определено в размер на 200 лева на основание чл. 78, ал. 8 ГПК, вр. чл. 37 ЗПП, вр. чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 144 АПК.

Водим от гореизложеното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалбата на представлявана от М. И. ***649-24.07.2019г., издадена от Началник на Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК) – гр. Хасково.

ОСЪЖДА Агенцията по геодезия, картография и кадастър да заплати на община Харманли сумата в размер на 200 /двеста/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от него по реда на чл. 137 АПК.

 

Съдия: