Решение по дело №229/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 347
Дата: 20 февруари 2024 г. (в сила от 20 февруари 2024 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20227100700229
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 април 2022 г.

Съдържание на акта

                                   Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 347 / 20.02.2024 г., град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на шести февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

КРАСИМИРА ИВАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:

СИЛВИЯ САНДЕВА

 

ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА

 

При участието на прокурора ВИОЛЕТА ВЕЛИКОВА и секретаря Мария Михалева разгледа докладваното от съдия С. Сандева к.адм.д. № 229/2022 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН.                                           

Образувано е по касационна жалба на „Изида логистик“ ООД, ЕИК ***, против Решение № 205/29.12.2021 г., постановено по н.а.х.д. № 1004/2021 г. по описа на Районен съд – Добрич, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 23-0000905/24.06.2021 г. на директора на Регионална дирекция „АА“ – Варна, с което на касатора за нарушение на чл. 96г, ал. 1, пр. 2 от ЗАвтПр е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 3000 лева. Касаторът твърди, че решението е неправилно поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и нарушение на материалния закон. Районният съд не е съобразил, че изискванията на Наредба № 36 от 15.05.2006 г. (Наредба № 36) са в пряко противоречие с Директива 2006/126, за което има официално становище от Европейската комисия. В писмена защита излага допълнителни доводи за незаконосъобразност на решението като противоречащо на Решение от 18.01.2024 г. по дело С-227/2022 г. на СЕС. Иска отмяната му и постановяване на друго по същество, с което да се отмени НП. Претендира и присъждане на разноски за двете съдебни инстанции.      

Ответникът по касационната жалба – директорът на Регионална дирекция „АА“ – Варна, чрез процесуалния си представител, оспорва нейната основателност по съображения, подробно изложени в писмен отговор по делото. В писмена защита излага допълнителни доводи, че националната правна уредба за психологическа годност не противоречи на Директива 2006/126, като се позовава на мотивите към решение по дело С-227/2022 г. на СЕС. Твърди, че регламентираните в Наредба № 36 изследвания не се различават по своя обхват и цели от предвидените в директивата, поради което удостоверенията за психологическа годност не са несъответстващи на правото на съюза и правилно дружеството е било санкционирано на основание чл. 96г, ал. 1, пр. 2 от ЗАвтПр. По тези съображения иска решението на ДРС да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на заплатеното от касатора адвокатско възнаграждение.       

Представителят на Окръжна прокуратура – Добрич дава заключение за основателност на касационната жалба, позовавайки се на решението на СЕС от 18.01.2024 г. Счита, че решението на ДРС е неправилно и следва да бъде отменено.   

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и в съответствие с разпоредбата на чл. 218, ал. 2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок, от легитимирана страна, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е и основателна по следните съображения :

С процесното НП „Изида логистик“ ООД е санкционирано за това, че на 04.09.2020 г. в гр. Добрич, ул. „Антон Стоянов“ № 2, в качеството си на превозвач, притежаващ лиценз на общността за превоз на товари № 12958, допуснало водача М.К.К. да управлява автомобил марка „ДАФ“ от категория N3, с рег. № ***, извършващ обществен международен превоз на товари, без той да отговаря на изискванията за психологическа годност по смисъла на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, уредени в чл. 7а, ал. 2, пр. 3 от ЗАвтПр.  Водачът не притежавал валидно удостоверение за психологическа годност от дата 24.12.2019 г. съгласно справка в регистъра на психологическите изследвания. Наказващият орган е квалифицирал поведението на дружеството като нарушение на чл. 96г, ал. 1, пр. 2 от ЗАвтПр, в резултат на което му е наложил имуществена санкция в размер на 3000 лева.  

С обжалваното решение ДРС е потвърдил наказателното постановление по съображения, че нарушението е безспорно доказано и не са налице допуснати съществени процесуални нарушения в административнонаказателното производство. Приел е, че в случая Директива 2006/126 е неприложима, защото е санкционирано поведението на превозвача, а не на професионалния водач, поради което не е необходимо да се преценява съответствието на националните изисквания за психологическа годност с тази директива.                

Така постановеното решение е неправилно.

Съгласно разпоредбата на чл. 7а, ал. 2 от ЗАвтПр лицензираните превозвачи, лицата по чл. 24е и лицата, извършващи превози за собствена сметка, могат да осъществяват превоз на пътници и товари само с водачи, които отговарят на изискванията за минимална възраст, правоспособност за управление на моторни превозни средства от съответната категория и за психологическа годност, определени с наредбите по чл. 7, ал. 3 и чл. 12б, ал. 1 от този закон и чл. 152, ал. 1, т. 2 от Закона за движението по пътищата.

Съгласно чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтПр, който назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер на 3000 лева.

Изискванията за психологическа годност и условията и редът за провеждане на психологическите изследвания на кандидатите за водачи, на водачите на определени категории МПС и на водачите, извършващи определен вид дейности, са регламентирани в Наредба № 36, издадена на основание чл. 152, ал. 1, т. 2 от ЗДвП. Съгласно чл. 8, ал. 1 и ал. 2  от Наредба № 36, в действащата им редакция към датата на извършване на процесното деяние, при всяко постъпване на работа и при извършване на дейността като водач на таксиметрови автомобили или водач на автомобили за обществен превоз на пътници или товари, лицата представят удостоверение за психологическа годност. Това удостоверение е валидно за срок три години от датата на неговото издаване с изключение на случаите, в които се издава след навършване на 65-годишна възраст на лицето и на случаите по чл. 1, ал. 1, т. 2, 5, 6 и 7, в които удостоверението е валидно за срок една година.  

От анализа на тази нормативна уредба следва извода, че тя попада в приложното поле на Директива 2006/126, независимо дали наказаното лице е водачът или превозвачът, който го е допуснал до работа. Разяснения в същия смисъл се съдържат и в Решение от 18.01.2024 г. по дело С-227/22 на СЕС. С оглед на това съдът дължи преценка за съответствието на приложимите за случая норми с директивата и с предписания с нея резултат.   

Директива 2006/126 има за цел да хармонизира минималните стандарти за физическа и умствена годност на водачите на превозни средства от всички категории включително на професионалните водачи, упражняващи дейност в областта на автомобилния транспорт на пътници и стоки.

По силата на член 7, параграф 1, буква а) от директивата свидетелства за управление на превозно средство се издават само на кандидатите, които са взели изпит по умения и поведение, както и теоретичен изпит и отговарят на минималните стандарти за физическа и умствена годност, в съответствие с разпоредбите на приложения II и III към тази директива. Съгласно параграф 3, буква а) за подновяването на свидетелството за управление се изисква спазване на същите минимални стандарти за физическа и умствена годност от притежателите на свидетелства за управление на превозни средства от категории C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 и D1E.

Минималната хармонизация на правилата относно свидетелствата за управление не е пречка държавите членки да запазват или да приемат по – строги мерки, стига те да не застрашават сериозно постигането на предписания от Директива 2006/126 резултат. Възможността за завишаване на изискванията за физическа и умствена годност за управление на моторни превозни средства не може да дерогира правилата на чл. 7 от тази директива.    

Именно това е прието и в решението на СЕС, съгласно което член 7, параграфи 1 и 3 от Директива 2006/126 трябва да се тълкуват в смисъл, че не допускат държава членка да изисква от лицата, които искат да извършват професионална дейност като водачи на моторни превозни средства за транспорт на пътници или стоки и които имат свидетелство за управление на превозни средства от категории C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 и D1E, издадено в съответствие с тази директива, като при това издаване физическата и умствената им годност за управление е проверена, да притежават както свидетелство за управление, така и имащо по-кратък срок на валидност от него удостоверение за психологическа годност.

Следователно проверката за психологическата годност на водачите за съответната категория или професионална група следва да съвпада с момента на издаване или подновяване на свидетелството за управление на моторно превозно средство, независимо дали медицинските прегледи за това са по-строги или не, като е недопустимо съвместното съществуване на свидетелството за управление с всеки друг национален документ, изпълняващ същата функция по същество.

В случая Наредба № 36 налага на професионалните водачи да притежават не само валидно свидетелство за управление, но и отделно удостоверение за психологическа годност, което според действащата към датата на нарушението редакция на чл. 8, ал. 2 от наредбата е с по-кратък срок на валидност в сравнение със срока на валидност на свидетелството за управление на моторно превозно средство. С това националното законодателство налага по-рестриктивни мерки за психологическа годност на българските професионални водачи от предвидените в чл. 7 от  Директива 2006/126, като пренебрегва установената в директивата изчерпателна хармонизация на документите, доказващи съществуването на право на управление, както и въведения с нея синхронизиран срок на административна валидност на свидетелствата за управление и медицинските прегледи за физическа и умствена годност. Ирелевантни са възраженията в писмената защита на касатора, че регламентираните в Наредба № 36 изследвания за психологическа годност не се различават по своя обхват и цели от предвидените в приложение ІІІ към Директива 2006/126 медицински прегледи, защото това не променя извода, че е нарушена забраната държавите членки да изискват отделно доказателство за умствена годност за управление на интервали от време, по – кратки от срока на валидност на свидетелството за управление – така т. 36, 37, 39, 44, 45 от решение на СЕС по дело С – 227/22. Самият факт, че се предвижда допълнително удостоверение за умствена годност, което не съвпада със срока на валидност на свидетелството за управление, съставлява недопустима административна тежест за водачите и превозвачите, която ги поставя в по-неблагоприятно положение. Това противоречи на основните цели на съюзните норми и компрометира техния полезен ефект, в какъвто смисъл е както решението на СЕС, така и официалното уведомително писмо на ЕК до България от 15.07.2021 г. Несъвместимостта на националните разпоредби относно удостоверенията за психологическа годност с Директива 2006/126 задължава съда да не ги приложи. С оглед на това и с оглед на обстоятелството, че към посочената в АУАН и в НП водачът на процесния товарен автомобил за обществен превоз е притежавал валидно свидетелство за управление на МПС за съответната категория, т.е. е отговарял на минималните изисквания за психологическа годност, касационната инстанция намира, че вмененото изпълнително деяние е несъставомерно и неправилно превозвачът е бил наказан на основание чл. 96г, ал. 1, пр. 2 от ЗАвтПр.    

Ето защо, като е достигнал до обратните правни изводи, районният съд е постановил един неправилен съдебен акт, който следва да бъде отменен и на негово място следва да бъде постановен друг, с който да се отмени НП.         

При този изход на спора и на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН касаторът има право на разноски за двете съдебни инстанции. От данните по делото е видно, че направените от страната разходи възлизат общо на сумата от 880 лева, съставляващи платено адвокатско възнаграждение в размер на по 440 лева за въззивната и за касационната инстанции. Не са налице основания за намаляване на възнаграждението при условията на чл. 63д, ал. 2 от ЗАНН, тъй като съгласно чл. 18, ал. 2, във връзка с чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. минималният размер на адвокатския хонорар за този вид дела възлиза на 600 лева предвид стойността на наложената имуществена санкция. С оглед на това ответникът следва да бъде осъден да заплати направените от жалбоподателя разноски по делото в пълния им размер.    

Водим от горното, Административният съд  

                                   

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ Решение № 205/29.12.2021 г., постановено по н.а.х.д. № 1004/2021 г. по описа на Районен съд – Добрич, КАТО ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА :

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0000905/24.06.2021 г. на директора на Регионална дирекция „АА“ – Варна, с което на „Изида логистик“ ООД, ЕИК ***, за нарушение на чл. 96г, ал. 1, пр. 2 от ЗАвтПр е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 3000 лева.  

ОСЪЖДА Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна да заплати на „Изида логистик“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление : град Добрич, ул. „Антон Стоянов“ № 2, представлявано от управителя Г.Д.М., сумата от 880 лева, съставляваща сторени разноски за двете съдебни инстанции.        

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                         ЧЛЕНОВЕ: