Решение по дело №100/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 юни 2019 г. (в сила от 7 октомври 2019 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720200100
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2019 г.

Съдържание на акта

                     Р Е Ш Е Н И Е

                      В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                             26.Юни.2019година

Номер  369                                                                                              гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                   01- Н. състав

На  04..                                                                                          година  2019г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                             ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                            СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар:  Биляна Миткова

ПРОКУРОР 

  

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 00100/19год.   по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН.                    

       Образувано е по жалба от Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:*********/със седалище и адрес на управление гр.Перник кв.“Мошино“, представлявано от Изпълнителния директор Л.В.С./,  против Наказателно постановление № 87/04.ХІІ.2018г. на  Кмет на Община-Перник с което на жалбоподателя Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:*********  е   наложена:“Имуществена санкция” в размер на 1 000/хиляда/лева   на   основание  чл.14  от “Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник”    за    нарушение по  чл.8 ал.3 от Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник”, а именно:/чл.8.……(3) След приключване на аварийния ремонт засегнатите от него общински пътища и улици, пътна инфраструктура и озеленени площи се възстановяват в срок от 14 (четиринадесет) дни от лицата, извършили аварийния ремонт до състояние, съответствуващо на това преди извършването на ремонта. Ако възстановяването е невъзможно поради обективни причини, лицата, извършили прокопаването възстановяват повредите по пътното платно и тротоарите, за да осигурят проходимостта им и внасят депозит в размер на утвърдената такса в настоящата Наредба. Качеството на извършените възстановителни работи се удостоверява с протокол, съставен от комисия, назначена от кмета на общината...”, затова че  на  14.ІХ.2018год. в гр.Перник/кв.”Димова Махала” пред  Бл.14 при извършена проверка от служители на отдел ”Общински Инспекторат” е установено, че НЕ е извършено възстановяване на асфалтовата настилка, след аварийно разкопаване. Аварийното разкопаване е извършено от Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:********* съгласно Факс № 2673/13.VІІ.2018г.

      Аварията е ОТСТРАНЕНА на 24.VІІІ.2018г.за което е съставен Констативен протокол № 0005833-л.25.

      Нарушението установено с Констативен протокол № 0005844/14.ІХ.2018г.

      В жалбата се изтъкват доводи  за  необоснованост, неправилност и незаконосъобразност на издаденото наказателното постановление, като се иска отмяна на същото.

  Въззиваемата страна ЮК А. изразява становище в с.з, да  се потвърди издаденото НП.

 

      Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на  чл.14 и 18 от НПК, намира за установено следното :      

       Жалбата е подадена в срок, съгласно  чл.59 ал. 2 от ЗАНН от процесуално легитимирано лице с правен интерес и е допустима, а разгледана по същество  е   НЕоснователна.

       С  Акт № **********/14.ІХ.2018год. съставен  от  Д.Б.А. е посочено, че  на  14.ІХ.2018год. в гр.Перник/кв.”Димова Махала” пред  Бл.14 при извършена проверка от служители на отдел ”Общински Инспекторат” е установено,че НЕ е извършено възстановяване на асфалтовата настилка,след аварийно разкопаване. Аварийното разкопаване  е извършено от Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:********* съгласно Факс № 2673/13.VІІ.2018г.  Аварията е ОТСТРАНЕНА на 24.VІІІ.2018г.за което е съставен Констативен протокол № 0005833-л.25.      Нарушението  установено с Констативен протокол № 0005844/14.ІХ.2018г.- нарушение на чл.8 ал.3 от “Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник” /чл.8. (1) В случаи на бедствия, аварии, катастрофи, както и при извършването на аварийни ремонти на съществуващите  отклонения, извършването на преустройство и планови ремонти на съществуващите водоснабдителни, канализационни, енерго-снабдителни,  топлофикационни, газоснабдителни и телекомуникационни мрежи и техните отклонения, при които е наложително прокопаване на общински пътища, улици и озеленени площи, строителството може да се извършва само след задължително уведомяване на отдел „Инвестиции и екология” в общинската администрация на факс 076/684273 или на e-mail: invest@pernik.bg. (2) Извън работно време, в неработни и в празнични дни се уведомява дежурния служител в Общината, като разрешение при започване на строителните работи не се изисква. На първия работен ден в Общината се представя уведомление, като се посочва мястото на аварията и отговорното лице за възстановяване на пътната и тротоарна настилка или  озеленена площ.   (3) След приключване на аварийния ремонт засегнатите от него общински пътища и улици, пътна инфраструктура и озеленени площи се възстановяват в срок от 14 (четиринадесет) дни от лицата, извършили аварийния ремонт до състояние, съответствуващо на това преди извършването на ремонта. Ако възстановяването е невъзможно поради обективни причини, лицата, извършили прокопаването възстановяват повредите по пътното платно и тротоарите, за да осигурят проходимостта им и внасят депозит в размер на утвърдената такса в настоящата Наредба. Качеството на извършените възстановителни работи се удостоверява с протокол, съставен от комисия, назначена от кмета на общината.      (4) При нанесени щети на трети лица в случаите на невъзстановени в срок настилки и площи, експлоатационните дружества и физическите лица, извършващи разкопаването, носят отговорност до окончателното възстановяване на площите до състояние, съответствуващо на това преди извършването на разкопаването.

       Въз основа на горепосоченият Акт е издадено Наказателно постановление № 87/04.ХІІ.2018г. на  Кмет на Община-Перник с което на жалбоподателя Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:*********  е   наложена: “Имуществена санкция” в размер на 1 000/хиляда/лева   на   основание  чл.14  от “Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник”  за   нарушение по  чл.8 ал.3 от Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник”

   Свидетелите по Акта- Д.Б.А. и Г.С.Г. потвърждават, че отразеното в АУАН  съответствува на действителната ситуация при установяване  на административното нарушение.

       По делото е приложен Констативен протокол № 0005833-л.25. и   Констативен протокол № 0005844/14.ІХ.2018г.

   При така  установената фактическа  обстановка, съдът направи следните правни изводи:

       Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

   Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.

   Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.

   Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение, което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния  нормативен акт.

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.                

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени  в   чл.42 от ЗАНН.

       В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от актосъставителя, както и от  свидетеля по акта.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения  НЕ се  констатираха такива.      

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от  която  жалбоподателя  СЕ  е възползувал.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да  съдържа реквизитите, посочени  в  чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган.

       Изводът на състава е,  че при съставяне на  процесния АУАН и издаване на Наказателното постановление СА спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта; 3. датата и мястото на извършване на нарушението;4.описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/  и  съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН  /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало; 2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер; 5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/. 

       Конкретно, относно деянието за което на жалбоподателя е наложено наказание “Имуществена санкция” в размер на 1 000/хиляда/лева   на   основание  чл.14  от “Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник/чл.14. При неспазване срока по чл.8, ал.3 от Наредбата се прилагат следните санкции:на физическите лица – се налагат глоби в размер от 50 лв. до 300 лв.  на     юридическите лица и еднолични търговци (ЕТ) – се налагат имуществени санкции в размер от 500лв.  до     5000 лв./  за   нарушение по  чл.8 ал.3 от “Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник”, а именно:/чл.8. …………(3) След приключване на аварийния ремонт засегнатите от него общински пътища и улици, пътна инфраструктура и озеленени площи се възстановяват в срок от 14 (четиринадесет) дни от лицата, извършили аварийния ремонт до състояние, съответствуващо на това преди извършването на ремонта.  Ако възстановяването е невъзможно поради обективни причини, лицата, извършили прокопаването възстановяват повредите по пътното платно и тротоарите, за да осигурят проходимостта им и внасят депозит в размер на утвърдената такса в настоящата Наредба. Качеството на извършените възстановителни работи се удостоверява с протокол, съставен от комисия, назначена от кмета на общината...”, затова че  /”на  14.ІХ.2018год. в гр.Перник/кв.”Димова Махала” пред  Бл.14 при извършена проверка от служители на отдел ”Общински Инспекторат” е установено,че НЕ е извършено възстановяване на асфалтовата настилка,след аварийно разкопаване. Аварийното разкопаване  е извършено от „Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:********* съгласно Факс № 2673/13.VІІ.2018г. Аварията е ОТСТРАНЕНА на 24.VІІІ.2018г.за което е съставен Констативен протокол № 0005833-л.25.      Нарушението  установено с Констативен протокол № 0005844/14.ІХ.2018г.”/ е видно,че жалбоподателя е следвало в рамките  на  14дни ОТ “….приключване/отстраняване на аварията/   на аварийния  ремонт………….”/ да възстанови  засегнатите от него общински пътища и улици, пътна инфраструктура и озеленени площи …………. До  състояние, съответствуващо на това преди извършването на ремонта.

      Видно от изложената фактология от въззиваемата страна началната дата от която същата е преценила изтичането на 14-дневния срок е конкретизирана такава с Констативен протокол № 0005844/14.ІХ.2018г, а именно на 24.VІІІ.2018г. която дата е датата на ОТСТРАНЯВАНЕ  на аварията, след  извършване на аварийното разкопаване т.е увреждане на съответната инфраструктура за отстраняване на аварията/към тази дата разкопаването е било запълнено със скална маса-св.Г.С.Г./”………. Присъствал съм и при съставяне на констативен протокол и изготвянето му на 24.08.2018 г., когато констатирахме, че аварията беше отстранена и ремонтните дейности бяха приключени. Отидохме при представител на Минна Дирекция респективно на Топлофакация – г-н Я.когото уведомихме, че в срок от 14 дни следва да бъде отстранено разкопаването, като на последващ етап други колеги са ходели на място и са установили, че в определения срок не е било отстранено  разкопаването на пътната настилка и на асфалта.  ………..На 24.08.2018г. разкопаването беше приключило и мястото беше затрупано със скална маса. “/

      

Вземайки тази дата, като начална Въззиваемата страна на 14.ІХ.2018г. констатира със Констативен протокол № 0005844/14.ІХ.2018г, че дължимия срок от 14дни е накърнен/от 24.VІІІ-петък -до 14.ІХ.2018г.. е  изтекъл срок от 14дни и тече 21-Ви ден/  т.е срока е НЕспазен със 7/седем/дни /1-на седмица/, който срок  е послужил като основание за приемане,че с това НЕсъобразяване на жалбоподателя е консумиран състава на  чл.8 ал.3 от “Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник”, а именно:/чл.8. …………(3) След приключване на аварийния ремонт засегнатите от него общински пътища и улици, пътна инфраструктура и озеленени площи се възстановяват в срок от 14 (четиринадесет) дни от лицата, извършили аварийния ремонт до състояние, съответствуващо на това преди извършването на ремонта. Ако възстановяването е невъзможно поради обективни причини, лицата, извършили прокопаването възстановяват повредите по пътното платно и тротоарите, за да осигурят проходимостта им и внасят депозит в размер на утвърдената такса в настоящата Наредба. Качеството на извършените възстановителни работи се удостоверява с протокол, съставен от комисия, назначена от кмета на общината...”,  което настоящия състав напълно споделя тъй като същия е изтекъл на 07.ІХ.2018г./петък/ и на дата 08.ІХ.2019г. деянието е осъществено/св.Д.Б.А. /”Аз съм актосъставител на акта. ……. на 24 август бе извършена проверка в кв. „Димова махала“ пред блок 14, на която се установи, че има аварийно прокопаване от фирма „Топлофикация-Перник“ АД. Аварията беше отстранена, за което е съставен констативен протокол и даден срок за възстановяване на асфалтовата настилка от 14 дни. След изтичане на определения срок е извършена повторна проверка на 14 септември, при която се установи, че асфалтовата настилка не е възстановена. .”/

      Липсват доказателства по делото и в с.з за обективна невъзможност за отстраняване на наранената инфраструктура,площи и улици.

      По отношение размера на наказанието.

              Видно от разпоредбата на чл.14 от процесната наредба/чл.14. При неспазване срока по чл.8, ал.3 от Наредбата се прилагат следните санкции:на физическите лица – се налагат глоби в размер от 50 лв. до 300 лв.  на     юридическите лица и еднолични търговци (ЕТ) – се налагат имуществени санкции в размер от 500лв.  до     5000 лв./ ,за въпросното нарушение се предвижда наказание “Имуществена санкция” в размер от 500 до 5000лева за юридическо лице,като на жалбоподателя е наложена в размер на 1 000лева,която състава счита за справедлива  с оглед,че видно от показанията на свидетелите,процесното дружество е било изрично пряко предупредено в законовия срок да приведе в предходното състояние площа,която са разкопали за повредата-но в законовия срок това предупреждение е останало без последствия и игнорирано,докато се е стигнало до наложените последици над минималните.

      С оглед неспазването на закона,несъобразяване със изричното “напомняне”,както и обстоятелството,че въпросното разкопаване е в жилищен район,състава намира така наложената санкция в този размер за законосъобразно и справедлива.

                 Предвид горните изложени съображения и направени изводи съдът намира, че издаденото наказателно постановление, следва да бъде    потвърдено,  като  на основание   чл.63 ал.1 пр.1-во  от ЗАНН:

         Р  Е  Ш  И:                   

    ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 87/04.ХІІ.2018г. на  Кмет на Община-Перник с което на жалбоподателя Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:*********  е   наложена:“Имуществена санкция” в размер на 1 000/хиляда/лева   на   основание  чл.14  от “Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник”  за   нарушение  по  чл.8 ал.3 от Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник.

     РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване,  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,пред  Пернишки Административен съд  в  14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                     

 

          

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:………….....

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС