Р
Е Ш Е Н И Е
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
26.Юни.2019година
Номер 369
гр. Перник
Пернишки районен съд
01- Н. състав
На 04.VІ.
година
2019г.
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Валери Ненков
ЧЛЕНОВЕ :
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар: Биляна Миткова
ПРОКУРОР
Като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 00100/19год. по описа
на съда за 2019година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:*********/със
седалище и адрес на управление гр.Перник кв.“Мошино“, представлявано от Изпълнителния директор Л.В.С./, против Наказателно постановление № 87/04.ХІІ.2018г.
на Кмет на Община-Перник с което на
жалбоподателя „Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:********* е наложена:“Имуществена санкция” в
размер на 1 000/хиляда/лева на
основание чл.14 от “Н а р
е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване
на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на
територията на община Перник” за нарушение по
чл.8 ал.3 от “Н а р е д б а за реда и условията за
издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и
зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник”, а
именно:/чл.8.……(3) След приключване на аварийния ремонт засегнатите от него общински пътища и улици, пътна инфраструктура и
озеленени площи се възстановяват в срок от 14 (четиринадесет) дни
от лицата, извършили аварийния ремонт до състояние, съответствуващо на това преди
извършването на ремонта. Ако възстановяването е
невъзможно поради обективни причини, лицата, извършили прокопаването
възстановяват повредите по пътното платно и тротоарите, за да осигурят
проходимостта им и внасят депозит в размер на утвърдената такса в настоящата Наредба. Качеството на извършените
възстановителни работи се удостоверява с протокол, съставен от комисия,
назначена от кмета на общината...”, затова че на 14.ІХ.2018год. в
гр.Перник/кв.”Димова Махала” пред Бл.14
при извършена проверка от служители на отдел ”Общински Инспекторат” е
установено, че НЕ е
извършено възстановяване на асфалтовата настилка, след аварийно разкопаване. Аварийното
разкопаване е извършено от „Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:*********
съгласно Факс № 2673/13.VІІ.2018г.
Аварията
е ОТСТРАНЕНА на 24.VІІІ.2018г.за
което е съставен Констативен протокол № 0005833-л.25.
Нарушението установено с Констативен протокол № 0005844/14.ІХ.2018г.
В жалбата се изтъкват
доводи за необоснованост, неправилност и незаконосъобразност
на издаденото наказателното постановление, като се иска отмяна на същото.
Въззиваемата
страна ЮК А. изразява становище в с.з, да се потвърди издаденото НП.
Пернишкият
районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на
страните по реда на чл.14 и 18 от НПК,
намира за установено следното :
Жалбата е подадена в срок, съгласно чл.59 ал. 2 от ЗАНН от процесуално
легитимирано лице с правен интерес и е допустима, а разгледана по същество е НЕоснователна.
С Акт № **********/14.ІХ.2018год. съставен от Д.Б.А. е посочено, че на 14.ІХ.2018год. в гр.Перник/кв.”Димова
Махала” пред Бл.14 при извършена
проверка от служители на отдел ”Общински Инспекторат” е установено,че НЕ е извършено
възстановяване на асфалтовата настилка,след аварийно разкопаване. Аварийното
разкопаване е извършено от „Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:*********
съгласно Факс № 2673/13.VІІ.2018г. Аварията е ОТСТРАНЕНА на 24.VІІІ.2018г.за
което е съставен Констативен протокол № 0005833-л.25. Нарушението установено с Констативен протокол № 0005844/14.ІХ.2018г.- нарушение на чл.8 ал.3 от “Н а р
е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване
на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на
територията на община Перник” /чл.8. (1) В случаи на бедствия, аварии,
катастрофи, както и при извършването на аварийни ремонти на съществуващите отклонения, извършването на преустройство и
планови ремонти на съществуващите водоснабдителни, канализационни,
енерго-снабдителни, топлофикационни,
газоснабдителни и телекомуникационни мрежи и техните отклонения, при които е
наложително прокопаване на общински пътища, улици и озеленени площи,
строителството може да се извършва само след задължително уведомяване на отдел
„Инвестиции и екология” в общинската администрация на факс 076/684273 или на e-mail: invest@pernik.bg. (2) Извън работно време, в
неработни и в празнични дни се уведомява дежурния служител в Общината, като
разрешение при започване на строителните работи не се изисква. На първия
работен ден в Общината се представя уведомление, като се посочва мястото на
аварията и отговорното лице за възстановяване на пътната и тротоарна настилка
или озеленена площ. (3) След приключване на аварийния ремонт
засегнатите от него общински пътища и улици, пътна инфраструктура и озеленени
площи се възстановяват в срок от 14
(четиринадесет) дни от лицата, извършили аварийния ремонт до състояние, съответствуващо
на това преди извършването на ремонта. Ако възстановяването е невъзможно
поради обективни причини, лицата, извършили прокопаването възстановяват
повредите по пътното платно и тротоарите, за да осигурят проходимостта им и
внасят депозит в размер на утвърдената такса в настоящата Наредба. Качеството на извършените
възстановителни работи се удостоверява с протокол, съставен от комисия,
назначена от кмета на общината. (4)
При нанесени щети на трети лица в случаите на невъзстановени в срок настилки и
площи, експлоатационните дружества и физическите лица, извършващи
разкопаването, носят отговорност до окончателното възстановяване на площите до
състояние, съответствуващо на това преди извършването на разкопаването.
Въз основа на горепосоченият
Акт е издадено Наказателно
постановление № 87/04.ХІІ.2018г. на
Кмет на Община-Перник с което на жалбоподателя „Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:********* е
наложена: “Имуществена
санкция” в размер на 1 000/хиляда/лева
на основание чл.14 от “Н а р е д б а за реда и условията за
издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и
зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник” за нарушение по
чл.8 ал.3 от “Н а р е д б а за реда и условията за
издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и
зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник”
Свидетелите по Акта- Д.Б.А. и Г.С.Г. потвърждават, че отразеното в АУАН съответствува на действителната ситуация при
установяване на административното
нарушение.
По
делото е приложен Констативен
протокол № 0005833-л.25. и Констативен протокол № 0005844/14.ІХ.2018г.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни
изводи:
Производството, предмет на настоящето
разглеждане е от административно наказателен
характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние,
същото представлява ли административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия
орган.
Съставянето на
актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент
от всяко административно производство.
Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и
законосъобразно осъществяване зависи в
голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност
на административно наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания
административно наказателен орган, със съответния административно наказателен
спор и се иска от него да се произнесе
по същия, като се внася твърдение, че е налице виновно извършено административно нарушение от
определен вид.
Абсолютно задължително е и в
акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление
административното нарушение, което е вменено във вина на нарушителя и за което
той е санкциониран да бъде описано точно, прецизно
и разбираемо, както и да съдържа всички обективни и субективни
признаци на посочената, като нарушена
норма от съответния нормативен акт.
Също така следва да съществува
правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в
наказателното постановление.
Не на последно място
съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа
всички реквизити, посочени в чл.42 от ЗАНН.
В съответствие с разпоредбата
на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от актосъставителя, както и от свидетеля по акта.
В графата му,
предоставяща му възможност
да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения НЕ се
констатираха такива.
Последващата втора възможност
за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния
нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от
подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи
писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно,
доколкото това е възможно./
от която
жалбоподателя СЕ е възползувал.
Издаденото въз основа на него
наказателно постановление е необходимо
да съдържа реквизитите, посочени в
чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган.
Изводът на състава е, че при съставяне на процесния АУАН и издаване на Наказателното
постановление СА спазени установените към съдържанието им императивни
изисквания в чл.42 /”чл.42.Актът за установяване
на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и
фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта; 3. датата и мястото
на извършване на нарушението;4.описание
на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5.
законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и
фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата,
единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен
граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил
такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата,
които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански
номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и
кому са поверени за пазене.”/ и съответно
чл.57 ал.1 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и
фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало; 2. датата на
издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който
се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4.
собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен
граждански номер; 5. описание на
нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е
извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера
на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на
обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление
подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/.
Конкретно, относно деянието за
което на жалбоподателя е наложено наказание “Имуществена санкция” в размер на 1 000/хиляда/лева
на основание чл.14 от “Н а р е д б а за реда и условията за издаване на
разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени
площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник”/чл.14. При
неспазване срока по чл.8, ал.3 от Наредбата се прилагат следните санкции:на
физическите лица – се налагат глоби в размер от 50 лв. до 300 лв. на юридическите
лица и еднолични търговци (ЕТ) – се налагат имуществени санкции в размер от
500лв. до 5000 лв./ за нарушение по
чл.8 ал.3 от “Н а р
е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване разкопаване
на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно възстановяване на
територията на община Перник”, а именно:/чл.8. …………(3)
След приключване на аварийния ремонт засегнатите от него общински пътища и
улици, пътна инфраструктура и озеленени площи се възстановяват в срок от 14
(четиринадесет) дни от лицата, извършили аварийния ремонт до състояние,
съответствуващо на това преди извършването на ремонта. Ако възстановяването е невъзможно поради
обективни причини, лицата, извършили прокопаването възстановяват повредите по
пътното платно и тротоарите, за да осигурят проходимостта им и внасят депозит в
размер на утвърдената такса в настоящата Наредба. Качеството на извършените възстановителни работи се
удостоверява с протокол, съставен от комисия, назначена от кмета на общината...”, затова че /”на 14.ІХ.2018год. в гр.Перник/кв.”Димова Махала” пред Бл.14 при извършена проверка от служители на
отдел ”Общински Инспекторат” е установено,че НЕ е извършено възстановяване на асфалтовата настилка,след аварийно разкопаване. Аварийното
разкопаване е извършено от „Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:*********
съгласно Факс № 2673/13.VІІ.2018г. Аварията е ОТСТРАНЕНА на 24.VІІІ.2018г.за
което е съставен Констативен протокол № 0005833-л.25. Нарушението установено с Констативен
протокол № 0005844/14.ІХ.2018г.”/ е видно,че жалбоподателя е
следвало в рамките на 14дни ОТ “….приключване/отстраняване
на аварията/ на аварийния ремонт………….”/ да възстанови засегнатите от него общински пътища и улици,
пътна инфраструктура и озеленени площи …………. До състояние, съответствуващо на това преди
извършването на ремонта.
Видно от изложената фактология от въззиваемата
страна началната дата
от която същата е преценила изтичането на 14-дневния срок е конкретизирана
такава с Констативен
протокол № 0005844/14.ІХ.2018г, а именно на 24.VІІІ.2018г. която
дата е датата на ОТСТРАНЯВАНЕ на аварията, след извършване на аварийното разкопаване т.е
увреждане на съответната инфраструктура за отстраняване на аварията/към тази
дата разкопаването е било запълнено със скална маса-св.Г.С.Г./”……….
Присъствал съм и при съставяне на констативен протокол и изготвянето му на
24.08.2018 г., когато констатирахме, че аварията беше отстранена и ремонтните
дейности бяха приключени. Отидохме при
представител на Минна Дирекция респективно на Топлофакация – г-н Я.когото
уведомихме, че в срок от 14 дни следва да бъде отстранено разкопаването,
като на последващ етап други колеги са ходели на място и са установили, че в
определения срок не е било отстранено
разкопаването на пътната настилка и на асфалта. ………..На
24.08.2018г. разкопаването беше приключило и мястото беше затрупано със скална маса. “/
Вземайки тази дата, като начална Въззиваемата страна на 14.ІХ.2018г. констатира със Констативен протокол № 0005844/14.ІХ.2018г, че дължимия срок от
14дни е накърнен/от 24.VІІІ-петък -до 14.ІХ.2018г.. е изтекъл срок от 14дни и
тече 21-Ви ден/
т.е срока е НЕспазен със 7/седем/дни /1-на седмица/, който срок е послужил като
основание за приемане,че с това НЕсъобразяване на жалбоподателя е консумиран
състава на чл.8 ал.3 от “Н а р е д б а за реда и условията за издаване на разрешение за извършване
разкопаване на тротоари, улични настилки и зелени площи и аварийно
възстановяване на територията на община Перник”, а именно:/чл.8. …………(3) След приключване на аварийния ремонт засегнатите от него общински пътища и улици, пътна
инфраструктура и озеленени площи се възстановяват в срок от 14 (четиринадесет)
дни от лицата, извършили аварийния ремонт до състояние, съответствуващо на това
преди извършването на ремонта. Ако
възстановяването е невъзможно поради обективни причини, лицата, извършили
прокопаването възстановяват повредите по пътното платно и тротоарите, за да осигурят
проходимостта им и внасят депозит в размер на утвърдената такса в настоящата Наредба. Качеството на извършените
възстановителни работи се удостоверява с протокол, съставен от комисия,
назначена от кмета на общината...”, което настоящия състав напълно споделя тъй като същия е изтекъл на 07.ІХ.2018г./петък/ и на дата 08.ІХ.2019г. деянието е осъществено/св.Д.Б.А. /”Аз съм актосъставител на акта.
……. на 24 август бе извършена проверка в кв. „Димова махала“ пред блок 14, на
която се установи, че има аварийно прокопаване от фирма „Топлофикация-Перник“
АД. Аварията беше отстранена, за което е съставен констативен протокол и даден
срок за възстановяване на асфалтовата настилка от 14 дни. След изтичане на определения срок е извършена повторна проверка на 14
септември, при която се установи, че асфалтовата настилка не е възстановена. .”/
Липсват доказателства по делото
и в с.з за обективна невъзможност за отстраняване на наранената инфраструктура,площи
и улици.
По отношение размера на наказанието.
Видно от разпоредбата на
чл.14 от процесната наредба”/чл.14. При неспазване срока по чл.8,
ал.3 от Наредбата се прилагат следните санкции:на физическите лица – се налагат
глоби в размер от 50 лв. до 300 лв.
на юридическите лица и еднолични търговци (ЕТ) – се налагат
имуществени санкции в размер от 500лв.
до 5000 лв./ ,за
въпросното нарушение се предвижда наказание “Имуществена санкция” в размер от
500 до 5000лева за юридическо лице,като на жалбоподателя е наложена в размер на
1 000лева,която състава счита за справедлива с оглед,че видно от показанията на
свидетелите,процесното дружество е било изрично пряко предупредено в законовия
срок да приведе в предходното състояние площа,която са разкопали за
повредата-но в законовия срок това предупреждение е останало без последствия и
игнорирано,докато се е стигнало до наложените последици над минималните.
С оглед неспазването на
закона,несъобразяване със изричното “напомняне”,както и обстоятелството,че
въпросното разкопаване е в жилищен район,състава намира така наложената санкция
в този размер за законосъобразно и справедлива.
Предвид горните изложени съображения и направени изводи съдът
намира, че издаденото наказателно постановление, следва да бъде потвърдено, като на основание
чл.63 ал.1 пр.1-во от ЗАНН:
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 87/04.ХІІ.2018г.
на Кмет на Община-Перник с което на
жалбоподателя „Топлофикация-Перник“АД-ЕИК:********* е
наложена:“Имуществена
санкция” в размер на 1 000/хиляда/лева
на основание чл.14 от “Н а р е д б а за реда и условията за
издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и
зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник” за нарушение
по чл.8 ал.3 от “Н а р е д б а за реда и условията за
издаване на разрешение за извършване разкопаване на тротоари, улични настилки и
зелени площи и аварийно възстановяване на територията на община Перник.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване,
по реда на Административно
процесуалния кодекс-Глава ХІІ,пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:………….....
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА
ВС