Решение по дело №10076/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 май 2021 г.
Съдия: Дианка Денева Дабкова
Дело: 20217060710076
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

103

гр. Велико Търново, 11.05.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, трети касационен състав, в съдебно заседание на шестнадесети април две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ

                                             ЧЛЕНОВЕ: ДИАНКА ДАБКОВА                                                                          

                                                                 КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ

                                                                  

при секретаря М.Н.и в присъствието на прокурора ИЛИАН БЛАГОЕВ                              

като разгледа докладваното от съдия Дабкова касационно АНД № 10 076/2021 г. по описа на съда и за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закона за административните нарушения и наказания/ЗАНН/, в ред. на ДВ бр.94 от 2019г.

На касационна проверка е подложено Решение № 260011/10.02.2021 г., постановено по АНД № 284/2020 г., с което състав на Районен съд Свищов е потвърдил Електронен фиш серия К № 2882625 от 15.07.2019г., издаден от ОД на МВР – Велико Търново, с който на Л.В.Т. с ЕГН **********, за извършено нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП  е наложено административно наказание - глоба в размер на 50 лева.

Така постановеното Решение е обжалвано в законния срок с касационна жалба, подадена от упълномощения адвокат. Според касатора решението на въззивния съд е неправилно и подлежи на отмяна, защото същият не установил изтъкнатите от него многобройни нарушения при ездаване на ЕФ, а именно:

Изтъква, че за нарушения установени с мобилна АТСС във време на движение ЕФ не се издават. Крайно недостатъчно било посочването на мястото на нарушението. Знаци Е24 и В 26 нямало поставени, а мястото не е било обявено в сайта на МВР. Нарушението не било правилно квалифицирано. Изобщо не били спазени останалите специфични изисквания на Наредба № 8121З-532/12.05.2015г. на МВР – разположение, обхват на действие, протоколи и т.н. Освен това не било установено АТСС да е била технически годна и да е  преминала първоначална и последваща проверка. Претендира разноски в размер на 300лв.

Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР – Велико Търново, уведомен за оспорването, не представя отговор и не взема становище.

Представителят на Окръжна прокуратура – Велико Търново дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че решението на РС следва да бъде потвърдено като правилно, защото потвърденията ЕФ е  законосъобразен.

Оплакванията в жалбата ВТАС квалифицира като такива за неправилно приложение на закона и нарушение на процесуалните правила – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, във връзка с чл. 348, ал. 2 и ал.3 от НПК, вр. чл. 63 от ЗАНН, в посочената в началото редакция.

Съдът в качеството на касационна инстанция на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебно провери валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон. Като прецени оплакванията в жалбата, във връзка с доказателствата по делото, запозна се с доводите на страните, съдържанието и реквизитите на проверявания съдебен акт, касационната инстанция приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок от надлежна страна, участвала в производството пред РС, за която решението е неблагоприятно, против съдебен акт, подлежащ на касация, пред местно компетентния съд, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

В хода на въззивното производство са установени следните факти:

На 15.07.2019г., в 14:20 часа при км 25+700  на първокласен път І-3 в община Свищов, до кръстовището с път III-405 в посока гр. Плевен, с автоматизирано техническо средство мобилна система TFR1-M I  с инд. № 565, била засечена скоростта на движение на МПС „Сеат Ибиза“ с рег. № ***. След приспадане на толеранс от 3 км/ч била отчетена скорост на движение 72 км/ч при ограничение на скоростта от 60 км/ч, въведено с пътен знак В26, т.е. установено е превишение от 12 км/ч. За нарушението бил изготвен снимков материал № 23476. След извършен на 17.07.2019 г. преглед на заснетото и справка за собствеността на автомобила е издаден Електронен фиш серия К № 2882625 от ОД на МВР Велико Търново на собственика – Л.Т.. Същият бил връчен на С. на 03.08.2020г.

Въззивният съд извършил дължимата служебна проверка за законосъобразност. Приел, че съдържанието на електронния фиш е съобразено с изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Установил, че изложената в ЕФ фактическа обстановка се потвърждава от приетите писмени и веществени доказателства. Намерил за безспорно доказано извършеното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, както и самоличността на субекта по чл. 188, ал. 1 от ЗДвП. Преценено е, че съставянето на електронния фиш е своевременно, в сроковете по чл. 34 от ЗАНН. Процедурата по установяване на нарушението с автоматизирано техническо средство и съставяне на електронен фиш е съобразена с нормативните изисквания на ЗДвП и Наредба № 8121З-532/12.05.2015г. на МВР. Събрани са достатъчно доказателства, че системата е одобрен тип, преминала през периодичен метрологичен контрол и е годна и технически изправна към момента на нарушението. Местоположението на системата е било съгласно утвърдената схема за този участък за ОД на МВР – Велико Търново. Направен е извод за правилно приложение на санкционната норма на чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП. Тези мотиви са обосновали крайния правен извод на РС  за законосъобразност на оспорения електронен фиш.

При касационния контрол се установи, че решението на РС е постановено при изяснена фактическа обстановка, въз основа на задълбочен и всестранен анализ на събраните доказателства и след мотивирано обсъждане на всички заявени възражения. Констатациите съответстват на събраните по предвидения процесуален ред веществени, писмени  и гласин доказателства, а изводите на въззивния съд са правно издържани. Настоящият касационен съдебен състав възприема установената от районния съд фактическа обстановка и споделя решаващия правен извод на състава на Районен съд Свищов. Не са допуснати съдопроизводствени нарушения и законът е приложен правилно. Поради изложеното и доколкото с касационната жалба се преповтарят оплакванията срещу електронния фиш, заявени пред районния съд, който е отговорил на всички тези възражения, изводите по фактите и правото не следва да се преповтарят, по аргумент от чл. 221, ал. 2 от АПК. Настоящата инстанция препраща към мотивите на РС. Въпреки това и за прецизност ще бъде посочено следното:

Неподкрепено от доказателствата по делото е  твърдението на касатора, че АТСС е била заснела нарушението във време на движение. В случая не е била налице хипотезата на чл.11, ал.2 от посочената Наредба на МВР. Поради това  не е било необходимо спиране на МПС и реализиране на отговорността по общия ред. АТСС е била монтирана върху служебен автомобил с рег. № ***, но същият е бил в покой. За това свидетелстват данните от представеният Протокол за работа със системата /вж. л.15 от делото/, изискуем по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121З-532/12.05.2015г. на МВР. В него са попълнени всички реквизити. Видно е и точното място на разположение на системата, отразено е разстояние от 350 до пътен знак В26, посочено е, че измерването е в стационарен режим и посока на действие приближаващи автомобили, начало и край на работа и т.н. Всички относими и необходими за изясняване от фактическа старана въпроси, повдигнати с жалбата. Това доказателство, ведно с представената с преписката схема на местата за контрол сочи несъмнено мястото на контроли  съотвенто на извършеното нарушение. Относно липсата на пътен знак Е 24 следва а се отбележи, че нормата на чл. 165, ал.2, т.7 от ЗДвП/в ред. на ДВ бр.11 от 2017г./, която изискваше да бъдат означени местата за контрол на скоростта чрез видеонаблюдение със специален пътен знак е изменена с ДВ бр.54 от 05.07.2017г.,  в сила от 09.07.2017г. поради което оплакването е неоснователно.

В заключение, по изложените мотиви, настоящата инстанция не намери основания за касиране на решението. Съответен на доказателствата и закона е изводът на РС за законосъобразност на електронния фиш. Касационните оплаквания не са подкрепени с доказателства, а служебната проверка  на постановеното от РС решение сочи, че същото е валиден,  допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

Разноски на ответника не се следват, т.к. не са поискани.

Мотивиран така и на основание чл.221, ал.2, предл. първо от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изреч. 2-ро от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 260011/10.02.2021 г., постановено по АНД № 284/2020 г. по описа на Районен съд Свищов.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

  

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                   ЧЛЕНОВЕ: