Решение по дело №622/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 724
Дата: 23 май 2022 г.
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20227050700622
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2022 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е                 

 

    №………………/……………………2022г.

 

      В ИМЕТО НА НАРОДА

    

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. Варна, първи тричленен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и първи април две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

                                    ЧЛЕНОВЕ: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

                                         ИСКРЕНА ДИМИТРОВА                                                         при участието на прокурора Силвиян Иванов и секретаря Елена Воденичарова, като разгледа докладваното от съдия Елена Янакиева к.адм.д.№ 622/2022г., по описа на Административен съд-гр.Варна, за да се произнесе взе предвид следното:              Производството е с правно основание чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/, вр. чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

     Образувано е по жалба на „Транс Комфорт“ ООД, ЕИК *******, с адрес гр. Варна, *******, представлявано от П. Д. К., чрез адв. И.Г. срещу Решение № 175/04.02.2022г., по НАХД № 5168/2021г., по описа на Районен съд – Варна, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 23-0001458/15.09.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на жалбоподателя на основание чл. 104, ал.1 от Закона за автомобилните превози е наложена имуществена санкция в размер на 1000лв. за нарушение на чл. 10, §2, изр.1, предл. 2 от Регламент /ЕО/ № 561/2006г., във вр. чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтПр/.  

     С касационната жалба се претендира отмяна на решението на Районен съд – Варна и потвърденото с него Наказателно постановление, като се релевират основанията на чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Жалбоподателят счита, че нарушението не е осъществено от обективна страна, тъй като не е изследвана причинно-следствената връзка между извършеното от водача И. П. Х., нарушение и създадената в транспортното предприятие организация на работа. Отделно се твърди, че на водачите е проведен инструктаж, което изключва отговорността на превозвача. Навеждат се доводи и за допуснати в хода на административнонаказателното производство процесуални нарушения, които са нарушили съществено правото му на защита. Твърди се липса на съставомерни елементи в описанието на нарушението. Моли за отмяна на оспореното решение и постановяване на друго, с което процесното НП да се отмени. Претендира присъждане на направените във въззивната и настоящата инстанции разноски.

     В съдебно заседание касаторът, редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

     Ответникът по касационната жалба – Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна, редовно уведомен, не се явява представител, не изразява становище по така предявената жалба.

     Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава становище за основателност на предявената касационна жалба. Счита, че въззивният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено, респективно - да се отмени НП.

     Касационната жалба е подадена от надлежна страна в предвидения за това преклузивен процесуален срок по чл. 211, ал. от АПК и при наличието на правен интерес, което налага извод за нейната процесуална допустимост и следва да бъде разгледана по същество. Наведените доводи представляват касационни основания по смисъла на чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК, приложим по силата на препращащата норма на чл. 63в от ЗАНН.

 

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и наведените касационни основания, намира за установено от фактическа и правна страни следното:

     Предмет на касационен контрол е Решение № 175/04.02.2022г. по АНД № 5168/2021г. по описа на Районен съд – Варна, с което е потвърдено НП № 23-0001458/15.09.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на жалбоподателя на основание чл. 104, ал.1 от Закона за автомобилните превози е наложена имуществена санкция в размер на 1000лв. /словом – хиляда лева/ за нарушение на чл. 10, §2, изр.1, предл. 2 от Регламент /ЕО/ № 561/2006г., във вр. чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози.

     При произнасянето по съществото на спора районният съд е установил от фактическа страна, че санкционираното дружество не организирало труда на водача И. П. Х.,  по такъв начин, че същият да е в състояние да спазва изискванията на чл. 8, §2, изр.2, във вр. чл. 4, буква „Ж“, второ тире от Регламент /ЕО/ № 561/2006г., видно от информацията на дигиталната карта на водача. Двадесет и четири часовият период на управление, започвал в 05:32ч. на 14.10.2020г. и бил до 05:32ч. на 15.101.2020г., като осигурената почивка възлизала на 7 часа и 58 минути – за периода от 21:31ч. на 14.10.2020г. до 05:29ч. на 15.10.2020г. Съставен бил акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 291557/30.06.2021г. за нарушение на чл. 10, §2, изр.1, предл. 2 от Регламент /ЕО/ № 561/2006г., във вр. чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози. В предвидения по чл. 44, ал.1 от ЗАНН не постъпили възражения срещу съставения АУАН.

Въз основа на АУАН е издадено и процесното НП, като  Директорът на Регионална дирекция „АА“ – Варна приел идентична фактическа обстановка като тази, изложена в обстоятелствената част на АУАН, с което на основание чл. 104, ал.1 от Закона за автомобилните превози наложил на жалбоподателя административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000лв. за нарушение на чл. 10, §2, изр.1, предл. 2 от Регламент /ЕО/ № 561/2006г., във вр. чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози.

Първостепенният съд е приел в мотивите си, че АУАН и НП са издадени от компетентен орган и в предвидения срок, съдържат всички необходими реквизити по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, нарушението е установено от събраните по делото доказателства, като същото е подведено под правилна правна квалификация.

Описаната в обжалваното решение обстановка съдът установил въз основа на събраните и изготвени по установения ред доказателства и доказателствени средства – материалите по АНП – протокол за проверка, АУАН, НП, показанията на св. Б. Г. И. и др.

За да потвърди оспореното пред него НП, Районен съд – Варна приел, че, допускайки водача И. П. Х. да не изпълни в пълен обем намалената си дневна почивка в рамките на 9 часа, транспортното предприятие не организирало работата му по такъв начин, че да не наруши разпоредбата на чл. 8, §2, изр.2, във вр. чл. 4, буква „Ж“, второ тире от Регламент /ЕО/ № 561/2006г., като с това деяние е нарушило разпоредбата на чл. 10, §2, изр.1, предл.2 от същия Регламент, във вр. чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози. Първостепенният съд е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и правилно е ангажирана отговорността на дружеството в качеството му на превозвач.

Като обсъди в съвкупност събраните по настоящото производство доказателства, касационният състав приема, че обжалваното решение е неправилно и като такова следва да бъде отменено поради следните съображения:

Въззивният съд е установил правилно фактическата обстановка по делото, но е допуснал нарушение на материалния закон, тъй като нарушението по глава II от Регламент 561/2006г. може да е вследствие както на виновно поведение на превозвача, така и на виновно поведение на самия водач, който въпреки създадената от работодателя си организация на труда не е спазил установените правила за почивките. Както повелява чл. 10, §2, от Регламент 561/2006г., осигуряване спазването на разпоредбите на глава II от посочения регламент се осъществява посредством провеждане на инструктаж на водачите и извършването на редовни проверки. Видно от съдържанието на АУАН и НП, липсват каквито и да било констатации в тази насока, респ. изводи какво конкретно е следвало да извърши транспортното дружество, за да осигури спазване на разпоредбите на Регламент 561/2006г. от страна на водачите.

Съгласно чл. 8, §2 от горепосочения регламент, за всеки период от 24 часа след края на предходната дневна почивка или седмична почивка водачът трябва да е ползвал следващата дневна почивка. Действително, според чл. 19, §2 от Регламент № 561/2006г., оправомощени от съответната държава-членка на ЕС контролни органи могат да налагат санкции на дружество и/или водач за нарушения на същия регламент, които са установени на територията на съответната страна и за които не е наложена конкретна санкция. Следователно както транспортните предприятия, така и водачите са годни субекти на административнонаказателна отговорност при неизпълнение на задълженията си /в този смисъл – Решение на СЕС от 09.06.2016г., по дело Ю, С-287/14, т.32/. Тоест, за да се ангажира административнонаказателна отговорност за нарушение на задължение на транспортно предприятие и/или на водача, то следва техните задължения да са ясно разписани.

Различен извод от горния е възможно да обективира фактическа установеност, при която въпреки изключително добре създадена организация от превозвача, водачът да не изпълни задължението си, закрепено в чл. 8, §2 от Регламент 561/2006г., като не ползва съответната почивка. Създаването на организация на трудовия процес е необходим елемент от работодателската власт на всеки работодател и обхваща дейности по управление и поставяне на задачи на участниците в този процес, по координация между изпълнителите на отделни трудови функции, по контрол за ефективно, качествено и законосъобразно изпълнение на тези трудови функции и т.н., а видно от материалите по административната преписка, тези въпроси изобщо не са изследвани.

Дори да се приеме, че празнотата в горепосочения регламент дава възможност на транспортното предприятие да избере начина на извършване на проверките и организация на трудовия процес, то в този случай в хода на административнонаказателното производство следва на първо място да се изискат доказателства досежно въпроса по какъв начин конкретният превозвач е уредил чрез вътрешните си актове тази организация, съответно кои актове или свои разпоредби не е изпълнил и едва след това да формира извод за извършено нарушение на чл. 10, §2, изр.1, предл. 2 от Регламент 561/2006г., във вр. чл. 78, ал.1, т.1 от ЗАвП. Събраните в производството доказателства не установяват съставомерност на извършеното от обективна страна и като е потвърдил НП, въззивният съд е нарушил материалния закон.

В съвкупността си изложеното обуславя извод, че оспореното решение на Районен съд – Варна следва да се отмени, респективно да се отмени процесното наказателно постановление.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, пред. Второ от АПК, вр. чл. 221, ал.1 от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Варна, I тричленен състав:

         

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Решение № 175/04.02.2022г., по НАХД № 5168/2021г., по описа на Районен съд – Варна, с което е потвърдено Наказателно постановление № 23-0001458/15.09.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на жалбоподателя на основание чл. 104, ал.1 от Закона за автомобилните превози е наложена имуществена санкция в размер на 1000лв. за нарушение на чл. 10, §2, изр.1, предл. 2 от Регламент /ЕО/ № 561/2006г., във вр. чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0001458/15.09.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на „Транс Комфорт“ ООД, ЕИК *******, с адрес гр. Варна, *******, представлявано от П. Д. К., на основание чл. 104, ал.1 от Закона за автомобилните превози е наложена имуществена санкция в размер на 1000лв. за нарушение на чл. 10, §2, изр.1, предл. 2 от Регламент /ЕО/ № 561/2006г., във вр. чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози.

ОСЪЖДА Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – гр. Варна да заплати на „Транс Комфорт“ ООД, с адрес гр. Варна, *******, сумата от 600 лева /шестстотин лева/, представляваща разноски по договор за правна защита и съдействие.

 

Решението не подлежи на обжалване или протест.  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                 ЧЛЕНОВЕ:1/                                                                                                                         

   2/