РЕШЕНИЕ
№ 4087
гр. София, 30.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на пети юни през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20231110205744 по описа за 2023
година
установи:
Производството е по чл. 58д и сл. ЗАНН – образувано по жалба на „
Инфраструкторно строителство“ АД срещу електронен фиш на АПИ
№ ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение ,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл.
10 ал.1 и ал.11 ЗП , с който на жалбоподателя е наложена имуществена
санкция в размер на 2 500 лв.
С жалбата се претендира отмяна на обжалвания електронен фиш
поради допуснати при издаването му посочени съществени
процесуални нарушения . Поддържа се и допуснато нарушение на
материалния закон , като се твърди ,че според чл. 2 от Регламент /
ЕС / 2020 / 204 на Комисията от 28 ноември 2019 година относно
подробните задължения на доставчиците на Европейската услуга за
електронно пътно таксуване - отговорността за нарушението е на
доставчика на ЕУЕПТ .
Представител на АПИ не изразява становище по
основателността на жалбата.
Жалбоподателят претендира присъждането на възнаграждение за
1
участие на юрисконсулт по делото .
Съдът, след като обсъди доводите на страните и приобщените по
делото доказателства , прие жалбата за основателна по съображения
,различни от изложените в нея .
Електронният фиш представлява електронно изявление, записано
върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства
или системи - пар. 1 от ДР ЗАНН .
Съгласно чл. 189ж ал.1 ЗДвП - При нарушение по чл. 179 ал. 3 ЗДвП
, установено и заснето от електронната система по чл. 167а ал. 3 , може да
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни
за: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или
вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за
пътищата, размера на глобата, срока и начините за доброволното й
заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".
Според чл. 167а ал.3 ЗДвП - Електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за
всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3в, към които
автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения – видеозаписи. Докладите,
заедно с приложените към тях статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи,
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно
пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на
2
техническото средство – част от системата.
Съгласно чл. 10 ал. 1 и ал. 11 от Закона за пътищата - За
преминаване по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси на
база време и на база изминато разстояние , за което Агенция "Пътна
инфраструктура" оперира и поддържа Електронната система за
събиране на пътни такси по ал. 1, която се състои от електронна система
за издадените електронни винетки и електронна система за събиране на
тол такси.
Условията и редът за използването на системата за таксуване по чл.
10 ал.1 ЗП са регламентирани в издадената на осн. чл. 10 ал.7 ЗП Наредба
за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на
смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни
средства на база време и на база изминато разстояние. Надлежното
използване на системата за таксуване подлежи на удостоверяване
съобразно посочените в Наредбата изисквания, обезпечаващи
достоверността на отчетените с нея данни.
Съгласно чл. 179 ал.3 ЗДвП - Водач, който управлява пътно превозно
средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е
дължима, но не е заплатена такса по чл. 10 ал. 1 т. 1 от Закона за
пътищата, се наказва с глоба в размер 300 лв.
С обжалвания електронен фиш жалбоподателят е санкциониран за
нарушение по чл. 179 ал.3б ЗДвП във връзка с чл. 187а ал.2 т. 3 ЗДвП .
Според приложената разпоредба на чл. 179 ал.3б ЗДвП - Собственик на
пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за
пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса
по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, включително в резултат на
невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за
пътищата, се наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на
вписания ползвател на пътното превозното средство, ако има такъв. Ако
собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага
имуществена санкция в размер 2500 лв.
3
За нарушена е посочена и разпоредбата на чл. 102 ал.2 ЗДвП ,
според която - Собственикът е длъжен да не допуска движението на
пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията
във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията на пътното
превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан
ползвател, задължението се изпълнява от него .
Като фактическо основание на претендираната отговорност е
посочено, че за управляваното на път А-6 на процесната дата ППС ,
собственост на жалбоподателя , изцяло не е била заплатена дължимата
пътна такса по чл. 10 ал.1 т.2 ЗП , тъй като за превозното средство няма
валидни тол декларация за преминаването и маршрутна карта.
При така установеното от правна страна следва да се приеме , че
обжалваният електронен фиш е издаден в нарушение на чл. 189ж ал.1
ЗДвП , тъй като не се отнася за нарушение по чл. 179 ал. 3 ЗДвП , а за
нарушение чл. 179 ал.3б ЗДвП.
Санкционирането с електронния фиш е незаконосъобразно на осн. чл.
39 ал.4 ЗАНН , според която разпоредба - за случаи на административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в
отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в
закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби , за което се
издава електронен фиш.
Допуснатото нарушение е ограничило правото на защита по делото
поради санкционирането на жалбоподателя по обвинение за
извършено административно нарушение без съблюдаване на
правилата в процедурата за установяване на административни
нарушения и налагане на административни наказания по глава 3 - та
от ЗАНН.
4
На осн. чл. 63д ал.3 ЗАНН във вр. чл. 143 АПК и чл. 144 АПК
и чл. 78 ал. 8 ГПК в тежест на бюджета на органа, издал отменения
акт , следва да се възложи заплащането на възнаграждение за
участие на юрисконсулт на жалбоподателя по делото в съответствие
с чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ в размер -
100лв.
По изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш на АПИ № ********** за налагане на
имуществена санкция за нарушение , установено от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал.1 и ал.11 ЗП , с който
на жалбоподателя „Инфраструкторно строителство“ АД е наложена
имуществена санкция в размер на 2 500 лв.
ОСЪЖДА Агенция „ Пътна инфраструктура „ да заплати
в полза на жалбоподателя „ Инфраструкторно строителство“ АД
сумата от 100 лв. - възнаграждение за участие на юрисконсулт
на жалбоподателя .
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Адм. съд – гр. София.
Районен съдия :
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5