Решение по дело №162/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 297
Дата: 1 юни 2021 г.
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20217170700162
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

297

гр. Плевен, 01.06.2021 год..

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд- Плевен, шести състав, в открито съдебно заседание на двадесети май две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

                                                 Председател: Снежина Иванова

 

при секретаря Десислава Добрева, като разгледа докладваното от съдия Иванова адм. дело № 162/2021 г. по описа на Административен съд Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 23, ал.1 от ЗНЧ, вр. чл. 145 от АПК.

Административното дело е образувано по жалба на НЧ „Ракитин -1969“, гр. Плевен , НЧ „Тракия 2013“ и НЧ „Цветан Спасов - 1959“, гр. Плевен срещу решение от 09.02.2021 година на комисия при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2021 година.

С молба от 08.03.2021 година оспорващите посочват, че оспорват решението на Комисията в частта му относно определената им субсидия.

В жалбата се посочва, че не са доволни от решение на Комисията, обективирано в протокол от дата 09.02.2021 г. Считат, че същото е незаконосъобразно, несправедливо и взето с цел обслужване на интереси. Посочват, че с процесното решение е отнета една субсидирана бройка от НЧ „Ракитин1969", от НЧ „Цветан Спасов 1959" е отнета 1/4 субсидирана бройка и остава с нула бройки, за НЧ „Тракия 2013" е налице ощетяване при оценяването на дейността за 2020 г. От НЧ „Пробуда 1990" е отнета 1/2 субсидирана бройка. Твърди се, че през 2021 г. са били утвърдени правила за дейността на работната група и Временната Комисията по чл.23 ЗНЧ. Сочи се, че от своя страна Община Плевен като лице, разпореждащо се с публични средства отново допуска да се дава превес на едни читалища пред други, чрез деление на „градски" и „селски". Излагат се доводи, че са многобройни нарушенията на Комисията по чл. 23 ЗНЧ. Счита се, че разпределението на субсидията не е на базата на брой достигнати точки при оценяването, като следва да се вземат под внимание годишните отчети за дейността и на членовете на т.нар. Работна група, които оценяват сами себе си. Посочва се, че в заседанието на Комисията са взели участие лица без представителна власт - под номера 27 и 32 в списъка на участниците. Твърди се, че е изтекъл мандатът на ръководството на НЧ „Развитие 1998" гр. Плевен, но въпреки това е отпусната още 1/2 субсидирана бройка. Навеждат се доводи, че Комисията заседава при липса на компетентност, т.е заседава при дневен ред, наложен от кмета на Общината, и е вменено задължение извън правомощията на тази комисия, а имено приемане на имущество от РЕКИЦ, което представлява субсидирано от държавата подразделение на Министерство на културата. Твърди се, че работната  група, чието предназначение е да изготви критериите за оценяване, и да прегледа и оцени предоставените отчети е действала също при липса на компетентност. Групата е нарушила конкретизираните задачи за изпълнение, дадени от Временната комисия от 15.01.2021 г. като си е вменила правомощия, неприсъщи за такава група, с което грубо са нарушени инструкциите, дадени от МК, и приети от комисията. Моли се съдът да отмени решение на комисията при Община - Плевен, взето на 09.02.2021 г. като незаконосъобразно, взето при липса на компетентност на работната група при Община Плевен, и в противоречие със закона, и да върне административната преписка за ново произнасяне. Молят да бъде изискана административната преписка при Община Плевен, съдържаща всички документи, удостоверяващи дейността на работната група и решението на комисията по разпределение на държавната субсидия. Молят да бъде предоставен протокол от заседанието на комисията от 09.02.2021г. както и аудиозапис към него. Претендират направените разноски поделото.

В съдебно заседание оспорващите - НЧ „Ракитин -1969“, гр. Плевен , се представлява от Ч.Л. , НЧ „Тракия 2013“ се представлява от И.М. и  НЧ „Цветан Спасов - 1959“, гр. Плевен се представлява от П.Н. и всички се представляват от адв. Р. М., която намира  жалбата за основателна и посочва, че НЧ „Ракитин“ и НЧ „Тракия“ осъществяват дейност, но оценките са поставени без мотиви и се намалява финансовата субсидия, по отношение на НЧ „Цветан Спасов-1959“, гр. Плевен въобще не се определя субсидия. Посочва, че членовете на комисията нямат представителна власт и това прави решението незаконосъобразно. Моли  за отмяна на решението в оспорваната част и присъждане на разноски.

Оспорващият НЧ „Ракитин -1969“, гр. Плевен, чрез представляващия Ч.Л. посочва, че решението по отношение на определяне на субсидия на читалището, което представлява е незаконосъобразно, тъй  като при изготвяне на оценката не са спазени правилата, приети от комисията и липсват мотиви.  Счита, че няма заложени нито в ЗНЧ, нито в указанията на Министерство на културата извършването на оценка по точки от работни групи, като за определението 15 критерия за оценка въобще няма изложени мотиви като дава пример за библиотечни материали оценката е от 0 до 15 точки и за читалището, което е посочило 374 новонабавени книги са присъдени 6 точки това за 2019 година, а през 2020 година при набавени 404 книги са  поставени 0 точки, за критерий „Степен на автоматизация, лаптопи, копирни апарати..“  при закупена техника отново 0 точки, за участие в два международни конкурса през 2020 г. присъствено – също поставени 0 точки. Посочва, че при представени данни за професионална квалификация на  корепетитор, библиотекар също са поставени 0 точки, като въобще е неясен механизъм на оценка. Счита, че членовете на работната група изработват нереални оценки и са заинтересовани от това и за техните читалища се отпускат субсидии. Моли за отмяна на решението по отношение на НЧ „Ракитин -1969“, гр. Плевен .

Оспорващият НЧ „Тракия 2013“, гр. Плевен, чрез представляващия И.М. посочва, че  по отношение на това читалище също решението е незаконосъобразно, постановено при неправилни критерии за оценка и липса на мотиви. неправилно се определя  площта като критерий за оценка, читалището има попълнена инфокарта и виртуална библиотека, която не е отчетена при оценяването, независимо от решението на комисията, че ще се приеме. Счита,че неправилно участието в онлайн фестивали през 2020  г. не е отчетено и са поставени 0 точки. Моли за отмяна на решението по отношение на определена субсидия за читалището.

Оспорващият НЧ „Цветан Спасов - 1959“, гр. Плевен чрез представляващия П.Н. и заявява, че се присъединява към заявеното от другите двама оспорващи и решението  на комисията в оспорената част е незаконосъобразно, тъй като не е мотивирано и са неясни критериите за оценка и моли за отмяна.

Ответникът по жалбата - Комисия по чл. 23, ал.1 от ЗНЧ, се  представлявана от С.Г. - Директор дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен – председател на комисията, и чрез юрк. В. Н., които оспорват изцяло депозираната жалба като неоснователна. Посочват , че нормативната уредба на процедурата е по чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ и е спазена процедурата и разпределението на субсидията за 2021 година е извършено от комисия, определена от кмета на Община Плевен, при проведено легитимно заседание и обсъждане на предложението на работна група и решението е взето при оперативна самостоятелност и не подлежи на съдебен контрол. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева. С.Г. – председател на комисията  посочва, че решението е законосъобразно и постановено при отчетени документи , представени от читалищата и няма задължения да се запази брой на субсидираните бройки на всяко читалище, като по отношение на библиотеката посочва, че за да има субсидия  е необходимо да има 3000 броя книги.

Административен съд-Плевен, шести състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено следното от фактическа страна:

Със заповед № РД-10-42/13.01.2021 г. кметът на Община – Плевен (л. 19) е определил комисия (Комисията) , която следва да създаде организация за разпределение на държавната субсидия за 2021 г., като заседанието на комисията е следвало да се проведе на 15.01.2021 г. от 11.00 часа в зала „Катя Попова“ гр. Плевен.

По делото от лист 24-42 е приложен Протокол № 1/15.01.2021 г. от работна среща  на Комисията във връзка с разпределение на държавната субсидия за 2021 г., като са приети Вътрешни правила за разпределяне на държавната субсидия на народните читалища в Община Плевен за 2021, механизъм за разпределение на държавната субсидия на народните читалища в Община Плевен, съгласно Указание на МК, избрана е работна група, която съгласно указанията н МК за дейността на комисиите по чл.23 от ЗНЧ да извърши примерно разпределение на държавната субсидия за 2021г..

По делото са приложени и Вътрешни правила за разпределяне на държавната субсидия на народните читалища в Община – Плевен за 2021 г. /лист 42-46/ като приложение към протокол № 1/15.01.2021 г. на Комисия по чл. 23 от ЗНЧ, назначена със заповед № РД-10-42/13.01.2021 г. на кмета на Община – Плевен.

С протокол № 1/25.01.2021 г. /лист 47 по делото/ работна група в състав, определен в заседание на Комисията, определена със заповед на кмета на община Плевен от 13.01.21 г., приема решения по отношение на своята работа: Попълването на анкетните карти за всяко едно читалище по определения Механизъм, приет с гласуване на заседанието на Комисията на 13.01.2021 г., да става след обсъждане и решение с обикновено мнозинство.; Читалищата, които не са изпълнили задължителните изисквания, посочени в писмо на Община Плевен № ФСД 91-71-2 от 9.12.20 г., също да бъдат точкувани, като приоритет на Комисията по чл. 21 т.3 и чл. 23 ал. 1 от ЗНЧ е да определи или санкционира степента на тези нарушения.

С протокол № 2/29.01.2021 г. (л. 48) на работната група  в състав, определен в заседание на Комисията, определена със заповед на кмета на Община – Плевен от 13.01.2021 г., след проведени заседания и във връзка с протокол № 1/25.01.2021 г. е излязла със предложения за гласуване от комисията по чл. 21, т. 3 и чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ за точкуване според показателите от Механизма Приложение 1, което е неразделна част от същия протокол и предложение от работната група, като за НЧ „Ракитин-1969“  са предложени 3 брой щатове за субсидиране, за НЧ“Цветан Спасов – 1959“ гр. Плевен - 0 щатове и за  НЧ „Тракия-2013 г.“ Плевен – 0,25 щата.  Посочва се, че НЧ „Ракитин-1969“   -Плевен няма секретар в удостоверението от Агенция по вписванията и информацията относно секретар в щатно разписание е недействителна. За НЧ „Цветан Спасов – 1959“ гр. Плевен се посочва, че няма регистрация на библиотеката и сградата на читалището е реално необитаема, а за НЧ „Тракия -2013“ се посочва, че няма актуално състояние от Агенция по вписвания и представен документ от ТР не съдържа атрибути на документ, издаван от АП, няма библиотека, като виртуалната такава не се приема за реална, отчетената дейност се извърша от всяка НПО, не е ясно ползваната сграда от 90 кв. м и прилежаща площ от 210 кв.м с какъв статут е и не се посочва местонахождението й, не се посочва на кои 6 детски градини в Плевен и 10 детски градини на територията на Община Плевен са подарени през 2020 година детски книги.

Със заповед № РД-10-107/04.02.2021 г. на кмета на Община Плевен /лист 51-53 по делото/ е определена отново състав на  Комисия, с председател директор Дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен и състав - представляващите читалищата, на територията на Община Плевен, поименно посочени в т.1- т.36. Със заповедта е определена задачата на Комисията - да разпореди преходен остатък в частта делегирани от държавата дейности за 2019 г. в размер на 27 116 лв.; да избере комисия за приемане имуществото на РЕКИЦ „Читалища“ от НЧ „Ракитин 1969“; да избере комисия за провеждане на конкурс за назначаване на специалисти в РЕКИЦ „Читалища“ и да се представят предложения в срок  до 28.02.2021 г.; да разпредели държавната субсидия за 2021 г. спазвайки Вътрешни правила за работата на комисията и Механизъм за разпределение на държавната субсидия, приети на заседанието на комисията съгласно Протокол № 1/15.01.2021 г., като заседанието на комисията е следвало да се проведе на 09.02021 г. от 11.00 часа в залата Арт Център гр. Плевен /в градската градина/.

По делото се установява, видно от представеният протокол от 09.02.2021 г. /лист 57-81 по делото/, от проведено заседание на Комисията по чл. 23 ал.1 от ЗНЧ, че същото е проведено при следния дневен ред: Разпределяне на преходен остатък в частта делегирани от държавата дейности за 2019 г. в размер на 27 116 лв.; Избор на комисия за приемане имуществото на РЕКИЦ „Читалища” от НЧ „Ракитин 1969”; Избор комисия за провеждане на конкурс за назначаване на специалисти в РЕКИЦ „Читалища” и ми представи предложения в срок до 28.02.2021 г.; Разпределяне на държавната субсидия за 2021 г. спазвайки Вътрешни правила за работата на комисията и Механизъм за разпределение на държавната субсидия, приети на заседанието на комисията съгласно Протокол № 1 от 15.01.2021 г. В приетото решение за разпределение на държавната субсидия за 2021 г. за оспорващите са приети предложените от работна група  за НЧ „Ракитин-1969“  3 броя субсидирани бройки , за НЧ“Цветан Спасов – 1959“ гр. Плевен - 0 суб. бройки и за  НЧ „Тракия-2013 г.“ Плевен – 0,25 субсидирана бройка, като „за“ са гласували 25 члена, „против“ 6 члена на комисията и „въздържал се“ – 2 члена.

С писмо вх. № 2245/07.05.2021 г. от Община – Плевен / лист 182 по делото/ са приложени по делото: писмо изх. № ФО № 1/18.01.2021 г. на министъра на финансите, съдържащо Указания относно съставянето и изпълнението на бюджетите на общините и на сметките за средства от Европейския съюз за 2021 г., както и Приложение № 1 към горното писмо, в чийто раздел VI, т. 2 е посочен годишният размер на бюджетната субсидия на читалищата на територията на Община – Плевен.

 С писмо  № ФСД-91-71-2/09.12.2020 г. директор на Дирекция „Хуманитарни дейности“ при Община Плевен изисква от председателите на настоятелствата на читалищата на територията на  Община Плевен да представят до 08.01.2021 г - 1.Отчет за дейността през 2020 г., съобразен с критериите за разпределение на годишната държавна субсидия за читалищна дейност, посочени в Указанията за дейността на комисиите за разпределение на годишната субсидия за читалищата съгласно чл.23 от ЗНЧ. 2.Заверен отчет за усвоените финансови средства от държавната субсидия за 2020 г. 3. Копие от Акт за собственост и/или Договор за ползваната общинска собственост и как се стопанисва.4.  Поименно щатно разписание на служителите в читалището. 5.Заверено копие на Актуално състояние на читалището издадено от Агенцията по вписванията през м. декември 2020 г. или м.януари 2021 г. Удостоверение за регистрация в Министерството на културата на читалището и библиотеката 7. Протокол от проведеното последно отчетно - изборно събрание довело до промяна в актуалното състояние и протокол от общо събрание за разпределение и приемане на бюджета за 2020 г. 8. Копие от Договорите на читалища, които са отдали под наем помещения или ползват помещенията за други дейности и попълнен Образец 15и 10. справка за броя на членовете на читалището и събран членски внос.

По отношение на НЧ „Ракитин-1969“   са представени документи  на л. 111 по делото за щатно разписание  по трудов договор – заети 7 лица – председател, секретар и библиотекар в читалището, библиотекар с висше образование в УниБИТ –София, инструктор по танци – висше образование ИМХК –София със специалност „Хореография и режисура“, компютърен оператор, технически сътрудник с висше образование от СА „Д.А.Ценов“ Свищов, гардеробиер  и за нещатно разписание на граждански договор – 6 човека. Представен е договор  от 15.02.2019 г. за учредяване на безвъзмездно право на ползване на  недвижим имот  - частна общинска собственост – клуб в гр. Плевен,  ж.к „***със застроена площ от 61, 30 кв.м за срок от пет години договор  от 29.01.2018 г.  за учредяване на безвъзмездно право на ползване за имот публична общинска собственост в гр. Плевен, ж.к ***, град Плевен със застроена площ от 369, 15 кв.м.  за срок от 5 години, удостоверение от АП, удостоверение № 1565/2016-12-22 за вписване на библиотеката в публичен регистър на МК, удостоверение за вписване в регистър на народните читалища от 17.09.2020 г. , протокол от отчетно събрание на 26.06.2020 г. за периода от 2017 г – 2020 г., образец 1 и справка за брой на членове на читалището за 2020 г – 151 члена и събран членски внос за 2020 г. от 151 лева, отчет за дейността на читалището за 2020 г. и грамоти от участие в фестивали л. 126 и следващите по делото. В отчетен доклад се описва дейност, материална база, техническа обезпеченост, библиотечно обслужване и библиотечен фонд от 24 343 тома, като през 2020 г. чрез дарение са набавени 402 документа има 131 регистрирани читатели и 3603 посещения на библиотеката. Посочени са три постоянно действащи колектива и три временно действащи колектива, школа по народни танци, школа по карате, школа по спортни танци, творителница по рисуване и курсове по английски език, по забавна математика и курс по изучаване на „Сахатжа Йога“ , като е представен на календар на участия  и събития на читалището.

По делото от НЧ „Ракитин-1969“   бе представена анкетна карта л. 154 по делото за извършената от работна група към Комисията за 2021 г към Община Плевен оценка по приет механизъм за разпределение на субсидия на народните читалища в Община Плевен, от която се установя , че са определени 43 точки за 3 субсидирани бройки, като и критерии за точковата система за читалището , в който документ са отбелязани различни от посочените в анкетна карта точки, като същият е заверен с дата 30.06.2020 г. т.е. съдът намира тези критерии за неотносими към настоящето дело.

По отношение на  НЧ „Тракия – 2013“ на л. 237 е представена адм. преписка от ответника, която съдържа документи по  опис - удостоверение за вписване в регистър на народните читалища от 05.03.2019 г . ,  отчет за дейността -  съгласно който в читалището членуват 151 члена за 2020 г. и събран членски внос е 151 лева, като  реализира дейността си в имот от 90 кв.м  сграда и терен от 210 кв.м – безвъзмездно предоставени, описва се техническа база 2 компютъра, два лаптопа, два принтера, интернет връзка и едно мултифункционално устройство. Посочва се, че библиотечен фонд е от 3500 тома с 80 постоянни читатели и поради липса на сграда и щат не е регистрирана библиотеката, като са извършени дарения на 6 детски градини на територията на Плевен и на 10 детски градини в област Плевен, като се описват осъществените дейности през 2020 г.  и участия в 6 фолклорни фестивала, и има школа по фолклорно пеене, школа по музикално и танцово изкуство, клуб „Акценти“, дискусионен клуб „Възраждане“, клуб за изворен фолклор „Гайдуница“, детска Любознателница, школа по английски език за 22 деца и други документи, обр. 1и пълномощно за представителство.

В анкетна карта на л. 167 по делото, по механизъм за разпределение на държавната субсидия на народните читалища за 2021 г , представена от оспорващия се установява, че точките, дадени от работната група са 0 точки, но въпреки това е отбелязано за субсидиране 0,25 субсидирана бройка, като към лист с критерии за оценка на л. 168 по делото също се отбелязяни 0 точки, но с оглед заверка от 30.06.2020 г съдът намира, че тези критерии са за субсидията за 2020 година и е неотносим към предмета на делото.

За оспорващия НЧ „Цветан Спасов – 1959“ Плевен от административен орган е представен  на л. 164 по делото отчет за дейността  за 2020 година, в който се посочва 153 регистрирани членове, библиотечен фонд от 20 030 тома, няма набавени нови томове, 103 читателски посещения, като няма възможност за техническа автоматизация на библиотеката. Посочва се , че има 3 постоянни колектива – фолклорна формация „Бисери“, певческа фолклорна група „Перуника“ – 23 изяви , певческа сатирично- хумористична група „Веселяк“  - 16 изяви, 2 временно действащи колектива -  театрално студио „Вит“ , няма школи по езици,  има клуб „Експозиция“, не е налице работа по проекти. Посочва се , че има библиотека от 60 кв. м на адрес гр. Плевен, ул. „П.Каравелов“ № 1. Представен е договор  от 12.02.2020 г г. за учредяване на безвъзмездно право на ползване на  недвижим имот  - частна общинска собственост – върху нежилищен имот от 92 кв. на адрес гр. Плевен, ул. ***за срок от 5 години, справка за две щатни бройки , удостоверение от Агенция по вписванията., удостоверение за вписване в регистър на народни читалища от 19.03.2012 г. , протокол от отчетно събрание от 22.10.2020 г. , обр. 1, справка за брой членове – 153 члена и внесен членски внос от 151 члена.

От оспорващия НЧ „Цветан Спасов – 1959“ Плевен е представена анкетна карта изготвена от работна група към Комисия за разпределяне на субсидията за 2021 г, изготвена по механизъм за разпределение на средствата с поставени 0 точки.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежни страни и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Предмет на оспорване е решение  от 09.02.2021 година на комисия при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2021 година в частта по отношение на определени субсидирани бройки  за 2021 година на  НЧ „Ракитин -1969“, гр. Плевен , НЧ „Тракия 2013“ и НЧ „Цветан Спасов - 1959“, гр. Плевен.

Процесното решение  в оспорваната част е прието от некомпетентен орган. Съгласно  чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община, на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление. Комисията е определена със заповед № РД-10-42/13.01.2021 година на кмета на Община Плевен и заповед № РД-10-107 от 04.02.2021 година на кмета на Община Плевен и същата се състои от 37 члена – председател С.Г. – директор на дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен и поименно са посочени представители на 36 читалища на  територията на Община Плевен. В заповедта не са посочени резервни членове при отсъствие на някой представител на читалище, нито е предвиден ред за заместване, като  по този начин съдът приема, че именно комисия в така определения състав следва да приеме решението.

На заседание на Комисията  на 09.02.2021 година е отбелязано в протокола № 2 , че отсъстват председател на читалище „Бирлик -2017“, като на място на трима членове на комисията за читалища в с. Къшин, с. Тодорово и с. Пелишат участват лица, които не са посочени като членове на комисията.  Съдът намира, че при липса на регламент относно заместване на отсъстващи членове на комисията, то участието на други не поименно посочени в заповедта от 13.01.2021г и от 04.02.2021 г лица прави решението прието от некомпетентен орган. В случая на място на председател на Читалище „Асен Златарев – 1939“ с. Къшин вместо председател П. П. участва секретар М.Х.,която съгласно удостоверение от АП може да представлява читалището, но същата не е посочена в заповедта, а за  читалище  „Пробуждане – 1897“ с. Пелишат на място на председател Ю.М.участва С.В. –секретар, която  съгласно удостоверение  от АП на л. 219 по делото не е представляващ на читалището , като както бе посочено по-горе не е част от поименно формираната комисия.  За  читалище  „Бъдеще 1927“ с. Тодорово вместо определения представител Г.Н.секретар участва  председател на читалището П.Д., който представлява читалището съгласно удостоверение от АП на л. 266 по делото, но не е член на комисията. В случая комисията не е била в състав, определен с нарочна заповед и приетото решение в оспорената част е нищожно.

Съдът намира, че решението в оспорената част е и  незаконосъобразно, тъй като не съответства на предвидената за него мотивирана писмена форма съгласно общото правило на чл. 59, ал. 2 от АПК. Макар в акта да е посочен неговият издател, датата на вземане на решението и решението да съдържа разпоредителна част, в която се указва броят на субсидираните бройки за всяко от читалищата, е налице неяснота относно фактическите основания за извършване на разпределението. Комисията  е приела на заседанието на 15.01.2021 година Вътрешни правила за разпределяне на държавната субсидия на народните читалища в Община Плевен за 2021 г и механизъм за разпределение и е определила работна група, която съгласно утвърдения механизъм л. 45 по делото разглежда документи  и предлага на комисията решение.

В случая с оглед представени анкетни карти по посочените от комисията показатели липсват изложени мотиви относно определените точки по отделни показатели. Неоснователно е твърдението на ответника, че решението се приема при оперативна самостоятелност и е невъзможна проверка за законосъобразност от съда.  Съгласно  чл. 169 от АПК  съдът проверява, дали органът разполага с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на административният акт, който за да е законосъобразен следва да е мотивиран. В случая съдът следва да провери правилното прилагане на приетите Вътрешни правила  и механизъм за оценка по отношение на оспорващите с оглед представените от тях документи. В приетия механизъм за оценка въобще не са формулирани правила относно поставянето на максимален и минимален брой точки и кои обстоятелства са определящи за точкуване в диапазон от 0 до 15 т, или до 25 т. т.е. по какъв механизъм се извършава преценката  и се поставят точките. Например за „Степен на  автоматизация“ е предвидено от 0-25 т. , като за НЧ „Ракитин 1969“ Плевен при отчетена техническа база в отчет на л. 137 по делото – компютри 5 бр., лаптопи 4 бр. и т.н в анкетна карта са поставени 0 точки, за посочени в отчета 151 члена са поставени 0 точки  за брой регистрирани читалищни членове, като въобще не става ясно какъв е определения минимум за членове, за посочени три действащи колектива – 2 точки, за школа по чужди езици за две школи – 2 точки, като не става ясно защо са тези две точки като се поставя оценка от 0 до 6 точки и кое мотивира органа да постави две точки, за участие в местни програми – 2 точки липсват мотиви, а за показател „Брой на участници в творчески колективи на база регламентиран документ“ от 1 до 20 т.  са поставени 2 точки, като въобще не се посочва кой  е този регламентиран документ , а за показател „Съответствие с международни, национални, общински и читалищни приоритети– изяви, отличия и т.н – 0 точки при участие на членове на читалището в два международни фестивала  през септември 2020 и октомври 2020 г. и един национален фестивал през декември 2020 г според отчет на л.139  и сл. по делото. Съдът установи, че липсват мотиви и относно поставена оценка от 0 точки по показател „Възможности на екипа и професионален опит“ т. 3, тъй като е посочено по  щатно разписание  по трудов договор – заети 7 лица – председател, секретар и библиотекар в читалището, библиотекар с висше образование в УниБИТ –София, инструктор по танци – висше образование ИМХК –София със специалност „Хореография и режисура“, компютърен оператор, технически сътрудник с висше образование от СА „Д.А.Ценов“ Свищов, гардеробиер  , а липсват мотиви относно поставената оценка  и защо се приема, че не  съответства, тъй като не са налице посочени правила по отношение на които се извършва преценка за съответствие. Съдът не може да установи и механизъм на оценка на точки за брой на жители в населеното място или района, който обслужва читалището – 0 точки, като се има предвид и обсъждането на членовете на комисията на този показател и решение да не поставят точки на нито едно читалище, което е в нарушение на приетите Вътрешни правила и механизъм за разпределяне , приети от Комисията и следва същата да спазва приетите от нея вътрешни актове за оценка и не е възможно при утвърдени правила, да се решава, че няма да се поставят оценки без да е налице изменение на правилата  и изключване на тези показатели от анкетни карти.

Съдът намира, че липсват мотиви и относно оценката, поставена на НЧ „Тракия 2013“ Плевен с оглед посочените в отчета данни за техническа обезпеченост, наличие на действащи колективи, школи по езици, брой членове, участие в местни програми и международни изяви и оценка за материална база и площ по 1 точка за всеки 100 кв. м. при посочени 210 кв.м. прилежаща площ по са поставени 0 точки. Съдът намира, че  е налице нарушение и на материалния закон в случая при приети от Комисията – 14 точки за отпускане на 1 субсидирана бройка липсват мотиви защо при 0 точки, които съдът намира, че неправилно са определени, се определя 0,25 субсидирана бройка т.е. налице е нарушение на приетите от самата Комисия решения и то при липса на мотиви.

По отношение на НЧ „Цветан Спасов -1959“ Плевен също  липсват мотиви за оценката от 0 точки в анкетна карта на л. 171 по делото, при отчетени от читалището в отчет на л. 164 по делото, класьор първи – брой на обслужваните от читалището жители, посочен библиотечен фонд, посочени  постоянно действащи  школи, временно действащи два колектива, един клуб и посочени 153 члена на читалището.

На л. 48 по делото е приложен протокол от заседание на работна група от 29.01.2021 година  като в т. 2  е предложението за разпределение и така предложените за тримата оспорващи субсидирани щатни бройки. Посочва се, че оспорващите  не са изпълнили изисквания на заповед от 09.12.2020 година, като такава заповед не е представена по делото. На л. 103 по делото е представено писмо от директор на дирекция „Хуманитарни дейности“ при Община Плевен С.Г. с № ФСД-91-71-2 от 09.12.2020 г. до председателите на настоятелства на читалищата на територията на Община Плевен, без  да са представени доказателства за съобщаване на същата на оспорващите, в която се изисква представяне на документи с оглед годишно приключване за 2020 г. и разпределяне на субсидия за 2021 г., но това писмо няма характер на заповед, тъй като е издадено преди започване на работата на комисията и не следва да е определящо при разпределяне на субсидията, тъй като, както и в него е посочено, има подготвителен характер, същото не е посочено като предпоставка за разпределяне на субсидията, изпратено е преди да е формирана Комисията със заповед от 13.01.2021 г и 04.02.2021 г. , макар да няма данни за получаването му от оспорващите, нито е посочено във Вътрешните правила, приети от Комисията като условия и документи , на които следва да отговарят оспорващите, за да бъдат отпуснати субсидирани бройки. Изложеното в протокол на л. 49 по делото от работната група относно това писмо няма характер на мотиви, а представлява констатация по отношение на липса на документи, които не са изискани от Комисията и обсъждане на критерии, които не са приети от същата нито във Вътрешните правила , нито в механизъм за разпределение на субсидията за читалищата през 2021 година.

Съдът намира, че  в отговор на жалбата от ответника на л. 120 по делото се излагат доводи, които не могат да бъдат взети предвид относно така определените субсидирани бройки, тъй като не могат да се допълват мотиви на административен акт с отговор по жалбата при съдебно обжалване, а и съдът намира, че тези обяснения нямат и такъв характер, тъй като изложените съждения въобще не са с оглед поставени изисквания във Вътрешни правила и механизъм за разпределение.

С процесното решение в оспорената част Комисията приема решението на работна група именно от 29.01.2021 година, като от приложената таблица в протокола е невъзможно да се установи какви коефициенти, точки, математически формули или алгоритъм са използвани за поставяне на оценката и по какъв начин са определени субсидирани бройки за оспорващите и отказ  за НЧ „Цветан Спасов – 1959“ Плевен, като липсват мотиви, а е приет списък на читалища, неотговарящи на изисквания на писмо от 09.12.2021 година, което въобще не посочено като необходимо условие от Комисията за преценка на дейността на читалищата при определяне на субсидираните бройки за 2021 г., тъй като не е посочено нито във Вътрешни правила, нито в Механизъм за разпределение. В случая и за  НЧ „Тракия 2013“ Плевен са поставени общо 0 точки и за НЧ „Цветан Спасов-1959“ Плевен също, но на първото читалище се отпуска 0,25 субсидирана бройка, а на НЧ „Цветан Спасов-1959“ Плевен  не се отпуска, като липсват мотиви, защо при 0 точки се отпуска част от субсидирана бройка за едно читалище, а за друго не и по този начин се норушават установените норми относно определяне на субсидирана бройка според събраните точки, което е и нарушение на материалния закон.

Комисията, действаща в условията на оперативна самостоятелност, на практика е формирала решението си в разрез с принципа на последователност и предвидимост, формулиран в чл. 13 от АПК. В съответствие с този принцип Комисията е следвало да формулира ясни критерии, които да изпълняват ролята на точен регулатор на изнесените сведения за дейността на читалищата чрез тяхното сравняване, степенуване и сравнително оценяване, респ. за класифициране на дейности и прояви като нетипични за читалища. Подобни конкретни критерии Комисията не е изработила. Същите не биха могли да се извлекат нито от таблицата в протокола от заседанието, нито се съдържат в подготвителните документи от административната преписка по приемането на решението - заповедта на кмета за назначаване на Комисията или обобщените данни, изпратени от всяко от читалищата, нито в анкетна карта на оспорващите, като се е достигнало до постановяването на решение, което ако не беше нищожно е незаконосъобразно, тъй като липсват фактически основания, въз основа на които да се извърши преценка за материалната му законосъобразност и съответствието му с целта на закона

Съдът намира с оглед гореизложеното, че решение  от 09.02.2021 година на комисия по чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2021 година в частта по отношение на определени субсидирани бройки  за 2021 година на  НЧ „Ракитин -1969“, гр. Плевен , НЧ „Тракия 2013“ и НЧ „Цветан Спасов - 1959“, гр. Плевен е нищожно поради издаването му от некомпетентен орган, а и е постановено при липса на мотиви . Следва преписката да бъде върната на Комисията за произнасяне.

С оглед изхода на делото, искането на пълномощник на оспорващите за присъждане на разноски и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК съдът намира, че Община Плевен следва да заплати на НЧ „Ракитин -1969“, гр. Плевен, ж.к.  Сторгозия, разноски в размер на 180 лева – 10 лева държавна такса и 170 лева адвокатско възнаграждение съгласно  договор за правна защита и съдействие на л. 90 по делото, на  НЧ „Тракия 2013“, ул. „Асен Златаров“ разноски в размер на 180 лева - 10 лева държавна такса и 170 лева адвокатско възнаграждение съгласно  договор за правна защита и съдействие на л. 91 по делото, и на НЧ „Цветан Спасов - 1959“, гр. Плевен, ул. „П Каравелов“ разноски в размер на 170 лева – 10 лева държавна такса и 160 лева – договорено и изплатено адвокатско възнаграждение съгласно договор за правна защита и съдействие на л. 92 по делото.

Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал. 2, предл. първо вр. чл. 173, ал. 2  от АПК, Административен съд-Плевен, шести състав

РЕШИ:

Обявява за нищожно решение от 09.02.2021 година на комисия по чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2021 година в частта по отношение на определени субсидирани бройки  за 2021 година на  НЧ „Ракитин -1969“, гр. Плевен , НЧ „Тракия 2013“ и НЧ „Цветан Спасов - 1959“, гр. Плевен.

Изпраща преписката на Комисия по чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ при Община Плевен за произнасяне по определяне на държавната субсидия за 2021 г. за НЧ „Ракитин -1969“, гр. Плевен , НЧ „Тракия 2013“ и НЧ „Цветан Спасов - 1959“, гр. Плевен .

Осъжда Община Плевен да заплати на НЧ „Ракитин -1969“, гр. Плевен, ж.к.  Сторгозия, разноски в размер на 180 лева.

Осъжда Община Плевен да заплати на НЧ „Тракия 2013“, ул. „Асен Златаров“ разноски в размер на 180 лева.

Осъжда Община Плевен да заплати на НЧ „Цветан Спасов - 1959“, гр. Плевен, ул. „П Каравелов“ разноски в размер на 170 лева.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                                          

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/