Решение по дело №976/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 20
Дата: 12 януари 2023 г.
Съдия: Тодор Андреев Икономов
Дело: 20227040700976
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№:20                                  12.01.2023 г.                           гр.  Бургас,

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Административен съд - гр.Бургас                           ХХV-ти състав

На  дванадесети декември, две хиляди двадесет и втора година

В публично заседание в следния състав:

 

          Председател: Тодор Икономов

 

Секретар: Вяра Стоянова

като разгледа докладваното от Тодор Икономов

административно дело № 976 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе пред вид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 220 от Закона за митниците (ЗМ).

Образувано е по жалба на Д.Д.Д., ЕГН **********, подадена чрез процесуален представител, против решение № 32-177078/31.05.2022 г. на директора на Териториална дирекция Митница Бургас.

Жалбоподателят счита, че оспореното решение е постановено при неправилно приложение на материалния закон и при съществени нарушения на административно производствените правила. По подробно изложени в жалбата доводи, прави искане за отмяната му и присъждане на разноски.

В  проведеното съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата и претендира присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът - директора на Териториална дирекция Митница Бургас, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна, и прави искане да бъде оставане без уважение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на заплатения адвокатски хонорар от жалбоподателя.

Административен съд Бургас намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.

По делото е установено следното от фактическа страна:

На 19.05.2021 г. с МД с MRN 21BG001007031278R3/19.05.2021 г.  Д.Д.Д. е поставила под режим допускане за свободно обращение употребяван пътнически автомобил-катастрофирал, марка Мазда, модел CX5, бр. места 5, първа регистрация 2016/01/01 цвят бял, раб. обем 2 500 куб.см, мощност 197 HPSAE, двигател Бензин, шаси № (VIN) JM3KE4DY2G0640407. Митническата стойност на стоката, допусната за свободно обращение е 7167,21 лева, определена на основание чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013, предвид декларирания в ел. д. № 4/16 метод за определяне на стойността с код 1 "Договорна стойност на внасяните-стоки", като е взета предвид цената на лекия автомобил по приложенa към МД търговска фактура (Invoice) с дата 12.03.2021 г. с продавач Global Auto Exchange, Longwood, Fl 32750 TAX ID Number 69-********** и купувач Д.Д.Д., декларирана в размер на 3 900 USD, преизчислена по валутния курс за митнически цели 1, 62891 BGN/USD, приложим към датата на приемане на МД плюс разходите за международен транспорт в размер на 500 USD/814,46 лева. Данъчната основа е изчислена в размер на 7 167,21 лева, като са определени, взети под отчет и заплатени вземания за мито в размер на 716,72 лева и ДДС в размер на 1 634,36 лева.

С оглед възникнали съмнения относно действителната цена на стоката е извършен последващ контрол на митническата декларация и е взета предвид налична информация за автомобил със същите характеристики и идентичен номер на шаси (VIN) JM3KE4DY2G0640407, открита на уебсайт www. autoauctions.io, с обявена продажна цена на аукцион с дата 11.02.2021 г. за сумата от 8 300 USD, със статус "продаден" (SOLD) и "odometer 42 104 miles" в страната на износа, с посочен продавач Застрахователна компания (Insurance company). Констатирано е, че публикуваната продажна цена превишава повече от два пъти декларираната пред митническия орган цена от 3 900 USD при допускане за свободно обращение. Намeрени са и продажни цени на 4 броя автомобили със същата марка, модел и година на производство със сходни щети от катастрофи, които варират в диапазона 8 200 USD – 12 200 USD.

С писмо изх. № 32-245302/30.07.2021 г. (л. 53 от делото) от жалбоподателя са изискани доказателства с потвърждение на декларираната цена (търговско досие по сключената сделка, договор с продавача, договор с крайния получател на автомобила, оферта, поръчка, ценови листи, потвърждения, проформа фактура и друго кореспонденция), както и документи относно извършените плащания към доставчика – продавач на стоката и всякакви други данни, сведения и документи удостоверяващи цената по сделката.

В отговор с вх. № 32-256389/10.08.2021 г. (л. 52 от делото) от Д.Д. е представено становище, в което е посочено, че търговското досие по сделката, включващо фактура, транспортни документи и плащания към бюджета е представено на митническите органи в момента на деклариране на стоката.

С рег. № 32-174257/30.05.2022 г. е изготвена докладна записка до директора на ТД Митница Бургас (л. 46 от делото), в която на основание чл. 29 от Регламент № 952/2013 г., чл. 19, ал. 7 от ЗМ е предложено да бъде издадено решение, с което да се определи нов размер на митническата стойност за стоката поставена под режим допускане за свободно обращение с МД с MRN 21BG001007031278R3/19.05.2021 г.. Посочено е, че след проверка на приложените към митническата декларация документи и отговорът от Д.Д. с рег. № 32-256389/10.08.2021 г.  , митническите органи са установили, че търговска фактура (Invoice) № 37211/12.03.2021 г. не съдържа всички необходими реквизити удостоверяващи договорните условия по сделката като условие на доставка, начин и срок на плащане, клаузи при неизпълнение и др., като е прието, че същата не може да послужи в подкрепа на данните в митническата декларация. Не са налице доказателства в подкрепа на точността на декларираната цена съгласно приложената фактура като например договори, поръчки, кореспонденция или др. подобни предшестващи сделката. Не са представени исканите кореспонденция, заявки и поръчки. Липсват доказателства за извършени плащания на транспортни и други разходи свързани с доставката на стоката. Не са представени исканите документи и сведения, посочени в писмо изх. № 32-245302/30.07.2021 г.

 Посочено е, че при проверката на данните в приложените към МД документи и доказателства митническите органи са установили, че приложеното удостоверение за претърпяло щета МПС (Meryland Certificate of Title) c VIN JM3KE4DY2G0640407 в страната на износа е на името на Trumbull Insurance CO, 2251 Old Westminster Pike Finksburg MD 21048-1635, идентифициран като продавач в проведения търг, съгласно наличната информация на ел. страница www.autoauctions.io, касаеща продажба чрез аукцион, състоял се на 11.02.2021 г. Изложено е, че в Meryland Certificate of Title  от дата 22.01.2021 г. не е отразено прехвърляне на собствеността на купувача „Global auto exchange”, което е отразено в сертификата, като липсват данни за друг собственик. С приложената фактура № 37211/12.03.2021 г. издадена от „Global auto exchange” следва да се удостовери продажбата с купувача Д.Д.. Съгласно вписаната в нея дата, продажбата е на 12.03.2021 г., като вносителят не е представил договор, кореспонденция или други документи, предшестващи сключването на сделката.  Изложено е, че на сайта са налице и 10 бр. изображения, удостоверяващи състоянието на автомобила, които показват, че той е повреден, с видими следи от удар. Информацията се потвърждава и от описанието на автомобила към датата на деклариране за свободно обращение, съдържащо се в ел. д 6/8 на митническата декларация – "употребяван пътнически автомобил – катастрофирал". С оглед на изложеното е обоснован извод, че няма доказателства за промяна в състоянието на автомобила към 11.02.2021 г. – датата на аукциона и към датата на допускане за свободно обращение – 19.05.2021 г.

Със съобщение peг. № 32-404625/13.12.2021 г. (л. 54 от делото) по реда на чл. 22, § 6 Регламент № 952/2013 г., жалбоподателят е уведомен, че ще бъдат предприети действия за издаване на решение с цел определяне на нов размер на задълженията, като ще бъде взета предвид продажната цена посочена в аукциона в размер на 8 300 USD, увеличена с транспортните разходи. Митническата стойност на стоката, допусната до свободно обращение ще бъде изчислена в размер на 14 334,41 лева (8 300 USD + 500 USD х 1, 62891 USD/BGN = 14 334,41 BGN + 814,46 BGN). Митото е посочено в размер на 1 433,44 лева, като са взети предвид разходи свързани с вноса в размер на 287,87 лева и е определена данъчна основа 16 055,72 лева и ДДС в размер на 3 211,14 лева.

С решение № 32-177078/31.05.2022 г. на директора на ТД Митница Бургас (л. 10 от делото), на основание чл. 70, § 1 във връзка с чл. 71, § 1, б. "д", подб. "i" от Регламент № 952/2013 г. за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение от МД с MRN 21BG001007031278R3/19.05.2021 г.. е определена митническа стойност в размер на 14 334,41 лева, възникване на вносно митническо задължение на 19.05.2021 г. (дата на приемане на митническата декларация) и на основание чл. 85, § 1 от Регламент № 952/2013 г. при прилагане на ставка от 10 % за вносно мито е определено вносно митническо задължение в размер на 1 433,44 лева. На основание чл. 55, ал. 1 от ЗДДС е определена и данъчна основа при внос по смисъла на чл. 16, ал. 1 от ЗДДС за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение в размер на 16 055,72 лв., съответно на основание чл. 54, ал. 1 от ЗДДС във връзка с чл. 77, § 1, б. "а" и с чл. 77, § 2 от регламента на 19.05.2021 г. е определено задължение за ДДС в размер на 3 211,14 лв. На основание чл. 105, § 3 и § 4 от регламента е определено за вземане под отчет и досъбиране вносно мито в размер на 716,72 лв. и ДДС в размер на 1 576,78 лв., общо в размер на 2 293,50 лв.

Решението е връчено на Д.Д., чрез процесуален представител на 10.06.2022 г. и е обжалвано с жалба вх. № 5628/15.06.2022 г., подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във връзка с  чл. 220, ал. 1 от ЗМ.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Решение № 32-177078/31.05.2022 г.   на директора на ТД Митница Бургас е издадено от компетентен орган, съобразно правомощията му по чл. 19, ал. 1 и ал. 7 от ЗМ, при спазване на предвидената от законодателя писмена форма.

В хода на административното производството, приключило с издаване на оспореното решение, не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са довели до неговата незаконосъобразност. Жалбоподателят е бил уведомен за образуваното производство, съответно предоставена му е възможност да изрази становище и да ангажира допълнителни доказателства и правото му на защита не е било нарушено.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че в хода на административното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, тъй като обжалваното решение е издадено след срока по чл. 19б, ал. 1 от ЗМ. Действително в посочената норма е предвидено, че решение, с което се установяват митническо задължение и/или други публични държавни вземания, се издава в най-кратък срок, но не по-късно от 30 дни от започването на производството, но този срок, като всеки един срок за издаване на индивидуален административен акт е инструктивен, а не приклузивен. В този смисъл е и постоянната практика на ВАС, обективирана в решение № 4481/11.05.2022 г. по адм. д. № 8550/2021 г., решение № 7321/16.06.2021 г. по адм. д. № 2023/2021 г., решение № 7499/16.06.2020 г. по адм. д. № 3267/2020 г. и др.

В допълнение на изложеното, следва да се има в предвид, че в чл. 22 § 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс също е предвиден 30-дневен срок за издаване на решението, но само за случаите, в които митническите органи действат въз основа на заявление, но не и за служебно образувани производства, с оглед нормата на чл. 29 от Регламента. В случая, административното производство е започнало по инициатива на митническите органи, тоест служебно и спрямо него се прилага давностния срок за установяване на митнически задължения, предвиден в чл. 103, § 1 от Регламента, а именно 3 години от датата на която е възникнало митническото задължение. В случая, процесното митническо задължение е възникнало на 19.05.2021 г., когато е подадена и приета митническата декларация, поради което този срок не е изтекъл към момента на издаване на обжалваното решение и не е налице съществено процесуално нарушение.

Решението е издадено в противоречие с материалноправните разпоредби на закона.

Процесният автомобил, предмет на митническо остойностяване е поставен под режим "допускане до свободно обращение" на 19.05.2021 г. при действието на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза (МК).

Митническия кодекс и Регламента за изпълнение (ЕС) № 2015/2447 за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза (Регламент за изпълнение), въвеждат редица правила и мерки за контрол и определяне елементите на облагане, гарантиращи както добросъвестното деклариране на относимите към вноса обстоятелства, така и установяването, обезпечаването и събирането на действителния размер на митническите задължения.

Съгласно чл. 70, § 1 от МК, митническата стойност на внасяните стоки е договорната им стойност, тоест действително платената или подлежащата на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при необходимост. Съгласно § 2, действително платената или подлежащата на плащане цена е общата сума, която купувачът е платил или трябва да плати на продавача или която купувачът е платил или трябва да плати на трета страна в полза на продавача за внасяните стоки, и включва всички суми, които са платени или трябва да бъдат платени като условие за продажбата на внасяните стоки.

В правомощията на митническите органи съгласно чл. 48 от Регламента е извършването на последващ контрол, за целите на който митническите органи могат, след вдигане на стоките, да проверяват точността и пълнотата на информацията, подадена в митническа декларация, декларация за временно складиране, обобщена декларация за въвеждане, обобщена декларация за напускане, декларация за реекспорт или уведомление за реекспорт, както и наличието, автентичността, точността и валидността на всички придружаващи документи, и могат да проверяват счетоводната отчетност на декларатора и други видове отчетност, която се отнася до операциите с въпросните стоки или до предварителни или последващи търговски операции, включващи тези стоки.

Аналогично, в нормата на чл. 140 от Регламента за изпълнение, е предвидена възможност за неприемане на декларираните договорни стойности – в случаите когато митническите органи имат основателни съмнения дали договорната стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл. 70, § 1 от МК, и тези съмнения не са отпаднали след изискване на допълнителна информация от декларатора. Правната уредба на Съюза относно митническото остойностяване цели да установи справедлива, еднообразна и неутрална система, която изключва използването на произволно определени или фиктивни митнически стойности.

В цитираната норма на чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. е предвиден общия принцип за определяне на митническата стойност въз основа на договорната стойност, а в нормата на чл. 74 са предвидени вторичните методи за определяне на митническата стойност, когато тя не може да се определи съгласно чл. 70. В този смисъл, когато митническата стойност не може да бъде определена по правилата на чл. 70 от МК, остойностяването на внасяните стоки се извършва по реда на чл. 74 от МК при последователно прилагане на методите в чл. 74, § 2, букви а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките. Съответно когато митническата стойност не може да се определи по реда на чл. 74, § 2, митническото остойностяване се извършва по реда на чл. 74, § 3 от МК - въз основа на наличните данни на митническата територия на Съюза. При липсата на уточнение с коя друга стойност трябва да се замени договорната стойност в тези случаи, следва да се приложат вторичните методи за определяне на митническата стойност по чл. 74 от МК, като в тежест на митническите органи е, при условията на приложимото общностно право, да докажат основателността на съмненията и разликите в стойността, което да обоснове извършеното увеличаване на стойността на процесната стока, което в случая не е сторено. Цитираните критерии за определяне на митническата стойност са в отношение на субсидиарност и само когато митническата стойност не може да бъде определена чрез прилагането на дадено правило, следва да се приложи систематично следващото правило в установената поредност, в този смисъл е и решение № 3699/18.04.2022 г. постановено по адм. д. № 11027/2021 г. на ВАС.

По реда на чл. 48 от МК, във вр. чл. 84 от ЗМ, митническа декларация с 21BG001007031278R3/19.05.2021 г. е била предмет на последващ контрол, относно верността на данните за реално платената цена за автомобила, посочен в същата, релевантна за определяне на митническата му стойност, съответно и за дължимите публични държавни вземания - мито и ДДС. В хода на тази проверка административният орган е изложил съображения за възникнали основателни съмнения относно действителната цена на стоката, както и елементите които се прибавят към нея при определяне на митническата стойност и в последствие е издал процесното решение, с което е процедирал за досъбиране вносно мито и ДДС на база новоопределената митническа стойност на внесения автомобил. Той се е позовал на разпечатка от интернет сайт, за да обоснове извода, че действителната договорна стойност на процесния автомобил закупен от жалбоподателя е 8 300 USD, а не както е посочено в митническата декларация – 3 900 USD.

Тези изводи са необосновани, доколкото не намират опора в данните от административната преписка. Данните в посочения от органа интернет сайт биха могли да доведат до съмнения относно действителната покупна цена на процесния автомобил, но те не са достатъчни за да послужат за нейното определяне. В представената разпечатки от сайта www.autoauctions.io се съдържа информация за продажба на автомобил с идентичен номер на шаси на този закупен от жалбоподателката и същите данни за изминат пробег, но не е отразено, че именно Д.Д. е закупила процесния автомобил за сумата от 8 300 USD. Информацията събрана от посочения интернет сайт не представлява служебна и/или официална такава, за да се разчита на нейната достоверност, респ. да се използва като база данни или за сравнение В случая следва да се съобрази и обстоятелството, че в общите условия на www.autoauctions.io изрично е посочено, че съдържащите се данни са с информативен и неангажиращ характер. Както и самият административен орган посочва  в представения по делото Meryland Certificate of Title (удостоверение за собственост) на превозно средство с VIN JM3KE4DY2G0640407 e отразено, че същото е собственост на Trumbull Insurance CO. Същевременно удостоверението е от 22.01.2021 г., т. е с дата предхождаща датата на аукциона – 11.02.2021 г., като е напълно възможно в този времеви период да е била реализирана предходна продажба на автомобила.

Административният орган без да оспорва автентичността на представената фактура за продажба, доказваща придобиване на стоката, е приел, че е възникнало основание за отхвърляне на декларираната митническа стойност и е определил тази стойност въз основа на информацията съдържаща се само в посочения интернет сайт. Безспорно митническата стойност е договорната стойност на стоките, поради което е необходимо да се изследва само и единствено действителната воля на страните по покупко-продажбата, още повече, че оспорващият е представил своевременно на митническите органи документи, които доказват цената на стоката. В решението не е посочена и причината за незачитане на данните за платената сума в приложената фактура от жалбоподателя, при условие, че не се отрича автентичността й. Същата е представена в превод на български език в съдебното производство и установява по категоричен начин осъществената сделка с предмет процесния автомобил; вида и техническите характеристики на същия; цената на придобиване; размерът на разходите, формиращи договорната стойност по чл. 71 от Регламент (ЕС) № 952/2013. Съгласно трайната практика на ВАС, обективирана в решение № 9350/13.07.2020 г. по адм. д. № 14433/2019 г., решение № 15563/15.11.2019 г. по адм. д. № 6328/2019 г. и др., в тежест на митническите органи е, при условията на приложимото общностно право, да докажат основателността на съмненията, което да обоснове извършеното увеличаване на стойността на процесната стока. Тежестта за доказване на наличието на основателни съмнения е за митническите органи, като последното е и предпоставка за неприемането на декларираната митническа стойност. Всичко изложено, сочи на необоснованост на съмненията в достоверността на декларираната митническа стойност, съответно на липсата на основания за увеличаване на стойността на автомобила.

В случая, предвид преценката на органа за наличието на основателно съмнение дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума и доколкото не може еднопосочно и безпротиворечиво да се установи каква е действителната договорна стойност на стоката, с оглед данните установено в посочения интернет сайт, е било налице основанието за пристъпване към прилагане на методите по чл. 74, § 2, респективно по чл. 74, § 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за определяне на митническата стойност. Вместо да стори това и да ползва един от посочените методи, било чрез използване на договорната стойност на идентични или сходни стоки, съответно изчислената стойност или стойността основаваща се на единичната цена, по която се продава на митническата територия на Съюза, съгласно изискванията на чл. 74, § 2 или чрез разумни способи по смисъла и по реда на чл. 74, § 3 от Регламента, органа неправилно е определил митническата стойност на автомобила единствено въз основа на данните посочени в интернет сайта. Така предвидените процедура и методи за определяне на по-висока митническа стойност, вменяват задължението на митническите органи да положат необходимата грижа за да установят справедливата стойност на внасяните стоки, а не произволно определена или фиктивна такава. На това принципно положение е основана и процедурата по чл. 140, § 1 от Регламента за прилагане, с уточнението, че за да не изглежда намесата на администрацията непропорционална, съмненията в справедливостта на декларираната митническа стойност следва да са надлежно мотивирани и изисканата от декларатора допълнителна информация да е пряко свързана с тези съмнения, и да е съобразена с възможностите му. В този смисъл, като не е спазил разписаното в Регламента императивно правило за начина на определяне на митническата стойност на внесения автомобил, органът е допуснал нарушение на материалния закон, което е довело до незаконосъобразно определяне на нова митническа стойност.

Предвид незаконосъобразното определяне на митническата стойност на стоката, незаконосъобразно с обжалваното решение са определени и задължения за мита и ДДС, и дължимите лихви върху тях.

С оглед гореизложеното съдът намира, че като не е приел декларираната договорна стойност на процесната стока и е определил нова такава единствено съобразно публикуваната информация за проведен аукцион в интернет сайт на трета държава, директорът на ТД Митница Бургас е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде отменен на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 220 от ЗМ.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски общ размер на 610 лева, от които 10 лева платена държавна такса и 600 лева платено адвокатско възнаграждение. Направеното възражението за  прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение е неоснователно.  Заплатеното адвокатско възнаграждение съобразно действителната правна и фактическа сложност и проведените три открити съдебни заседания по делото е малко над посочените минималните размери на адвокатските възнаграждения изчислен по реда на в чл. 8, ал. 1, във вр. с чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1/09.07.2004 г., поради което съдът намира, че не е налице прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас, XXV състав

 

  РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ решение № 32-177078/31.05.2022 г. на директора на ТД Митница Бургас.

ОСЪЖДА Агенция Митници да заплати на Д.Д.Д., ЕГН **********, разноски по делото в размер на 610 лева (шестотин и десет лева).

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14 -дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен съд.

           

СЪДИЯ: