Решение по дело №188/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 167
Дата: 13 август 2020 г. (в сила от 16 септември 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700188
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 13.08.2020г.

 

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на двадесет и седми юли две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Павлина Петрова                      

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 188/ 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Регионално управление на образованието (РУО), гр.Кърджали, подадена чрез началника, срещу Решение № 233/ 22.05.2020 г. по преписка № ***/ *** г., на пети заседателен състав на Комисията за защита от дискриминация (КЗД).

Твърди се, че с цел изграждане на достъпна архитектурна среда в сградата на РУО – Кърджали, са правени многократни опити от страна на РУО – Кърджали за намиране на варианти за реализация на проект за изграждане на стълбище, така необходимо по отношение на лица с увреждания или с намалена подвижност. До Община Кърджали, в качеството й на собственик на сградата, от страна на жалбоподателя многократно било отправяно искане за оказване на съдействие за изграждане на така необходимото съоръжение осигуряващо свободен достъп за хора с увреждания, но не получили отговор на никое от писмата си. В жалбата се сочи, че РУО – Кърджали в качеството му на ползвател на част от сградата, ползва 21 броя помещения на 3-ти етаж и по така подписания договор за безвъзмездно ползване на сградата, няма законовата възможност да изгражда подобен вид съоръжение. Изразява се становище         че предприемането на подобен вид ремонт би било в разрез с определените права и задължения като ползвател на сградата по договор.

Твърди се, че в случая, на РУО – Кърджали  е наложена наказателна глоба и е дадено задължително предписание, което би означавало, че именно то като ползвател на сградата по договор не е изпълнило задължение, произтичащо от този договор. Жалбоподателят изразява становището си, че подобно задължение за ползвателя на сградата, извлечено по тълкувателен път от сключения договор между община Кърджали и РУО – Кърджали, не може да се направи. Поради посочените основания се прави извод, че щом едно задължение не съществува, за него няма как да бъде наложена санкция. Иска се да се отмени Решение № 233/22.05.2020 г., по преписка № ***/ *** г. на Пети заседателен състав на Комисия за защита от дискриминация и наложените с него глоба и задължително предписание на Регионално управление на образованието – Кърджали. В съдебно заседание жалбата се поддържа от юрисконсулт, упълномощен от началника на РУО – Кърджали.

Ответникът – Комисия за защита от дискриминация, редовно призована, не се представлява и не взема становище по жалбата.

Заинтересованата страна – община Кърджали, не се представлява и не взема становище по жалбата.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата, срещу т. IV, т. V и т.VI от Решение № 233/22.05.2020 г., по преписка № ***/ *** г. на Пети заседателен състав на КЗД, е допустима като подадена в предвидения 14-дневен срок по чл. 149, ал.1 от АПК, от лице, за което оспореният акт създава неблагоприятни последици. Обжалваното решение е получено от РУО – Кърджали на 29.05.2020 г., жалбата е подадена на 11.06.2020 г.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Производството пред административния орган е образувано в резултат на служебна проверка, на 23.04.2018 г., от служител на КЗД на РУО – Кърджали, за която е съставен КП за извършена проверка в рамките на кампания „Достъпна България“, вх. № ***/ *** г. Бил е съставен Доклад, вх. № ***/ *** г. на КЗД, в който е посочено, че в §6 от ПЗР на ЗИХУ е указано „В срок до 31.12.2006 г. до обществените сгради и съоръжения – държавна и общинска собственост, да се осигури свободен достъп за хората с увреждания, като се преодолеят съответните архитектурни, транспортни и комуникативни бариери“. Направен е извод, че отразеното в констативния протокол съдържа данни за съществено нарушение по смисъла на чл.5, предл. последно от ЗЗД, във връзка с § 1, т.7 и 8 от ДРЗЗД.  На основание чл.50, т.2 от ЗЗД, във връзка с чл.7 от Правилата за производство пред КЗД е предложено да се образува производство за защита от дискриминация по реда на глава IV, раздел I от ЗЗД, в което да се установи налице ли е нарушение на чл.5, предложение последно, признак „увреждане“, във връзка с § 1, т.т. 7 и 8 от ДРЗЗД, да се постанови преустановяване на нарушението до установяване на положение на равно третиране, както и да се наложат предвидените в закона санкции и/ или ПАМ. Образувана е преписка № ***/ *** г., която е разпределена на Пети специализиран постоянен заседателен състав на КЗД, като впоследствие е определен и докладчик. Уведомен е министърът на образованието и науката, като от страна на Министерство на образованието и науката е изразено становище, че съгласно Договор за безвъзмездно ползване № ***/ *** г., сключен между община Кърджали и РУО – Кърджали, РУО не може да прави каквито и да било подобрения по сградата, включително и такива за осигуряване на достъп за хора с увреждания извън предоставените му за ползване помещения. Приложен е и договорът.

За образуваната преписка пред КЗД е била уведомена и община Кърджали, която, с писмо, изх. № ***/ *** г.,  е представила Технически проект за външно и вътрешно подсигуряване на достъп за хора с увреждания съгласно Наредба № 4 от 2009 г. След получаване на техническия проект, с Решение № 49/ 23.01.2019 г. на КЗД, на Пети специализиран постоянен заседателен състав, е било спряно  производството по образуваната преписка № ***/ *** г. за срок от 6 месеца за реализиране на предприетите мерки. С Решение № 530/ 25.10.2019 г. на КЗД, Пети специализиран постоянен заседателен състав, производството е било възобновено поради изтичане на определения 6-месечен срок и неизпълнение на представения технически проект от страна на община Кърджали. В проведено заседание на 14.01.2020 г. на определения заседателен състав е констатирано, че не е конституирано като страна РУО – Кърджали, поради което на това заседание, то е конституирано като страна по образуваната преписка № ***/ *** г. на КЗД и определена нова дата за заседание на КЗД на 10.03.2020 г. Видно от известие за доставяне, ИД ***, РУО – е получило съобщението за датата на насрочване на следващото заседание на КЗД на 25.02.2020 г. На РУО – Кърджали е било изпратено писмо, изх. № ***/ *** г. на КЗД, с което е уведомено за образуваната преписка, като са изпратени преписи от: Доклад, вх. № ***/ *** г. и КП № ***/ *** г. Дадена е възможност в 5-дневен срок от получаване на писмото РУО – Кърджали да изрази становище за предприети мерки от негова страна или от собственика на сградата. На 07.02.2020 г. е било изпратено становище от РУО – Кърджали, получено в КЗД на 10.02.2020 г. В този документ се пояснява, че РУО – Кърджали ползва 21 стаи, на трети етаж от сграда – общинска собственост, в която осъществяват дейност още ДА „Закрила на детето“, ДСП – Кърджали и ДФ „Земеделие“, Кърджали. Посочено е, че РУО – Кърджали е второстепенен разпоредител с бюджет, като получаваният такъв от МОН е незначителен. РУО – Кърджали е търсило варианти да участва в Национални програми към МОН за достъпна архитектурна среда, но като административна структура и правилата на програмите, не попада в регламента за кандидатстване. Поради невъзможността да се осигури достъпна архитектурна среда и необходимата сума за покупката на електрическа стълбищна платформа или асансьор в сградата, където се помещава РУО – Кърджали, на интернет страницата на институцията е дадена информация за хора, нуждаещи се от помощ при посещение, на които след едно телефонно обаждане ще бъде осигурен човек/ екип, който да бъде в помощ при безпрепятствено придвижване до и от институцията.

След получаване на становището на РУО – Кърджали е било изготвено допълнение към Доклад-заключение. На 10.03.2020 г. е проведено второ заседание на Пети специализиран постоянен заседателен състав на КЗД и на 22.05.2020 г. е постановено оспореното решение. В този административен акт е посочено, че в българското законодателство, с цел защита правата и интересите на хората с увреждания и намалена подвижност е приета от 1 юли 2009г. Наредба №4 за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания. Според §1, т.2 от ДР на (Наредба № 4/2009 г.), „Достъпна среда” е среда в урбанизираните територии, сградите и съоръженията, която всеки човек с намалена подвижност, със или без увреждания може да ползва свободно и самостоятелно.

Цитирана е разпоредбата на  чл.169, ал.2 от ЗУТ в сила от 01.01.2007г., която предвижда, че министърът на регионалното развитие и благоустройството самостоятелно или съвместно с компетентните министри издава наредби за определяне на изискванията за проектирането, изпълнението, контрола и въвеждането в експлоатация на строежите, за дълготрайността на строителните конструкции, устойчивостта на земната основа, изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания, и изискванията за безопасност на строежите при отчитане влиянието на географските, климатичните и сеизмичните въздействия в съответствие с изискванията по ал. 1 и ал.З, т.1, 2 и 3.

В обжалваното решение е посочено, че когато строежите не са проектирани, изпълнени и поддържани в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, е налице изграждане на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места, което представлява дискриминация и нарушение на чл.5 от ЗЗД. Всички съоръжения като рампи, подземни платформи и асансьори са необходими, за да могат, както всички граждани с увреждания, включително хора със зрителни затруднения, така и майки с детски колички да достигнат до публичното място наравно с останалите граждани без странична помощ. Определеният състав на КЗД е приел, че съгласно чл.4 от ЗЗД. е забранена всяка пряка или непряка дискриминация, основана на увреждане, а текстът на чл.5 от същия закон въздига липсата на изградена и поддържана архитектурна среда, затрудняваща достъпа на лица с увреждания до публични места, в дискриминация. Пети специализиран заседателен състав е приел, че има осъществен акт на нарушение на чл.5 от ЗЗД по отношение на определени категории лица с намалена подвижност или с „увреждане“, за което съставът следва да ангажира по равно Община Кърджали и РУО Кърджали с ангажименти по осигуряване на достъпна архитектурна среда. Регионалното управление на образование – Кърджали е второстепенен разпоредител към Министерство на образованието и науката и поради това е следвало да уведоми МОН, за да се предприемат необходимите действия по преустановяване на извършеното нарушение. С оспореното решение е установено, че община Кърджали и РУО – Кърджали са извършили нарушение на чл.5, във връзка с чл.37, ал.2 от ЗЗД по отношение на лица с увреждания или с намалена подвижност; на основание чл.80, ал.3 от ЗЗД на община Кърджали и РУО – Кърджали, представлявано от началника Г. К., в качеството му на ползвател на сграда сграда в ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 250 лв. за извършено нарушение на чл.5, във връзка с чл.37, ал.2 от ЗЗД по отношение на лица с увреждания или с намалена подвижност; на основание чл.47, т.4 от ЗЗД на РУО – Кърджали и община Кърджали, е дадено задължително предписание да предприемат мерки по осигуряване на достъпна архитектурна среда на обект: РУО Кърджали.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е частично основателна.

Оспореното решение на пети специализиран заседателен състав на КЗД е законосъобразно в частта си по т.IV  и т.VI, с което е установено, че РУО – Кърджали в качеството му на ползвател на имоти в сграда в ***, чрез неосигуряване на достъпна архитектурна среда на обект: Регионално управление на образованието Кърджали, е извършило нарушение на чл.5, във връзка с чл.37, ал.2 от ЗЗД по отношение на лица с увреждания или с намалена подвижност, както и на основание чл.47, т.4 от ЗЗД на РУО – Кърджали, е дадено задължително предписание да предприеме мерки по осигуряване на достъпна архитектурна среда на обект: РУО Кърджали.

Компетентността на КЗД е уредена в разпоредбата на чл. 4 от ЗЗД, където са регламентирани правомощията, с които разполага при решаването на визираните в същия текст въпроси, в качеството й на независим специализиран държавен орган, осигуряващ предотвратяване на дискриминация, защита от дискриминация и равенство на възможностите. В случая решението е издадено от компетентен орган при обсъждане на относимите факти и правилно приложение на процесуалния и материалния закон.

Пряка дискриминация по смисъла на ЗЗД е всяко по-неблагоприятно третиране на лице на основата на признаците по чл.4, ал.1, отколкото се третира, било е третирано или би било третирано друго лице при сравними сходни обстоятелства. Законът за защита от дискриминация цели установяване и санкциониране на всяко поставяне в неравностойно положение според признаците, изброени в разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗЗД или на всякакви други признаци, установени в закон или в международен договор, по който РБ е страна. За да е налице проява на дискриминация или тормоз по смисъла на ЗЗД, е необходимо да са осъществени всички елементи от фактическия състав на приложимата специална правна норма, както от обективна, така и от субективна страна. Неправомерният диференциран подход към дадено лице или определен кръг лица трябва да е обвързан от признак по чл. 4 от ЗЗД.

В случая жалбоподателят е санкциониран за извършено нарушение на чл. 5 от ЗЗД, във връзка с чл.37, ал.2 от ЗЗД по защитен признак „увреждане“. Изискването за достъпност на архитектурната среда е въведено с чл.9 от Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания (ратифицирана със закон на 26.01.2012 г., ДВ, бр. 12 от 10.02.2012 г. ), която гласи: Държавите, ратифицирали конвенцията, са длъжни да предприемат мерки, които да идентифицират и премахват всякакви пречки и прегради пред достъпността по отношение на: а) сгради, пътища, транспортни и всякакви други открити и закрити съоръжения, включително училища, жилищни постройки, здравни заведения и работни места; б) информационни, комуникационни и други услуги, включително информационни системи и услуги за спешна помощ. Разпоредбата на чл.5 от ЗЗД определя като дискриминация изграждането и поддържането на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места.

Законът не дава дефиниция какво се разбира под публично място. Това понятие следва да се тълкува, изхождайки от целта на ЗЗД и в съответствие с чл.9 от Конвенцията за правата на хората с увреждания. Съгласно цитираната норма от Конвенцията целта е да се даде възможност на хората с увреждания да живеят самостоятелно и да участват пълноценно във всички аспекти на живота, като имат достъп до всички удобства и услуги, отворени или предназначени за широката общественост, както в градските, така и в селските райони.

"Достъпна среда" според определението в §1, т. 2 от Наредба № 4 от 01.07.2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда на населението, включително за хората с увреждания, е среда в урбанизираните територии, сградите и съоръженията, която всеки човек с намалена подвижност, със или без увреждания, може да ползва свободно и самостоятелно. В този смисъл твърденията на жалбоподателя за това, че след позвъняване от хора със специфични нужди, служители в РУО – Кърджали им оказват съдействие, са неотносими към задължението за осигуряване на достъпна среда и към производството пред КЗД.  Това е така, защото всяко лице с ограничен достъп е зависимо от това дали някой ще откликне на позвъняването или не, което не е пълноценен достъп, а зависимост, която го поставя в неравностойно положение спрямо другите лица без увреждания. Неоснователно е твърдението в жалбата, че като ползвател на помещения съгласно договор за безвъзмездно ползване жалбоподателят не разполага с възможност на осигури достъпна среда на хора с увреждания. Адресат на задължението за изграждане на достъпна среда са всички собственици и наематели, които осъществяват експлоатация на обществени обекти. Като ползвател на сграда – общинска собственост, РУО – Кърджали е длъжно да осигури достъпна среда за хората с увреждания. Решението на КЗД в тази му част е законосъооразно като съобразено с материалния закон и с целта му.

Изрично правомощие на КЗД, регламентирано в чл. 47, т. 4 от ЗЗД, е да дава задължителни предписания по спазването на закона. Волеизявлението на органа има властнически характер, тъй като е с обвързващо действие по отношение на жалбоподателя, поради което за разлика от препоръките по т.6 от същия член подлежи на съдебно обжалване. Доколкото е установено, че жалбоподателят не е изпълнил свое задължение за осигуряване на достъпна среда за хора с увреждания и предвид изложеното по-горе относно задължението му да изгради и поддържа такава, съдът приема, че дадените задължителни предписания са законосъобразни, тъй като те съответстват на установените факти и на материалния закон и са насочени към постигане на целта му. Решението на КЗД в тази му част е също законосъобразно и жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

Решението е незаконосъобразно в частта по т.V, с което на основание чл.80, ал.3 от ЗЗД на РУО – Кърджали, представлявано от началника Г. К., в качеството му на ползвател на сграда в ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 250 лв. за извършено нарушение на чл.5, във връзка с чл.37, ал.2 от ЗЗД по отношение на лица с увреждания или с намалена подвижност. Съображенията за този извод са следните: Съгласно чл.80, ал.3 от ЗЗД, за допускане извършването на нарушение по ал. 1 ръководителят на юридическо лице – работодател, се наказва с глоба от 200 до 2000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание. Субект на нарушението по този текст е ръководителят на юридическо лице – работодател. В случая е наказано РУО – Кърджали, представлявано от началника Г. К., като е определено наказание „глоба“, което може да се налага на физически лица, а не на юридически, каквото е РУО съгласно чл. 2, ал.1 от Правилника за устройството и функциите на регионалните управления на образованието, Издаден от министъра на образованието и науката, обн., ДВ, бр. 13 от 7.02.2017 г., в сила от 7.02.2017 г.  На следващо място, решението е незаконосъобразно и, защото нарушението е допустителство, но в решението няма изложени каквито и да е съображения в тази връзка. Поради изложените съображения решението следва да се отмени в тази част.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.2-ро от АПК, Съдът:

 

РЕШИ:

 

Отменя Решение № 233/ 22.05.2020 г. по преписка № ***/ *** г., на пети заседателен състав на Комисията за защита от дискриминация в частта му по т.V, с която на Регионално управление на образованието – Кърджали, представлявано от началника Г. К., на основание чл.80, ал.3 от ЗЗД, в качеството му на ползвател на имоти в сграда с адрес: ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 250 лева за извършено нарушение на чл.5, във връзка с чл.37, ал.2 от ЗЗД по отношение на лица с увреждания или намалена подвижност.

Отхвърля жалбата на Регионално управление на образованието – Кърджали срещу т.IV и т. VI от Решение № 233/ 22.05.2020 г. по преписка № ***/ *** г., на пети заседателен състав на Комисията за защита от дискриминация.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            

 

                                                                                    Съдия: