№ 48
гр. Карнобат, 15.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КАРНОБАТ, II СЪСТАВ, в публично заседание на
осемнадесети май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Георги Т. Добрев
при участието на секретаря Марияна Д. Тасева
като разгледа докладваното от Георги Т. Добрев Административно
наказателно дело № 20222130200021 по описа за 2022 година
УСТАНОВИХ:
Производството е по реда чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба
на „ВИН.С. ИНДУСТРИЙС“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: област Бургас, община Карнобат, село Церковски,
представлявано от управителят К.А.Х., против Наказателно постановление №
И-2-0836-1 / 28. 10. 2021 г. на Директор на Регионална инспекция по околната
среда и водите /РИОСВ/ Бургас, с което за нарушение на чл. 69 от Закона за
опазване на околната среда /ЗООС/ и ИЕО, определени в таблица 10.1.2.1. от
Комплексно разрешително № 588-Н0/2020, на основание чл. 69, 69а, ал. 1 от
ЗООС и чл. 1, чл. 19, ал. 1, ал. 6, чл. 7, ал. 9 от Наредба за вида, размера и
реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната
среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените
емисионни норми и ограничения, Констативен протокол № К-3-81/25. 10.
2021 г., Протокол за изпитване № 03-0862 / 13. 10. 2021 г. и Протокол за
изпитване № 03-0869 / 13. 10. 2021 г. на РЛ Бургас, предложение на
контролиращото длъжностно лице за налагане на текуща месечна санкция от
26. 10. 2021 г. и Заповед № РД -734 / 06.08. 2010 г. на МОСВ на дружеството
жалбоподател за обект „Пречиствателна станция за отпадъчни води“,
находяща се в имот № 127002, с. Венец, община Карнобат е наложена текуща
месечна санкция с фиксиран размер 1595 лева /месец за неспазване на ИЕО по
1
показатели: неразтворени вещества и азот нитритен, определени в таблица
10.1.2.1. от Комплексно разрешително № 588-Н0/2020 г. считано от 29. 09.
2021 г.
С жалбата се навеждат изводи за незаконосъобразност на обжалваното
наказателно постановление поради противоречието с материалния закон и
неправилност поради съществено нарушаване на процесуалните правила при
издаването му, недоказаност на твърденията за извършено нарушение, поради
и което се желае отмяна на обжалваното НП.
В съдебно заседание, се явява процесуален представител на
жалбоподателя, който подържа жалбата и желае отмяна на издаденото НП.
Явява се процесуален представител на АНО, който оспорва жалбата,
желае НП да бъде потвърдено изцяло като законосъобразно и правилно.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за
обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН/която е действала към момента на издаване
на НП и жалбата срещу него. Жалбата е подадена от легитимирано да
обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се
приеме, че същата се явява процесуално допустима.
Карнобатският районен съд, след като анализира събраните по
делото доказателства и съобрази закона, намира за установено от
фактическа страна следното:
На 28. 09. -29. 09. 2021 г. свидетелката СТ. Д. Н.- гл. експерт „Опазване
на водите“ при РИОСВ- Бургас е извършила планова проверка в изпълнение
на плана за контролната дейност на РИОСВ Бургас за 2021 г. и изпълнение
на условие № 10- емисии на отпадъчни води от Комплексно разрешително №
558-Н0/2020 г. на обект: Пречиствателна станция за отпадъчни води,
находяща се в имот № 127002, с. Венец, община Карнобат, стопанисван от
„ВИН.С. ИНДУСТРИЙС“ ООД, със седалище и адрес на управление: с.
Церковски, община Карнобат, с ЕИК *********, представлявано от К.А.Х.-
Управител. Поради невъзможност за поставяне на автоматично пробовземно
устройство за формиране на съставната средноноденонощна водна проба
ръчно са взети 2 броя водни проби, съответно: първа проба в 11, 40 часа на
28. 09. 2021 г.; втора проба в 11. 40 часа на 29. 09. 2021 г.. За взетите проби е
бил съставен протокол за проверка № К-3-67 от 28. 09. -29. 09. 2021 г. от
свидетелката Н.. Съставената средноденонощна водна проба е била
2
анализирана по показатели определени в таблица 10.1.2.1. на Комплексно
разрешително № 558-Н0/2020 г. за което са били съставени Протоколи за
изпитване № 03-0862 от 13. 10. 2021 г. и № 03-0869 от 13. 10. 2021 г. от
Акредитирана лаборатория за изпитване, Регионална лаборатория Бургас- 03,
като в протокол за изпитване № 03-0869 са отразени резултати от
изпитването, които са със стойности, превишаващи стойностите съгласно
Комплексно разрешително № 558-Н0/2020 г. , а именно при допустима
стойност на неразтворени вещества 50 мл. /л., са установени стойности 99, 7
±7,0, а при допустима стойност 0, 04 мл. /л. е установена стойност от 0, 119
±0,004. В констативен протокол от № К-3-81 от 25. 10. 2021 г. съставен от
свидетелката Н., в присъствието на двама свидетели, единият от които еколог
на „ВИН.С. Индустрийс“ ООД, се установява , че пречистените отпадъчни
води на изход пречиствателна станция за отпадъчни води, преди заустването
в дренажен канал на яз. Цанко Церковски, вливащ се в река Мочурица, не
отговарят на индивидуалните емисионни ограничения, определени в Таблица
10.1.2.1. на Комплексно разрешително № 558-Н0/2020 г. по показатели:
неразтворени вещества и азот нитритен.
На 25. 10. 2021 г. е била изчислена текущата месечна санкция за обект:
Пречиствателна станция за отпадъчни води, находяща се в имот № 127002, с.
Венец, община Карнобат за извършен на 28. 09. -29. 09. 2021 г.. на 28. 10.
2021 г. е издадено и обжалваното наказателно постановление № И-2-0836-
1/28. 10. 2021 г. на Директор на Регионална инспекция по околната среда и
водите- Бургас.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед
всички събрани по делото писмени доказателства, приети по реда на чл. 283
от НПК, както и свидетелските показания на свидетелките Н. и Д..
От правна страна съдът приема следното :
Жалбата е депозирана в законовия срок за обжалване на издаденото
наказателно постановление от лице имащо право на жалба, срещу подлежащ
на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява
процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен
орган- Директор на регионална инспекция по околната среда и водите, в
рамките на предоставената му компетентност, за което е оправомощен със
3
заповед № РД- 734 от 06. 08. 2010 г. на Министъра на околната среда и
водите.
При извършена служебна проверка съдът не констатира нарушения в
процедурата по издаване на НП. Процедурата за налагане на санкции на
основание чл. 69 от ЗООС е посочена в чл. 69а от ЗООС и в НАРЕДБА за
вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при
замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване
на определените емисионни норми и ограничения. В посочените текстове от
закона и наредбата се съдържат специални правила за установяване на
нарушения и налагане на санкции. Според нормата на чл. 69а, ал. 1 от ЗООС,
санкция се налага въз основа на:1. протокол за проверка от контролиращите
длъжностни лица на Министерството на околната среда и водите; 2.
протоколи от лабораторни изпитвания/анализи за установяване на
замърсяването или увреждането на околната среда и/или неспазването на
определените емисионни норми и ограничения, издадени от акредитирани
лаборатории, включително акредитирани лаборатории за собствени
периодични или непрекъснати измервания на лицата по чл. 69, ал. 1;
3. констативен протокол, съставен въз основа на протоколите по т. 1
и/или т. 2 от контролиращите длъжностни лица на Министерството на
околната среда и водите;
4. предложение от контролиращите длъжностни лица на Министерството
на околната среда и водите за налагане на санкция, включващо вида,
продължителността и причините за замърсяването или увреждането на
околната среда, както и вида и размера на санкцията.
В чл. 6 до чл. 13 от Наредбата за вида, размера и реда за налагане на
санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над
допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми
и ограничения е посочен реда за установяване на извършеното неспазване на
поставените в разрешителното за заустване на отпадъчни води или в
комплексното разрешително индивидуални емисионни ограничения, а именно
съставянето на протокол за извършена проверка в присъствие на представител
на юридическото лице, като протокола се съставя в два еднообразни
екземпляра, един от който се връчва на представителя на юридическото лице,
което в случая е спазено. В чл. 7 от наредбата е посочено, че вземането на
4
проби се извършва в присъствието на представител на юридическото лице, а
когато замърсяването или увреждането на околната среда и/или неспазването
на определените емисионни норми и ограничения се установява с протоколи
от лабораторни изпитвания/анализи, вземането на проби, измерванията,
изпитванията и анализите се извършват от лабораториите в системата на
МОСВ или от акредитирани лаборатории, включително акредитирани
лаборатории за СПИ или СНИ на лицата по чл. 1. В случая са спазени всички
посочени изисквания от Наредбата, както и са спазени изискванията на чл. 8
от същата за съставянето на констативен протокол за установяване на
неспазването на индивидуалните емисионни ограничения, по кои показатели
същите не са спазени. При издаването на констативния протокол е спазен
срока посочен в чл. 8, ал. 6 от Наредбата. Изчислена е и текущата месечна
санкция за допуснатото превишаване на индивидуалните емисионни
ограничения.
Санкцията е наложена от 29. 09. 2021 г. датата на протокола за проверка,
съгласно изискванията на чл. 69, ал. 7 от ЗООС.
От така констатираното съдът намира, че са спазени всички изисквания,
както за вземането на пробите, така и за тяхното изследване, съставянето на
необходимите актове от компетентните за това лица съгласно ЗООС и
Наредбата.
В тазивръзка намира за неоснователни твърденията на жалбоподателя, че
са взети две проби и същите не са изследвани по предвидения в закона ред.
Съдът не намира за основателни и твърденията за неправилно изчислена
санкция, същата изчислена правилно по методиката и формулите посочени в
чл. 19, като правилно е увеличена три пъти съгласно разпоредбата на ал. 12 от
чл. 19, от Наредбата- видно от представеното писмо от Басейнова дирекция
„Източнобеломорски район“ замърсяването е извършено в пояс ІІ на
санитарно-охранителна зона около сондажни кладенци за питейно-битово
водоснабдяване от подземни води.
Нарушението по чл. 69, ал. 1 от ЗООС се състои в увреждане или
замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване
на определените емисионни норми и ограничения на едноличните търговци и
на юридическите лица. В случая е констатирано неспазването на определени
емисионни ограничения определени в Таблица 10.1.2.1. на Комплексно
5
разрешително № 558-Н0/2020 г. по показатели: неразтворени вещества и азот
нитритен.
Съдът счита, че изпълнителното деяние и нарушените законови норми са
описани в пълнота и цялост в издаденото НП, същите съответстват на закона,
поради и което така издаденото наказателно постановление следва да бъде
потвърдено.
При този изход от спора и на основание чл. 63д от ЗАНН, АНО има право
на разноски по реда на АПК- чл. 143,ал. 3 –юрисконсултско възнаграждение,
което следва да бъде определено по реда на чл. 37 от ЗПП, който на свой ред
препраща към Наредба за заплащане на правната помощ. В чл. 24 е посочен
размера на възнаграждението по административни дела за една инстанция.
Съдът счита, че следва да присъди минималното предвидено възнаграждение
с оглед броя на насрочените съдебни заседания и правната сложност на
делото.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Карнобатският
районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № И-2-0836-1 / 28. 10.
2021 г. на Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите
/РИОСВ/ Бургас, с което за нарушение на чл. 69 от Закона за опазване на
околната среда /ЗООС/ и ИЕО, определени в таблица 10.1.2.1. от Комплексно
разрешително № 588-Н0/2020г. на основание чл. 69, 69а, ал. 1 от ЗООС и чл.
1, чл. 19, ал. 1, ал. 6, чл. 7, ал. 9 от Наредба за вида, размера и реда за
налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда
над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни
норми и ограничения, Констативен протокол № К-3-81/25. 10. 2021 г.,
Протокол за изпитване № 03-0862 / 13. 10. 2021 г. и Протокол за изпитване
№ 03-0869 / 13. 10. 2021 г. на РЛ Бургас, предложение на контролиращото
длъжностно лице за налагане на текуща месечна санкция от 26. 10. 2021 г. и
Заповед № РД -734 / 06. 08. 2010 г. на МОСВ на „ВИН.С. Индустрийс“ ООД,
със седалище и адрес на управление: с. Церковски 8472, община Карнобат,
ЕИК *********, представлявано от К.А.Х.– Управител за обект
„Пречиствателна станция за отпадъчни води“, находяща се в имот № 127002,
6
с. Венец, община Карнобат е наложена текуща месечна санкция с фиксиран
размер 1595 лева /месец за неспазване на ИЕО по показатели: неразтворени
вещества и азот нитритен, определени в таблица 10.1.2.1. от Комплексно
разрешително № 588-Н0/2020 г. считано от 29. 09. 2021 г.
ОСЪЖДА „ВИН.С. Индустрийс“ ООД, със седалище и адрес на
управление: с. Церковски 8472, община Карнобат, ЕИК *********,
представлявано от К.А.Х.– Управител да заплати на Регионална инспекция
по околната среда и водите Бургас сумата от 100 лева, съдебно-деловодни
разноски.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред
Административен съд Бургас в 14 дневен срок, считано от съобщаването му
на страните.
Съдия при Районен съд – Карнобат: _______________________
7