Решение по дело №322/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 762
Дата: 30 юни 2020 г. (в сила от 25 юли 2020 г.)
Съдия: Димитър Христов Гальов
Дело: 20207040700322
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   762                                         30.06.2020г.                           гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– БУРГАС, XVІ–ти състав, в публичното заседание на четвърти юни, две хиляди и двадесета година, в състав:                                             

                                              

Председател: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

       Членове:  ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ                                                                                                 

                         ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

Секретар: Сийка Хардалова

Прокурор: Христо Колев

като разгледа докладваното от съдията Д.Гальов адм. дело № 322 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК.

Образувано е по протест на Окръжна прокуратура – гр.Бургас срещу Наредба за определяне на местните данъци на Общински съвет Камено, приета с решение на Общински съвет Камено на 17.02.2011г. – Протокол № 46, изменяна с решения на Общински съвет Камено по протокол № 37/ 31.07.2014г., протокол № 15/ 20.12.2016г.; протокол № 44/ 31.01.2019г.

Наредбата е оспорена изцяло, като приета при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, а именно в нарушение на принципите на обоснованост, стабилност, откритост, съгласуваност, с оглед чл.26, ал.1 от ЗНА, в приложимата му редакция /ДВ, бр.46 от 2007г./. Друго основание за подаване на протеста е несъответствието на отделни нейни разпоредби, а именно чл.11, чл.40, чл.46, ал.1, чл.52, ал.1, т.4 и чл.60, ал.2 от Наредбата, с оглед несъответствието им с материалния закон.

Прокурорът излага подробни съображения за незаконосъобразност на подзаконовия нормативен акт, като конкретизира допуснатите в хода на приемане подзаконовия нормативен акт /наредба/ съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Относно оспорените отделни разпоредби сочи конкретни разпоредби от ЗМДТ, на които същите противоречат. Иска отмяна на Наредбата, в условието на евунтуалност се иска отмяна на разпоредбите на чл.11, чл.40, чл.46, ал.1, чл.52, ал.1, т.4 и чл.60, ал.2 от Наредбата. Претендира присъждане на разноските.

В проведено публично заседание, представляващият прокуратурата и оспорващата страна прокурор поддържа протеста и искането за цялостна отмяна на Наредбата, евентуално за отмяна на оспорените отделни разпоредби, като материално незаконосъобразни.

Ответникът – Общински съвет Камено, редовно уведомен, не изпраща представител. Представя административната преписка и изразява становище за неоснователност на оспорването (л.2 от делото).

Административен съд – Бургас, за да се произнесе по оспорването, като взе предвид доводите и становищата на страните, съобрази представените по делото доказателства и съгласно разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

С докладна записка от 09.02.2011г. (л.26 от делото) кметът на Община Камено сезирал Общински съвет Камено с предложение да бъде приета Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на общината. В мотивите е посочено, че предложението е на основание чл.1, ал.2 от ЗМДТ и приетия на 01.12.2010г. ЗИД на ЗМДТ, който въвежда нов местен данък – туристически данък, който заменя съществуващата туристическа такса. Изменени били и сроковете за заплащане на някои данъци. Към докладната е приложен проект на наредбата (л.27-44).

На съвместно заседание на постоянните комисии към Общински съвет Камено, проведено на 15.02.2011г. (л.45) предложението на кмета било разгледано и било отправено предложение до Общинския съвет за приемане на Наредбата. Същата била приета с решение по т.16 от дневния ред на заседание на Общинския съвет от 17.02.2011г. (л.48-53).

Впоследствие Наредбата била изменяна няколко пъти (л.54-108).

По преписката не се съдържат данни за предприета процедура по приемане на изцяло нов нормативен акт, уреждащ същите обществени отношения, нито в съдебно заседание са оповестени такива факти и обстоятелства от някоя от страните, нито са съобщени такива от ответника с представяне на съответните доказателства по делото от страна на Общински съвет- Камено.

В срока за постановяване на настоящия съдебен акт, съдът констатира, че на официалната Интернет страница на Община Камено е публикувана информация, че на 16.04.2020г., съгласно Решение по т.6 от Протокол № 7 от 16.04.2020г. е приета изцяло нова Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Камено. Сочи се, че този нормативен акт е публикуван по съответния ред и е част от действащата нормативна уредба.Същевременно, в текста на публикуваното решение от 16.04.2020г. на колективния орган /ОбщС-Камено/ липсва произнасяне по отношение на действащата до този момент Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Камено, приета през 2011г., последно изменена с решение по т.1 от Протокол № 3 от 16.12.2019г. Видно от съдържанието на решението, предходно приетият нормативен акт действащ до момента не е отменен. Нещо повече, такъв текст липсва и в съдържанието на новоприетата на 16.04.2020г. Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Камено.

В текста на § 5 от Преходните и заключителни разпоредби на новата наредба се сочи само, че е приета въз основа разпоредбата на чл.1, ал.2 от Закона за местните данъци и такси и влиза в сила след приемането й с решение на общинския съвет на 16.04.2020г.

Правни изводи:

Оспорването е ДОПУСТИМО.

Съгласно чл.186, ал.2 от АПК прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, а според чл.16, ал.1, т.1 и т.3 от АПК прокурорът следи за спазване на законността в административния процес като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни и съдебни актове и започва или встъпва във вече образувани по АПК производства и когато прецени, че това се налага от важен държавен или обществен интерес.

Според чл.185, ал.2 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени изцяло или в отделни техни разпоредби, а съгласно чл.186, ал.1 от АПК, същите могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. В конкретният случай, съдебното производство е образувано именно по протест на прокуратурата, а подзаконовият нормативен акт е оспорен изцяло.

Процесната /предмет на подадения протест/ Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Камено е приета, от компетентен орган – Общински съвет Камено, който съгласно чл.76, ал.3 от АПК, във вр. с чл.8 от ЗНА и чл.21, ал.2 от ЗМСМА е овластен с нормотворческа компетентност да приема нормативни актове, каквито са наредбите, правилниците и инструкциите, които по своя характер и според йерархията на нормативните актове са подзаконови такива.

Наредбата е издадена в указаната от законодателя форма.

Съгласно чл.26, ал.2 от ЗНА (в редакцията ДВ, бр.46 от 12.06.2007г. в сила към момента на приемане на Наредбата (17.02.2011г.), преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.

Протестът на прокуратурата е депозиран в съда чрез Общински съвет Камено, който е приложил цялата административна преписка, която съдържа доказателства относно приемане на Наредбата в цялост, както и относно последвалите изменения. Доколкото установяването на факти, които имат правно значене се извършва чрез представяне на доказателства за тяхното осъществяване, както и доколкото в тежест на Общински съвет Камено е да докаже законосъобразното приемане на Наредбата, съдът счита, че от представените доказателства не се установява, преди внасяне за разглеждане и приемане от общинския съвет на Наредбата, същата да е била публикувана по реда на чл.26, ал.2 от ЗНА (в относимата редакция ДВ, бр.46 от 12.06.2007г.). Сред доказателствата, представени от административния орган са налични само такива, които съдържат данни (л.72, 73, 98 от делото) за публикувани, по съответния ред, проекти за Наредба за изменение и допълнение на процесната Наредба. Същите обаче, не касаят производството по първоначалното приемане на Наредба за определяне на местните данъци на Общински съвет Камено, поради което съдът приема, че не доказват изпълнение на изискването на чл.26, ал.2 от ЗНА (в относимата редакция).

При тези констатации, съдът приема, че при приемане на процесната Наредба от 2011г. редът по чл.26, ал.2 от ЗНА (ДВ, бр.46 от 12.06.2007г.) не е бил спазен, като по този начин заинтересованите лица са били лишени от възможността да се запознаят със съдържанието на подзаконовия нормативен акт, съответно да изразят становища и да направят евентуално предложения, в нарушение принципите на обоснованост, откритост и съглусеваност. Посоченият порок обосновава незаконосъобразност на цялата Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Камено, по смисъла на чл.146, т.3 от АПК – допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и е самостоятелно основание за отмяна на същата изцяло.

Видно от решение по т.6 от Протокол №7/16.04.2020г., Общинският съвет се произнесъл единствено относно приемане на новата наредба, но решението не съдържа произнасяне в насока отмяна на действащата и процесна по делото Наредба за определянето размера на местните данъци на територията на Община Камено, приета с решение на Общински съвет Камено на 17.02.2011г. – Протокол № 46. Това е така, защото самият факт, че е приета нова наредба уреждаща същите обществени отношения не води до автоматично преустановяване действието на стария нормативен акт, регламентиращ тези отношения. Така, де юре органът на местно самоуправление приел нова наредба, но не отменил действащата, поради което към настоящият момент в правния мир действат два нормативни акта от един и същ ранг, които уреждат едни и същи обществени отношения, на територията на една и съща община.

Следва изрично да се отбележи, че предвид липсата на правна норма съдържаща се в новата наредба, която обективира волята на компетентния орган на местно самоуправление да отмени предшестващия нормативен акт от същия ранг, както и липсата на такова произнасяне в Решение по т.6 от Протокол № 7 от 16.04.2020г., производството по настоящото дело не е лишено от предмет, тъй като де юре нормативният акт предмет на оспорване по делото не е оттеглен. Това е така, съгласно основен законодателен принцип, инкорпориран в текста на чл.11, ал.3 от Закона за нормативните актове /ЗНА/, според който „Нормативните актове се отменят, изменят или допълват с изрична разпоредба на новия, изменящия или допълващия акт.

По изложените съображения, Наредбата за определянето размера на местните данъци на територията на Община Камено /приета с решение на Общински съвет Камено на 17.02.2011г. – Протокол № 46, последно изменена с решение по т.1 от Протокол № 3 от 16.12.2019г./ се явява НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН подзаконов нормативен акт, респективно протестът срещу наредбата в цялост е ОСНОВАТЕЛЕН и следва да бъде уважен, а Наредбата от 2011г. да бъде отменена изцяло.

При този изход от спора разноски следва да се уважи и своевременно направеното акцесорно искане и да се присъдят в полза на протестиращата прокуратура направените разноски по делото, в размер на 20 /двадесет/ лв.,  внесена държавна такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник /ДВ/, на основание чл.188, във вр. с чл.181, ал.1 от АПК.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Административен съд – Бургас, ХVІ-ти състав

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ изцяло Наредба за определянето размера на местните данъци на територията на Община Камено /приета с решение на Общински съвет Камено на 17.02.2011г. – Протокол № 46, последно изменена с решение по т.1 от Протокол № 3 от 16.12.2019г./, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

ОСЪЖДА Община Камено да заплати на Окръжна прокуратура-БУРГАС разноските по делото, в размер на 20.00 /двадесет/ лв., която сума съставлява платена такса за обнародване на оспорването в ДЪРЖАВЕН ВЕСТНИК.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва и/или протестира по касационен ред, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

                                                                      2.