Решение по дело №2958/2009 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1085
Дата: 10 ноември 2009 г. (в сила от 2 декември 2009 г.)
Съдия: Георги Христов Иванов
Дело: 20092120202958
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 септември 2009 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

1314                                                 09.11.2009 г.                                            ГРАД БУРГАС

В ИМЕТО НА НАРОДА

БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД                                            ХІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На 06.10.2009 година

В публично заседание, в следния състав:                                             

                        Председател:Георги Иванов

Секретар: Тонка Димова

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдия Иванов НАХД №2958 по описа за 2009 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 17, ал.1 от Наредба за опазване на обществения ред на територията на община Бургас  вр. с чл. 59-63 ЗАНН и е образувано по повод жалба на Н.Ж.Н.,ЕГН:**********,***, против Наказателно постановление № НП-2416/06.04.2009г. на Заместник кмет на Община Бургас, с което за извършено от жалбоподателя нарушение на чл. 8, ал.1, т.1 от Наредба за опазване на обществения ред на територията на община Бургас, на основание чл.53 вр чл.27 от ЗАНН и на основание чл.17, ал.2 и чл.16, ал.1, предл.първо от НООРТОБ, на Н. е наложено административно наказание “глоба” в размер на 100 лв. Моли се за отмяна на НП поради допуснати пороци в съдържанието на НП или евентуално да се  намали размера на наложеното административно наказание.  

В съдебно заседание жалбоподателят се явява,поддържа жалбата си и моли съда да  отмени НП или да намали наложената му санкция.

Административно-наказващият орган не изпраща представител и не дава становище по жалбата.

Съдът намира жалбата за процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна, в законоустановения за това срок и съдържа необходимите реквизити, а като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 07.01.2009г. около 13,00ч. в гр.Бургас Н.Ж.Н. спрял управлявания от него лек автомобил марка “БМВ” с рег. №А 2600 КНР върху тротоара на ул.”Ст.Стамболов” до автобусната спирка до автобусна линия №211,където изчакал своя син Ж. Н. Н. за да му предаде ученическия бележник,който последния си бил забравил вкъщи и не бил допуснат до учебни занятия.В този момент на място се  оказал Г.И.И.-мл.специалист в Дирекция “УКОРС” към Община Бургас. Последният констатирал,че двете гуми на л.а.”БМВ”,управляван от Н. *** и съставил на Н. АУАН № 009331 от 07.01.2009г. за нарушение на чл.8,ал.1,т.1 от Наредба за опазване на обществения ред на територията на община Бургас. Съставеният АУАН е предявен на нарушителя, който го подписал. Въз основа на така съставения АУАН е издадено и обжалваното понастоящем наказателно постановление НП-2416/06.04.2009г., с което описаното в акта поведение на Н. е квалифицирано като нарушение на чл.8,ал.1,т.1 от Наредба за опазване на обществения ред на територията на община Бургас-паркиране  на МПС върху тротоар на ул.”Ст.Стамболов”- място, което не е сред разрешените от община Бургас места за паркиране. С така издаденото НП, за посоченото нарушение, на основание чл.17, ал.2 и чл.16, ал.1, предл.първо от същата наредба на Н. е наложено административно наказание “глоба” в размер на 100 лв. 

Изложената фактическа обстановка безспорно се установява от събраните в хода на настоящото производство гласни и писмени доказателства. По делото като свидетел е разпитан свидетел на установяването на нарушението - св. Ж. Н. Н. -син на нарушителя, като неговите показания са достатъчно подробни относно съществените обстоятелства по нарушението и съвпадат с констатациите по акта.Приложена е Заповед № 154/24.01.2008г. на кмета на Община Бургас, управомощаващ заместник кмета на община Бургас К. И. С. да издава наказателни постановления за нарушения на Наредбата за опазване на обществения ред на територията на община Бургас.

Съдът, с оглед установената фактическа обстановка и съобразно възраженията и доводите на страните, както и като съобрази разпоредбите на закона, намира жалбата за частично основателна, като съображенията за това са следните:

При проверка на редовността на процедурата по съставяне на АУАН и издаване на обжалваното НП съдът  намира,че не са допуснати съществени процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на жалбоподателя и представляващи формални основания за отмяна на НП. АУАН  и НП са съставени от компетентните за това органи съгласно чл.17 от наредбата. АУАН е връчен на нарушителя и той своевременно се е запознал с него.Същият е съставен в негово присъствие и пред един свидетел,което се удостоверява от положените в АУАН подписи. Двата акта притежават необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 ЗАНН. В обстоятелствената част и на двата акта са посочени  датата и мястото на неговото извършване,  налице е и описание на нарушението и обстоятелствата,свързани с извършването му, а именно паркиране на лек автомобил марка “БМВ” с рег. №А 2600 КНР върху тротоара на ул.”Ст.Стамболов”. В АУАН и в НП е отразена нарушената законова разпоредба-чл.8, ал.1, т.1 от Наредбата за опазване на обществения ред на територията на община Бургас, а в НП е посочена и санкционата норма, въз основа на която е определен вида и размера наложеното наказание. В нормата на чл. 8 от ЗНА е прогласено,че всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Съгласно чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА общинският съвет наред с другите си правомощия, описани в чл.21,ал.1  решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи.В изпълнение на тези си правомощия на основание чл.8 от ЗНА  и чл.21,ал.2 от същия закон ОбС-гр.Бургас е издал Наредба за опазване на обществения ред на територията на община Бургас като с нея е възложил на кмета на общината да издава наказателните постановления, с които се санкционират нарушителите на нейните разпоредби. Сред предвидените в нея забрани в чл.8, ал.1, т.1 е посочено,че е забранено паркирането върху тротоари.Жалбоподателят е санкциониран именно за нарушение на тази норма от Наредбата, а не за нарушение на ЗДП, и компетентен да издаде НП е кмета на община Бургас,тъй като това му правомощие е изрично предвидено в чл.17,ал.2 от НООРТОБ. В своята дейност кметът е длъжен освен от закона, да се ръководи и от актовете на общинския съвет и решенията на населението. Наредбата за опазване на  обществения ред на територията на община Бургас не е нормативен акт, който е издаден за прилагане на отделни разпоредби от Закона за движение по пътищата, а същата е издадена въз основа на чл.8 от ЗНА и чл.21,ал.2 вр ал.1,т.3 от ЗМСМА и представлява акт на общниския съвет,с който кмета е длъжен да се съобразява и да изпълнява своите правомощия съобразно нейните разпоредби.Ето защо той е и компетентния орган,който да издава НП за нарушения на НООРТОБ.          

По същество съдът счита, че от събраните доказателства безспорно се установява  извършеното от Н.Ж.Н. нарушение на чл.8, ал.1, т.1 от Наредбата, защото на  07.01.2009г. около 13,00ч. в гр.Бургас е паркирал управлявания от него лек автомобил марка “БМВ” с рег. №А 2600 КНР върху тротоара на ул.”Ст.Стамболов” т.е. паркирал е МПС върху тротоар,което е забранено съгласно чл.8,ал.1,т.1 от НООРТОБ. Съдът намира,че възраженията,изложени в жалбата за намаляване на размера на санкцията са основателни. В чл.183 от ЗДП санкциите за навлизане след знак, забраняващ влизането на съответното пътно превозно средство или за неправилно паркиране варират от 20 до 50лв. и не е оправдано за аналогични нарушения с еднаква или по-ниска степен на обществена опасност като това в конкретния случай на основание подзаконов нормативен акт да се налагат по-високи санкции от предвидените в ЗДП. Основният принцип в налагането на административно наказание е, че видът и размерът му следва да бъдат съответни на тежестта на извършеното нарушение и обществената опасност на нарушителя.В случая нарушението на Н. е първо за него на НООРТОБ, не са настъпили някакви вредни последици за гражданите или застрашаване здравето и живота им, поради което съдът намира, че размера на наложеното административно наказание следва да бъде намален от двеста на тридесет лева като в този си размер ще е адекватен на извършеното нарушение.

Мотивиран от изложеното и на осн. чл. 63, ал. 1 ЗАНН, Бургаският районен съд 

Р  Е  Ш  И :

ИЗМЕНЯВА Наказателно постановление НП-2416/06.04.2009г. на Заместник кмет на Община Бургас, с което за извършено от Н.Ж.Н.,ЕГН:**********,***, нарушение на чл. 8, ал.1, т.1 от Наредба за опазване на обществения ред на територията на община Бургас, на основание чл.53 вр чл.27 от ЗАНН и на основание чл.17, ал.2 и чл.16, ал.1, предл.първо от НООРТОБ, на Н. е наложено административно наказание “глоба” в размер на 100 лв. като НАМАЛЯВА размера на наложената глоба от 100/сто/лева на 30/тридесет/лева.

ПОТВЪРЖДАВА наказателното постановление в останалата му част.   

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр.Бургас в 14-дневен срок от  съобщаването му  на страните.                                                                            

РАЙОНЕН СЪДИЯ :Г.Иванов

Вярно с оригинала: З.Александрова