Решение по дело №881/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1778
Дата: 15 ноември 2021 г. (в сила от 3 май 2022 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20217040700881
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

         №1778                  дата 15 ноември 2021г.                град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 25 октомври 2021г., в следния състав:

 

                                                                                   Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

 

Секретар: Кристина Линова

Прокурор: ………………….…

 

разгледа адм. дело № 881 по описа за 2021г.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „Тодорка Йорданова“ ЕООД, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, ж.к „Зорница“, бл.12, ет.11, ап.6 против уведомително писмо № 01-2600/4760 от 24.09.2020г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което стойността на финансова помощ по схема „Училищен плод“ в размер на 2906,12лв и ДДС в размер на 581,22лв. е цялостно редуцирана, както и стойността на финансова помощ по схема „Училищно мляко“  е частично редуцирана със сумата от 6307,08лв. и ДДС в размер на 1261,41лв. по заявка за плащане на финансова помощ № 06/02/030919/38800 от 18.05.2020г., за отчетен период 04.05 - 08.05.2020г., подадена от жалбоподателя в качеството му на заявител по схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко", на основание Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко“ (Наредбата).

Жалбоподателят твърди, че е извършил доставките на плодове и мляко в количествата, посочени в заявката по съгласувани с учебните заведения графици. Възразява, че не са налице основания по чл.19, ал.3 от Наредбата и счита, че приетото с разпоредбата на §3а от ПЗР изменение за еднократна доставка за периода на извънредното положение, на която норма се позовава административния орган, не касае вече одобрените по график с учебните заведения такива, поради което намира, че неоснователно му е отказано изплащане на сумите по тях. Моли за отмяна на отказа като незаконосъобразен.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания, ангажира допълнителни доказателства.

Ответникът – Изпълнителен директор на ДФ "Земеделие", не се явява и представлява. С писмено становище вх.№ 10745/20.10.2021г. оспорва основателността на жалбата, с искане за нейното отхвърляне. 

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на оспорения административен акт и депозирана в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество жалбата е основателна.   

Данните по делото сочат, че жалбоподателят „Тодорка Йорданова“ ЕООД, УРН 585062, УИН 02/030919/38800 е одобрен изпълнител по схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“ за учебната 2019/2020г.

С Акт за одобрение изх. № 01-2600/5668/30.09.2019г. търговецът е получил одобрение да доставя пресни плодове и зеленчуци и мляко и млечни продукти в осем учебни заведения в гр.Бургас: ОУ„П.Р.Славейков“, ОУ„Св.Княз Борис I“, ОУ „Г.Бенковски“, ОУ„Христо Ботев“, СОУ„Йордан Йовков“, СОУ„Добри Чинтулов“, СОУХП „Св.Св.Кирил и Методий“ и ОУ„Св.Св.Кирил и Методий“.

На  18.05.2020г. дружеството е подало заявка за плащане № 06/02/030919/ 38800, за доставка на продукти по Схема „Училищен плод" и Схема „Училищно мляко" за отчетен период 04.05.2020г. - 08.05.2020г.

С Уведомително писмо за искане на допълнителна информация изх.№ 01-2600/3631/12.08.2020г. на заместник-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, жалбоподателят е уведомен, че при извършената проверка на представената заявка за плащане е установено, че не е спазено условието на § 3а от ПЗР на Наредбата, а именно: извършените доставки по схема „Училищно мляко“ и схема „Училищно мляко“ на 04.05.2020г., 05.05.2020г., 07.05.2020г. и 08.05.2020г. в учебните заведения, включват количества мляко и млечни, равняващи се на 3 доставки за всяка една схема, а няма планирани доставки по график за периода 13 март – 13 май. С оглед на така констатираните несъответствия, от дружеството е изискано представяне на писмени обяснения, с указания да бъдат представени в съответната ОД на ДФ „Земеделие“ в определен срок, като в случай, че не бъде отстранена констатираната нередовност на документи, непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти и/или не бъдат представени исканите документи, необходими за удостоверяване на верността на заявените данни в указания срок, е посочено, че ще бъде постановен цялостен или частичен отказ на исканото плащане.

С писмо вх. №02-020-2600/2679/21.08.2020г. жалбоподателят е представил в ОД на ДФЗ – Бургас обяснение, в което е посочил, че:

1. Количеството продукти, предоставени по схема „Училищно мляко“ за периода 04.05-08.05.2020г. включват количества за общо 10 неосъществени доставки за периода сочен в §3а от Наредбата и 6 доставки, които са неосъществени поради грипни ваканции обявени преди този период, но чието изпълнение попада в периода, за което ДФЗ е бил уведомен. Посочва, че за тези 6 неосъществени доставки има съгласувани графици с директорите на учебните заведения, подписани и подпечатани на 11.03.2020г., като се касае както следва: 2 доставки от дата 28.01.2020г. и дата 30.01.2020г. от графика, неосъществени поради обявена от РЗИ грипна епидемия за периода 27.01-31.01.2020г., за които ДФ „Земеделие“ е уведомен с писмо № 02-020-2600/69 от 07.02.2020г., № 02-020-2600/1715 от 24.04.2020г. и №02-020-2600/1731г. от 04.05.2020г.; 1 доставка от дата 04.02.2020г. неосъществена поради продължаване на въведените противоепидемични мерки, за която ДФЗ е уведомен с писмо № 02-020-2600/1640 от 09.03.2020г., № 02-020-2600/1715 от 24.04.2020г. и писмо № 02-020-2600/1731 от 04.05.2020г.; 3 доставки от дата 06.03.2020г., 09.03.2020г. и 11.03.2020г. неосъществени поради въведените противоепидемични мерки за периода 03.03-06.03.-11.03.2020г. от РЗИ и МЗ, за които ДФЗ е уведомен с писмо № 02-020-2600/1715 от 24.04.2020г. и № 02-020-2600/1731 от 04.05.2020г.

2. Количеството продукти, предоставени по схема „Училищен плод“ за периода 04.05-08.05.2020г. включват количества за общо 3 неосъществени доставки за периода сочен в §3а от Наредбата и 3 доставки, които са неосъществени поради грипни ваканции обявени преди него, но чието изпълнение попада в периода, за което ДФЗ е бил уведомен. Посочва, че за тези 3 неосъществени доставки има съгласувани графици с директорите на учебните заведения, подписани и подпечатани на 11.03.2020г., като се касае както следва: 1 доставка от дата 03.02.2020г. от графика, неосъществена поради обявена от РЗИ грипна епидемия за периода 27.01-31.01.2020г., продължена до 04.02.2020г. за която ДФ „Земеделие“ е уведомен с писмо № 02-020-2600/1640 от 09.03.2020г., № 02-020-2600/1715 от 24.04.2020г. и № 02-020-2600/1731 от 04.05.2020г.; 2 доставки от дата 05.03.2020г. и дата 10.03.2020г. от графика, неосъществени поради въведени противоепидемични мерки за обявяване на грипна епидемия за периода 03.03-06.03-11.03.2020г. от РЗИ и МЗ, за които ДФЗ е уведомен с писмо №02-020-2600/1715 от 24.04.2020г. и №02-020-2600/1731 от 04.05.2020г.

С уведомително писмо № 01-2600/4760 от 24.09.2020г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за одобрение на заявка за плащане  по схема „Училищно мляко“  и  по схема „Училищен плод“ с рег.№06/02/030919/ 38800 от 18.05.2020г., жалбоподателят е уведомен, че стойността на финансовата помощ по схема „Училищен плод“  в размер на 2 906.12 лв. и ДДС в размер на 581.22 лв. е цялостно редуцирана, а тази по схема „Училищно мляко“ е редуцирана в размер на 6 307,08лв. и ДДС в размер на 1 261,41лв., поради неспазване на разпоредбите на §3а от ПЗР от Наредбата, а именно да бъде извършена еднократна доставка в съответните учебни заведения, включваща единствено планираните доставки за периода 13 март – 13 май.

Уведомителното писмо е обжалвано по административен ред пред министъра на земеделието, храните и горите, който със заповед № РД20-87/21.12.2020г. е отхвърлил жалбата на „Тодорка Йорданова“ ЕООД.

Административният орган е редуцирал цялостно финансовата помощ по схема „Училищен плод“ и частично тази по схема „Училищно мляко“, позовавайки се на разпоредбата на §3а от ПЗР на Наредбата, регламентиращ извършването на еднократни доставки за периода на извънредното положение обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и това е единственото основание, което ДФЗ е посочил в оспорвания акт.

Съгласно §3а, ал.1 и ал.2 от ПЗР към Наредбата, одобрените по реда на чл.15, ал.1 заявители за учебната 2019/2020 година, които са предоставили графици съгласно чл.15а с предвидени доставки в учебните заведения за периода на извънредното положение – 13 март – 13 май 2020г., могат да извършат еднократна доставка в съответните учебни заведения, включваща планираните по график доставки за посочения период, като количествата доставени продукти е трябвало да бъдат съобразени с броя деца и ученици, допустимите количества на порциите, и броя на доставките за периода съгласно графика по чл.15а. Приложим при разглеждането на тези заявки е реда по чл.18, ал.3 – 6 и чл.19 от Наредбата. Съгласно чл.18, ал.1 – ал.5 от Наредбата (прил.ред.) процедурата започва с подаване от одобрените изпълнители в областната дирекция на ДФЗ по тяхното седалище, на заявки за плащане на хартиен и електронен носител, по образец, заедно със съответните съпътстващи документи, под формата на заверени преписи от 1-во до 10-о число на месеца, следващ отчетния период, като отчетният период не трябва да е по-малък от един месец и не трябва да надхвърля 3 месеца. При установяване на нередовност на подадените документи или непълнота в заявените данни, ДФЗ уведомява заявителя с уведомителното писмо, като последният разполага с възможност за отстраняването им, а също за представяне на обяснения и допълнителни, и/или нови документи, в срок до 10 работни дни от деня на уведомяването. При неотстраняване в срок на констатираните нередовности, вкл. непредставяне на документи, удостоверяващи верността на заявените данни, ДФЗ отказва изцяло или частично исканото плащане, като взема предвид естеството на неотстранените нередности – непълноти, неясноти и/или липси.

Данните от административната преписка сочат, че заявителят е спазил горепосочената процедура. Заявка за плащане е подадена за отчетен период 04.05-08.05.2020г., дружеството е представило изискуемите по Наредбата документи, допълнителна информация изискана с уведомително писмо изх.№01-2600/3631/12.08.2020г. също е представена, като от наличната кореспонденция между фонда и одобрения заявител няма данни, нито са наведени доводи за констатирани нередности и/или непълноти или за непредставяне на документи, което да послужи като основание за постановяване на отказ. Заявителят е представил съгласувани графици, информация за доставките на кашкавал по схема „Училищно мляко“  и на домати по схема „Училищен плод“ за всяко едно от осемте учебни заведения, които снабдява, както и съпътстващите всяка доставка документи. Приемо-предавателните протоколи за доставките, касаещи отчетния период са съгласувани с директорите на училищата, като са  оформени с отбелязване „форсмажорни обстоятелства“ и със забележка, че част от доставките по схемите, предвидени по редовните, съгласувани и утвърдени графици, са нереализирани поради грипни ваканции на учениците (за дати 28.01.2020г., 30.01.2020г., 04.02.2020г., 06.03.2020г., 09.03.2020г. и 11.03.2020г. по схема „Училищно мляко“ и за дати 03.02.2020г., 05.03.2020г. и 10.03.2020г. по схема „Училищен плод“) и поради въведените на територията на страната противоепидемични мерки (за дати 13.03.2020г.,16.03.2020г., 18.03.2020г., 20.03.2020г.,23.03.2020г., 25.03.2020г., 01.04.2020г.,03.04.2020г.,06.04.2020г. и 08.04.2020г. по Схема „Училищно мляко"). Съответно, тези доставки, оформени със забележки, са реализирани от жалбоподателя на 04.05.2020г. за ОУ „Христо Ботев“ и ОУ „Св.Св.Кирил и Методий“, на 05.05.2020г. за ОУ „П.Р.Славейков“ и СУ „Св.Св.Кирил и Методий“, на 07.05.2020г. за ОУ „Георги Бенковски“ и СУ „Йордан Йовков“ и на 08.05.2020г. за СУ „Добри Чинтулов“ и ОУ „Св.Княз Борис“, за което между страните няма спор.

Мотивите на административния орган касаят обстоятелството, че тези нереализирани по първоначално одобрените графици доставки са изпълнени от дружеството по извънреден график, в периода на действие на §3а от ПЗР на Наредбата, в течението на който фондът изисква от заявителя еднократна доставка в съответните учебни заведения, включваща единствено планираните по график доставки за периода 13 март - 13 май, т.е. административният орган счита, че в обхвата на § 3а от Наредбата попадат само нереализираните през извънредното положение доставки и в периода на действие на § 3а не могат да се извършат други нереализирани на друго основание доставки – напр. поради обявени преди извънредното положение грипни ваканции, а ако те са извършени то е налице неизпълнение на § 3а от Наредбата, на каквото правно основание е отказал изцяло/частично плащанията. 

Отказът е незаконосъобразен.

Материалноправните предпоставки административният орган да извърши пълен или частичен отказ за плащане на финансова помощ по заявките, са установени в чл.19, ал.3 от Наредбата, в приложимата редакция преди изменението от 19.06.2020 г. Предпоставките, при наличието на които Държавен фонд "Земеделие" отказва изплащането на част или на цялата финансова помощ по заявката за плащане съобразно посочената разпоредба, са както следва: 1. когато изпълнителят по Схема "Училищен плод" или по Схема "Училищно мляко" не отстрани констатирана нередовност на документи, непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти и/или не представи исканите обяснения и/или документи по реда и в срока по чл. 18, ал. 6; 2. когато е установено, че не са спазени изисквания на чл. 9, 10, 11 или 11а;  3. когато констатира неизпълнение от изпълнителя на поети с декларацията по чл. 14, ал. 2 или 3 задължения и/или на графиците за доставка по чл. 15, ал. 7, включително по отношение на броя на доставките от съответния изпълнител; 4. когато ползвателят на помощта е представил декларация и/или документ с невярно съдържание, неистински и/или подправен документ, включително декларация и/или документ, представени при или по повод на кандидатстването му за одобрение за изпълнител по схемите; 5. когато одобреният изпълнител или упълномощен негов представител възпрепятства и/или осуетява извършването на проверки по ал. 1; 6. когато са установени нарушения при извършване на доставките. Законовата регламентация по своя характер е изчерпателна, като в настоящия случай административният орган е изложил съображения, които не могат да се подведат под никоя от  хипотезите на т.1-т.6 от разпоредбата. Това, че дружеството не е извършило еднократна доставките в периода по §3а от ПЗР на Наредбата, а е извършило и други доставки останали нереализирани поради причини предшестващи извънредното положение, не представлява материалноправна предпоставка за издаване на акт като процесния. Органът следва да обвърже нормата на § 3а от Наредбата, която е счел за неспазена, с някоя от хипотезите, регламентиращи отказ цитирани по-горе, каквато обвръзка или препратка няма в административния акт.

Следва да се отбележи, че данните от административната преписка и в частност кореспонденцията между страните сочи, че жалбоподателят е уведомявал своевременно и регулярно ДФ „Земеделие“ за извършената промяна на графиците, както следва:  с уведомително писмо от 07.02.2020г. (за доставките на 27.01.2020г. за схема „УП“ и 28.01.2020г. и 30.01.2020г. за схема „УМ“), с уведомително писмо от 09.03.2020г. (за доставките на 03.02.2020г. за схема “УП“ и 04.02.2020г. за схема „УМ“ ), с уведомително писмо 24.04.2020г.( за доставките на 05.03.2020г. и 10.03.2020г. за схема „УП“ и на 04.03.2020г., 06.03.2020г., 09.03.2020г. и 11.03.2020г. за схема „УМ“), с уверение за тяхното реализиране при първа възможност. Няма как да се изисква от търговеца да посочи конкретна дата, на която ще реализира отложените поради грипните ваканции доставки, поради обективната невъзможност отнапред да се знае кога ще бъдат прекратени тези ваканции. Видно от съгласуваните на 11.03.2020г. извънредни графици с директорите на училищата новите дати за доставка са след 13.03.2020г., когато беше обявено извънредното положение в страната, но това няма как да се знае към 11.03.2020г. В този смисъл, през периода на извънредното положение се натрупват за изпълнение доставки, както такива дължими преди извънредното положение - съобразно съгласуваните извънредни графици, така и такива дължими по време на извънредното положение – съобразно първоначалните графици. В периода на § 3а от Наредбата жалбоподателят е извършил всички тези натрупани доставки, но това самò по себе си не представлява нарушение на § 3а от Наредбата за еднократност. Въведената еднократност на доставката представлява всъщност начин да се предоставят на учениците наведнъж дължимите за периода на извънредното положение количества плодове и млечни продукти, а не да се раздробяват, както би било ако беше обичайна, регулярна доставка. В този смисъл, нарушение на еднократността би било, ако дължимите за този период продукти не се доставят наведнъж, а на части/порции. Жалбоподателят е извършил такава еднократна доставка за дължимите плодове и млечни продукти за периода на извънредното положение, по която доставка органът е оторизирал плащане. Освен нея обаче жалбоподателят е извършил и доставка на нереализираните през грипните ваканции доставки (първа за него възможност, както преди това е уведомил), по които органът е отказал/редуцирал плащанията, но тези доставки не представляват нарушение на правилото за еднократност, обсъдено по-горе, а напълно самостоятелни доставки, дължими на друго основание, нереализирани поради други причини, различни от извънредното положение. Също така, с писмо вх.№ 02-020-2600/1720 от 27.04.2020г. пред ДФЗ е представен график на изпълнение на доставките от заявителя, с дати конкретно посочени за реализиране на всяка една от недоставените такива, поради обявените грипни ваканции в училищата и противоепидемични мерки в страната, т.е. към момента на постановяване на процесния отказ за плащане, административният орган е бил уведомен за тези промени.

При липсата на конкретно посочени фактически основания по смисъла на чл.19, ал.3 от Наредбата за постановяване на процесния отказ и в контекста на изложеното по-горе, съдът намира, че оспореният акт е постановен при липса на мотиви, в противоречие с материалноправните разпоредби и следва да бъде отменен. Естеството на спора не позволява разрешаването му по същество, поради което и на основание чл. 173, ал.2 от АПК, преписката следва да се върне на административния орган за ново произнасяне, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона. Независимо от този изход на процеса разноски за жалбоподателя не се присъждат, тъй като не са поискани.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал.2 и чл. 173, ал.2 от АПК, Административен съд Бургас, девети състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. № 01-2600/4760 от 24.09.2020г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ по заявка за плащане на финансова помощ № 06/02/030919/38800 от 18.05.2020г., подадена от „Тодорка Йорданова“ ЕООД, гр.Бургас. 

ИЗПРАЩА административната преписка на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие“ за ново разглеждане и произнасяне, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                     СЪДИЯ: