РЕШЕНИЕ
№ 214
гр. Девня, 18.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВНЯ, ІІ СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и девети ноември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:ДИМИТЪР В. ВАСИЛЕВ
при участието на секретаря АНТОАНЕТА Д. СТАНЕВА
като разгледа докладваното от ДИМИТЪР В. ВАСИЛЕВ Гражданско дело №
20233120100327 по описа за 2023 година
Предявен е иск с правно основание чл. 79 ЗЗД от УНИОН ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ, дружество,
учредено по правото на ФРГ, със седалище и адрес на управление в гр. Клайностхайм, ул. Майнпаркщрасе 2-4
63801, Клайностхайм, вписано в Търговски регистър А при Районен съд Ашафенбург, под номер HRA 835, и в
Търговски регистър Б, под номер HRB 129, представлявано от Карстен Бетерман - управител, роден на **.**.19**
г. в Швейцария, чрез пълномощниците: адвокат Н. Д. Г. - вписана в Адвокатска колегия - Бургас, с личен номер
**********, ЕГН ********** и адвокат А. Г. Г. - вписан в Адвокатска колегия - Бургас, с личен номер
**********, ЕГН **********, против ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на
управление в с. Брестак , общ. Вълчи дол, обл. Варна , ул. „ Тракия „ №3 , и Н. Д. Н. с ЕГН **********, за
заплащане солидарно на ищеца сумата от 19030,72 лв., представляваща неплатено задължение за закупени стоки и
услуги по Договор № ******/26.10.2022 г., за които са издадени и останали незаплатени следните фактури:
- Списък фактури № 48617722/15.01.2023 г., с отчетен период от 28.02.2023 г. до 15.01.2023 г., с падеж
на плащане 30.01.2023 г. в размер на 7 861,37 лв.;
- Списък фактури № 48692965/31.01.2023 г., с отчетен период от 15.01.2023 г. до 31.01.2023 г., с падеж на
плащане 15.02.2023 г. в размер на 11 149,71 лв.;
- Списък фактури № 48779410/15.02.2023 г., с отчетен период от 31.01.2023 г. до 15.02.2023 г. в размер
на 19,64 лв.
Ведно със законна лихва върху главниците, считано от датата на подаване на исковата молба до
изплащане на вземането; Претендират се също разноските по делото и разноските по образувано обзепечително и
изпълнително производство.
В исковата молба се излага, че на 26.10.2022 г. между УНИОН ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ/УТА/ и
„ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД“ ЕООД, е сключен договор за предоставяне на услуга за безкасово разплащане при
покупка на услуги и продукти, свързани с превозни средства, чрез предоставяне на 6 броя (сервизни) УТА карти
тип „UTA Full” за автомобили с per. № В1131НМ, В3343ВВ, СА0905РХ, СА3806ХВ, СВ7124НХ и една карта без
конкретен автомобил - WAG1, за които ответното дружество е представило удостоверения за регистрация на
автомобили. За сключването на договора „ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД“ ЕООД, представлявано от управителя Н. Д.
1
Н., е подало Заявление от нов клиент, и е приело Общите търговски условия / ОТУ / на издателя на картите
/УТА/. В заявлението от нов клиент „ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД“ ЕООД чрез управителя, е посочило
регистрационни номера на МПС, за които желае да бъдат издадени сервизни карти, като е посочило тип сервизна
карта, която желае да получи за съответното превозното средство. Заявено е фактуриране чрез електронна
фактура, която да бъде получавана на следния адрес на електронен адрес: *****************@***.**. В
последната част от заявлението, „ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД“ ЕООД поръчва обвързващо горепосочената услуга, а
именно 6 бр. сервизни карти тип ,,UTA Full” и заявява, че ще отговаря за плащанията на всички задължения,
свързани с ползването на картите в съответствие с Общите условия на УТА. Управителят на дружеството
собственоръчно е подписал Заявлението от нов клиент с дата 26.10.2022 г. в с. Брестак, подписани са ОТУ с дата
26.10.2022 г. и указания във връзка със защита на личните данни /приложение №1/. Заявлението е прието от
УНИОН ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ на **.**.20** г. с входящ номер ****** и считано от тази дата договорът
се счита за сключен. Моментът в който Заявлението от нов клиент, отправено от „ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД“
ЕООД, се приема от издателя на картите, съвпада с издаване на кпиентски номер - ****** и това е моментът на
сключване на договора между страните. Договорът, представляващ Заявление от нов клиент, Общи условия на
УТА и Декларация във връзка с регламента за защита на личните данни, получава същия номер, с който
ползвателят на картите е въведен в системата на УТА. Този клиентски номер, както и номера на картата и номера
на МПС, се отразява и по всяка една фактура. Видно от товарителници /приложение № 2 към исковата молба/ на
15.11.2022 г. и на 16.11.2022г. ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД“ ЕООД, чрез М.Н., е получило пластиките на картите
/отбелязани в товарителницата като 6 бр. ФСК - Full Service Card/ и пин кодовете и се е възползвал от услугите на
УТА. Представена е справка от системата на УТА за издадените в полза на ответника сервизни карти
/Приложение № 3 към исковата молба/. Чрез получените от УНИОН ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ /УТА/
сервизни карти дружеството „ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД“ ЕООД е използвало услуги, изразяващи се в картово
заплащане на участници в системата на УТА КАРТ на всякакви горива и масла; други стоки, свързани с
превозното средство (течност за чистачки, спирачна течност); услуги, свързани с превозното средство (ремонт,
сервизно обслужване); пътни, тунелни и мостови такси; фериботни такси; глоби на пътните власти в Западна
Европа, ако техните терминали четат картите. Касае се за покупки от страна на клиента, отчетени с електронно
средство, които се извършват в различни обекти, в различни държави и при които купувачът се индивидуализира
чрез представяне на УТА карта и въвеждане на съответен персонален ПИН код. Картата се въвежда в електронно
устройство с фискална памет, което разчита информацията, съхранявана на картата, като така индивидуализира
купувача. Тази информация се свързва с данните за закупените стоки и така се извършва отчитането на
стойността на конкретните покупки за плащане. Този механизъм на закупуване чрез използване на карта и
въвеждане на индивидуален код, гарантира осчетоводяване на цената по съответния клиентски номер на
купувача, притежател на картата при получаване на стоките. Гаранция за узнаването и евентуалното оспорване на
дължимите суми е задължението на УТА да включва към фактурите, издавани от него и информация за
транзакциите с картите, което означава информация за картата, както и закупените стоки, датата и мястото на
покупката. За ползваните услуги УТА издава колективни фактури, всички качени в онлайн платформата и
получени от клиента на посочения електронен адрес. По правило се фактурира 2 пъти в месеца. Фактурите
съдържат подробна информация за транзакциите с картите, извършени през периода, за който се отнася
фактурирането, като от същите е видно кое превозно средство, на коя дата, с коя карта, къде и какви стоки и
услуги е закупило. Наличен е опис на документи, съдържащи обобщените суми на извършените транзакции по
държави за периода на фактуриране, както и банковата сметка, по която следва да се погаси задължението. В
колективната фактура е посочел падеж на плащане. Съгласно чл.9 от ОТУ продажбата възниква с приемането на
стоките/услугите, но за улеснение на клиента във всяка фактура (списък от фактури) е посочен конкретен падеж
на плащане. След сключване на договора на дружеството „ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД“ ЕООД на електронна поща
са издадени и изпратени общо 6 броя фактури, от които са заплатени само първите три. Към настоящия момента
остават неплатени следните фактури, а именно:
1) Списък фактури № 48617722/15.01.2023 г., с отчетен период от 28.02.2023 г. до 15.01.2023 г., с падеж
на плащане 30.01.2023 г. в размер на - 7 861,37 лв., който списък включва следните фактури, а именно:
1.1. фактура за доставка на стоки и услуги до 15.01.2023 г. в България с № ********** на стойност
7898,68 лв. с вкп. ДДС, която сума включва следните покупки, платени с карти на УТА, останали неизплатени от
клиента, а именно:
2
- закупено на 02.01.2.023 г. Дизелово гориво от бензиностанция във Варна, количество: 300 л. на стойност
839,40 лв. с ДДС;
- закупено на 03.01.2023 г. Дизелово гориво от бензиностанция във Варна, количество: 400 л. на
стойност 1116,64 лв. с ДДС;
- закупено на 03.01.2023 г. Дизелово гориво от бензиностанция във Варна, количество: 300 л. на стойност
837,48 лв. с ДДС;
- закупено на 11.01.2023 г. Дизелово гориво от бензиностанция във Варна, количество: 341,30 л. на
стойност 928,21 лв. с ДДС;
- закупено на 12.01.2023 г. Дизелово гориво от бензиностанция във Варна, количество: 519,03 л. на
стойност 1411,55 лв. с ДДС;
- закупено на 13.01.2023 г. Дизелово гориво от бензиностанция във Варна, количество: 173,51 л. на
стойност 471,88 лв. с ДДС;
- закупено на 13.01.2023 г. Дизелово гориво от бензиностанция във Варна, количество: 420 л. на стойност
1142,23 лв. с ДДС;
- закупено на 13.01.2023 г. Дизелово гориво от бензиностанция във Варна, количество: 366,88 л. на
стойност 997,76 лв. с ДДС;
- закупено на 13.01.2023 г. Дизелово гориво от бензиностанция във Варна, количество: 54,06 л. на
стойност 153,53 лв. с ДДС;
1.2. фактура за доставка на стоки и услуги до 15.01.2023 г. в Германия с № 15701113 на стойност 1,35
евро, с левова равностойност - 2,70 лв., която сума включва следните покупки, платени с карти на УТА, останали
неизплатени от клиента, а именно:
- 15 бр. IT услуги с единична цена 0,09 евро за период от 28.12.2022 г. до 13.01.2023 г. ;
2) Списък фактури № 48692965/31.01.2023 г., с отчетен период от 15.01.2023 г. до 31.01.2023 г., с падеж
на плащане 15.02.2023 г. в размер на - 11 149,71 лв., който списък включва следните фактури, а именно:
2.1. Фактура за доставка на стоки и услуги до 31.01.2023 г. в България с № ********** на стойност
11148,27 лв. с вкп. ДДС, която сума включва следните покупки, платени с карти на УТА, останали неизплатени от
клиента, а именно:
- закупено на 11.01.2023г. добавка „ Ad blue „ , закупена от бензиностанция Бургас, количество 20,15 л.
на стойност 36, 58 лв. с ДДС
- закупено на 11.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Бургас, количество 416,67л.. на
стойност 1133,34 лв. с ДДС
-закупено на 19.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Варна, количество 611,12 л.. на
стойност 1691,34 лв. с ДДС
-закупено на 30.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Варна, количество 150,06 л.. на
стойност 427,91 лв. с ДДС
-закупено на 19.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Варна, количество 347,23 л.. на
стойност 960,99 лв. с ДДС
-закупено на 27.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Варна, количество 206,19 л.. на
стойност 578,08 лв. с ДДС
-закупено на 31.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Варна, количество 206,19 л.. на
стойност 587,98 лв. с ДДС
-закупено на 17.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Варна, количество 503,48 л.. на
стойност 1393,34 лв. с ДДС
-закупено на 19.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Варна, количество 334,45 л.. на
стойност 1000,01 лв. с ДДС
-закупено на 21.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Варна, количество 410 л.. на
3
стойност 1134,72 лв. с ДДС
-закупено на 21.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Варна, количество 320,19 л.. на
стойност 886,16 лв. с ДДС
-закупено на 28.01.2023г. дизелово гориво, закупено от бензиностанция Варна, количество 470,01л.. на
стойност 1317,72 лв. с ДДС
2.2. фактура за доставка на стоки и услуги до 31.01.2023 г. в Германия с № 15727503 на стойност 0,72
евро, с левова равностойност - 1,44 лв., която сума включва следните покупки, платени с карти на УТА, останали
неизплатени от клиента, а именно:
- 8 бр. IT услуги с единична цена 0,09 евро за период от 17.01.2023 г. до 30.01.2023 г.;
3) Списък фактури № 48779410/15.02.2023 г., с отчетен период от 31.01.2023 г. до 15.02.2023 г., с
падеж на плащане 02.03.2023 г. в размер на - 19,64 лв., който списък включва Фактура за доставка на стоки и
услуги до 15.02.2023 г. в Германия с № 15830130 на стойност 10,04 евро, с левова равностойност - 19,64 лв., която
сума включва следните покупки, платени с карти на УТА, останали неизплатени от клиента, а именно: 1 бр. IT
услуги с единична цена 0,09 евро и 1 бр. IT услуги с единична цена 9,95 евро;
Общо дължими главници по фактури в размер на 19 030,72 лв.
Съгласно чл.9, буква “d” от ОТУ на УТА, след получаване на фактура, клиентът е длъжен незабавно да я
провери и да съобщи писмено или по мейл своето възражение, най-късно в рамките на два месеца от датата на
фактурата като посочи всички данни от фактурите, срещу които има възражение. При липса на рекламация,
фактурираното салдо се счита за прието. Дружеството[1]ответник е имал възможност да се запознае със
списъците от фактури и при несъгласие да направи рекламация. Такава не е направена, поради което закупените и
осчетоводени стоки се считат за получени и приети. На 26.10.2022 г. е подписан договор за поръчителство,
съгласно който Н. Д. Н. се задължава да отговаря солидарно за всички задължения на клиента към УТА до
определен в чл. 1, ал.З размер - 20 000 евро. Съгласно чл. 4, ал. 2 от договора за поръчителство, поръчителят
остава задължен по договора и след падежа на главното задължение по договора с УТА, без да е необходимо УТА
да предявява иск срещу поръчителя в шестмесечен срок от настъпване на падежа, за да запази правата си спрямо
него. При подписване на договора за поръчителство Н. Д. Н. декларира, че е получила Договор №
******/**.**.20** г.„ който представлява Заявление от нов клиент, общи условия и Правила за защита на лични
данни. Съгласно т.9, от Общите условия, получени от клиента, плащането става дължимо, щом кпиентът получи
фактурите, като крайният срок за плащане е посочен във фактурата и е по правило 2 седмици след получаването
й. Закъснението за плащане настъпва без отделно предупреждение, след настъпване на договорения срок за
плащане. При положение, че клиентът не плати на падежа, същия дължи обезщетение за забава в размер на
законната лихва, до изплащане на вземането. Към настоящия момент остава незаплатена обща сума по
падежирали вземания в размер на 19030,72 - главници по горепосочените фактури. От това произтича правния
интерес на УНИОН ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ да търси вземането си по принудителен път и да предяви
съответните осъдителни искове за солидарно осъждане на „ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД“ ЕООД и Н. Д. Н. за
изплащане на задължението.
На 13.03.2023 г. с Определение на СРС по ч.гр.д. №20231110112806/2023 г. е допуснато обезпечение на
бъдещи искове на УНИОН ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ срещу „ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД“ ЕООД и Н. Д. Н.,
чрез налагане на запор на банкови сметки. С определението се указва на молителя в едномесечен срок от
издаването му да предяви съответните осъдителни искове и да представи доказателства за това, поради което
молителя в срок депозира настоящата искова молба. Във връзка с допуснатото обезпечение УНИОН ТАНК
Екщайн ГмбХ & Ко.КГ е направил следните разноски, за които представя доказателство за извършеното плащане,
а именно; платена е държавна такса в размер на 40 лв. по сметка на СРС и 131,20 лв. по сметка на ЧСИ
Станислава Янкова по изпълнително обезпечително дело № *****************, които разноски моли, да им
бъдат присъдени
В срока по чл. 131 ГПК не е постъпил отговор на исковата молба от ответника ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД
ЕООД, уведомен по реда на чл. 50 ГПК.
В срока по чл. 131 ГПК не е постъпил отговор на исковата молба от ответника Н. Д. Н. , уведомена чрез
своя родител
4
По делото са представени и приети следните писмени доказателства : Заверено „ВО” копие от Договор
№*******/26.10.2022 г., представляващ заявление от нов клиент, Общи търговски условия и Указания за защита
на личните данни, Заверено „ВО” копие от списък на немски език, Заверено „ВО” копие от справка за електронно
фактуриране, Заверено „ВО” копие от Товарителница 1-000 6 195 408 864 0 – 004 000 173 15 13 на Спийди,
Заверено „ВО” копие от Товарителница 1-000 6 195 600 023 8 – 004 000 173 16 15 на Спийди, Заверено „ВО”
копие от договор за поръчителство от 26.10.2022г. между ищеца и Н. Д. Н. , Заверено „ВО” копие от лична карта
на Н. Д. Н., Заверено „ВО” копие от документ на немски език за ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД, Заверено „ВО” копие
от списък фактури / невалиден за възстановяване на ДДС / за доставки на стоки и услуги до 15.01.2023г. ,
Заверено „ВО” копие от отчет на отделните позиции за доставки на стоки и услуги до 15.01.2023г., Заверено „ВО”
копие от фактура №********** от 15.01.2023г, Заверено „ВО” копие от фактура №15701113 от 15.01.2013г.,
Заверено „ВО” копие от списък фактури /невалиден за възстановяване на ДДС/ за доставки на стоки и услуги до
31.01.2023г., Заверено „ВО” копие от отчет на отделните позиции за доставки на стоки и услуги до 31.01.2023г. ,
Заверено „ВО” копие от фактура №********** от 31.01.2023г., Заверено „ВО” копие от фактура №15727503 от
31.01.2023г., Заверено „ВО” копие от списък фактури / невалиден за възстановяване на ДДС / за доставки на
стоки и услуги до 15.02.2023г. , Заверено „ВО” копие от отчет на отделните позиции за доставки на стоки и
услуги до 15.02.2023г., Заверено „ВО” копие от фактура №15830130 от 15.02.2023г., Заверено „ВО” копие от
Определение №9583/13.03.2023 г. по ч.гр. дело №20231110112806. на СРС, 126 състав, Заверено „ВО” копие от
вноска бележка за държавна такса от 09.03.2023 г. в размер на 40 лв., внесена по сметка на СРС, Заверено „ВО”
копие от Съобщение на ЧСИ Ст. Янкова до Унион Танк Екщайн ГмбХ & Ко.КГ с изх. №7521/30.03.2023 г. по изп.
д. №202337190400292, Заверено „ВО” копие от вносна бележка за платена на 04.04.2023г. по сметка на ЧСИ Ст.
Янкова сума в размер на 131,20 лв., Заверено „ВО” копие от документ на немски език, Заверено „ВО” копие от
Удостоверение за Актуално състояние на УНИОН ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ на немски език и в превод на
български език
По делото е изслушано и прието експертно заключение на вещото лице Р. С. по назначената съдебно –
счетоводна експертиза. Съдебният експерт сочи, че от проверените документи в счетоводството на ищеца
установил, че сумите, включени в списъците на фактури , са осчетоводени. В същото време има отразени и
извършени плащания, като вземанията се погасяват с платените суми в хронологичен ред. В счетоводството на
ищеца вземанията към ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД ЕООД се осчетоводяват по списъци на фактури, а не по
отделни фактури в случаите, когато в даден списък от фактури са включени повече от една фактура. Фактурите са
издадени от чуждестранно лице и по обяснения на служители на същото тези фактури не се отчитат в България, а
в Германия, съответно същите на включени в дневниците за продажби в България. Относно евентуално
включване в дневниците за продажби в Германия съдебния експерт не би могъл да даде заключение, как следва
същите да се отразят съобразно немското законодателство. От извършена справка в ТД НАП вещото лице
установило, че следните фактури с №№**********/15.01.2023г., №**********/15.01.2023г.,
№**********/31.01.2023г. и №**********/31.01.2023г. са включени в дневниците за покупки на ДЕМИРОВ
ТРАНС СПЕД ЕООД с доставчик ищцовата страна. Не е включена в дневника за покупки фактура с
№**********/15.02.2023г. на стойност 19,64 лева. Фактурата е включена в списък в списък с фактури
№48779410/15.02.2023г. От извършена проверка в ТД НАП вещото лице установило, че ответника е ползвал
давъчен кредит по фактури с №№**********/15.01.2023г., №**********/15.01.2023г., №**********/31.01.2023г.
и №**********/31.01.2023г. в общ размер на 3174,49 лева. След справка в счетоводството на ищеца вещото лице
установило, че като се приспаднат изършените плащания общото задължение по процесните списъци с фактури с
№№ 48617722 /15.01.2023г., № 48692965/31.01.2023г. и №48779410/15.02.2023г. е в общ размер от 19 030,72 лева.
Съдът цени експертното заключение като обективно и компетентно дадено.
С оглед така установеното от фактическа страна съдът стигна до следните правни изводи:
Разгледан по същество така предявения иск се явява основателен. От представените писмени
доказателства се установява наличието на облигационни отношения между страните УНИОН ТАНК Екщайн
ГмбХ & Ко.КГ и ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД ЕООД за разплащане безкасово при покупка на продукти и услуги,
свързани с превозни средства чрез предоставяне на 6 броя УТА карти тип ,,UTA Full “ за МПС с рег. №№
СВ****НХ, №СА 3806ХВ, №СА№****РХ, №В***НМ, №В3343ВВ и една карта без конкретен автомобил -
DEMIROV, както и задължението на ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД ЕООД да заплати получените услуги по
издадените фактури. От представените писмени доказателства се установява и валидно сключен между ищеца и
5
Н. Д. Н. договор от 26.10.2022г. за поръчителство, съгласно който ответника Н. Д. Н. е приела да отговаря
солидарно с ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД ЕООД за всички задължения към УТА до размера от 20 000 евро. Ищецът
доказва размера на претенциите си към двамата солидарни длъжници чрез представените списъци на фактури от
м.01.2023г. и м.02.2023г., включващи покупки и услуги за МПС –та с №№ СВ****НХ, №СА ****ХВ,
№СА№****РХ, №В****НМ, №В****В и DEMIROV чрез УТА карти. Също така издадените фактури от
м.01.2023г. съгласно заключението на вещото лице по изслушаната и приета по делото съдебно - счетоводна
експертиза видно и от справките, които съдебния експерт е направил в НАП, са включени в дневниците за
покупки на ответника, като ответното дружество е ползвало данъчен кредит по тях, които обстоятелства
представляват признание на задълженията по фактурите и доказват тяхното съществуване - в този практиката на
ВКС / напр. Решение № 42/19.04.2010 г. по т. д. № 593/2009 г. на ВКС, II т. о., Решение № 109/ 07.09.2021 г. на
ВКС по т. д. № 593/2009 г., II т. о. /. Съгласно чл.9, буква “d” от ОТУ на УТА, след получаване на фактура,
клиентът е длъжен незабавно да я провери и да съобщи писмено или по мейл своето възражение, най-късно в
рамките на два месеца от датата на фактурата като посочи всички данни от фактурите, срещу които има
възражение, ако възражение не е направено, фактурираното салдо се счита за прието. Отвениците по делото са
имали възможност да се запознаят със списъците от фактури, приложени към исковата молба и при несъгласие да
направят рекламация. Няма доказателства такава да е направена до датата на приключване устните състезания по
делото, поради което закупените и осчетоводени стоки и услуги, вкл. и по списък с фактури от м.02.2023г. следва
да се считат приети. Доколкото ответниците не са оспорили задълженията си и няма данни да са заплатили на
ищеца претендираната сума по списъците с фактури, то съдът намира че следва да уважи иска и осъди
ответниците солидарно да изпълнят задълженията си като заплатят сумата от 19030,72 лв., ведно със законната
лихва от датата на подаване на исковата молба на 07.04.2023г.
С оглед изхода на делото следва да бъдат присъдени и сторените от ищеца разноски в общ размер от
3521,23 лева за платена държавна такса, възнаграждение на вещо лице и адвокатско възнаграждение. Относно
претенцията за присъждане на сторените разноски в обезпечителното и в изпълнителното производство искането
е частично основателно. Съгласно практиката на ВКС разноски, понесени в обезпечително производство, са само
тези по обезпечаване на бъдещи искове или в хода на висящо исково производство, докато в останалата част /по
налагане на допуснатите обезпечителни мерки/ това са разноски по изпълнителното дело, които следва да се
съберат чрез съдебния изпълнител - в този смисъл определение № 845 / 05.12.2011 г. на ВКС по ч. т. д. №
648/2011 г., I т. отд., определение № 876/ 02.12.2014 г. на ВКС по ч. т. д. № 3490/2014 г., I т. отд., определение №
336 /21.07.2016 г. на ВКС по ч. т. д. № 874/2016 г., I т. отд. и др. Ето защо в полза на ищеца следва да се присъдят
още и разноските по ч. гр. д. № 20231110112806. по описа на Софийски районен съд, а именно 40 лв. за държавна
такса. Няма основание за присъждане на разноските, направени в изпълнителното производство за платени такси
за образуване на изп. дело и налагане на запор и други. Компетентен за тях е съответният орган, пред който те са
направени, тези разноски не представляват съдебни такива по смисъла на чл. 78, ал. 1 ГПК.
Съгласно изложеното съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД ЕООД, с ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление в с.
Брестак, ул. « Тракия « №3, община Вълчи дол, обл. Варна, и Н. Д. Н., ЕГН **********, гр. А., ул. “ Б. “ №**,
ДА ЗАПЛАТЯТ в условията на солидарност на УНИОН ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ, дружество, учредено по
правото на ФРГ, със седалище и адрес на управление в гр. Клайностхайм, ул. Майнпаркщрасе 2-4 63801,
Клайностхайм, вписано в Търговски регистър А при Районен съд Ашафенбург, под номер HRA 835, и в Търговски
регистър Б, под номер HRB 129, представлявано от Карстен Бетерман -управител, роден на 01.03.1968 г. в
Швейцария, сумата от 19030,72 лева / деветнадесет хиляди и тридесет лева и 72 стотинки/, представляваща
неплатено задължение за закупени стоки и услуги по Договор № ******/**.**.20** г., за които са издадени и
останали незаплатени следните фактури:
- Списък фактури № 48617722/15.01.2023 г., в размер на - 7 861,37 лв.;
6
- Списък фактури № 48692965/31.01.2023 г., в размер на - 11 149,71 лв.;
- Списък фактури № 48779410/15.02.2023 г., в размер на - 19,64 лв.
Ведно със законна лихва върху главниците, считано от датата на подаване на исковата молба –
07.04.2023г., до изплащане на вземането;
ОСЪЖДА ДЕМИРОВ ТРАНС СПЕД ЕООД, с ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление в с.
Брестак, ул. « Тракия « №3, община Вълчи дол, обл. Варна, и Н. Д. Н., ЕГН **********, гр. А., ул. “ Б. “ №**,
ДА ЗАПЛАТЯТ на УНИОН ТАНК Екщайн ГмбХ & Ко.КГ, дружество, учредено по правото на ФРГ, със
седалище и адрес на управление в гр. Клайностхайм, ул. Майнпаркщрасе 2-4 63801, Клайностхайм, вписано в
Търговски регистър А при Районен съд Ашафенбург, под номер HRA 835, и в Търговски регистър Б, под номер
HRB 129, представлявано от Карстен Бетерман -управител, роден на 01.03.1968 г. в Швейцария, сумата от 3561,23
лева / три хиляди петстотин шестдесет и един лева и 23 стотинки /, представляваща общ сбор от сторени разноски
от ищцовата страна в обезпечителното и в настоящето производство .
Решението подлежи на обжалване пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Девня: _______________________
7