Решение по дело №2023/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260069
Дата: 22 февруари 2021 г. (в сила от 19 март 2021 г.)
Съдия: Петя Йорданова Котева
Дело: 20201720202023
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 260069/22.02.                           Година 2021                                                Град Перник

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пернишки районен съд                                                                   Втори наказателен състав

На десети февруари                                                                                               Година 2021

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                                                        Председател: Петя  Котева

Секретар: Даниела Благоева

 

като разгледа докладваното от съдията административнонаказателно дело № 02023  по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Обжалвана е наказателно постановление (НП) № 1920а-1586 от 03.11.2020 г., издадено от началник Първо РУ при ОД на МВР Перник, с което на М.С.Г., ЕГН ********** на основание чл. 39, вр. чл.37 от Закона за Национална система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 (ЗНССПЕЕН 112) е наложено административно наказание глоба в размер на 2000 лв (две хиляди лева), тъй като на 24.08.2020 г., в 21:48 часа от телефонен номер ********е извършил нерегламентирано  обаждане  към единен европейски номер 112 (ЕЕН 112), използвайки го не по предназначение.

Жалбоподателят М.С.Г., по изложени в жалбата доводи, моли НП да бъде отменено като незаконосъобразно, като оплакванията си основава за нарушение на материалния закон в рамките на установените фактически положения.  Лично  участва в хода на съдебното производство, в което поддържа изложените съображения за отмяна на обжалваното постановление.

Въззиваемата страна - Първо РУ при ОД на МВР Перник, редовно призована не изпраща представител да съдебното производство.

Съдът, след като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства и служебно провери правилността на обжалваното НП намира за установено следното:

По допустимостта:

Жалбата е подадена в предвидения в закона срок  от лице, имащо правен интерес, поради което е допустима, а разгледана по същество последната е основателна. 

От фактическа страна:

С писмо с рег. №  10530р-1651 от 30.09.2020 г. директора на Дирекция „Национална система 112” на Министерство на вътрешните работи уведомил ОД на МВР Перник, че в периода от 18.08.2020 г. до 13.09.2020 г.  М.С.Г. извършил 143 броя нерегламентирани обаждания към ЕЕН 112, които осъществил от телефонен номер **********. Записаните автоматично в електронния регистър на спешните повиквания входящи повиквания от лицето, които са веществени доказателствени средства  съгласно чл. 17 от ЗНССПЕЕН 112 били  предоставени на електронен носител.

На 27.10.2020 г. св. С.К.С. – на длъжност полицейски инспектор в Първо РУ при ОД на МВР Перник, в присъствието на М.Г. съставил акт за установяване на административно нарушение (АУАН)  бл.№ 352073 от 27.10.2020 г. предявявайки на лицето административнонаказателно обвинение за нарушение на чл.28, ал.1, т.2 от ЗНССПЕЕН 112, конкретно за това, че на 24.08.2020 г., в 21:48 часа е ползвал ЕЕН 112, не по предназначение, тъй като при разговор със служител на ЕЕН 112 жалбоподателят го псувал и обиждал. При предявяването на акта М.Г. вписал бланкетно, че възразява срещу направената констатация. В срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН той не депозирал допълнителни писмени възражения.

Административнонаказващият орган (АНО) след преценка на обстоятелствата по чл.53, ал.1 от ЗАНН издал обжалваното НП, с което на основание чл. 39, вр. чл.37 от ЗНССПЕЕН 112 наложил на М.Г. административно наказание глоба в размер на 2000 лв (две хиляди лева), като приел, че на 24.08.2020 г., в 21:48 часа от телефонен номер ********деецът е извършил нерегламентирано  обаждане  към ЕЕН 112, използвайки го не по предназначение, без да подведе тази деятелност под съответна правна разпоредба, с която да квалифицира извършеното.

НП било връчено на жалбоподателя на 04.12.2020 г.

По доказателствата:

Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена след преценката на свидетелските показания на актосъставителя С.К.С., както и на приетите в с.з. на 10.02.2021 г. по реда на чл. 84 от ЗАНН, вр. чл. 283 и чл. 284 от НПК писмени и веществени доказателства.  Съобразно проверените непосредствено в хода на съдебното следствие гласни, писмени и веществени доказателствени средства, съдът прие позицията на оспорване на нарушението от страна на жалбоподателя  като недостоверна и защитна, тъй като се явява изолирана на събрания доказателствен материал.

От правна страна:

Съгласно приложената заповед с рег. № 8121з-856 от 10.08.2016 г. на министъра на вътрешните работи актосъставителят С.К.С. разполага с материална компетентност да състави процесния АУАН, тъй като е полицейски инспектор в Първо РУ Перник, която длъжност го прави полицейски орган от структурата на ОД на МВР Перник. НП също е издадено от компетентен орган, видно от представената по делото заповед с рег. № 679 от 29.05.2012 г. на директора на ОД на МВР Перник.

Не се спори по делото, че  мобилният оператор „Теленор България” ЕАД  е установил, че телефонен номер ********е регистриран на името на жалбоподателя М.С.Г., който не посочва да го е предоставил за ползване на друго лице. След като деецът е титуляр на телефонния номер, от който е извършено обаждането не по предназначение до ЕЕН 112, то същият следва да понесе отговорност за евентуално осъществено  нарушение.

Според чл. 3, ал.1 от ЗНССПЕЕН 112, предназначението на ЕЕН 112 е да се използва при необходимост от спешна помощ при различни рискове за живота, здравето, сигурността и имуществото на гражданите. Такива за жалбоподателя или за другиго към процесния момент  не са съществували, с оглед конкретните факти.

Разпоредбата на чл.28, ал.1 от ЗНССПЕЕН 112 съдържа няколко хипотези, а именно с посочения текст се забранява ползването на ЕЕН 112 не по предназначение, автоматичното му избиране от електронни устройства, с изключение на „eCall” повикванията, и пускане на предварително записани съобщения, както и за предаване на неверни и заблуждаващи съобщения и сигнали за помощ. В конкретния  случай с АУАН на жалбоподателя е вменено, че на 24.08.2020 г., в 21:48 часа от телефонен номер ********е извършил нерегламентирано  обаждане  към ЕЕН 112, използвайки го не по предназначение, което актосъставителя квалифицирал като нарушение на чл.28, ал.1, т.2 от ЗНССПЕЕН 112. В разпоребата на чл. 28, ал.1 от същия закон, обаче, чието съдържание е посочено по-горе в настоящето решение, законодателят е въвел няколко хипотези, но не е обособил точки, включително и вменената за нарушена т.2. На основание констатациите в акта е издадено атакуваното НП, в което по идентичен с АУАН начин е дадено описание на нарушението, но в същото не е посочено правната норма, която АНО е приел, че жалбоподателят е нарушил с тази си деятелност, въпреки което  е ангажирал административнонаказателната отговорност на М.Г. по по-тежко наказуемия състав на чл. 39, вр. чл. 37 от ЗНССПЕЕН 112, т.е.  за извършено в условията на повторност нарушение.

Предвид изложеното настоящият състав счита, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са допуснати съществени процесуални нарушения, които са довели до нарушаване правото на защита на санкционираното лице, като съображенията са следните:

На първо място трябва да се отбележи, че предявеното административнонаказателно обвинение на жалбоподателя е, че той е  извършил един брой нерегламентирано обаждане на ЕЕН 112, тъй като отправял обидни думи към служителя, т.е. че с деянието същият е нарушил забраната за използване на ЕЕН не  по предназначение, което е квалифицирано, обаче като нарушение на чл. 28, ал.1, т.2 от ЗНССПЕЕН 112. Не е спорно, че строежът на всеки нормативен  акт се състои от членове, членът - от алинеи, алинеята – от точки, но в посочента за нарушена алинея ал.1 на чл. 28 не съществуват точки. Същевременно съдът установи, че на основание констатациите в акта е издадено атакуваното НП, в което по идентичен с АУАН начин е дадено описание на нарушението, но в същото въобще не е посочено коя правна норма е приел АНО, че жалбоподателят е нарушил, с което е допуснато съществено процесуално нарушение, тъй като е нарушено императивното изискване на чл. 57, ал.1, т.6 от ЗАНН. Липсата на посочена нарушена норма не позволява да се формират еднозначни изводи за волята на наказващия орган по отношение на фактите и приложимия закон. Не е спорно, че в законодателството са налице хипотези, когато една и съща законова разпоредба се явява едновременно съдържаща правилото за поведение, но и неблагоприятните последици в случай на неговото неизпълнение, но в настоящия случай с оспореното постановление административнонаказателната отговорност на М.Г. е ангажирана  по по-тежко наказуемия състав на чл. 39, вр. чл. 37 от ЗНССПЕЕН 112, т.е.  за извършено в условията на повторност нарушение, какъвто квалифициращ елемент в АУАН, който е поставил началото на административнонаказателното производство, не е описан, поради което и с връчването му на нарушителя неговата административнонаказателна отговорност не е била ангажирана по тази по-тежка квалификация. Това е поставило М.Г. в състояние да не може да организира своевременно  и адекватно своята защита срещу такова нарушение, тъй като не са му били предявени всички факти, въз основа на които се гради обвинението срещу него. Това обстоятелство представлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като включването в НП за първи път на нови разпоредби, на нови фактически обстоятелства, в сравнение с предявения АУАН, е недопустимо и съставлява съществено нарушение на правилата в административнонаказателното производство, още повече тогава, когато това води до утежняване на отговорността му, с оглед разпоредбата на чл.39, вр. чл. 37 от ЗНССПЕЕН 112. Въвеждането на квалифициращия признак повторност при издаване на НП е поставило нарушителя в неблагоприятната ситуация да не може да се защити срещу по-тежкото обвинение още във фазата на административнонаказателното производство, тъй като то му е станало известно едва с връчването на препис от издаденото НП. Нещо повече: предявения с НП административнонаказателен състав на чл.39, вр. чл. 37 от ЗНССПЕЕН 112 е задължавал АНО да посочи изрично, че процесното обаждане е извършено в условията на повторност, което е квалифициращ признак от обективната страна на вмененото на жалбоподателя административно нарушение, като неговата липса представлява нарушение на изискването на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН за точно описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е извършено, тъй като същото изисква отразяване на всичките му съставомерни признаци, в т.ч. и тези обосноваващи приложението на процесния по-тежко квалифициращ състав. Вярно е, че в обжалваното НП АНО е описал съставени на дееца други АУАН въз основа на които са били издадени НП, за които твърди, че са за същото по вид нарушение, без да посочи всички обстоятелства обосноваващи повторността, в т.ч. датата на влизане в сила на предходно/и НП, за да се извърши преценка за релевантността им към датата на осъществяване на нарушението, за което е издадено пресното НП.

Констатираните нарушения на процесуалния закон са от категорията на съществените, тъй като ограничават пряко правото на защита на жалбоподателя и го лишават от възможността да разбере какво конкретно нарушение му е вменено като извършено, съответно да организира и реализира защитата си в пълен обем, като същевременно е невъзможен да се извърши пълен съдебен контрол досежно конкретните параметри на предмета на доказване и съответно подлежащите на доказване обстоятелства, релевантните за тях доказателства и достоверността на самите доказателства. Изложеното обосновава извода, че НП е незаконосъобразно постановено, което има за последица неговата отмяна.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 1920а-1586 от 03.11.2020 г., издадено от началник Първо РУ при ОД на МВР Перник, с което на М.С.Г., ЕГН ********** на основание чл. 39, вр. чл.37 от Закона за Национална система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 е наложено административно наказание глоба в размер на 2000 лв (две хиляди лева), тъй като на 24.08.2020 г., в 21:48 часа от телефонен номер ********е извършил нерегламентирано  обаждане  към единен европейски номер 112, използвайки го не по предназначение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Перник  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на глава дванадесета от АПК.

 

Председател:/п/

 

 

Вярно с оригинала,

 ИЕ