О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 94/13.1.2022г.
гр. Пазарджик,
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД–ПАЗАРДЖИК, ІІІ – административен състав, в закрито
съдебно заседание на тринадесети януари, две хиляди двадесет и втора година в
състав:
СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА
като
разгледа докладваното от съдия Кривиралчева адм. дело № 1135 по описа за 2021
г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 от АПК,
във връзка със Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража и е
образувано по жалбата на Е.М.Л. *** против Заповед № 9231/2021 г. на Главния директор
на ГДИН.
В жалбата се твърди,
че обжалваната заповед е неправилна и незаконосъобразна, постановена при
съществени процесуални нарушения. Моли се да бъде отменена и преписката върната
на административния орган със задължителни указания по тълкуването и
прилагането на закона, евентуално да се постанови решение, с което да се уважи
молбата по чл. 62 от ЗИНС.
Административен съд -
Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност
и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа
страна:
Предмет на обжалване е писмо с
рег. № 9231/08.09.2021 г. на главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на
наказанията“ гр. София, с което е уведомен молителя Е.Л., че брат му С. Л.,
намиращ се в Затвора гр. Пазарджик, е диагностично уточнен с назначена
медикаментозна терапия. Посочено е, че към 31.08.2021 г. състоянието му е
задоволително компенсирано и активно проследявано в условията на затвора.
Липсват медицински индикации за хоспитализация.
В писмото се казва, че на
осъдения се оказва медицинска помощ. Оценката за здравословното му състояние,
необходимостта от изследвания, консултации и хоспитализация, се определят от
медицинските специалисти от МЦ при Затвора гр. Пазарджик, които проследяват
здравословното му състояние в амбулаторни условия и при необходимост ще
предприемат съответните здравни грижи в интерес на здравето на пациента.
Въз основа на тази фактическа обстановка, съдът намира, направеното оспорване за процесуално недопустимо по следните
съображения:
Според чл. 147 от АПК, право на
оспорване имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни
интереси са нарушени или застрашени от административен акт или, за които той
поражда задължения. Лицето, което е засегнато или би могло да бъде засегнато от
административния акт, има правен интерес да го оспорва. Правният интерес в
административния процес е законово изискване и правно качество на оспорващото
лице. Правният интерес е връзката на оспорващия с породените от
административния акт правни последици. Нещо повече, оспорването на административните
актове е обусловено от пряк и личен защитен от правото интерес на оспорващия,
какъвто в случая не е налице. Интересът е пряк, когато оспорваният акт
непосредствено засяга или създава опасност от непосредствено засягане на права,
свободи и законни интереси на жалбоподателя или непосредствено създава
задължения за него и личен, когато засяга правната сфера на самия жалбоподател.
Такова непосредствено засягане в случая липсва, тъй като по делото
безспорно е установено, че с обжалваното писмо не се засягат никакви права,
свободи или законни интереси на жалбоподателя. Писмото е в отговор на негова
молба с вх. № 5350/31.08.2021 г. отправена до началника на затвора, с която
същият е поискал да бъде проведено адекватно лечение на С. Л. – негов брат.
След извършена проверка и преглед на медицинската документация, на
жалбоподателя е отговорено, че за лишения от свобода се полагат медицински
грижи, същият е диагностициран, назначена му е терапия, която към настоящия
момент дава необходимите резултати. С оспореното писмо не е направен отказ от
лечение на лишения от свобода, не е направен отказ за преместването му в
лечебно заведение, доколкото според медицинските специалисти това не се налага
към настоящия момент. С оспореното писмо не се засягат непосредствено за
жалбоподателя права, свободи или законни интереси, поради което и съдът намира,
че не е налице правен интерес от оспорването му.
Наличието на правен интерес е абсолютна процесуална
предпоставка за атакуване на административен акт пред съда, поради което
подадената жалба, при липсата му е недопустима.
От друга страна, съдът намира, че оспореното писмо не
носи белезите на индивидуален административен
акт. Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от АПК, индивидуален административен
акт е изричното волеизявление на административен орган или на друг овластен със
закон за това орган или организация, с което се създават права или задължения или
непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани
или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. Следователно основният
белег за това дадено волеизявление да бъде определено като административен акт,
който да подлежи на оспорване, е чрез него да се засягат права или да се създават
задължения.
Както бе посочено по-горе оспореното писмо има
уведомителен характер доколкото със същото е уведомен молителя за
здравословното състояние на неговия брат. То не представлява индивидуален административен
акт съгласно разпоредбите на чл. 21, ал. 1 от АПК, тъй като не съдържа волеизявление
на административен орган, с което се създават права или задължения или непосредствено
се засягат права, свободи или законни интереси, който би подлежал на съдебен контрол.
Едно от условията за допустимост на жалбата е обжалваният
акт да притежава белезите на административен акт - индивидуален, общ или нормативен
акт. Липсва ли този белег жалбата е недопустима. В случая обжалваното писмо има
уведомителен характер и не притежава белезите на индивидуален административен акт
по смисъла на чл. 21 от АПК, поради което подадената жалба е процесуално недопустима.
Предвид на гореизложеното,
съдът намира, че за жалбоподателя не е налице правен интерес от оспорването,
както и, че оспореното писмо не притежава белезите на индивидуален административен
акт, поради което жалбата ще следва да се остави без разглеждане като
недопустима, а образуваното дело – прекратено.
От ответната страна не е
направено своевременно искане за заплащане на направените по делото разноски,
поради което съдът намира, че такива не следва да се присъждат.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 и 4 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.М.Л. *** против Заповед № 9231/2021 г. на Главния директор
на ГДИН.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 1135/2021 г. по описа на Административен съд – Пазарджик,
ІІІ - състав.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи
на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 - дневен
срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: /П/