Решение по дело №467/2023 на Районен съд - Нова Загора

Номер на акта: 253
Дата: 19 декември 2023 г. (в сила от 19 декември 2023 г.)
Съдия: Георги Любенов Йорданов
Дело: 20232220100467
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 23 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 253
гр. Нова Загора, 19.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВА ЗАГОРА в публично заседание на двадесет и
втори ноември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ГЕОРГИ ЛЮБ. ЙОРДАНОВ
при участието на секретаря Радка Д. Чолакова
като разгледа докладваното от ГЕОРГИ ЛЮБ. ЙОРДАНОВ Гражданско дело
№ 20232220100467 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.238 и сл. от ГПК за постановяване на
неприсъствено решение.
Предявени са искове с правна квалификация по чл.422 вр. чл.415 от
ГПК, вр. с чл. 342 ТЗ, вр. с чл.92 от ЗЗД, вр. с чл.79 от ЗЗД.
Съдът в настоящото производство е сезиран с искова молба от „Йеттел
България“ ЕАД /с предишно наименование „Теленор България“/, вписано в
ТРРЮЛНЦ с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление - гр.София,
ж.к.„Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда 6, представлявано от Д.К.К. и
М.С., титуляр на банкова сметка: IBAN: BG52CITI92501000104111, чрез
пълномощника си адв. В. П. Г. от САК, съд.адрес: гр. София, бул. „България“
№ 81, вх. В, ет. 8, ап. 22, тел.:+(359)895 672 504 против Е. Д. К. с ЕГН
**********, с адрес: *** за установяване на вземането, произтичащо от
издадена заповед за изпълнение на парично задължение по ч.гр.д. № 795/2023
г. по описа на Районен съд - Нова Загора в размер на 123.08 лева (сто
двадесет и три лева и осем стотинки, от които: потребени и незаплатени
месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги – 46.17 лв. и
неустойки за предсрочно прекратяване на договори за мобилни услуги – 76.91
лева, както и държавна такса в размер на 25.00/двадесет и пет/ лева и
адвокатско възнаграждение в размер на 180.00/сто и осемдесет/ лева.
Ищцовата страна посочва, че във връзка с връчването на заповедта за
изпълнение на парично задължение на длъжника при условията на чл.47, ал.5
ГПК предявява на основание чл.422, във вр. с чл.415 от ГПК иск за
установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение до размера на
1
123.80 лв., която сума представлява цена па потребени и незаплатепи
мобилни услуги, както и начислена договорна неустойка.
Длъжникът Е.Д.К. била абонат на дружесгвото-доставчик на мобилни
услуги „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със сключени договори, както следва:
По Договор за мобилни услуги от дата 04.06.2019 г. абонатът
предпочел мобилен номер 359894260382 с абонаментна програма Интернет+
16.99 със срок на действие 24 месеца до 04.06.2021 г. Във връзка е абонамента
на ответника била предоставена възможност да закупи мобилно устройство
HUAWEI Telenor 4G MiFi на цена от 19.99 лв., при стандартна такава в
размер на 149.99 лв., т. е. направената отстъпка възлизала на сума в размер на
130.00 лв., видно от т. 7 от договора от 04.06.2019 г.
Въз основа на посочения договор, ответникът е ползвал
предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е
фактурирано под клиентския номер на абоната № *********.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „ при
ползване на услуги чрез индивидуален договор, заплащането на ползваните
услуги се извършвало въз основа на фактура, която се издавала ежемесечно
на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки
потребител - страна по договора бивал уведомен за датата от месеца, на която
ще му бъде издавана фактура. Не получаването на фактурата не
освобождавало потребителя от задължението му за плащане на дължимите
суми“.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода 25.06.2020 до
дата 24.11.2020 г. Теленор България ЕАД е издал:
- Фактура №**********/25.07.2020 г. за отчетния период на
потребление от 25.06.2020- 24.07.202 г. била дължима сума за плащане от
11.29 лв.- частична цена на месечния абонамент. Дължимата сума е платима в
срок до 09.08.2020 г. Към фактурата било приложено извлечение от
потреблението на ползваните мобилни номера.
- Фактура №**********/25.08.2020 г. за отчетния период на
потребление от 25.07.2020-24.08.2020 г. с дължима сума за плащане от 17.89
лв., от които 14.16 лв. без ДДС за месечен абонамент и 0.90 лв. за получаване
на входящ трафик при незаплатено в срок задължение. Дължимата сума била
платима в срок 09.09.2020 г. Към фактурата било приложено извлечение от
потреблението на ползваните мобилни номера. Към фактурата била
прибавена и стойността на незаплатената стойност от предходния отчетен
период в размер на 11.29 лв., при което общодължимата сума възлизала на
стойност от 29.18 лв.
- Фактура №**********/25.09.2020 г. за отчетния период на
потребление от 25.08.2020-24.09.2020 г. с дължима сума за плащане от 16.99
лв., от които 14.16 лв. без ДДС за месечен абонамент.
Дължимата сума била платима в срок 10.10.2020 г. Към фактурата било
2
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера. Към
фактурата била прибавена и стойността на незаплатената стойност от
предходния отчетен период в размер на 29.18 лв.. при което общодължимата
сума възлизала на стойност от 46.17 лв.
Абонатът е потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща
стойност 46.17 лв. Към всяка от фактурите има приложено извлечение-
детайлизирана справка от потреблението на ползвания номер. За посочените
месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си да
заплати на Теленор България ЕАД дължимите месечни абонаменти,
съобразно използваните от него услуги в общ размер на 46.17 лв.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 46.17 лв., било ангажирало
договорната отговорност на абоната по т.11 от процесните договори за
услуги, като във връзка с чл.75. вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор.
Теленор България ЕАД бил прекратил едностранно индивидуалните договори
на ответника за ползваните абонаменти и е издал крайна фактура №
********** от дата 25.11.2020 г.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на Теленор България ЕАД сумите за месечни
абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно
се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите
обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща смс -
напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано
плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно
смс-известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите
месечни суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да
бъдат платими в определен срок, то сумата ставала изискуема след
изтичането на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението бил
определен, длъжникът изпадал в забава след изтичането му /чл. 84. изр. първо
ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор имал право да получава
в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и
на уговореното място. Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на
което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя,
Теленор имал право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или
при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния
3
договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. Нито
законът, нито договорените между страните условия, вменявали задължение
на кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни задължението си. При
това положение за мобилня оператор било възникнало потестативното право
едностранно да прекрати договора за мобилни услуги, при това без
необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-известяване до
този момент.
Датата на деактивация на процесните абонаменти била 15.10.2020 г.,
като същата се генерирала автоматично по вградената електронна система на
Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми
след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане
и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Така, абонатът бил в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
- Интернет+ 16.99 за мобилен номер 359894260382 до 04.06.2021 г.,
съгласно договора за мобилни услуги от дата 04.06.2019г.;
Незаплащането на предоставените услуги в срок е обусловило правото
на мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на абоната,
съгласно изричната клауза, съдържаща се в т. 11 от договорите, като начисли
в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на
сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между
Теленор България ЕАД и Комисия за защита на потребителите относно
начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в
размер на 76.91 лв. била формирана съобразно новите правила за
изчисление, уговорен в т. 11/раздел 2 от договорите.
Претендираната неустойка в размер на 76.91 лв. представяваща
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки
ползван номер. Съгласно т. 11 от договорите, в случай на прекратяване на
подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива
на Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи свързани с него, същият бил длъжен да заплати за
всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка
в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от
прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не
можело да надвишава трикратния размер на стандартните месечни
абонаменти, взети без ДДС, (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от
цената на месечния абонамент, потребителят дължал и възстановяване на
част от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок
на договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор
или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят
4
дължал такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в
брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на
сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой
или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто
съответства на оставащия срок на договора. Видно било, че уговорената
клауза е в унисон с предписанията на Комисия за защита на потребителита и с
уговореното в постигнатата Спогодба.
Неустойката в размер на 76.91 лв. се формирала за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, както следва:
- 76.91 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 04.06.2019 г. за мобилен номер 359894260382,
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси без ДДС- 42.48
лв. и 34.43 лв., представляваща неустойка за предоставено устройство
HUAWEI Telenor 4G MiFi, с отстъпка от стандартната цена в размер на 130.00
лв., съгласно т. 7 от договора от 04.06.2019г.;
В конкретния случай ответникът е подписал договор за услуги с
мобилния оператор, ползвал е процесните мобилни номера и не е изпълнил
задължението си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги,
като с това си поведение е изпаднал в забава. Издадени били фактури и в срок
не ги е заплатил. Изпълнен бил фактическият състав на едно договорно
неизпълнение по чл. 79 ЗЗД, за което ответникът следвало да понесе
отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не били основание за
плащане, но длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща цената на
предоставеното усторойство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият бил в неизпълнение на договора си.
Моли съда, да постанови решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника Е. Д. К., ЕГН ********** и адрес: ***, че към нея
съществува изискуемо вземане на ищеца „Йеттел България“ ЕАД с ЕИК
********* /с предишно наименование „Теленор България“/, със седалище и
адрес на управление в град София, район „Младост“, ж.к. ..Младост 4“,
Бизнес Парк София, сграда 6, представлявано от Д.К.К. и М.С., в размер на
123.08 лв. (сто двадесет и три лв. и 8 стотинки), от които:
- 46.17лв. (четиридесет и шест лв. и 17 ст.), представляваща дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги,
за които са издадени фактури № **********/25.07.2020 г.
**********/25.08.2020 г., **********/25.09.2020 г. за периода от
25.06.2020 г. до 24.09.2020 г., ведно със законната лихва върху
общодължимата сума, считано от подаването на заявлението по чл. 410 ГПК
до окончателно заплащане на дължимата сума;
- 76.91лв. (седемдесет и шест лв. и 91 ст.) неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 04.06.2019г. за мобилен номер
5
359894260382, от които 42.48 лв. (четиридесет и два лв. и 48 ст.)
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и 34.43 лв.
(тридесет и четири лв. и 43 ст.) представляваща неустойка за предоставено за
ползване устройство HUAWEI Telenor 4G MiFi, с отстъпка от стандартната
цена, съгласно т.7 от договора за мобилни услуги от дата 04.06.2019 г.
В условията на евентуалност, в случай, че искът бъде отхвърлен и
ответната страна е направила искане за присъждане на разноски, то молят
същите да бъдат съобразени с разпоредбите на Наредбата за минималните
адвокатски възнаграждения, като бъдат присъдени такива в минимален
размер.
Ищцовата страна е приложила документи и моли съдът да ги приеме
като доказателства по делото.
Препис от исковата молба и приложенията към нея са били връчени на
ответника по месторабота в с. Ломци, „Яйца и птици – Ломци“ООД, общ.
Попово, обл. Търговище на 13.06.2023 г.
Ответникът в срока по чл. 131 от ГПК не е представил писмен отговор
по предявеният срещу него иск.
На 22.11.2023 г. е постъпила молба-становище от ищцовото дружество
с вх.№ 5666, с която се поддържа иска, моли се съдът да разгледа делото в
негово отсъствие, както и да бъде постановено неприсъствено решение, ако са
налице предпоставките за такова. Тук се претендират и разноските от
заповедното производство.
В последното открито съдебно заседание по делото на 22.11.2023 г.
страните, редовно призовани – не се явяват представители.
Съдът, след като взе предвид доводите на страните и като обсъди
събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема
за установено от фактическа страна следното:
Съдът прие представените по делото писмени доказателства: заверени
копия от пълномощно на л.6, 7 и 8 по делото, Договор за правна защита,
Общи условия на Йеттел България ЕАД за взаимоотношения с потребителите
на електронни съобщителни услуги, Договор за мобилни услуги, Общо
потребление за мобилен/фиксиран номер и ч.гр.д. 79/2023 г. по описа на
Районен съд – Нова Загора.
Видно от приетите доказателства по делото, между ищеца „Йеттел
България“ ЕАД, с ЕИК ********* и ответника Е. Д. К. с ЕГН ********** бил
сключени договори, както следва:
По Договор за мобилни услуги от дата 04.06.2019 г. абонатът е
предпочел мобилен номер 359894260382 с абонаментен план Интернет+16.99,
със срок на действие 24 месеца до 04.06.2021г.
Въз основа па посочените договори ответникът е ползвал
предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като потреблението било
фактурирано под клиентския номер на абоната № *********.
6
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „ при
ползване па услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните
услуги се извършвало въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на
името на потребителя. При сключване па индивидуален договор, всеки
потребител - страна по договора бивал уведомен за датата от месеца, на която
ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата, не
освобождавало потребителя от задължението му за плащане на дължимите
суми.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода 25.06.2020 до
дата 24.11.2020 г. Теленор България ЕАД е издал:
- Фактура №**********/25.07.2020 г. за отчетния период на
потребление от 25.06.2020- 24.07.202 г. била дължима сума за плащане от
11.29 лв.- частична цена на месечния абонамент. Дължимата сума е платима в
срок до 09.08.2020 г. Към фактурата било приложено извлечение от
потреблението на ползваните мобилни номера.
- Фактура №**********/25.08.2020 г. за отчетния период на
потребление от 25.07.2020-24.08.2020 г. с дължима сума за плащане от 17.89
лв., от които 14.16 лв. без ДДС за месечен абонамент и 0.90 лв. за получаване
на входящ трафик при незаплатено в срок задължение. Дължимата сума била
платима в срок 09.09.2020 г. Към фактурата било приложено извлечение от
потреблението на ползваните мобилни номера. Към фактурата била
прибавена и стойността на незаплатената стойност от предходния отчетен
период в размер на 11.29 лв., при което общодължимата сума възлизала на
стойност от 29.18 лв.
- Фактура №**********/25.09.2020 г. за отчетния период на
потребление от 25.08.2020-24.09.2020 г. с дължима сума за плащане от 16.99
лв., от които 14.16 лв. без ДДС за месечен абонамент
Дължимата сума била платима в срок 10.10.2020 г. Към фактурата било
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера. Към
фактурата била прибавена и стойността на незаплатената стойност от
предходния отчетен период в размер на 29.18 лв.. при което общодължимата
сума възлизала на стойност от 46.17 лв.
Абонатът е потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща
стойност 46.17 лв. Към всяка от фактурите има приложено извлечение-
детайлизирана справка от потреблението на ползвания номер. За посочените
месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си да
заплати на Теленор България ЕАД дължимите месечни абонаменти,
съобразно използваните от него услуги в общ размер на 46.17 лв.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 46.17 лв., било ангажирало
договорната отговорност на абоната по т.11 от процесните договори за
услуги, като във връзка с чл.75. вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор.
Теленор България ЕАД бил прекратил едностранно индивидуалните договори
7
на ответника за ползваните абонаменти и е издал крайна фактура №
********** от дата 25.11.2020 г.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на Теленор България ЕАД сумите за месечни
абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно
се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите
обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща смс -
напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано
плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно
смс-известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите
месечни суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да
бъдат платими в определен срок, то сумата ставала изискуема след
изтичането на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението бил
определен, длъжникът изпадал в забава след изтичането му /чл. 84. изр. първо
ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор имал право да получава
в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и
на уговореното място. Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на
което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя,
Теленор имал право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или
при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния
договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. Нито
законът, нито договорените между страните условия, вменявали задължение
на кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни задължението си. При
това положение за мобилня оператор било възникнало потестативното право
едностранно да прекрати договора за мобилни услуги, при това без
необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-известяване до
този момент.
Датата на деактивация на процесните абонаменти била 15.10.2020 г.,
като същата се генерирала автоматично по вградената електронна система на
Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми
след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане
и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Така, абонатът бил в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
8
- Интернет+ 16.99 за мобилен номер 359894260382 до 04.06.2021 г.,
съгласно договора за мобилни услуги от дата 04.06.2019г.;
Незаплащането на предоставените услуги в срок е обусловило правото
на мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на абоната,
съгласно изричната клауза, съдържаща се в т. 11 от договорите, като начисли
в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на
сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между
Теленор България ЕАД и Комисия за защита на потребителите относно
начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в
размер на 76.91 лв. била формирана съобразно новите правила за
изчисление, уговорен в т. 11/раздел 2 от договорите.
Претендираната неустойка в размер на 76.91 лв. представяваща
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки
ползван номер. Съгласно т. 11 от договорите, в случай на прекратяване на
подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива
на Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи свързани с него, същият бил длъжен да заплати за
всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка
в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от
прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не
можело да надвишава трикратния размер на стандартните месечни
абонаменти, взети без ДДС, (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от
цената на месечния абонамент, потребителят дължал и възстановяване на
част от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок
на договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор
или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят
дължал такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в
брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на
сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой
или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто
съответства на оставащия срок на договора. Видно било, че уговорената
клауза е в унисон с предписанията на Комисия за защита на потребителита и с
уговореното в постигнатата Спогодба.
Неустойката в размер на 76.91 лв. се формирала за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, както следва:
- 76.91 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 04.06.2019 г. за мобилен номер 359894260382,
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси без ДДС- 42.48
лв. и 34.43 лв., представляваща неустойка за предоставено устройство
HUAWEI Telenor 4G MiFi, с отстъпка от стандартната цена в размер на 130.00
лв., съгласно т. 7 от договора от 04.06.2019г.;
9
В конкретния случай ответникът е подписал договор за услуги с
мобилния оператор, ползвал е процесните мобилни номера и не е изпълнил
задължението си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги,
като с това си поведение е изпаднал в забава. Издадени били фактури и в срок
не ги е заплатил. Изпълнен бил фактическият състав на едно договорно
неизпълнение по чл. 79 ЗЗД, за което ответникът следвало да понесе
отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не били основание за
плащане, но длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща цената на
предоставеното усторойство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият бил в неизпълнение на договора си.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Предявения иск е с правно основание чл.422, ал.1 във вр. с чл.415, ал.1
от ГПК, вр. с чл. 34 ТЗ, вр. чл. 92 от ЗЗД, вр. с чл. 79 от ЗЗД.
Съдът намира иска за процесуално допустим – предявен е от
легитимирана страна в законоустановения срок при наличието на правен
интерес.
Безспорно установено по делото е, че между страните съществуват
облигационни взаимоотношения. „Теленор България” ЕАД, в качеството си
на мобилен оператор, продава продукти и услуги на клиентите си при
публично известни общи условия.
Не е спорно, че ищеца е изпълнявал поетите ангажименти по
посочените договори, докато ответника не е изпълнил задълженията си по
него, като е просрочил погасяването на паричните си задълженията.
Ответника е допуснал забава в плащанията на главница по издадените му
фактури над 18 дни, което съгласно приетите от страните условия е довело до
предсрочна прекратяване на сключените договори и начисляване на
неустойка.
Съдът прие събраните писмени доказателства, които счита за
относими, допустими и необходими.
Ответникът Е.Д.К. редовно призована не се явява в съдебно заседание,
не депозира отговор на исковата молба и не взема становище по иска.
Съдът като взе предвид представените по делото писмени
доказателства и предвид направеното от процесуалния представител на ищеца
искане по чл.238, ал.1 от ГПК намира, че следва да постанови неприсъствено
решение срещу ответника по следните съображения:
В едномесечния преклузивен срок ответникът не е представил отговор
на исковата молба, не се явява в първото съдебно заседание по делото, не е
направил искане за разглеждането му в негово отсъствие, като същият е
уведомен за последиците от неспазване на тези срокове за отговор и за
10
неявяване в съдебно заседание.
Налице са предпоставките на чл.239, ал.1 от ГПК за постановяване на
неприсъствено решение, а именно: с актовете на съда по чл.131 и чл.140 от
ГПК на страните са указани последствията от неспазването на сроковете за
размяна на книжата и от неявяването им в съдебно заседание.
С оглед посочените в исковата молба обстоятелства и представените
по делото писмени доказателства, съдът може да направи обоснован извод, че
предявеният иск се явява вероятно основателен, поради което следва да бъде
уважен в неговата цялост, така както е предявен.
В тежест на ответника следва да се присъдят и направените от ищеца
съдебно-деловодни разноски в размер на 265.00 лева, от които 25.00 лева.
внесена държавна такса и 240.00 лева за адвокатско възнаграждение по
настоящото производство, както и в заповедното производство в размер на
205.00 лева, от които 25.00 лева държавна такса и 180.00 лева за адв.
възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл.238 от ГПК, съдът


РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО, на основание чл.422, ал.1 във
връзка с чл.415 от ГПК, по отношение на Е. Д. К. с ЕГН ********** с адрес:
град ***, ЧЕ ВЗЕМАНЕТО НА „Йеттел България“ ЕАД /с предишно
наименование „Теленор България“/, вписано в ТРРЮЛНЦ с ЕИК *********
със седалище и адрес на управление - гр.София, ж.к.„Младост 4“, Бизнес
Парк София, сграда 6, представлявано от Д.К.К. и М.С., титуляр на банкова
сметка: IBAN: BG52CITI92501000104111, чрез пълномощника си адв. В. П. Г.
от САК, съд.адрес: гр. София, бул. „България“ № 81, вх. В, ет. 8, ап. 22, тел.:+
(359)895 672 504 за СУМАТА в размер на 123.08 лева (сто двадесет и три
лева и осем стотинки), представляваща главница от които: 46.17лв.
(четиридесет и шест лв. и 17 ст.), представляваща дължими и незаплатени
месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, за които са
издадени фактури № **********/25.07.2020 г. **********/25.08.2020 г.,
**********/25.09.2020 г. за периода от 25.06.2020 г. до 24.09.2020 г., ведно
със законната лихва върху общодължимата сума, считано от подаването на
заявлението по чл. 410 ГПК до окончателно заплащане на дължимата сума;
76.91лв. (седемдесет и шест лв. и 91 ст.) неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 04.06.2019г. за мобилен номер
359894260382, от които 42.48 лв. (четиридесет и два лв. и 48 ст.)
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и 34.43 лв.
(тридесет и четири лв. и 43 ст.) представляваща неустойка за предоставено за
11
ползване устройство HUAWEI Telenor 4G MiFi, с отстъпка от стандартната
цена, съгласно т.7 от договора за мобилни услуги от дата 04.06.2019 г.,
СЪЩЕСТВУВА.
ОСЪЖДА Е. Д. К. с ЕГН **********, ДА ЗАПЛАТИ НА „Йеттел
България“ ЕАД, с ЕИК *********, СУМАТА от 265.00 /двеста шестдесет и
пет/лева, от които 25.00/двадесет и пет/ лева. внесена държавна такса и
240.00/двеста и четиридесет/ лева за адвокатско възнаграждение,
представляваща разноски по настоящото производство.
ОСЪЖДА Е. Д. К. с ЕГН **********, ДА ЗАПЛАТИ на „Йеттел
България“ ЕАД, с ЕИК *********, СУМАТА от 205.00/двеста и пет/ лева, от
които 25.00/двадесет и пет/ лева държавна такса и 180.00/сто и осемдесет/
лева за адвокатско възнаграждение, представляващи разноски по ч.гр.д. №
79/2023 г. по описа на Районен съд - Ново Загора.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.


Съдия при Районен съд – Нова Загора: _______________________
12