Решение по дело №2266/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 242
Дата: 1 март 2022 г. (в сила от 7 април 2022 г.)
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20217050702266
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№…………….

 

 

гр. Варна, 01.03.2022 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – гр. Варна, ХХIХ състав в публично съдебно заседание на осми февруари две хиляди двадесета и втора година в състав:

 

СЪДИЯ: Кремена Данаилова

 

при секретаря  Веселка Крумова, като разгледа докладваното от съдията административно дело №2266/2021 г. по описа на Административен съд – гр. Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/, във връзка с чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Й.Г.Т. ЕГН ********** и М.Г.Г. ЕГН ********** срещу Заповед № 1059/24.08.2021 г. издадена от кмета на Община Аврен, с която е наредено на жалбоподателите да премахнат незаконен строеж: „Пристройка и надстройка на съществуваща жилищна сграда“ изграден в УПИ ІV – 150 от квартал 19 по регулационния план на село Приселци, община Аврен, област Варна, отговарящ на ПИ 58445.501.198 по КККР.

Жалбоподателите сочат, че оспорената заповед е нищожна и незаконосъобразна, поради съществено нарушение на административнопроизводствените плавила и противоречие със закона. Относно нарушението на чл. 146, т.3 от АПК изтъкват, че заповедта е необоснована и неясна. Изложени са фактически твърдения установени по налични документи относно построеното  имота, като е установено, че описаните обекти са търпими. В имота няма нови сгради, пристроени или надстроени, при наличие на такива е следвало да се индивидуализират. Липсата на посочената индивидуализация прави заповедта нищожна. В случая и констативния акт страда от същия порок, поради което не може да се приеме, че чрез него се индивидуализира обекта.

Нарушение на чл. 146, т.4 от АПК е налице, тъй като от представеното Удостоверение за търпимост на сградата е видно, че към м. 08.2018 г. в имота са съществували описаните в него сгради. Не  е налице строителство на нова сграда, а вътрешно преустройство на двуетажна  жилищна сграда и съществуваща лятна кухня. Не е налице строеж по смисъла на ЗУТ, поради което не е необходимо издаване на инвестиционен проект за сградата. Отправено е искане за отмяна на оспорената заповед и присъждане на сторените разноски в производството. В съдебно заседание, чрез адв. Г. Я. жалбата се поддържа, поради съображения за липса на събрани доказателства, чрез които да се установява, че към посочената дата в заповедта е съществувал строеж. Установеното е изградено много преди издадения КА, респективно издадената заповед, поради което моли да се отмени оспорената заповед. 

Ответната страна – Кметът на Община Аврен, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. В представени писмени бележки след приключване на съдебното и без да е предоставена такава възможност от съда са изложени подробни съображения за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд – гр. Варна, с оглед събраните доказателства, приема за установено следното:

Съгласно н. а. № 108, дело № 13884/1993 г. от 20.11.1993 г. Й.Г.Т. и М.Г.Г. са придобили чрез дарение дворно място с площ 750 кв. м в с. Приселци, обл. Варна, представляващо парцел ІV-150 /преди парцел Х-150/ в кв. 19 по плана на селото, ведно с построената в него жилищна сграда. Нотариалния акт е вписан в СВ – Варна № 4707/25.11.1993 г. /л.40 и л.42 от адм. пр./.

Издадено е Удостоверение рег. № ГП-532/24.07.2018 г. от главен архитект на община Аврен, с което е прието че за изградената до 2001 г. в УПИ ІV-150, кв. 19 по плана на с. Приселци, общ. Аврен, обл. Варна с ид. 58445.501.198 по КККР: масивна жилищна сграда със ЗП на сградата – 121,28 кв. м и РЗП на сградата – 121,28 кв. м, включваща:

първи етаж с площ 121,28 кв. м и тавански етаж с площ 121,28 кв. м;

лятна кухня със ЗП – 43,76 кв. м и РЗП – 43, 76 кв. м;

масивен гараж със ЗП – 20,55 кв. м

са налице условията за приложимост на §127, ал.1 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ.

До началник РДНСК – Варна е подадено Уведомление от „Деметра 2006“ с представляващ Р.Д.В. – рег. № АВ-425-00-870/08.03.2021 г. в което е изложено, че е осъществено строителство – етаж от къща без строителни книжа в с. ***Сигнала е изпратен по компетентност до кмет на Община Аврен от началника РДНСК – Варна – писмо изх. № АВ-425-00232/23.02.2021 г.

Съставен е Констативен протокол на 08.02.2021 г. от двама служители по контрол на строителството към община Аврен, в който е посочено, че е установено изграждане на пристройка и настройка на жилищна сграда в УПИ ІV-150 от кв.19 по РП на с. Приселци, ид. 58445.501.198 по КККР на с. Приселци, което представлява незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал.2, т.2 от ЗУТ. Посочения КП е връчен на М.Г. на 11.10.2021 г. /л.13 от адм. пр./.

С писмо рег. № ОП-372/01.02.2021 г. от кмет на Община Аврен до М.Г. и Й.Т. им се съобщава за започналото производство и им е дадено указание за представяне на доказателства за законността на строежа. Писмото е съобщено на Й.Г.Т. на 20.02.2021 г. /л.8 от адм. пр./. Изпратено е до М.Г., но пратката се е върната с отбелязване – непотърсена /л.8 от адм. пр./.  

Съставен е Констативен акт /КА/ № 1/19.03.2021 г. от гл. специалист НС при Община Аврен – Д. В. и гл. специалист УТ при Община Аврен – М. З., относно строеж – V категория, съгласно чл. 137, ал.1, т.5, б. „в“ от ЗУТ, вр. чл. 10, ал.3 от Наредба № 1/30.07.2003 г. на МРРБ. Строежът е изпълнен от тухлени зидове, стоманобетонни колони и покривна конструкция. Състои се от пристройка към съществуваща жилищна сграда с площ около 10 кв. м и надстройка – втори жилищен етаж върху част от съществуващите жилищна сграда и лятна кухня с площ около 90 кв. м. изготвена е скица към констативния акт – л. 118-20 от адм. пр. КА № 1/19.03.2021 г. е връчен на М.Г. на 11.10.2021 г. С писмо изх. № ОП-1295/13.04.2021 г. е бил изпратен до Й.Т. и М.Г., но пощенските пратки са се върнали с отбелязване – непотърсени /л.27 от адм. пр./.

Съставен е протокол  на 10.05.2021 г., двама служители на Община Аврен, в който е посочено че се издава на основание чл.18а, ал.9 и ал.10 от АПК в уверение на това, че е поставен на КА № 1/19.03.2021 г. на УПИ ІV-150 от кв.19, по плана за регулация на с. Приселци, общ. Аврен, обл. Варна, идентичен с поземлен имот с ид. 58445.501.198 /л.33 от адм. пр./.

Съставен е протокол на 11.05.2021 г. от двама служители на Община Аврен, в който е посочено, че се издава на основание §4, ал.2, изр.2 от ДР на ЗУТ, в уверение на това, че на информационното табло в Информационен център – Община Аврен е поставен КА № 1/19.03.2021 г.  – /л.34 от адм. пр./.

Съставен е протокол на 01.06.2021 г., от двама служители на Община Аврен, в който е посочено че КА № 1/19.03.2021 г. е свален от информационното табло в Информационен център – Община Аврен – /л. 35 от адм. пр./.

Съставен е КП на 03.08.2021 1г. от двама служители на Община Авре, в който е посочено, че при извършена проверка в УПИ ІV-150, кв.19 по РП на с. Аврен, ид. 584445.501.198 от КККР – с. Приселци продължава изграждането на пристройка и надстройка на жилищна сграда – л. 38 от адм. пр.

Издадена е Заповед № 1059/24.08.2021 г. от кмет на Община Аврен, с която е наредено на М.Г.Г. и Й.Г.Т. да премахнат незаконен строеж: „Пристройка и надстройка на съществуваща жилищна сграда“ изграден в УПИ ІV – 150 от квартал 19 по регулационния план на село Приселци, община Аврен, област Варна, отговарящ на ПИ 58445.501.198 по КККР.

Разпитани са в качеството на свидетели: Д.Г.Т.и Д.К.Г..

Свид. Д.Г.Т.е съпруг на Й.Г.Т., заявил е, че след смъртта на тъщата му имота в с. Приселци е придобит от дъщерите й - Й.Т. и М.Г.. През 2020 г. е започнал ремонт на къщата, като основната цел е била да се направи добра изолация, смяна на керемидите  и прозорците, с цел по-малко разходи за отопление. Имало е предвходно антре, премахнали са двете стени, които го обособяват като антре. С прамехване на антрето се е премахнал задния вход към къщата. На представената извадка за имота от западната част посочва, че е премахната сграда с идентификатор 198.4 и 198.6 – гараж. В югозападната част на имота над мазата е имало изградена конструкция през 2000 г., която са я запълнили и изравнили със стената на къщата. На покривната конструкция са подменили керемидите. Отвън са положили топлоизолация 10 см и са сменили прозорците на сградата със стъклопакети и пластмасова дограма. За изолацията са използвали строително скеле, което и към момента стои, защото се извършват строителни дейности. Уточнил е, че не се е срещал с Р.В..

Свид. Д.К.Г. - роднина по сватовство на Й.Т., женен е за дъщеря й Г.Д.Г., е заявил, че къщата се намира в центъра на с. Приселци. Правен е ремонт на същата, сменена е дограмата, керемидите, извършена е топлоизолация. Гаражът е съборен. Махнали са задната част на сградата, която била като преддверие и вход към съществуващата сграда. Това преддверие било каменен зид и дървена конструкция  с керемиди. Входът към избеното помещение бил отворен и т.к. е започнал да се компрометира самата къща, са решили да го съборят  с каменния зид. Имало е съществуваща стоманобетонна плоча и колони. Над самия вход имало железобетонна плоча като покрив над входа, зазидали са подхода, т.е. плочата с колоните и тухления зид. Имало съществуващ подход към самата маза, който бил отворен. Иззидали са го с тухли, за да може да се затвори. Изградили са зид, който обхващаше страната към съседа, т.е. това е лявата страна на имота, когато се застане с лице към него. Иззидали са го с тухли до покрива. Плочата не може да посочи с каква височина е, уточнява че дължината на стената е около 3 м. Уточнил е че това, за което говори се намира на стр.12 от административната преписка, снимка № 1,  която е в горната част на страницата. Към момента е санирана сградата, сложили са изолацията и сега се полага част от мазилката и да се поставят прозорците. Относно затварянето на подхода към мазата е уточнил, че мазата е вкопана, плочата е над етажа, а отдолу се влиза към мазата с един подход, който е бил открит.

По делото е приета съдебно – техническа експертиза, която не е оспорена от страните и съда я кредитира като обективно и компетентно дадена. Чрез СТЕ е установено следното: До съществуващата едноетажна жилищна сграда е изпълнена пристройка на две нива с размери в план 1,7 м на 4,1 м и с площ около 7 кв. м, означена на Графичните приложения към СТЕ с наклонен кръстосан лилав щрих.

Част от лятната кухня с площ около 9 кв. м е съборена и е  означена на Графичните приложения към СТЕ с наклонен лилав щрих.

Върху част от съществуващата жилищна сграда, е изпълнено надстрояване с площ 65 кв. м, означено със син цвят на Графично приложение №2 към СТЕ, а над съществуващата лятна кухня е изпълнено надстрояване с площ 35 кв. м, означено с кръстосан правоъгълен щрих с кафяв цвят на Графично приложение №2 към СТЕ, или общо надстрояването над част от съществуващата жилищна сграда и лятната кухня е с площ 100 кв. м.

Размерите, конфигурацията и местоположението на пристрояването и надстрояването са показани на Графичните приложения към СТЕ. Над надстрояването и пристрояването е изпълнена стоманобетонова плоча и общ скатен покрив на дървена конструкция и покритие с керемиди.  Междуетажна подова конструкция, към момента на огледа все още не е изпълнена. Частично са монтирани дървени греди, върху които ще се изпълни междуетажната конструкция. Към момента на огледа, на сградата се изпълнява топлоизолация, като върху фасадата към улицата и тази към входа е изпълнена върху топлоизолацията и полимерна мазилка. Част от съществуващите зидове на първия етаж са премахнати, а изградените нови зидове, видно от направените фотоси към Констативните протоколи са от тухли със стоманобетонови пояси и греди над тях и стоманобетонови колони.

Разстоянията до съседните имоти и улицата са показани на Комбинирана скица като Графично приложение №1 към СТЕ. Към имот 199, сградата отстои на 4.0-4.1 м, към улицата 5.0-5.2 м, и към имот 197, двуетажната част отстои на 7.4 м.

За съществувалите сгради в имота към 2018г. е издадено от Гл. архитект на Община Аврен Удостоверение за търпимост, №ГП-532/24.07.2018 г. (л.9 от делото) за следните сгради и постройки: Масивна жилищна сграда, включваща първи етаж с площ 121,28кв.м и тавански етаж с площ 121,28 кв. м; лятна кухня със ЗП 43,76 кв. м и масивен гараж със ЗП 20,55 кв. м. Тези сгради и техните площи, изключвайки таванския етаж, съответстват напълно на сградите по актуалната Кадастралната карта.

Съгласно Констативния акт №1/19.03.2021 г. (л.19 и 20 от преписката към корицата на делото) и Заповед №1059/24.08.2021 г. (л.6 и 7 от делото) за премахване на незаконен строеж, посочен като пристройка и надстройка на съществуваща жилищна сграда в урегулиран поземлен имот (УПИ) IV-150 от квартал 19 по регулационния план на с. Приселци, община Аврен, обл. Варна, отговарящ на ПИ 58445.501.198 по КККР на с. Приселци, с адм. Адрес: ***, строежът е описан като пристройка към съществуващата жилищна сграда с площ около 10 кв. м и надстройка – втори етаж върху част от съществуващите жилищна сграда и лятна кухня с площ около 90 кв. м.

Като цяло по отношение на вида на строежа – пристрояване и надстрояване и материали,  даденото описание на строежа в оспорената заповед и КА №1/19.03.2021г. отговаря на констатираното на място. Несъответствие има в посочените площи, на пристрояването – в КА и заповедта посочено 10 кв. м, а констатирано от вещото лице е около 7 кв. м и на надстрояването в КА и заповедта посочено 90 кв. м, а констатирано от вещото лице е 100 кв. м. Също така в приложената скица към КА №1/19.03.2021 г. не са посочени местоположението, конфигурацията и точните размери на пристрояването и надстрояването.

Обектът, за който е наредено премахване с процесната заповед, представлява пристройка към и надстройка над съществуващи сгради и по смисъла на § 5, т.38 от ДР на ЗУТ представлява строеж. Като част от жилищна сграда, ниско застрояване, този строеж, съгласно чл. 137, ал.1, т.5, буква „а“ е пета категория.

В случая, процесният строеж – пристрояване и надстрояване е ново строителство и не следва да се квалифицира като основен ремонт или реконструкция. С направеното преустройство на първия етаж, премахването на някой от зидовете, изграждането на нови такива, изпълнените нови колони и греди, вещото лице счита, че по-скоро е направен основен ремонт и реконструкция на съществуващата жилищна сграда и лятната кухня на първия етаж. Съгласно чл. 137, ал.1, т.5, буква „г“ тези видове работи са  също пета категория.

За процесния строеж - пристрояването и надстрояване на жилищната сграда и лятната кухня, е било необходимо съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж. Тези видове строителни работи са извън обхвата на посочените в чл.151 от ЗУТ, за които не се одобряват инвестиционни проекти и не се издава разрешение за строеж.

За имота действащият подробен устройствен план е Застроителен и регулационен план на с. Приселци, одобрен със Заповед № 216 от 16.06.1992 г. на Кмета на Община Аврен. Съгласно този план имота е урегулиран като УПИ IV-150, и неговото предвиждане е запазване на съществуващата жилищна сграда на един етаж.

С оглед установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбоподателите  са адресати на оспорения административен акт, поради което за тях е налице правен интерес от оспорването, по арг. от чл.  147, ал. 1 от АПК.

Й. Н.А.е с настоящ адрес ***. М.Г.Г. е с настоящ адрес от 18.12.2001 г. – гр. Варана, ***/видно от справка НБД – /л.15 от делото/.

Заповедта е съобщена на М.Г.Г. на 11.10.2021 г. чрез лично връчване, което е удостоверено срещу подпис на последната страница от издадената заповед – /л.46 от адм. пр./. Жалбата от нея е подадена на 11.10.2021 г. в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ.

До настоящия адрес на Й.Г.Т. е изпратена по пощата процесната заповед. Съобщението се е върнало с отбелязване, че пощенската пратка не е потърсена.

В ЗУТ не е предвидено изрично, че заповедта по чл. 225а, ал.1 от ЗУТ се извършва по реда на АПК, поради което е приложим § 4, ал.2 от ДР на ЗУТ. Съобщението с процесната заповед до Й.Т. е изпратено по пощата, върнало се е с отбелязване, че пратката не е потърсена. Това не установява, че лицето не е намерено на адреса, защото няма доказателства за начина, по който е извършено съобщаването. Следвало е двама служители от община Аврен да установят, че лицето не е на адреса, съгласно  §4, ал.2, изр.2 от ДР на ЗУТ, тъй като това задължение не е вменено на пощенския оператор. След като това не е сторено, залепване на съобщение на недвижимия имот, за който се отнася и поставяне на съобщение на таблото за обявления в сградата на общината не са произвели действие, поради което оспорената заповед не е надлежно съобщена на Й.Г.Т.. Срокът за оспорване за нея не е започнал да тече, поради което жалбата й е подаден в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ. 

Отделно от изложеното съобщението на таблото и на адреса на недвижимия имот следва да са кумулативно осъществени, за да е налице надлежно съобщаване. В случая съобщението на таблото е поставено на 25.08.2021 г. – /л.53 от адм. пр./ и на недвижимия имот на 27.09.2021 г. – /л.55 от адм. пр./. Считано от 27.09.2021 г., 14 – дневния срок за оспорване е бил до 11.10.2021 г., на която дата е подадена жалбата.

Жалбата е срещу подлежащ на съдебен контрол индивидуален административен акт по смисъла на чл. 214, т. 2 във връзка с т. 1 от ЗУТ. Със спора е сезиран родово и местно компетентният съд, съгласно 215, ал. 1 от ЗУТ. Кумулативното наличие на обсъдените положителни процесуални предпоставки обуславя извод за допустимост на жалбата.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Производството по издаване на оспорената заповед е започнало с издаване на Констативен акт № 1/19.03.2021 г. от главен специалист незаконно строителство и главен специалист по устройство на територията в община Аврен, съобразно чл. 225а, ал. 2, изречение първо от ЗУТ. Лицата, съставили констативния акт, са служители за контрол по строителството в администрацията на Община Аврен, т.е. същите са притежавали компетентност за съставяне на констативни актове – арг. от чл. 225а, ал. 2, изречение първо във връзка с чл. 223, ал. 2, т.1 от ЗУТ. Строежът, чието премахване е разпоредено с обжалваната заповед, е от пета категория – настройка и пристройка на жилищна сграда съгласно чл.137, ал.1, т.5, б. „а“ от ЗУТ, поради което компетентен орган да издаде заповед за неговото премахване е кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице – чл.225а, ал.1 от ЗУТ. Оспорената заповед е издадена от компетентен орган - кмет на община Аврен.

Констативен акт № 1/19.03.2021 г. е връчен на М.Г. на 11.10.2021 г., което е след издаване на оспорената заповед – 24.08.2021 г. До издаване на оспорената заповед на М.Г. и Й.Т. не е връчен КА № 1/19.03.2021 г. Съобщенията за връчването на КА са се върнали с отбелязване на пощенската пратка – непотърсена. Съгласно чл.225а, ал.2, изр.2 от ЗУТ - Заповедта по ал. 1 се издава въз основа на констативен акт, съставен от служителите по чл. 223, ал. 2. Актът се връчва на заинтересуваните лица, които могат да подадат възражения в 7-дневен срок. Когато нарушителят е неизвестен, копия от констативния акт и от заповедта се поставят на строежа и на определените за това места в сградата на общината, района или кметството. В случая нарушителя е известен, поради което не е приложим чл.225а, ал.2, изр.3 от ЗУТ.

В ЗУТ не е предвидено изрично, че КА издаден по реда на чл. 225а, ал. 2, във връзка с чл. 223, ал. 2, т.1 от ЗУТ се съобщава по реда на АПК, поради което е приложим § 4, ал.2 от ЗР на ЗУТ, т.е. съобщаването се извършва чрез отправяне на писмено съобщение до заинтересуваните лица. Следвало е да се удостовери с подписите на две длъжностни лица, за всеки от жалбоподателите, че не са намерени на настоящ и постоянен адрес, едва тогава да се пристъпи към съобщаване, чрез залепване на съобщението на  жилището или на недвижимия имот, за който се отнася, и да се постави на таблото за обявления в сградата на общината, съответно така направеното съобщение, както и датата на поставянето и свалянето му от таблото за обявления да се удостоверява с подписите на две длъжностни лица.

В случая липсва удостоверяване от две длъжностни лица, че жалбоподателите не са намерени на адресите им, каквото е изричното предвиждане на §4, ал.2 от ДР на ЗУТ. Ответникът е възприел върнатите известия от непотърсени пощенски пратки за доказателство, че лицата не са намерени на адресите им, но посочената норма не предвижда такава възможност. Следвало е двама служители от Община Аврен да установят, че жалбоподателите не се намират на адресите си и това да се удостовери в протокол, това не е сторено, поради което и следващите действия по залепване на съобщение на недвижимия имот, съответно поставяне на информационното табло не са произвели своето действие. 

Следва, че КА не е връчен надлежно на жалбоподателите. Допуснато е  процесуално нарушение с неспазването на чл. 225а, ал. 2, във връзка с чл. 223, ал. 2, т.1 от ЗУТ, но в случая то не е съществено, поради това, че ако не беше извършено ответника нямаше да стигне до друг правен извод. Това е така, тъй като в настоящото производство жалбоподателите могат да се защитават срещу установените факти в КА, съответно да ги оборят с всички допустими доказателства. В този смисъл е съдебната практика Решение № 4343 от 5.04.2021 г. на ВАС по адм. д. № 13172/2020 г.         

Оспорената заповед е издадена по реда на чл. 225а от ЗУТ и съдържа съществените елементи на формата на индивидуален административен акт, установени с чл. 59, ал. 2 от АПК, приложим съгласно препращащата разпоредба на чл. 228 от ЗУТ. Същата е  мотивирана, изложени са фактически и правни основания за издаването й в съответствие с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. От изложеното следва, че оспорената заповед е издадена при спазване на изискванията за форма и на процесуалните правила.

 Кмет на община Аврен е приел, че процесния строеж е изграден 2020 г. – 2021 г. поради което не попада в обхвата на §16, ал.1 от ПР на ЗУТ и §127, ал.1 от ПЗР на ЗИД ЗУТ.

От сигнала за незаконен строеж подаден от Р.Д.– л.24 и показанията на свидетелите – Д.Г.Т.се установява, че строителните дейности относно процесните надстройка и пристройка са извършени през 2020 г. – 2021 г., поради което е законосъобразен извода на ответника, че установения строеж не е търпим, тъй като нормите на §16, ал.1 от ПР на ЗУТ и §127, ал.1 от ПЗР на ЗИД ЗУТ не са приложими за него, защото са относими само за строежи изградени до 31 март 2001 г.

Видно от съдържанието на процесния административен акт, описаният  строеж е квалифициран като незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Съгласно цитираната правна норма, строеж или част от него е незаконен, когато се извършва без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж. По силата на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, строежи могат да се извършват само ако са разрешени съгласно този закон, а според чл. 137, ал. 3 от ЗУТ, строежите се изпълняват в съответствие с предвижданията на подробния устройствен план и съгласувани и одобрени инвестиционни проекти при условията и по реда на този закон.

От цитираната правна регламентация се установява, че наличието на надлежно издадено разрешение за строеж винаги е абсолютна предпоставка за законосъобразно реализиране на строителството.

В КА №1/19.03.2021 г. и оспорената заповед е посочено, че строежът е изпълнен от тухлени зидове, стоманобетонни колони и покривна конструкция. Състои се от пристройка към съществуващата жилищна сграда с площ около 10 кв. м и надстройка – втори жилищен етаж върху част от съществуващите жилищни сгради и лятна кухня с площ около 90 кв. м.

Относно пристройката, видно от КА № 1/19.03.2021 г. в него тя е означена с приблизителни  размери 2 кв. м и 8 кв. м, т.е. пресметната приблизителната площ е 8 кв. м., като в текстовата част е посочено, че е около 10 кв. м., както и в оспорената заповед. Чрез СТЕ е установено, че до съществуващата едноетажна жилищна сграда е изпълнена пристройка на две нива с размери 1,7 м на 4,1 м и с площ около 7 кв. м, означена на Приложение № 1 и № 2 с кръстосан лилав щрих. Вещото лице е уточнило в съдебно заседание, че всяко от двете нива на пристройката е около 7 кв. м. Уточнено е, че в КА и процесната заповед е посочено, че пристрояването е 10 кв. м, а констатираното от вещото лице е 7 кв. м на всяко ниво, заключено е от вещото лице, че несъответствието е само относно посочената площ, но относно местоположение, материали и описание на строежа фактите изложени в КА и заповедта съответстват на тези установени от вещото лица. Пристройката е визуализирана в розов цвят и червен щрих на Приложение № 3 от СТЕ, като жалбоподателите не са оспорили местоположението и размерите установени от вещото лице.

Относно надстройката в КА № 1/19.03.2021 г. е означена с приблизителни размери 4+3,5+3,5 = 11 м и 8 м, т.е. площ приблизително 88 кв. м. Посочено е в текстовата част на КА, че площта на надстройката е 90 кв. м. Чрез СТЕ е установено, че върху част от съществуващата жилищна сграда, е изпълнено надстрояване с площ 65 кв. м, означено със син цвят на Графично приложение №2 към СТЕ, а над съществуващата лятна кухня е изпълнено надстрояване с площ 35 кв. м, означено с кръстосан правоъгълен щрих с кафяв цвят на Графично приложение №2 към СТЕ, или общо надстрояването над част от съществуващата жилищна сграда и лятната кухня е с площ 100 кв. м. В КА и оспорената заповед е посочено, че надстройка – втори етаж върху част от съществуващите жилищна сграда и лятна кухня е с площ около 90 кв. м, вещото лице е заключило, че разликата е само относно площта, но по отношение на вида на строежа, материали, даденото описание на строежа в оспорената заповед и КА №1/19.03.2021 г. отговаря на констатираното на място. Надстрояването е визуализирано в Приложение № 3 означено в зелен щрих. Жалбоподателите не са оспорили установяванията на вещото лице относно установеното надстрояване.

С оглед установяванията, че описания за премахване строеж – надстройка и пристройка съответстват на установените на място, като има несъществена разлика само относно площта, съдът приема, че в оспорената заповед е ясно определен строежа, който следва да се премахне, описан в Приложение №1 и 2 от СТЕ в лилав щрих – 7 кв. м. на две нива и представен в Приложение № 2 от СТЕ с правоъгълен щрих с кафяв цвят – 35 кв. м. и светлосин цвят – 65 кв. м, т.е. общо около 100 кв. м. В имота не са налице друго пристрояване и надстрояване, което се потвърждава както от СТЕ, така и от разпитите на двамата свидетели, които са роднини на жалбоподателите. Описанието на строежа, който е нареден да се премахне е достатъчно ясно и пълно, поради което оспорената заповед може за бъде изпълнена. В този смисъл доводът на жалбоподателите за допуснато нарушение в тази посока е неоснователен.

Установено е чрез СТЕ, че над надстрояването и пристрояването е изпълнена стоманобетонова плоча и общ скатен покрив на дървена конструкция и покритие с керемиди.  Междуетажна подова конструкция, към момента на огледа все още не е изпълнена. Частично са монтирани дървени греди, върху които ще се изпълни междуетажната конструкция. Към момента на огледа, на сградата се изпълнява топлоизолация, като върху фасадата към улицата и тази към входа е изпълнена върху топлоизолацията и полимерна мазилка. Част от съществуващите зидове на първия етаж са премахнати, а изградените нови зидове, видно от направените фотоси към Констативните протоколи са от тухли със стоманобетонови пояси и греди над тях и стоманобетонови колони.

Установеното от вещото лице и от ответника мотивира съда за извод, че е налице строеж по смисъла на §5, т.38 от ДР на ЗУТ, тъй като е  налице надземна сграда, към която е изградена пристройка и надстройка. Установения строеж е пета категория съобразно чл. 137, ал.1, т.5, б. „а“ от ЗУТ - жилище с ниско застрояване, с разгъната застроена площ до 1000 кв. м. В оспорената заповед е прието, че строежа е пета категория по чл. 137, ал.1, т.5, б. „в“ от ЗУТ - строежи от допълващото застрояване, извън тези по шеста категория. С оглед установеното от СТЕ, че не се касае за допълващо застрояване по чл.41 от ЗУТ, съдът приема, че точното квалифициране на строежа е това по чл. 137, ал.1, т.5, б. „а“ от ЗУТ.

По смисъла на § 5, т.42 и т.44 от ДР на ЗУТ основен ремонт на строеж и реконструкция имат следните дефиниции:

42. "Основен ремонт" на строеж е частично възстановяване и/или частична замяна на конструктивни елементи, основни части, съоръжения или инсталации на строежа, както и строително- монтажните работи, с които първоначално вложени, но износени материали, конструкции и конструктивни елементи се заменят с други видове или се извършват нови видове работи, с които се възстановява експлоатационната им годност, подобрява се или се удължава срокът на тяхната експлоатация.

44. "Реконструкция" на строеж е възстановяване, замяна на конструктивни елементи, основни части, съоръжения или инсталации и изпълнението на нови такива, с които се увеличават носимоспособността, устойчивостта и трайността на строежите.

В случая, процесният строеж – пристрояване и надстрояване е ново строителство и не следва да се квалифицира като основен ремонт или реконструкция. Дори и да се приеме, че с направеното преустройство на първия етаж, премахването на някой от зидовете, изграждането на нови такива, изпълнените нови колони и греди е направен основен ремонт и реконструкция на съществуващата жилищна сграда и лятната кухня на първия етаж. Съгласно чл. 137, ал.1, т.5, буква „г“ тези видове работи са  също пета категория и представляват строеж по смисъла на §5, т.38 от ДР на ЗУТ.

За процесния строеж - пристрояването и надстрояване на жилищната сграда и лятната кухня, е било необходимо съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж. Тези видове строителни работи са извън обхвата на посочените в чл.151 от ЗУТ, за които не се одобряват инвестиционни проекти и не се издава разрешение за строеж.

В този смисъл доводът на жалбоподателите, че е налице ремонт, за който не се изискват съответните строителни книжа е неоснователен.

Безспорно е установено – отг. 6 от СТЕ, което не се оспорва от жалбоподателите, че за процесния строеж няма одобрен проект и разрешение да строеж или други строителни книжа.

За съществувалите сгради в имота към 2018 г. е издадено от гл. архитект на Община Аврен Удостоверение за търпимост  №ГП-532/24.07.2018 г. (л.9 от делото) за следните сгради и постройки: Масивна жилищна сграда, включваща първи етаж с площ 121,28 кв. м и тавански етаж с площ 121, 28 кв. м.; лятна кухня със ЗП 43,76 кв. м и масивен гараж със ЗП 20,55 кв. м. Тези сгради и техните площи, изключвайки таванския етаж, съответстват напълно на сградите по актуалната Кадастралната карта. Също така от установяванията на СТЕ безспорно е установено, че пристройката и надстройката, които са предмет на оспорената заповед не попадат в описаните сгради и постройки. В този смисъл издаденото удостоверение за търпимост не води до установяване търпимост на процесните строежи относно които се наредено премахване. Отделно от това, както беше отбелязано по-горе строежите са извършени 2020 – 2021 г., поради което същите не могат да бъдат търпими по смисъла на § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ и § 127 от ПЗР на ЗИД но ЗУТ.

За имота действащият подробен устройствен план е Застроителен и регулационен план на с. Приселци, одобрен със Заповед № 216 от 16.06.1992 г. на Кмета на Община Аврен. Съгласно този план имота е урегулиран като УПИ IV-150 и неговото предвиждане е запазване на съществуващата жилищна сграда на един етаж.

Жалбоподателите са съсобственици на имота и по арг. на чл. 92 от ЗС, са собственици на изградената пристройка и настройка, поради което законосъобразно на тях е възложено премахването на незаконния строеж.

Атакуваната заповед е законосъобразна, издадена от компетентен орган в установена форма при спазване на процесуалните и материални норми, както и в съответствие с целта на ЗУТ, за констатиране и недопускане на незаконно строителство, поради което подадената срещу нея жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на спора и по аргумент на противното на чл. 143, ал. 1 от АПК, искането на жалбоподателите за присъждане на сторените разноски в производството е неоснователно, поради което се отхвърля от съда.

Претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е направена на 15.02.2022 г. след приключване на съдебното дирене на 08.02.2021 г. Съобразно чл.80 от ГПК, приложим субсидиарно на основание чл.144 от АПК искането е направено извън срока предвиден за това – до приключване на последното заседание по делото. Съдът се произнася с решението си в рамките на петитума, поради което всички искания, включително и за разноските следва да бъдат направени до последното заседание по делото. След като съдът обяви, че счита делото за изяснено и ще се произнесе със съдебен акт по него, не могат да се предявяват никакви нови искания и да се представят нови доказателства. Това налага отхвърляне на направеното искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на ответника, поради това, че е направено след съдебното заседание, в което е приключило съдебното дирене.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 във връзка с ал. 1 от АПК съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата от Й.Г.Т. ЕГН ********** и М.Г.Г. ЕГН ********** срещу Заповед № 1059/24.08.2021 г. издадена от кмета на Община Аврен, с която е наредено на жалбоподателите да премахнат незаконен строеж: „Пристройка и надстройка на съществуваща жилищна сграда“ изграден в УПИ ІV – 150 от квартал 19 по регулационния план на село Приселци, община Аврен, област Варна, отговарящ на ПИ 58445.501.198 по КККР.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

СЪДИЯ :