Р Е Ш Е Н И Е
Номер 818/27.4.2020г. Година 2020, 27.04. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІХ състав
на 11.03.2020 година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
Секретар: С. С.
като разгледа докладваното от СЪДИЯ КОЛЕВ адм. дело номер 3900 по описа за 2019 година и като обсъди :
Производството е по реда на чл. 226 от АПК, във връзка с чл. 156 и сл. от ДОПК.
Производството
по делото е във връзка с решение № 17313 от 17.12.19г. на ВАС, VIII-мо отд., постановено по адм. дело №8456
от 2019г., с което е отменено постановеното при първоначалното разглеждане на
делото решение № 1000 от 08.05.2019г., постановено по адм.
дело №3364 от 2018г. по описа на Административен съд – Пловдив и делото е
върнато за ново разглеждане от друг състав на първоинстанционния
съд. Касационната инстанция е дала задължителни указания относно назначаване
на съдебно – счетоводна експертиза със задачи преизчисляване на документално
доказаната цена на придобиване на УПИ XIII, кв. 120, чрез включване в нея на
закупеното право на строеж през 1990г. на стойност 1 663лв., актуализиране
на цените на придобиване на имотите по смисъла на чл.33 ал.6, т.7 ЗДДФЛ, където
е приложимо и изчисляване на дължимия от лицето данък по чл. 48, ал. 1 от ЗДДФЛ.
Жалбоподателят И.Д.Б. с постоянен адрес *** е
оспорила РА № Р-16001617008018 -091-001/12.07.2018г., издаден от П.С.на
длъжност Началник сектор, възложил ревизията и А.Б.на длъжност главен инспектор
по приходите в ТД на НАП – Пловдив, офис Кърджали – Ръководител на ревизията,
потвърден с решение по жалба срещу ревизионен акт №561/28.09.2018г. на Директор
на Дирекция “Обжалване и данъчно – осигурителна практика“ -Пловдив относно
допълнително установена дължима сума за данък по чл.48 ал.1 от ЗДДФЛ за 2011г.
в размер на 2 419,17 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 1 525
лева.
Жалбоподателката, чрез пълномощника адв. М., счита, че актът е неправилен и незаконосъобразен,
постановен при неправилно приложение на материалния закон и по-конкретно
разпоредбите на чл.33 ал.5 и ал. 6 от ЗДДФЛ (в приложимата редакция).
Неправилно е прието, че документално доказаната цена на придобиване на
недвижимите имоти в гр. Брацигово и летовище „Свети Константин“ в Община
Пещера.Подробни съображения по съществото на спора са изложени в жалбата и
депозирани по делото писмени защити. Настоява се за отмяна на РА и присъждане
на сторените по делото разноски при разглеждането му от първоинстанционния
съд и касационната инстанция.
Ответникът по жалбата – Директор Дирекция
“ОДОП” – Пловдив, чрез процесуалния представител юр.
Калева, счита същата за неоснователна, и моли съда да я отхвърли. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение при разглеждане на делото пред първоинстанционния
съд и касационната инстанция. Подробни съображения по съществото на спора са
изложени в депозирана при първоначалното разглеждане на делото писмена защита.
Пловдивският административен съд, в
настоящия си състав, след като прецени поотделно и в съвкупност
събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено
следното:
Ревизионният
акт е обжалван в предвидения за това срок пред контролния в йерархията на
приходната администрация орган, който с решението си го е потвърдил в
обжалваната част, предмет на настоящото съдебно производство. Така
постановеният от Директора на Дирекция “ОДОП” – Пловдив резултат и подаването
на жалбата в рамките на предвидения за това преклузивен
процесуален срок, налагат извод за нейната процесуална ДОПУСТИМОСТ.
Със Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР)
№ Р-16001617008018-020-001 от 17.11.2017г., издадена от П.С.- Началник на
сектор при ТД на НАП – Пловдив, е възложена ревизия на жалбоподателката
с предмет данъчни задължения за данък върху годишната данъчна основа по чл. 17
от ЗДДФЛ за периода от 01.01.2011г. до 31.12.2011г.
Първоначално определеният срок за приключване на ревизията е удължен
последователно със ЗИЗВР №№ Р-1600 **********-020-002 от 02.02.2018г.,
Р-16001617008018-020-003 от 02.03.2018г. и Р-16001617008018-020-004 от 03.04.2018г.,
като е определен краен срок до 05.05.2018г.
В срока по чл. 117 от ДОПК е изготвен
ревизионен доклад (РД) № Р-1600 **********-092-001/18.05.2018г., против
констатациите в който не е подадено възражение. Въз основа на констатациите в
РД е издаден ревизионен акт № Р-16001617008018-091-001/12.07.2018г., предмет на
настоящето производство, с който на Б. е определена допълнително дължима сума
за данък по чл. 48 ал.1 от ЗДДФЛ за 2017г., ведно с прилежащите лихви.
По делото е приети заверено копие на
Заповед № РД-09-1 от 03.01.2017г. на Директора на ТД на НАП – Пловдив, с които
са делегирани правомощия за издаване на заповеди за възлагане на ревизии на
конкретно посочени органи по приходите, заемащи длъжност „началник сектор“ в
отдел „Ревизии“. Приети са и удостоверения за валидни електронни подписи на
органа по приходите, възложил ревизията и членовете на ревизиращия екип.
Предвид изложеното следва да се приеме, че
процесният РА е издаден от компетентен орган, при
спазени административно производствени правила и при правилно приложение на
материалния закон.
По
СЪЩЕСТВОТО на спора съдът намира следното.
В хода на ревизията е установено,
че през 2011 г. РЛ е придобило доходи по чл.10, ал.1, т.5 от ЗДДФЛ от продажба
на недвижими имоти в режим на СИО с нотариални актове №№ 154 от 08.04.2011г.,
85 от 13.06.2011г., 86 от 13.06.2011г. и 84 от 13.06.2011г. на обща стойност
22 188,36лв. (1/2 от 44 376, 73лв.). С цел определяне на облагаемия
доход по правилата на чл.33 ал.1, ал. 5 и ал. 6 от ЗДДФЛ от Б. са изискани
документи и писмени обяснения за всеки един от обектите на продажба, а именно
документи за времето на извършване и размера на всички разходи за СМР и
довършителни работи; стойност на придобитото УПИ и на правото на строеж на
сградите; фактури за закупени строителни материали, използвани услуги, издаване
и получаване на разрешителни. В указания в ИПДПОЗЛ срок не са представени
изисканите документи, а само оценки, изготвени от лицензиран оценител за
направените разходи по изграждане на сградите.
При ревизията е констатирано, че
в приложение № 5 от ГДД за 2011г. Б. е декларирала облагаем доход от продажбата
на 6 бр. недвижими имоти (таблица на л. 178 от адм.
дело № 3364/2018г.) в размер на 1 761,17лв. През 2011г. не са декларирани
доходите от продажбата на недвижими имоти с нотариален акт № 102 от
25.03.2011г. и с нотариален акт № 106 от 25.03.2011г., което е направено през
2016г. Облагаемият доход от посочените продажби възлиза на 0,94лв.
Представено е писмено обяснение,
съгласно съдържанието на което освен двете декларирани в по-късен момент
продажби на недвижими имоти, е допусната и друга грешка в приложение № 5 към
ГДД за 2011г., като имотите, продадени с НА № 171 от 29.03.2011г. и № 153 от
08.04.2011г. са записани с цялата им стойност, а не с половината от нея. Това
означава, че са декларирани в повече суми от продажба на имоти в размер на
92 127,50лв., като разликата между грешно декларираните и недекларираните
суми е с 1 989,50лв. повече.
Декларираните в писмените
обяснения факти са подложени на проверка, като ревизиращият екип е констатирал,
че погрешното посочване на пълната продажна стойност на двата недвижими имота
не оказва влияние при изчисляване на данъка върху общата данъчна основа за
2011г., тъй като при двете продажби не е формиран облагаем доход.
Наред с това, за някои от
декларираните в ГДД имоти – вилна сграда „Свети Константин“, УПИ ХІІІ и сграда
– Брацигово и апартамент и гараж в гр. София, ул. „Вежен“ № 24 е констатирано
посочване на по-висока цена на придобиване от продажната цена. В тази връзка
са депозирани писмени обяснения със съдържание, което се свежда до следното:
-имотът по НА № 171 от
29.03.2011г. е закупен на етап груб строеж съгласно акт № 88 от 2006г. за
сумата от 63 000лв. (31 500лв. за Б.). За въвеждането му в експлоатация
са извършени множество довършителни работи(подробно описани) на обща стойност
108 000лв. (54 000лв. за Б.) за период от 5 години;
-имотът по НА № 154 от
08.04.2011г. представлява УПИ с площ от 555кв. м, върху който е построена
масивна сграда със ЗП 127,7кв.м. Разликата в стойностите на придобиване през
2002г. и продажба през 2011г. са в размер на около 24 000лв.
(12 000лв. за Б.) представляват разходи за довършителни работи и
обзавеждане, направени за период от 9 години;
-имотът по НА № 84 от
13.06.2011г. представлява УПИ с право на строеж на вилна сграда. Съобразно
предмета на правото на строеж са изградени масивна двуетажна сграда с РЗП
118,5кв. м, масивен гараж със ЗП 24кв. м, масивна едноетажна постройка със ЗП
9,75кв. м и масивен едноетажен навес със ЗП 3,17кв. м. В строителството са
вложени материали и са ползвани услуги на обща стойност около
20 000лв.(10 000лв. за Б.) и са извършвани довършителни работи за
период от 15 години.
В подкрепа на направените
твърдения са представени оценителски доклади от
лицензиран оценител, съгласно които към 2011г. са направени разходи за СМР на
посочените недвижими имоти на обща стойност 288 910лв. (144 455лв. за
Б.). Същите не са приети като доказателство за извършени разходи по
строителство и довършителни дейности за въвеждане на посочените имоти в
експлоатация от ревизиращия екип. По отношение придобивната
стойност на недвижимите имоти са представени единствено документи от община Пещера
за заплатени суми от съпруга А.Б.за отстъпено право на строеж, режийни разноски
и данък за 2005г. в общ размер на 1 248лв.
При проследяване периода на
закупуване на недвижимите имоти и съпоставянето му с периода на продажба
ревизиращите органи по приходите са констатирали, че са облагаеми единствено
извършените продажби на УПИ и сгради в него, находящи
се в гр.Брацигово и гр.Пещера. Доколкото са приети за недоказани извършени
разходи за довършителни работи за посочените недвижими имоти, на л. 180 от адм. дело № 3364/2018г. са направени изчисления, при които
е взета предвид само цената на придобиване на имотите по договор с община
Брацигово през 2002г. и община Пещера през 1996г. и 2005г. Определена е обща
стойност на облагаемия доход в размер на 44 376,73лв. = 23 917,03лв.
+ 1 048,50лв. + 1 016,10лв. + 18 395,10лв. или 22 188,36лв.
за Б.. При прибавянето му към декларираните доходи за годината е получена обща
стойност на данъчните основи по чл. 17 от ЗДДФЛ в размер на 62 735,76лв.,
върху която е дължим данък по чл.48, ал. 1 от ЗДДФЛ в размер на
6 273,58лв. През годината е удържан/внесен авансово данък в размер на
3 678,41лв. и е внесен допълнително данък по ГДД в размер на 176лв., при
което се изчислява дължима сума за довнасяне в размер на 2 419,17лв.,
ведно с прилежащите лихви.
След запознаване с констатациите
в РД и РА е подадена жалба с представени към нея множество фактури за закупени
строителни материали и използвани услуги за периода от 1990г. до 1996г., които
според РЛ са извършените разходи по строителството на сградата в
гр.Брацигово(опис на л.220 – 222 от адм. дело
№3364/2018г.). Представените документи са обсъдени в решението на горестоящия административен орган и са изложени аргументи,
че данните в тях не могат да се приемат за достоверни, предвид непредставянето
им на ревизиращия екип и невъзможността да бъдат обвързани с изграждането
именно на сградата в гр.Брацигово. С жалбата, по повод на която е образувано
настоящото съдебно производство, са представени същите доказателства, както и
такива за закупени строителни материали за обект в гр.Пещера за периода от
1996г. до 2000г. и за периода 2005г. – 2006г.
В хода на съдебното производство при
първоначалното разглеждане на делото са събрани допълнително писмени доказателства
от община Брацигово: договор за отстъпено право на строеж върху държавна земя в
полза на А.Б.от 1990г., разрешение за строеж от 19.09.1990г. за жилищна сграда
на същото лице, разрешение за строеж на ограда от 18.11.1991г. и протокол за
определяне на строителна линия и ниво на ограда от същата дата (л. 1140 – 1145)
и от община Пещера: разрешение за строеж на вилна сграда от 24.08. 1998г.,
протокол за определяне на строителна линия и нива на строеж от същата дата и
разрешение за строеж от 16.07.2007г. за пристройка към съществуваща вила (л.
1147 – 1149).
В съдебното заседание на
08.04.2019г. са депозирани показанията на свидетеля Ангел И. Тюфекчиев, съгласно които се познава с Ангел и Иванка Б.от
1985г. – 1986г. във връзка със заеманата от него длъжност заместник
председател на Окръжния комитет по отбраната. Заедно с Батаклиев
са провеждали много мероприятия „по служебна линия“ и станали приятели.
Свидетелят се познава и с бащата на Батаклиев и е
ходил на гости и при двамата. Известно му е, че Б.имали вила в местността Свети
Константин, в близост до язовир Батак и къща в гр.Брацигово. Вилата се състояла
от хол, спалня и кухня и се ползвала рядко, основно за почивка. Къщата в гр.
Брацигово била много малка и приблизително около 1990г. решили да я съборят и
на нейното място да построят друга. Бил им необходим банков кредит за това,
който бил изтеглен от А.Б., тъй като „баща му бил болен и не можел да тегли
кредит“. Кредитът е бил предназначен не за ремонт на „старата“ къща, а за
изграждане на нова на нейното място. Според свидетеля, по къщата дълго време са
извършвани и довършителни работи.
В съдебно заседание на
12.03.2019г. е прието заключение по назначената съдебно – техническа
експертиза, изготвено от вещото лице Я. Р., с направено възражение от
пълномощника на жалбоподателя за непълен отговор на една от поставените
задачи.
След преглед на представените по
делото доказателства, както и оглед на сградите, са дадени следните отговори на
поставените задачи: сградите, предмет на продажба през 2011г., са изградени въз
основа на разрешения за строеж от 1998г. за сградата на територията на община
Пещера и от 1990г. за сградата на територията на община Брацигово. Документите
по строителството са посочени на л. 1096 – 1098 по делото. За всички
разглеждани обекти няма изготвяни количествено – стойностни сметки през
годините. Представените проекти за жилищната сграда в гр.Брацигово и вилната
сграда в летовище „Свети Константин“ не съдържат достатъчно данни за изготвяне
на точна количествено стойностна сметка, а за останалите обекти не са
представени проекти. За да се направи точна количествена сметка на всеки обект
е необходимо актуално пълно и точно архитектурно и конструктивно заснемане на
всички сгради. Наред с това, вещото лице е констатирало и различия в
квадратурите по документи за продажба, проекти и по данните в кадастралните
карти на населените места.
Вещото лице е направило
изчисления на направените разходи за строителството на процесните
сгради, както следва: за жилищната сграда в гр. Брацигово – към 2004г., към
която година са представени доказателства за въвеждане в експлоатация; за 2
бр. гаражи в гр. Брацигово – същата година, независимо, че за тях няма
представени документи за въвеждане в експлоатация; вилна сграда в летовище
„Свети Константин“ – към 2006г., когато е издадено удостоверение за въвеждане в
експлоатация; пристройки – гаражи, барбекю, навес –
към 2011г., когато е издадено удостоверение за въвеждане в експлоатация. В
таблици на л. 1100 по делото са посочени стойности на закупените материали за
всяка една от сградите и стойност на изпълнените СМР.
След преглед на данните в
представените разходни документи за двете сгради, издадени в периода от 1996г.
до 2006г. вещото лице е направило следните експертни констатации: документите,
които са отнесени от Батаклиева към строителството на
вилната сграда са с получател нейния съпруг А.Б.и са за закупуване на варови
разтвори, гасена вар, циментов разтвор, пясък, облицовъчни плочи – мрамор и
врачански камък, бетон, монтаж на водомери, транспорт на материали, документи
по заплащане на отстъпено възмездно право на строеж, такси за присъединяване
към водоснабдителна и канализационна мрежа. Принципно всички закупени материали
са относими към строителството на вилна сграда от
типа на построената, но в нито една от тях не е вписан обект, до който се
доставят, поради което не могат да се обвържат по категоричен начин именно с
тази сграда. Същото се отнася за водомерите и таксите за присъединяване към
общи мрежи на В и К и електромер и такса за неговото свързване с
електроснабдителната мрежа, с изключение на фактура № 6027 от 15.08.2000г. на
стойност 40лв. без ДДС. Към обекта могат да се отнесат единствено документите,
представляващи заплащане на правото на строеж на обща стойност 1 332лв.
(л. 1101).
Разходните документи на л. 39 –
141 и допълнителните от таблицата на л. 142 могат да бъдат разделени на такива
за закупени стоки и за извършени услуги (л. 1101), като са относими
към строителството и на жилищната, и на вилната сграда. Получател по
доставките е съпругът А.Б. и в тях са посочени различни адреси на доставка:
гр.Брацигово, ул.„Христо Гюлеметов“ №*, гр.Пещера,
ул.„Васил Петлешков“№*, гр.Брацигово, нов квартал,
гр. Брацигово, ул.„Стадион“№* или само наименованията на населените места.
Може да се предположи, че разходните документи се отнасят именно за двете
сгради, само при условие, че Б.не са извършвали строителство на други сгради
за периода, за който се отнасят разходните документи. Поради тази причина
разходните документи не могат категорично да бъдат отнесени към строителството
на сградите и не следва да се изчислява сумата от техните стойности. Следва да
се има предвид, че част от документите са издадени преди 1999г., когато е
извършена деноминация на българския лев и събирането им с разходите, извършени
след това, следва да се извърши внимателно.
В разпита си в съдебното
заседание по приемане на заключението вещото лице е направило пояснения към
него л. 1132 гръб от адм. дело №3364/18г.
При спазване на задължителните
указания на касационната инстанция, по делото е прието заключение по
назначената съдебно – счетоводна експертиза, изпълнено от вещото лице А.С.,
без направени възражения от страните.
Вещото лице е извършило преизчисление на стойностите на закупените стоки и
извършените услуги с индекс на потребителските цени към м. 01.1997г. и към
м.12.1997г., тъй като периодът не е конкретизиран в решението на касационната
инстанция. Констатирани са представени документи за строителството на сградата
в гр. Брацигово в УПИ ХІІІ, кв. 120, включително такива за закупено право на
строеж, за периода от 15.06.1990г. до 12.06.1996г. /таблица на л. 25 – 28/.
Съгласно извършените преизчисления, сумата направените разходи към момента на
тяхното заплащане възлиза на 153 969,54лв., преизчислена с индекса на
потребителските цени към 01.1997г. – на 11 808,68лв., а към 12.1997г. – на
48 516,42лв. При сумиране на сумата от 11 808,68лв. със сумата в
размер на 715,52лв., приета за документално доказан разход за придобиване на
имота при ревизията, е изчислена данъчна основа от продажбата на имота в размер
на 6 644,61лв. Дължимият данък върху тази данъчна основа възлиза на
664,46лв.
При сумиране на сумата в размер
на 48 516,42лв. със сумата в размер на 715,52лв., приета за документално
доказан разход за придобиване на имота при ревизията, е констатирано, че не се
формира облагаема основа от продажбата на недвижимия имот, съответно не се
дължи данък по чл.48 ал.1 ЗДДФЛ.
Констатирани са представени
документи за строителството на сградата по плана на вилно селище Свети
Константин, Община – Пещера, включително такива за закупено право на строеж, за
периода от 10.07.1996г. до 08.06.2006г., като тези за периода до м. 07.1999г.
възлизат на 240 912лв. Преизчислени с индекса за потребителските цени към
07.1999г. и след извършена деноминация, същите са в размер на 548,71лв. Според
вещото лице, ревизиращите органи по приходите не са извършили такова преизчисление на разходите в размер на 3 296лв., част
от които представляват разходи за закупено право на строеж и такса за извършено
отчуждаване, което е неправилно, тъй като са извършени през 1996г.
При извършените преизчисления на
направените разходи с индекса за потребителските цени преди м. 07.1999г. и
прибавяне към нея на сумата на разходите, направени след тази дата, се
изчислява данъчна основа от продажбата на имота в размер на 9 175,33лв.,
съответно дължим данък по чл.48 ал.1 ЗДДФЛ в размер на 917,53лв.При извършените
изчисления на направените разходи с индекса на потребителските цени към
07.1999г. и прибавяне към нея на сумата на разходите, направени след тази дата,
се изчислява данъчна основа в размер на 8 268,80лв., съответно дължим
данък в размер на 826,88лв.
При така установеното от фактическа
страна съдът формира следните правни изводи.
Процесният ревизионен акт е издаден от
компетентни органи, в изискуемата се форма и при спазени административнопроцесуални
правила за това. Впрочем, спор по отношение на тези факти, не се формира между
страните.
Основният спорен въпрос, по
отношение на които се концентрират противоположните становища на страните, се
свеждат до включване в цената на придобиване на имотите и на направените
разходи по строителството на сградите, съответно за периода от 1990г. до 2004г.
и за периода от 1996г. до 2006г., когато са издадени представени по делото
разходни документи за закупени строителни материали и използвани услуги.
Съгласно разпоредбата на чл.33 ал.1 ЗДДФЛ (в редакцията и към 2011г.) облагаемият
доход от продажба или замяна на недвижимо имущество, включително на ограничени
вещни права върху такова имущество, се определя, като положителната разлика
между продажната цена и цената на придобиване на имуществото се намалява с 10
на сто разходи. Съгласно разпоредбата на чл. 33 ал.2 ЗДДФЛ облагаемият доход е
положителната разлика между продажната цена и цената на придобиване на
имуществото. Цената на придобиване, съгласно разпоредбите на ал. 1 и ал. 2 е
документално доказаната цена на придобиване на имуществото или нула, когато
няма документално доказана цена на придобиване. Когато се касае за имущество,
придобито в по-ранен момент, документално доказаната цена на придобиването му
следва да е актуализирана до 1997г. включително с общия индекс на
потребителските цени, обявен от Националния статистически институт - в случаите
на продажба или замяна на имущество, придобито преди 1 януари 1998г.
В настоящия случай, по делото не е спорно, че документалната доказаност на цената на придобиване на имотите е
„заместена“ от заключение по съдебно – оценителска
експертиза и въз основа на това заключение е извършено декларирането в ГДД. Не
е спорно обстоятелството по делото, че документи за закупени строителни
материали и извършени услуги са представени едва след приключване на
ревизионното производство и производството по административно обжалване на РА. Именно
поради липсата на доказателства, не е приложена разпоредбата на чл.33 ал.6, т.7 ЗДДФЛ относно документално доказаната стойност на придобитото през 1990г. по
възмезден начин право на строеж за сградата в гр. Брацигово.
При първоначалното разглеждане на делото от първоинстанционния
съд е ангажирано само и единствено заключение по СТЕ, но вещото лице изрично е
посочило, че може само да се направи предположение, че закупените материали и
използваните услуги са предназначени за строителството на процесните
сгради. Не са изготвени количествено – стойностни сметки за етапите на
извършеното строителство, поради което оценката на разходите за строителство е
извършена по стойности от списание „Строителен обзор“, издание на „СЕК – Стройексперт“ към годините на въвеждането им в експлоатация
– съответно 2004г. и 2006г. По отношение представените в по-късен момент
разходни документи, свързани със строителството на сградата, вещото лице е
посочило изрично в заключението си, че доколкото се касае за стойности на
покупки по документи, издадени преди деноминацията на българския лев,
неправилно би било прибавянето им към стойности на разходи, извършени след
това.
Предвид факта, че голяма част от разходите, за които се твърди да са
част от документално доказаната цена на придобиване на построените в УПИ сгради
и за която са представени документи след приключване на ревизионното
производство, са за периода преди 1999г., т.е. преди деноминацията на
българския лев, съобразно задължителните указания на касационната инстанция
при повторното разглеждане на делото е ангажирано изготвянето на заключение по
ССЕ. Независимо от късното им представяне, настоящият съдебен състав намира, че
могат да бъдат обвързани с процеса на строителство посредством времето на
издаването им. Следва да бъде отбелязано, че строителството на двете сгради е
извършено последователно, като за тази в гр. Брацигово е продължило от 1990г.
до месец 06.1996г., за който времеви период са представени документи за
закупени стоки и извършени услуги, а за тази във вилно селище Свети Константин,
Община Пещера – от 10.07.1996г., когато е закупено правото на строеж, до
2006г., когато сградата е въведена в експлоатация. Първата сграда е въведена в
експлоатация през 2004г., т.е. в отдалечен момент спрямо датите на
представените документи за закупени строителни материали и извършени СМР, но съгласно
разпоредбата на чл.33 ал.2 ЗДДФЛ /в приложимата редакция към 2011г./, цената на
придобиване следва да бъде документално доказана, в противен случай същата е 0 лв.
Смисълът на разпоредбата на чл.33 ал.6, т.7 ЗДДФЛ е при строителство,
продължило през значителен период от време и при съобразяване на процесите на
хиперинфлация и деноминация на българския лев да бъде определена данъчна основа
при продажбата на недвижимо имущество по възможно най-справедлив начин. Водещото
в случая, обаче, е отново документално доказаната цена на придобиване, която в
последствие да бъде коригирана с индекс на потребителските цени.
В този смисъл, следва да бъде
кредитирано заключението по назначената съдебно – счетоводна експертиза във
вариантите му на преизчисляване на направените разходи за строителството на
сградите към 01.1997г., съответно преди м. 07.1999г. Аргумент в подкрепа на
това е, че съгласно данните в представените документи за извършеното СМР
строителството на сградата в гр.Брацигово е приключило на 12.06.1996г., като
това е датата на последния представен документ за закупуване на стоки – тръби.
Непосредствено след това – на 10.07.1996г. е отстъпено право на строеж за
сградата в Община – Пещера, като изпълнението на СМР е започнало на
23.04.1997г. със закупуването на циментов и варов разтвор и превозването им.
Действително, съгласно заключението на СТЕ, прието при първоначалното
разглеждане на делото, в документите за закупените стоки са посочени единствено
наименованията на населените места, но по делото не е спорно обстоятелството,
че през периода е извършвано строителство само на процесните
две сгради.
При кредитиране заключението на
вещото лице, в частта му, в която е изчислена данъчна основа на продажбата на
сградата в гр.Брацигово в размер на 6 644,61лв. и данъчна основа от
продажбата на сградата във вилно селище Свети Константин, Община – Пещера в
размер на 8 268,80лв. се изчислява обща данъчна основа в размер на
14 913,41лв. След прибавянето и към декларираната годишна данъчна основа
на доходите от трудови правоотношения в размер на 40 547,40лв. се получава
обща данъчна основа по чл. 17 от ЗДДФЛ в размер на 55 460,81лв. Дължимият
данък върху общата данъчна основа възлиза на 5 546,08лв. и след
приспадане на авансово удържания/внесен през годината данък в размер на
3 678,41лв. и внесеният данък по ГДД в размер на 176лв. се получава
дължима сума за довнасяне в размер на 1 691,67лв.
В този смисъл не следва да бъде
кредитирано заключението на вещото лице по отношение направените изчисления на
дължимия данък върху данъчната основа от продажбата на имущество, доколкото
през годината е деклариран и доход с друг източник – от трудови правоотношения
и следва да бъде определена сума от годишните данъчни основи по чл.17 ЗДДФЛ.
Върху допълнително установената
дължима сума на данъка по чл.48, ал. 1 от ЗДДФЛ за 2011г. в размер на
1 691,67лв. се дължат лихви за периода от 02.05.2012г. до 12.07.2018г.
Изчислени посредством общодостъпен в интернет страницата на НАП лихвен
калкулатор, същите възлизат на 1 066,40 лв. Обжалваният РА е
незаконосъобразен и следва да бъде отменен за разликата над изчислената в
настоящото решение дължима сума за данък по чл.48 ал.1 от ЗДДФЛ в размер на
1 691,67лв. до пълния размер на дължимата сума, съгласно РА, от
2 419,17лв., съответно акцесорните задължения за
лихви – за разликата над сумата от 1 066,40лв. до пълния размер от
1 525лв.
По отношение другите направени по делото оплаквания за
неправилно прилагане на материално правната разпоредба на чл.33 ал.6, т.3 от ЗДДФЛ (действал към 2011г.) съдът намира, че същата е правилно приложена. Облагаемият
доход е определен към момента на извършване на продажбите, т.е. към 2011г.,
като декларираните от самото РЛ резултати от сделките са подложени на
проверка, именно поради посочената ниска стойност на облагаемия доход или
неформирането на такъв. Именно с цел правилното прилагане на разпоредбата на
чл.33 ал.1, ал.2 и ал.5 от ЗДДФЛ е изискано представянето на документи,
посредством данните в които да се определи документално доказаната цена на
придобиване на обектите, предмет на разпоредителните сделки. Тъй като
документите са представени след приключване на ревизионното производство и
производството по административно обжалване на РА, в хода на съдебното
производство е назначена ССЕ, с оглед прилагането на разпоредбата на чл.33
ал.6, т.7 ЗДДФЛ.Заключението не е оспорено от пълномощника на жалбоподателя,
който е присъствал в съдебното заседание при приемането му, съответно не е
ангажирал други доказателства, които да опровергаят математическата точност на
изчисленията.
В останалата част жалбата се явява неоснователна и
като такава следва да бъде отхвърлена.
При този
изход на делото и своевременно направените искания, на страните по делото се
дължат направените от тях разноски, съобразно уважената и отхвърлена част на
жалбата.
От страна на жалбоподателя не е представен
списък с разноските съгласно чл. 80 от ГПК, включително при първоначалното
разглеждане на делото пред първоинстанционния съд и
касационната инстанция. Настоящият съдебен състав направи собствени изчисления,
при които се констатираха в общ размер на 1 708,55 лв., в т. ч.
адвокатски хонорар за разглеждане на делото пред първоинстанционния
съд, държавни такси и възнаграждения на вещи лица по съдебни експертизи.
Съобразно уважената част на жалбата, следва да бъде присъдена сумата в размер
на 513,80 лв.
На ответника следва да бъде присъдено
възнаграждение за осъществената юрисконсултска
защита, съобразно отхвърлената част на жалбата. Изчислено съгласно
разпоредбата на чл.161, ал. 2 от ДОПК, във вр. с чл.
8, ал. 1, т. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения юрисконсултското възнаграждение
възлиза на 973,25 лв., съответно за първоначалното и повторното разглеждане на
делото пред първоинстанционния съд и в размера по
чл.9 ал.3 от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения за разглеждането пред касационната инстанция.
По компенсация оспорващият следва да
заплати на НАП – София сумата в размер на 459,45 лева разноски.
Ето защо и поради
мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
І отд., IX състав:
Р Е Ш
И
ИЗМЕНЯ по жалба
на И.Д.Б. с
постоянен адрес ***6001617008018-091-001/12.07.2018г., издаден от П.С.на
длъжност Началник сектор, възложил ревизията и А.Б.на длъжност главен
инспектор по приходите в ТД на НАП – Пловдив, офис Кърджали – Ръководител на
ревизията, потвърден с решение по жалба срещу ревизионен акт № 561/28.09.2018г.
на Директора на Дирекция “ОДОП“ – Пловдив, като НАМАЛЯВА допълнително установената дължима сума за данък по чл.48
ал.1 ЗДДФЛ за 2011г. от 2 419,17лв. на 1 691, 67лв. и НАМАЛЯВА размера на прилежащите лихви от
1 525 лв. на 1 066,40лв, като ОТХВЪРЛЯ
жалбата в останалата и част, като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА И.Д.Б. с
постоянен адрес *** да заплати на НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ – София, сумата от 459,45(четиристотин
петдесет и девет лева и четиридесет и пет стотинки) дължимо юрисконсултско възнаграждение, изчислено по съразмерност и
компенсация.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен
срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: