Решение по дело №1342/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 818
Дата: 20 февруари 2024 г.
Съдия: Пламен Петев Танев
Дело: 20237260701342
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

818

Хасково, 20.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Хасково - IX състав, в съдебно заседание на шести февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

ПЛАМЕН ТАНЕВ

При секретар МАРИЯ КОЙНОВА като разгледа докладваното от съдия ПЛАМЕН ТАНЕВ административно дело № 20237260701342 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 32, ал. 2 ЗАдм. вр. чл. 45, ал. 4 ЗМСМА вр. чл. 145 АПК.

Образувано е по подадена Заповед с номер АК-04-14 от 18.12.2023г. на Областен управител на гр. Хасково, с която се оспорва т. 2 от Решение номер 8 от 24.11.2023г., взето на редовно заседание на Общински съвет – Маджарово, с която органът е приел: „за останалите землища: Г. п., Д. г., З., Общински съвет – Маджарово не е съгласен да се сключват споразумения за създаване на масиви с НТП – полски пътища за селскостопанската 2023/2024г.“

В оспорването се излага следното: Решението на ОС – Маджарово е взето при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и на материалния закон, в случая ЗСПЗЗ. Нарушена е формата на издадения административен акт, с оглед разпоредбата на чл. 59, ал. 2 АПК. Актът е немотивиран, което е съществен порок, касаещ формата му, а липсата на форма на административния акт е абсолютно основание за отмяната му, защото предполага липса на юридически факт, който да породи упражненото от органа публично субективно право. Липсата на мотиви в акта е достатъчно основание последният да бъде отменен. В конкретния случай и съобразно закона директорът на ОД – Земеделие е издал заповед по чл. 37в, ал. 4 ЗСПЗЗ, влязла в законна сила, с която са одобрени сключените споразумения за създаване на масиви за ползване на земеделски земи в землищата на Община Маджарово. Съгласно ЗСПЗЗ, със същата заповед, директорът на ОД Земеделие може да включи и проектираните в плана за земеразделяне полски пътища и отразените в плана за земеразделяне, в картата на съществуващи и възстановими стари граници и в картата на възстановената собственост напоителни канали, които функционират, попадащи в масиви за ползване на съответния ползвател. След като тази заповед влезе в сила, директорът, по реда на чл. 37в, ал. 16 ЗСПЗЗ подава в общинския съвет искане за предоставяне на имотите – полски пътища, попадащи в масивите за ползване, по цена в размер на средното годишно рентно плащане за землището. Общинският съвет приема решението в едномесечен срок от подаване на искането. Следователно ОС – Маджарово действа при условията на обвързана компетентност и няма право да приеме, че не е съгласен с предложението на Директора на ОД – Земеделие.

Ответната стана не излага становище по оспорването.

Съдът, като съобрази становищата на страните и преценявайки събраните по делото доказателства, намира от фактическа страна следното:

До Областен управител на гр. Хасково е изпратен протокол с номер 2 от 24.11.2023г. от заседание на ОС – Маджарово. Видно от входящия номер на преписа, протоколът е получен от Областната управа на 05.12.2013г.

Установява се от Протокол номер 2 от заседание на ОС – Маджарово, проведено на 24.11.2023г., че на заседанието е присъствал кметът на общината – Е. Ю. и 11 общински съветници от общо 11. Взето е Решение 8 на осн. чл. 21, ал. 1, т. 8 ЗМСМА вр. чл. 24а, ал. 6, т. 5 вр. чл. 37в, ал. 16 ЗСПЗЗ и чл. 75б от ППЗСПЗЗ и влезли в сила заповеди по чл. 37в, ал. 4 ЗСПЗЗ, в което в т. 2 е решено: „за останалите землища: Г. п., Д. г., З., Общински съвет Маджарово не е съгласен да се сключват споразумение за издаване на масиви с НТП – полски пътища за селскостопанската 2023/2024г.“ Установява се, че Решението е взето с пълно мнозинство от 11 гласа „За“. Видно от протокола общинският съветника К. С. е изложил, че имало оплакване от земеделски производители от селата Г. п., Д. г. и З., че полските пътища са оградени с колове и ограда и това пречело на дребните земеделски стопани да изкарват животните на паша. В тази връзка кметът на Община Маджарово е изложил, че пътищата са публична общинска собственост и когато са заградени, те не могат да се ползват.

Приложена е докладна записка от кмета на Община Маджарово, в която същият е посочил, че относно отдаването под наем на недвижими имоти – публична общинска собственост с начин на трайно ползване – общински пътища по КВС/КК и нефункциониращи канали, попадащи в така определените масиви за ползване и във връзка с искане на ОД Земеделие – Хасково и прилагане на разпоредбата на чл. 37в, ал. 16 ЗСПЗЗ, становището е, че за землищата Г. п., Д. г. и З. не следва да се сключат споразумение за създаване на масиви с НТП – полски пътища.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, намира от правна страна следното:

Оспорването на административния акт е подадено в законовоустановения срок. Установи се, че актът е получен от областната управа на 05.12.2023г., а заповедта, с която е оспорено решението на ОС – Маджарово, е подадено в съда на 18.12.2023г., т.е. в установения 14-дневен срок. Самият административен акт е такъв, който подлежи на оспорване. В чл. 45, ал. 4 ЗМСМА е уредено, че Областният управител упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети, освен ако в закон е предвидено друго. Той може да върне незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд. Следователно оспорването е допустимо.

Оспореният административен акт е приет на осн. чл. 21, ал. 1, т. 8 ЗМСМА, който урежда, че общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства в писмена форма. Спазени са разпоредбите на чл. 27, ал. 2 ЗМСМА, в който е посочено, че заседанията на общинския съвет са законни, ако присъстват повече от половината от общия брой на съветниците. В настоящия случай при заседанието и вземане на атакуваното решение са присъствали всички общински съветници.

Оспорващият сочи, че не е спазена формата на атакувания административен акт, тъй като липсват мотиви, предвид разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК. Изискването на закона е, че когато административният акт се издава в писмена форма, същият следва да съдържа фактически и правни основание за издаване на акта. Мотивите към акта са необходими, доколкото само така може да се гарантира законосъобразност на същия, както и да се даде възможност на съда да провери дали административният орган е спазил изискванията на закона. От установената фактическа обстановка единствено стана ясно, че общинският съветник К. С. е изложил, че имало оплакване от земеделски производители от селата Г. п., Д. г. и З., че полските пътища са оградени с колове и ограда и това пречело на дребните земеделски стопани да изкарват животните на паша. В тази връзка кметът на Община Маджарово е изложил, че пътищата са публична общинска собственост и когато са заградени, те не могат да се ползват. Само по себе си това изказване не може да послужи като мотивировка за вземане на решението на Общинския съвет. Липсва позоваване на законова норма, която да обоснове решение на Общинския съвет, поради което съдът не може да установи дали актът е законосъобразен, нито пък дали с него е спазена целта на закона. Само на това основание оспорването е основателно.

Втория довод при оспорването, а именно, че административният орган действа в условията на обвързана компетентност също е основателен. Чл. 24а, ал. 6 сочи, че земите от общинския поземлен фонд могат да се отдават под наем или аренда без търг или конкурс: 1. когато са заети с трайни насаждения; 2. когато не са били използвани две или повече стопански години; 3. в случаите по чл. 37в, ал. 10; 4. на собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, когато земите са пасища, мери или ливади; 5. в други случаи, определени в закон. Именно във вр. с т. 5 е и разпоредбата на чл. 37в, ал. 16 ЗСПЗЗ. Директорът на областната дирекция „Земеделие" след влизането в сила на заповедта по ал. 4 на същият член, подава искане до общинския съвет за предоставяне на имотите - полски пътища, попадащи в масивите за ползване, по цена в размер на средното годишно рентно плащане за землището. Общинският съвет приема решение в едномесечен срок от подаване на искането. В 7-дневен срок от влизането в сила на решението кметът издава заповед, която се публикува на интернет страницата на общината. В едномесечен срок от издаване на заповедта ползвателите внасят по банкова сметка ***зване полски пътища и сключват договори за съответната стопанска година с кмета на общината. Когато в едномесечен срок от искането общинският съвет не е приел решение, директорът на областната дирекция „Земеделие" определя със заповед цена на имотите - полски пътища, в размер на средното годишно рентно плащане за землището. Заповедта се обявява в кметството и в сградата на общинската служба по земеделие и се публикува на интернет страницата на общината и на съответната областна дирекция „Земеделие". Въз основа на заповедта ползвателите внасят сумата по банкова сметка ***ето й.

От установената фактическа обстановка съдът достигна до извод, че решението на административния орган е взето във вр. с чл. 37в, ал. 16 ЗСПЗЗ, доколкото това е основанието, посочено в самия административен акт, поради което, макар и по делото да не е приложено доказателство за изпратено писмо от Директора на ОД Земеделие –Хасково, този факт може да се извлече от останалия доказателствен материал. Общински съвет не може да откаже сключването на споразумения за създаване на масиви с НТП – полски пътища, доколкото това правомощие не е на Общинския съвет. Нещо повече, липсва и законова възможност административният орган да не даде съгласие имоти общинска собственост – полски пътища да бъдат включени в масиви за ползване на земеделски земи в землищата на Община Маджарово. ЗСПЗЗ е специален закон по отношение на ЗМСМА, при което и при наличие на предпоставките в специалния закон, в случая влязла в сила заповед по реда на чл. 37в, ал. 4 ЗСПЗЗ вр. чл. 37в, ал. 16 ЗСПЗЗ, общинският съвет действа в условията на обвързана компетентност, тъй като е длъжен да вземе решение за предоставяне на имотите за ползване срещу средното годишно рентно плащане за землището.

Оспорването е основателно и решението на Общински съвет – Маджарово следва да бъде отменено, като незаконосъобразно. След отмяната му и предвид естеството на обжалвания акт преписката следва да се върне на административния орган за ново произнасяне, съобразно дадените в мотивите на решението указания по тълкуването и прилагането на закона.

Воден от горното, съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ т. 2 от Решение номер 8 от 24.11.2023г., взето на редовно заседание на Общински съвет – Маджарово от 24.11.2023г., с която органът е приел: „за останалите землища: Г. п., Д. г., З., Общински съвет – Маджарово не е съгласен да се сключват споразумения за създаване на масиви с НТП – полски пътища за селскостопанската 2023/2024г.“

ВРЪЩА преписката на Общински съвет – Маджарово за ново произнасяне, съобразно дадените в мотивите на решението указания по тълкуването и прилагането на закона.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от връчването му на всяка от страните.

Съдия: