№ 193
гр. Шумен, 12.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ШУМЕН, СЪСТАВ II, в публично заседание на
дванадесети декември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Румяна В. Райкова
Членове:Нели Г. Батанова
Димчо Ст. Луков
при участието на секретаря Геновева П. Стоева
в присъствието на прокурора П. Р. В.
като разгледа докладваното от Румяна В. Райкова Частно наказателно дело №
20243600200682 по описа за 2024 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл. 32 вр. чл.16 ал.1 – 8 от Закона за признаване, изпълнение и
изпращане на актове за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови
санкции.
Производството по делото е образувано въз основа на постъпило искане от Словения,
с което се моли за признаване и изпълнение на Решение за плащане на финансова санкция
постановено от Postaja Prometne Policije - Марибор,Словения, с № 0000125655584 от
14.04.2024г., влязло в сила на 23.04.2024г. срещу юридическото лице „* с ЕИК *, с посочен
от искащата държава адрес и адрес на управление в гр.Шумен на ул.*
Представителят на Шуменска окръжна прокуратура в съдебно заседание изразява
становище за наличие на законовите предпоставки за признаване на решението за налагане
на финансова санкция и предлага на съда да го признае и да постанови изпълнението му.
За засегнатото юридическо лице, редовно призовано чрез управителя, се явява лично
управителя. Заявява, че не и е известно за тази санкция, а шофьорът като се върнал от курса,
напуснал, но са плащали друга санкция на шофьор. Не ангажира доказателства за пълно или
частично изпълнение на санкцията в която и да е държава – членка на Европейския съюз.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства и становищата на страните,
1
преценени поотделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:
Засегнатото лице „*, е юридическо лице и е със седалище и адрес на управление на
територията на Република България, съгласно чл.30 ал.3 от ЗПИИАКОРНФС – гр.Шумен на
ул.*и посочен от искащата държава същия адрес.
От приложеното по делото Удостоверение по чл.4 от Рамково решение 2005/214/ПВР
на Съвета относно прилагане на принципа за взаимно признаване на финансови санкции, се
установява, че с Решение за плащане на финансова санкция постановено от Postaja Prometne
Policije - Марибор, Словения, с № 0000125655584 от 14.04.2024г., влязло в сила на
23.04.2024г. срещу юридическото лице „*, с ЕИК *1, с посочен от искащата държава адрес и
и адрес на управление в гр.Шумен на ул.* е наложена финансова санкция в размер на 900,00
€ /деветстотин евро/, за това, че на 14.04.2024г. в 14:42 часа в района на Марибор по
автомагистрала А1, отсечка 671, километър 6х600, се е движел товарен автомобил с
регистрационен номер ***, собственост на юридическото лице *, управляван от Р.Й.. При
извършената пътна проверка е било установено, че общата маса на автомобила е била
3 900кг, което е с 400 кг. повече от максималната допустима маса, която е в размер на
3 500кг. Посочено е, че според чл.14 от Закова за нарушенията на Словения, дадено
юридическо лице носи отговорност за нарушение, което е извършено при осъществяването
на неговата дейност от лице, което работи от името, за сметка, в интерес и със средства на
юридическото лице и в случая шофьорът който е управлявал групата превозни средства е
работел от името, за сметка и със средства на юридическото лице. Също така е посочено, че
според чл.92 ал.2 от Закона за нарушенията, представител на чуждо юридическо лице е
лицето, което е управлявало превозното средство, с което е било извършено нарушението и
въз основа на това шофьорът на автомобила е бил определен за законен представител на
юридическото лице и на мястото на нарушението му е било връчено платежно нареждане,
издадено на името на юридическото лице. Шофьорът е отказал да ползва преводачески
услуги при провеждането на проверката на мястото на нарушението и на място е бил
уведомен на английски език какво нарушение е извършил и е бил запознат с правата му и с
възможността на подаване на обжалване, което да бъде разгледано от съответен компетентен
съд. Юридическото лице не се е възползвало от правото си на обжалване.
С тези действия е било осъществено административно нарушение съобразно
словенското законодателство – чл.36 ал.7 т.2 от Закона за пътищата на Словения – ZCES-2.
Решението е на несъдебен орган на Словения и отговаря на изискванията на чл.3 ал.1
т.1 от ЗПИИАКОРНФС, доколкото е налице влязла в сила финансова санкция за извършено
административно нарушение във връзка с нарушение на правилата за движение по пътищата
по законите на Словения - страна членка на ЕС.
Налице са предпоставките на чл.30 ал.2 т.1 от ЗПИИАКОРНФС, с оглед на факта, че е
санкционирано поведение, представляващо административно нарушение на правилата за
движение по пътищата и за това деяние не се изисква двойна наказуемост, като условие за
признаване и изпълнение на решението.
2
Производството, в резултат на което е наложена паричната санкция е било писмено.
На законен представител на лицето според словенското законодателство е бил връчен лично
препис от платежния документ – решение за наложената финансова санкция на 14.04.2024г.
по националния закон на издаващата държава, като е бил уведомен изрично за правото на
повторно разглеждане или обжалване пред съд, в което има правото да участва и което
позволява делото да се преразгледа по същество, включително и с оглед нови доказателства,
и което може да доведе до отмяна на първоначалното решение, както и и сроковете за
обжалване, но юридическото лице не е поискало повторно разглеждане или обжалване в
приложимия за целта срок. Решението е било постановено на 14.04.2024г. и е влязло в сила
на 23.04.2024г.
Наложената финансова санкция не е по-малка от 70,00 € или левовата равностойност
на тази сума. Според посоченото в Удостоверението, наложената финансова санкция е в
размер на 900,00 €. Съобразно посоченото в удостоверението, събирането на санкцията не е
погасено по давност. В Удостоверението е посочено, че не е налице пълно или частично
плащане на сумата по финансовата санкция, т.е. не са налице предпоставките на чл.33 вр.
чл.17 от закона за приспадане равностойността на изплатената част от общото задължение.
От страна на заинтересованото юридическо лице също не се твърди пълно или частично
плащане.
Предвид изложеното съдът намира, че Удостоверението ведно с приложенията към
него съдържа всички елементи посочени в ЗПИИАКОРНФС и не са налице основанията,
при които може да се откаже изпълнението, поради което следва представения акт да бъде
признат и да бъде изпълнен. Тъй като наложената финансова санкция е определена в евро
съгласно чл. 32, ал.1 вр. чл. 16 ал.6 от ЗПИИАКОРНФС следва да се определи
равностойността и в български левове по курса на БНБ за деня на постановяване на
Решението за финансова санкция. От приложената справка за официалния курс на БНБ за
деня на постановяване на Решението за налагане на финансова санкция – 14.04.2024 година
е видно, че на тази дата курса на БНБ евро/бълг.лев е 1.95583, поради което равностойността
на финансовата санкция от 900,00 € /деветстотин евро/ е 1760,25 лв. /хиляда седемстотин и
шестдесет лева и двадесет и пет стотинки/.
Предвид изложеното, съдът приема, че са налице условията за признаване и
изпълнение на представеното Решение за финансова санкция за сумата от 900,00 € поради
което решението следва да бъде признато и изпратено за изпълнение. Съдът не установи
наличие на основанията по чл.35 от ЗПИИАКОРНФС, обосноваващи отказ от признаване и
изпълнение на решението. Доводите на Управителя на фирмата, изложени в съдебно
заседание, че не е известена за тази санкция, а шофьорът като се върнал от курса, напуснал,
но са плащали друга санкция на шофьор, са ирелевантни в производството пред българския
съд, поради принципа за взаимно доверие между страните членки на ЕС, подписали Рамково
решение 2005/214/ПВР на Съвета относно прилагане на принципа за взаимно признаване на
финансови санкции. Такива възражения са могли да бъдат разгледани единствено от
компетентните словенски органи.
3
На основание чл.38 ал.1 т.3 от ЗПИИАКОРНФС е необходимо незабавно съдът да
уведоми компетентния орган на издаващата държава за взетото решение. Уведомление по
чл.38 ал.1 от закона следва да се изпрати на Министерство на правосъдието на Република
България.
Водим от горното и на основание чл. 32 ал.1 вр. чл.16 ал.7 т.1 от ЗПИИАКОРНФС
РЕШИ:
ПРИЗНАВА Решение за плащане на финансова санкция постановено от Postaja
Prometne Policije - Марибор,Словения, с № 0000125655584 от 14.04.2024г., влязло в сила на
23.04.2024г. срещу юридическото лице „*, с ЕИК *1, с едноличен собственик и управител
българската гражданка М.Д.У. и адрес на управление гр.Шумен, ул.* и го привежда в
изпълнение за сумата от 900,00 € /деветстотин евро/, с равностойност в български лева –
1760,25 лв. /хиляда седемстотин и шестдесет лева и двадесет и пет стотинки/, като на
основание чл.36, вр. чл. 22 от ЗПИИАКОРНФС го ИЗПРАЩА за изпълнение на
Националната агенция за приходите по реда на ЗНАП и ДОПК.
На основание чл. 38, ал.1 т.1 от ЗПИИАКОРНФС незабавно да се изпрати
уведомление - формуляр №2 на компетентния орган на издаващата държава на английски
или словенски език.
На основание чл.38 ал.2 от ЗПИИАКОРНФС препис от уведомлението – формуляр №
2 да се изпрати и на Министерството на правосъдието на Република България за сведение.
Решението може да се обжалва в 7-дневен срок от днес пред АС - Варна.
Обжалването не спира изпълнението.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
4