Решение по дело №2973/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 395
Дата: 24 март 2023 г.
Съдия: Красимир Русев Кипров
Дело: 20227050702973
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                       2023 г., гр. Варна

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

         ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,

         ХVІ–ти състав,

         в публично заседание на 28.02.2023 г., в състав:

 

                            Административен съдия: Красимир Кипров

 

         при секретаря Веселка Крумова

         като разгледа докладваното от съдия Кипров

         адм. дело № 2973 по описа на съда за 2022 г.,

         за да се произнесе, взе предвид следното :

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/  във връзка с чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/.

Образувано е по жалба на П.П.Ц., ЕГН **********, срещу Заповед № 460з-133/12.12.2022 г. на Началник група „Охранителна полиция“ при Пето РУ ОД на МВР Варна, с която на основание чл. 194, ал. 1 и ал. 2, т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, ал. 1, т. 11 и чл. 206, ал. 1, ал. 2, ал. 3 и ал. 4 от ЗМВР на мл. инспектор П.П.Ц. – младши автоконтрольор в група „Охранителна полиция“ при Пето РУ на ОД на МВР Варна е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

С жалбата са релевирани доводи за  незаконосъобразност на оспорената заповед, поради нарушение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, водещи до нарушаване на правото на защита на санкционирания служител. Твърди се, че обвинението, което му е вменено като нарушение, не е доказано по безспорен начин, а почива единствено на предположение. Сочи, че първоначално самата комисия при налагане на дисциплинарното наказание е приела, че има обосновано предположение, че не работи видеосистемата в правилен режим и по този начин липсва субективния елемент от изпълнителното деяние, а впоследствие независимо от липсата на видеофайла, върху който единствено е записано кой е поставил предмета за да попречи на видеокамерата да осъществява запис, комисията взема решение за наличието на извършено дисциплинарно нарушение. Твърди, че Дирекция „Вътрешна сигурност“, която е инициирала производството е била длъжна да обезпечи доказателствата  в тяхната цялост, за да се установи виновното поведение на жалбоподателя П.Ц., а в случая това не е сторено. Сочи, че е безсмислено да се поставя предмет, който ограничава видеозаснемането в зона, в която не се намират служителите. Моли за отмяна на оспорената  заповед.

Със същите доводи жалбата се поддържа и в съдебно заседание от представителя по пълномощие адв. Вл. Д.. Претендира се и присъждане на съдебно-деловодни разноски.

Ответникът – Началник група „Охранителна полиция“ към Пето РУ на ОД на МВР Варна, чрез процесуален представител, оспорва жалбата и моли за нейното отхвърляне като неоснователна.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното :

Началото на дисциплинарното производство е поставено със  заповед № 460з-78/17.08.2022 г., издадена от Д.Т. – началник на Пето РУ към ОД на МВР Варна,  с която е разпоредено извършването на проверка срещу мл. инспектор П.П.Ц. – мл. автоконтрольор  в група „Охранителна полиция“ в Пето РУ на ОД на МВР - Варна. Възложено е проверката да бъде извършена от комисия в състав : инспектор Т.П. – полицейски инспектор „Охрана на обществения ред“ в „Охранителна полиция“ в Пето РУ на ОД на МВР Варна и мл. експерт Е.В. – младши полицейски инспектор „Териториална полиция“ в група „Охранителна полиция“  в Пето РУ на ОД на МВР Варна. В заповедта е указан срок до 15.09.2022г., в който председателят на комисията следва да докладва справка от извършената проверка и материалите по нея, с предложение за отношение.

Със заповед № 460з-92/16.09.2022г. на началника  на Пето РУ към ОД на МВР Варна, срокът за извършване на проверката е удължен до 14.10.2022г.

От събраните в хода на проверката доказателства – документи  свързани със служебната дейност на служителите, сведения и обяснения от служители на Пето РУ- Златни пясъци , справки и други материали  е установено , че съгласно утвърден от Директора на ОД МВР -Варна месечен график рег.№460р-8054/2022 год. и ежедневна ведомост рег. №460р-6726/2022г. по описа на Пето РУ на ОД МВР Варна, на 08.07.2022г. мл. инспектор П.П.Ц. - мл. автоконтрольор в група “Охранителна полиция” при Пето РУ Варна и мл. инспектор Г.П.Т. - полицай ООР в група “Охранителна полиция” при Пето РУ- Варна са били назначени в наряд за времето от 08.00 до 20.00 часа със служебен автомобил “Киа” с рег. №**  , като съвместен автопатрул за пътен контрол и Охрана на обществения ред с позивна "547/511”, обслужващ територията на Пето РУ- Варна. Видно от ежедневната форма на отчет , за старши на наряда е бил определен мл. инспектор П.П.Ц.. В 17.11ч. на 08.07.2022г. служителите от наряда спират за проверка л.а. с рег.№ ** на гл. път 1-9 до сп. “Майстор М.”, видно от  ежедневна форма на отчет , въведена РСОД. Установяват данни за нарушение на чл.140 ал.1 пр.1 от ЗДвП и вземат отношение , като съставят АУАН серия GА 652629 на водача на автомобила.

Около 17.40 ч. на 08.07.2022 г., служители на дирекция „Вътрешна сигурност“-МВР , в изпълнение на съвместни задачи със служители на ГДНП , произтичащи от МЗ №8121з-531/29.04.2022 г., с оглед установяване техническата изправност и експлоатация на АИС „Видеозаснемане на охранителната дейност и пътния контрол“ и установяване на манипулация на системата , на гл. път 1-9 до сп. “Майстор М.“ извършват проверка на съвместния наряд 547/511 на Пето РУ в състав мл. автоконтрольор П.П.Ц. - старши на наряда и мл. инспектор Г.П.Т. - полицай ООР. При проверката констатират следното :

1.      Поставен микрофон 2 пред камера 2 /закривайки я/

2.      Частично включен лайтбар /страничен/

3.      Липсваща пломба на акумулатор 2

4.      Изтощен акумулатор

5.      SSD диск със сериен номер G83525-0440 заменен със SSD диск със сериен номер Н06257-1456

6.      Монтирани нови пломби кутия DVR с номера 182327, 1823273, 1823274 и 182327

7.      Монтирана нова пломба акумулатор 2 с номер 1823135

За направените констатации при проверката е съставен приемо- предавателен протокол от служител на АСАП ЕООД в присъствие на служители от ДВС-МВР и ГДНП и същият  е предаден на старшия на наряда - мл. автоконтрольор П.П.Ц..

С Писмо рег. № 7855р-6471/20.07.2022 год. от  директор на дирекция „Вътрешна сигурност“- МВР в ОД МВР-  Варна постъпва информация за извършено нарушение на чл.10 от утвърдени с МЗ 81213-450/12.04.2022 год. „Указания за работа на полицейските служители със система за видеонаблюдение, монтирана в служебните автомобили на „Пътна полиция“, Технически характеристики и правила за работа“ , който гласи - „Старшият на наряда не допуска поставянето на вещи и предмети върху арматурното табло на автомобила , с което да се намалява видимостта на камерата, монтирана на таблото на автомобила“. В писмото е изразено становище, че „с тези действия служителите ограничават видимостта към купето на превозното средство и увеличават риска от осъществяване на корупционни практики , изключва се възможността за проследяване действията на наряда през посочения период от време“. Във връзка с полученото писмо в сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР- Варна е извършена проверка от Началник група „ОДПКПД“ в сектор „Пътна Полиция“ при ОД МВР Варна - ст. инспектор Др. Г. . Резултата от проверката е описан в Справка рег.№ 819р-21394/2022 год. по описа на сектор ПП при ОД МВР - Варна, като направения извод е, че съгласно разпоредбите на т.10 от раздел II на „Указания за работа на полицейските служители със система за видеонаблюдение, монтирана в служебен автомобил на Пътна полиция. Технически характеристики и правила за работа“ , утвърдени с МЗ №8121з-450/12.04.2022 год., който гласи  „Старшият на наряда не допуска поставянето на вещи и предмети върху арматурното табло на автомобила, с което да се намалява видимостта на камерата , монтирана на таблото на автомобила“ и предвид отразеното в приложената към писмото Снимка, е налице нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2 т. 1 от ЗМВР.

Справка рег. №819р-21394/2022 год., заедно с Писмо рег. №7855р-6471/20.07.2022 год. на  директора на дирекция „Вътрешна сигурност“ -МВР са изпратени в Пето РУ с предложение за извършване на проверка по чл.205, ал.1 от ЗМВР срещу мл. инспектор П.П.Ц. — мл. автоконтрольор в Пето РУ при ОД МВР- Варна — старши на съвместен автопатрул с позивна 547/511 към момента на  констатиране на нарушението.

За изясняване на постъпилите данни и/или установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение , както и изясняване на всички факти и обстоятелства по случая, е образувано дисциплинарно производство по чл.205, ал.1 от ЗМВР  срещу мл. инспектор П.П.Ц. - мл. автоконтрольор при Пето РУ ОД МВР Варна със Заповед рег. №460з-78/17.08.2022 год. на Началник група „Охранителна полиция“ при Пето РУ- ст. инспектор Д. Т. .

За получаване на безспорни данни , удостоверяващи информацията постъпила с получените Справка рег. №819р-21394/2022 год. на Началник група „ОДПКПД“ в сектор „Пътна Полиция“ при ОД МВР Варна - ст. инспектор Др. Г.  и Писмо рег.№7855р-6471/20.07.2022 год. на директор на дирекция „Вътрешна сигурност“ - МВР, с Писмо, рег. № 460р-9230/29.08.2022год. е изискана информация - Справка от служител на Пето РУ при ОД МВР Варна, определен като потребител на АИС ВОДПК - оператор, категория 3 по смисъла на чл.8, ал.1, т.3 от «Организационно-технологични правила за работа с АИС ВОДПК, която да съдържа информация за:

1.      Точният момент на ограничаване на видимостта към купето на камера № 2 на системата , монтирана на арматурното табло.

2.      Къде се намира микрофон № 2 на системата, преди началото на проверката в 17.40 ч. и кой го поставя пред обектива на камера № 2, посочено в приложената снимка.

3.      Функционирали ли са камерите и микрофоните на системата за времето от 17.10 до 18.00 ч. на 08.07.2022год.

4.      Докладвана ли е необходимост от ремонт на системи АИС «ВОДПК» и «Тетра» на л.а. «Кия Сийд» с рег.№ ** и кога е извършван такъв.

В получения отговор с рег. № 460р-10514/21.09.2022 год. е посочено, че предвид чл.11, ал.1 от Глава трета, раздел 1 от Организационно-технологични правила за работа с АИС «ВОДПК» , утвърдени с МЗ № 140/08.02.2022г. на Министър на МВР, не могат да бъдат предоставени файлове с аудио и видео информация от АИС ВОДПК , с която е оборудван служебен автомобил «Кия Сийд» с рег. № ** , тьй като са изминали повече от 30 дни  и същите са заличени.

На основание чл.206 , ал.1 от ЗМВР, във връзка с образуваната дисциплинарна проверка по чл. 205, ал.1 от ЗМВР и с цел изясняване на постъпилите до момента данни е снето писмено обяснение рег. №460р-9872/08.09.2022г. от мл. инспектор П.П.Ц. , в което същият посочва , че на 08.07.2022г. за времето от 08.00ч. до 20.00 ч. е назначен в наряд , съгласно утвърден от Директор ОД МВР Варна график, като старши на съвместен автопатрул с позивна АП 547/511 на територията на Пето РУ ОД МВР Варна , съвместно с мл. инспектор Г.П.Т. .  На гл. път 1-9 , до сп. “Майстор М. “ около 17.40 ч. , съвместно с мл. инспектор Г.Т. извършват дейност по контрол на пътното движение - проверка на МПС и лица , като следят за извършени нарушения на ЗДвП от водачи на МПС. На това място , от момента на пристигане , до момента на проверката е спрян за проверка автомобил и на водача е съставен АУАН за установено нарушение на чл.140 от ЗДвП - автомобила няма задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ и е дерегистриран. Ц. заявява , че когато служителите от ДВС-МВР пристигат и спират до служебния автомобил Кия Сийд с рег.№ ** , той и колегата му Г.Т. са извън купето на автомобила , по-точно се намират  в задната част на автомобила заедно с водача на спрения автомобил  и  Ц. съставя АУАН GА 652629 за установеното нарушение. След като проверяващите служители се представят , единият от тях разпорежда на двамата с Т. да не влизат в купето до приключване на проверката. Ц. продължава със съставянето на документацията на нарушителя. Заявява, че не е наблюдавал какви действия извършват служителите на ДВС в служебния автомобил. За извършената проверка и направените констатации , проверяващите служители съставят протокол, който му предават. В протокола е видял записано , че са били включени страничните светлини на „лайт бара“ на автомобила , липсва пломба на акумулаторната батерия в багажника , че същия е изтощен и че микрофон № 2 е поставен в обхвата на камерата на предното табло. Записано е , че е сменена касетата на записващото устройство и са поставени  няколко нови пломби. Преди да се подпише на протокола , мл. инспектор Ц. е поискал от служителя на ДВС да се допише , тъй като не е  отразено  , че в момента на проверката системата не е работила. Отговорили са му , че това обстоятелство ще се установи в процеса на проверката.

На зададения конкретен въпрос — „Има ли основание за поставяне на вещи и предмети /Микрофон от АИС ВОДПК/ пред обектив на камера 02 от същата система монтирана на служебен автомобил „Кия Сийд“ с рег. № ** , с което се намалява видимостта на камерата , монтирана на таблото на автомобила , мл. инспектор Ц. разказва обстоятелствата , при които микрофона не е бил в колегата му Т. и в последствие е установен на арматурното табло на служебния автомобил. Ц. твърди, че към този момент , камерите , микрофоните и станцията „Тетра“ монтирани в служебния автомобил Кия Сийд с рег. № ** не работят. За това съди по сигнализацията и червените индикаторни светлини на микрофоните. За случая с установения дерегистриран автомобил се обажда за доклад в ОДЧ на Пето РУ по личния си мобилен телефон , защото станцията „Тетра“ също не работи. Нарушителят пише собственоръчно обяснение , а служителите от наряда му съставят документацията и АУАН в задната част на служебния автомобил , извън него , но по думите му в обхвата на задните камери на АИС ВОДПК. През това време пристигат проверяващите служители от ДВС , ГДНП и техниците от фирмата за поддръжка на системата за видеонаблюдение. Ц. твърди , че лично той е поставил микрофон № 2 до камерата за видеонаблюдение между нея и страничната колонка на автомобила , но не по начина отразен на приложената към иницииращите проверката документи. Не е влизал в автомобила след пристигането на проверяващите, но забелязва, че в купето влизат и извършват някакви действия служителите на ДВС и тези от поддръжката. Не може да изрази мнение по какъв начин микрофона се е озовал, поставен на посоченото в приложената снимка място.

Мл. инспектор Ц. , в хода на обяснението, което дава за проверката прави искане за преглед и  осигуряване на видеозапис от АИС ВОДПК, който да установи къде се е намирал микрофон № 2 преди пристигането на проверяващите служители , тъй като по преписката е приложена единствено един брой фотоснимка , от която се вижда, че в действителност микрофон № 2 се намира пред камерата за вътрешно наблюдение , но не става видно , къде се е намирал този микрофон при започване на проверката и кой го е поставил там. Според него снимката не установява точния момент когато е изготвена - в началото или в края на проверката , както и не показва дали е направена в автомобил „Кия Сийд“ с рег. № **.

По искането на Ц. е приложен отговор рег. № 460р-10514/21.09.2022 год. , от който е видно , че предвид чл.11, ал.1 от Глава трета , раздел 1 от Организационно-технологични правила за работа с АИС «ВОДПК» , утвърдени с МЗ № 140/08.02.2022г. на Министър на МВР , не могат да бъдат предоставени файлове с аудио и видео информация от АИС ВОДПК , с която е оборудван служебен автомобил «Кия Сийд» с рег. № ** , тъй като от момента на проверката на 08.07.2022 год. са изминали повече от 30 дни.

За изясняване на заявените данни от мл. инспектор П.Ц. е снето обяснение рег. № 460р-9871/08.09.2022год. от мл. инспектор Г.П.Т. . В него служителя потвърждава , че на 08.07.2022г. за времето от 08.00 ч. до 20.00 ч. е назначен в наряд , съгласно утвърден от Директор ОД МВР Варна график , като част от съвместен автопатрул с позивна АП 547/511 на територията на Пето РУ ОД МВР Варна. За старши на екипа е  определен Мл.АК П.П.Ц.. Около 17.30ч. на гл. път 1-9 , до сп. “Майстор М. “ извършват служебна дейност - контрол на пътното движение включващ проверка на МПС и лица. На това място, Т. споделя, че е спрял за проверка водач на л.а., който се е движел несигурно по пътното платно - криволичейки. В последствие на водача е съставен АУАН за установено нарушение на ЗДвП от мл. инспектор Ц.. Т. потвърждава разказаното от Ц. , че около 17.40 ч. докато съставят АУАН на водача , до служебния автомобил „Кия Сийд“ с рег. № ** спира служебен автомобил на МВР и втори на техническа служба. От служебния автомобил излизат един униформен служител и двама цивилни , които се представят като проверяващи служители от ДВС и инспекторат на МВР. Т. и Ц. се намират извън служебния автомобил „Кия Сийд“, в задната му част заедно с водача на спрения автомобил  и Ц. съставя АУАН за установеното нарушение. Единият от проверяващите разпорежда на Т. и Ц. да не влизат в купето, защото ще се извърши проверка.  За направените констатации служителите от ДВС съставят протокол. На въпроса кой е поставил микрофон № 2 от АИС ВОДПК пред обектива на камера 02, Т. подробно описва, че микрофона е бил закачен със щипка на светлоотразителната му жилетка докато е бил в служебния автомобил. След спиране на водача на автомобила , който криволичи, Т. предприема проверка на представените документи. До него се приближава мл. инспектор Ц. и му казва , че при излизане от купето  микрофона е паднал на земята. Ц. държи микрофона в ръка и двамата го оглеждат за повреди - дали не се е счупил при падането. Същият дава светлинна индикация , че не работи. Свети червена лампичка  и издава звук, който Т. възприема  като липса на заряд в батерията. Ц. се връща до служебния автомобил , за да остави неработещия микрофон , но бързо се връща като чува агресивния тон на спрения водач. Малко след това пристигат служителите от ДВС за извършване на проверката. Т. категорично отрича да е поставил микрофона на посоченото в снимката място , както и не може да каже  къде Ц. е оставил микрофона. Служителят обяснява , че в случаите, когато е част от съвместен автопатрул за КПД с л.а. „Киа Сийд“ с рег. № ** е забелязал, че няколко минути след като бъде загасен двигателя на автомобила  системата започва да сигнализира , че няма достатъчно заряд в акумулаторите чрез специфичен звук. Малко след това се самоизключва. Когато спре да работи , микрофоните започват да издават друг специфичен звук. По това съди , че системата не работи и не записва звук и видео, които са едновременни данни. Индикаторите на самите микрофони започват да светят в червено. Поради това , категорично заявява в обяснението си , че системата за видеонаблюдение  монтирана в служебния автомобил  не работи преди идването на служителите от ДВС.

Предвид гореизложените данни в обясненията на двамата служители от състава на съвместен автопатрул 547/511 — мл. автоконтрольор П.П.Ц.  и мл. инспектор Г.П.Т. е извършена проверка на предоставената Ежедневна форма на отчет от РСОД , от която е видна истинността на твърденията на служителите , че автопатрула с позивна „547“ има извършена проверка на л.а. с рег. № ** в 17.11ч. на 08.07.2022 год. на гл. път 1—9 до сп. “Майстор М. “ и на водача на автомобила И.Д.Д. е съставен АУАН № GА 652629  за нарушение на чл.140, ал.1, пр.1 от ЗДвП.

За установяване на истинността на твърденията на служителите Ц. и Т. за технически проблем и индикации за смущения в работата па система АИС ВОДПК , който е констатиран от двамата преди идване на проверяващите служители и поставянето на микрофон 2 на арматурното табло на служебния автомобил, са разгледани и приложени „Указания за работа на полицейските служители със система за видеонаблюдение. монтирана в служебен автомобил на Пътна полиция. Технически характеристики и правила за работа.“, утвърдени с МЗ № 81213-450/12.04.2022 год.

В допълнение на гореизложените указания , утвърдени с МЗ № 8121з-450/12.04.2022 год. е разгледана и приложена Справка рег. № 819р-10971/09.05.2022 год. по описа на сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Варна за извършена проверка по Писмо рег. № 7855р-3052/06.04.2022 год. на Директора на дирекция „Вътрешна сигурност“- МВР , изпратена до началниците на РУ при ОД МВР- Варна с цел създаване на организация и изпълнение на т.2 от предложенията в справката.

В цитираната справка се съобщава, че „В писмо с рег. № 7855р-3052/06.04.2022 год. на  директор на дирекция „Вътрешна сигурност“ - МВР са изнесени данни за това , че към 01.04.2022г. в централната компонента на АИС ВОДПК липсва качена файлова информация или същата е в непълен обем от служебни автомобили , ползвани от служители на ОД МВР -Варна. В писмото са посочени 12 от общо 13 служебни автомобила марка „Кия“, модел „Сийд“, числящи се по щат на ОД МВР Варна. Сред цитираните в писмото служебни МПС с констатирани технически проблеми при работата на АИС ВОДПК е посочен и л.а. „Кия“, модел „Сийд“ с рег. № ** , числящ се на Пето РУ при ОД МВР Варна.

При извършената проверка за периода 20-21.04.2022 год. в сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Варна от служител на „АСАП“ ЕООД в присъствието на служител от сектор „КИС“ при ОД МВР -Варна на всички посочени в писмото служебни автомобили „Кия Сийд“ използвани за пътен контрол , включително и числящият се на Пето РУ л.а. с рег. № ** е установено , че „АИС ВОДПК работи нормално. Акумулаторът на системата е разреден. Недостатъчно време на заряд. Акумулаторът е запломбиран с пломба №…..“.

Констатациите от извършената проверка са отразени в приемо-предавателен протокол № 819000-18045/20.04.2022 год. по описа на сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР- Варна. Изрично е записано в справката , че въпреки направените констатации при проверката, ,,при извършения оглед на МПС не са установени данни за злоумишлени въздействия върху компонентите на системата на съответните МПС, с цел саботаж на работата й“. Анализираната информация , получена след извършената проверка в сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР -Варна за периода 20-21.04.2022 год., касаеща всички служебни автомобили марка „Кия“  модел „Сийд“, използвани за пътен контрол,  е довела до извода , че „ежедневното зареждане на акумулаторите на АИС ВОДПК след края на всяка работна смяна е невъзможно.“ Във връзка с направените изводи в справката е отправено предложение „при възможност началниците на Пето РУ да подсигурят зачислените им МПС марка „Кия“ модел „Сийд“ , да бъдат назначавани в наряд през една смяна , което ще даде възможност през свободната за съответното МПС смяна  да бъде извършено зареждане на акумулатора на АИС ВОДПК , което ще даде възможност за игнориране на проблемите , свързани с пълната и частична липса на файлове за дадена работна смяна“.

След направен обстоен анализ на постъпилите писмени материали послужили за образуване на проверката , събраните и приложени нормативни документи , справки от извършени и докладвани по установения ред регламентирани проверки , приложените документи за направени констатации и снимков материал , отговори на поставени конкретни въпроси , касаещи установяване на нарушение по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР , комисията е приела за доказано  предвид признанието на мл. автоконтрольор П.П.Ц. , че същият като старши на съвместен автопатрул с позивна 547/511 на Пето РУ при ОД МВР- Варна, на 08.07.2022 год. около 17.40 ч.  формално е допуснал поставяне на предмет - микрофон от АИС ВОДПК , с който е оборудван служебен автомобил „Кия Сийд“ с рег. № ** на арматурното табло , в непосредствена близост до монтирана камера за видеонаблюдение на системата. Това е станало с ясното съзнание на служителя , че система АИС ВОДПК която е монтирана в служебния автомобил не работи , т.е. не се осъществява аудио и видео запис чрез монтираните камери и носените от наряда микрофони — неразделна част от оборудването на автомобила и системата. Същият е възприел светлинната индикация за слаб заряд на поддържащия системата акумулатор и е считал, че с действието си не осъществява нарушение на въведените указания за работа със система АИС ВОДПК и не могат да настъпят вредни последици - закриване на видимостта на камера № 2 към купето на служебния автомобил , което е възприето от проверяващите служители като риск от осъществяване на корупционни практики. Комисията приема, че поради изтеклия регламентиран в чл.11, ал.1 от Глава трета , раздел 1 от Организационно-технологични правила за работа с АИС ВОДПК , утвърдени е МЗ № 140/08.02.2022г. на Министър на МВР , 30-дневен срок за съхранение на аудио и видеозаписи от системата и предвид чл.11, ал.3 от същите правила, по независещи от комисията причини, не могат да бъдат приложени и използвани за безспорни доказателства , файлове с аудио и видео информация от АИС ВОДПК , с която е оборудван служебен автомобил «Кия Сийд» с рег. № ** , доказващи или отхвърлящи констатацията , видна от приложената снимка и да установят момента на поставяне на микрофон № 2 пред обектива на камера № 2 и кой го е поставил. Посочените в нормативната уредба , регламентираща работата на полицейските служители със система АИС ВОДПК , технически характеристики и правила за работа , както и описаните подробно от служителите Ц. и Т. индикации за проблем в работата на системата , непосредствено преди проверката в 17.40 ч. , дават основание за обосновано предположение за проблемна работа на системата , поради разряд на допълнителния акумулатор , монтиран в багажното отделение. Този проблем и последствията , които поражда са констатирани и подробно описани в Справка от месец Април 2022 г. рег. № 819р-10971/2022год. на сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Варна , като са направени предложения , с които да се избегнат проблемите , които са изпратени за сведение на служителите в РУ на ОД МВР Варна. Установеният технически проблем , отразен в приемо-предавателния протокол  съставен на 08.07.2022 год. в края на проверката от техническо лице на «АСАП» ЕООД в присъствието на служители от дирекция „Вътрешна сигурност“ - МВР, а именно - липсваща пломба на акумулатор 2 и изтощен акумулатор , не са злоумишлени въздействия върху компонентите на системата на съответните МПС , а основен проблем при всички автомобили марка „Кия“, модел „Сийд“ използвани за пътен контрол в ОД МВР Варна , което е доказано по безспорен начин при проверка  извършена за периода 20.04.-21.04.2022 год. от служители на сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Варна , Дирекция „Вътрешна сигурност“ -МВР и „АСАП“ ЕООД , резултатите от която са докладвани на директор на  ОД МВР Варна със Справка рег. № 819р-10971/2022 год.

Комисията е приела , че констатираното частично включване на лайт бара на патрулния автомобил /страничен/ , както е записано в приемо-предавателния протокол е регламентирано , след като е вписано в инструктажа на РСОД , с който са запознати служителите с приемане на наряда в системата и за това действие не може да се търси отговорност от старшия на наряда.

След предоставена на мл. инспектор П.П.Ц. Покана рег. № 460р-11559/11.10.2022г за запознаване със Справка рег. № 460р-11546/11.10.2022г. на 12.10.2022г. , в 8:30 часа мл. инспектор П.П.Ц. се е запознал със Справка рег. № 460р-11546/11.10.2022год. На служителя е връчена Покана рег. № 460р-11557/11.10.2022г за даване на писмени обяснения във връзка с водената проверка на основание заповед № 460з-78/17.08.2022 год. на началник група „Охранителна полиция при Пето РУ ОД МВР- Варна. С протокол рег. № 460р-12165/14.10.2022г. е документирана проверка в деловодство на Пето РУ - Зл. Пясъци , където не са установени депозирани от мл. инспектор П.П.Ц. обяснения.

От изискани от сектор „Човешки ресурси“ при ОД на МВР-Варна и приложени към материалите от проверката Справка за получавани отличия и награди и налагани дисциплинарни наказания на мл. инспектор П.П.Ц. - мл. автоконтрольор в група „Охранителна полиция“ при Пето РУ-Златни пясъци  е видно, че към датата на извършване на деянието - 08.07.2022г., същият няма служебно заличени наложени дисциплинарни наказания. В Справка рег. № 365р-70618/30.11.2022г. за извършени проверки по реда на чл. 205 от ЗМВР срещу мл. инспектор П.П.Ц. за периода 2021-2022г. е отразено, че през 2021 г. са водени 3 проверки по чл.205 от ЗМВР:

-        по заповед рег. № 460з-37/23.03.2021г. на началник Пето РУ не са установени данни за нарушение и проверката е прекратена,

-        по заповед рег. № 365з-1411/05.03.2021 г. на Директор ОД МВР -Варна е издадена заповед за дисциплинарно наказание рег. № 365з-3196/07.06.2021 г. „порицание“ за срок от 6 месеца.

-        по заповед рег. № 460з-111/25.10.2021 г. на началник група Охранителна полиция на Пето РУ е издадена заповед за дисциплинарно наказание рег. № 460з-140/17.12.2021 г. „порицание“ за срок от 6 месеца.

Комисията по проверка, образувана със Заповед № 460з-78/17.08.2022г. на Началник група „ОП“ при Пето РУ Варна  е приела за доказано по безспорен начин , че действията на служителя мл. инспектор П.П.Ц. - мл. автоконтрольор в Пето РУ Варна като старши на съвместен автопатрул с позивна 547/511 на Пето РУ при ОД МВР Варна, на 08.07.2022г.  около 17.40 ч. е допуснал поставяне на предмет - микрофон от АИС ВОДПК , с който е оборудван служебен автомобил „Кия Сийд“ с рег. № ** на арматурното табло , в непосредствена близост до монтирана камера за видеонаблюдение на системата , което е в нарушение на разпоредбите на т.10 от раздел II на „Указания за работа на полицейските служители със система за видеонаблюдение, монтирана в служебен автомобил на Пътна полиция. Технически характеристики и правила за работа.“ , утвърдени с МЗ № 81213-450/12.04.2022 год. Деянието съставлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР , за което е предвидено налагане на наказание "порицание"  за срок от шест месеца до една година на основание чл. 200, ал. 1, т.11 предл. 2 от ЗМВР.

След предоставена на мл. инспектор П.П.Ц. Покана рег. № 460р-15128/09.12.2022г за даване на писмени обяснения или изслушване в изпълнение на чл. 38, ал.3 от Инструкция 8121з-877/06.07.2021г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, връчена в 12:10 часа на 11.12.2022г. , служителя мл. инспектор П.П.Ц. е изготвил докладна записка рег. № 460р-15150/11.12.2022г., в която посочва , че поради семейни причини не може да се яви на изслушване в посоченото в  Покана рег. №460р-15128/09.12.2022г. време.

С протокол рег. № 460р-15173/12.12.2022г. е документирана проверка от комисия в деловодство на Пето РУ - Зл. Пясъци , където не са установени депозирани от мл. инспектор П.П.Ц. обяснения, касаещи допълнителни данни , имащи значение за проверката , преди налагане на дисциплинарно наказание.

Възприемайки изцяло отразените факти и обстоятелства в справка рег. № 460р-11546/11.10.2022 г. и предложението на комисията , Началник група „Охранителна полиция“ към Пето РУ на ОД на МВР - Варна издава Заповед № 460з-133/12.12.2022 г. , с която  на основание чл. 194, ал. 1 и ал. 2, т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, ал. 1, т. 11 и чл. 206, ал. 1, 2, 3 и 4 от ЗМВР , на мл. инспектор П.П.Ц. – младши автоконтрольор в група ОП при Пето РУ на ОД на МВР Варна  е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 /шест/ месеца , считано от датата на връчване на заповедта.

Заповедта е връчена на Ц. на 13.12.2022г. , след което на 19.12.2022 г. той подава жалба до Административен съд – Варна чрез Началника на Пето РУ на МВР – Варна , във връзка с която е образувано настоящото съдебно производство.

По делото са събрани гласни доказателства – разпитан е С. Д. М. , който работи като техник във фирма „Асап“ , която поддържа видеонаблюдението на автомобилите на МВР на територията на гр. Варна. Свидетелят заяви , че когато е пристигнал на мястото на проверката първото нещо , което забелязал било, че пред вътрешната камера , която трябва да снима навътре към седалките , има поставен микрофон. Според свидетеля системата е работила перфектно , а поставеният микрофон е  препречвал обектива на камерата , която е трябвало да заснема седалките  , служителите и действията им, когато са вътре в автомобила. Към него момент служителите са били извън автомобила. Свидетелят обясни , че автомобила има три камери - едната камера снима напред към предницата на колата , втората камера , която е процесната е вътрешната и третата камера снима от багажника назад. Другите две камери са с предназначение да снимат извън автомобила. Свидетелят заяви , че дискът , който е бил в колата и е записвал информацията  е бил иззет по време на самата проверка , а на негово място е бил монтиран нов. Уточни , че акумулаторът захранва видеосистемата, полицейските лампи върху автомобила и станция , ако има такава. Тъй като пломбата на акумулатора е била скъсана , свидетелят е замерил акумулатора с уред – мултицет и е установил , че е изтощен. Свидетелят заяви , че за да се установи дали системата е работила или не трябва да се провери диска със записания файл. След като е демонтирал диска свидетелят го е поставил в плик , който е запечатал и описвал , и го е връчил на Вътрешна сигурност , без да е извършена проверка на съдържанието му.

Видно от Удостоверение рег. № 365р-64226/03.11.2022 г.  издадено от Началник сектор „Човешки ресурси“ при ОД на МВР- Варна , мл. инспектор П.П.Ц. е назначен на длъжност „младши автоконтрольор“ – I степен в група „Охранителна полиция“ към пето РУ – Златни пясъци при ОД на МВР – Варна , със специфично наименование „младши инспектор“ , считано от 30.09.2016 г. , която заема и към настоящия момент.  Към датата на изготвяне на справката служителят няма наложени дисциплинарни наказания , които да не са служебно заличени.

 

При така установените фактически обстоятелства , съдът приема от правна страна следното :

Жалбата е процесуално допустима като подадена от надлежна страна в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и при наличие на интерес от съдебно оспорване.

Разгледана по същество , съдът намира жалбата за основателна предвид следното :

Обжалваният индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган , което обстоятелство не е спорно по делото. Заповед № 460p-133/12.12.2022 г. е издадена от компетентния орган по чл.204 , т.4 от ЗМВР – началник група „Охранителна полиция“ при Пето РУ на ОД на МВР-Варна , който заема ръководна длъжност по смисъла на т.І.7 от Заповед №8121з-140 от 24.01.2017 г. относно утвърждаване на Класификатор на длъжностите в МВР за служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и 3 и ал. 3 ЗМВР /обн. ДВ, бр.13 от 07.02.2017 г./ спрямо заеманата от П.Ц. длъжност.

Заповедта е издадена в предвидената писмена форма и съдържа всички необходими реквизити съгласно чл. 210 , ал. 1 от ЗМВР. Посочени са : извършителят , мястото, времето и обстоятелствата , при които е извършено нарушението ; разпоредбите, които са нарушени; доказателствата , въз основа на които  нарушението е установено; правното основание и наложеното наказание ; срокът на наказанието и реда за обжалване на заповедта.

При издаване на оспорения индивидуален административен акт не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Дисциплинарната отговорност е реализирана в срока , установен в чл.195 , ал.1 от ЗМВР  , не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът компетентен да наложи дисциплинарното наказание е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя по силата на чл. 196, ал. 1 от ЗМВР , като съгласно ал. 2, дисциплинарното нарушение е установено  когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно-наказващ орган.

В случая видно от Справка рег. №460р-11546 от 11.10.2022г. дисциплинарно-наказващия орган е бил запознат с материалите на 13.10.2022г. и на 12.12.2022г. е издал оспорената  заповед , поради което към датата на издаване на процесната заповед двумесечният срок по чл. 195 , ал.1 от ЗМВР  не е изтекъл. Наред с това , в случая не е изминал и срок по-голям от една година между периода на извършване на твърдяното нарушение – 08.07.2022г. и датата на налагане на дисциплинарното наказание – 12.12.2022г. Спазено е и изискването на чл. 206, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарно-наказващият орган преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения , освен когато по зависещи от държавния служител причини той не може да бъде изслушан или да даде писмени обяснения.

Съдът намира обаче, че обжалваната заповед е материално-незаконосъобразна  и  не съответства на целта на закона.

Дисциплинарното наказание наложено на жалбоподателя е за допуснато нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР. Конкретно в обстоятелствената част на оспореният индивидуален административен акт е посочено , че на 08.07.2022год.,  около 17.40 ч., с действията си служителят мл. инспектор П.П.Ц. - мл. автоконтрольор в Пето РУ Варна - като старши на съвместен автопатрул с позивна 547/511 на Пето РУ при ОД МВР-  Варна , е допуснал поставяне на предмет - микрофон от АИС ВОДПК , с който е оборудван служебен автомобил „Кия Сийд“ с рег.№ ** на арматурното табло , в непосредствена близост до монтирана камера за видеонаблюдение на системата , с което е нарушил разпоредбата на т.10 от раздел II от „Указания за работа на полицейските служители със система за видеонаблюдение , монтирана в служебен автомобил на Пътна полиция. Технически характеристики и правила за работа“ , утвърдени с МЗ № 81213-450/12.04.2022 год.  Съгласно цитираната подзаконова правна норма,  старшият на наряда не допуска поставянето на вещи и предмети върху арматурното табло на автомобила , с което да се намалява видимостта на камерата монтирана на таблото на автомобила. Неизпълнението на това задължение представлява дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194 , ал. 2, т. 1 от ЗМВР – неизпълнение на разпоредбите на този закон  и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове , на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи , заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители , за което извършилия го служител на МВР се налага дисциплинарно наказание „порицание“ – аргумент от чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР.

С Указанията по принцип се уреждат правилата за работа на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на "Пътна полиция" с цел да бъде осигурено наблюдение в реално време на действията на полицейските служители при изпълнение на функционалните им задължения по контрол на движението. Съгласно Указанията , наблюдението се осъществява чрез монтирана в служебния автомобил система за видеонаблюдение, представляваща комплекс от компоненти , сред които и 3 броя видеокамери  заснемащи областта пред и зад превозното средство , както и в купето на автомобила. Именно с цел обезпечаване на това наблюдение, разпоредбата на т. 10, Раздел II от Указанията въвежда забраната старшият на наряда да  поставя вещи и предмети върху арматурното табло на автомобила , с което да се намалява видимостта на камерата  монтирана на таблото на автомобила.  Анализът на разпоредбата показва , че нарушението може да се извърши само чрез действие - съзнателно, целенасочено поведение на служител  насочено към закриване на видимостта. Спазването на тези разпоредби изисква съответното адекватно поведение от страна на старшия на наряда  насочено към осигуряване на видимост , както в обсега пред  и зад автомобила , така и вътре в него.

В разглеждания случай , между страните по делото не е спорно , че по време на дежурството си като част от смесен автопатрул за пътен контрол с позивна „547/511“ мл. инспектор П.П.Ц. е поставил микрофон от АИС ВОДПК на арматурното табло на служебния автомобил „Кия Сийд“, с рег. № ** до монтираната камера за видеонаблюдение на системата. Спорно обаче в случая е обстоятелството дали с осъщественото действие е била намалена видимостта на камерата  монтирана на таблото на автомобила и дали самата система за видеонаблюдение е работила , предвид изрично направеното оспорване от Ц. още в хода на дисциплинарно-наказателното производство.

По делото се установи , че смененият от свидетеля С.М. диск SSD със сериен №G83525-0440  от който може да се установи до кой момент видеосистемата е работила, е бил заличен съгласно чл. 11, ал. 3 от Организационно-технологични правила за работа с Автоматизирана информационна система за „Видеозаснемане на охранителната дейности  и пътния контрол“ , утвърдени със Заповед №8121з-140/08.02.2022г. на министъра на МВР /писмо рег. №460р-10514/21.09.2022г./. В предходно писмо до началника на „КИС“ рег. №460р-9230/29.08.2022г. , изрично е посочен о, че ако не е наличен запис от АИС ВОДПК следва да бъде предоставена справка-информация  дали камерите и микрофоните на системата за времето от 17.10ч. до 18.00ч. на 08.07.2022г. , както и радиостанция „Тетра“ са функционирали. Изискан е и отговор дали са докладвани необходимостта от ремонт на системи АИС ВОДПК  и „Тетра“ на служебния автомобил , кога е извършван такъв и на какво се дължи техническата неизправност. Същата информация е изискана повторно с писмо рег. №460р-9856/08.09.2022г. до Началника на Пето РУ на МВР-Варна , заедно с направено Предложение за удължаване на срока за извършване на проверката рег. №460р-9873/08.09.2022г. Конкретен отговор на въпроса за функционирането на системата не е предоставен. В тази връзка не е спорно , че служебните автомобили са имали технически проблеми , установени при извършена проверка за периода 20-21.04.2022 год. в сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Варна от служител на „АСАП“ ЕООД  в присъствието на служител от сектор „КИС“ при ОД МВР Варна.  Като за процесния л.а. с рег. № ** е установено , че „АИС ВОДПК работи нормално. Акумулаторът на системата е разреден. Недостатъчно време на заряд. Акумулаторът е запломбиран с пломба №…..“.  Изрично в справката от 11.10.2022г. е записано , че „посочените в нормативната уредба, регламентираща работата на полицейските служители със система АИС ВОДПК  технически характеристики и правила за работа, както и описаните подробно от служителите Ц. и Т. индикации за проблем в работата на системата , непосредствено преди проверката в 17.40 ч. , дават основание за обосновано предположение за проблемна работа на системата , поради разряд на допълнителния акумулатор монтиран в багажното отделение. Този проблем и последствията , които поражда са констатирани и подробно описани в Справка от месец Април 2022 г. с  рег.№ 819р-10971/2022год. на сектор „Пътна полиция" при ОД МВР – Варна , като са направени предложения , с които да се избегнат проблемите , които са изпратени за сведение на служителите в РУ на ОД МВР - Варна. Установеният технически проблем , отразен в приемо-предавателния протокол  съставен на 08. 07. 2022 год. в края на проверката от техническо лице на «АСАП» ЕООД  в присъствието на служители от дирекция «Вътрешна сигурност“ - МВР, а именно - Липсваща пломба на акумулатор 2 и Изтощен акумулатор, не са злоумишлени въздействия върху компонентите на системата на съответните МПС , а основен проблем при всички автомобили марка „Кия", модел „Сийд“ използвани за пътен контрол в ОД МВР- Варна, което е доказано по безспорен начин при проверката извършена за периода 20.04.-21.04.2022 год.“  Видно от горните изводи не става ясно на базата на какви доказателства – преки или косвени може да се направи извод , че системата за видеонаблюдение монтирана в служебния автомобил с рег.№ ** в процесния ден и час е била напълно изправна и не е съществувал технически проблем при видеозаписването и записването на звук, предвид дадените писмени обяснения от мл. инспектори Ц. и Т. , че системата не е функционирала преди идването на служителите от ДВС. Поради това, не може да се направи еднозначен извод , че поставянето на микрофона в близост до записващата камера на арматурното табло на автомобила е ограничила работата й , защото ако системата не е работила и жалбоподателят е нямал обективна възможност да отстрани проблема, същият не би могъл да носи отговорност за извършено действие , с което да ограничи нещо неработещо. В подкрепа на горното е и категоричния извод  направен от проверяващите  че действието на Ц. е „станало с ясното съзнание , че система АИС ВОДПК , която е монтирана в служебния автомобил не работи, т.е. не се осъществява аудио и видео запис чрез монтираните камери и носените от наряда микрофони - неразделна част от оборудването на автомобила и системата“. С оглед обяснението на свидетеля М. , че не може да каже  дали системата е работила при установен от него изтощен акумулатор на автомобила , съдът приема , че посочения приемо-предавателен протокол от деня на проверката не е достатъчно доказателство  за да се докаже твърдението на дисциплинарно-наказващия орган , че жалбоподателят умишлено е извършил вмененото му дисциплинарно нарушение. Отделно от горното, жалбоподателят твърди в писмените си обяснения , че е поставил микрофона до камерата за видеонаблюдение между нея и страничната колонка на автомобила и не знае кой е преместил микрофона пред камерата. Видно от изводите  направени в хода на проверката според справката от 11.10.2022г.,  комисията не е установила , че микрофона е бил поставен пред камерата, а е установила, че същият е поставен в непосредствена близост до камерата , без да е уточнено от коя страна на камерата. Освен това в Предложението от 08.09.2022г.  за удължаване срока на проверката председателят на комисията изрично посочва , че без видеозаписа от деня на проверката не може да бъде установена по безспорен начин обективната истина. В случая единственото категорично доказателство  от което може да се установи съставомерността на деянието – диска с видеозаписа от системата, е унищожен по формален критерий – изтичане срока за съхранение. Не става ясно, след като в деня на проверката диска е бил запечатан от свидетеля М. и е предаден на служителите от „Вътрешна сигурност“ именно във връзка с проверката, защо диска не само не е бил съхранен до приключване на същата , но и защо не е бил отворен и проверен от ДВС, данни за каквито действия липсват по преписката. Още повече , че писмото  с което е инициирана проверката е от 20.07.2022г., т.е. преди изтичане на 30-дневния срок за унищожаване на видеозаписите.

Дисциплинарното обвинение не може да почива на предположения и догадки. Описанието на деянието и обстоятелствата, при които е извършено , както и събирането на относими и надлежни доказателства  е от съществено значение  за да се даде отговор на въпроса съставлява ли деянието дисциплинарно нарушение и ако е така – то да бъде правилно квалифицирано и на тази основа да бъде определена нарушената законова разпоредба. Релевантните за ангажиране отговорността на служителя обстоятелства следва да бъдат установени от органа с всички допустими и относими доказателства и доказателствени средства , каквито обаче не се ангажираха в хода на производството , независимо от указаната от съда доказателствена тежест с  Разпореждане №41/04.01.2023г. Съобразно цитираната в оспорената заповед нарушена разпоредба, деянието е резултатно от обективна страна , т.е. необходимо е наличието на  съставомерната вредна последица изразяваща се в  реалното закриване видимостта на камерата, което обстоятелство не е установено, предвид липсата на съответните файлове. За субективната съставомерност на  процесното дисциплинарно нарушение е необходима умишлената форма на   вината, която в конкретния случай би следвало да се изразява в намерение за осъществяване на посочената вредна последица, убедителни доказателства за  което не са представени от наказващия орган, чиято е доказателствената тежест в процеса.

Горното води до извода за неправилно приложение на материалния закон , тъй като не са събрани сигурни и убедителни доказателства, че жалбоподателят е извършил от обективна и субективна страна вмененото му дисциплинарно нарушение , за да понесе отговорност за него.

Допълнително основание за незаконосъобразност на заповедта е издаването й в нарушение на разпоредбата на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, според която при определяне вида и размера на дисциплинарните наказания се вземат предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици , обстоятелствата , при които е извършено , формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата.

По същество в оспорения акт не се сочи при каква форма на вината, дисциплинарно-наказващият орган е приел да е извършено конкретното нарушение.  Не може да се приеме , че чл. 206, ал. 2 от ЗМВР е съобразен  единствено и само от декларативното посочване в акта , че органа е съобразил формата на вината, без да е налице ясно посочване на същата. Вменената на жалбоподателя  деятелност , би могла да бъде осъществена единствено при умисъл , но твърдения в тази посока не са налице , а още по-малко и доказателства. Формата на вината  като елемент от състава на деянието подлежи не само на доказване от страна на органа , но и на проверка от страна на съда. Последната в случая не може да бъде осъществена , доколкото само може да се гадае каква е била възприетата от органа форма на вина , предвид и констатациите на проверяващите за формално осъществяване на поставянето на предмет в близост до камерата, както и техническите проблеми при работата на видеосистемата с този тип автомобили. Нещо повече , още в писмо рег. №7855р-6471/20.07.2022г. , с което е инициирана проверката изрично е отбелязано, че „с тези действия служителите ограничават видимостта към купето на превозното средство“.  В потвърждение на горното и разпитаният свидетел С.М. изрично заяви , че предназначението на процесната камера е да записва действията на служителите вътре в автомобила , а в случая не е спорно , че последните са се намирали извън автомобила за съставянето на АУАН , като другата камера , която е записвала действията им не е била с ограничена видимост. Следователно ангажираните от органа доказателства в хода на настоящото производство не водят до безспорен и несъмнен извод за наличието на осъществено от страна на жалбоподателя деяние при пряк или евентуален умисъл, което да е довело до ограничаване видимостта на процесната камера.  

При определяне вида и размера на наказанието не е обсъдено и отчетено и цялостното поведение на държавния служител по време на службата – награждаван е по един път с писмена похвала и с колективна парична награда и седем пъти с индивидуална парична награда, като няма наложено нито едно дисциплинарно наказание до момента съгласно кадровата му справка. При съобразяване на последното актът можеше да не бъде издаден или да бъде в различен обем – напр. с налагане на по-леко по вид и размер наказание. Ето защо оспореният административен акт не отговаря на изискванията на чл.206, ал.2 от ЗМВР, което представлява самостоятелно основание за отмяна на същият.

Видно от гореизложеното оспорената в настоящото производство заповед не съответства  и на целта на закона – дисциплинарно наказание да бъде налагано само при безспорно доказано дисциплинарно нарушение.

По изложените съображения настоящият състав на Административен съд - Варна намира , че обжалваната заповед е валиден административен акт , издаден при спазване на специалните административно-производствени правила, но в противоречие с материалния закон и в несъответствие с неговата цел. Поради изложеното оспорването на П.П.Ц. следва да бъде уважено  и Заповед № 460з-133/12.12.2022 г. на Началник група „Охранителна полиция“ при Пето РУ - ОД на МВР Варна като незаконосъобразен административен акт следва да бъде отменен на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК  във вр. с чл. 211 от ЗМВР.

При този изход на правния спор в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 610 лева , от които 600 лева заплатено адвокатско възнаграждение  и 10 лева – заплатен депозит за свидетел.

Предвид изложеното , съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 460з -133/12.12.2022 г. на Началник група „Охранителна полиция“ при Пето РУ ОД на МВР -  Варна , с която на основание чл. 194 , ал. 1 и ал. 2, т. 2 , чл. 197,  ал. 1, т. 3, чл. 200, ал. 1, т. 11 и чл. 206, ал. 1, ал. 2, ал. 3 и ал. 4 от ЗМВР на мл. инспектор П.П.Ц. – младши автоконтрольор в група „Охранителна полиция“ при Пето РУ на ОД на МВР - Варна е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца , считано от датата на връчване на заповедта.

ОСЪЖДА ОД на МВР - Варна да заплати в полза на П.П.Ц., ЕГН ********** сумата от 610 /шестстотин и десет/ лева, представляващи разноски по делото.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

          

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :