Решение по дело №33/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 септември 2020 г. (в сила от 20 април 2021 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20207160700033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№349

 

гр. Перник, 08.09.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

        Административен съд – Перник, в открито заседание на единадесети август две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                        

                                                      СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

                           

при секретаря Е.В., като разгледа докладваното от съдия Димитрова административно дело № 33 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.27, ал.6 от Закона за закрила на детето /ЗЗД/.

Образувано е по жалба на А.Г.С. с ЕГН ********** и съдебен адрес: ***, офис 7, срещу Заповед № ЗД/Д-РК-124/22.11.2019 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Перник, с която е наредено да се продължи настаняването на малолетното дете С.А.С. с ЕГН **********, с постоянен адрес: ***, в семейството на Д.Н.П. – професионален приемен родител, до произнасяне на съда с решение по чл.28 от Закона за закрила на детето.

В жалбата се изразява несъгласие с административния акт, като се твърди, че при постановяването му са нарушени административнопроизводствени правила /тъй като жалбоподателката не е уведомена за започването на административното производство, съгласно изискването на чл.26 от АПК; не са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая в съответствие с чл.35 от АПК и детето С.А.С. не е изслушан в хода на административното производство и по този начин не е съобразена разпоредбата на чл.15 от Закона за закрила на детето/, както и че същият не кореспондира с действителните факти и обстоятелства и е издаден в противоречие с материалния закон и в несъответствие с неговата цел  – касационни основания по чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК. Моли се за отмяна на заповедта като неправилна, неоснователна и незаконосъобразна. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

В проведените съдебни заседания жалбоподателката С. се представлява от адв. А.Г..

Ответникът по жалбата – директорът на Дирекция „Социално подпомагане“ - Оборище, гр. София, редовно призован, не се явява в съдебните заседания, но представя под робни писмени бележки. Счита жалбата за неоснователна, а оспореният с нея административен акт за правилен и законосъобразен. Процесуалният му представител юрисконсулт Е. Г.***-Ч. също счита жалбата за неоснователна и моли да бъде оставена без уважение.

Заинтересованата страна А.И.С. - баща на детето, присъства лично в съдебните заседания. Заявява желание да поеме грижите и отглеждането на малолетния си син с. С..

Заинтересованата страна Д.Н.П. - професионален приемен родител, при която детето С.А.С. е настанено с процесната заповед, не изразява становище по жалбата.

В съдебно заседание на 11.08.2020 г. малолетното дете С.А.С. се представлява от назначения му от съда особен представител адв. В.Б., която изразява становище, че процесната заповед е постановена при съблюдаване на всички законоустановени правила и изцяло съобразена с интереса на детето, поради което жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена.

За Прокуратурата на Република България, се явява прокурор Росица Ранкова от Окръжна прокуратура – Перник, която счита, че заповедта е правилна и законосъобразна и следва да бъде оставена в сила.

Административен съд – Перник, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл.235, ал.2 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е в законоустановения срок, от страна, която има право и интерес от обжалването, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съображенията са следните:

С.А.С. е роден на *** г., което се установява от удостоверение за раждане, издадено въз основа на Акт за раждане № 234 от 25.05.2016 г. Понастоящем той е малолетен. Негови родители са А.Г.С. и А.И.С..

Малолетният с. С. бил изоставен от майка си А.С., която сключила граждански брак с лице от пакистански произход и заедно с него заживяла в Република Ирландия. За с. и неговия едноутробен брат Е.А.С.продължил да се грижи А.И.С.. Последният трудно се справял с отглеждането на двете деца. След постъпил сигнал за деца в риск от Националната телефонна линия за деца 116 и 111, в Дирекция „Социално подпомагане“ – Перник започнало проучване на възможностите за предоставяне на мерки за тяхната закрила при спазване поредността по чл.26, ал.1 от ЗЗДет.

В хода на производството било установено, че близките и роднините на детето, в т.ч. и неговите родители, не са в състояние да полагат адекватни грижи за отглеждането и възпитанието му. Със Заповед № ЗД/Д-РК-094/24.07.2018 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Перник, по реда на чл.26, ал.1 и чл.27 от Закона за закрила на детето, то било настанено временно в професионалното приемно семейство на Д.Н.П. – заинтересована страна по делото. На основание чл.27, ал. 1, вр. чл.25, ал.1, т.2 и чл.26 от с.з., до Районен съд – Перник била подадена Молба рег. № 22341/24.08.2018 г. за настаняване на детето в професионалното приемно семейство на същото лице. С Решение № 891/05.10.2018 г. по гр.д. № 5998/2018 г. Районен съд – Перник уважил искането. Определеният срок на настаняване е една година от влизцане на решението в сила или до настъпване на някое от обстоятелствата по чл.29 от ЗЗДет, водещо до прекратяване на мярката за закрила. Решението е влязло в сила на 23.11.2018 г.

В срока за настаняване и двамата родители – независимо един от друг, са заявили желание да поемат отглеждането на детето. Служители на дирекция „Социално подпомагане“ – Перник са извършили съответни проверки за евентуалната му реинтеграция. Установили са, че майката А.Г.С. продължава да живее извън страната и няма данни за възможностите й да полага съответните грижи; бащата също известно време живял в чужбина, а след връщането си не е предприел действия за подобряване на жилищните условия и материалното си положение, както и умението си да полага грижи за детето.

Със Заповед № ЗД/Д-РК-124/22.11.2019 г. /предмет на настоящия съдебен контрол/ директорът на дирекция „Социално подпомагане“ – Перник наредил да се продължи настаняването на малолетното дете С.А.С. в семейството на Д.Н.П. – професионален приемен родител, до произнасяне на съда с решение по чл.28 от Закона за закрила на детето. Актът е постановен в резултат на проучвания и проверки, резултатите от които са обективирани в социални доклади, протоколи, оценявания на случая и др. документи, приложени като доказателства по делото. Констатациите от тях не се опровергават и в хода на съдебното производство.

Бащата А.И.С. е изслушан по делото. Заявява, че между него и детето има взаимна и силна емоционална връзка. Желае да живеят заедно и да се грижи за него. Полага усилия да създаде подходящи условия за това – наел е под наем жилище – водоснабдено и електроснабдено, на което извършва ремонт; започнал е работа и получава месечно трудово възнаграждение в размер на 1200 лева; очаква помощ от майка си, която ще се завърне от чужбина през м.септември.

При така установените факти, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл.168, ал.1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл.146 от АПК достигна до следните правни изводи:

Предмет на оспорване в настоящето съдебно производство е Заповед № ЗД/РК-124/22.11.2019 г., издадена от директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Перник, с която на основание чл.27, ал.1 във връзка с чл.4, ал.1, т.4 и чл.25, ал.1, т.2 и т.4 от Закона за закрила на детето, е наредено да се продължи настаняването на малолетния С.А.С. в семейството на Д.н.П. – професионален приемен родител, до произнасяне на съда с решение по чл.28 от ЗЗДет.

Оспорената заповед е валиден акт, като издадена от материално и териториално компетентния орган по смисъла на чл.27, ал.1 от Закона за закрила на детето - директорът на Дирекция „Социално подпомагате“ – гр. Перник.

Актът е постановен в изискуемата от закона форма и съдържа мотиви, от които се установяват фактическите и правни основания за издаването му. Фактически и правни основания за издаването му се съдържат и в изготвения и съдържащ се в преписката Социален доклад № СЛ/Д-РК/604-018/22.11.2019 г., изготвен от Станимира Станкова – социален работник в отдел „Закрила на детето“.

Оспореният административен акт съдържа изискващите се според чл.59, ал.2 от АПК реквизити, още повече че според ТР № 16 от 31.03.1975 година на ОСГК на ВС, мотивите на административния акт могат да се съдържат и в друг, предхождащ го документ, съставен за целите на предстоящото издаване на акта. В обжалваната заповед изрично е посочено, че първоначалното настаняване на детето е било за срок от една година, през което време и двамата родители са изявили желание за реинтеграция на детето, но не са доказали възможността да се справят с отглеждането и възпитанието му.

В тази връзка съдебният състав намира за неоснователни възраженията в жалбата за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. В съответствие с разпоредбата на чл.61, ал.1 от АПК заповедта е съобщена на жалбоподателката чрез нейната майка Г. С. на 13.12.2019 г., което се установява от известието за доставяне на л.12. Тя е упражнила правото си на жалба, депозирайки настоящата такава на 30.12.2019 г.

В административното производство не са допуснати нарушения на процесуалните правила, още по-малко съществени. Оспорената заповед е издадена след проучване, анализ и преценка на обстоятелствата, свързани с отглеждането и възпитанието на с. А. С., като е оценено, че макар и двамата родители са изявили желание за реинтеграция на малолетния, нито един от тях не е доказал възможност да осигури адекватни грижи, а същевременно полаганите такива от приемния родител Д.Н.П. са напълно съобразени с възрастта и нуждите му. С оглед на извода за липса на доказани умения, способности и възможности на родителите или на други близки и роднини да създадат и поддържат спокойна, безопасна и сигурна среда за неговото развитие и да задоволят неговите потребности, то при спазване поредността по чл.26, ал.1 от ЗЗДет административният орган правилно и законосъобразно е счел, че следва да продължи настаняването му в семейството на професионалния приемен родител Д.Н.П. - вписана в регистъра на утвърдените приемни семейства, воден и съхраняван в РДСП – Перник въз основа на Заповед № ЗД-ЗД ПГ01/013/11.06.2015 г. на директора на РДСП – Перник. Т.е. с предприета мярка за закрила е спазена предвидената последователност в Закона за закрила на детето и правилника за неговото прилагане, поради което оспореният акт е постановен при изяснена фактическа обстановка съгласно чл.35 от АПК.

В процесният акт са посочени както фактическите, така и правните основания за издаването му. Същият съответства на материалния закон и целта му.

С приемането на Закона за закрила на детето /ДВ, бр.48 от 13.06.2000 год./ законодателят е уредил правата, принципите и мерките за закрила на детето, органите на държавата и общините и тяхното взаимодействие при осъществяване на дейностите по закрила на детето, както и участието на юридически лица и физически лица в такива дейности, като държавата защитава и гарантира основните права на детето във всички сфери на обществения живот за всички групи деца съобразно възрастта, социалния статус, физическото, здравословно и психическо състояние, като осигурява на всички подходяща икономическа, социална и културна среда, образование, свобода на възгледите и сигурност. Държавните органи в рамките на своята компетентност провеждат държавната политика за закрила на детето и създават подходящи условия за неговото развитие.

Настаняването извън семейството се предприема в случаите, когато има опасност за здравето и живота на детето, има временен характер и се извършва по административен ред. С процесната заповед е продължено настаняването на малолетното дете С.А.С. в професионалното приемно семейство на Д.Н.П. /заинтересована страна/ до произнасяне на съда с решение по чл.28 от ЗЗДет. Това не отменя възможността за прекратяване на настаняването при настъпване на промяна на обстоятелствата, довели до предприемане на мярката за закрила, в т.ч. и по реда на чл.30, ал.1 или ал.2 от ЗЗДет. Това не отнема и правото на който и да е от родителите да поиска прекратяване на мярката от районния съд.

От събраните доказателства по делото настоящият съдебен състав намира за безспорно установена фактическата обстановка, така както е описана в процесната заповед, изготвения социален доклад и плана за действие, приобщени надлежно към административната преписка. Изготвеният социален доклад, преценен като писмено доказателство, съставлява официален документ по смисъла на чл.179, ал.1 ГПК, във връзка с чл.144 от АПК, като издаден от длъжностно лице в кръга на службата му, съставляващ и индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.3 от АПК, с който са установени факти и обстоятелства с правно значение и основание за издаване на обжалваната заповед. Същият, на основание посочената разпоредба от ГПК се ползва с презумптивна доказателствена сила пред съда /т.е. до доказване на противното/, за отразените в него изявления и действия, извършени пред и от социалния работник, а в настоящия случай те не са надлежно оборени с допустими от закона доказателства и доказателствени средства.

С оспорената заповед е постигната и целта на закона, визирана в нормата на чл.3, т.3 от Закона за закрила на детето като е осигурен най-добрия интерес на детето. Правилна и целесъобразна е преценката на административния орган за защита на висшите интереси на детето, които имат приоритет пред желанията или интересите на биологичния родител А.Г.С. – жалбоподател. Приложените социални доклади и становища от компетентните органи, изготвени в течение на няколко месеца, илюстрират задълбоченото, съвестно и отговорно отношение на социалните работници към случая, както и стремежът им да изпълнят основните цели на закона.

С оглед на изложеното съдебният състав намира, че административният орган е действал в духа на закона, като продължаването на временното настаняване на детето в професионално приемно семейство е с оглед предотвратяване на опасността от увреждане на физическото, психическото, нравственото, социалното развитие на детето. От друга страна, при осъществяване на предприетата мярка за закрила спрямо малолетния с. С. целта е да се защити и осигури по най-добрия начин интереса на детето с оглед основната цел на приемната грижа: да се осигури среда близка до семейната, където да бъдат задоволени по най-адекватен начин неговите права и интереси и като такава мярка тя се предприема винаги в интерес на детето. Несъмнено за отглеждане и възпитание на приемно дете се изисква разбиране относно същността и значението на приемната грижа, специфичните потребности на приемното дете и отговорността на приемния родител. Така посоченият най-висш критерий – интереса на детето, не следва да бъде заменян и използван като алтернатива.

Предвид горното и при извършената проверка по реда на чл.168 от АПК, настоящият съдебен състав приема, че не са налице отменителни основания по чл.146 от АПК. По посочените съображения и след цялостна служебна проверка на оспорената заповед настоящия съдебен състав достига до извод, че заповедта е законосъобразна и правилна, издадена при спазване на материалноправните разпоредби, процесуални правила и в съответствие с целта на закона. Не са налице пороци, водещи както до нищожност, така и до унищожаемост, поради което подадената срещу нея жалба следва да се отхвърли, като неоснователна.

Относно разноските:

Съобразно изхода на делото, направеното от жалбоподателката искане за присъждане на направените по делото разноски следва да се остави без уважение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА жалбата на А.Г.С. с ЕГН ********** и съдебен адрес: ***, офис 7, срещу Заповед № ЗД/Д-РК-124/22.11.2019 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Перник, с която е наредено да се продължи настаняването на малолетното дете С.А.С. с ЕГН **********, с постоянен адрес: ***, в семейството на Д.Н.П. – професионален приемен родител, до произнасяне на съда с решение по чл.28 от Закона за закрила на детето.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

СЪДИЯ:/п/