Решение по дело №444/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 362
Дата: 3 октомври 2022 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700444
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юли 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                             362        03.10.2022г.      град Стара Загора

 

 

    В   И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

         Старозагорският административен съд, ІII състав, в публично съдебно заседание на двадесети септември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                           

                                                                     СЪДИЯ:ИРЕНА ЯНКОВА

       

 

при секретар   Стефка Христова                                                                   

и с участието на прокурора                                                                                                        като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА

административно дело № 444 по описа за 2022г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                                    

 

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 19,ал.6  от Закона за автомобилните превози/ЗАвП/.

  

 Делото е образувано по жалба на сдружение "За Земята – достъп до правосъдие", представлявано от И.С.П. и М.А.А., срещу писмо с изх. № 26-00-744/05.11.2018 г. на заместник-министъра на околната среда и водите.

Твърденията са, че писмото е нищожно, алтернативно - незаконосъобразно, поради което се иска прогласяване на неговата нищожност, респ. неговата отмяна.

С първоначалната жалба и последващите становища се излагат съображения, както следва:

Налице е активна процесуална легитимация на жалбоподателя на осн. § 1, т. 25 от ДР на Закона за опазване на околната среда /ЗООС/ във вр. с чл. 127, ал. 2 от ЗООС, доколкото жалбоподателят представлява сдружение, създадено в съответствие с националното законодателство - неправителствена организация, регистрирана като юридическо лице с нестопанска цел по ЗЮЛНЦ, а съобразно целите на дейност на сдружението същото е екологична организация, работеща за опазването на околната среда.

Твърди се, че писмо с изх. № 26-00-744/05.11.2018 г представлява административен акт, с който се разрешава на „Брикел“ ЕАД да изгаря  съвместно въглища и неопасни отпадъци. Сочи се, че като правни последици писмото променя параметрите на дейностите, които операторът „Брикел“ ЕАД има право да извършва. По същество се сочи, че с оспореното писмо по реда на чл. 117, ал. 7 от ЗООС е разрешено на „Брикел“  ЕАД да извършва пробни изпитвания в експлоатационни условия за съвместно изгаряне на въглища и неопасни отпадъци. Във връзка с гореизложеното се поддържа, че писмо с изх. № 26-00-744/05.11.2018 г. е издадено от некомпетентен орган – зам.-министър на околната среда и водите. Разпореденото с писмото е в пряко противоречие с чл. 42, § 2, б. "б" от Директива 2010/75/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 24.10.2010 г. относно емисиите от промишлеността, което обосновава нищожност на писмото като административен акт. Твърди се още и нищожност на писмото поради липса на предварително произнасяне на компетентен орган в процедура по оценка на въздействието върху околната среда, както и липса на задължителни реквизити като условия на изгаряне, срок и пр. Изложени са и съображения за унищожаемост на писмо с изх. № 26-00-744/05.11.2018 г .

По делото е постъпило становище от процесуален представител на ответника, в което се поддържа недопустимост на жалбата. Сочи се, че писмото не представлява административен акт по см. на чл. 21 от АПК, доколкото с него не се създават права или възлагат задължения за адресата му. По същество се сочи, че писмото представлява отговор на запитване от оператор за приложимостта на чл. 117, ал. 7 от ЗООС. На следващо място се сочи, че оспорването е недопустимо поради това, че правото да оспорват субектите по см. на § 1, т. 25 от ДР на ЗООС, когато се засягат техни права и законни интереси.

В съдебно заседание оспорващият се представлява от адв. И., която поддържа жалбата на заявените основания и претендира разноски по делото.

Ответникът – заместник-министър на околната среда и водите,  не се явява и не се представлява.

Съдът, като съобрази становищата на страните и представените по делото доказателства, намира за установено следното:

„Брикел“ ЕАД гр. Гълъбово е притежател на комплексно разрешително № 402/2021 г. за производство на  топлинна енергия и водород. С писмо изх.916/23.07.2018 г. е искано от министъра на околната среда и водите да разреши пробни изпитания за съвместно изгаряне на неопасни отпадъци с въглища в горивната инсталация на „Брикел“ ЕАД. С писмо изх. № 26-00-744/05.11.2018 г.  заместник-министърът на МОСВ е отговорил, че нормативната уредба по комплексните разрешителни изисква предварително разрешаване чрез КР на всички планирани промени по см. на § 1, т. 40 и т. 41 от ДР на ЗООС. Посочено е още, че текстовете на закона не предоставят възможност за извършване на пробни изпитания на планирани промени в технологичните процеси преди тяхното разрешаване в условията на разрешително. Посочено е и изключението по  чл. 117, ал. 7 от ЗООС за инсталации и части от инсталации, използвани за изследователска работа, разработки и изпитания на нови продукти и процеси, че не са предмет на разпоредбите за комплексни разрешителни.

С процесното писмо „Брикел“ ЕАД е информиран, че в действащото комплексно разрешително за централата не е разрешено приемането на отпадъци за оползотворяване, т. е. изграждането и експлоатацията на съоръженията не е съобразено с осъществяването на такава дейност. Посочено е, че МОСВ приема, че предлаганият процес е нов за инсталацията. Посочено е още, че към планираните дейности в конкретната горивна инсталация може да бъде приложена разпоредбата на  чл. 117, ал. 7 от ЗООС, в съответствие с която провеждането на експеримента е допустимо без предварително поставяне на специални условия в КР по отношение на горивните съоръжения, които ще се използват. В т. 1 до т. 6 от писмото са описани условията, при които може да се извърши експерименталното изгаряне на отпадъци. При така установената фактическа обстановка съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима предвид изрично заявената претенция за нищожност на административния акт. Съгласно чл. 149, ал. 5 от АПК административните актове могат да се оспорят с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето.

Съдът намира, че процесното писмо изх. № 26-00-744/05.11.2018 г.  представлява административен акт по см. на чл. 21 от АПК. Съгласно ал. 1 на цитираната разпоредба индивидуален административен акт е волеизявлението на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. В конкретния случай, по повод на писмо  на „Брикел „ЕАД916/23.07.2018 г. е формирано властническо волеизявление, с което по същество се разрешава на дружеството да извърши исканите дейности - пробни изпитвания за съвместно изгаряне на неопасни отпадъци с въглища в горивната инсталация на „Брикел „ЕАД. Писмото съдържа още и условията, при които следва да бъдат изпълнени тези изпитвания, пробите, които следва да бъдат вземани, начин на отчитане и пред кой орган следва да бъде извършено, както и условията, при които следва да бъдат преустановени изпитванията, т. е. чрез обективираното в писмото властническо волеизявление на оператора са предоставени конкретни права, а именно правото да извърши пробни изпитвания.

Жалбата е подадена от субект, на когото законодателят изрично е предоставил възможност за оспорване на определена категория административни актове. Съгласно разпоредбата на § 1, т. 24 ЗООС "общественост е едно или повече физически или юридически лица и техните сдружения, организации или групи, създадени в съответствие с националното законодателство", а съгласно т. 25 "засегната общественост" е обществеността по т. 24, която е засегната или с вероятност да бъде засегната, или която има интерес при процедурите за одобряване на планове, програми, инвестиционни предложения и при вземането на решения за издаването или актуализацията на разрешителни по реда на този закон или на условията в разрешителното, включително екологичните неправителствени организации, създадени в съответствие с националното законодателство". Сдружение "За Земята – достъп до правосъдие"  е екологична неправителствена организация в обществена полза (ЮЛНСЦ) съгласно справка в Търговския регистър и регистър на ЮЛНЦ и представлява "засегната общественост" по см. на § 1, т. 25 от ДР на ЗООС. Жалбата е подадена от представляващите сдружението И.П.и М.А.А., което съответства на оповестения начин на представляване.

 

Ето защо съдът приема жалбата за процесуално допустима за разглеждане.

 

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

 

Разпоредбата на чл. 10 от ЗООС определя кои са компетентните органи по смисъла на закона. Това са министърът на околната среда и водите; изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по околна среда; директорите на регионалните инспекции по околната среда и водите (РИОСВ); директорите на басейновите дирекции; директорите на дирекциите на националните паркове; кметовете на общините, а в градовете с районно деление - и кметовете на районите; областните управители. Компетентността между посочените органи е разпределена на териториален принцип (чл. 10, ал. 2 от ЗООС) в зависимост от възложените от закона правомощия и с оглед характеристиките, сложността и риска на обектите. Така например министърът на околната среда и водите притежава обща компетентност по отношение на обектите - предприятия с висок рисков потенциал, за вземане на решение по ОВОС, а според глава 7 от ЗООС компетентен орган е изпълнителният директор на ИАОС за основните разрешения (по раздел I Контрол на опасността от големи аварии, раздел II Комплексни разрешителни), докато министърът на околната среда и водите и кметът на общината имат предимно административни функции.

 

В случая се касае за административен акт, с който се разрешава експериментално използване на нов процес за изгаряне (в случая отпадъци) в действаща горивна инсталация. Това разрешение е дадено в отговор на искане на „Брикел“ ЕАД, обективирано в писмо  изх. 916/23.07.2018 г.

 

Въпросът е кой орган е компетентен да се произнесе дали отправеното от оператора искане за разрешаване на пробни изпитвания за съвместно изгаряне на неопасни отпадъци с въглища в горивната инсталация на „ Брикел“ ЕАД попада в приложното поле на  чл. 117, ал. 7 от ЗООС, т. е. дали искането касае инсталации или части от инсталации, използвани за изследователска работа, разработки и изпитания на нови продукти и процеси. Съгласно чл. 120, ал. 1 от ЗООС изпълнителният директор на ИАОС е компетентен да издава/актуализира комплексните разрешителни по раздел ІІ, поради което именно този орган би следвало да прецени дали заявените дейности представляват "изпитания на нови продукти и процеси", които не са предмет на разпоредбите на тази глава. Отделен е въпросът, че преценката на органа изисква не просто позоваване на заявените от оператора технически данни, а надлежна обосновка и използване на критерии за класифициране на инсталации или частите от инсталации, използвани за изследователска работа, разработки и изпитания на нови продукти и процеси, в т. ч. инсталации за изгаряне/съвместно изгаряне на отпадъци.

Действително разпоредбата на  чл. 117, ал. 7 от ЗООС, на която се е позовал и заместник-министърът на околната среда и водите, предвижда, че инсталациите или частите от инсталации, използвани за изследователска работа, разработки и изпитания на нови продукти и процеси, не са предмет на разпоредбите на тази глава. Т. е. по смисъла на тази разпоредба за извършване на исканата от  „Брикел“ ЕАД дейност не се изисква издаване на комплексно разрешително. В случая обаче, макар и да се касае за експериментално ползване на "нови продукти и процеси", то все пак „ Брикел „ЕАД представлява обект по см. чл. 94, ал. 1, т. 9 от ЗООС, доколкото попада в приложение № 1 и са предмет на обща процедура по ОВОС и най-малко на една от процедурите по чл. 109, ал. 1 или 2 или по чл. 117, ал. 1 или 2, в случая по чл. 109, ал. 2, предвид исканото изменение в предвиденото гориво за съществуващата инсталация. Следователно, компетентен да даде разрешението, е министърът на околната среда и водите. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 35, ал. 1, т. 2 от Закона за управление на отпадъците, касаеща оползотворяване/изгаряне на "неопасни отпадъци". Или с други думи казано, наличието на обект по приложение № 1, т. 2. 1 Топлоелектрически централи и други горивни инсталации с номинална входяща топлинна мощност 50 MW или повече и комбинираното гориво от въглища и неопасни отпадъци, предпоставя задължителна процедура по чл. 109, ал. 1 или 2 или по чл. 117, ал. 1 от ЗООС.

2. Следователно, компетентен да даде разрешението за експериментално ползване на нови продукти, е министърът на околната среда и водите, който притежава обща компетентност по аргумент от чл. 11, ал. 1, т. 5 от ЗООС. По делото е представена заповед № РД-512/21.08.2018 г. , с която министърът на околната среда и водите определя функциите на заместник-министрите в МОСВ по отношение на ръководството и контрол върху дейността на дирекциите от общата администрация в министерството и върху регионалните инспекции по околната среда и водите, басейновите дирекции, дирекциите на националните паркове и ИАОС, Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда и Националния доверителен екофонд. Тази заповед обаче не съдържа делегиране на правомощия за издаване на административни актове по ЗООС. Предвид горното, издаденото разрешение, обективирано в писмо изх. № 26-00-744/05.11.2018 г. на заместник-министъра на околната среда и водите, представлява нищожен административен акт, постановен при липса на компетентност на издателя му. Следва да бъде добавено още, че актът е постановен и при липса на каквато и да е процедура по издаването му – не е изпълнена процедурата по глава 6, раздел III, нито по глава 7. Неясно остава защо се приема безкритично промяната на горивото в „Брикел“ ЕАД от конвенционално в смесено (въглища и отпадъци) без каквито и да е екологична оценка или оценка за въздействие върху околната среда.

Издаденото разрешение в писмо изх. № 26-00-744/05.11.2018 г.  на заместник-министъра на околната среда и водите следва да бъде обявено за нищожно предвид липсата на компетентност на издателя му и преписката следва да бъде върната на министъра на околната среда и водите за произнасяне.

При този изход на спора основателна е претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото. Направено е възражение за прекомерност на адвокатския хонорар. Възражението следва да бъде уважено предвид обема и характера на делото, разгледано и решено в рамките на едно съдебно заседание. Съдът определя сумата от 500 лева съгласно чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/2004 г., като разноски в полза на жалбоподателя и съобразно приложения списък по чл. 80 от ГПК.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

                                Р Е Ш И:

 

   ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на писмо № 26-00-744/05.11.2018 г.,  издадено от заместник-министъра на околната среда и водите.

ВРЪЩА преписката на министъра на околната среда и водите за произнасяне  по писмо изх.916/23.07.2018 г. на „Брикел„ ЕАД гр. Гълъбово.

ОСЪЖДА Министерство на околната среда и водите да заплати на сдружение "За Земята – достъп до правосъдие" сумата от 500 (петстотин) лева, представляваща разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                 СЪДИЯ: