Решение по дело №2271/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1787
Дата: 19 декември 2023 г. (в сила от 19 декември 2023 г.)
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20237050702271
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

1787

Варна, 19.12.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XXIII състав, в съдебно заседание на двадесет и първи ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

При секретар ПЕНКА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдия НАТАЛИЯ ДИЧЕВА административно дело № 20237050702271 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 10, ал. 6 от ЗСПД.

Образувано е по жалба, подадена от А.Н.Н. ***, против Заповед № ЗСПД/Д-В/23220/26.09.23г., издадена от директор на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Варна.

Жалбоподателят иска отмяна на посочената заповед. Счита, че същата е издадена при неправилно приложение на материалния закон. Според него дъщеря му Н. А. Н. , която е записана в 8-ми клас, има право на еднократна помощ като ученичка.

В съдебно заседание заявява, че живее сам с дъщеря си, която повтаря осми клас. Той има родителски права върху детето от 2017г. Преди две години е получил 150лв., част от общата сума от 300лв. След като детето му е напуснало училище (прекъснало осми клас), той е възстановил помощта от 150лв. Иска заповедта да бъде отменена и да получи помощта за дъщеря си, която вече посещава отново училище.

Ответникът - директор на Дирекция "Социално подпомагане" гр.Варна, чрез процесуалния си представител – гл.юрисконсулт С., намира жалбата за неоснователна и иска да бъде отхвърлена. Според нея, детето Н. вече е подпомогнато и затова не й се полага отново помощ, независимо, че бащата е възстановил сумата от 150лв. на осн. чл.10б, ал.7, т.3 от ЗСПД.

Жалбата е допустима. Подадена е от лице, с правен интерес от оспорването и в предвидения от закона срок.

Съдът, след като се запозна с представените по делото доказателства и взе предвид становищата на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

На 18.09.23г. А.Н. е подал до директора на Дирекция "Социално подпомагане" гр.Варна заявление- декларация за отпускане на еднократна помощ за ученици, записани в осми клас по чл. 10а от Закона за семейните помощи за деца за дъщеря си Н. А. Н.. Към заявлението е приложена служебна бележка от Професионална гимназия по текстил и моден дизайн- гр.Варна, според която Н. Н. е записана като ученичка в осми клас за учебната 2023/2024г.

Върху заявлението, на 20.09.23г., длъжностното лице Н.Х. вписала мотиви за отказ за отпускане на еднократната помощ: "През 2021г. лицето вече е подпомагано на същото основание“.

На 26.09.23г. директорът на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Варна издава оспорената Заповед № ЗСПД/Д-В/23220/26.09.23г., в която вписва като мотиви за отказ : "лицето вече е подпомагано на същото основание".

На 11.10.23г. началник -отдел "Социална закрила" извършил предварителен контрол за законосъобразност след взетото решение за предоставяне на социална подкрепа. Според информация №35 , няма основание за промяна на взетото решение, защото "лицето вече е подпомагано на същото основание".

По делото няма спор, че Н. Н. е записана като ученичка в осми клас за учебната 2023/2024г. в Професионална гимназия по текстил и моден дизайн- гр.Варна, че същата повтаря осми клас, както и че през 2021г. вече е била подпомогната като бащата е възстановил в бюджета получената сума от 150лв.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Според разпоредбата на чл. 10, ал. 4 от ЗСПД във връзка с чл. 10, ал. 5 от ЗСПД, отпускането на семейни помощи за деца или отказа за отпускането им се извършва със заповед на директора на Дирекция "Социално подпомагане" или упълномощено от него лице. Поради това съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощията.

Съгласно чл. 10б от ЗСПД се предвижда, че на семействата, чиито деца са записани в осми клас на училище, се отпуска еднократна помощ за покриване част от разходите в началото на учебната година, когато децата живеят постоянно в страната и не са настанени за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.

По делото е доказано, а и не е спорно, че детето Н. Н. е записана в осми клас за учебната 2023/2024г., живее постоянно в страната и не е настанена за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.

Относно обстоятелството, налице ли е несъответствие с чл.10б, ал.1 от ЗСПД към момента на подаване за заявлението и извършване на проверката, липсват изложени аргументи от административния орган. Същите следва да бъдат посочени конкретно, за да може, от една страна, за заинтересованото лице да стане ясно кое точно е наложило да бъде издаден процесния отказ, както и да даде възможност при съдебната проверка изложените факти да се съпоставят с доказателствата и да се направи съответният извод относно законосъобразността на оспорения административен акт.

Видно от акта, конкретни факти и обстоятелства липсват, посочено е само "лицето вече е подпомагано на същото основание", а това на практика представлява липса на фактически основания за издаването му. Липсват данни кога е подпомагано лицето, с каква сума, възстановена ли е или не е, какво е новото основание за отказ. Фактическите основания са юридическите факти, наличието на които дава възможност на административния орган да упражни правомощието си и да издаде административния акт. При липса на фактически основания, на първо място, оспореният административен акт не дава възможност на съда да прецени неговата законосъобразност.

На следващо и по-важно място, не дава възможност на адресата на акта да упражни в пълен обем своето право на защита, като се снабди с относимите доказателства във връзка с установените от административния орган фактически обстоятелства.

Въз основа на изложеното, следва да се приеме, че оспореният акт трябва да се отмени само на процесуално основание.

Независимо от изложеното, са налице и материалноправните предпоставки за отмяна на акта. Липсва анализ от административния орган на разпоредбата на чл.10б, ал.1 от ЗСПД, респ. как повтарянето на осми клас, при напълно възстановена предишна помощ, е основание за отказ по чл.10б, ал.1 от закона.

Семейните помощи за деца са особен вид социални помощи, които се различават от социалните помощи в системата на социалното осигуряване (Решение № 2 от 2006 г. по к. д. № 9 от 2005 г. на Конституционния съд на Република България). Социалната политика на държавата се финансира изключително от държавния бюджет. В съответствие с конституционната уредба, ЗСПД урежда материята, като поставя в центъра на държавната политика на подпомагане отглеждането и възпитанието на децата семейството в качеството му на естествена среда, в която тези процеси протичат, без да се свежда въпросът само до възможностите на родителите или да се гарантира еднаквата грижа за децата в тази среда. На същата позиция стои и международноправната уредба (чл. 16 от Европейската социална харта (ревизирана). От своя страна семейството е особена социална и правна структура (чл. 9 от Международния пакт за икономически, социални и културни права; чл. 23 от Международния пакт за граждански и политически права) и включва съвместно живеещите родители, които не е задължително да бъдат съпрузи, и ненавършилите пълнолетие деца, а специално според ЗСПД децата до навършване на 20 години. Член 47, ал. 1 от Конституцията постановява, че отглеждането и възпитанието на децата до пълнолетието им е право и задължение на техните родители и се подпомага от държавата.

В този контекст следва да се тълкуват и разпоредбите на Закона са семейните помощи за деца. Те целят именно подпомагане на родителите при реализиране на правото на жизнен стандарт на детето, чрез предоставяне на материална помощ. Поради това обстоятелството, че детето Н. Н., повтаря осми клас, респ. вече е подпомагана, но баща й е възстановил изцяло помощта на държавата, не е основание за отказ за ново подпомагане по чл.10б, ал.1 от ЗСПД.

Предвид изложеното, жалбата се явява основателна и следва да бъде уважена, а Заповед № ЗСПД/Д-В/23220/26.09.23г., издадена от директор на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Варна, да бъде отменена като незаконосъобразна.

Тъй като произнасянето по същество е от компетентността на административния орган, следва преписката да му бъде върната при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с настоящото решение.

Воден от горното и на основание чл. 172 от АПК, Административен съд гр. Варна, 23-ти състав,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Заповед № ЗСПД/Д-В/23220/26.09.23г., издадена от директор на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Варна.

ИЗПРАЩА преписката на директора на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Варна, според указанията по прилагане на закона, дадени с настоящото решение.

Решението е окончателно.

Съдия: