Решение по дело №148/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 434
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 13 януари 2021 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20207170700148
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  434/  10. Юли 2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На двадесет и четвърти юни 2020г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 148/2020г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Административното дело е образувано по жалба на К.И.И. (Л.)*** срещу изричен отказ в писмо Изх. № 44-К-18/31.01.2020г. на Кмета на Община Червен бряг, с което на жалбоподателя е отказано издаване на удостоверение по чл. 20 ал.2 т.2 от Правилника за издаване на български лични документи за отразяване промяна на името в регистрите на населението, водени от Община Червен бряг.

Жалбоподателят оспорва отказа като незаконосъобразен, поради нарушение на материалния закон. Моли съдът да задължи ответника да издаде исканото удостоверение. В писмена защита се позовава на влязло в сила решение на РС – Червен бряг за промяна на фамилното име, с което длъжностното лице по гражданското състояние при Община Червен бряг е задължена да отрази промяната в регистъра на населението и да издаде удостоверение за извършената промяна. Не оспорва, че е роден в гр. Видин, но счита, че Община Червен бряг като община по постоянния му адрес следва да впише промяната в НБДН и да издаде удостоверението по силата на съдебното решение и на цитираната разпоредба. В писмена защита заявява алтернативно искане съдът да задължи длъжностното лице при община Видин като община по месторождението да изпълни задължението си по чл. 31 ал.7 от Наредба № РД-02-20-9/2012г.

Ответникът – Кметът на Община Червен бряг изразява становище за неоснователност на жалбата, тъй като компетентният орган, който следва да издаде искания от жалбоподателя акт е общинската администрация, която е издала акта за раждане и това не е Община Червен бряг.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК.

Оспореният акт е връчен на 31.01.2020г. по имейл. Жалбата е подадена по пощата на 03.02.2020г. в законния 14-дневен срок за съдебно обжалване от активнолегитимирана страна срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Със Заявление Рег. № 44-К-1507/02.07.2019г. , адресирано до Кмета на Община Червен бряг, К.И. е поискал да се впише Решение № 226/01.07.2019г. на Районен съд – Червен бряг по гр.д. 292/2019г. по описа на съда, в регистъра ЕСГРАОН и да му се издаде удостоверителен документ съгласно Правилника за издаване на български документи за самоличност.

По делото е приложена цялата административна преписка, съдържаща водената кореспонденция между страните по поставения въпрос, без приложен опис и без да е подредена в хронологична последователност като съдът намира, че не всички приложени по преписката доказателства са относими към настоящия спор, поради което и на обсъждане подлежат само относимите по спора доказателства, доколкото и в голяма част от приложените се преповтарят едни и същи позиции на двете спорещи страни.

С решение № 226/01.07.2019г. на Районен съд – Червен бряг по гр.д. 292/2019г. по описа на съда е допусната на осн. чл. 19 от Закона за гражданската регистрация промяна на фамилното име на К.И.И. с постоянен адрес ***, като фамилното му име бъде променено от И. на Л.. Съдът е задължил длъжностното лице по гражданското състояние при Община Червен бряг да отрази промяната в регистрите за населението и издаде на молителя удостоверение за отразения факт. В решението е посочено, че не подлежи на обжалване и е влязло в сила на – 01.07.2019г., което е отбелязано върху него.

Заверен препис от влязлото в сила съдебно решение е изпратен служебно от съда и постъпил в Община Червен бряг с Рег. № 10-00-540/04.07.2019г. за изпълнение.

Видно от мотивите на решението, то е постановено по повод постъпила молба от К.И.И., в която е поискал да се извърши промяна на фамилното му име и да се задължи длъжностното лице към Община Червен бряг /общината по месторождението/ да отрази тази промяна в регистрите на населението, респективно като заинтересована страна по делото е призована Община Червен бряг, която не е изразила становище.

С писмо Рег. № 44-К-157/05.07.2019г. Община Червен бряг е уведомила заявителя, че след справка в регистрите на населението и НБДН е установено, че общината по месторождение не е Община Червен бряг, а община Видин, видно от издадения акт за раждане. Съгласно изискванията на Наредба РД-02-20-9 за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, чл. 31 ал.1 и ал.2 не може да изпълни решението на съда и да отрази промяната на фамилното име в регистрите на населението, тъй като месторождението на лицето е в гр. Видин, където се съхранява Акт за раждане № 0083/27.01.1981г. на гр. Видин. А според цитираните разпоредби всяка промяна в гражданското състояние на лицата, която се отнася до данните, вписани в съставен вече акт за гражданско състояние, се отбелязват в графа „Бележки“ на акта и се правят само от длъжностно лице по гражданското състояние в общинската администрация, където се съхранява актът за гражданско състояние т.е. от Община Видин, след което от същата община се издава удостоверение за раждане-дубликат с вписано променено фамилно име. По отношение на исканото удостоверение съгласно чл.20 ал.2 т.2 и чл.22 ал.7 т.2 от Правилника за издаване на български лични документи е изяснено, че по смисъла на цитираните разпоредби официален документ, удостоверяващ промяната е удостоверението за раждане дубликат или препис от акта, което се издава от общината по местосъхранение на акта за раждане – Община Видин. Посочено е, че Община Червен бряг не е компетентна да впише промяната на фамилното име в регистрите на населението, тъй като това е от компетентността на длъжностното лице по гражданското състояние към Община Видин, според мястото на раждане на лицето, която води регистрите за гражданското състояние. Уведомен е, че съдебното решение е изпратено за изпълнение по компетентност на Община Видин като след отразяването на промяната в НБДН, няма да е необходимо друго удостоверение съгласно Правилника за издаване на български документи за самоличност

С писмо Рег. № 07-00-670/08.07.2019г. Община Червен бряг е изпратила съдебното решение по компетентност за изпълнение на Община Видин – по месторождение на лицето.

В отговор с писмо Рег. № 07-00-670/15.07.2019г. Община Видин е заявила, че е в невъзможност да изпълни съдебното решение, тъй като с него е задължено длъжностното лице по гражданското състояние при Община Червен бряг да извърши промяната. Предлага Община Червен бряг като получател на съдебното решение да поиска поправка на явна фактическа грешка в съдебното решение и след като община Видин бъде задължена в качеството си на община по месторождението на лицето, длъжностното лице по гражданското състояние ще отрази промяната в акта за раждане.

С второ писмо Рег. № 44-К-222/30.08.2019г. И. е настоял да бъде информиран дали вече е изпълнено решението и извършено вписването.

С писмо Рег. № 07-00-932/07.10.2019г. Община Червен бряг е информирала Община Видин, че Община Червен бряг е подала молба до ВКС за отмяна на влязло в сила съдебно решение. С Определение № 354/03.10.2019г. на ВКС по гр.д. № 3506/2019г. по описа на съда молбата на Община Червен бряг е оставена без разглеждане, тъй като решението не е постановено в исково, а в охранително производство.

С писмо Рег. № 44-К-18/31.01.2020г. Кметът на Община Червен бряг е уведомил заявителя, че във връзка с водената кореспонденция относно влязлото в сила съдебно решение № 226/01.07.2019г. на РС – Червен бряг, Община Червен бряг не оспорва решението, но същевременно е в невъзможност да изпълни постановеното в него, тъй като съгласно разпоредбата на чл. 4 ал.1 ЗГР „Вписването в регистрите на актове за гражданско състояние се извършва в населеното място, в което е настъпило събитието“. Затова Община Червен бряг е в невъзможност да издаде исканото удостоверение по чл. 20 ал.2 т.2 от ПИБЛД, тъй като промяната на името може да бъде отразена единствено в регистрите на населеното място, в което е издаден акта за раждане, а безспорно акта за раждане не е издаден от Община Червен бряг.

Предмет на оспорване е изричен отказ в писмо Изх. № 44-К-18/31.01.2020г. на Кмета на Община Червен бряг, с което на жалбоподателя е отказано издаване на удостоверение по чл. 20 ал.2 т.2 от Правилника за издаване на български лични документи за отразяване промяна на името в регистрите на населението, водени от Община Червен бряг.

Видно от приложената по делото служебна справка от НБДН към 06.02.2020г.  жалбоподателят К.И.И. е роден в гр. Видин и акта за раждане е издаден от Община Видин. А постоянният му адрес е в гр. Червен бряг, считано от 13.12.2010г.

Промяната на фамилното име от И. на Л. не е вписана в регистрите на населението, за което съгласно съдебното решение е задължено длъжностното лице по гражданското състояние при Община Червен бряг като община по месторождението, така както е било посочено от самия молител.

Община по месторождението е Община Видин, а постоянният адрес на жалбоподателя е в Община Червен бряг.

Съгласно чл.2 ал. 2 от Закона за гражданската регистрация, актовете за гражданско състояние са официални писмени документи и в тях по законов ред длъжностните лица по гражданското състояние регистрират събитията раждане, брак и смърт. Съгласно чл.4 ал.1 от ЗГР вписването в регистрите на актовете за гражданско състояние се извършва в населеното място, в което е настъпило събитието. А съгласно чл.4 ал.2 ЗГР  вписването в регистъра на населението се извършва в общините по постоянния адрес на физическите лица.

Акт за раждане се издава от длъжностното лице по гражданското състояние в населеното място, където е настъпило раждането. Жалбоподателят е роден в гр. Видин и актът му за раждане е издаден от длъжностно лице по гражданското състояние в Община Видин.

Съгласно чл.8 ал.1 т.1 ЗГР името на лицето е част от основните данни за гражданската регистрация на лицата, които се вписват в регистрите на населението. Съгласно чл. 19 ал.1 ЗГР промяната на фамилно име се допуска с решение на съда. Според чл.22 ЗГР регистърът на населението се поддържа в електронен вид и формира Национална база данни „Население“ и се състои от електронните лични регистрационни картони на всички физически лица, подлежащи на вписване в него.

Съгласно чл. 27 ЗГР данните в електронния личен регистрационен картон се актуализират от общинската администрация въз основа на изброените документи, сред които и : т.1. актовете за гражданско състояние или електронните им еквиваленти; т.4. съдебно решение.

Съгласно чл. 34 ал.1 ЗГР актът за раждане представлява акт за гражданско състояние на лицето. И съгласно чл. 35 ал.1 ЗГР той се съставя от длъжностното лице по гражданското състояние в общината, на чиято територия е станало събитието – раждането. Съгласно чл. 41а ал.1 и ал.2 ЗГР за всеки съставен акт за гражданско състояние се създава електронен еквивалент –електронен акт за гражданско състояние на национално ниво и той се създава от общинската администрация, където е съставен актът за гражданско състояние в писмен вид.

Според чл. 74 ал.1 ЗГР всяка промяна в данните по гражданското състояние, вписани в съставения вече акт, се отбелязва в този акт на определено за целта място, като длъжностното лице по гражданското състояние извършва отбелязването въз основа на съдебното решение.  Съгласно чл. 75 ЗГР при постановено съдебно решение за промяна  в съставения вече акт длъжностното лице по гражданското състояние вписва новото съдържание на данните в определеното за целта място в акта – графа „Бележки“ и тези промени незабавно се отбелязват в електронния еквивалент на акта. Съгласно чл. 88 ЗГР въз основа на актовете за гражданско състояние длъжностните лица по гражданското състояние в общинските администрации по местосъхранението им издават удостоверение за раждане „оригинал- първото издадено удостоверение, и дубликат – всяко следващо“. Данните в регистрите на населението се въвеждат еднократно по място на възникване на събитието или по място на изменението.

Съгласно чл. 113 ал.1 ЗГР редът, начинът и образците на документите за функциониране на ЕСГР се определят с Наредба № РД-02-20-9/21.05.2012г. на МРРБ. В чл. 31 ал.1, 2,3 от тази наредба всяка промяна, която се отнася до данните, вписани в съставен вече акт, се отбелязват в графа „Бележки“ на акта и се правят само от длъжностно лице по гражданското състояние в общинската администрация, където се съхранява актът за гражданско състояние. Когато документите, въз основа на които следва да се направи вписване, са получени в друга общинска администрация или в териториално звено „ГРАО“, която не е компетентна да го извърши, следва незабавно да се изпратят до компетентната общинска администрация.

В конкретния случай компетентната общинска администрация, която следва да извърши вписването на промяна на фамилното име на жалбоподателя въз основа на съдебното решение, е длъжностното лице по гражданското състояние при Община Видин – общината по месторождението, където е съставен и се съхранява акта за раждане, като нанесе промяната в графа „бележки“ на акта, след което същото длъжностно лице следва да отрази промяната в електронния еквивалент на акта и в регистрите на населението.

Правилно Кметът на Община Червен бряг като длъжностно лице по гражданското състояние, към което е отправено искането е преценил, че не е компетентен да впише промяната и е изпратил съдебното решение по компетентност на длъжностното лице по гражданско състояние при Община Видин – общината по месторождение.

Претенцията на жалбоподателя се основава на разпоредбите на чл. 20 ал.2 т.2 от Правилника за издаване на български лични документи, според който, когато е налице промяна в гражданското състояние, в случай че промяната не е отразена в НБДН, към заявлението за подмяна на лична карта при промяна на имената се прилагат – официален документ, удостоверяващ промяната, както и удостоверителен документ от съответната общинска администрация по постоянен адрес на лицето за извършената промяна в неговия електронен личен регистрационен картон.

Цитираната разпоредба не може да се разглежда и тълкува изолирано, а във взаимовръзка със Закона за гражданската регистрация и Наредбата по чл. 113, тъй като те уреждат обществените отношения, свързани с тази материя относно гражданското състояние и регистрите на населението, вписването на промени, компетентните органи. Освен това ЗГР се явява специален спрямо Правилника за издаване на български лични документи и е по-висок по степен нормативен акт и при констатирано противоречие предимство има ЗГР и цитираната наредба по чл. 113 ЗГР.

Под официален документ, удостоверяващ промяната, следва да се разбира удостоверение за раждане с вписана промяна на фамилното име, издаден от длъжностно лице по гражданското състояние при Община Видин /общината по месторождението/, където е съставен акта за раждане, въз основа на вписаната в него промяна. Освен него се изисква и удостоверителен документ от общинската администрация по постоянен адрес на лицето за извършената промяна в неговия електронен личен регистрационен картон. А такова удостоверение от Община Червен бряг / по постоянен адрес/ може да се издаде, едва след вписването на промяната в личния електронен регистрационен картон на лицето от Община Видин съгласно чл. 41а ал.1 и ал.2 ЗГР.

По тези съображения постановеният от Кмета на Община Червен бряг изричен отказ за издаване на удостоверение по чл. 20 ал.2 т.2 от Правилника за издаване на български лични документи за отразяване промяна на фамилното име в регистрите на населението, водени от Община Червен бряг, е законосъобразен, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

Решението на РС – Червен бряг е постановено в производство по глава петдесета от ГПК „Установяване на факти“ /чл. 542-546/. Съгласно чл. 542 ал.2 т.2 ГПК в производството се призовават и организациите и учрежденията, които е трябвало да съставят документа. Съгласно чл. 546 ал.2 ГПК решението, с което съдът се произнася по молбата, може да се обжалва по общия ред т.е. то не е окончателно, както е посочено в него. Срокът за обжалване е 14-дневен, той е изтекъл и решението е влязло в сила. Погрешно в молбата си до съда И. *** като община по месторождението, вместо Община Видин, където е роден, поради което съдът погрешно е конституирал на основание чл. 544а.2 т.2 ГПК Община Червен бряг като заинтересована страна в производството вместо Община Видин, въпреки че служебно е следвало да конституира правилната страна, независимо от посоченото от молителя в производството, а от своя страна Община Червен бряг не е направила възражение. Грешката относно страната не представлява явна фактическа грешка и не може да бъде поправена по този ред. Съгласно изричната разпоредба на чл. 546 ал.3 ГПК решението няма доказателствена сила спрямо тези заинтересовани лица, организации или учреждения по чл. 544, които не са били призовани да вземат участие в производството, ако те оспорват факта. Следователно решението има доказателствена сила и по отношение на  неучаствалите в съдебното производство заинтересовани лица, организации и учреждания в случай, че не оспорват факта.

Безспорно е, че Община Видин е общината по месторождението. Видно от разменената между Община Червен бряг и Община Видин кореспонденция – Община Видин не оспорва факта на промяна на името и че промяната следва да се впише от длъжностното лице при общината по месторождение и е компетентна по силата на ЗГР да впише промяната на името. Но като пречка се изтъква разпореденото в диспозитива на съдебното решение, с което е задължено длъжностното лице по гражданското състояние при Община Червен бряг да извърши вписването на промяната в регистрите на населението. Този порок на решението е преодолим  на осн. чл. 546 ал.3 ГПК, след като Община Видин не оспорва факта на промяна на името и че е компетентна да впише промяната.

Затова на осн. чл. 31 ал.1,2 и 3 от Наредба № РД-02-20-9/21.05.2012г. на МРРБ преписката следва да се изпрати на компетентния орган - длъжностното лице по гражданското състояние при Община Видин /общината по месторождение/, която да се произнесе по подаденото заявление за вписване на промяната на фамилното име на К.И.И. в регистрите на населението съгласно съдебното решение на РС – Червен бряг.

         Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 и чл. 173 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.И.И. (Л.)*** срещу изричен отказ в писмо Изх. № 44-К-18/31.01.2020г. на Кмета на Община Червен бряг, с което на жалбоподателя е отказано издаване на удостоверение по чл. 20 ал.2 т.2 от Правилника за издаване на български лични документи за отразяване промяна на името в регистрите на населението, водени от Община Червен бряг.

ИЗПРАЩА административната преписка на компетентния орган - длъжностното лице по гражданското състояние при Община Видин /общината по месторождение/ за произнасяне по заявление Рег. № 44-К-1507/02.07.2019г. на Община Червен бряг за вписване на промени в регистъра на населението съгласно Решение № 226/01.07.2019г. на Районен съд – Червен бряг по гр.д. 292/2019г. по описа на съда за промяна на фамилното име на К.И.И. от И. на Л. съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :