Решение по дело №148/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 февруари 2024 г.
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20237190700148
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

95

Разград, 02.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Разград - I състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

СВЕТЛА РОБЕВА

При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА и с участието на прокурора С.Л.М. като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛА РОБЕВА административно дело № 148 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 2в, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 1 ЗОДОВ.

Постъпила е искова молба от „Джъмп Фрут“ АД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Лозница, област Разград, ул. „П. Кубадински“ № 26В, подадена чрез адв. Е.Х. от САК, против Държавен фонд „Земеделие“, в която се твърди, че на 31.08.2021 г. дружеството е подало заявление за финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2021 г., а плащанията на оторизираните суми са извършени на 10.05.2023 г. и на 06.06.2023 г., след като крайната дата за плащане е 30.06.2022 г. съгласно чл. 75 от Регламент № 1306/2013 г. Ищецът сочи, че забавените плащания са резултат от бездействието на административния орган, за което няма обективни причини. Поради това претендира от ответника заплащане на обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на мораторната лихва върху всяко от плащанията, считано от 30.06.2022 г. до датите на съответните плащания, в общ размер на 23 306,76 лв. На основание чл. 86, ал. 1, изр. 2 ЗЗД иска да бъде присъден по-висок размер на обезщетението за действително претърпените вреди в размер на още 2 331 лв., при което общият претендиран размер на обезщетението е 25 637,76 лв. Моли ответникът да бъде осъден да заплати тази сума, ведно със законната лихва върху нея от датата на предявяване на иска до окончателното изплащане, както и разноските по делото.

Ответникът оспорва иска като неоснователен и недоказан. Твърди, че срокът по чл. 75, § 1 от Регламент № 1306/2013 г. е инструктивен и забавянето на плащанията се дължи на допълнителна проверка, която ответникът е извършвал във връзка със сигнал, подаден от самия ищец. Моли искът да бъде отхвърлен с присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Разградската окръжна прокуратура дава заключение, че искът е неоснователен и следва да бъде отхвърлен.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със заявление за подпомагане с УИН 17/210521/18503 от 31.05.2021 г. „Джъмп Фрут“ АД е кандидатствало за кампания 2021 г. по следните схеми и мерки за подпомагане: Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания (ЗДП), Схема за обвързано подпомагане за плодове - СП (основна); Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП); Мярка 10 „Агроекология и климат“ и Марка 11 „Биологично земеделие“.

Към момента на подаване на заявлението за кампания 2021 не е била приключена проверката на условията за допустимост по заявлението за кампания 2020. За кампания 2020 „Джъмп Фрут“ АД е кандидатствало със 7 бр. парцели с вишневи насаждения, които от кампания 2018 до кампания 2020 са били заявени и по схемата за обвързано подпомагане за плодове СП (основна).

През периода 13-18.05.2021 г. служители на ДФЗ от Регионален технически инспекторат – Разград са извършили проверка на място по подаденото заявление за кампания 2020, при която установили, че в четири парцела: 10759-363-1-1 от 4,42 ха, 10759-23-8-2 от 3,87 ха, 10759-23-7-2 от 2,7 ха и 10759-23-4-3 от 3,3 ха има гъста храстовидна растителност, поради което са недопустими за подпомагане по всички схеми, а три от парцелите: 10759-23-6-2 от 2,82 ха, 10759-23-5-3 от 2,79 ха и 10759-23-3-2 от 3,06 ха са с млади овощни насаждения /вишни/, поради което са недопустими за подпомагане по схема СП (основна).

За кампания 2021 са били заявени парцели, попадащи в същия земеделски блок с вишневи насаждения, в който са заявените за кампания 2020.

При получаване на доклада от проверката на място в писмено възражение от 18.05.2021 г. „Джъмп Фрут“ АД е обяснило причините, поради които през 2021 г. парцелите с вишни не са били добре почистени, като посочило, че 85 дка от тях са били почистени и обработени.

На 17.08.2021 г. „Джъмп Фрут“ АД е подало Сигнал вх. № 02-2600/4695 от 17.08.2021 г., регистриран в Регистър „Сигнали за нередности“ на ДФ „Земеделие“, с оплаквания, че до момента липсват действия от контролните органи на ДФЗ, че процедурата не е приключена и дружеството не може да получи полагаемите плащания.

Сигналът е бил насочен към Дирекция „Директни плащания“, която е извършила подробен анализ на установените данни по отношение на кандидата и е заключила, че са налице съмнения за неправомерно получени средства от бенефициента по схема (СП основна) за кампании 2018 и 2019 и опит за неправомерно получаване на средства за кампания 2020. С Докладна записка изх. № 02-2600/4695#1 от 25.08.2021 г. е изразено становище, че случаят следва да бъде предоставен за специализирана проверка от Дирекция „Противодействие на измамите“. Заявена е готовност за назначаване на проверка на място и за кампания 2021.

Видно от Докладна записка изх. № 02-2600/4695#2 от 08.12.2021 г., след щателна административна проверка Дирекция „Противодействие на измамите“ е счела, че установените факти са достатъчен повод да бъде потвърдено съмнението за опит за измама от бенефициента.

Предвид резултатите от горните проверки изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е изпратил Сигнал изх. № 02-2600/4695#3 от 07.01.2022 г. до офиса на европейските делегирани прокурори. Изпратено е и искане до НАП изх. № 02-2600/4695#4 от 19.01.2022 г. за извършване на проверки относно декларираните продажби на плодове, включително за стопанската 2020-2021 г.

С постановление на европейски делегиран прокурор от 27.04.2022 г. е образувано досъдебно производство № 3286ЗМ 66/2022 по описа на ГДНП за извършено в периода 2018 – 2020 г. в област Разград престъпление по чл. 248а, ал. 5 във вр. с ал. 2 НК.

Към настоящия момент наказателното производство не е приключило.

Видно от писмо вх. № 02-2600/4695#14 от 13.07.2022 г. от ТД на НАП – Варна, при извършената проверка е установено, че счетоводната отчетност на „Джъмп Фрут“ АД се води съгласно Закона за счетоводството, като не са установени неотчетени и недекларирани приходи.

Безспорно е по делото, че по заявлението за подпомагане за кампания 2021 са били извършени следните плащания: по СЕПП - 16 060.46 лв., по СПП - 4 063.65 лв., по СП (основна) - 115 624.54 лв., по ЗДП - 10 561,76 лв., по мярка 11 „Биологично земеделие“ - 87 433.69 лв. и по мярка 10 „Агроекология и климат“ - 5 325.31 лв. Последната сума е била платена на 10.05.2023 г., а останалите – на 06.06.2023 г.

Уведомителните писма за извършената оторизация на сумите са издадени по-късно, а именно:УП изх. № 02-170-2600/2292 от 30.05.2023 г. за оторизираната сума по мярка 10, УП изх. № 02-170-2600/2308 от 09.06.2023 г. за оторизираната сума по мярка 11 и УП изх. № 02-170-2600/3259 от 26.06.2023 г. за оторизираните суми по СЕПП, СПП, СП (основна) и ЗДП.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Искът е допустим, но неоснователен и недоказан.

За да възникне отговорността на държавата за вреди от нарушение на правото на Европейския съюз по чл. 2в, ал. 1 във вр. с чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, следва да са налице следните кумулативни предпоставки: претърпяна вреда, достатъчно съществено нарушение на норми от правото на Европейския съюз и причинна връзка между нарушението и вредата.

Горният фактически състав не е доказан по делото, тъй като не е установена една от необходимите предпоставки – нарушение на европейска правна норма.

Срокът и начинът на плащанията към бенефициерите са уредени в Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета /Регламент (ЕС) № 1306/2013/.

Съгласно чл. 75, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 плащанията по схемите за подпомагане и посочените в член 67, параграф 2 мерки се осъществяват в периода от 1 декември до 30 юни на следващата календарна година.

С решение на СЕС (девети състав) от 28 април 2022 година по съединени дела C-160/21 и C-217/21 е прието, че член 75, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 трябва да се тълкува в смисъл, че ако разплащателната агенция на държава членка не изплати преди изтичането на определения в тази разпоредба срок помощ, поискана от земеделски производител, това не трябва да се приема за мълчалив отказ по съответното заявление за подпомагане, и то независимо дали съответният земеделски производител е бил уведомен за извършването на евентуални допълнителни проверки, които биха обосновали пропускането на срока.

В т. 37 от горното решение на СЕС е посочено, че макар член 75, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 да установява принципа, че плащането на помощта на бенефициерите и предхождащата го проверка на условията за допустимост по правило трябва да бъдат извършени в срока, определен в член 75, параграф 1, все пак не може да се изключи възможността в отделни случаи и при спазване на принципите на добра администрация и на полагане на дължимата грижа тази проверка да бъде извършена след изтичането на посочения срок и поради това плащането, което може да бъде извършено едва след приключване на проверката, да бъде направено след 30 юни на календарната година, която следва тази на подаване на съответното заявление за подпомагане. В т. 38 СЕС заключава, че определеният в член 75, параграф 1 срок не е императивен, а само инструктивен.

Ищецът е поискал подпомагане за кампания 2021 г., при което срокът по член 75, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 е 30.06.2022 г. Плащанията към ищеца са били извършени след изтичането на този срок, тъй като не са били приключили проверките от компетентните органи, относими и към кампания 2021, доколкото част от парцелите са били заявени и за нея. Действията на ответника сочат на проявена грижа за защита на финансовите интереси на Съюза и съответстват на разпоредбата на член 75, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1306/2013, съгласно която посочените в параграф 1 плащания не се извършват преди да са приключили проверките на условията за допустимост.

Независимо от горното, съдът приема, че ответникът не следва да носи отговорност за забавени плащания. Правото на финансово подпомагане възниква с издаването на уведомително писмо за извършена оторизация. С този акт административният орган признава правото на бенефициера да получи субсидии и определя съответните суми по основание и размер. В разглеждания случай плащанията предхождат уведомителните писма, т.е. имат характер на предварително изпълнение, което е аргумент, че ответникът не е изпаднал в забава.

Предвид факта, че искът не е доказан по основание, съдът не обсъжда неговия размер.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 10, ал. 4 ЗОДОВ в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в минималния размер от 100 лв., определен съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

По изложените съображения Разградският административен съд

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ иска, предявен от „Джъмп Фрут“ АД, ЕИК ********* против Държавен фонд „Земеделие“ за заплащане на обезщетение за претърпени имуществени вреди в резултат от забавени плащания по заявление за кампания 2021 в размер на 25 637,76 лв., ведно със законната лихва от предявяване на иска до окончателното изплащане, като неоснователен и недоказан.

ОСЪЖДА „Джъмп Фрут“ АД, ЕИК ********* да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия:

/п/