РЕШЕНИЕ
№ 885
Варна, 26.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - XXVI състав, в съдебно заседание на четиринадесети март две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
РАЛИЦА АНДОНОВА |
При секретар НАТАЛИЯ ЗИРКОВСКА като разгледа докладваното от
съдия РАЛИЦА АНДОНОВА административно дело
№ 336 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.197 ал.2 от ДОПК и
е образувано по жалба от „Ш.С.“ ЕООД – с.Баново, обл.Варна, ЕИК ***,
представлявано от управителя Й.П.М. чрез пълномощника й адв.К.К. ***, против
Решение №10/20.01.2023г. на директора на ТД на НАП- Варна, с което е потвърдено
Постановление за налагане на обезпечителни мерки изх.
№С220003-022-0091891/14.12.2022 г. на старши публичен изпълнител в Дирекция
„Събиране” при ТД на НАП – Варна по изп.д.№*********/2022 г.
Излага се, че изп. дело №
*********/2022г. е образувано за неплатени от дружеството публични вземания по
Решение изх.№01-2600/4388/02.10.2017г. на ДФ „Земеделие“, установени с Решение
№03/311/00437/3/01/04/01 за налагане на финансова корекция, чието съдебно
оспорване е приключило с решение №866/22.01.2019г по адм.д. №2990/2018г на ВАС
– София, ІV отд., за редуциране размера на финансовата корекция – от 19 558лв.
на 15 646.40лв. Твърди се, че така определената финансова корекция, ведно с
начислената лихва, е изплатена изцяло от „Ш.С.“ ЕООД по изп. дело №
*********/2019г. на ТД на НАП-Варна, след което производството по него е
прекратено. Сочи се, че според мотивите на обжалваното Решение от 20.01.2023г,
изп. дело №*********/2022г. е образувано по повод неплатени публични вземания
(финансова корекция), установени с Решение №03/311/00437/3/01/04/02 на ДФ
„Земеделие“, за чието съществуване дружеството никога не е било уведомявано и
такова не му е било връчвано от посочения издател. Сочи се също, че с писмо
изх. №01-2600/4388 от 26.07.2017г са уведомени, че ДФ „Земеделие“ е открил
производство по налагане на финансова корекция на осн.чл.73 ал.2 от ЗУСЕСИФ,
което е приключило с Решение №03/311/00437/3/01/04/01 за финансова корекция.
Съдебното оспорване на същото по адм.д. №2324/2017г на АС – Варна е приключило
с прекратително определение, оставено в сила с определение №3295/01.12.2017г по
адм.д. №993/2018г на ВАС, VІІІ отд., с аргумент, че по-рано образуваното адм.д.
№2324/2017г на АС – Варна е между същите страни, по оспорване на един и същ
административен акт – Решение №03/311/00437/3/01/04/01 н ИЗп.директор на ДФ
„Земеделие“. Поради изложените съображения поддържат, че дружеството е
изплатило определената финансова корекция в размер на 15 646.40лв., ведно с
начислената лихва по изп. дело №*********/2019г, поради което това дело е
прекратено, съответно твърдят, че изп. дело №**********/2022г има за предмет
вече изплатени задължения. Настоява са зе отмяна на оспореното решение на
директора на ТД на НАП-Варна, след което и на осн.чл.225 ал.1 т.5 от ДОПК изп.
д.№*********/2022 г. да бъде прекратено. В съдебно заседание
дружеството-жалбоподател чрез адв.К.К. поддържа изцяло жалбата, като в
допълнение с оглед събраните в хода на съдебното дирене доказателства посочва,
че индивидуализацията на ИАА е неговият номер, а не изходящият такъв, и твърди,
че по същество решението за налагане на финансова корекция обхваща един и същи
период, едно и също по размер нарушение, поради което на практика за едно и
също нарушение дружеството получава две административни санкции.
Ответникът – директорът на ТД на
НАП- Варна, чрез процесуалния си представител гл.ю.к. П.Н. оспорва жалбата като
неоснователна. Посочва, че второто решение на ДФ „Земеделие“ за налагане на
финансова корекция не е било предмет на съдебно обжалване, поради което за него
е било образувано изпълнителното дело от 2022г, като са приложени доказателства
по реда на чл.220 от ДОПК. Твърди, че оспореното решение е правилно и
законосъобразно, съответно пледира за оставянето му в сила, с претенция за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
След преценка на събраните в
производството доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за
установено от фактическа страна следното:
С Решение
№03/311/00437/3/01/04/01 (Уникален номер 03/311/00437/3/01/04/01, изх.
№01-2600/3170 от 27.06.2017г) на Изп. директор на Държавен фонд „Земеделие“
(л.6-8 по адм. преписка) на „Ш.С.“ ЕООД е наложена финансова корекция в размер
на 19 558 лв. за неизпълнение на т.4.12 от Договор №03/311/00437 от 02.07.2012
г., чл.46 ал.1 и ал.2 от Наредба №30 от 11.08.2008 г. на Министерство на
земеделието, храните и горите, и чл.73 ал.1 от ЗУСЕСИФ. Финансовата корекция е
наложена за установено неизпълнение на одобрения бизнес план за една пълна
финансова година (2015 г.), конкретно – при заложени в бизнес-плана приходи от
нощувки – апартамент, нощувки – стаи за гости и дегустация в общ размер от 92
520 лв. на място са установени действителни приходи за 2015 г. в размер на 18
739.52 лв., или изпълнение от 20.25 %. Видно от мотивите на решението, „Ш.С.“
ЕООД са участвали активно в производството по издаването му с възражения и
представяне на доказателства, които са обсъдени от решаващия административен
орган. Решението за налагане на финансова корекция е надлежно връчено на
представляващия дружеството (л.5 по адм. преписка), а оспорването му по съдебен
ред е приключило с решение №866/22.01.2019г по адм.д. №2990/2018г на ВАС, ІV
отд., с което е отменено решението по адм.д. №2324/2017г на АС – Варна и вместо
него решението на ДФ „Земеделие“ е изменено чрез редуциране размера на
финансовата корекция от 19 558лв. на 15 646.40лв. (л.31-37 по делото). За така
установеното по основание и размер публично задължение е образувано изп.дело
№*********/2019 г. по описа на ТД на НАП – Варна, прекратено с Разпореждане
изх. № С22003-035-0006675/20.01.2022г поради погасяване на задължението чрез
заплащането му; с Решение изх.№03-РД/2111/21.07.2020 г. на Изп. директор на ДФ
„Земеделие“ е взето решение да се приключат нередности посочени в табличен вид
бенефициенти, сред които и дружеството- жалбоподателя, поради възстановяване на
недължимо платените и надплатените суми, както и неправомерно получените или
неправомерно усвоените средства, включително лихвите върху тях (л.38 – 39 по
адм.преписка).
С Решение
№03/311/00437/3/01/04/02 (Уникален номер 03/311/00437/3/01/04/02, изх.
№01-2600/4388 от 02.10.2017г на Изп.директор на ДФ „Земеделие“ (л.10-12 по адм.
преписка) на „Ш.С.“ ЕООД е наложена финансова корекция в размер на 19 558 лв.
за неизпълнение на т.4.12 от Договор №03/311/00437 от 02.10.2012 г., вр. чл.46
ал.1 и ал.2 от Наредба №30 от 11.08.2008 г. на Министъра на земеделието,
храните и горите, и чл.73 ал.1 от ЗУСЕСИФ. Финансовата корекция е наложена след
извършени през 2016 и 2017 г. проверки на място, след окончателно плащане по
административния договор, обхващащи период от 6 месеца от 2014 г., цялата 2015
г., цялата 2016 г. и част от 2017 г., т.е. две пълни финансови години. Въз
основа на фактическите констатации при проверките е достигнат извод, че
изпълнението на бизнес-плана за двете пълни финансови години (2015 г. и 2016 г)
е в размер на 46.11 % от заложените приходи. Както и в предходното
производство, „Ш.С.“ ЕООД чрез управителя Й.М. е участвало в производството
чрез депозиране на писмени становища, обсъдени от решаващия орган при
произнасянето му, нещо повече – отново са коментирани идентичните факти и
възраженията в предходното производство, приключило с Решение №03/311/00437/3/01/04/01.
Нещо повече – след като е определил финансова санкция в размер на 10% от
предоставената финансова помощ по административния договор за целия двугодишен
период, административният орган е съобразил наложената с първото решение
санкция в размер на 5% за неспазване на същото задължение за една пълна
финансова година (2015г), поради което с второто поред такова е наложил санкция
за остатъка от 5% в същия размер от 19 558лв. за втората пълна финансова година
(2016г). Решението изх.№01-2600/4388 е връчено на управителя Й.М. на
адреса на седалището на дружеството и на адрес – ------------- на 03.10.2017 г.
(л.9 по адм. преписка).
В срока по чл.27 ал.1 от
ЗУСЕФСУ вр.чл.149 ал.1 от АПК след връчване на решението, а именно – на
12.10.2017г, Й.М. е предприела оспорването му по съдебен ред, като видно от
жалбата, приложена по адм.д. №3161/2017г на АС – Варна, ХХХІV с-в, същата е
насочена не срещу Решение №03/311/00437/3/01/04/02, а срещу Решение
№03/311/00437/3/01/04/01 (стр.4-7 по адм.д. №3161/2017г на АС – Варна), и е
напълно идентична с тази, по която е било образувано горецитираното адм.д. № 2324/2017г
на АС – Варна (стр.79-81 по адм.д. №3161/2017г на АС – Варна), с единствено
различие – датата на входящия номер в ДФ „Земеделие“ – 14.07.2017г, съотв.
12.10.2017г. С определение №3295/01.12.2017г производството по второто поред
адм.д. №3161/2017г на АС – Варна, ХХХІV с-в, е прекратено на осн.чл.159 т.7 от АПК; това произнасяне е оставено в сила с определение №1031/24.01.2018г по
адм.д. №993/2018г на ВАС – София, VІІІ отд.
Предвид факта, че Решение
№03/311/00437/3/01/04/02 не е било оспорено, респективно - отменено по съдебен
ред, за събирането на установените с него публични държавни вземания в размер
на 19 558лв. е образувано изп.д.№*********/2022 г. по описа на ТД на НАП –
Варна. Съобщението за доброволно изпълнение е получено от дружеството на
17.05.2022 г., видно от удостоверение за извършено връчване по електронен път
(л.21 по адм. преписка). С Постановление изх.№С220003-022-0091891/14.12.2022 г. на старши
публичен изпълнител в ТД на НАП – Варна са наложени обезпечителни мерки на „Ш.С.”
ЕООД – запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, депозити, както
и вложени вещи в трезори, включително съдържанието на касети и суми,
предоставени за доверително управление или върху налични и постъпващи суми по
платежни сметки, открити при доставчик на платежни услуги в – ТБ Юробанк
България АД в размер на 13 303.75лв. (3 853.26лв. главница и 9 450.49лв. лихва)
– остатък след частичното ежемесечно погасяване на задължението.
При проведеното административно
обжалване по реда на чл.197 ал.1 от ДОПК, с оспореното си
понастоящем Решение № 10/20.01.2023г. директорът на ТД на НАП - Варна е
потвърдил постановлението за налагане на обезпечителни мерки. Решаващият орган
се е позовал на извършена проверка в архивна база данни, от която е установил,
че Решение №03/311/00437/3/01/04/02 по писмо №01-2600/4388/02.10.2017 г. е
основание за образуване на изп. дело №*********/2022 г. Изложено е, че с
разпореждане изх.№С220003-035-000675/20.01.2022г. е прекратено изп. дело
№*********/2019 г., като е уточнено, че представените съдебни актове на
Върховния административен съд и Административен съд - Варна касаят точно и само
това първо по ред изпълнително производство, образувано въз основа на Решение
№03/311/00437/01/04/01 по писмо изх.№01-2600/27.06.2017 г. на Държавен фонд
„Земеделие“, задълженията по което са погасени, респективно – че липсва
основание за отмяна на ПНОМ от 14.12.2022г по второто изп. дело
№*********/2022г.
Горната фактическа обстановка,
по същество безспорна между страните, съдът приема за установена въз основа на
писмените доказателства по административната преписка и тези, приобщени в хода
на съдебното дирене, които са последователни, взаимно обвързани и
безпротиворечиви, и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.
При така установената фактология
съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е депозирана в законоустановения
срок, от легитимиран субект – адресат на оспорения акт, и при наличие на правен
интерес, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, тя е
неоснователна.
На първо място оспореният ИАА е издаден от
компетентен орган по чл.197 ал.1 от ДОПК – директорът на ТД на НАП – Варна, в
изискуемата за валидността му писмена форма, и съдържа минимално изискуемите за
редовността му реквизити по чл.59 от АПК. В хода на производството по
издаването на решението не са допуснати и съществени процесуални нарушения като
самостоятелни основания за отмяната му – такива, чието избягване би резултирало
в различно произнасяне по същество. Правилно е приложен и материалния закон.
С чл.195 ал.1 от ДОПК е установен общия принцип, че на обезпечение подлежат установени и
изискуеми публични вземания. Ал.2 на текста поставя изискване за допустимост на
обезпечението, а именно – когато без него ще бъде невъзможно или ще се затрудни
събирането на публичното задължение, включително когато то е разсрочено или
отсрочено.
Съгл.чл.64а ал.2 от ЗУСЕФСУ
след окончателното плащане по проект установените и невъзстановени недължимо
платени и надплатени суми са публично вземане по см.чл.162 ал.2 т.8 от ДОПК.
Текста на последната сочи, че публични са държавните и общинските вземания за
недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или
неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на
Европейския съюз, включително свързаното с тях национално съфинансиране, които
възникват въз основа на административен акт, включително финансови корекции,
надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по
бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични
санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския
съюз.
В конкретния казус с
влязлото в сила на 18.10.2017г Решение №03/311/00437/3/01/04/02 с
изх.№01-2600/4388/02.10.2017г. на Изп. директор на ДФ „Земеделие“ са установени
по основание и размер задълженията на „Ш.С.“ ЕООД, представляващи финансова
санкция за неспазване на задължението му по т.4.12 от административния договор
между страните, в размер на 5% от стойността му - 19 558лв.
Дружеството-жалбоподател не е оспорило размера на частичното погасената от тях
сума, нито определения с ПНОМ от 14.12.2022г остатък от задължението в размер
на 3 853.26лв. главница и 9 450.49лв. лихва. С
оглед необходимостта от предприемане на действия с цел обезпечаване на
вземането и с оглед липсата на доброволно изпълнение, публичният изпълнител обосновано
и законосъобразно е пристъпил към постановяване на процесната обезпечителна
мярка чрез налагане на запор върху постъпващи суми. Тази мярка би допринесла за
гарантиране на публичното вземане, предвид характера и размера на установените
задължения, за да не бъде осуетен или застрашен интересът на фиска.
Същевременно в случая не е налице и противоречие с принципа за съразмерност по
чл.6 от АПК, доколкото размерът на обезпечението кореспондира с размера на
задължението, и ПНОМ не цели да бъдат засегнати права на адресата в степен,
по-голяма от необходимото за изпълнение на законово установените правомощия на
органите по приходите.
Предвид изложеното съдът в
настоящия си състав намира, че в случая са налице всички кумулативно изискуеми
предпоставки за налагане на обезпечителни мерки по чл.195 от ДОПК, съответно –
липсват основания за отмяна на постановлението за налагането им. В същия смисъл
доказателствено обвързано, обосновано и законосъобразно се е произнесъл и
горестоящия административен орган с проверяваното си Решение №10/20.01.2023г.
Съдът в настоящия си състав
констатира, че единственият аргумент на дружеството-жалбоподател за
незаконосъобразност на оспорения ИАА е неоснователен. Той се изчерпва с
твърдението, че изп. дело №*********/2022г. на ТД на НАП – Варна за
дължими от „Ш.С.“ ЕООД публични вземания по Решение с изх.
№01-2600/4388/02.10.2017г на ДФ „Земеделие“ има за предмет вече изплатени
задължения, и е фактологически неверен. Както подробно беше изложено по-горе, „Ш.С.“
ЕООД е погасило задълженията си по Решение с изх. №01-2600/3170 от 27.06.2017г.
в хода на образуваното за събирането им изп. дело №*********/2019г. на ТД на
НАП – Варна. Липсва идентичност между Решение с изх. №01-2600/3170 от
27.06.2017г. и Решение изх. №01-2600/4388 от 02.10.2017г. – двете на
Изп.директор на ДФ „Земеделие“, по второто от които е образувано изп. дело №
*********/2022г и са наложени обезпечителни мерки. Вярно е, че основание за
постановяване и на двете решения е неизпълнение на т.4.12 от административния
договор на „Ш.С.“ ЕООД, фактическите констатации и правните изводи в двата акта
се припокриват в определена степен, но първото от решенията е за установено
неизпълнение на одобрения бизнес-план за една финансова година – 2015г, докато
с второто решение е установено неизпълнение на същия бизнес-план за две пълни
финансови години 2015г и 2016г. Тези релевантни факти са съобразени от
решаващия орган в мотивите на Решение №03/311/00437/3/01/04/02 с
изх.№01-2600/4388/02.10.2017г, и конкретно – че с първото Решение
№03/311/00437/3/01/04/01 с изх. №01-2600/3170/27.06.2017г е наложена 5 %
корекция за неспазване на задължението за период от една пълна финансова година
– 2015 г., поради което с второто решение е наложена корекция в размер на
остатъка до 10 %, т.е. още 5 % от предоставената финансова помощ по договора.
Нещо повече – макар този казус да е извън такава хипотеза – дори в случай на
дублиране на периодите на неизпълнение на задължението по административния
договор по двете решения за налагане на финансови корекции, то не
може да е предмет на изследване в хода на изпълнителното, респективно – и на
настоящото съдебно производство, понеже е въпрос относно материалноправната
законосъобразност на изпълнителното основание – предмет на самостоятелно
оспорване в сроковете по чл.149 ал.1 от АПК, каквото изобщо не е предприето
спрямо Решение изх. №01-2600-2388/02.10.2017г. Същото Решение
№03/311/00437/3/01/04/02 с изх.№01-2600/4388/02.10.2017г, надлежно връчено на
управителя на дружеството – негов адресат на 03.10.2017г, представлява влязъл в
сила, стабилен административен акт, който не е бил оспорен по съдебен ред,
поради което установеното с него публично задължение е основание за образуване
на изпълнително дело, съответно – и за налагане на обезпечителни мерки за
събиране на задължението, което е сторено с Разпореждането от 14.12.2022г по
изп. дело №*********/2022г на ТД на НАП - Варна. Твърденията на
жалбоподателите, че Решение №03/311/00437/3/01/04/02 изобщо не им е било
връчено, и че изп. дело №*********/2022г е образувано за вече погасени техни
задължения, са опровергани със събраните в настоящото производство писмени
доказателства, които мотивират извод за законосъобразност на проверяваното
решение на директора на ТД на НАП – Варна за потвърждаване на ПНОМ от
14.12.2022г.
В заключение - обхватът на
съдебната проверка на постановлението за налагане на обезпечителни мерки е
установен в чл.197 ал.3 от ДОПК. Според цитирания текст съдът отменя
обезпечителната мярка, ако длъжникът представи обезпечение в пари, безусловна и
неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа, ако не съществува
изпълнително основание или ако не са спазени изискванията за налагане на
предварителни обезпечителни мерки по чл.121 ал.1 и чл.195 ал.5 от ДОПК. В
настоящия случай искането за отмяна на наложените обезпечителни мерки не почива
на нито едно от изчерпателно уредените в закона основания, поради което не може
да бъде уважено.
Изложеното квалифицира
жалбата на „Ш.С.“ ЕООД против Решение № 10/20.01.2023 г. на Директора на ТД на
НАП – Варна като неоснователна и безалтернативно налага отхвърлянето й.
При този изход на делото
претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е
основателна и следва да бъде уважена в минималния размер от 100лв. на
осн.чл.143 ал.3 от АПК вр.чл.37 ал.1 от ЗПП и чл.24 от Наредбата за заплащането
на правната помощ съобразно невисоката фактическа и правна сложност на делото и
реално положения от юрисконсулта квалифициран юридически труд по процесуално представителство
в едно съдебно заседание.
Предвид изложеното и на
осн.чл.197 от ДОПК съдът
Р Е Ш И
:
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на „Ш.С.“ ЕООД, с ЕИК ***, седалище и адрес на управление: -------------,
представлявано от управителя Й.М., срещу Решение № 10/20.01.2023 г. на директор
ТД на НАП – Варна, с което е потвърдено Постановление за налагане на
обезпечителни мерки с изх. № С220003-022-0091891/14.12.2022 г., издадено от
старши публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП – Варна.
ОСЪЖДА „Ш.С.“
ЕООД, ЕИК ***, представлявано от управителя Й.М., да заплати в полза на ТД на
НАП-Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 (сто) лева.
РЕШЕНИЕТО е
окончателно на осн.чл.197 ал.4 от ДОПК.
Преписи от решението да се
връчат на страните.
Председател: |
||