Определение по дело №3668/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 370
Дата: 20 февруари 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20197180703668
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№370/20.2.2020г.                                    гр.Пловдив                20 февруари 2020год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр.ПЛОВДИВ, ХХV състав в закрито заседание на 20.02.2020 година  в състав:

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:   МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                  

разгледа докладваното административно дело № 3668 по описа на Административен съд – гр. Пловдив за 2019 год. и взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба вх.№ 7673/18.04.2019г. на В.К.Т. против писмо № 94В-993-1#4/18.03.2019г. на кмета на община Родопи, с което му е отговорено на искане за компенсиране с друг равностоен общински имот, вместо продадения му въз основа на Заповед № 2880 от 24.08.1994г. и придобит по реда на § 4 от ППЗСПЗЗ.

С протоколно определение от 28.01.2020г. съдът е дал указания на жалбоподателя да уточни предмета на оспорването си.

С молба от 10.02.2020г. жалбоподателят уточнява,че обжалва отказ на община Родопи да изпълни административните си функции,като конкретизира предмета,продаден му от същата и отразен в нотариален акт № 184, том 22,н.д.№ 14627/1996г. на нотариус при ПРС, който отказ е отразен в първоначално посоченото писмо.

Съдът намира,че така формулираното оспорване е недопустимо и следва да се остави без разглеждане.

С допълнителната си молба жалбоподателят въвежда нова нередовност, като посочва различен ответник. Вместо досегашния – кмета на община Родопи, искането се насочва срещу Община Родопи. Това от една страна и само по себе си основание да се приеме,че жалбата е нередовна след указания на съда да се конкретизира ясно и точно какво се иска от съда и кой е оспорвания акт. Тоест, само на това основание следва да се приложи чл.158,ал.3 от АПК.

От друга страна, след като жалбоподателят настоява предмет на оспорването му да е именно въпросното писмо, то съдът намира,че това писмо не съдържа в себе си индивидуален административен акт. Същото е изпратено по повод на искане, което не слага началото на каквото и да е административно производство и не създава за общинската администрация задължение за издаване на административен акт. Не е отказано извършване на административна услуга, нито е отпочната процедура по ЗОС.

Всъщност, касае се за  правоотношения, в рамките на които общината само е била посредник, защото теренът, по отношение на който жалбоподателят претендира права е такъв, придобит по реда на §4а от ПЗР на ЗСПЗЗ. Според цитираната разпоредба, гражданите, на които е предоставено право на ползване върху земи по § 4, при спазване изискванията на актовете на държавните органи, посочени в него, придобиват право на собственост върху тях, когато са построили сграда върху земята до 1 март 1991 г. и заплатят земята на собственика чрез общината.

Какво е било предоставено на жалбоподателя по силата на акт на държавен орган и какво като обект на вещното право на собственост същият е заплатил на бившия собственик, не е определено от общината. Последната, според разписания в §5 от ПЗР на ППЗСПЗЗ/в редакцията към 1994г./ ред, само администрира процедурата по оценка и заплащане на терена и то на база на документа, удостоверяващ предоставеното някога право на ползване. Действително, придобитият от жалбоподателят имот, според документите за собственост, с които разполага-нотариален акт,заповед за оценка и оценителен протокол, не е индивидуализиран с граници и съседи. Вероятно неговите граници не са ясни поради липсата на влязъл в сила План на новообразуваните имот към момента,към който е протекла процедурата по §4а и е съставен нотариалния акт. По правило, най-ранният момент, в който е възможно да се индивидуализира с граници и местоположение един такъв имот, е моментът на влизане в сила на плана за новообразуваните имоти. Ако там някъде в процедурата по изготвяне и приемане на същия са били засегнати придобитите от жалбоподателя права, то следвало е да се защити именно в рамките на онази процедура.

Като цяло, процедурата по възстановяване на собствеността върху земеделските земи по ЗСПЗЗ е свързана главно именно определянето на  реалните граници - стари или нови, на подлежащите на възстановяване земи. В случая проблемът на жалбоподателя се свежда също до липса на граници и индивидуализация на имота, който твърди да притежава. В случаите, когато подлежащите на възстановяване земи попадат в терени, предоставени за ползване на граждани въз основа на актове по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ, какъвто е процесния, възстановяването на правото на собственост е при условията на § 4 - 4л от ПЗР на ЗСПЗЗ. § 4к в първоначалната редакция - ДВ, бр. 98 от 1997 г.,предвижда изработването на кадастрални планове на земите, предоставени за ползуване на граждани въз основа на актове по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ, като плановете съдържат и границите на бившите собственици. Следователно, за индивидуализацията както на имотите, които ползвателите ще придобият в собственост при условията на § 4а и 4б от ПЗР на ЗСПЗЗ, така и на имотите, които ще бъдат възстановени на собствениците им, законът е предвиждал и допълнителни условия. Тоест, конкретният  поземлен участък - предмет на правото на собственост на жалбоподателя, е следвало да се определи след процедура по § 4к от ПЗР на ЗСПЗЗ вр. чл. 28 и чл. 28а-в ППЗСПЗЗ по изработване на помощен план и план на новообразуваните имоти. Актът, с който се възстановява, съответно се придобива правото, е заповед на кмета на общината по § 4к, ал. 7 от ПЗР на ЗСПЗЗ с точно индивидуализиране на имота въз основа на влязъл в сила план по чл. 28, ал. 4 ППЗСПЗЗ на новообразуваните имоти. В заповедта се описват номерът на имота по този план, местоположението, размерът, границите, съседите, наличието на сгради,както и ограниченията на собствеността и основанията за тях, и се прилага скица на имота. За наличието на такава заповед данни няма. Видно от преписката, в контекста на горното е,че през 2013г. е съставен протокол във връзка с искания за изменение на влезли в сила планове на новообразувани имоти, между които е било и такова на жалбоподателя/т.3 от протокола/, като е констатирано, че имотът му попада извън границите на одобрения и влязъл в сила план на новообразуваните имоти за с.Бойково и следва геодезическото заснемане с документа за собственост да се изпрати на ОСЗ“Родопи“ за нанасяне и проверка на документите за възстановяване на имотите,върху които попада неговия имот. Именно там, пред този административен орган ОСЗ“Родопи“ и в рамките на тази процедура-дали започнала или не по §4к,ал.8 от ПЗР на ЗСПЗЗ, жалбоподателят е следвало да търси правата си, засегнати или от грешка или непълнота на плана на новообразуваните имоти или от спор за материално право.

Претенцията му да бъде компенсиран и то от общината с друг общински имот при така описаната фактическа обстановка, не се вписват в рамките на никаква възможна административна процедура така, щото да се приеме, че е налице започнало по отношение на жалбоподателя друго административно производство,в рамките на което да налице и постановен отказ с посоченото от него писмо, който да подлежи на съдебен контрол пред административния съд.

Ето защо, като намира, че не е налице подлежащ на съдебно оспорване административен акт, съдът приема, че и жалбата е недопустима и на основание чл.159,ал.1,т.1 от АПК следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея производство да се прекрати.

Водим от гореизложеното, Съдът

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх.№ 7673/18.04.2019г. на В.К.Т. против писмо № 94В-993-1#4/18.03.2019г. на кмета на община Родопи, с което му е отговорено на искане за компенсиране с друг равностоен общински имот, вместо продадения му въз основа на Заповед № 2880 от 24.08.1994г. и придобит по реда на § 4 от ППЗСПЗЗ.

ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по адм. дело № 3668/2019г. по описа на Административен съд – ПЛОВДИВ.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: