Решение по дело №295/2009 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 277
Дата: 15 май 2009 г. (в сила от 1 юни 2009 г.)
Съдия: Юлия Симпличева Данева
Дело: 20097170700295
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 март 2009 г.

Съдържание на акта

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

                                Р   Е  Ш   Е   Н   И    Е

                                           

                                                           / 15.05.2009г.

                                                  гр. Плевен

                                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

       ПЛЕВЕНСКИЯТ  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД, ІІ състав, в публично заседание на двадесет и осми април, две хиляди и девета  година , в състав:

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Ю.  Д.

       

        Секретар: М.Н.

        Прокурор: Й.А.

        Като разгледа докладваното от съдия  Ю.Д.  административно дело № 295 по описа за 2009 година, за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 79,ал. 1, във вр. с чл. 75,т. 3  от Закона за българските документи за самоличност /ЗБДС/.

         Образувано е по жалба на В.Ц.Ф. *** , подадена чрез  пълномощника й И.И.Ф.- съпруг против ЗАПОВЕД № 608/05.03.2009г. на Директора на ОД на МВР-Плевен, с която на жалбоподателката е наложена принудителна административна мярка по чл. 75,т. 3 от ЗБДС – заповядано е да не се разреши напускане на страната, а паспорти и заместващи ги документи да не се издават до отпадане на основанието, поради  това, че  на лицето е наложена забрана за  напускане пределите на РБългария на осн. чл. 68, ал. 6 от НПК.

          В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна, тъй като определението на съда, с което  е наложена забрана по чл. 68, ал. 6 от НПК не е било влязло в сила към момента на издаването й. Навежда се довод, че изпращането на определението на съда в ОД на МВР преди то да е влязло в сила е неправилно и не може да бъде основание за издаване на оспорваната заповед. Жалбоподателят  моли да бъде отменена . По същество, чрез процесуалния си представител адв. Г.А. от АК- Плевен  поддържа  наведените в жалбата доводи.

       Ответната страна-Директорът на Областна дирекция на МВР-Плевен, чрез процесуалния си представител юрисконсулт П. Ф.   изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че заповедта е правилна и законосъобразна. Навежда довод, че при издаването й са  съобразени процесуалните правила.  Счита, че обжалването на  определението на Районния съд, с което е наложена забрана по чл. 68 от НПК не спира изпълнението на определението на съда  и целта на закона е когато е  повдигнато обвинение срещу едно лице и  е налице искане от съдебен орган, такава мярка  незабавно да бъде налагана от органите на МВР  с превантивна цел. Моли да бъде  потвърдена обжалваната заповед и присъдено юрисконсултско възнаграждение.

       Представителят на Окръжна прокуратура  изразява становище, че жалбата е основателна. Счита, че  определението не е влязло в сила , няма  допуснато предварително изпълнение на същото и не е било налице основание за издаване на обжалваната заповед.

       Съдът, като обсъди  събраните по делото доказателства  във връзка с доводите и становищата на страните , и като извърши проверка  на законосъобразността на обжалваната заповед, намира за установено следното:

        Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна, чрез редовно упълномощен с  пълномощно  № 2506/2005г. представител- съпруг на жалбоподателката,   и е процесуално  допустима.

        Преценена по същество  е основателна.

        От доказателствата по делото съдът прие за установено следното от фактическа страна:

         С протоколно определение от 13.02.2009г., постановено по НОХД № 2977/2008г. Плевенският районен съд,  на осн. чл. 68, ал. 6 от НПК е наложил забрана  за напускане пределите на Република България на подсъдимата по делото В.Ц.Ф. с ЕГН **********.

        С  писмо от 16.02.2009г. Районният съд- Плевен е изпратил на ОД на МВР-Плевен препис от протокола, съдържащ горното определение  за сведение и изпълнение.     

         От Удостоверение № ВЧНД 228/2009 от 24.04.2009г. на Окръжен съд- Плевен е видно, че  на 09.03.2009г. е образувано ВЧНД № 228/09г. по описа на Плевенски окръжен съд по частна жалба на В.Ц.Ф.  срещу  определение  от 13.02.2009г. , постановено  по НОХД № 2977/08г. на РС-Плевен и  делото е насрочено  за разглеждане в открито съдебно заседание на 16.05.2009г.

           С писмо  изх. № НОХД 2977/08 от 12.03.2009г. Районният съд- Плевен е изпратил  до Директора на ОД на МВР-Плевен  молбата на адв. Г. А.- пълномощник на   В.Ф. в наказателното дело пред Районния съд, с която  процесуалният представител прави искане да бъде уведомена ОД на МВР-Плевен, че  на 17.02.2009г. срещу определението е подадена частна жалба,  то не е влязло в законна сила и делото не е решено от Окръжния съд.

         Със ЗАПОВЕД № 608/05.03.2009г.  Директорът  на ОД на МВР-Плевен, е наложил на В.Ц.Ф.  принудителна административна мярка по чл. 75,т. 3 от ЗБДС, обжалвана в настоящето производство.

         Така установеното от фактическа страна мотивира следните правни изводи:

          Съгласно разпоредбата на  чл. 75, т. 3 от ЗБДС  не се разрешава напускане на страната , а паспортите и заместващите ги документи не се издават, или издадените се отнемат на лицата, на които е наложена забрана по чл. 68 от НПК, както и на осъдени  на лишаване от свобода до изтърпяване на наложеното им наказание, освен в случаите по чл. 66 от НК. Нормата на чл. 75,т. 3 от ЗБДС е императивна и овластява административния орган да приложи мярката във всички случаи, когато е налице  наложена по отношение на  лицето мярка по чл. 68 от НПК, или  наложено наказание лишаване от свобода, до изтърпяването му. В тази хипотеза директорът на ОД на МВР-Плевен действа при условията на обвързана компетентност и е длъжен да  наложи  предвидената в закона принудителна административна мярка. Предпоставка за налагането й е наличие на някое от предвидените в  чл. 75, т. 3 от ЗБДС  обстоятелства. От мотивите на оспорваната заповед следва извод, че  основанието за налагане на оспорваната ПАМ е  наложена от Районния съд – Плевен забрана по чл. 68 от НПК.

          Безспорно между страните е, че  с определение на РС-Плевен по НАХД № 2977/08г. от 13.02.2009г. на жалбоподателката е наложена забрана за напускане пределите на РБългария  на осн. чл. 68, ал. 6 от НПК. Не се спори и  по обстоятелството , че към момента на постановяване на  оспорваната заповед- 05.03.2009г. определението на Районния съд не е било  в законна сила. Това обстоятелство се установява и от приложеното удостоверение от Окръжен съд- Плевен, от което е видно, че производството по  делото относно определението е висящо, а също така и от факта, че изпратеният в ОД на МВР-Плевен препис от протоколното определение не съдържа заверка  на същото като влязло в сила, а само “вярно с оригинала”.

         Спорно между страните е от кой момент  следва да бъде  приведено в изпълнение  определението на съда за налагане на мярката по чл. 68, ал. 6 от НПК, респ. от кой момент възниква задължението на ответника да издаде заповед в изпълнение на наложената забрана.

        Съгласно чл. 412, ал. 1 от НПК присъдите, решенията , определенията и разпорежданията на съда се привеждат в изпълнение след влизането им в сила.

         Разпоредбата на чл. 412, ал. 2 от НПК  конкретизира  момента на влизане в сила  на горните актове. Това е : 1. Моментът на постановяването им, когато не подлежат на проверка по жалба или протест;  2. Моментът на  постановяване на решението на касационната инстанция, когато жалбите и протестите са оставени без разглеждане или без уважение или присъдата е изменена; 3. След изтичане на срока за обжалването им, когато не е подадена жалба или протест.

         В конкретната хипотеза е постановено подлежащо на обжалване определение / чл. 68, ал. 6, предл. второ/, срещу което е подадена  частна  жалба , производството за  проверката на законосъобразността на което е образувано пред Окръжния съд, и е насрочено   за разглеждане в открито съдебно заседание на 16.05.2009г. От така установените факти следва извод, че  по отношение на определението на Районния съд, с което е наложена забрана по чл. 68, ал. 6 от НПК , към момента на постановяване на оспорваната заповед- 05.03.2009г. не са налице условия за  привеждане в изпълнение  поради това, че не е влязло в сила. От това следва изводът, че Директорът на ОД на МВР-Плевен е издал оспорваната заповед, с която фактически се привежда в изпълнение определението  без да е налице  някое от предвидените в чл. 412, ал. 2 от НПК условия. Съдът не споделя доводите на процесуалния представител на ответника относно възможността за изпълнение на  определението на наказателния съд  преди влизането му в сила. НПК не допуска предварително изпълнение на съдебните актове . Наведените от ответника съображения за приложение на чл. 79, ал. 3 от ЗБДС регламентиращ незабавното изпълнение на заповедта , с която е наложена принудителната административна мярка не се приемат от съда, тъй като тази разпоредба е неотносима към хипотезата относно изпълнението на определението  на наказателния съд по чл.- 68 от НПК, което, и както бе посочено вече може да бъде извършено само при наличието на предвидените в чл. 412, ал. 2 от НПК предпоставки. Едва след влизане в сила на определението по чл. 68 от НК  и издаване на заповед за налагане на ПАМ , последната подлежи на  незабавно изпълнение по силата на чл. 79, ал. 3 във вр. с ал. 2 от ЗБДС. Съдът не споделя  доводите на ответника за  това, че административният орган е обвързан от  направеното искане от съда за налагане на ПАМ. Фактическият състав на чл. 75, т.3 предполага “наложена забрана по чл. 68 от НПК”, а не “поискана забрана”- каквато е хипотезата на т. 5 от чл. 75 от ЗБДС. Административният орган е задължен да упражни правото си да наложи ПАМ след като се увери, че е наложена /което означава “влязла в сила”/ забрана от съда за напускане пределите на страната, и не е обвързан от направеното искане, ако то е неоснователно предвид липсата на влязъл в сила съдебен акт по чл. 68, ал. 6 НПК, което административният орган е следвало да установи предвид липсата на удостоверяване за влязъл в сила съдебен акт върху изпратения му препис от протоколното определение на съда.

        По изложените съображения съдът намира, че оспорваният административен акт- Заповед № 608/05.03.2009г. на Директора на ОД на МВР-Плевен е незаконосъобразен  като издаден в противоречие с материалноправната разпоредба на чл. 75, т. и следва да бъде отменен.

       

        Така мотивиран съдът

                                                    

                                            

                                          Р  Е  Ш  И  :

          ОТМЕНЯ  Заповед № 608/05.03.2009г. на Директора на ОД на МВР- Плевен, с която на  В.Ц.Ф. ***  е наложена принудителна административна мярка по чл. 75 ,т. 3 от ЗБДС –заповядано е да не се разреши напускане на страната, а паспорти и заместващи ги документи да не се издават до отпадане на основанието.

        Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му.

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: