Определение по дело №84/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 51
Дата: 10 януари 2020 г.
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20207050700084
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№………………2020 г.                                                                               гр.Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд,

двадесет и четвърти състав

в закрито заседание, проведено на десети януари 2020 г.,

в следния състав:     

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Милачков

частно административно дело №84 по описа за 2020 година

за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.60, ал.4 от АПК, във вр. с чл.188 от ЗДДС.

Производството е образувано по жалба на „Аксесоари Мания“ ЕООД, ЕИК ********* и седалище в гр. Варна, бул.“Мария Луйза“ № 10, представлявано от П.Й.Р. срещу Заповед за налагане на принудителна административна мярка №5-ФК/06.01.2020 г. издадена от началник на отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД „Фискален контрол“  при ЦУ на НАП, с която на основание чл. 186, ал.1 т.1 б.“А“ от ЗДДС и чл. 186, ал.3 от ЗДДС е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект – магазин за продажба на GSM  аксесоари, находящ в  гр. Варна, бул. „Мария Луйза“ №8, за срок от 14 дни. В жалбата е инкорпорирано искане за отмяна на разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на заповедта.

Жалбоподателят счита, че допуснатото предварително изпълнение на заповедта е незаконосъобразно, тъй като установеното нарушение е първо за търговеца и касае неиздаване на касов бон за сумата от 20 лв. Моли за отмяна на разпореждането за предварително изпълнение на заповедта, както и за отмяна на самата заповед. В настоящото определение съдът ще изложи мотиви само относно законосъобразността на разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на заповедта. Законосъобразността на самата заповед се разглежда по друг ред – в открито съдебно заседание. Жалбата е допустима.

Съдът приема, че същата е подадена в срока по чл. 60, ал. 4 от АПК, тъй като заповедта е връчена на 07.01.2020 г., а искането за отмяна на разпореждането за допускане на предварителното изпълнение е подадено на 08.01.2020 г., в  тридненвия срок предвиден в чл.60, ал.4 от АПК. Подадена е  от лице с правен интерес.

Като се запозна с материалите от административната преписка съдът установи следната фактическа обстановка.

На 03.01.2020 г. служител на НАП – Варна  е закупил  защитно стъкло за мобилен телефон и поставяне на същото на обща стойност 20 лв., за което не бил издаден касов бон. В хода на последвалата проверката било установено, че в обекта е монтирано и въведено в експлоатация ЕКАФП за отчитане и регистриране на продажбите. Било установено действително, че не бил издаден касов бон за покупката.

Въз основа на горните обстоятелства началник на отдел „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ на ТД на НАП е издал процесната заповед №5-ФК/06.01.2020 г. с която е наложил принудителна административна мярка запечатване на обект магазин за продажба на GSM  аксесоари, находящ в  гр. Варна, бул. „Мария Луйза“ №8, и забрана за достъпа до него за срок от 14 дни на основание чл. 186 от ЗДДС.

На основание чл.188 от ЗДДС вр. чл.60 от АПК органа издал заповедта за налагане на ПАМ е допуснал предварителното й изпълнение.

В разпоредбата на чл.188 от ЗДДС, законодателя е предвидил че предварителното изпълнение на заповедите издавани по чл. 186, ал.1 от ЗДДС става по реда на АПК. Това означава, че за да се допусне предварително изпълнение на подобна заповед трябва да са налице основанията посочени в чл.60, ал.1 от АПК, а именно когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда.

По делото липсват доказателства за заплаха на живота и здравето на гражданите или на особено важни държавни или обществени интереси, ако не се запечата търговския обект, преди влизането на заповедта за налагане на ПАМ в сила. Макар и обширни, изложените в заповедта мотиви относно нуждата от допускане на предварително изпълнение на заповедта са бланкетни и почиват на предположения, а не на реално установени факти.

Съдът не споделя становището на административния орган, че без предварително изпълнение би било осуетено или сериозно затруднено изпълнението на ПАМ, както и че могат да настъпят трудно поправими вреди.

Запечатването на обекта може да бъде извършено и след влизане в сила на оспорената заповед. От закъснялото изпълнение не биха могли да настъпят и трудно поправими вреди, предвид обстоятелството, че в обекта има регистриран и функциониращ ЕКАФП.

Съдът констатира и още едно основание за отмяна на разпореденето предварително изпълнение, което ако не бъде санкционирано би довело до нарушаване правата на жалбоподателя.

В самата заповед е посочено, че на основание чл.187, ал.4 от ЗДДС изпълнението на ПАМ ще бъде прекратено, ако жалбоподателя представи доказателства, че е заплатил предвидената санкция. Предвидената в ЗДДС санкция за такова нарушение е от 500 до 2000 лв. и се определя от АНО при издаване на НП, което е част от налагане на административно наказание на търговеца по реда на ЗАНН. Видно от доказателствата по делото, към момента на издаване на процесната заповед дори няма издаден АУАН. АУАН е издаден на 07.01.2020 г. Тоест процесната ПАМ е издадена дори преди да е започнало административнонаказателно производство срещу търговеца, което евентуално би приключило с издаване на НП, в което да бъде определена евентуална санкция. Допускайки предварително изпълнение на процесната заповед за налагане на ПАМ, административния орган, напрактика отнема възможността на жалбоподателя да се възползва от разпоредбата на чл.187, ал.4 от ЗДДС, тъй като към датата на връчване на заповедта няма издадено НП, в което да е определена санкцията за нарушението.

Ето защо съдът намира, че разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на Заповед №5-ФК/06.01.2020  е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 60, ал. 6 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка №5-ФК/06.01.2020 г. издадена от началник на отдел „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ на ЦУ на НАП, с която е посатновено запечатване на търговски обект на търговеца – магазин за продажба на GSM  аксесоари, находящ в  гр. Варна, бул. „Мария Луйза“ №8, и забрана за достъпа до него за срок от 14 дни.

           

КОНСТИТУИРА страните по адм.д. №84/2020 г. – жалбоподател „Аксесоари Мания“ ЕООД, ЕИК ********* и седалище в гр. Варна, бул.“Мария Луйза“ № 10, представлявано от П.Й.Р. ответник началник на отдел „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ на ЦУ на НАП.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ответната страна в 14  - дневен срок от получаване на съобщението да представят писмен отговор по жалбата.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на жалбоподателя да представи писмените доказателства, с които разполага и да формулира доказателствените си искания.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. на 17.02.2020 г. от 10,00 часа за когато да се призоват страните.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО в частта с която искането за спиране на предварителното изпълнение на заповедта е оставено без уважение подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                           Административен съдия: