Решение по дело №119/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 9
Дата: 25 януари 2023 г.
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700119
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 9/25.1.2023 г.

 

гр. Ямбол,

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, трети състав, в публично заседание на тринадесети януари две хиляди и двадесет и трета година в състав:

 

СЪДИЯ: Ваня Стоянова

 

при секретаря Велина Митева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 119 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Й.Г. ***, П.Т.С. ***, Ж.Г. *** и В.Г. ***, всички чрез адвокат М.Х. против заповед № РД-07-0247 от 09.03.2022г., издадена от Кмета на Община Тунджа, с която е одобрен  проект за изменение на Подробен устройствен план-План за регулация и застрояване и ВиК схема на УПИ за разширение на гробищен парк, представляващ ПИ с идентификатор 40484.1.173 по КККР в землището на с.Кукорево и УПИ I 1174 за гробищен парк по ПУП-ПРЗ, представляващ ПИ с идентификатор 40484.1.74 по КККР в землището на с.Кукорево и поземлени имоти с идентификатори 40484.1.3, 40484.1.4, 40484.1.305, 40484.1.139, 40484.1.140, 40484.1.141, 40484.1.25, 40484.1.169, 40484.1.170, 40484.1.171, 40484.1.27, 40484.1.29 и 40484.1.30 по КККР в землището на с.Кукорево, област Ямбол, които се обединяват, като се образува един общ урегулиран поземлен имот УПИ I 1.307 за гробищен парк 2 и му се определят линии на застрояване, съгласно приетите и одобрени графични части, неразделна част от заповедта.

С жалбата се иска да  се отмени Заповед № РД-07-0247 от 09.03.2022г., на кмета на общ. Тунджа, тъй като  административният акт е незаконосъобразен поради допуснати при постановяването му съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради противоречие с приложимите материалноправните разпоредби и поради противоречие на целта на закона.

В съдебно заседание за оспорващите Й.Г. ***, П.Т.С. ***, Ж.Г. *** и В.Г. *** не се явяват, не изпращат  процесуален представител. С писмена молба адвокат М.Х. сочи, че няма искания за събиране на доказателства и иска да се приключи делото, като се отмени оспорената заповед и се присъдят направените по делото разноски.

За ответната страна–кмета на община „Тунджа“ се явява адв.И., която счита жалбата за неоснователна, моли същата да бъде отхвърлена и да й бъдат присъдени направените по делото разноски.

За заинтересованата страна Община Ямбол се явява М.К. – Началник отдел „Правни дейности в община Ямбол,която счита че от събраните по делото доказателства е безспорно, че Заповед № РД-07-0247 от 09.03.2022 г. на Кмета на община „Тунджа“ е издадена от компетентен орган в рамките на предоставените му от закона правомощия и не са допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон при постановяването му.

В тази връзка и на основание чл.173, ал.1 от АПК,  моли да се отхвърли депозираната жалба, да потвърди така издадения индивидуален административен акт на Кмета на община „Тунджа“ за одобряване на проекта за изменение на ПУП-ове за разширение на гробищен парк и да бъдат присъдени направените разноски за юрисконсултско възнаграждение.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Със заявление вх. № 0700-336/16.07.2021 г. от Община Ямбол, чрез В.Р. - кмет на Община Ямбол, собственик на УПИ за разширение на гробищен парк, представляващ ПИ с идентификатор 40484.1.173 по КККР в землището на с. Кукорево, съгласно АПОС вх. peг. № 1090/2008 г. на СВ и УПИ I 1174 за гробищен парк по ПУП - ПРЗ, представляващ ПИ с идентификатор 40484.1.174 по КККР в землището на с. Кукорево, съгласно АПОС вх. peг. № 6846/2018 г. на СВ, е направено искане за изработване на проект за изменение на ПУП - План за регулация и застрояване на УПИ за разширение на гробищен парк, УПИ І1174 за гробищен парк и поземлени имоти с идентификатори: 40484.1.3, 40484.1.4, 40484.1.305, 40484.1.139, 40484.1.140, 40484.1.141, 40484.1.25, 40484.1.169, 40484.1.170, 40484.1.171, 40484.1.27, 40484.1.29 и 40484.1.30 по КККР в землището на с. Кукорево, област Ямбол с цел обединяване и обособяване на един общ урегулиран поземлен имот с предназначение за гробищен парк 2.

На основание чл.135, ал.3 във връзка с чл. 134, ал. 1, т. 2 от ЗУТ със Заповед № РД-07-1045 / 11.08. 2021 год. кметът на Община „Тунджа” е допуснал изработване на проект за изменение на Подробен устройствен план - План за регулация и застрояване.

Изработеният проект - ПРЗ и ВиК схема е внесен за одобряване със заявление вх. № 0700-633/10.12.2021 г. Проекта е обявен на всички заинтересувани лица и в законоустановения срок са постъпили четири броя възражения. В тях се изразяват съображения на собствениците на имоти, относно тяхното равностойно обезщетение.

Проекта за Подробен устройствен план - ПРЗ и ВиК схема е разгледан от Общинския експертен съвет и с решение по т.9 от протокол №4/23.02.2022 год. е приет, тъй като след обсъждане на възраженията, същите са отхвърлени с мотив, че не сочат аргументи касаещи технически непълноти и незаконосъобразност на внесения проект.

За ПИ с идентификатор 40484.1.174 е изработен подробен устройствен план /ПУП/ - ПРЗ за разширение на гробищен парк гр. Ямбол. Проектът е одобрен със Заповед №РД-07- 0704/17.07.2017 г. на Кмета на Община Тунджа и с Решение № K33-17/13.10.2017 г. на Комисията за земеделските земи към Министерство на земеделието и горите е променено предназначението на 27 868 кв. м. земеделска земя за обект „Разширение на гробищен парк на гр. Ямбол". Последното се съдържа в заданието към заявление вх. № 0700-336 от 16.07.2021г. за изменение на ПУП, подадено от кмета на община Ямбол. Към 2017 г. на територията на действащия гробищен парк гр. Ямбол годишно са се извършвали между 950 и 1000 погребения. Посочено е, че с оглед на тази тенденция предвиденото разширение на парка е следвало да обезпечи тази дейност за 8 години, с максимално уплътняване и използване на всички възможности - максимум 10 години, т.е до 2027 г., обстоятелства посочени и в депозирания писмен отговор на община Ямбол.

Основание за изменение на Подробния устройствен план са възникнали нови общински нужди, свързани с напълно изчерпване на капацитета на Гробищен парк Ямбол. Към заявлението се представени проект за изменение на ПУП и обяснителна записка. Въз основа на положителното становище на главния архитект на община „Тунджа" гр. Ямбол и на основание чл.135 на ЗУТ,  във връзка с чл. 134, ал.1, т.2 от ЗУТ със Заповед № РД-07-1045 /11.08.2021г. на Кмета на Община „Тунджа”, разрешава изработване на проект за изменение на Подробния устройствен план - План за регулация и застрояване на УПИ за разширение на Гробищния парк, предшествано от Решение № 496 от Протокол № 28 /27.07.2021г. на Общински съвет-„Тунджа”, с което е одобрено задание и е разрешено изработване на проект за изменение на Общия устройствен план (ОУП) на Община „Тунджа” за поземлени имоти с идентификатори : 40484.1.3, 40484.1.4, 40484.1.305, 40484.1.139, 40484.1.140, 40484.1.141,40484.1.25, 40484.1.169, 40484.1.170, 40484.1.171,40484.1.27, 40484.1.29, и 40484.1. 30 в местност „Велев бряст” по КККР в землището на с.Кукорево, Област Ямбол с трайно предназначение на територията - земеделска, с НТП - ниви в местност „Велев бряст” по кадастралната карта (КК) на с.Кукорево, за промяна на отреждането : „За гробищен парк“

Със оспорената заповед кметът на община „Тунджа” на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ е разрешил изработване на проект за изменение на Подробния устройствен план - План за регулация.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.215, ал.4 ЗУТ.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е заповед № РД-07-0247 от 09.03.2022г., издадена от Кмета на Община Тунджа, с която е одобрен  проект за изменение на Подробен устройствен план-План за регулация и застрояване и ВиК схема на УПИ за разширение на гробищен парк, представляващ ПИ с идентификатор 40484.1.173 по КККР в землището на с.Кукорево и УПИ I 1174 за гробищен парк по ПУП-ПРЗ, представляващ ПИ с идентификатор 40484.1.74 по КККР в землището на с.Кукорево и поземлени имоти с идентификатори 40484.1.3, 40484.1.4, 40484.1.305, 40484.1.139, 40484.1.140, 40484.1.141, 40484.1.25, 40484.1.169, 40484.1.170, 40484.1.171, 40484.1.27, 40484.1.29 и 40484.1.30 по КККР в землището на с.Кукорево , област Ямбол, които се обединяват, като се образува един общ урегулиран поземлен имот УПИ I 1.307 за гробищен парк 2 и му се определят линии на застрояване, съгласно приетите и одобрени графични части, неразделна част от заповедта.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай решението е издадено от компетентен орган в изискуемата писмена форма при спазване на административно-производствените правила и в съответствие с материалноправните разпоредби и с целта на закона.

Оспореният административен акт е издаден от посочения в чл. 129, ал. 2 от ЗУТ компетентен орган – кмет на община Тунджа. В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до незаконосъобразност на оспорения акт. Спазени са разпоредбите на глава VІІ, раздел ІІІ, във вр. с чл. 136, ал. 1 от ЗУТ, регламентиращи реда за изработване, съгласуване, обявяване и одобряване на проектите за изменение на подробните устройствени планове.

Нормата на чл.135, ал.1 и ал.2 ЗУТ дава възможност на лицата по чл.131 ЗУТ да правят искания за изменение на устройствените планове с писмено заявление до кмета на общината, а когато искането е за изменение на подробен устройствен план, към заявлението се прилага скица с предложение за изменението му.

Съгласно чл.129, ал. 2 от ЗУТ, подробният устройствен план в обхват до един квартал, както и за поземлени имоти извън границите на населени места и селищни образувания, включително за необходимите за тях елементи на техническата инфраструктура, се одобрява със заповед на кмета на общината. Заповедите на кмета на общината се издават в 14-дневен срок след приемането на съответния проект за подробен устройствен план от общинския експертен съвет. Заповедите на кмета на общината се съобщават на заинтересуваните лица при условията и по реда на АПК. В рамките на така определените му правомощия, кметът на община Тунджа е постановил Заповед № РД-07-0247 от 09.03.2022 г. за одобряване на проект за изменение на Подробен устройствен план-План за регулация и застрояване и ВиК схема на УПИ за разширение на гробищен парк, представляващ ПИ с идентификатор 40484.1.173 по КККР на землището на с. Кукорево и УПИ I 1174 за гробищен парк по ПУП-ПРЗ, представляващ ПИ с идентификатор 40484.1.174 по КККР на землището на с. Кукорево и поземлени имоти с идентификатори 40484.1.3, 40484.1.4, 40484.1.305, 40484.1.139, 40484.1.140, 40484.1.141, 40484.1.25,  40484.1.169, 40484.1.170, 40484.1.171, 40484.1.27, 40484.1.29 и 40484.1.30 по КККР на землището на с. Кукорево, които се обединяват, като се образува един общ урегулиран поземлен имот УПИ I 1.307 за гробищен парк 2 и му се определят линии за застрояване, съгласно одобрени графични части, неразделна част от заповедта. Последната е издадена на база Решение по т.9 от протокол №4/23.02.2022 г. на общински експертен съвет по устройство на територията, в определения за това 14-дневен срок след приемането му. Изложеното обосновава извода, че обжалваният индивидуален административен акт е постановен от компетентен орган, в рамките на определените му правомощия. Процесната заповед отговаря на нормативните изисквания за форма, а именно писмена, съдържа изискуемите дата на издаване и подпис на лицето, издало акта, с означаване на длъжността му, както и пред кой орган и в какъв срок актът може да се обжалва. Индивидуалният административен акт е съобщен на заинтересуваните лица при условията и по реда на АПК, което обстоятелство не е спорно между страните, т.к. в жалбата се визира, че „на всички е връчена и процесната Заповед № РД-07-0247 от 09.03.2022 г., издадена от кмета на община Тунджа".

          Заповед № РД-07-0247 от 09.03.2022 г. на кмета на община Тунджа, на следващо място, съдържа и фактическите и правни основания за издаването й, като е описано в какво се състои изменението. Визирани са съответно и правните основания за постановяване на акта, а именно чл.129, ал.2 във връзка с чл.136, ал.1 от ЗУТ.

        Съгласно чл.124б, ал.2 от ЗУТ заповедите на кмета на общината по чл. 124 и 124а се разгласяват с обявление, което се поставя на определените за това места в сградата на общината, района или кметството, както и на други подходящи места в съответната територия - предмет на плана и се публикуват на интернет страницата на общината. По настоящото дело са представени безспорни доказателства за изпълнение на описаната процедура, а именно Обявление /което и към настоящия момент може да бъде видяно на официалния сайт на община Тунджа https://tundzha.bg/obyavi-i-saobshteniya/obyavleniya-po-zut/obyavlenie-181/ и Служебна бележка за публикуване на страницата на община Тунджа. По делото е приложено и задание по чл.125 от ЗУТ, което опровергава твърденията в жалбата за липса на такова. В разпоредбата на чл. 124б, ал. 2 ЗУТ не се съдържа изискване за съставяне на документ кога поставените обявления са свалени от съответното табло. Доколкото разпоредбата предвижда съобщаване за издаден административен акт чрез поставяне на обявление,  приложение следва да намери разпоредбата на § 4, ал. 2 ДР ЗУТ. Съгласно нея, когато в този закон и в актовете по неговото прилагане не се предвижда изрично, че съобщаването се извършва по реда на АПК, то се извършва чрез отправяне на писмено съобщение до заинтересуваните лица. В случаите, когато адресът на някое от заинтересованите лица не е известен или то не е намерено на посочения от него адрес, което се удостоверява с подписите на две длъжностни лица, съобщението се залепва на жилището или на недвижимия имот, за който се отнася, и се поставя на таблото за обявления в сградата на общината, района или кметството или на интернет страницата на съответния орган за времето за подаване на възражения, предложения и искания. Така направеното съобщение, както и датата на поставянето и свалянето му от таблото за обявления или от интернет страницата на органа, се удостоверява с подписите на две длъжностни лица. По този ред е извършено уведомяването на Ж.Г.Г. и В.Г.Г., за което по делото е приложено съобщение от 24.01.2022 г. и служебна бележка с подписи на две длъжностни лица от същата дата. От тази дата започва да тече и 14-дневния срок, в който заинтересуваните лица могат да направят писмени възражения, предложения и искания по проекта за подробен устройствен план до Общинската администрация.

От всичко  изложено е видно, че твърдението в жалбата за неизвършено надлежно уведомяване на Ж.Г.Г. и В.Г.Г. за изработения проект за изменение на Подробен устройствен план - ПРЗ - План за регулация и застрояване на УПИ за разширение на гробищен парк /ПИ 1173/ и УПИ І1174 за гробищен парк и поземлени имоти с идентификатори 40484.1.3, 40484.1.4, 40484.1.305, 40484.1.139, 40484.1.140, 40484.1.141, 40484.1.25, 40484.1.169, 40484.1.170, 40484.171, 40484.1.27, 40484.1.29 и 40484.1.30 по КККР в землището на с.Кукорево, област Ямбол с цел обединяване в един нов УПИ с предназначение за гробищен парк, е изцяло неоснователно.

        Като неоснователно следва да се приеме и твърдението, че е необходимо съгласие на всички заинтересовани лица от изменението на плана, тъй като същото е процедирано по реда на чл.134, ал.1, т.2 от ЗУТ, а именно възникнали нови общински нужди за обекти - собственост на общините, в случая необходимостта на разширение на гробищен парк, а не по реда на чл.134, ал.2, т. 6 от ЗУТ изискващ съгласие на всички собственици на имоти по чл. 131, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях.

Предвид посоченото оспорения административен акт е валиден, като издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, при наличието на дължимите материално-правните предпоставки, без да са налице съществени нарушения на процесуалните норми, в съответствие с целта на закона, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

На основание чл.143, ал. 3 и 4 АПК оспорващите дължат  заплащане на    направените по делото разноски на ответната страна и на заинтересованата страна, като на ответната следва да заплатят сумата от 550/петстотин и петдесет/ лева, доказано и внесено адвокатско възнаграждение, а на заинтересованата страна-100 лева юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното, Я А С, трети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Й.Г. ***, П.Т.С. ***, Ж.Г. *** и В.Г. ***, всички чрез адвокат М.Х. против заповед № РД-07-0247 от 09.03.2022г., издадена от Кмета на Община Тунджа.

ОСЪЖДА Й.Г. ***, П.Т.С. ***, Ж.Г. *** и В.Г. *** да  заплатят на Община „Тунджа“-гр.Ямбол направените по делото разноски в размер на 550/петстотин и петдесет/ лева.

ОСЪЖДА Й.Г. ***, П.Т.С. ***, Ж.Г. *** и В.Г. *** да заплатят на Община Ямбол разноски за юрисконсулстко  възнаграждение в размер на 100/сто/ лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                      СЪДИЯ : /п/ не се чете