№ 221
гр. София, 22.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД - СОФИЯ, 5-ТИ ТЪРГОВСКИ, в публично
заседание на осми април през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Анелия Цанова
Членове:Светла Станимирова
Мария Райкинска
при участието на секретаря РУСИАНА АН. ЯНКУЛОВА
като разгледа докладваното от Мария Райкинска Въззивно търговско дело №
20251001000128 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 258 - чл. 273 ГПК вр. чл. 308 ГПК.
С решение № 1608/20.11.2024 г. по т.д. № 1238/2024 г. на СГС, VI-2 състав е
осъдено "Културно-масова дейност“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление – гр. Варна, ул. „Д-р Владимир Смоленски“ №10, ет. 3, ап. 10 да заплати
на СНЦ „МУЗИКАУТОР“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление – гр.
София, ул. „Будапеща“ № 17, ет. 4 на основание чл. 79, ал. 1 ЗЗД във връзка с чл. 58,
ал. 2 във връзка с чл. 94о ЗАПСП сума в размер на 21 744.48 лв., представляваща
вземане за дължим остатък от уговорено възнаграждение за авторски права за
използваните защитени произведения, принадлежащи към репертоара на СНЦ
„МУЗИКАУТОР“, ЕИК ********* на организиран от ответника музикален фестивал
„SPICE MUSIC FESTIVAL 2021“ в гр. Бургас, провел се в периода от 06.08.2021 г. до
08.08.2021 г., въз основа на сключен договор от 22.11.2018 г. за разрешаване на
публично изпълнение на музика по време на концерти и други прояви и споразумение
към него от 06.08.2021 г., ведно със законната лихва за периода, считано от подаване
на исковата молба в съда - 04.07.2023 г. до окончателното изплащане на вземането,
като ОТХВЪРЛЯ иска за разликата над сумата от 21 744.48 лв. до пълния му предявен
размер от 21 749.76 лв.
Ответникът "Културно-масова дейност“ ЕООД е депозирал въззивна жалба
против първоинстанционното решение в неговата осъдителна част с твърдения, че
същото е неправилно поради нарушение на материалния закон, съществено нарушение
на съдопроизводствените правила и е необосновано. Направено е искане
първоинстанционното решение да бъде отменено в осъдителната част, а искът да бъде
отхвърлен. Конкретно се поддържа, че ищецът няма представителни права спрямо
авторите на текста и музиката на 28 музикални произведения, използвани от ответника
в процесния музикален фестивал, което се установило посредством изслушаната по
1
делото техническа експертиза. Според чл. 14, ал. 4 от приложимата Тарифа, за тези
произведения не се дължало и възнаграждение, тъй като те не се ползвали с
авторскоправна защита по отношение на ищеца. Тарифата се прилагала с предимство
пред Договора между страните и се прилагала по силата на чл. 94р от ЗАПСП.
Ищецът не бил и предявявал иск по отношение на произведения извън репертоара му.
Той не притежавал авторски права върху установените 28 музикални произведения.
Дори и да имало неплатен остатък от дължимото възнаграждение, то от него следвало
да се приспадне възнаграждението за тях, изчислено пропорционално на
времетраенето им според правилата на приложимата Тарифа, поради което и
присъдената сума следвало да бъде в по-малък размер. В случая не била приложима
практиката, касаеща наличието на частично плащане, каквото ответникът направил
авансово, тъй като от една страна такова било уговорено с договора между страните, а
от друга ответникът не знаел предварително по отношение на кои музикални
произведения ищецът има авторски права и платил на доверие, поради което и
авансовото плащане не съставлявало признание на права. Отделно жалбоподателят
оспорва в икономическата стойност на процесния фестивал да се включва
финансирането от община Бургас и поддържа, че същото не може да служи като
основа за изчисление на дължимото се възнаграждение. Искът бил неоснователен и
защото ищецът не представил надлежен счетоводен документ за претендираната сума.
Ищецът Сдружение „Музикаутор“ е депозирал отговор на въззивната жалба, в
който излага доводи за нейната неоснователност и поддържа, че първоинстанционното
решение е правилно. Излага подробни съображения по съществото на спора и моли
въззивната жалба да бъде оставена без уважение.
Съгласно разпоредбата на чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно
по валидността на решението и по допустимостта – в обжалваната му част, като по
останалите въпроси е ограничен от посоченото в жалбата. Следователно относно
правилността на първоинстанционното решение въззивният съд е обвързан и следва да
се произнесе в рамките на наведените от страните оплаквания, като обаче следва
служебно да провери спазването на императивни материалноправни разпоредби,
приложими към спора (така т. 1 от тълк. решение № 1/2013г. по тълк.д. № 1/2013 г. на
ВКС, ОСГТК).
Настоящият съдебен състав намира, че първоинстанционното решение в
обжалваната част, е валидно и допустимо. Във връзка с правилността, като взе
предвид наведените във въззивната жалба пороци на атакувания акт и прецени
събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа и
правна страна:
Ищецът СНЦ „МУЗИКАУТОР“ е твърдял в исковата си молба, че в качеството
си на организация за колективно управление на авторски права сключил с ответника
„Културно – масова дейност“ ЕООД договор от 22.11.2018 г. за разрешаване на
публично изпълнение на музика по време на концерти и други прояви, имащ рамков
характер, а въз основа на него и споразумение от 06.08.2021 г., касаещо конкретно
събитието „SPICE MUSIC FESTIVAL 2021“, предвидено да се проведе в периода от
06.08.2021 г. до 08.08.2021 г. в гр. Бургас, с което споразумение на ответното
дружество, в качеството му на организатор на събитието и ползвател, било отстъпено
срещу възнаграждение неизключителното право да използва публично „на живо“ или
чрез 1 запис, всякакви разгласени преди това музикални произведения и литературни
произведения, свързани с музика, правата за публично изпълнение върху които са
отстъпени на ищеца или ще му бъдат отстъпени по време на действието на посочения
договор от неговите членове или членове на чуждестранни организации, с които
ищеца има сключени договори за взаимно представителство. Посочил е, че въпросът
2
за начинът на формиране и изплащане на следващото се на ищеца възнаграждение бил
уреден в чл. 2 от рамковия договор, който препращал към Тарифа за определяне
размера на авторските възнаграждения при публично изпълнение на музикални и
свързани с тях литературни произведения по време на концерти и други събития (нар.
още „Правила на МУЗИКАУТОР за концерти“), каквато била одобрена със Заповед №
РД-09-252/22.04.2020 г. на заместник-министъра на културата. Водещ критерии при
определяне размера на възнаграждението за отстъпените права при провеждане на
концерт/фестивал била икономическата стойност на събитието, като тази стойност
включвала приходи от продажба на платени пропуски, куверти, комплексни платени
пропуски, както и от средства от консолидирания държавен бюджет. Ищецът е
твърдял, че ответникът не заплатил в пълен размер дължимото се съгласно сключеното
между тях споразумението от 06.08.2021 г. възнаграждение относно използването на
отстъпените на „Културно-масова дейност“ ЕООД неизключителни права на публично
ползване на музикални произведения, реализирано по време на организираното от
същия музикално събитие „SPICE MUSIC FESTIVAL 2021“ в гр. Бургас, провело се в
периода от 06.08.2021 г. до 08.08.2021 г. Ищецът получил само част от следващото му
се възнаграждение в размер на 25 431.98 лева, като е поддържал, че съобразно
уговорените между страните правила на изчисление, ответникът продължавал да
дължи още 21 749.76 лв. с ДДС. Пояснил е как според него следва да се определи
дължимото се възнаграждение, като е посочил, че за така организираното събитие
ответникът е заявил общ приход в размер на 608 608.20 лв., от които 580 688.20 лв. –
приходи от продажбата на билети и 27 920 лв. – приходи от покани, но към приходите
от събитието следвало да се добави и сумата в размер на 183 333,33 лв., получена от
ответника под формата на целево финансиране от Община Бургас. Така според ищеца
общата база, която следвало да служи за изчисляване на дължимото от ответника
възнаграждение по договора с ищеца възлизала на сумата от 791 941.53 лв. без ДДС,
като установения според тарифата процент на възнаграждението бил 5,5 % от така
формираната икономическа стойност на събитието, или 43 556.78 лв. без ДДС,
съответно 52 268.14 лв. с ДДС. От така формираното възнаграждение „Културно-
масова дейност“ ЕООД платил само 30 518.38 лв., като оставащият неиздължен
остатък от възнаграждението възлизал на сумата от 21 749.76 лв. с ДДС. Въпреки
редица опити от негова страна за доброволно уреждане на спора с ответника чрез
изпращане на покани до него за изплащане на посочения остатък от дължимо
възнаграждение до изпълнение така и не се стигнало, тъй като ответникът отказвал с
довод, че с плащането на сумата от 30 518.38 лв. се е издължил изцяло по договорния
си ангажимент към ищеца, защото при определяне на икономическата стойност на
събитието не следвало да се включва финансирането, което му е осигурено от Община
Бургас.
Във връзка с изложеното ищецът е поискал да бъде осъден ответника да му
заплати 21 749.76 лв., представляваща дължим остатък от уговорено възнаграждение
за авторски права за използваните защитени произведения принадлежащи към
репертоара на ищеца на организиран от ответника музикален фестивал „SPICE MUSIC
FESTIVAL 2021“ в гр. Бургас, провел се в периода от 06.08.2021 г. до 08.08.2021 г., въз
основа на сключен договор от 22.11.2018 г. за разрешаване на публично изпълнение на
музика по време на концерти и други прояви и споразумение към него от 06.08.2021 г.,
ведно със законната лихва върху главното вземане, считано от датата на подаване на
исковата молба – 04.07.2023 г. до окончателното погасяване на задължението.
Ответникът „Културно – масова дейност“ ЕООД е депозирал своевременно
отговор на исковата молба, в който е поддържал, че предявеният иск е допустим, но
неоснователен. Твърдял е, че относно организираното на посочената в исковата молба
дата и място събитие – музикален фестивал, е заплатил изцяло дължимото се на ищеца
3
възнаграждение по сключения между тях договор, като размерът му бил правилно
определен на сумата от 30 518.38 лв. с ДДС, за което ищецът издал и съответната
фактура. Впоследствие обаче СНЦ „МУЗИКАУТОР“ насочил допълнителна претенция
към ответника за извършване на плащане на допълнително възнаграждение за
събитието в размер на сумата от още 21 749.76 лв. Ответникът е поддържал, че СНЦ
„МУЗИКАУТОР“ не е имал сключени договори за представителство с чуждестранните
организации за колективно управление на авторски права, където евентуално са
членували авторите на текста и музиката на произведенията изпълнени на живо по
време на състоялия се в гр. Бургас концерт, както и че авторите не членували в тези
чуждестранни организации, с които ищецът евентуално имал сключени договори за
взаимно представителство, което означавало, че произведенията, чийто текст и музика
те са създали изобщо не били част от неговия репертоар. На второ място ответникът е
поддържал, че при формирането на евентуално дължимото по договора
възнаграждение в полза на ищеца не следвало да се вземат предвид приходите на
организатора получени от финансиране, дадено от Община Бургас. След като е
направил анализ на понятието „консолидирана фискална програма“ според легалната
му дефиниция, съдържаща се в чл. 4 от Закона за публичните финанси, ответникът е
посочил, че при съобразяване съдържанието на приложения към отговора договор за
обществена поръчка, въз основа на който ответникът е получил общинското
финансиране на мероприятието, и в частност разпоредбата на чл. 3, се ,установявало,
че средствата били отпуснати по общинска програма „Летен театър фестивали и
концерти“ и не попадали в бюджетите, обхващащи се от консолидираната фискална
програма по смисъла на чл. 4 ЗПФ. Освен това СНЦ „МУЗИКАУТОР“ не фактурирал
остатъка от търсеното възнаграждение, съответно да го е включил в счетоводните си
записи, съответно в изготвения от него дневник на продажбите. Поддържал е и това,
че към 2018 г., когато страните сключили рамковия договор, на който ищецът се
позовава досежно начина на формиране на процесното възнаграждение, действала не
Тарифата от 2020 г., която ищецът цитирал, а нейна предходна редакция, която според
ответника се прилагала и в която компонентът „средства от консолидирания държавен
бюджет и по европейски и републикански фондове и програми, които се отпускат за
подготовката, организирането, провеждането и популяризирането на събитие с платен
достъп“ не бил включен при определяне размера на възнаграждението за събитието.
Липсата на доказано вземане за възнаграждение лишава ищеца и от правото да получи
присъждане на законна лихва върху него. Ответникът е искал предявеният иск да бъде
отхвърлен като неоснователен.
С допълнителна искова молба от 27.11.2023 г. СНЦ „МУЗИКАУТОР“ е пояснил
и допълнил твърденията си, изложени в първоначалната такава, като е поддържал, че
използваните по време на организираното от ответника събитие музикални
произведения са част от неговия репертоар. Сочил е, че според текста на чл. 95, ал. 2,
изр. 2 ЗАПСП ако ответника възразява по това, че съответните произведения не са
част от репертоара на организация за колективно управление на права, каквато се
явява сдружението на ищеца, то негова е тежестта да докаже това обстоятелство.
Твърдял е още, че ответното дружество така и не конкретизирало музикалните
произведения, за които твърди, че правата на авторите на музика и текст не попадат в
управлението на ищеца. Оспорвал е твърденията на ответника, че в случая се
прилагала Тарифа, одобрена още през 2012 г. Сочил е, че към момента на сключване на
процесното споразумение от 06.08.2021 г. вече била одобрена и влязла в сила
актуализирана тарифа. Ищецът се е позовавал на чл. 28 от рамковия договор, който
изрично препращал към правилата на приложимата актуализирана тарифа относно
определяне на дължимото възнаграждение за ползването на отстъпените авторски
права, с оглед на което именно заложените в нея критерии следвало да се съобразяват
4
при определяне на възнаграждението, което се полага за събитието състояло се в
периода от 06.08.2021 г. до 08.08.2021 г. в гр. Бургас. Сред тези критерии била
предвидена и „икономическата стойност“ на съответното събитие, като всички
средства послужили за организирането на концертната проява, в т.ч. и тези с публичен
характер влизали в тази стойност. Обратното би означавало, че ще се допусне
конкурентно предимство за организатори на подобни прояви, които ползват публични
средства пред такива, които не ползват. Ищецът е сочил като неоснователно и
развитото от ответника разбиране, че средствата, отпуснати му по общинска програма
на Община Бургас не попадат в бюджетите посочени в нормата на чл. 4 от ЗПФ.
Изтъкнал е, че термините „консолидирана фискална програма“ и „консолидиран
държавен бюджет“ имат едно и също съдържание. Сочил е, че правилникът за
дейността на Общинско предприятие „Летен театър, фестивал и концерти“ ясно
предвиждал, че дейността му се финансира от бюджета на Община Бургас, като
предприятието е разпоредител с бюджетни средства и попада в дефиницията на §1, т. 5
ДР на ЗПФ, а средствата му се включвали в консолидираната фискална програма по
чл. 4 ЗПФ, респективно попадали в обхвата на публичните финанси по смисъла на чл.
1 ЗПФ, което означавало, че е покрит обхвата на „икономическа стойност на
събитието“. По отношение на твърдението, че не е издадена фактура от ищеца е
посочено, че това може да стане тогава, когато от ответника бъде изпратен отчет за
икономическата стойност на събитието, като липсата на такъв означава, че е налице
пречка за точното изчисляване на следващото се възнаграждение
„Културно – масова дейност“ ЕООД е депозирало отговор на допълнителна
искова молба, като с него е поддържало направените с първоначалния отговор
твърдения и оспорвания на фактическите и правни твърдения, въведени от ищеца.
Пред въззивната инстанция ищецът е уточнил твърденията си по исковата
молба, като е направил твърдение, че всички използвани в процесния фестивал
музикални произведения принадлежат към репертоара на ищеца.
За установяване твърденията и възраженията на страните по делото са
събрани писмени доказателства и са изслушани заключения на ССЕ и СТЕ.
Видно от представения договор за разрешаване на публично изпълнение на
музика по време на концерти и други прояви, сключен на 22.11.2018 г. между СНЦ
„МУЗИКАУТОР“, в качеството на организация за колективно управление на авторски
права, от една страна, и „Културно-масова дейност“ ЕООД, в качеството му на
организатор на концерти по смисъла на чл. 58 ЗАПСП, от друга, между страните е
постигнато съгласие, че ищецът ще отстъпва на ответното дружество срещу
възнаграждение неизключително право да използва публично по време на
концерти/прояви „на живо“ или чрез запис, всякакви разгласени преди това музикални
и свързани с музика литературни произведения, правата за публично изпълнение върху
които са му отстъпени или ще му бъдат отстъпени по време на действието на договора
от неговите членове или членовете на чуждестранни организации, с които ищецът има
сключени договори за взаимно представителство и са му проверени за управление
(наричани „репертоар на МУЗИКАУТОР“), като правата се предоставят за ползване за
всяка конкретна проява, организирана от ответника, с отделно споразумение, което се
сключва въз основа на подавано преди всеки концерт от ответника заявление за
отстъпване на права (чл. 1 от договора). В чл. 2 от договора 5 е предвидено, че срещу
правата, които му се предоставят за ползване със споразумението за отстъпване на
права за конкретната проява, ответникът се задължава да заплаща възнаграждение,
което е определено по размер съгласно рамковия договор и Правилата на
МУЗИКАУТОР за концерти, като в чл. 28 от договора е предвидено, че при влизане на
заповед на министъра на културата за утвърждаване на нови Правила за определяне
5
размера на възнагражденията, дължими за използване на музикални и свързани с тях
литературни произведения при публично изпълнение на музика по време на концерти
и други събития (наричани „Правила на МУЗИКАУТОР за концерти“),
възнагражденията, дължими от организатора, се определят въз основа на утвърдения
от министъра размер, считано от датата на влизане в сила на неговата заповед. В чл. 4
от договора е предвидено, че при събития с приход от продажба на билети, покани,
пропуски и всякакъв друг платен достъп до концерта/проявата възнаграждението се
изплаща след нейното приключване. За целта е предвидено, че в 14-дневен срок от
приключване на концерта/проявата организаторът трябва да предостави отчет за
приходите от продажба на билети или друг платен достъп до концерта, както и
заверено от лицата, осъществяващи продажбата на билети, копие от приемо-
предавателните протоколи между организатора и разпространителите на билети,
покани, пропуски и всякакъв друг платен достъп (чл. 5, ал. 1, т. 1 от договора), както и
програма с реално изпълнените произведения (сетлист), която съдържа данни за
заглавието на произведението и имената на авторите, оригиналните изпълнители и
времетраенето на всяко произведение, образец от която се предоставя от сдружението
при подписването на договора, като същата следва да бъде въведена директно в
системата на МУЗИКАУТОР, достъпна на онлайн адрес http://concerts.musicautor.org,
за което на организатора, след като създаването на профил в системата, се предоставя
парола за достъп (чл. 5, ал. 1, т. 2 от договора). Съгласно чл. 7, ал. 1 от договора СНЦ
„МУЗИКАУТОР“ изчислява размера на дължимото се възнаграждение въз основа на
предоставената му от организатора информация, след което го уведомява за него
писмено и издава про-форма фактура за на съответната стойност, като е предвидено,
че не се дължи възнаграждение за предоставените от организатора на трети лица
покани или други пропуски, осигуряващи безплатен достъп до концерта, до 5% от
капацитета на мястото, на което се провежда концерта, но за не повече от 500
пропуска (ал. 2). В чл. 8 от договора е предвидено, че организаторът следва да преведе
дължимото възнаграждение по банков път в срок до 14 дни от получаване на
уведомлението по чл. 7, ал. 1 от договора, като върху възнаграждението се начислява
данък добавена стойност. Съгласно чл. 9 ал. 2 е предвидено, че при непредставяне на
програмата с реално изпълнените на концерта произведения (сетлист) се приема, че на
проведения концерт/проява са изпълнявани единствено произведения, за които СНЦ
„МУЗИКАУТОР“ има право да събира възнаграждения, съответно че времетраенето
на музиката представлява 100% от времетраенето на събитието.
Представено е и споразумение към договора от 22.11.2018 г. за разрешаване на
публично изпълнение на музика по време на концерти и други прояви, което е
сключено на 06.08.2021 г. между СНЦ „МУЗИКАУТОР“ и „Културно[1]масова
дейност“ ЕООД. Съгласно това споразумение на ответното дружество се отстъпва
срещу възнаграждение неизключителното право да използва публично „на живо“ или
чрез запис всякакви разгласени преди това музикални произведения и литературни
произведения, свързани с музика, правата за публично изпълнение върху които са
отстъпени на ищеца или ще му бъдат отстъпени по време на договора от неговите
членове или членовете на чуждестранни организации, с които СНЦ 6
„МУЗИКАУТОР“ има сключени договори за взаимно представителство и са му
поверени за управление (наричани репертоар на МУЗИКАУТОР) по време на
музикалното събитие „SPICE MUSIC FESTIVAL 2021“, предстоящо да се проведе в
периода от 06.08.2021 г. до 08.08.2021 г. в гр. Бургас.
Съгласно представени от ищеца и неоспорени от ответника Тарифа за
определяне размера на авторските възнаграждения при публично изпълнение на
музикални и свързани с тях литературни произведения по време на концерти и други
събития (нар. още „Правила за определяне размера на възнагражденията, събирани от
6
сдружени „МУЗИКАУТОР“, дължими за използване на музикални и свързани с тях
литературни произведения по време на концерти и други събития“), утвърдена със
заповед № РД[1]09-252/22.03.2020 г. на заместник-министъра на културата, влязла в
сила на 16.06.2020 г., се установява, че по смисъла на чл. 3, ал. 1 от нейното
съдържание размерът на възнагражденията се определя на база икономическата
стойност на всяко едно събитие, като е уточнено, че под „икономическа стойност“ по
смисъла на тарифата се разбира финансовото измерение на събитието без ДДС, която
се определя индивидуално за всяко едно конкретно събитие в зависимост от начина на
достъп до него и преките и косвени приходи и разходи, свързани с него. В ал. 3 на
същата разпоредба е предвидено, че върху всички възнаграждения се начислява ДДС.
Съгласно чл. 4, ал. 1 за икономическа стойност на събитията с платен достъп, вкл.
благотворителни такива, се счита сумата, която е събрана от продажба на платени
пропуски на събитието без ДДС, без да се приспадат комисионни, удръжки и всякакви
други разходи, като в ал. 3 е предвидено, че се добавя и икономическата стойност на
безплатните пропуски, чийто брой надхвърля 5% от капацитета на мястото, но не
повече от 500 броя, като същите се остойностяват по цената на най-масовия билет за
конкретното събитие. Съгласно ал. 8 към икономическата стойност на събитието се
добавят и средствата от консолидирания държавен бюджет и по европейски и
републикански фондове и програми, които се отпускат за подготовката,
организирането, провеждането и популяризирането на събитие с платен достъп. В чл.
14, ал. 1, б. „б“ е предвидено, че възнаграждението за публично изпълнение на музика
по време на концерти и музикални фестивали с икономическа стойност над 10 000 лв.
без ДДС е 5,5% от икономическата стойност на концерта/музикалния фестивал, но не
по-малко от възнаграждението, посочено на ред първи, озаглавен „билет до 3 лв. (3,60
лв. с ДДС)/бюджет до 3 000 лв. (3 600 лв. с ДДС)“ от Таблица 1 към тарифата за всеки
ден от събитието в случай, че ползвателят изпълнява някое от условията, посочени в
раздел V на тарифа „Гарантирано отчитане и плащане“.
Видно от договор за възлагане на обществена поръчка, сключен на 19.07.2021 г.
между Община Бургас, от една страна, в качеството й на възложител, и
„Културно[1]масова дейност“ ЕООД, от друга, в качеството й на изпълнител, с
предмет „Организиране на музикален фестивал „Spice Music Festival, 2021“, според
клаузата на чл. 3 стойността на договора се определя от средствата, които са заложени
в утвърдения бюджет на ОП „Летен театър, фестивали и концерти“ за съответната
финансова година. По силата на този договор възложителят се е задължил да заплати
на изпълнителя възнаграждение в общ размер на сумата от 220 000 лв. с вкл. ДДС,
като фактът на реалното й заплащане е отделен за безспорен и ненуждаещ се от
доказване при условията на чл. 146, ал. 1, т. 4 ГПК с протоколно определение на СГС
от 01.03.2024 г.
Представена е фактура № **********/09.08.2021 г. на стойност 30 518.38 лв. с
вкл. ДДС (25 431.98 лв. без ДДС), издадена от СНЦ „МУЗИКАУТОР“ към
„Културно[1]масова дейност“ ЕООД, с основание „частично плащане за SPICE MUSIC
FESTIVAL 2021, 06.07.2021-08.08.2021 в гр. Бургас“.
Представена е също така и фактура № 377/03.02.2022 г. на стойност 21 749.75
лв. с вкл. ДДС (18 124.79 лв. без ДДС) издадена от СНЦ „МУЗИКАУТОР“ към
„Културно-масова дейност“ ЕООД, с основание „остатъчно плащане на авторски
възнаграждения „SPICE MUSIC FESTIVAL 2021 (06.07.2021-08.08.2021 в гр. Бургас“.
По делото е представен от ответника изготвен на 07.03.2024 г. от управителя на
„Културно-масова дейност“ ЕООД – Н. Т. – списък (озаглавен „отчет“) за музикалните
и свързаните с тях литературни произведения, изпълнени на провелия се в периода от
06.07 до 08.08.20201 г. в гр. Бургас музикален фестивал „Spice Music Festival, 2021“.
7
По делото е изслушано заключение на съдебно-техническа експертиза,
изготвено от вещото лице Г. Р., от което се установява, че правата на авторите на
музикалните и свързаните с тях литературни произведения, изпълнени на провелия се
в периода от 06.08.2021 г. до 08.08.2021 г. музикален фестивал „SPICE MUSIC
FESTIVAL 2021“, така както същите са индивидуализирани в попълнения от
07.03.2024 г. от управителя на ответното дружество и представен като писмено
доказателство по делото списък (озаглавен „отчет“), се управляват и представляват от
следните чуждестранни организации за колективно управление на авторски права –
ASCAP (САЩ), P R S (Англия), B M I (САЩ), SIAE (Италия), GEMA (Германия),
STEMRA (Холандия), BUMA (Холандия), STIM (Швеция), KODA (Дания), SABAM
(Белгия), SUISA (Швейцария), SACEM (Франция), APRA (Австралия), AUTODIA
(Гърция) – всяка от които е страна по сключен с ищцовото сдружение договор за
взаимно представителство.
По делото е изслушано заключение по назначена съдебно-счетоводна
експертиза, което е изготвено от вещото лице М. А.. От дадените с него отговори се
установява, че за процесното събитие – музикалния фестивал „SPICE MUSIC
FESTIVAL 2021“, провел се в периода от 06.08.2021 г. до 08.08.2021 г. в гр. Бургас – са
реализирани приходи от продажби на билети в общ размер на сумата от 580 688.20 лв.,
от които 283 499 лв. – продажби, отчетени по „ИПЕЙ ГО“, и 297 189.20 лв. –
продажби, отчетени по Ticket Station. Констатира се, на следващо място, че за
фестивала са осигурени общо 848 броя безплатни пропуски, като при съобразяване на
клаузите на чл. 7, ал. 2 от рамковия договор и чл. 4, ал. 3 от Тарифата от 2020 г., при
изчисляването на икономическата стойност на събитието се включват 348 безплатни
пропуска, остойностни по цената на най-масовия билет (80 лв.), или общата
икономическа стойност на безплатните пропуски се изчислява на сумата от 27 840 лв.
След като към изброените два компонента – приходите от продажба на билети и
безплатните пропуски, надвишаващи 500 броя – бъде добавено осигуреното от
Община Бургас финансиране в размер на сумата от 183 333.33 лв. без вкл. ДДС се
формира обща икономическа стойност на събитието в размер на 791 861.53 лв. При
посочените условия размерът на възнаграждението, равняващ се на 5,5% от
икономическата стойност на събитието е изчислено от вещото лице на сумата от
43 552.38 лв. без ДДС или 52 262.86 лв. с вкл. ДДС.
При така установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав
намира следното от правна страна:
Предявен е иск с правно основание чл. 79, ал. 1, предл. първо от ЗЗД, вр. чл. 94,
ал. 1, вр. чл. 94а, ал. 1, т. 1 ЗАПСП.
Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗАПСП, музикалните произведения са обект на
авторското право.
Разпоредбата на чл. 18, ал. 1 от ЗАПСП урежда изключителното право на автора
да ползва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други
лица.
Според чл. 19 ЗАПСП авторът има право на справедливо и съразмерно
възнаграждение за всеки вид използване на произведението и за всяко поредно
използване на същия вид.
Авторът може да управлява авторските си права лично или чрез организация за
колективно управление на права, в която членува. Съгласно чл. 94 ЗАПСП колективно
управление на авторски или сродни на тях права e дейност по управлението на
авторски и/или сродни на тях права едновременно от името и за сметка на повече от
един носител на авторски и/или сродни на тях права (носител на права) в тяхна обща
полза, като включва 1. отстъпване на ползватели на авторски и/или сродни на тях
8
права за използване на произведения и други обекти на закрила; 2. събиране на
приходите от упражняването на тези права, както и от права за получаване на дължими
съгласно този закон възнаграждения, включително компенсационни; 3. разпределение
и изплащане на събраните от използването суми на носителите на права; 4. защита на
управляваните права; 5. наблюдаване на начина, по който правата се упражняват.
Според чл. 94о, ал. 1 ЗАПСП организацията за колективно управление на права
отстъпва на ползвателите с договор колективно управляваните права за използване на
произведения или на други обекти на закрила.
Чл. 94р, ал. 1 ЗАПСП съдържа разпоредба, установяваща, че сключени с
организация за колективно управление на права, предвиждат възнаграждение за
носителите на права въз основа на тарифи. Тарифите по договорите трябва да са
съобразени с икономическата стойност на използването на правата в търговската
дейност, като отчитат характера и обхвата на използването на произведенията и
другите обекти на закрила, както и икономическата стойност на услугите,
предоставяни от организацията за колективно управление на права, и да третират
равнопоставено ползвателите от една и съща категория. Доколкото последното
изречение сочи, че Тарифите не са задължителни при договарянето на използването на
сценични произведения, то по аргумент за противното Тарифите са задължителни при
използване на всички други видове произведения.
При така посочените нормативни правила, в тежест на ищеца по делото е да
установи при условията на пълно и главно доказване, че е организация за колективно
управление на авторски права; че между него и ответното дружество е налице валиден
договор за разрешаване на публично изпълнение на музика по време на концерти и
други прояви, включително процесния фестивал; изпълнение от страна на ищеца на
задълженията по договора;че процесният фестивал е проведен; начинът на определяне
на дължимото се възнаграждение съобразно договора и действащата към момента
Тарифа по чл. 94р, ал. 1 ЗАПСП и съответно конкретен дължим размер; изискуемост
на претендираното вземане за главница.
В тежест на ответника съответно е да докаже възраженията си относно
компонентите на основата, върху която се прилага съответния процент на уговореното
възнаграждение, както и възражението, че ищецът не е носител на авторските права
върху всички музикални произведения, изпълнени на процесния фестивал.
Не е спорно пред настоящата инстанция и е установено пред първата инстанция,
че ищецът е регистриран като организация за колективно управление на авторски
права; че ответникът е бил организатор на провелия се в периода от 06.08.2021 г. до
08.08.2021 г. музикален фестивал „SPICE MUSIC FESTIVAL 2021“; че между страните
е сключен договор от 22.11.2018 г. за разрешаване на публично изпълнение на музика
по време на концерти и други прояви и споразумение към него от 06.08.2021 г.,
касаещо конкретния музикален фестивал със съдържанието, установено по-горе; че за
процесното събитие – музикалния фестивал „SPICE MUSIC FESTIVAL 2021“, провел
се в периода от 06.08.2021 г. до 08.08.2021 г. в гр. Бургас, са реализирани приходи от
продажби на билети в общ размер на сумата от 580 688.20 лв., от които 283 499 лв. –
продажби, отчетени по „ИПЕЙ ГО“, и 297 189.20 лв. – продажби, отчетени по Ticket
Station. Установено е на следващо място и не е спорно между страните, че за
фестивала са осигурени общо 848 броя безплатни пропуски, като при съобразяване на
клаузите на чл. 7, ал. 2 от рамковия договор и чл. 4, ал. 3 от Тарифата от 2020 г., при
изчисляването на икономическата стойност на събитието се включват 348 безплатни
пропуска, остойностени по цената на най-масовия билет (80 лв.), или общата
икономическа стойност на безплатните пропуски се изчислява на сумата от 27 840 лв.
Не е спорно и че осигуреното от Община Бургас финансиране на фестивала е в размер
9
на сумата от 183 333.33 лв. без вкл. ДДС или 220 000 лева с ДДС.
Спорно пред настоящата инстанция на първо място е дали дължимото се
възнаграждение според приложимата на основание чл. 94р, ал. 1 ЗАПСП, както и чл. 2
и чл. 28 от договора между страните от 2018 г. Тарифа, утвърдена със заповед №
РД[1]09-252/22.03.2020 г. на заместник-министъра на културата, влязла в сила на
16.06.2020 г., следва да включва и 28 музикални произведения, използвани по време на
процесния фестивал, за които според жалбоподателя се доказвало от заключението на
СТЕ, че СНЦ „Музикаутор“ няма представителни права. Макар този въпрос да е по
принцип относим към начина за определяне и размера на дължимото се
възнаграждение, настоящият състав намира, че в случая е ирелевнтно дали в
действителност на фестивала са изпълнявани музикални произведения, за които
ищецът няма представителни права, предвид уговореното в договора между страните
правило (чл. 9, ал. 2), че при непредставяне на програмата с реално изпълнените на
концерта произведения (сетлист) се приема, че на проведения концерт/проява са
изпълнявани единствено произведения, за които СНЦ „МУЗИКАУТОР“ има право да
събира възнаграждения, съответно че времетраенето на музиката представлява 100%
от времетраенето на събитието. Доколкото в случая ответникът нито твърди, нито
доказва да е представил на ищеца сетлист според уговореното (представеният е
изготвен едва през март 2024 г. и то за целите на процеса), то според уговореното
ответникът дължи възнаграждение на ищеца за всички използвани на процесния
фестивал произведения.
Следва да бъде посочено още, че от заключението на изслушаната пред първата
инстанция СТЕ се установява, че всички автори на използвани на процесния фестивал
произведения членуват в чужди организации за колективно управление на права,
които пък имат договори за представителство със СНЦ „Музикаутор“, поради което и
на основание чл. 94р1, ал. 1 ЗАПСП ищецът има право да управлява и правата, които
последните представляват. Освен това, според чл. 95в, ал. 2 ЗАПСП организациите за
колективно управление на права, когато предявяват искове или искат налагането на
мерки, не трябва да установяват индивидуални права на управление, съответно за
защита, на техните членове, оповестени в списъка по чл. 94у, ал. 1, т. 10, и на сродните
чуждестранни организации за колективно управление на права, вписани в регистъра по
чл. 94г, ал. 3, т. 7 ЗАПСП. При служебна справка в последния регистър се установява,
че в него фигурират всички посочени от вещото лице Г. Р. чуждестранни организации
за колективно управление на права, в които членуват съответните автори на
използвани от ответника музикални произведения - ASCAP (САЩ), PRS (Англия), BMI
(САЩ), SIAE (Италия), GEMA (Германия), STEMRA (Холандия), BUMA (Холандия),
STIM (Швеция), KODA (Дания), SABAM (Белгия), SUISA (Швейцария), SACEM
(Франция), APRA (Австралия), AUTODIA (Гърция). Щом е установено, че всички
автори на използваните в процесния случай произведения членуват в последните, а
последните имат договори със СНЦ „Музикаутор“, то това е достатъчно да се приеме,
че последното има право да управлява авторските им права, включително да събира
дължимите им се възнаграждения за използване на всички техни музикални
произведения.
Ето защо следва да бъде прието, че ответникът дължи на СНЦ „Музикаутор“
възнаграждение за 100% от използваните на музикален фестивал „SPICE MUSIC
FESTIVAL 2021“ в гр. Бургас, провел се в периода от 06.08.2021 г. до 08.08.2021 г.
На следващо място спорно е между страните дали в икономическата стойност
на посочения фестивал, която служи за основа при изчисление на дължимото се
възнаграждение, следва да бъде включено и финансирането с произход община Бургас.
Според настоящия съдебен състав отговорът на този въпрос е положителен при
10
мотивите, изложени от първата инстанция, които напълно се споделят и от този
състав, а именно:
Съгласно чл. 3, ал. 1 от утвърдената през 2020 г. Тарифа размерът на
възнаграждението се определя като процент от икономическата стойност на всяко едно
събитие, като е уточнено, че под „икономическа стойност“ се разбира финансовото
измерение на събитието без ДДС, която се определя индивидуално за всяко едно
конкретно събитие в зависимост от начина на достъп до него и преките и косвени
приходи и разходи, свързани с него. Съгласно чл. 4, ал. 1 за икономическа стойност на
събитията с платен достъп, вкл. благотворителни такива, се счита сумата, събрана от
продажба на платени пропуски на събитието без ДДС, без да се приспадат
комисионни, удръжки и всякакви други разходи, като в ал. 3 е предвидено, че се
добавя и икономическата стойност на безплатните пропуски, чийто брой надхвърля 5%
от капацитета на мястото, но не повече от 500 броя, като същите се остойностяват по
цената на най-масовия билет за конкретното събитие. Съгласно ал. 8 към
икономическата стойност на събитието се добавят и средствата от консолидирания
държавен бюджет и по европейски и републикански фондове и програми, които се
отпускат за подготовката, организирането, провеждането и популяризирането на
събитие с платен достъп. Тарифата не съдържа собствена дефиниция на израза
„консолидиран държавен бюджет“. В нормативната база се забелязва тенденция този
термин да бъде заменен с термина „консолидирана фискална промяна“, какъвто извод
може да бъде направен например от § 75, ал. 1 от ПЗР на Закона за публичните
финанси (ЗПФ), с който думите "консолидирания държавен бюджет" в чл. 55, ал. 2 от
Закона за енергийната ефективност са заменят с "консолидираната фискална
програма", както и от § 85 от ПЗР на ЗПФ, с който е извършена аналогична промяна в
чл. 21, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда. Ето защо използваният в чл. 8 на
утвърдената със заповед № РД[1]09-252/22.03.2020 г. на заместник-министъра на
културата Тарифа за определяне размера на авторските възнаграждения при публично
изпълнение на музикални и свързани с тях литературни произведения по време на
концерти и други събития израз "консолидирания държавен бюджет" следва да се
разбира в смисъла на консолидирана фискална програма. Съгласно чл. 4 ЗПФ
консолидираната фискална програма представлява система от обобщени показатели по
централния бюджет и по бюджетите, сметките за средствата от Европейския съюз и
сметките за чужди средства на бюджетните организации. Консолидираната фискална
програма съдържа разходите на публичната власт за едногодишен период, като наред с
републиканския бюджет, в нея влизат още бюджетът на съдебната власт, бюджетите на
общините, бюджетът на социалното осигуряване, НЗОК, висшите учебни заведения,
БАН, БНР, БНТ, както и приходите и разходите на извънбюджетните сметки и
фондове, създадени към министерства и ведомства (вкл. европейските средства). В
случая предоставеното на ответното дружество финансиране във връзка с
организирания от него музикален фестивал в размер на сумата от 183 333,33 лв. без
вкл. ДДС е осигурено въз основа на сключен с Община Бургас договор за възлагане на
обществена поръчка от 19.07.2021 г. с предмет „Организиране на музикален фестивал
„Spice Music Festival, 2021“. В чл. 3 от договора е предвидено, че неговата стойност се
определя от средствата, заложени в утвърдения бюджет на Общинско предприятие
"Летен театър, фестивали и концерти". Последното обаче според Правилника за
дейността му, приет с решение по т. 27.2 от Протокол № 6/28.02.2008 г. на Общински
съвет - Бургас, представлява специализирано звено функциониращо към Община
Бургас за поддържане и управление на имота Летен театър, Експозиционен център
Флора – Бургас и Дом на нефтохимика и за осъществяване на фестивална и концертна
дейност, като не е юридическо лице и осъществява дейността си от името на Община
Бургас в рамките на делегираните му правомощия. Съгласно чл. 2 във връзка с чл. 9 от
11
същия правилник общинското предприятие осъществява дейността си на бюджетна
издръжка, като се финансира от бюджета на Община Бургас, други дейности по
културата за текущата бюджетна година, като разполага със самостоятелна сметка в
банка. Ето защо, независимо че преводът на сумата от 183 333.33 лв. без вкл. ДДС е
извършен от сметка на Общинско предприятие "Летен театър, фестивали и концерти",
същият представлява финансиране със средства от бюджета на Община Бургас.
Доколкото последният представлява част от консолидираната фискална програма, то
на основание чл. 8 от утвърдената през 2020 г. Тарифа за определяне размера на
авторските възнаграждения, осигуреното със средства от този бюджет финансиране в
размер на 183 333.33 лв. без вкл. ДДС следва да бъде съобразено при определяне на
икономическата стойност на събитието, въз основа на която се изчислява размера на
дължимото от организатора на събитието възнаграждение.
При така изложеното при определяне на дължимото се за процесния фестивал
възнаграждение на СНЦ „Музикаутор“ следва да бъде съобразено, че икономическата
стойност на събитието се определя от три компонента: а) сумата, която е била събрана
от продажба на платени пропуски за събитието; б) безплатните пропуски издадени за
посещение на събитието, чийто брой надхвърля 5% от капацитета на мястото, но не
повече от 500 броя, остойностени по цената на най-масовия билет за конкретното
събитие и в) сумата, получена по сключения с Община Бургас договор за възлагане на
обществена поръчка, доколкото се касае за финансиране със средства от
консолидираната фискална програма. По отношение на сумата, събрана от продажба
на платени пропуски за събитието, заключението на съдебно-счетоводната експертиза
сочи, че същата е в размер на 580 688.20 лв. Вещото лице е установило още, че за
фестивала са били осигурени общо 848 такива безплатни пропуски, като при
съобразяване на чл. 7, ал. 2 от рамковия договор и чл. 4, ал. 3 от Тарифата от 2020 г., в
икономическата стойност на събитието се включват 348 безплатни пропуска,
остойностни по цената на най-масовия билет (80 лв.), или сумата от 27 840 лв.
Средствата от консолидираната фискална програма са в размер на 183 333.33 лв. без
ДДС. Или, общата икономическа стойност на събитието в случая възлиза на сумата от
791 861.53 лв. Съгласно чл. 14, ал. 1, б. „б“ от тарифата възнаграждението за публично
изпълнение на музика по време на концерти и музикални фестивали с икономическа
стойност над 10 000 лв. без ДДС е 5,5% от икономическата стойност на
концерта/музикалния фестивал, но не по-малко от възнаграждението, посочено на ред
първи, озаглавен „билет до 3 лв. (3,60 лв. с ДДС)/бюджет до 3 000 лв. (3 600 лв. с
ДДС)“ от Таблица 1 към тарифата за всеки ден от събитието в случай, че ползвателят
изпълнява някое от условията, посочени в раздел V на тарифа „Гарантирано отчитане
и плащане“. Определено при посочените критерии, възнаграждението, дължимо от
ответника, възлиза на сумата от 52 262.86 лв. с вкл. ДДС (43 552,38 лв. без вкл. ДДС).
Доколкото ищецът е признал, че вече е получил 30 518,38 лв., то дължимият и
незаплатен остатък от възнаграждението е в размер на 21 744.48 лв., колкото е и
присъдената от първата инстанция сума.
Неоснователно е поддържаното от жалбоподателя оплакване, че плащане не се
дължи, тъй като ищецът не е издал фактура за него. Издаването на фактура нито
поражда, нито прави изискуемо в случая дължимото се допълнително плащане.
Същата обслужва целите на счетоводното отчитане и данъчното облагане и ако такава
е трябвало да бъде издадена, а не е издадена от ищеца би повлякла за него
административна отговорност, но не може да има за последица отпадане или отлагане
изпълнението на задължението на ответника да плати негово изискуемо задължение. В
практиката на ВКС също се приема, че е ирелевантно за спора обстоятелството, че
процесните вземания не са счетоводно отразени, когото задълженията на ползвателя са
възникнали по споразумение с организацията за колективно управление на авторски
12
права (Решение № 134 от 4.10.2018 г. на ВКС по т. д. № 2377/2016 г., II т. о., ТК).
Според чл.9, ал. 3 вр. чл. 8 вр. чл. 7 от договора между страните
възнаграждението се дължи след приключване на съответното музикално събитие и в
14-дневен срок от уведомлението на ищеца за размера на това възнаграждение. По
делото има данни, че ответникът е получил уведомление за дължимата се процесна
част от дължимото се възнаграждение и проформа фактура за него по електронна
поща на 03.02.2022 г., поради което и 14-дневният срок за заплащането на тази част е
изтекъл още през 2022 г., поради което и претенцията е изискуема към датата на
исковата молба (04.07.2023 г.), а ответникът е в забава.
Предвид основателността на иска за заплащане на възнаграждение и изпадането
на ответника в забава, основателно е и искането за присъждане на законна лихва от
датата на исковата молба до изплащане на задължението.
Поради пълно съвпадане в крайните изводи на двете инстанции,
първоинстанционното решение следва да бъде потвърдено в обжалваната част.
По разноските: При този изход от спора право на разноски има въззиваемият.
Той е направил разноски за адвокатска защита в размер на 2 827.92 лева, за което е
представил и доказателства. Същите следва да му бъдат възстановени от
жалбоподателя.
Воден от изложеното, Апелативен съд – София
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 1608/20.11.2024 г. по т.д. № 1238/2024 г. на СГС,
VI-2 състав в обжалваната осъдителна част.
ОСЪЖДА „Културно-масова дейност“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище
и адрес на управление – гр. Варна, ул. „Д-р Владимир Смоленски“ №10, ет. 3, ап. 10 да
заплати на СНЦ „МУЗИКАУТОР“, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление – гр. София, ул. „Будапеща“ № 17, ет. 4 сумата 2 827.92 лева – адвокатско
възнаграждение пред САС.
Решението подлежи на обжалване пред ВКС в едномесечен срок от връчването
му на страните, при условията на чл. 280, ал. 1 и ал. 2 ГПК.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
13