Определение по дело №359/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юли 2022 г. (в сила от 22 юли 2022 г.)
Съдия: Йорданка Христова Матева
Дело: 20227060700359
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 май 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 350

гр. Велико Търново, 07.07.2022 г.

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІV-ти състав, в закрито съдебно заседание на седми юли две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Йорданка Матева

 

като разгледа докладваното от съдия Матева адм. д. № 359/2022 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производство по реда на чл. 158, ал. 3 от АПК и чл. 159, т. 4 от АПК

 

Настоящето дело е образувано по жалба от Г.М.В. от гр. В. Търново с вх. № 2500/23.05.2022 г., с искане да бъдат обявени за нищожни три отделни заповеди на Министерството на транспорта - Заповед № ПР-21 от 08.03.1999 г., публикувана в ДВ бр. 26/1999 г., Заповед № ПР-21-Б от 06.04.1999 г., публикувана в ДВ бр. 39/1999 г. и Заповед № ПР-21 от 13.05.1999 г. на Министерството на транспорта, публикувана в ДВ бр. 49/1999 г., всички относно приватизацията на фирма „Пътнически превози“ ЕООД – В. Търново. Оспорващият твърди, че обект на приватизацията е фирма „Пътнически превози“ ЕООД – В. Търново, а във фирмения регистър към Великотърновския окръжен съд нямало регистрирано държавно дружество с такова наименование. Оттам, според него, следвал извод за нищожност на посочените заповеди.

Така подадената жалба не е била редовна с оглед на изискванията по чл. 150, ал. 1, т. 6 и т. 7 от АПК, а именно – извън употребеният термин „нищожност“ по отношение на посочените заповеди не са посочени никакви конкретни основания за претенциите на молителя за нищожност, както и по какъв начин тези заповеди засягат неговата правна сфера; не е било изпълнено и изискването по чл. 151, т. 3 от АПК – да се внесе държавна такса в размер на по 10 лв. по сметка на съда за всяка жалба. Ето защо с разпореждане на съдията-докладчик от 26.05.2022 г. жалбите са оставени без движение, като на молителя са дадени указания за отстраняването на нередовностите в 7-дневен срок, съгласно чл. 158, ал. 1 от АПК.

С разпореждането са изискани от Министерството на транспорта и съобщенията комплектовани административните преписки по посочените заповеди и изпращането им в съда.

С молба с вх. № 2857/01.06.2022 г. по описа на АС – В. Търново Г.В. е представил документ за платена държавна такса в размер на 30 лв., като е подал допълнителна молба, озаглавена “изпълнение на разпореждане”. В нея по същество са изложени общи, теоретични доводи за същината и правните последици от нищожността на административни актове, без да се уточняват конкретните основания за нищожност на оспорваните заповеди. По отношение на правния интерес от оспорването, г-н В. и посочено, че след като заповедите не съществуват в правния мир, те това накърняват негови права.

От МТС е депозиран писмен отговор с вх. № 3214/13.06.2022 г. (доокомлектован с пълномощно от 26.06.2022 г.), с който жалбите са оспорени като недопустими и неоснователни с подробни съображения за естеството на спора като гражданско правен, липсата на правен интерес у В. да оспорва една приватизационна процедура в която не е участвал, но е оспорил отделни части от нея, при това неуспешно, като е водил серия предходни дела в този смисъл както пред гражданските съдилища, така и пред ВАС (всички прекратени или приключили с акт по същество, отхвърлящ претенциите му).

 

Като взе предвид горното от фактическа страна, съдът намира следното от правна:

Преди всичко, и понастоящем нередовностите в жалбите не са отстранени. С разпореждането на съдията-докладчик са дадени подробни указания на г-н Г. В. да посочи както пороци на съответния оспорван акт и основания за нищожност, така и да обоснова наличие на правен интерес от оспорването му, тъй като простото оспорване на актове с искане за обявяване на нищожност не произвежда само по себе си правен интерес у оспорващия. Никакви уточнения в тази насока не са внесени с т.нар. „изпълнение на разпореждането“ и не се установява и до сега по какъв начин заповедите засягат пряко и непосредствено неговата правна сфера. При оспорване на административните актове с искане за прогласяване на нищожност, трябва да се докаже пред съда, че е налице засягане или предстоящо засягане на права или законни интереси. Правният интерес следва да е правомерен, личен и обоснован, както и да е налице към момента на предявяване на претенцията пред съда. В този смисъл е Тълкувателно решение № 3 от 16.04.2013 г. по т.д. № 1/2021 на ВАС, поради което не може да се приеме, че простото оспорване на един акт с искане за прогласяването му за нищожност  обосновават правния интерес от воденето на такова дело.

На второ място, жалбоподателят не е адресат на оспорваните заповеди, нито с тях се засягат пряко и непосредствено лични права, свободи и интереси, нито се създават задължения, поради което същият няма правен интерес от обжалването. Видно от представената по делото административна преписка от МТС е, че със Заповед № ПР-21/08.03.1999 г. министърът на транспорта на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 21 и чл. 23 от ЗППДОбП (отм.) е наредил да се открие процедура за приватизация на „Пътнически превози – Велико Търново“ ЕООД, да не се извършват разпоредителни действия с активи на дружеството и е определили условия за започване на процедурата. Със Заповед № ПР-21-Б/06.04.1999 г. са определени условията за продажба на 80% от дяловете на дружеството и е утвърдена конкурсната документация за продажбата. А с последната от оспорените заповеди - Заповед № ПР-21 от 13.05.1999 г. на Министерството на транспорта, просто е удължен срокът за подаване на предложенията.

Жалбоподателят не е адресат на тези заповеди, нито противно на твърденията му се установява да е бил участник в проведената приватизационна процедура. Съгласно чл. 12 от Наредбата за конкурсите (отм.) обаче, само участниците в конкурса могат да обжалват индивидуалните административни актове на органа по чл. З от ЗППДОбП (отм.). Според разпоредбата на чл. 147, ал. 1 от АПК, право да оспорват административни актове имат тези граждани и организации, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения. След като жалбоподателят не е адресат на заповедта и с нея не се засягат пряко и непосредствено лични права, свободи и интереси, нито се създават задължения, доколкото няма данни по делото той да е участник в проведената конкурсна процедура, то същият не е доказал наличие на правен интерес от оспорване на заповедите, което обуславя извода, че жалбите му са процесуално недопустими, поради което и на основание чл. 159, т. 4 от АПК следва да се оставят без разглеждане, а производството по делото прекратено, защото наличието на правен интерес е от категорията на абсолютните процесуални предпоставки за допустимост на жалбата, за които съдът следи служебно.

На края, в този смисъл са и редица други съдебни актове, приложени към административната преписка, постановени в други съдебни производства, образувани от оспорващия по повод на посочената приватизационна процедура (вж. вкл. Определение № 4372/07.04.2017 г. по АД № 3552/2016 г. на ВАС.) Практически настоящето производство е поредно между същите страни по този повод, като никакви нови факти и обстоятелства не се навеждат, нито се прецизират оспорванията, които и преди са били намирани за нередовни и недопустими по изложените по-горе мотиви.

 

Водим от горното и на основание чл. 158, ал. 3 от АПК и чл. 159, т. 4 от АПК, Административният съд – В. Търново, Четвърти състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от Г.М.В. от гр. В. Търново с искане да бъдат обявени за нищожни Заповед № ПР-21 от 08.03.1999 г. на Министерството на транспорта, публикувана в ДВ бр. 26/1999 г., Заповед № ПР-21-Б от 06.04.1999 г. на Министерството на транспорта, публикувана в ДВ бр. 39/1999 г. и Заповед № ПР-21 от 13.05.1999 г. на Министерството на транспорта, публикувана в ДВ бр. 49/1999 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по АД № 359/2022 г. по описа на Административен съд – В. Търново.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: