Решение по дело №422/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 ноември 2020 г. (в сила от 17 март 2021 г.)
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20207260700422
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№742

гр. Хасково, 09.11.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Хасково в открито съдебно заседание на   двадесети октомври две хиляди и двадесета година, в състав:                     

                                                                                                            Съдия :Цветомира Димитрова

при участието на секретаря  Светла Иванова ……………………………………………………

и в присъствието на прокурор:………………………………………………………………………

като разгледа докладваното от съдия Димитрова адм.д. № 422/2020г. по описа на Административен съд - Хасково

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 118, ал. 1 от КСО във вр. чл. 145 и сл. от АПК.

 

 Образувано е по жалба на  И.С.М. ***, против Решение № Ц1012-26-97-1/13.05.2020г. на Директор ТП на НОИ - Хасково, с което  е отхвърлена жалбата на оспорващата против задължителни предписания № ЗД-1-26-00744557 от 09.04.2020г.  на контролен орган на ТП на НОИ - Хасково.  

Твърди се, че с обжалваният административен акт са въведени  несъществуващи изисквания от неотносими  към социалното осигуряване  законови разпоредби.  Законът за ветеринарномедицинската дейност и подзаконовите му  нормативни актове, регламентирали изисквания относно ветеринарните норми  при отглеждане на животни, но не били критерии  за отглеждане или не на животни.  Броят  и вида на  отглежданите животни  бил критерии за степента  и вида на изискваните ветеринарни грижи и отстояния, за да не се допуска пандемия при животните. Излагат се и доводи за несъставомерност на извода на административният орган, че от личното стопанство не може да се продава животинска продукция и продукти. Сочи се също, че критериите и условията  за регистриране на земеделски стопани  били възложени за  извършване и контрол  на ОД”Земеделие”-Хасково и длъжностните лица към  ТП на НОИ нямали правомощия да контролират декларираните данни, а притежавали единствено сигнална функция. В решението се кредитирали  несъществуващи изисквания към тези в чл.4, ал.3,т.4 от КСО, където като единствено и достатъчно условие, за да е налице самоосигуряване на физическо лице е поставена регистрацията  като земеделски стопанин, което безспорно било установено за извършено.   

С оглед на така изложеното, се моли да бъде отменено оспореното решение и потвърдените с него  задължителни предписания  на контролен орган на ТП на НОИ - Хасково, както и да бъдат заплатени направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител на жалбоподателката.  

Ответникът - Директор на ТП на НОИ – Хасково, в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт в ТП на НОИ – гр. Хасково -Запрянова, която оспорва предявената жалба, като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена. Моли за присъждане на разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателката е регистрирана, като самоосигуряващо се лице – земеделски стопанин   и е обявила започване на дейност  считано от 29.07.2017г.  Същата е регистрирана  като земеделски стопанин отглеждащ домашни птици .

След извършена справка в Интегрираната информационна система – ВетИС на БАБХ към 23.03.2020г., е установено, че жалбоподателката няма вписан/регистриран животновъден обект.

Със задължителни предписания изх.№ ЗД-1-26-00744557/09.04.2020г. Контролният орган на ТП на НОИ е предписал в срок от 14 - работни дни от получаването им, самоосигуряващото се лице   И.С.М.:  1. да подаде в ТД на НАП Пловдив, офис Хасково, Декларация образец № 1 „Данни за осигурено лице“ за самоосигуряващия се, съдържаща заличаващи данни за периода от   м. 07.2017г. до м. 02.20202г., с посочен т.12, вид на осигурен код 13;  2. Да се заличи подадената декларация ОКД-5, подадена в ТД на НАП-Пловдив, офис Хасково със заявения период на упражняване на дейност , като самоосигуряващо се лице, регистриран земеделски стопанин от 28.07.217г.; 3. Да заличи  подадената в ТП на НОИ Хасково Удостоверение Приложение № 9 към  общ 6 бр. болнични листове, Приложение № 11 за изплащане на парично обезщетение  при бременност и раждане  по чл. 50, -51 от КСО от 135-410 от дата 2803.2018г. по чл. 50 от КСО и Приложение № 11 за изплащане на парично  обезщетение  за отглеждане на малко дете от  дата 28.12.2018г. по чл. 53 от КСО.

Задължителните предписания са  оспорени с жалба, депозирана на  21.04.2020г. под вх.№  Ц 1012-26-97 пир ТП на НОИ-Хасково.

По повод така подадената жалба с оспореното Решение №  Ц1012-26-97-1 от 13.05.2020г. Директорът на ТП на НОИ - Хасково е приел оспорените задължителни предписания за правилно и законосъобразно издадени. Административният орган е възприел констатациите на контролния орган от извършената проверка, а като мотиви за потвърждаване на дадените задължителни предписания е изложил, че земеделският стопанин няма вписан/регистриран животновъден обект съгласно чл. 8, ал. 2 от Наредба № 3/29.01.1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, което доказвало, че жалбоподателката не попада в обхвата на § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО, тъй като няма право да предлага на пазара произведените суровини и храни по аргумент на чл. 13, ал. 4 от Закона за животновъдството, поради което не подлежи на осигуряване.

Решението е връчено на жалбоподателката на 19.05.2020г., а жалбата срещу решението, във връзка с която е образувано настоящото производство, е подадена  чрез административният орган  на   22.05.2020г.  и заведена  под вх. № Ц1012-26-97-2.

По искане на оспорващата страна по делото са ангажирани гласни доказателства чрез разпит в качеството на свидетел на К. Й. М.- живуща в близост до оспорващата в с. К. П., обл. Хасково.  Свидетелката сочи, че  жалбоподателката се занимава с пилета и кокошки от 2017г.  и продава пилета и яйца. Самата свидетелка също си купувала.  Заявява, че оспорващата  живеела на един адрес с  родителите си и  със съпруга си. Сега си купила отделно друга къща в с.К. П., но отглеждала кокошките при родителите си. Случвало се свидетелката да купува пилета и яйца и от родителите на И.М..  Заявява, че си  имали всичко -  имали касов апарат  и давали документ.

Твърденията на оспорващата страна-лично и чрез процесуален представител са, че не разполага  с касова книга,  в данъчна служба не е декларирала и не е подавала годишна декларация, както и че не разполага с документи  за осъществяваните продажби.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Оспорването е подадено от адресат на акта,  насочено е против годен за обжалване административен акт и е подадена в установения от закона срок по чл. 149, ал. 1 от АПК. Поради това съдът приема жалбата за процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

    Съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен по смисъла на чл. 117, ал. 1, т. 3 от КСО орган, в рамките на вменената му териториална и материална компетентност, в предписаната от закона форма и  при наличие на материално правно основание за това. В този смисъл не се установяват съществени пороци на акта, които да обосновават неговата нищожност. Съгласно разпоредбите на чл. 107, ал. 1 и ал. 2, т. 1 от КСО, контролът по спазването на нормативните актове по държавното обществено осигуряване във връзка с дейността, възложена на НОИ, се осъществява от контролните органи на НОИ, какъвто контролен орган са и инспекторите по осигуряване в териториалните поделения на НОИ. В правомощията на последните, съобразно разпоредбата на чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО е даването на задължителни предписания за спазване на разпоредбите по ДОО, подлежащи на обжалване пред ръководителя на съответното ТП на НОИ. Административните актове са обективирани в изискуемата писмена форма и са подписани от издателя си, поради което не са налице основания за оспорване по чл. 146, т. 2 и 3 от АПК.

Основният въпрос в настоящото съдебно производство е дали така дадените от органа предписания, потвърдени с оспореното решение, са законосъобразни. Съдебната инстанция по същество преценява законосъобразността на обжалвания административен акт на основата на съдържащите се в него фактически основания за издаването му - чл. 142, ал. 1 от АПК, като проверява дали те действително са се осъществили и ако са се осъществили, следват ли от тях по силата на правна норма разпоредените правни последици. Така законосъобразността на административния акт се преценява въз основа на фактите, посочени в него, които съдът не може да допълва или заменя. В процесния случай   съдът намира, че актът е  съобразен с материалния закон.

Безспорно по делото бе установено, че жалбоподателката е притежавала валидна регистрация като земеделски стопанин, съгласно чл. 5, ал. 3 от Наредба № 3 от 29.01.1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители. По смисъла на КСО обаче, наличието само на регистрация като земеделски стопанин не е достатъчно, за да възникне осигурително правоотношение с произтичащите от него права на обезщетение, тъй като не е налице идентичност между качеството земеделски производител и осигурено лице. Легална дефиниция за понятието „осигурено лице“ е дадена в § 1, ал. 1, т. 3 от КСО, според която „осигурено лице“ е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1 и за което са внесени или дължими осигурителни вноски. Според чл. 10, ал. 1 от КСО, осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1 и за който са внесени или дължими осигурителни вноски, и продължава до прекратяването й. По силата на § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО регистрирани земеделски производители са физическите лица, които произвеждат растителна и/или животинска продукция, предназначена за продажба, и са регистрирани по установения ред. По аргумент от горното, лице, за което не е доказано, че е извършвало трудова дейност, в настоящия казус, че е произвеждало земеделска продукция, предназначена за продажба, не може да има качеството осигурено лице, независимо, че за него са подавани данни в НОИ и са внасяни осигурителни вноски. Следователно изискването на законовата разпоредба, съдържаща определението за „осигурено лице“ по смисъла на КСО е лицето реално да осъществява дейност като земеделски производител, като произвежда продукция за продажба, както и да е регистрирано по съответния ред.

В случая няма спор за регистрацията на жалбоподателката на основание чл. 1, ал. 1 от Наредба за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица и български граждани на работа в чужбина и морските лица като самоосигуряващо се лице – земеделски стопанин, както няма спор и за периодите, през които е била регистрирана. Не се спори и относно регистрацията на жалбоподателката като земеделски стопанин в ОДЗ, както не е спорна и извършваната от жалбоподателката дейност – произвеждана животинска продукция. Спорен е фактът дали осъществяваната от жалбоподателката е извършвала продажба   на продукция от личното ѝ стопанство и ако е дали тази продажба  е относима при преценката на качеството ѝ като осигурено лице.

Съгласно § 1, ал. 1, т. 5 от Допълнителните разпоредби на КСО „регистрирани земеделски стопани и тютюнопроизводители“ са физическите лица, които произвеждат растителна и/или животинска продукция, предназначена за продажба, и са регистрирани по установения ред. Към Министерството на земеделието, храните и горите се създава и поддържа регистър на земеделските стопани – чл. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители, а редът за регистрация на земеделските стопани е регламентиран в Наредба № 3 от 29.01.1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани. Регистрацията се извършва в Областна дирекция „Земеделие“ по постоянния адрес на физическото лице или едноличния търговец въз основа на анкетни карти с анкетни формуляри, попълнени от земеделския стопанин, като в ОДЗ се води регистър на земеделските стопани на територията на областта. Предвид вида на извършваната от жалбоподателката дейност – отглеждане на птици, в настоящия случай са приложими и разпоредбите на Закона за животновъдството, където е направено разграничение по отношение на животновъдния обект – чл. 13, ал. 4 и 5. Животновъдните обекти, в които се отглеждат животни с цел добив на суровини и храни за лична консумация, се определят като лично стопанство и собствениците им нямат право да предлагат на пазара произведените в обекта суровини и храни, а тези, в които се отглеждат животни с цел добив на суровини и храни, които се предлагат на пазара, се определят като ферми. В Закона за животновъдство – § 1, т. 46 и 47 се дава легално определение на понятието „ферма“ - животновъден обект, в който се отглеждат животни с цел добив на суровини и храни за предлагане на пазара, както и на „лично стопанство“ - животновъден обект, в който се отглеждат животни с цел добив на суровини и храни за лична консумация. Съгласно чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност – в редакция преди изменение и допълнение от ДВ бр.13/2020г., собствениците или ползвателите на животновъдни обекти имат задължение да подадат заявление за регистрация на обекта до директора на съответната ОДБХ. Тоест по отношение на жалбоподателката следва да се приеме, че е била регистрирана като земеделски стопанин в ОДЗ, но не е регистрирала в ОДБХ животновъден обект съгласно изискванията на чл. 137 от ЗВМД. При безспорно установеното между страните, че този обект не представлява ферма, то не може да се приеме, че земеделският стопанин – като собственик на животновъден обект, е регистрирана по съответния ред, както и не е налице другото условие, изискуемо по § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО – да се произвеждат растителна и/или животинска продукция, предназначена за продажба.

По силата на чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт са регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители. Съгласно чл. 4, ал. 4 от КСО по свой избор те могат да се осигуряват и за общо заболяване и майчинство. Но на основание цитираните разпоредби се налага извод, че в кръга на задължително осигурените по КСО лица попадат само земеделски стопани, за които, на първо място, се предвижда да произвеждат продукция, предназначена за пазара, както и да бъдат регистрирани за това по установения ред. В този смисъл не следва да се счита, че регистриран по реда на ЗПЗП и Наредба № 3/29.01.1999г. земеделски стопанин, който е собственик/ползвател на животновъден обект, но не е регистрирал този обект по реда на чл. 137 от ЗВМД и този обект е лично стопанство, тоест не произвежда продукция за пазара, е „регистриран земеделски стопанин” по смисъла на § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО. В случая е неотносимо обстоятелството дали продукцията от личното стопанство в действителност е била продавана, доколкото законът поставя изискване продукцията да се произвежда с предназначение продажба, тоест продукцията да се произвежда в съответен вид стопанство, за което законът изрично регламентира възможност да бъде предлагана на пазара.

 Въпреки това съдът намира, че  по делото не е доказано че така произвежданата продукция е действително продавана. В тази връзка следва да се посочи, че не се кредитират показанията на разпитаната по делото свидетелка Митева, в частта им в която заявява, че закупувала от жалбоподателката животинска продукция. От една страна същите не се подкрепят от останалия събран по делото доказателствен материал. От друга страна показанията на свидетелката, в частта им в която се твърди,че жалбоподателката разполага с касов апарат и при продажбата се издава документ,  са в пряко противоречие с  твърденията  на оспорващата страна, че няма регистриран касов апарат  и не разполагат с документ за извършените продажби. Съответно, тази недостоверност в показанията на св.Митева, поставя под съмнение показанията  й в  частта им в която се заявява, че  е закупувала от жалбоподателката пилета и яйца и   е основание съдът да не ги възприема с доверие.

Поради изложеното съдът счита, че както към датата на регистрация по чл.1, ал.1 от НООСЛБГРЧМЛ, така и към датата на издаване на оспорения акт, жалбоподателката не се явява самоосигуряващо се лице, тъй като не попада сред изброените в чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО, вр. с § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО лица. Подадените от нея данни като самоосигуряващо се лице, регистриран земеделски стопанин, са некоректни и следва да бъдат заличени, в какъвто смисъл са задължителните предписания. В този смисъл оспореното решение се явява правилно, а жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

При този извод относно спора в полза на ответника следва да се присъдят разноски в размер на минималния размер юрисконсултско възнаграждение, предвиден в чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ – 100 лева.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

                                                                       

ОТХВЪРЛЯ жалбата на    И.С.М. ***, против Решение № Ц1012-26-97-1/13.05.2020г. на Директор ТП на НОИ - Хасково, с което  е отхвърлена жалбата на оспорващата против задължителни предписания № ЗД-1-26-00744557 от 09.04.2020г.  на контролен орган на ТП на НОИ - Хасково.  

ОСЪЖДА И.С.М., с ЕГН ********** ***  да заплати на ТП на НОИ - Хасково направените по делото разноски - сумата от 100 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните.

                                       

 

                                                                                               СЪДИЯ: