Р Е Ш Е Н И Е №
гр.Русе, 26.11.2020г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Русенският
Районен съд, единадесети наказателен състав, в публично заседание на седемнадесети
ноември през две хиляди и двадесета
година, в състав:
Председател :
Александър Станчев
при секретаря Елка Цигуларова
и в присъствието на прокурора …………………….
като разгледа
докладваното от председателя АН Дело № 1830/2020г. по описа на съда, за
да се произнесе съобрази следното :
Производството е по реда на
чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление №
20-1085-002962/28.09.2020г., издадено от Началник Сектор „ПП“ към ОДМВР-гр.Русе,
против Р.Й.В., с ЕГН-**********, за нарушение на чл.20, ал.1 от ЗДвП е наложено
административно наказание „Глоба” в размер на 20 лв., на основание чл.185 от ЗДвП,
а за нарушение на чл.123, ал.1, т.3, б.а“ от ЗДвП е наложено
административно наказание „Глоба” в размер на 50 лв. и „Лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 1 месец, на основание чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП.
Срещу постановлението е подадена
жалба от Р.Й.В.. В нея се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно
и се моли съда да го отмени.
Жалбоподателят
е редовно призован, в с.з. не се явява лично.
Ответникът по жалбата,
редовно призован, не изпраща представител.
Районна прокуратура-гр.Русе,
редовно призовани, не изпращат представител.
Съдът, след като разгледа
жалбата, изложените в нея доводи и като се запозна с материалите по делото,
намира за установено от фактическа и правна страна следното:
На 15.08.2020г., около
14,14ч. в гр.Русе, изпълнявайки служебните си задължения, жалб.В.
управлявал товарен автомобил марка „Пежо Боксер“, с рег.№Р ***ВР, собственост
на ю.л. ***, БУЛСТАТ *********, като движейки се по ул.“Борисова“ в посока
Централна ЖП Гара, в района на паркирали до бл.“Вяра 2“ автомобили, предизвикал
ПТП с материални щети, т.к. със задната дясна част на управлявания от него т.а.
ударил предната лява част на паркирания л.а. марка „Фолксваген Голф“, с рег.№Р
9330 АР, собственост на К. г. К.
/свидетел по АУАН/. Жалб.В. не преустановил
движението с управлявания от него товарен автомобил. Около 18,30ч. К. К.
установил нанесените щети по автомобила си, сигнализирал Сектор „ПП“ към ОДМВР
– Русе за случилото се и подал заявление за издаване на протокол за ПТП. Впоследствие
св.Н.К. /актосъставител/ прегледал записите на две камери, които се намирали в
района на настъпилото ПТП и установил, че жалбоподателя го е извършил, като
личните му данни установил чрез разговор с управителя на ю.л. ***. На 28.08.2020г. жалб.В.
бил призован да посети адм. сграда на сектор „ПП“ към
ОДМВР-Русе, което и сторил, св.К. провел беседа с него, при която жалбоподателя
споделил, че не е разбрал за съприкосновението между двата автомобила, т.к.
превозвал строителни материали и му се сторило, че шума идва от тях във връзка
с неравности на пътното платно, поради което и не спрял да провери дали има
настъпило ПТП между управлявания от него и другия автомобил. С оглед
установените обстоятелства св.Н.К. съставил против жалбоподателя АУАН бл.№550472/28.08.2020г. за извършени нарушения по чл.20, ал.1 и по
чл.123, ал.1, т.3, б.“а“ от ЗДвП. Въз основа на АУАН било издадено и
обжалваното наказателно постановление.
Описаната фактическа
обстановка съдът прие за установена, въз основа на събраните по делото писмени
и гласни доказателства.
При така очертаната
фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:
Жалбата е допустима, подадена
е в законоустановения срок, а разгледана по същество е основателна.
Съдът приема, че АУАН и НП не
са съставени законосъобразно, като нарушенията не са доказани да са извършени
от жалбоподателя несъмнено и безспорно от обективна и субективна страна -
съобразно чл.6 от ЗАНН.
Относно т.1 от НП
Съдът приема, че не е
несъмнено и безспорно доказано по делото, че нарушението по т.1 от НП е
извършено от субективна страна от жалб.В.. Този
извод следва, както от обстоятелството, че още от самото начало при беседата си
със св.К. на 28.08.2020г., жалб.В. дал обяснения, че
не е разбрал за настъпилото съприкосновение между двете процесни
МПС, така и от обстоятелството, че по делото има данни, че към момента на
настъпване на ПТП, жалбоподателя в качеството му на работник във фирма ***, действително е превозвал строителни
материали, от които би могло да се произведе шум от разместване при
превозването им. Жалбоподателя още при беседването със св.К. /актосъставител/ е
споделил тези си възприятия, че не е разбрал за настъпилото ПТП. Тези обяснения
съда намира за логични, т.к. на първо място съприкосновението между двата
автомобила е станало със задната дясна част на товарния автомобил управляван от
жалбоподателя – с предната лява част на другия автомобил /в областта на
бронята, дефакто откачайки я/. На второ място, задната
дясна част на товарния автомобил е единствено видна чрез огледалото за обратно
виждане на не-шофьорското място и е нетипично, при управление на автомобил в
права посока, неизвършвайки движение на
заден ход или някаква маневра /напр. престрояване, изпреварване и др./ водача
на автомобила непрекъснато да следи пътната обстановка чрез това дясно за него
огледало за обратно виждане, а и общоизвестен е факта, че пътните настилки в
гр.Русе не се отличават с високо качество и са налични множество
деформации/неравности на асфалта в пътната мрежа на града /макар и по делото да
не е установен дефект на пътното платно на местопроизшествието/. Поради това, съдът
не изключва възможността жалб.В. действително да не е
разбрал за съприкосновението между двете МПС предвид и големите габарити на
управлявания от него автомобил, напротив, допуска в по-голяма вероятност такива
да са възприятията му като водач на МПС товарен автомобил марка „Пежо Боксер“,
с рег.№Р ***ВР, във връзка с настъпилото ПТП на процесното място и дата.
Относно т.2 от НП
Задълженията на водачите,
регламентирани в чл.123, ал.1, т.3, буква „а” от ЗДвП, са когато при ПТП са
причинени само материални щети, какъвто е процесния
случай. Съществения признак на тази законова хипотеза е да се окаже съдействие
за установяване на причинените вреди в резултат на настъпило ПТП с управлявано
от тях МПС. Такива обстоятелства по настоящото производство не са установени.
Нарушението по чл.123, ал.1, т.3, буква „а” от ЗДвП е акцесорно
на това по чл. чл.20, ал.1 от ЗДвП. При положение, че съдът приема, че не е
налице извършено нарушение от жалбоподателя по т.1 от НП от субективна страна,
то не са налице и законови основанията за налагане на наказание от АНО и по
чл.123, ал.1, т.3, буква „а” от ЗДвП, т.к. на жалб.В.
в настоящия казус не може да му се вмени такова задължение по т.2 от НП. Освен
това, когато пол. служители са призовали на 28.08.2020г. жалб.В.,
той се е явил в адм. сграда на Сектор „ПП“ към ОДМВР – Русе и след като е разбрал повода
на проверката е дал обяснения на св.К. за причината, поради която е продължил
да управлява товарен автомобил марка „Пежо Боксер“, с рег.№Р ***ВР след
настъпване на процесното ПТП, а именно,
че не е разбрал по какъвто и да е начин за настъпилото ПТП между двата
автомобила, поради което и е оказал единствено възможното съдействие на
горепосочената дата 28.08.2020г., когато му бил съставен АУАН
бл.№550472/28.08.2020г., връчен му надлежно
срещу подпис.
По горепосочените мотиви и на
основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 20-1085-002962/28.09.2020г., издадено от Началник Сектор „ПП“
към ОДМВР-гр.Русе, против Р.Й.В., с ЕГН-**********, с което за нарушение на
чл.20, ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 20
лв., на основание чл.185 от ЗДвП, а за нарушение на чл.123, ал.1, т.3, б.а“ от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 50 лв. и
„Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 1 месец, на основание чл.175,
ал.1, т.5 от ЗДвП.
Решението може да се обжалва
пред Административен съд – гр.Русе в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
Районен съдия :