Р Е Ш Е Н И Е
№
гр.****, 25.06.2021 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Врачанският
районен съд, VII наказателен състав, в откритото съдебно заседание, на двадесет и седми май, през
две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Районен
съдия: Росица Ангелова
при участието на секретаря Ваня В., като изслуша докладваното
от съдията н.а.х.д. № 413 по описа за
Производството
е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.
Образувано
е по жалба на „****“ ЕООД, ЕИК ****, представлявано от управителя К.**** чрез адв.
Цв.С. против Наказателно постановление № 32 от 06.04.2021
г., издадено от директора на ОДБХ-**** към БАБХ, МЗХГ, с което на основание чл.70,
ал.2 вр. ал.1 от Закона за управление на агрохранителната верига /ЗУАВ/, за
нарушение на чл.23, т.2 от същия закон на дружеството е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000.00 /хиляда/ лева.
В
жалбата се релевира оплакване за незаконосъобразност и неправилност на НП, издадено
при нарушение на материалния закон и административно производствените правила, при
липса на доказателства за извършеното нарушение и явна несправдливост на
наложеното наказание. Упълномощеният
защитник на жалбоподателя развива допълнителни доводи в тази насока в проведеното
съдебно заседание. Алернативно моли за прилагане на
чл.28 ЗАНН, а именно маловажност на случая.
Процесуалният
представител на ответната страна намира нарушението за доказано по безспорен
начин, а НП за издадено при спазване на съответните императивни разпоредби,
поради което моли за неговото потвърждаване.
Врачанският
районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото
доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от
фактическа страна следното:
Жалбата
против атакуваното НП е подадена в законоустановения 7-дневен срок, от лице
имащо право на обжалване и същата е процесуално допустима.
Административнонаказателното
производство е започнало със съставянето на Акт за установяване на административно
нарушение № 06-027 на 02.04.2021 г. против „****“ ЕООД за това, че при извършена проверка на 31.03.2021 г. в смесен магазин за
търговия с хранителни и нехранителни стоки в центъра на село **** е установено, че в обекта не се водят записи към системата за самоконтрол, за входящ
контрол на наличните храни и опаковъчни материали, което възпрепятства проследимостта на храните, а последният запис е направен на
01.04.2020 г. В акта е записано, че с
това деяние е нарушен чл.23, т.2 от ЗУАВ, който гласи, че: „При осъществяване на официален контрол
и други официални дейности по агрохранителната
верига контролните органи: …..т.2 имат право да
изискват представяне на сведения, записи,
документи и друг доказателствен материал, включително данни за лицата, от
които са получени и/или на които са
доставени елементи на агрохранителната верига.“
Актът е съставен от
подписалия се актосъставител Зв.Т. – инспектор в
отдел „Контрол на храните“ в ОБДХ-**** и е подписан от свидетеля д-р М.В. и е
подписан от нарушителя без посочени възражения. Въз основа на горния акт за
установяване на административно нарушение е издадено атакуваното Наказателно
постановление № 32 от 06.04.2021 г., издадено от директора на ОДБХ-**** към
БАБХ, МЗХГ, с което на основание чл.70, ал.2 вр. ал.1 от Закона за управление
на агрохранителната верига за нарушение на чл.23, т.2 от същия закон на
дружеството е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в минимален размер от 1000.00 /хиляда/ лева. В
НП е преповторена същата фактическа обстановка. При обжалване на НП пред ВрРС
са допуснати до разпит свидетелите, посочени в АУАН. От показанията на разпитаните
в хода на делото свидетели Т. и В. се установява факта на извършената проверка,
за чиито констатации е съставен протокол и Чек лист за инспекция, КП за
последваща проверка и Предписания от 02.04.2021 г., въз основа на които актосъставителят е съставил процесния АУАН. Свидетелите са
извършили проверката на място в обекта в село ****, община ****, където
присъствал и управителят ****. Свидетелите-представители на контролния орган
твърдят, че
в процесния смесен магазин са
установили редица нарушения, в това число и обстоятелството, че в обекта не се
водят записи към системата за самоконтрол, за входящ контрол на наличните храни
и опаковъчни материали.
Горните
свидетелски показания не са противоречиви, последователни са, кореспондират
едни спрямо други, както и на останалите събрани по делото писмени доказателства.
По делото
са събрани писмени доказателства, имащи значение за изясняване на
обстоятелствата по делото и разкриване на обективната истина, като в това число
са: Констативен протокол от извършена проверка на 31.03.2021 г., изготвен и подписан от свидетелите
Т. и В. с подробно описани констатации, който е неразделна част от съставения
АУАН; Чек лист за инспекция на обект за търговия на дребно с храни от
31.03.2021 г.; Констативен протокол от 02.04.2021 г. за последваща проверка и
Предписание от 02.04.2021 г.
При
гореустановената фактическа обстановка съдът достига до следните правни изводи:
Процедурата по установяване на административно
нарушение, издаването на наказателно постановление и неговото обжалване е
уредена в ЗАНН. За неуредените в посочения нормативен акт случаи, чл.84 от ЗАНН
препраща към субсидиарно приложение на разпоредбите на НПК.
Жалбата е депозирана от легитимна страна, в
предвидения от законодателя преклузивен срок и срещу
наказателно постановление от категорията на обжалваемите, поради което същата
се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.
Актът за установяване на
административно нарушение и атакуваното наказателно постановление са съставени
съгласно изискванията съответно на чл.37, ал.1, б.„б” от ЗАНН и на чл.47, ал.2
от ЗАНН, във връзка с чл.47, ал.1, б.„а” от ЗАНН от материално
компетентни органи, видно от приложените и приети по делото на л.29 и л.30
Заповеди.
Актът за установяване на
административно нарушение е съставен съобразно изискването на чл.40, ал.1 от ЗАНН – в присъствието на нарушителя и свидетел по установяване на нарушението; подписан е от актосъставителя и от свидетеля, съгласно разпоредбата на
чл.43, ал.1 от ЗАНН.
Въззивната
инстанция обаче намира с оглед данните по делото, че при съставянето на АУАН и при издаването на
НП са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които налагат
отмяна на НП на такова основание. От описаната в АУАН и впоследствие в
наказателното постановление фактическа обстановка е видно, че същите не съдържат
изискуеми реквизити по чл.42 и чл.57 ЗАНН. Констатираното от служителите на ОБДХ-****, отдел
„Контрол на храните” административно нарушение на чл.23, т.2 от ЗУАВ
не е надлежно индивидуализирано, като не са посочени дата и място на
извършването му, описано е нарушение от фактическа страна, посочена е
конкретната законова разпоредба, нарушена с деянието и съответната санкционна
норма, въз основа на която не следва да се ангажира административнонаказателната
отговорност на нарушителя. Не са посочени всички необходими елементи, които
определят и индивидуализират административното нарушение, вменени във вина на
нарушителя.
При съставянето на акта са допуснати нарушения
на процесуалните правила от категорията на съществените и неотстранимите, които
накърняват правото на защита на жалбоподателя. АУАН не съдържа всички
необходими реквизити. Описаното в акта като нарушение е неясно и формално. На
първо място следва да се отбележи, че в акта липсва посочена дата и място на извършване на нарушението, което
представлява съществено и неотстранимо нарушение на чл.42, т.3 от ЗАНН, т.е.
липсват съществени реквизити на акта. Посочената дата – 31.03.2021 г. е датата
на извършване на проверката от служителите на ОДБХ-****, но не и дата на
извършване на самото нарушение, като се има предвид и че не е ясно какво е то.
Липсата на посочена дата на нарушението прави невъзможна и проверката по чл.34 ЗАНН. На второ място в обстоятелствената
част на АУАН е описано едно нарушение,
като неводене на записи към системата за
самоконтрол, за входящ контрол на наличните храни и опаковъчни материали. На
така описаното нарушение актосъставителят е дал правна
квалификация по чл.23, т.2 ЗУАВ, като същата е неправилна и непрецизна, тъй
като не съответства на отразеното
деяние, категоризирано като административно нарушение. Същите грешки са
преповторени и в издаденото въз основа на акта наказателно постановление, т.е. няма
дата на извършване на деянието, а описаното нарушение не съответства на
дадената му правна квалификация.
В издаденото въз
основа на съставеният АУАН НП е пренесена същата фактическа обстановка. НП не съдържа
всички необходими реквизити, издадено е въз основа на акт, който страда от съществени процесуални нарушения.
Предвид
всичко гореизложено съдът намира въззивната жалба за основателна и като такава
същата следва да бъде уважена, а атакуваното НП следва да се отмени, като неправилно и незаконосъобразно.
Водим
от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Врачанският районен съд
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление № 32 от
06.04.2021 г., издадено от директора на ОДБХ-**** към БАБХ, МЗХГ, с което на
основание чл.70, ал.2 вр. ал.1 от ЗУАВ, за нарушение на чл.23, т.2 от ЗУАВ на „****“
ЕООД,
ЕИК
**** е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000.00 /хиляда/ лева, КАТО
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–**** по реда на глава XII АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: