Определение по дело №1848/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 650
Дата: 6 март 2023 г.
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20227050701848
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№ ……………/…………………………….г., гр.Варна

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр.Варна, ІХ-ти тричленен състав, в закрито заседание на шести март две хиляди двадесет и трета година в следния състав:

     Председател:Борислав Милачков

Членове:М.Иванова-Даскалова

Станислава Стоева

                                                           

като разгледа докладваното от съдия М. Иванова – Даскалова адм. дело №1848 по описа за 2022г. на Административен съд-Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

         

Производството е образувано по повод постъпила с вх.№12165/09.08.2022г. жалба от „АЛИСА 666“ЕООД-гр.Провадия срещу Заповед №РД-22-7706-81/08.07.2022г. на Областен управител на област Варна в частта по т.ІІ.

В жалбата се твърди, че дружеството стопанисва обект „Иванова воденица“ в град Варна, който граничел с т.нар.“Алея първа“, по която се достигало до него. Тъй като с т.ІІ от Заповед №РД-22-7706-81/08.07.2022г. на Областен управител на област Варна се спирало движението на ППС, ставало невъзможно достигането до обекта. Поради това се обжалва заповедта в частта по т.ІІ, която била свързана със забрана и промяна в организацията на движението на ППС в обхват на конкретни имоти и часови зони, чрез обособяване на КПП и въвеждане на пропускателен режим. В жалбата се твърди, че заповедта е нищожна и не можела да породи правно действие. Твърди се, че забраната за движение на ППС касаела имоти, които представлявали път от четвъртокласната пътна мрежа, за които областния управител нямал компетентност. Твърди се нарушение на процедурата, която изисквала предварително обявяване и обсъждане преди издаване на заповедта. В условие на евентуалност се твърди, че заповедта в частта по т.ІІ е незаконосъобразен акт – постановен при наличие на всички основания предвидени в чл.146 т.1,т.2, т.3, т.4 и т.5 от АПК. Иска се прогласяване на нищожността на т.ІІ от Заповедта, респ. отмяната й в частта по т.ІІ като незаконосъобразна.

При проверката на жалбата се установи, че е нередовна, тъй като с нея не са представени документ за платена държавна такса за образуване на делото и препис за връчване на насрещната страна. С разпореждане е указано на жалбоподателя възможността да отстрани нередовностите  в 7-дневен срок. Указанията са изпълнени в срок от дружеството, управителят на което с молба от 20.09.2022г. представя документ за внесена държавна такса от 50лв. за образуване на делото и препис за ответника.

Във връзка с проверката на допустимостта на жалбата, с разпореждане №12384/29.09.2022г. на дружеството-жалбоподател е указано в 7 - дневен срок да представи доказателства в подкрепа на твърденията, че стопанисва обект до който се стига по трасе попадащо в обхвата на т.II на Заповед №РД-22-7706-81/08.07.2022г. на Областен управител на област Варна.

Съобщението за разпореждане №12384/29.09.2022г. е връчено на представляващият дружеството управител И.А.И. на 08.10.2022г. В 7-дневният срок до 15.10.2022г. вкл. не са представени писмени доказателства в подкрепа на твърденията в жалбата за стопанисване на търговски обект в обхвата на заповедта.

Междувременно на ответника - Обл. управител на област с админ. център Варна е връчен препис от жалбата със задължението да депозира административната преписка. На 10.10.2022г. от ответника е представена административната преписка по издаването на оспорената заповед в частта по т.ІІ.

От текста на Заповед №РД-22-7706-81/08.07.2022г. на Обл. управител на област с админ. център Варна се установява, че е волеизявление с което въз основа на изложени в обстоятелствената й част на четири страници конкретни установявания, документи и др., на основание чл.31, ал.1, т.3, т.4 и чл.32 от Закона за администрацията, чл.14, чл.16, ал.1, чл.18, ал.1, чл.25, ал.1 и чл.81 от Закона за държавната собственост, чл.6, ал.4, т.2 от Закона за устройство на черноморското крайбрежие, чл.9, ал.3, предл. предпоследно /възникване на опасност за сигурността на движението/ от Закона за пътищата, издателят й постановил:

-В т.І. - задължил държавните органи, кмета на община Варна и полицията да оказват необходимото съдействие на служителите на дирекция „Административен контрол, регионално развитие и държавна собственост“ за опазването на имотите - държавна собственост, а именно: ПИ 10135.2561.8 с площ 6547 кв.м., с начин на трайно ползване - за друг вид естествен ресурс за превантивна защита, трайно предназначение - защитена територия; ПИ 10135.2536.190 с площ 21691 кв.м., с начин на трайно ползване - за друг вид естествен ресурс за превантивна защита, трайно предназначение - защитена територия; ПИ 10135.2536.189 с площ 10700 кв.м., с начин на трайно ползване - за друг вид естествен ресурс за превантивна защита, трайно предназначение - защитена територия; ПИ 10135.2561.14 с площ 8729 кв.м., с начин на трайно ползване — за друг вид естествен ресурс за превантивна защита, трайно предназначение - защитена територия; ПИ 10135.2561.19 с площ 5129 кв.м., с начин на трайно ползване - за друг вид естествен ресурс за превантивна защита, трайно предназначение - защитена територия, на основание чл. 81 от Закона за държавната собственост.

-В т.ІІ. - задължил органите на областна дирекция на Министерството на вътрешните работи, в т.ч. Пътна полиция, в т.ч. Общинска полиция да предприемат необходимите мерки за преустановяване на движението на пътни превозни средства в обхвата на ПИ 10135.2561.8, ПИ 10135.2561.14 и ПИ 10135.2561.19 /от кръговото кръстовище югозападно от ПИ 10135.2536.1023 до кръговото кръстовище в северния край на морски плаж „Рибарски“/, за периода до изграждането на пътно платно, тротоари, велосипедни алеи и другите елементи на пътната инфраструктура, отговарящи на техническите и нормативните изисквания съгласно българското законодателство, като на основание чл.81 от Закона за държавната собственост и чл.9, ал.3, предл. предпоследно /възникване на опасност за сигурността на движението/ от Закона за пътищата:

-        поставят забранителни пътни знаци, трайни физически прегради, патрулни автомобили със съответните им служители;

-        обособят два контролно-пропускателни пункта (КПП) на Крайбрежна алея „Капитан Георги Георгиев“, както следва: КПП 1 - на кръговото кръстовище югозападно от поземлен имот с идентификатор 10135.2536.1023, КПП 2 - на кръговото кръстовище в северния край на морски плаж „Рибарски“;

-        пропускателният режим на обособените КПП да се обслужва денонощно от служители на Сектор „Пътна полиция“ при областна дирекция на Министерството на вътрешните работи - Варна, съгласно План за организация на движението - приложение към настоящата заповед, съгласуван със Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Варна, и при спазване на следните ограничения;

-        зареждането на търговските обекти, изходящи се от кръговото кръстовище югозападно от поземлен имот с идентификатор 10135.2536.1023 до кръговото кръстовище в северния край на морски плаж „Рибарски“ да се осъществява в интервала от 05.00 часа до 08.00 часа всеки ден, като допускането на автомобили с тази цел да се осъществява само от КПП 1, като не се допускат тежкотоварни автомобили тип „ТИР“ или подобни;

-        извън часовия интервал по предходния параграф, да не се допускат МПС,

● с изключение на тези, обслужващи културни и спортни мероприятия, провеждащи се на територията на Крайбрежна алея „Капитан Георгиев“ и съседните й морски плажове, при условие че същите са предварително съгласувани с областния управител на област с административен център - гр. Варна, и концесионера/ите на морските плажове;

●както и с изключение на бавно движещ се туристически транспорт, представляващ автовлакче, по маршрута: от Морска гара - Варна, по ул. „Вълноломна“, по Крайбрежна алея „Капитан Георги Георгиев“, до буна№103 и обратно.

- в часовия интервал от 23,00 ч. до 05.00 ч. на следващия ден, всеки ден, концесионерът/ите имат право да бъдат допускани с МПС само от КПП 1, като не се допускат тежкотоварни автомобили тип „ТИР“ или подобни, като за целта областният управител на област с административен център - гр. Варна предоставя на концесионерът/ите 25 (двадесет и пет) пропуска за конкретно определени МПС, по изрично заявление на концесионера/ите;

- без ограничение във времето, типа на МПС и КПП за влизане и излизане от територията, обхваната от настоящата заповед, се допускат МПС на МВР, спешна медицинска помощ, пожарна и аварийна безопасност, аварийни служби, когато работят по отстраняване на аварии или бедствени ситуации, Община Варна, при извършване на контролна дейност или обслужващи международни, национални и градски мероприятия, МПС на Института по рибни ресурси - Варна, МПС на Общинско предприятие „Управление на проекти и озеленяване“, МПС, извършващи сметосъбиране и сметоизвозване по договор с Община Варна, МПС, извършващи поддържане на парковата инфраструктура /ако има такава/ и МПС, обслужващи химически тоалетни /ако има такива/.

В т.ІІІ задължил Дирекция „Национален строителен контрол“ да извърши проверка за законосъобразността на извършените строителни дейности върху брегоукрепителните съоръжения в гореописаните пет поземлени имота и да представи на областния управител становището си на основание чл.81 от Закона за държавната собственост в едномесечен срок от издаване на тази заповед.

В т.IV задължил Общинския експертен съвет по устройство на територията при община Варна да извърши проверка за законосъобразността на извършеното урегулиране на поземлените имоти, съседни на гореописаните пет поземлени имота, предвид липсата на транспортен достъп до тях, както и за законосъобразността на предвижданията на действащите устройствени планове за изграждане на второстепенни улици без свързаност с уличната мрежа и върху защитени територии, предвидени за брегоукрепване, и да представи на областния управител становището си, на основание чл.81 от Закона за държавната собственост, в едномесечен срок от издаване на тази заповед.

В т.V задължил Община Варна да му представи всички намиращи се в техническия й архив писмени доказателства, на хартиен или електронен носител, относно извършените строежи в обхвата на гореописаните пет поземлени имота, относно изработването и одобряването на всички предходни и действащи устройствени планове в същия обхват, както и относно основанията за ползването на същите имоти като улици, вкл. относно основанията за полагане на хоризонталната и вертикалната планировка на същите в сегашния й вид, на основание чл. 81 от Закона за държавната собственост, в едномесечен срок от издаване на тази заповед.

В т.VI задължил отдел „Финанси и управление на собствеността“ при дирекция „АПОФУС“ на Областна администрация - Варна да извърши анализ и да предостави на областния управител в едномесечен срок от издаване на тази заповед прогнозна сметка за необходимите разходи за следните мерки за опазване на държавната собственост: обособяване на тротоар за пешеходно движение от края на „Станчова алея“ до началото на изградения тротоар /по трасето на завоя от ресторант „Парми“ до морския бряг/; заличаване на хоризонтална и вертикална маркировка за паркоместа по трасето на изградения тротоар от северния край на поземлен имот с  идентификатор 10135.2536.190 до кръговото кръстовище в северния край на морски плаж: „Рибарски“/, и маркиране на тротоарната площ за движение само на пешеходци; изсичане на крайпътната растителност в обхвата на гореописаните пет поземлени имота с цел гарантиране на необходимата видимост и безпроблемно придвижване; в района на новоизградения паркинг да бъде актуализирана и опреснена хоризонтална и вертикална маркировка, вкл. да се поставят или подменят необходимите пътни знаци за изкуствени неравности; в участъка след новоизградения паркинг, посока юг да бъде обособена зона за пешеходно движение и велосипедна алея, с цел отделяне на пешеходното от велосипедното движение; в отсечката от северния край на новоизградения паркинг до началото на „Станчова алея“ /ресторант „Парми“/ съществуващата велоалея да бъде демаркирана, тъй като габаритът на платното за движение не позволява едновременно обособяването на две ленти за движение и велоалея, като в последната отсечка, при движението си, велосипедистите следва да се съобразяват с изискванията на ЗДвП.

В т.VII разпоредил на основание чл.60, ал.1 от АПК предварително изпълнение на заповедта по мотивите, изложени в т.9 и т.10 от обстоятелствената й част и указал, че това разпореждане за допускане на предварителното изпълнение на заповедта подлежи на обжалване пред съда в 3-дневен срок от съобщаването му.

С последваща Заповед №РД-22-7706-84/08.07.2022г. на основание чл.62 от АПК областния управител на област с административен център Варна допълнил Заповед №РД-22-7706-81/08.07.2022г. в т.ІІ и т.V, както следва:

В т.ІІ включил и нареждане в срок до 14.07.2022г. комисия в определен състав да приеме с писмен протокол изпълнената съгласно т.V, изр. посредно пътна сигнализация, съгласно План за организация на движението – приложение към заповедта, съгласуван със сектор „ПП“ при ОД на МВР-Варна.

В т.V включил и задължение на Община Варна в срок до 13.07.2022г. да изпълни пътната сигнализация съгласно План за организация на движението – приложение към настоящата заповед.

С преписката е представен Проект за временна организация и безопасност на движението /л.12 и следв. от преписката/ – с текстова част - обяснителна записка и графична част – временна организация на движението – ситуация и типови напречни профили, изготвен от правоспособно лице, приет с Протокол №НЕС-02-26/30.08.2002г. на НЕСУТРП и одобрен с решение №2338-6 от протокол №41/17.12.2002г. на Общински съвет-Варна, представляващ Приложение №1 и неразделна част към заповед №РД-22-7706-81/08.07.2022г. на Обл. управител. 

След попълване на делото с административната преписка, за втори път с Разпореждане №184/05.01.2023г. е дадена нова възможност на жалбоподателя да се запознае с материалите в нея, с текста на заповедта, на плана за безопасност – Приложение към нея и др. документи, планове и схеми, обосновали издаването на Заповедта с визираното в т. II съдържание в 7 - дневен срок от уведомяването, с указание в същия срок да депозира:

1/писмена обосновка за наличие на правен интерес за дружеството да оспори акта в частта по т.II и твърденията в жалбата, че той засяга неблагоприятно права и интереси на дружеството;

2/писмени доказателства в подкрепа на твърденията в жалбата и в писмената обосновка за правата и интересите му, които твърди, че Заповедта в т.II засяга неблагоприятно и пораждат за него правото да я оспорва.

В съобщението за разпореждането е указано на жалбоподателя, че при непредставяне на доказателствата със становище в срок - жалбата ще бъде оставена без разглеждане, а делото ще бъде прекратено.

Съобщението е върнато от седалището и адреса на управление дружеството в град Провадия в цялост с отбелязването, че при телефонен разговор с управителя на „АЛИСА 666“ЕООД И.А.И. той заявил, че не живее на адреса в гр.Провадия и развива дейност на адрес в град Варна, жк „Кайсиева градина“, ул. Трети март №32 и помолил съобщението да му бъде изпратено на този адрес, тъй като поради натовареност в работата нямал възможност да пътува до гр.Провадия за получаването му.

Ново съобщение за Разпореждане №184/05.01.2023г. е изпратено до „АЛИСА 666“ЕООД с управител И.А.И. на посочения от него по телефона адрес в град Варна, жк „Кайсиева градина“, ул. Трети март №32, където е получено лично от И. на 19.01.2023г.

В указания 7-дневния срок - на 26.01.2023г. от „АЛИСА 666“ЕООД е постъпила молба, в която отново се твърди, че дружеството стопанисва обект „ИВАНОВА ВОДЕНИЦА“ в гр.Варна, който граничел и до който се стигало по т. нар „Алея първа“. Отново се твърди, че с оспорената заповед в частта на т.II се спирало движението на ППС, което правело невъзможно достигането на клиентите до обекта; че тази забрана се отразила драстично върху дейността на дружеството, тъй като клиентите не можело да достигнат с МПС до ресторанта, а това довело до техния значителен отлив, което довело до прекратяване на дейността на ресторанта за съответния сезон. Твърди се, че това е изключително сезонен обект и затова за него настъпили необратими значителни имуществени вреди, загуба на очаквани приходи и на квалифициран персонал. Тъй като заповедта била без срок и забраната за движение на МПС щяла да продължи и през следващия летен туристически сезон, заради липса на клиенти ресторанта щял да прекрати дейността си, както и дружеството. В това се изразявало неблагоприятното засягане на правата и интересите на дружеството, които обуславяли по несъмнен и безспорен начин правния му интерес да обжалва заповедта.

Съдът констатира, че с тази поредна молба въпреки повторно дадените изрични указания от жалбоподателя „АЛИСА 666“ЕООД-гр.Провадия не са представени писмени доказателства в подкрепа на твърденията в жалбата, че дружеството стопанисва търговски обект, който попада в обхвата на т.ІІ на Заповедта.

Дружеството в двукратно дадената му възможност не представи писмени доказателства, от които да може да се направи извода, че стопанисва обект в имотите изброени в т.І на заповедта, които са публична държавна собственост с защитена територия /брегоукрепителни съоръжения/, за движение върху които е приет с Протокол № НЕС002-26/30.08.2002г. от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионалната политика  Проект за временна организация и безопасност на движението – Приложение №1 към т.ІІ на Заповедта, който проект е одобрен с Решение №2338-6 по протокол №41/17.12.2002г. на Общински съвет -Варна или в съседен имот на тези държавни имоти. Поради това в дадения двукратно срок жалбоподателят не ангажира писмени доказателства, от които да се направи извод за наличие за него на правен интерес и активна легитимация да оспори Заповед №РД-22-7706-81/08.07.2022г. на Областен управител на област Варна в частта по т.ІІ. налице е хипотезата на чл.159, т.4 от АПК, при която при липса на правен интерес за оспорването, жалбата се оставя без разглеждане, а образуваното по повод на нея съдебно производство се прекратява.

Водим от това и на основание чл.159, т.4 и чл.160 от АПК, Съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ заведената с вх.№12165/09.08.2022г. жалба от „АЛИСА 666“ЕООД-гр.Провадия срещу Заповед №РД-22-7706-81/08.07.2022г. на Областен управител на област Варна в частта по т.ІІ.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №1848/2022г. по описа на Административен съд - гр.Варна.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в 7- дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд- София по реда на глава ХІІІ от АПК.

 

                                               

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                

 

 

 

 

                                                          ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

 

2.