Р Е Ш Е Н
И Е
№ 753
Гр.
Пловдив, 04.04.2019 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – Пловдив, XVI
състав, в публично съдебно заседание на двадесет и първи март две
хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АЛЕКСАНДЪР МИТРЕВ
С участието на секретаря
РУМЯНА АГАЛАРЕВА, като разгледа докладваното от съдия Митрев адм. дело номер 3367 по описа на съда за 2018 година, за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производство пред първа
инстанция.
Образувано е по повод на
жалба, подадена от „Луми“ ЕООД, ЕИК по булстат *********, със седалище и адрес на управление: -
гр. Пловдив, ул. „Кръстьо Пастухов“ № 28-30,
представлявано от А.А.– управител, против Акт за
установяване на задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК № 575 от 19.03.2018 г. на главен инспектор
„Ревизии и контрол“, отдел „Финансова политика“, сектор „МДТ - Събиране“ при община
„Родопи“, в частта му, потвърдена в хода на административното обжалване с Решение
№ 162 от 19.10.2018 г. на началника на отдел „Финансова политика“ при община
„Родопи“ относно установените на дружеството публични задължения, както
следва: 1. Данък върху недвижими имоти за периода 01.01.2013
– 31.12.2017 г. в размер общо на 8 454.59 лв. и лихви в размер на
2 051.55 лв. и 2. ТБО – чистота на териториите и депо за периода 01.01.2013 – 31.12.2017 г общо в размер на 15 775.67 лв.
и лихви – 4 621.32 лв.
Твърди се
незаконосъобразност на акта, като мотивите за това могат да бъдат
систематизирани по следния начин: 1. Липса на материална компетентност на издателя
на акта; 2. Неправилно потвърдени задължения от решаващия орган по чл.107 ал.4
от ДОПК; 3. Общината реално не предоставя, както услугата по поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване за никой от процесните
периоди по отношение на собствения й имот, така и по отношение на компонента
обезвреждане на битовите отпадъци в депа. Настоява се за отмяна на акта, в
потвърдената му с решението на горестоящият
административен орган част по доводи, подробно изложени в представената писмена
защита. Претендират се сторените разноски.
Ответникът по жалбата – началник
отдел „Финансова политика“ при община Родопи, чрез процесуалния си
представител адв. М. оспорва жалбата по мотиви,
подробно изложени в представените по делото писмени бележки.
Пловдивският административен
съд – шестнадесети състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните
в настоящото производство доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
рамките на предвидения за това процесуален срок и от лице имащо правен интерес
от оспорването, в посочените й части е насочена срещу подлежащ на съдебен
контрол административен акт, след надлежно изчерпан ред за оспорването му пред горестоящия административен орган, което налага извод за
нейната допустимост.
За яснота на оспорващия и
предвид поддържаните възражения следва да се посочи, следното:
В чл.4 ал.1 ЗМДТ е
предвидено, че установяването, обезпечаването и събирането на местни данъци се
извършват от служителите на общинската администрация по реда на ДОПК;
обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред; според ал.3 в
производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и
задълженията на органи по приходите; според ал.5 кметът на общината упражнява
правомощията на решаващ орган по чл.152 ал.2 от ДОПК, а ръководителят на
звеното за местни приходи в съответната община на териториален директор на
Националната агенция за приходите.
Съответно чл.9б от ЗМДТ
изцяло препраща относно реда за установяването, обезпечаването и събирането на
местните такси по този закон към този по чл.4 ал. 1 – 5, както и, такова
препращане е сторено и относно обжалването на свързаните с тях актове.
С процесния АУЗД са
установени, както задължения за данък върху недвижимите имоти, така и за такса
битови отпадъци /ТБО, в конкретно посочени нейни компоненти/ и лихви за
несвоевременното разчитане на тези задължения, всички те за конкретно цитирани
периоди, подробно посочени в АУЗД и в решението.
В глава четиринадесета от
ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителните
осигурителни вноски, като от тях, за местните данъци и такси са приложими два
способа: предварително установяване, което се осъществява с акт за
установяване на задължение по данни от декларация по чл.107 ал.3 ДОПК, и
установяване, което се осъществява с ревизионен акт по чл.108 ДОПК.
В чл.144 ал.1 ДОПК е
предвидено, че по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите
актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е
предвидено друго, а според ал.2, разпоредбите на тази глава (глава седемнадесета, озаглавена „Общи разпоредби“ от дял
трети, озаглавен „Обжалване“) се прилагат в производствата по обжалване,
уредени в другите дялове на този кодекс, ако не е предвидено друго.
Въз основа на цитираните
законови разпоредби, които намират субсидиарно
приложение при установяването на задължения за данък върху недвижимите имоти и
таксата битови отпадъци, предвид препращащите разпореди на чл.4 ал.1-5 и чл.9б
от ЗМДТ и чл.144 ал.1 ДОПК, се налагат следните изводи: задълженията за данък
върху недвижимите имоти и ТБО могат да се установяват или чрез акт за
установяване на задължение по декларация по чл.107 ал.3 от ДОПК, или чрез
ревизионен акт по чл.108 от ДОПК; и в двата случая актът подлежи на
задължителен административен контрол, като за случаите, при които задължението
е установено с акт по чл.107 ал.3 ДОПК, компетентният горестоящ
орган (в ДОПК наречен „решаващ орган“) е ръководителят на звеното за местни
приходи в съответната община (според чл.4 ал.5 предл.
второ от ЗМДТ), а в случаите, при които задължението е установено с ревизионен
акт, решаващ орган е кметът на общината (според чл.4 ал.5 предл.
първо от ЗМДТ). На обжалване пред съда подлежи първоначалният административен
акт само в частта, която е обжалвана по административен ред, разбира се, в
предвидения за това преклузивен срок, и е потвърдена
при това обжалване (чл.156 ал.1, 2 и 3 ДОПК).
Издаденият по реда на
чл.107 ал.3 ДОПК акт, какъвто е настоящият случай, може да се обжалва в
14-дневен срок от получаването му пред ръководителя на звеното за местни
приходи в общината, а при евентуално потвърждаване на акта – същият може да
бъде обжалван пред съответния административен съд в 14-дневен срок от
получаване на решението за потвърждаването му или в срока по чл.156 ал.5 ДОПК
при мълчаливо потвърждаване по смисъла на чл.156 ал.4 ДОПК.
В конкретния случай се
установи, че АУЗД № 575 от 19.03.2018 г. (л.11) на главен инспектор „Ревизии и
контрол“ при община „Родопи“ е оспорен от „Луми“ ЕООД
с жалба вх. № 53-974-1 от 20.08.2018 г. пред горестоящия
в йерархията административен орган – началник отдел „Финансова политика“ при община
Родопи, който, от своя страна, в срока по чл.155 ал.1 от ДОПК /същият е
60-дневен и се брои от изтичане на срока по чл.146 от ДОПК, при липсата на
твърдения, а и на доказателства за хипотеза било то на чл.145 от ДОПК или на
чл.156 от ДОПК, т.е. е следвало да изтече на 19.10.2018 г., датата на която е
издадено потвърждаващото решение.
Същото е връчено на
оспорващия на 29.10.2018 г., който факт има значение единствено за началото на
срока за оспорването на АУЗД, в частта в която е потвърден в хода на
административното му обжалване по съдебен ред, а този преклузивен
срок съдът приема, че е спазен.
По делото е приложена и
Заповед № 506/19.05.2016 г. (л.29) на кмета на общ. Родопи – Пловдив, с която
на основание чл.4 ал.4 от ЗМДТ във връзка с чл.4 ал.1, ал.3 и чл.9б от ЗМДТ във
връзка с чл.128 ал.1 и ал.3 от ЗМДТ и чл.279 ал.1 и ал.3 от ДОПК във връзка с
чл.44 ал.2 във връзка с чл.44 ал.1 от ЗМСМА, лицето Теодора Димитрова Първанова
– на длъжност главен инспектор „Ревизии о контрол“, сектор „МДТ – събиране и
контрол“, отдел „Финансова политика“ и определено да има правата и задълженията
на орган по приходите по смисъла на ДОПК за времето на заемане на длъжността.
Предвид изложеното, съдът
намира за неоснователно възражението на жалбоподателя за липса на материална
компетентност на издателя на акта.
От
фактическа страна съдът намира за установено следното:
От Т.Д.П.-Г., на длъжност
главен инспектор „Ревизии и контрол“ в сектор „МДТ – събиране и контрол“, към отдел
“Финансова политика” при община Родопи, е извършена проверка по подадени
декларации по чл.17 от ЗМДТ, във връзка с установяване на задълженията за
местен данък и такса битови отпадъци /ТБО/ на „Луми“
ЕООД във връзка с декларирани от дружеството с 10 бр. декларация по чл.14 и по
чл.17 от ЗМДТ, подробно описани в АУЗД, недвижими имоти, при която е установено,
че лицето не е внасяло в цялост дължимите в тази връзка суми за периодите на
проверката – от 01.01.2011 г. до 31.12.217 г.
При проверката е
установено, че с декларация по чл.14 ЗМДТ са декларирани три имота извън
строителните граници на с. Кадиево, представляващи земя с различна площ, за
които има открити партиди; с декларация по чл.14 от ЗМДТ е деклариран един имот
извън строителните граници на с. Оризаре, с декларация по чл.17 от с.з. са
декларирани 5 имота извън строителните граници на с. Оризаре, състоящи се от
земя, като за всички тях също има открити партидни номера.
С така подадените
декларации „Луми“ ЕООД декларира, че едноличен
собственик на описаните имоти, намиращи се в с. Кадиево и в с. Оризаре, общ.
Родопи, обл. Пловдив.
Установено е, че лицето не
е внесло своевременно дължимия за имота данък недвижими имот, респ. че не е
внасяло дължима сума за ТБО, поради което и са установени следните публични
задължения: 1. Данък върху недвижими имоти за периода 01.01.2013
– 31.12.2017 г. общо в размер на 8 454.59 лв. и лихви за забава за
несвоевременното разчитане с бюджета на задълженията за данък недвижими имоти
за същия период общо в размер на 2 051.55 лв.; 2. Задължението за такса за
битови отпадъци за компонента поддържане чистотата на териториите за
обществено ползване и за компонентите й обезвреждане на битовите отпадъци в
депа или други съоръжения за периода 01.01.2011 г. –
31.12.2017 г. общо в размер на 16 225.25 лв. и лихва за несвоевременно
внасяне на таксата за същия период общо в размер на 8 076.51 лв.
В резултат на
административно обжалване, с Решение № 162/19.10.2018 г. (л.228) са потвърдени
задълженията на данък върху недвижимите имоти за периода 01.01.2013
– 31.12.2017 г. в размер общо на 8 454.59 лв. и лихви – 2 051.55 лв.
и ТБО – чистота на териториите и депо за периода 01.01.2013
г. – 31.12.2017 г. общо в размер на 15 755.67 лв. и лихви – 4 621.32
лв.
По преписката са налични заповеди № 644/12.10.2012
г. (л.160), № 790/25.10.2013 г. (л.163), № 799/27.10.2014 г. (л.163), № 1047/09.10.2015х
г. (л.174) и № 1105/18.10.2015 г. (л.180), с които в изпълнение на чл.63 ал.2 от ЗМДТ, кметът
на община "Родопи" определя границите на районите, видът на
предлаганите услуги и честотата на сметоизвозването
по населени места.
Във всички заповеди (л.160
–л.180) е посочено, че общината предоставя услугите сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане на чистотата на териториите за
обществено ползване (от 2013 г. насетне изрично са индивидуализирани и вида на
услугата извън и в границите на населените места) и обезвреждане на битови отпадъци
в депо (от 2014 г. изрично е посочен,о че обезвреждането се извършва в
Регионално ДТБО Цалапица) във всички населени места на територията на Община „Родопи“
– обл.Пловдив, целогодишно, като границите на
районите, в които се предоставят тези услуги конкретно по отношение на населените
места с. Кадиево и с. Оризаре са определени, както следва: за 2013 г. за с.
Кадиево и с. Оризаре - извършват се
всички услуги за имоти в регулацията на населеното място, имоти извън регулация
и на обекти по смисъла на чл.12 от ЗУО; за 2014 г. за с. Кадиево - извършват се
всички услуги за имоти в регулацията на населеното място, имоти извън регулация
и на обекти по смисъла на чл.12 от ЗУО, а за с. Оризаре - извършват се всички
услуги за имоти в регулацията на населеното място, имоти на фирми: Евро трейд
консулт“ ЕООД, „Перфект 2004“ ЕООД и „Холсим кариерни
материали“ АД и на обекти по смисъла на чл.12 от ЗУО; за 2015 г. за с. Кадиево
- извършва всички услуги за имоти в регулация на населеното място и на обекти
по смисъла на чл.12 от ЗУО, а за с. Оризаре - извършват се всички услуги за
имоти в регулацията на населеното място, имоти на фирми: Евро трейд консулт“
ЕООД, „Перфект 2004“ ЕООД и „Холсим кариерни
материали“ АД и на обекти по смисъла на чл.12 от ЗУО; за 2016 г. за с. Кадиево
- извършва всички услуги за имоти в регулация на населеното място и на обекти
по смисъла на чл.12 от ЗУО, а за с. Оризаре - извършват се всички услуги за
имоти в регулацията на населеното място, имоти на фирми: Евро трейд консулт“
ЕООД, „Перфект 2004“ ЕООД и „Холсим кариерни
материали“ АД и на обекти по смисъла на чл.12 от ЗУО; за 2017 г. за с. Кадиево
- извършва всички услуги за имоти в регулация на населеното място и местността
„гьола“ в землището на с. Кадиево, а за с. Оризаре - извършват се всички услуги
за имоти в регулацията на населеното място, имоти на фирми: Евро трейд консулт“
ЕООД, „Перфект 2004“ ЕООД, „Холсим кариерни
материали“ АД, „Хелиос 2002“ ООД и „Поли болканс“ ООД в землището на с. Оризаре.
Представени са също и решения
на Общински съвет-Родопи (л.186 - л.214) за приемане на план-сметките за
приходите и разходите за дейностите по сметосъбирането и сметоизвозването,
депонирането и обезвреждането на битовите отпадъци и чистотата на териториите
за обществено ползване и определяне на промилите за облагане с такса битови
отпадъци.
Представено е и заверено
копие на Наредба № 7 за определянето и администрирането на местните такси и цени
на услуги в община Родопи – Пловдив (л.253).
Представени са и
доказателства за декларации по чл.14 и по чл.17 от ЗМДТ, както и данъчни оценки
на имотите (л.30 – л.159).
С цел доказване
фактическото предоставяне на услугите и в изпълнение разпореждането съда за
разпределяне на доказателствената тежест в процеса,
ответната страна предостави и съответно бяха приети писмени доказателства.
Представени са сключени
трудови договори, респ. заповеди за прекратяване на трудово правоотношение, от
които безспорно се установява, че през процесните
периоди конкретно в с. Кадиево и в с. Оризаре, община Родопи, са били наети по трудови
правоотношения лица на длъжност „общ работник чистота“ (с приложена длъжностна
характеристика за общ работник, дейност „чистота“, съобразно която трудовите му
функции са свързани с осъществява почистване на общинските улици, терени и
градини, сортиране и товарене на отпадъците до определените места, почистване
на улици, стълби и терени от сняг и лед през зимния период и прочие, л.251 –
л.322)
От посочените писмени
доказателства съдът приема, че община Родопи реално е предоставяла услугата по
поддържане на териториите за обществено ползване в с.Кадиево и с. Оризаре.
Безспорно е, от друга страна, че липсват доказателства за предоставянето й конкретно
в местността, където се намира имотът на оспорващата.
При така установеното от
фактическа страна съдът формира следните правни изводи:
При така
установеното и в изпълнение на задълженията си по чл.168 ал.1 във връзка с
чл.146 от Административнопроцесуалния кодекс, за
служебна проверка на обстоятелствата, съдът констатира, че административният
акт е издаден от компетентен орган и в съответната форма, при спазване на
процесуалноправните разпоредби по издаването му, но неправилно е приложен материалния
закон.
Посоченото по-горе относно
приложимостта на разпоредбите на ДОПК, съотнесено към
конкретиката на настоящия казус налага да се
приеме,че производството по установяване на задълженията за данък недвижим
имоти и ТБО по отношения на жалбоподателя за притежаваните от него имоти, е
по реда за установяването им предвиден в чл.107 ал.1 - 4. Посоченият нормативен
текст в своите алинеи предвижда, че, когато органът по приходите установява
размера на дължимия данък или осигурителната вноска въз основа на подадена
от задълженото лице декларация, задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден
в съответния закон като неговият размер се съобщава на задълженото лице. По
искане на последното органът по приходите издава акт за установяване на задължението
в 30-дневен срок от искането. Акт може да се издаде и служебно при
установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени
от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл.103 от ДОПК,
както и, когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок
и не е извършена ревизия.
Доколкото в случая от
доказателствата по делото безспорно се установява, че за процесните
периоди „Луми“ ЕООД е декларирало, с подадените от
него декларации, че е едноличен собственик на процесните
имоти, всички с партиден номер, находящи се в с.
Кадиево и в с. Оризаре. С оспорения акт е установено, че дружеството има
непогасени задължения за данък върху недвижимите имоти за периода 01.01.2013 – 31.12.2017 г. По делото няма данни задълженията
да са погасени. Отделно от това, конкретни възражения в тази насока не се
излагат.
Няма спор и, че „Луми“ ЕООД е данъчно задължено лице за данък върху
недвижимите имоти.
Съгласно чл.10 ал.1 от ЗМДТ
(действаща редакция,ДВ, бр.98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г.) с данък върху
недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и
поземлени имоти в строителните граници на населените места и селищните
образувания, както и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от
Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на
земята, когато това се изисква по реда на специален закон.
Съгласно чл.11 ал.1 от с.
з. данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими
имоти, а от своя страна, чл.64 от ЗМДТ (действаща редакиця,
ДВ, бр.95 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г.) гласи, че таксата се заплаща от
лицата по чл.11.
Или иначе казано, при
условие, че „Луми“ ЕООД е данъчна задължено лице за
данък върху недвижимите имоти и липсата на данни за заплатен данък върху тези
имоти, правилен е изводът на проверяващия за дължимост
на ДНИ за периода 01.01.2013 – 31.12.2017 г.
На
следващо място, ДНИ е заплатен не в предвидените за това срокове, поради което
и са били на лице предпоставките за служебно издаване на акта по чл.107 от ДОПК, предвид на което и правилно са определени лихви за тези задължения.
На
следващо място, няма спор и, че дружеството-жалбоподател не е заплащало ТБО –
чистота на териториите и депо за периода 2013 – 2017 г. Спорът тук се концентрира
върху въпросът – дължи ли се ТБО за тези услуги.
По
отношение на приложимия материален закон, на първо място, следва да се посочи,
че в новелата на чл.141 ал.3
от Конституцията на Република България е предвидено правомощие на
Общинските съвети да определят размера на местните такси, по ред установен със
закон.
В разпоредбата на чл.8 ал.1 ЗМДТ е регламентирано правото на тази съвети да издават наредби, с
които да уреждат, съобразно нормативните актове от по–висока степен, неуредени
от тях обществени отношения с местно значение.
Същевременно, съгласно чл.62 ЗМДТ
такса за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и
обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за
поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените
места, като размерът на таксата се определя по реда на чл.66 ЗМДТ
за всяка услуга поотделно – сметосъбиране и сметоизвозване;
обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистотата на
териториите за обществено ползване.
Съгласно
чл.63 ал.1 и ал.2 от ЗМДТ (действаща редакция, ДВ, бр.153 от 1998 г.) за имоти,
намиращи се извън районите, в които общината е организирала събиране и
извозване на битови отпадъци, се събира такса за ползване на депо за битови
отпадъци и/или за поддържането на чистотата на териториите за обществено
ползване. Границите на районите и видът на предлаганите услуги в съответния
район, както и честотата на сметоизвозване се определят
със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 30 /респ.31/ октомври
на предходната година.
Съгласно чл.67 ал.4 във връзка
с ал.1 и ал.2 от ЗМДТ таксата се определя в левове според количеството на
битовите отпадъци, когато не може да се установи количеството на битовите
отпадъци, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или
пропорционално върху основа, определена от общинския съвет; таксата за
поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в населените места
се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена
от общинския съвет.
От съдържанието на
цитираните текстове на чл.67 ал.1
и ал.2 ЗМДТ
се налага изводът, че е установена поредност при
прилагането на двата способа за определяне на размера на таксата битови
отпадъци. Първият способ, който е регламентиран в ал.1,
е определяне на размера според количеството на битовите отпадъци и само при
невъзможност за прилагането му, следва да намери приложение ал.2,
според която размерът на таксата се определя в левове на ползвател или
пропорционално върху основа, определена от Общинския съвет.
Способите по ал.1
и ал.2
за определяне размера на таксата за битови отпадъци не се прилагат
алтернативно, а се прилагат при условията на евентуалност – в посочената в
закона последователност.
Определянето и
администрирането на местните такси и в частност на таксата за битови отпадъци
е предоставено на Общинския съвет съгласно разпоредбите на чл.9 ЗМДТ
и чл.66 ал.1 ЗМДТ, който орган приема Наредба за определянето и администрирането
на местните такси и цени на услуги. Таксата за битови отпадъци се определя в
годишен размер за всяко населено място, въз основа на одобрена план-cметка за
разходите за всяка дейност, включваща разходите, посочени в чл.66 ал.1
т.1 – 4 ЗМДТ.
По делото е представена
Наредба №7 за определянето и администрирането на местните такси и цени на
услуги (Наредбата), в редакцията й към
момента на издаване на АУЗД. Според
чл.10 ал.9 от Наредбата, размерът на таксата за битови отпадъци се определя
според количеството генерирани битови отпадъци, като в случай на обективна
невъзможност, таксата се определя на база на данъчната оценка/отчетна стойност
и се заплаща заедно с данъка върху недвижими имоти. При определяне размерът на
таксата стриктно се спазва Методиката за определяне на количеството битов
отпадък, генериран от едно лице, утвърдена
от МОСВ, при съблюдаване особеностите на района, а именно – множество
жители, които пребивават временно и не могат да бъдат обхванати, традиционното
зеленчукопроизводство в урбанизираните територии, генериращо растителен
отпадък, което дава възможност за прилагане на двата подхода. Според ал.6 на
същата разпоредба таксата се определя според количеството на битовите
отпадъци, задължените лица подават декларация с указания вид и брой на съдовете
за събиране на битови отпадъци за съответната година. Според изр.трето на
същата разпоредба, физическите и юридическите лица, регистрирани по смисъла на
ТЗ, прилагат към настоящата декларация копие от фирмена програма за управление
на отпадъците. Т.е. ясно е разписано как се определя таксата за битовите
отпадъци.
От представената по делото
административна преписка се установява, че в изпълнение изискванията на
наредбата размерът на таксата за битови отпадъци е определян за всяка услуга
поотделно с решения на Общински съвет – Родопи за всяка от процесните
години.
Спорът между страните, в
частта относно вменените задължения за ТБО е свързан и с преценка относно
значението на заповедта на кмета по чл.63 ал.2 ЗМДТ и реалното предоставяне на
съответния компонент на услугата.
ТБО е съвкупност от три
различни услуги - сметосъбиране и сметоизвозване /за
тази услуга не е вменено задължение/; поддържане на чистотата на териториите
за обществено ползване; обезвреждане на битови отпадъци. Трите услуги са с
различно предназначение, съответно задължението за заплащане на такса за
тяхното ползване възниква при различни предпоставки.
Съгласно съдебната практика
услугата "поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване"
се предоставя от общината, за да гарантира приети от държавата и обществото
стандарти на поддържане на териториите за обществено ползване, необходими за
съвместното съжителство в рамките на съответната територия. Тя включва
поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и
другите територии от населените места и селищните образувания в общината,
предназначени за обществено ползване. Предпоставките, при наличието на които
възниква задължението за такса за този вид услуга са: правният субект да
притежава качеството на лице по чл.64 ал.1 ЗМДТ; Общинският съвет да е
определил размера на таксата за услугата; услугата
фактически да е предоставяна от общината. Следователно, във връзка с дължимостта на таксата за поддържане на чистотата на
териториите за обществено ползване, законодателят не е предвидил сред
предпоставките, включване на тази услуга в заповедта на кмета по чл. 63, ал. 2 ЗМДТ и попадане на имота в границите на районите, в които общината е
декларирала, че ще предоставя услугата. Този извод следва от изричната
разпоредба на чл.63 ал.1 ЗМДТ (действаща редакция, ДВ, бр.153 от 1998 г.),
според който, за имоти, намиращи се
извън районите, в които общината е организирала
събиране и извозване на битови
отпадъци, се събира такса за ползване на депо за
битови отпадъци и/или за поддържането на чистотата на териториите за обществено
ползване. Или иначе казано, таксата за услугата поддържане на чистотата на
териториите за обществено ползване е дължима и, когато имотът попада извън
районите, в които общината е организирала събиране и извозване на битови
отпадъци. Таксата се дължи за извършени дейности на териториите за обществено
ползване в населеното място, а не конкретно на територията на имота или в
непосредствена близост до него. Разбира се, за да е дължима таксата е
необходимо също така общината фактически да е предоставяла услугата - чл.71 т.2 ЗМДТ – такова фактическо положение ответникът установи чрез представените
писмени доказателства.
Услуга "обезвреждане
на битови отпадъци и поддържане на депа или на други съоръжения за
обезвреждане" е необходима по отношение на битовите отпадъци, получени от
сметосъбирането и сметоизвозването, така също за битовите
отпадъци, получени от поддържането на чистотата на териториите за обществено
ползване, както и за осигуряване на общото задължение на общината по
обезвреждане на битовите отпадъци. Именно с оглед на това, в Закона за
управление на отпадъците са определени задълженията на общините по третиране
на отпадъците, както и правните форми, чрез които това може да става.
Предпоставките за дължимост на таксата за тази услуга
са: правният субект да има качеството на лице по чл.64 ал.1 ЗМДТ; Общинският
съвет да е определил размера на таксата за услугата; общината да ползва депо
за обезвреждане на битови отпадъци или друго съоръжение за тяхното обезвреждане.
Следователно, за дължимостта на таксата за
обезвреждане и на таксата за поддържане на чистотата на териториите за
обществено ползване, законодателят не е предвидил предпоставките включване на
услугата в заповедта на кмета по чл.63 ал.2 ЗМДТ, съответно попадане на имота в
границите на районите, в които общината е декларирала, че ще предоставя
услугата. Този извод произтича от изричната разпоредба на чл.63 ал.1 ЗМДТ /в
приложимата ревдакция/, съгласно която таксата за
услугата обезвреждане на битови отпадъци е дължима и, когато имотът попада
извън районите, в които общината е организирала събиране и извозване на битови
отпадъци. Нейната дължимост, за разлика от другите
две услуги, законодателят не обвързва с доказването на фактическото
предоставяне на услугата, а се приема, че услугата се предоставя винаги,
когато общината ползва депо за обезвреждане на битови отпадъци. Поради това,
единствената хипотеза, при която лицата могат да бъдат освободени от заплащане
на такса за този компонент на ТБО, е когато липсва изградено депо, обслужващо
района на общината. В случая обаче съобразно представените доказателства такова
е на лице – общината ползва депо за обезвреждане на битови отпадъци – регионално
ДТБО - с. Цалапица. Наличието на депо, обслужващо района на общината, налага
извод за липса на условието и на чл.71 т.3 ЗМДТ (действаща редакция, ДВ, бр.101
от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) за недължимост на
такса за услугата "обезвреждане на битови отпадъци в депа".
Съобразно изложеното,
настоящият състав на съда намира, че оспореният административен акт в частта му
относно вменените задължения за съответните периоди за такса битови отпадъци за
компонентите "поддържане на чистотата на териториите за обществено
ползване" и "обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депа или
на други съоръжения за обезвреждане" за правилен и законосъобразен.
Що се касае до акцесорните задължения за лихви за забава – съгласно чл.162
ал.2 т.1 и т.3 от ДОПК, вземанията за ДНИ и за ТБО са публични общински
вземания. За неплатените в законоустановените срокове
публични задължения се дължи лихва в размер, определен в съответния закон
(чл.175 от ДОПК). Сроковете за заплащане на ДНИ и ТБО са изрично
регламентирани. При неплащането им в срок задълженото лице изпада в забава и дължи
лихва. Предвид посоченото правилно с АУЗД е установено, че невнесените в срок
местен данък и ТБО по силата на чл.4 ал.2 от ЗМДТ във връзка с чл.9б от ЗМДТ се
събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други
подобни държавни вземания. От жалбоподателя не е оспорено, че посочените в АУЗД
лихви върху главниците са правилно изчислени.
Предвид изложеното жалбата
се явява изцяло неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.
При този изход на спора и предвид
липсата на претенции от страна на ответника за присъждане на разноски, съдът не
дължи произнасяне по този въпрос.
Водим от горното, Административен
съд – Пловдив, XVI състав,
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Луми“ ЕООД, ЕИК по булстат
*********, със седалище и адрес на управление: - гр. Пловдив, ул. „Кръстьо Пастухов“ № 28-30, представлявано от А.А.–
управител, против Акт за установяване на задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК № 575 от 19.03.2018 г. на главен инспектор
„Ревизии и контрол“, отдел „Финансова политика“, сектор „МДТ - Събиране“ при
община „Родопи“, в частта му, потвърдена в хода на административното обжалване
с Решение № 162 от 19.10.2018 г. на началника на отдел „Финансова политика“
при община „Родопи“ относно установените на дружеството публични задължения,
както следва: 1. Данък върху
недвижими имоти за периода 01.01.2013 – 31.12.2017 г.
в размер общо на 8 454.59 лв. и лихви в размер на 2 051.55 лв. и 2. ТБО – чистота на териториите и депо
за периода 01.01.2013 – 31.12.2017 г общо в размер на
15 775.67 лв. и лихви – 4 621.32 лв.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на
РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: