ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 17
гр. Враца, 12.01.2021
г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V
състав, в закрито заседание на 12.01.2021 г., през две хиляди двадесет
и първа година в състав:
АДМ.
СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
като разгледа докладваното от съдия М.
РАДЕНКОВА адм. дело № 594 по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по жалба на Т.П.Ш. ***.
С разпореждане от 30.11.2020 г., получено от жалбоподателя лично на 04.12.2020
г., са му дадени указания да: 1.
Уточни вида на търсената съдебна защита – дали предявява иск; оспорва
административен акт или отправя искане по чл. 304 от АПК за налагане на
наказание за неизпълнение на актове на съда; 2. В случай, че оспорва административен акт – да посочи подлежащият
на оспорване акт и защо оспорващия счита оспорения акт за незаконосъобразен и
какво е искането му от съда; 3.
представи доказателствата, на които основава исканията си и посочи
доказателствата, които се иска да бъдат събрани от съда, в подкрепа на
твърденията в жалбата; 4. внесе по
сметка на АдмС-Враца д.т. в размер на 10,00 лева и представи вносната бележка в
деловодството на съда; 5. представи
преписи от жалбата и приложенията й според броя на останалите страни.
Жалбоподателят е
уведомен, че при неотстраняване на нередовностите в указания срок, жалбата ще
бъде оставена без разглеждане, а производството по делото ще бъде прекратено,
на основание чл. 158, ал. 3 от АПК.
Действително в този срок в
деловодството на съда е депозирана писмена молба относно разпореждане от 30.11.2020 г., но с нея не са отстранени нередовности в искането -
не е посочено в какво точно се състои искането до съда, кой е обжалваният
административен акт, действие или бездействие, кой е неговият автор
(административен орган или орган по изпълнението) и какви са неговите пороци,
дори напротив - изложени са неясни и
неразбираеми искания и твърдения, правещи невъзможно определянето на вида и
естеството на търсената от съда правна защита. В този смисъл извършените от Ш.
процесуални действия не са от естество да поправят недостатъците в
жалбата/искането.
С факта на неизпълнение на указанията на съда,
нередовностите на жалбата не са отстранени. При констатираното бездействие на
жалбоподателя настъпват последиците на чл. 158, ал. 3, вр. с ал. 1 от АПК, свързани с отказ на съда да се произнесе по
нередовно подадената жалба. При условие, че правото на оспорване не е
упражнено в предвидената форма, е налице процесуална пречка за допустимостта на
съдебно-административното производство.
Изявлението на
жалбоподателя не притежава белезите на жалба – не е посочен административен акт;
в какво се състои незаконосъобразността на акта и какво е искането от съда.
Съдебното
производство по реда на АПК започва по искане на заинтересовано лице – чл.126
от АПК. В това се изразява принципът на диспозитивно начало за иницииране на
съдебното административно производство. Съдът не може да тълкува правната воля
на оспорващия и служебно да определя предметът на оспорването. Задължението за
индивидуализиране на оспорения административен акт е задължение на оспорващия,
а не на съда, който дължи произнасяне само по конкретизиран предмет на
оспорването.
Жалбата се подава
чрез органа, издал оспорвания акт и съгласно чл. 150, ал. 1 от АПК съдържа: 1.
посочване на съда; 2. трите имена и адрес, телефон, факс и електронен адрес,
ако има такъв - за българските граждани, съответно името и длъжността на
прокурора, номера на телефона, факса или телекса или електронен адрес, ако има
такъв; 3. трите имена и адрес, личния номер - за чужденец, и адреса, заявен в
съответната администрация, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв; 4.
фирмата на търговеца или наименованието на юридическото лице, изписани и на
български език, седалището, последния посочен в съответния регистър адрес на
управление и електронния му адрес; 5. означение на обжалвания административен
акт; 6. указание в какво се състои незаконосъобразността на акта; 7. в какво се
състои искането и 8. подпис на лицето, което подава жалбата или протеста.
Налице е пълна
неясното, какво производство иска да инициира жалбоподателя. Нередовната жалба не може да
обезпечи развитието на съдебен контрол за законосъобразност.
При условие, че правото на оспорване не е
упражнено в предвидената форма, е налице процесуална пречка за допустимостта на
съдебно-административното производство.
При това положение
съдът намира, че жалбата, въз основа на която е образувано настоящото
производство следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по
делото – прекратено.
Препис от настоящото
определение следва да се изпрати на страните, на основание чл. 138 от АПК.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 158,
ал. 3, вр. с чл. чл. 150, ал. 1 и ал. 2 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т.П.Ш. ***.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. д. № 594/2020 г. по описа на АдмС – Враца.
Определението подлежи
на обжалване пред ВАС, в 7-дневен срок от уведомяването.
Да се уведомят страната,
чрез изпращане на препис от настоящото определение.
АДМ.
СЪДИЯ: