Определение по дело №146/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 584
Дата: 27 февруари 2023 г.
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20237050700146
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 януари 2023 г.

Съдържание на акта

                                      О П Р Е Д Е Л Е Н И Е                                                                                                /        2023г.            

 

Административен съд-гр.Варна, XXXIV състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и седми февруари, през две хиляди  двадесет и трета година, в състав:                                                            

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

    

като разгледа адм.д.№ 146/2023г. по описа на Административен съд - Варна, за да се произнесе взе предвид следното:                    

Производството е по реда на чл.256 и сл. вр.чл.146 и сл. АПК.

Образувано е след постъпването по подсъдност в Административен съд – Варна, изпратено в изпълнение на Определение №13967/13.12.2022г., постановено от ВРС по гр.д.№ 10113110113945 по описа за 2022г., на искова молба, подадена от Г.П.Г. ЕГН **********, в която е формулирано искане да бъде осъдена Община Варна „ да издаде заповед на основание ЗУТ, за премахване на частта от сградата с идентификатор №10135.2554.487.4 в ПИ №10135.2554.487“, която навлизала в имотните му граници. Счита, че това следва да стане по реда на чл.225а ЗУТ, тъй като имотът е четвърта категория.

В допълнителна молба вх.№ 78682/2022г., приложена на л.8 от гр.д.№ 13945/2022г. на ВРС, предвид предоставената с Разпореждане № 39609/28.10.2022г. по същото дело възможност, ищецът уточнява, че предявява иска си срещу кмета на район „Приморски“ при община Варна, който следва да бъде осъден за това, че бездейства и не постановява заповед за премахване по реда на чл.225а ЗУТ, на сграда с идентификационен номер 10135.2554.487.4 -  съсобственост на трети лица, която неправилно частично е разположена в неговия имот, съставляващ ПИ 10135.2554.293. Пояснява, че задължението за премахване произхожда от Решение №368/19.02.2021г., постановено от Окръжен съд – Варна по гр.д.№20203100103541/2020г.

В молба, наречена „Искова молба“ вх.№ 2008/09.02.2023г., формулира искане да бъде осъдена община Варна  да издаде заповед на основание Закона за устройство на територията за премахване на частта от сградата, която навлиза в имотните граници на съседния ПИ 10135.2554.293. Отново прилага Решение №368/19.02.2021г., постановено от Окръжен съд – Варна по гр.д.№20203100103541/2020г., от което се установява, че съдът е отхвърлил предявените от него и И.В.Г. искове, за осъждането на „Н1Груп“ООД и „ МГЛ Билд“ ЕООД да преустановят действията, с които пречат и нарушават възможността ищецът да се ползва от своя недвижим имот, като бъдат осъдени да премахнат частта от сграда с идентификатор 10135.2554.487.4, която навлиза в собствения на ищците имот с идентификатор 10135.2554.293 по КК и КР на гр.Варна.

 

Прилага доказателства, от които се установява, че е съсобственик в ПИ 10135.2554.293, притежаващ ½ ид.ч. от същия имот и изключителен собственик на сграда с идентификатор 10135.2554.293.4, предназначена за „ ХАНГАР, ДЕПО, ГАРАЖ“, което се установява от НА № 68/06.10.2017г. /л.14 от гр.д.№ 10113110113945 по описа за 2022г. на ВРС/ и собственик на ½ ид.ч. от самостоятелен обект с идентификатор 10135.2554.293.1.2, представляващ жилище, заедно с ½ ид.ч. от целия имот, което се установява от НА № 59/02.06.2016г./л.15/.

 

С оглед гореизложената фактическа установеност, по допустимостта на производството, съдът приема следното:

 

Противно на поддържаното от Г.Г. основание за защита, неиздаването на заповед по чл. 225а, ал. 1 ЗУТ не е фактическо, а правно бездействие. Предмет на иска по чл. 256 от кодекса е неоснователно бездействие чрез неизпълнение на произтичащо от закон или друг нормативен акт задължение за извършване на фактическо действие, а не за издаване на административен акт.  В този ред, на първо място ищецът не формулира твърдение, че кметът на район „ Приморски“ дължи издаване на заповед на основание, произтичащо от нормативен акт. Като такова, той посочва съдебен акт -  Решение №368/19.02.2021г., постановено от Окръжен съд – Варна по гр.д.№20203100103541/2020г. В допълнение, дори и съдебният акт да бе припознат като основание, в конкретния случай той не съдържа диспозитив, който вменява задължение на органа да предприеме действия по постановяване на заповед за събаряне. Напротив, с цитираното съдебно решение са отхвърлени исковете, с които е претендирано осъждане на трети лица да премахнат частта от сградата.  

Производствата по чл. 225 и чл. 225а ЗУТ за премахване на строежи имат служебен характер. В тях органът извършва собствена преценка относно правомерността на строежа. Евентуалното решение на административния орган за отказ да разпореди правната последица по чл. 225а, ал. 1 ЗУТ, изразено изрично или мълчаливо, не формира подлежащ на съдебно оспорване акт, припознат както от общата клауза на чл. 21 АПК, така и от специално основание по ЗУТ.  Тези изводи следват от съдържанието на контролните функции на административния орган, предпоставките за придобиване на качеството на заинтересована страна в административното производство с въпросния предмет и се основават на действащата правна уредба. Ерго, собственикът на съседен имот на този, в който е осъществено строителството, не може по реда на чл.256 АПК да претендира осъждане на административния орган / срещу когото първоначално е предявил иска си/ или на юридическото лице, в чиято структура се намира той, да постанови заповед за премахване на незаконен строеж, без констатацията за правно основание, съставляващо нормативен акт, което обуславя това задължение.

Затова защитата по този ред в случая е изначално недопустима.

В допълнение и както се каза, съдът е сезиран с искане да бъде осъден  административен орган да издаде индивидуален административен акт с правно основание чл. 225а от ЗУТ. С оглед гореизложените правни съображения не са налице и фактически действия, които следва да бъдат извършени, за да се приложи реда за защита на накърнени законни права и интереси на ищеца, регламентиран в нормата на чл. 256 АПК. В процесната хипотеза не се касае за правни действия, а дали да се произнесе със съответен акт е въпрос на самостоятелна преценка на контролния орган и израз на неговата оперативна самостоятелност. Съдът не разполага с правораздавателна компетентност в развиващото се производство да разпореди на ответника да формира волеизявление с желаното от ищеца съдържание.

     Гореизложената регламентация в аспекта на фактическите установявания обуславят недопустимостта на исковата молба, което налага оставянето й без разглеждане и прекратяване на производството.

Мотивиран от горното, съдът                                                                                                       О П Р Е Д Е Л И :                                                                          

ОСТАВЯ  БЕЗ  РАЗГЛЕЖДАНЕ искова молба, подадена от Г.П.Г. ЕГН **********, в която е формулирано искане да бъде осъдена Община Варна да издаде заповед за премахване на частта от сградата с идентификатор №10135.2554.487.4, която навлиза в ПИ 10135.2554.293.

     ПРЕКРАТЯВА   производството по адм.д.№146/2023г. по описа на Административен съд – гр.Варна.       

     ОПРЕДЕЛЕНИЕТО  подлежи на обжалване с частна жалба в седемдневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд.                                                                                                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: