Решение по дело №218/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 193
Дата: 2 ноември 2021 г. (в сила от 2 ноември 2021 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20217280700218
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 193/2.11.2021 г.

 

гр. Ямбол, 02.11.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на двадесет и седми октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря В. Митева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 218 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.172, ал.5 от ЗДвП във връзка с чл.145 АПК по жалба на А.Т.Й. ***, чрез пълномощника си адвокат М.К. от * с адрес за получаване на книжа гр.*, област Хасково, улица *, имейл **, тел:****** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №21-0358-000117/13.07.2021 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП на Началника на РУ-* към ОДМВР Хасково, с която на А.Т.Й. е наложена  принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС л.а. “*“ за срок от 6 месеца и са отнети СРМПС №******* и 2 броя табели с ...

В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна поради допуснати редица процесуални нарушение в административното производство, които ще се изложат в съдебно заседание и поради липсва и материалноправно основание за налагане на наказанието. Претендира се да бъде отменен изцяло оспорения акт и се присъдят направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателя редовно призован не се явява и не се представлява, като с писмена молба подържа жалбата и направените в нея искания.

Ответната страна не изпраща представител в съдебно заседание, като в придружителното писмо изразява становище, че жалбата е неоснователна и не следва да се отменя оспорената заповед.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

На 12.07.2021 г. около 21:25 ч. в гр.* на ул."*" служители на РУ-* към ОД на МВР-Хасково са спрели л.а. "* " с рег.номер *******, собственост на А.Т.Й. ***, управляван от М.С.Й. от гр.*, като при извършената проверка водачът не е представил СУМПС и е заявявил, че не притежава такова, а от извършената справка в АИС-АНД се е установило, че е неправоспсобен водач.

 За посоченото е бил съставен АУАН серия АА, № 851769/12.07.2021 г., в който водача е вписал „имам възражения“ и е отказал да подпише. С акта са иззети СРМПС № ******* и два броя регистрационни табели с № *******.

Разпитаните като свидетели по делото актосъставител С. и свидетел по акта С. заявяват в съдебно заседание, че при изпълнение на служебните си задължения на посочените по-горе дата и място втория от тях е спрял за проверка л.а. "* " с рег.номер *******, управляван от М.С.Й. от гр.*, като водача не е представил СУМПС и е заявявил, че не притежава такова, а от извършената справка в АИС-АНД се е установило, че е неправоспсобен водач. При съставена на АУАН е ползвано СРМПС и съобразнно данните в него е отразено, че собственик на автомобила е А.Т.Й.-майка на водача, която също е присъствала на проверката и макар неофициално не е имала възражения за това.

Видно от приложената по делото Справка за нарушител-водач М.С.Й. от гр.* не притежава СУМПС.

Със Заповед за п*гане на принудителна административна мярка №21-0358-000117/13.07.2021 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП на Началника на РУ-* към ОДМВР Хасково на А.Т.Й. е наложена  принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС л.а. “*“ с .за срок от 6 месеца и са отнети СРМПС №******* и 2 броя табели с .., която заповед е получано от адресата на 13.07.2021 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед за п*гане на принудителна административна мярка №21-0358-000117/13.07.2021 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП на Началника на РУ-* към ОДМВР Хасково, с която на А.Т.Й. е наложена  принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС л.а. “*“ с .за срок от 6 месеца и са отнети СРМПС №******* и 2 броя табели с ....

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорения акт е издаден на Началника на РУ-* към ОДМВР Хасково в рамките на неговата компетентност, съгласно Заповед УРИ 12533-479/16.11.2020 г. на директор ОДМВР Хасково, в изискуемата писмена форма, с мотивирана заповед и при спазване на процедурата визирана в закона.

Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона, както следва:

Принудителните административни мерки по глава шеста от ЗДвП, имат временен характер. Те не са вид наказание, а имат за цел да се възпрепятства от участие в движението водач, за който са констатирани по надлежен ред несъответствия със законовите изисквания от различен характер, за времето до отстраняване на причините.

Следва да се посочи, че административно-наказателната отговорност за виновно неизпълнение на административноправни задължения е самостоятелна и независима от административната принуда като вид държавна принуда - средство за обезпечаване правомерното осъществяване на правоотношения, възникващи в сферата на изпълнително-разпоредителната дейност.

Поради това между административният акт, с който се п*га превантивна ПАМ и наложеното на същия адресат административно наказание с правораздавателен акт на административнонаказателна юрисдикция (наказателно постановление) няма обуславяща връзка, извън общия правопораждащ ги юридически факт - допуснатото закононарушение.

 Ето защо както наказателното постановление не е задължително условие (елемент от фактическия състав) за прилагане на ПАМ по отношение санкционираното лице, така и евентуалните пороци в АУАН не влекат порочност на издадената заповед, т.к. се ползва единствено и само обстоятелствената част, описваща извършеното нарушение.

Съгласно чл. 171, ал.1 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки, като една от тях според т.2а, б.“а“ е прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл.171, т.1 или 4 или по реда на чл.69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

За да е приложима цитираната норма е необходимо и достатъчно да са осъществени в своята съвкупност кумулативно дадените предпоставки, а именно субекта по отношение на което се налага ПАМ да е собственик на автомобила, който да се управлява от лице, за което са налице посочените по-горе обстоятества.

В случая не се спори, че лицето по отношение на което е постановена ПАМ е собственик на автомобила, а от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че водача управлявал автомобила не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, с което са осъществени визираните в закона материално-правни предпоставки.

Собствеността на МПС и управлението му от лице, на което временно е отнето свидетелството за управление на МПС са релевантните факти, безспорно установен пред настоящата инстанция, с осъществяването на които за административния орган, действащ в условията на обвързана компетентност, е възникнало задължението да приложи принудителната административна мярка и да прекрати регистрацията на пътното превозно средство.

В настоящият случай съдът не споделя доводите на оспорващия, т.к. в закона липсва изискване собственика на автомобила да е знаел, че водача управлява автомобила, а е достатъчно неговото моторно превозно средство да е управлявано от лице, за което са налице визираните в приложимата правна норма обстоятелства. Що се касае за наличието на допуснати редица процесуални нарушение в административното производство, то такива не са посочени в жалбата, нито бяха конкретизирани в хода на съдебното производство.

Предвид посоченото атакуаната заповед е валидна, като издадена от оправомощено лице, в кръга на неговите пълномощия, при наличието на дължимите материално-правните предпоставки и без да са налице съществени нарушения на процесуалните норми, поради което съдът счита че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на А.Т.Й. ***, чрез пълномощника си адвокат М.К. от * с адрес за получаване на книжа гр.*, област Хасково, улица *, имейл **, тел:****** против Заповед за п*гане на принудителна административна мярка №21-0358-000117/13.07.2021 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП на Началника на РУ-* към ОДМВР Хасково, с която на А.Т.Й. е наложена  принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС л.а. “*“ с .за срок от 6 месеца и са отнети СРМПС №******* и 2 броя табели с ...

Решението на основание чл.172, ал.5 ЗДвП не подлежи на обжалване.

 

       СЪДИЯ: /п/ не се чете