Решение по дело №26/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 226
Дата: 16 март 2021 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20217150700026
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

             226 / 16.3.2021г.

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ХI състав в открито заседание на седемнадесети февруари през две хиляди двадесет и първата година в състав:

                      

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ :           ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                  СВЕТОМИР БАБАКОВ

 

при секретаря ДИМИТРИНА ГЕОРГИЕВА и участието на прокурора СТТЕФАН ЯНЕВ, като разгледа докладваното от Председателя к.н.а. дело № 26 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН.

 

2. Образувано е по касационна жалба на Началник Районно управление Септември към Областна дирекция на МВР, Пазарджик, срещу Решение №567 от 17.11.2020г., постановено по а.н.дело №1370 по описа на Районен съд Пазарджик  за 2020 г., с което е отменено Наказателно постановление № 2019-340-23-24 от 27.08.2020 год. на Началника на Районно управление Септември към Областна дирекция на МВР, Пазарджик, с което на Е.Й.П., ЕГН **********,***, за нарушение на чл. 16а, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда, на основание чл.34а от Закона за защита от шума в околната среда е наложено административно наказание глоба в размер на 500лв.

Поддържаните касационни основания се субсумират в извода, че атакуваният съдебен акт е постановен в противоречие с приложимия материален закон, т.е. касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Оспорва се извода на районния съд, че доколкото в случая нарушението е извършено в дома на П., не може да се приеме, че е нарушена разпоредбата на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС, тъй като в този текст се забранява озвучаването от обекти по чл. 16а, ал. 1 от ЗЗШОС и на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение за времето от 14.00 до 16,00 ч. и от 23.00 ч. до 08.00 ч.

Според жалбоподателя, в наказателното постановление ясно е записано, че на ул. „Пенчо Славейков“ № 15 е констатирана силна музика, като явно  музиката е идвала от жилището /дома/ на същият адрес и несъмнено са били озвучени и откритите площи в територия предназначена за жилищно строителство. Сочи се още, че нарушението е било установено във връзка с получен сигнал на единен европейски номер 112.

Иска се обжалваното съдебно решение да бъде отменено, като бъде потвърдено процесното наказателно постановление.

 

3. Ответника Е.Й.П., ЕГН **********,***, чрез процесуалния си представител адв. И. е на становище, че касационната жалба е неоснователна. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи изложени в решението на районния съд. Счита се, че в случая разпоредбата на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС е неприложима. Иска се обжалваното решение да бъде оставено в сила, като се присъдят сторените разноски по производството.

 

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата е основателна. Счита се, че в случая, с противоправното си деяние П. е нарушила именно забраната за силно озвучаване на територии за жилищно строителство .

 

ІІ. За допустимостта :

 

5. Касационната жалба е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите :

 

6. Районния съд е бил сезиран с жалба от Е.П., срещу  НП № 2019-340-23-24 от 27.08.2020 год. на Началника на РУ Септември към ОДМВР, Пазарджик, с което за нарушение на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС, нея на основание чл.34а от ЗЗШОС е наложено административно наказание глоба в размер на 500лв. Същото е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 24 от 18.07.2020г., съставен от Георги Ю., на длъжност полицай към РУ Септември. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното :

На 18.07.2020 година, около 00:30часа, в гр.Септември на ул.“Пенчо Славейков“ №15, чрез озвучителна уредба нейна собственост, П. пуска силна музика, като с действията си нарушава забраната за озвучаване на територии предназначени за жилищно строителство за времето от 23:00 часа до 08:00 часа. Нарушението е установено във връзка с получен сигнал на единен европейски номер 112.

Деянието е квалифицирано, като нарушение на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС. Акта е връчен на П., при условията на отказ да бъде подписан от адресата, удостоверен с подписа на свидетел, за което е съставена надлежна разписка. Не са вписани забележки или възражения от страна на адресата на акта.

 

7. Описаните в акта факти, обстоятелствата при които са проявени и правната квалификация на деянието са изцяло възприети от административно наказващия орган и възпроизведени в обстоятелствената част на процесното наказателно постановление, като на основание чл. 34а от ЗЗОШС, на П. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500,00лв.

 

8. В хода на съдебното производство са представени :

- Докладна записка № 340р-13096 от 26.08.2020г. от полицейски инспектор Луджева и Молба вх. № 34000-4201 от 20.07.2020г. от Е.П. ;

- Писмени обяснения на Е.П. от 03.08.2020г.;

- Докладна записка рег. № 340р-10886 от 20.07.2020г. от мл. инспектор Ю., в която е посочено, че на 18.07.2020г., около 00:30 часа били изпратени на ул. „Пенчо Славейков“ № 15 по сигнал за висока музика. При пристигане на място, установили Е.П., живуща на същия адрес, която била в явно нетрезво състояние и озвучавала от собствената си музикална уредба, като вдигала шум, който пречел на околните да почиват;

- Разпореждане на полицейски орган от 18.07.2020г. по чл. 64 от ЗМВР, с което е наредено на П.  да не озвучава за времето от 23:00ч. до 08:00ч. в жилищния район ;

В качеството на свидетел е бил разпитан контролния орган, съставил акта за установяване на административно нарушение. В показанията си, свидетеля е пресъздал обстоятелствата при които у бил съставен констативния акт.

 

9. За да постанови оспорения в настоящото производство резултат, първоинстанционния съд е приел, че П. не е извършила вмененото ѝ административно нарушение по чл. 16а ал.2 от ЗЗШОС, респeктивно не е следвало да бъде санкционирана на основание чл.34а от ЗЗШОС, като в тази насока с издадените АУАН и наказателно постановление, полицейския орган съставил акта и административно наказващия орган са допуснали съществено нарушение на материалния закон. Посочено е, че според тях, процесното нарушение се състои в използване на озвучителна уредба над допустимите норми, което е станало на 18.07.2020г., около 00:30 часа, в гр.Септември, на ул.“П. Славейков“ № 15, т.е. в дома на П.. Счетено при това положение е, че използването на озвучителната уредба е станало в дома на П., то не е възможно да бъде нарушена разпоредбата на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС, доколкото тя забранява над допустимото озвучаване от обекти по ал. 1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение, тоест предпоставките са първо – озвучаване на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и прочее и второ – озвучаването да е осъществено от обектите по чл. 16а, ал. 1 от ЗЗШОС. Според първоинстанционния съд, в конкретния казус никъде в наказателното постановление и в акта не се твърди процесното използване на озвучителна уредба да е било от някой от изрично и изчерпателно изброени по вид обекти, при това да е било реализирано на открито място по смисъла на чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС. Все в този контекст е посочено, че не се твърди, а не се и доказва домът на П., в който е използвана на озвучителната уредба, да е обект за производство, съхраняване и търговия или обект в областта на услугите, поради което няма как и да е реализирано от жалбоподателката административното нарушение по чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС.

Според решаващия съд, доколкото в случая е несъмнено установено, че описаният от полицейските служители шум е идвал от жилище, то приложение намира забраната на чл.3, ал.2, т.3 от ЗЗШОС, съобразно която шумът в жилища и жилищни сгради, предизвикан от съседи, не подлежи на контрол и санкциониране от ЗЗШОС, а по реда на съответната общинска наредба. Това според съда следва и от нормата на чл. 3, ал. 5 от ЗЗШОС, според която изискванията към шума, предизвикан от домашни дейности и от съседи в жилищни сгради, се определят с наредби на общинските съвети, приети по реда на Закона за местното самоуправление и местната администрация.

 

ІV. За правото :

 

10. Според чл. 16а, ал. 1 от ЗЗШОС, забранява се зареждане на обекти за производство, съхраняване и търговия и на обекти в областта на услугите, разкрити и разположени в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение, както и в жилищни сгради и сгради със смесено предназначение, за времето от 23,00 до 8,00 ч.

Съобразно чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС пък, забранява се озвучаването от физически лица или от обекти по ал. 1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение, включително когато озвучаването се излъчва от място извън строителните граници на селищната територия или от неурбанизирана територия за времето от 14,00 до 16,00 ч. и от 23,00 до 8,00 ч., с изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари, автогари, аерогари, морски гари и при използването на системи за предупреждение и оповестяване на населението при бедствия.

Според чл. 34а, ал. 1 от ЗЗШОС, за нарушения на този закон, свързани с превишаване на граничните стойности на шум, физическите лица се наказват с глоба от 500 до 1000 лв., а на юридическите лица и на едноличните търговци се налагат имуществени санкции в размер от 3000 до 6000 лв.

Съобразно чл. 3,  ал. 2, т. 3 от ЗЗШОС, този закон не се прилага за шума: предизвикан от съседи в жилищни сгради, а според чл. 3, ал. 5 от ЗЗШОС, изискванията към шума, предизвикан от домашни дейности и от съседи в жилищни сгради, се определят с наредби на общинските съвети, приети по реда на Закона за местното самоуправление и местната администрация.

 

11. В рамките на тази материално и административно наказателно правна уредба, по отношение на възраженията, възведени в обстоятелствената част на касационната жалба, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото.

Въз основа на правилно и еднозначно установените факти, са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон. Както фактическите констатации, така правните изводи, формирани от първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното повтаряне.

 

12. По отношение на поддържаните касационни доводи, трябва да се отбележи следното :

Действително, данните по делото са еднозначни, че над нормалното като сила на звука използване на озвучителната уредба в жилището на П., впълнота попада в хипотезата на чл. 3,  ал. 2, т. 3 от ЗЗШОС, тоест шум предизвикан от съседи в жилищни сгради. При това положение правната норма е конкретна и ясна – правилата на ЗЗШОС не

се прилагат за шум предизвикан от съседи в жилищни сгради. В случая не е налице, празнота на уредбата, доколкото чл. 3, ал. 5 от ЗЗШОС препраща в тези хипотези към наредбата на общинския съвет, приета по реда на Закона за местното самоуправление и местната администрация.

В случая, това е Наредба за поддържане и осигуряване на обществения ред на територията на Община Септември (Приета от Общински съвет - Септември с Решение № 422 по Протокол № 29 от 26.06.2013 г.). Според чл. 8 от въпросната Наредба,  забранява се вдигането на шум в жилищните сгради, в урегулирани поземлени имоти, в дворове и в близост до тях за времето:  от 14.00 часа до 16.00 часа и от 23.00 часа до 06.00 часа през летния период -01.06. до 30.09 и от 14.00 часа до 16.00 часа и от 22.00 до 07.00 часа през зимния период от 01.10. 31.05. В чл. 9а от Наредбата пък е предвидено, че за осигуряване на условия за спокойствие, труд и отдих на гражданите, както и за осигуряване на подгранични нива на шум в тихите зони и урбанизираните територии, се забранява вдигането на шум над граничните стойности, регламентирани в Приложение № 3 към подзаконовия нормативен акт. Според чл. 36 от Наредбата, който наруши разпоредбата на чл.2, т. 1, 2, 3, 4, 5, 6 и 8, чл.2а, чл.7, ал.1, чл.8(курсива наш), чл.9, ал.1, чл.16 и чл.17 се наказва с имуществена санкция в размер от 100 до 500 лева или глоба в размер от 50 до 250 лева. Това ще рече, че нарушаването на забраната да не се вдигането шум в жилищните сгради, в урегулирани поземлени имоти, в дворове и в близост до тях е деяние, което е обявено за наказуемо,  с административно наказание налагано по административен ред.

Като е стигнал до същите констатации и изводи, районния съд е постановил един валиден и законосъобразен съдебен акт.

Ето защо, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №567 от 17.11.2020г., постановено по а.н.дело №1370 по описа на Районен съд Пазарджик  за 2020 г.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                  /п/                    

 

 

ЧЛЕНОВЕ :              1./п/

 

                                     

                                     2. /п/